Význam školy národní a důležitost
poslání jejího učitelstva v národě
jesť od časů našeho Jana Amose Komenského
až po Karla Havlíčka Borovského a po
dnešní dobu vším národem československým
obecně uznáván. Svědčí
o tom sám sebou vysoký stupeň lidového
vzdělání, který z těchto škol
se pramení a má svůj původ v tom,
že není v zemích českých obce,
kde by do obvodu 4-5 kilometrů nebylo obec. školy,
svědčí o tom rozvoj a působení
naší Ústřední Matice Školské,
našich Národních Jednot Pošumavské
a Severočeské a jiných Matic a spolků,
které zřizování a vydržování
škol pro české menšiny za úkol
si obraly, a stálé volání obcí
po zřizování nových tříd
a škol obecných a občanských.
Proto tím bolestněji a trapněji se učitelstva
dotýká, že ono, jež jest životním
nervem tohoto školství, bylo a jest zůstavováno
se svými rodinami v bědném a pokořujícím
postavení, že každé nepatrné zlepšení
svých služebních příjmů
musilo vymáhati těžkými a dlouhými
zápasy, že každé to zlepšení
přicházelo pozdě a když se stalo skutkem,
bylo předhoněno drahotou mezitím stoupnuvší
tak, že učitelstvu nezbylo, nežli hned zase nových
úprav se domáhati. Tak se stalo až příslovečným,
že učitelstvu se stále přidává
a že pořád není spokojeno.
Stav, který si učinil povoláním zušlechťovati
srdce a buditi nejvznešenější city v mládeži,
bystřiti její smysly, osvěcovati její
rozum, stav, který si tohoto svého poslání
jest vědom a sebevzdělávací pílí
se vyšinul nad úroveň škol, z nichž
vychází, stav, který do války byl
největším konsumentem krásné
i vědecké literatury, pociťoval při
svém idealismu tím trpčeji pokořující
své postavení hmotné a způsob, jak
nedůstojně se s ním nakládalo.
Učitelstvo nalézalo pro tento svůj osud vysvětlení
a pochopení ve starém systému rakouském,
nenalézá je však a nedovede chápati,
že příkoří na něm páchané
nebylo odčiněno hned, jakmile převzal národ
vládu věcí svých do vlastních
rukou. Že se tak nestalo posud, to je do duše zraňuje
a ono dává tomu průchod ve svých peticích
k Národnímu shromáždění
slovy, v nichž trpkost tohoto sklamání se tísnivě
obráží. Stůjtež zde některá
místa z těchto podání:
»Jestliže staré vlády nečinily
své povinnosti vůči nám, chápali
jsme to jako akt msty za naše vlastenectví ke svému
lidu. Ale zmíráme-li téměř
hladem ve své republice, dáni-li jsme ve psí
lichvářům a vydřiduchům, toho
nemůžeme chápati. V rodinách našich
nastává úplný hospodářský
rozvrat, stáváme se méně cennými,
než poslední dělná síla.«
»Ponižující hmotné postavení
učitelstva jest velkou překážkou naší
práce a na úkor zdárného vývoje
osvobozeného národa československého.
Jen s největším napětím sil věnuje
se kulturní práci.«
»Jelikož hmotné postavení učitelstva
jest v pravém slova smyslu zoufalé, a dosavadní
klid udržován jest jen a jedině ideální
láskou, kterou učitelstvo lne k národu a
k republice, pro jejíž uskutečnění
po léta pracovalo a trpělo, bojíme se, aby
bída a nouze nepřemohla idealismus a nevehnala učitelstvo
na cesty, po kterých kráčeti nikdy nemínilo...«
»Zadluženost nás učinila pariou hospodářským,
kterého polituje obecenstvo, pokrčíc rameny.
Naše hospodářské poměry utvářily
se dnes tak krutě, že proklínáme již
onu chvíli, kdy jsme se oddali dráze učených
žebráků. Litujeme skutečně svého
života, plného idealismu, plného nadšení
čistého pro velkost své vlasti, sebeobětovné
lásky pro mravní obrození lidu. Vyčerpali
jsme - bohužel! - své síly ve škole a
dnes už vysíleni umdléváme...«
»Dejte učitelstvu hmotné zabezpečení
a umožněte jemu klidnou práci ve škole
ku blahu národu a ku prospěchu republiky..«
»Ze všeho idealismu zbývá na dně
naší uštvané duše pouze zatrpklost
a kletba...«
»Vězte, že jsme lidé širších
rozhledů, že jsme citově prohloubení
a charakterově hrdí a že tedy tížeji
neseme toto pokoření.«
»Nečiňte se, prosíme, spoluzodpovědnými
za následky učitelské bídy a jeho
ponížení...«
A ti, kteří odešli z lánů práce
školské, volají ve svých peticích
k Národnímu shromáždění:
»Znaveni a vyčerpáni dlouholetou úmornou
prací školskou, které jsme věnovali
všechny síly fysické i duševní,
sešlí věkem, se zdravím namnoze porušeným
byli jsme nuceni opustiti roli školskou a odejíti
na odpočinek. Jak mnozí z nás toužili
po té výslužbě, aby zbytek života
směli tráviti v klidu a bez tíživých
starostí. A jak byli jsme v nadějích svých
zklamáni!...«
»Již v aktivní službě stěžovali
jsme si, rovněž jako předkové naši
a pak i nástupci naši, na nedostatečné
materielní opatření učitelstva a po
celé půlstoletí přes všechno
usilovné domáhání se snesitelnějšího
postavení odbýváno učitelstvo vždy
jen drobty, a ty mu se stolu hodujících shazovány
ještě s výčitkami a předhůzkami,
že prý neumí býti skromným, kteroužto
vlastnost předpisovali učitelstvu jakožto přední
a nejzáslužnější...«
»Bolestno vzpomínati, že takový učitel,
pensionovaný dle zákona z r. 1870, odcházel
do pense se 300 zl., dle zákona z r. 1875 se 600 zl., dle
zákona z r. 1894 s 950 zl. a teprve dle zákona ze
dne 27. ledna 1903, kdy stanoveny toliko dvě třídy
služného, odcházel s 1400 zl. do výslužby.
- To bylo výslužné těch, kteří
sloužili plných 40 roků; ale kolik si odnášeli
ti, kdož musili pro chorobu odejíti do pense předčasně?
Že z nich mnozí nezemřeli hladem, lze nazvati
přímo zázrakem...«
»Pomněme učitelských vdov a sirotků
z těch dob! Vdova měla 40% ze 300 zl., tedy 120
zl. ročně, ze 600 zl. 240 zl. a teprve od r. 1904
mají vdovy 40% ze 1400 zl., tedy 560 zl. A na ubohé
sirotky učitelské pamatováno 1/5 pense vdovské
tak, že z toho mála, které se uštědřuje
vdovám, mají sirotci 1/5 čili skoro nic.
A to má stačiti na výživu a vychování
dětí, na podporu nadaných synů a dcer
učitelských na studiích anebo učení
se řemeslu? Stydno toho vzpomínati! To je vděk
národa učitelstvu za všechnu práci a
oběti, které učitelstvo národu a vlasti
přinášelo!«
»Líto nám věru, že zapomínáno
zásluh učitelstva o výchovu národa
a výcvik téhož ku práci, kteráž
došla obdivu celého světa vzdělaného...«
»A přece my pensionovaní učitelé
jsme to byli, kdož odchovali nynější pokolení.
Odkud vzal se duševní i hmotný, odkud zvláště
politický rozmach našeho národa, odkud ta všeobecná
národní uvědomělost a hrdá
ukázněnost, jež svět uvádí
v úžas a získává nám sympatie
ciziny i domova; odkud to všeobecné nadšení,
jež nemá v dějinách ani v národech
současných příkladu sobě rovného?
Či je to doba příliš daleká,
kdy český učitel byl duší všeho
života spolkového, hospodářského,
politického, kdy nebylo téměř spolku
čtenářského, kde nebyl by učitel
jednatelem i knihovníkem, »Sokola« i hasičů,
kdež nebyl by učitel náčelníkem,
spolku zpěváckého, kdež nebyl by dirigentem,
záložny a spolku hospodářského,
kdež nebyl by účetním? A kdo nasadil
při volbách mnohdy celou existenci ve prospěch
věci české a snášel pak persekuce,
ne-li učitel?...«
»Rozpomeňte se, že my staří učitelé
jsme to byli, kdož vložili v srdce mládeže
to hrdé, nepodajné, obětavé, národní
sebevědomí, že vzrostlo v tak krásný
květ činů světodějných
u nynějšího pokolení...«
»Naši jsou to žáci, kdož s nesklonnou
šijí stáli doma, když rakouští
činitelé moci železnou pěstí
tlačili národ náš pode jho podmanitelských
chtíčů; naši jsou to žáci,
kdož doma i za hranicemi pozvedali mužným slovem
klesající mysl národa, když tyrané
zpití vítězstvími již již
chystali se zdeptati ve prach vyhladovováním, persekucemi
všeho druhu, zvláště pak žalářováním
i popravami za válečných útrap utrýzněný
národ; naši jsou to žáci - a k tomu se
s hrdostí a pýchou hlásíme - kdož
na stepích sibiřských, nivách italských
a francouzských nezdolně třímali lesklou
zbraň v ocelových pažích a zadrželi
i zvrátili zuřivé nápory litých
nepřátel, připravujíce národu
vítězství a svobodu...«
» My učitelé jsme to byli, kdo zakusili jsme
ve svém celku i v jednotlivcích tolik vládního
útisku, politického pronásledování,
vyšetřování a běd nesčetných.«
»Jenom letmo vzpomínáme velké a záslužné
práce, kterou jsme my, pensisté, vykonali z lásky
ke škole a ke svému národu, práce to,
která se nyní osvědčila a ukázala
velice účinnou, plodnou a národu našemu
prospěšnou. Činíme to proto, abychom
národu svému posteskli si veřejně
a požalovali, jak málo až dosud tato záslužná
práce naše byla a jest uznávána a odměňována,
abychom vytkli nevděk a křivdu, jimiž nám
život ztrpčují ti, kdož majíce
osudy naše v moci, nemají ohledu k naší
práci celého půlstoletí a nechápou,
že ty příjmy, které nám byly
vyměřeny již před 16, 20 a 40 lety,
na dnešní poměry drahotní daleko nestačí.
A tito staří učitelé přicházejí
k Vám, k svým odchovancům, a žádají
býti rovni mezi rovnými, žádají
o rovnou skývu chleba. Není zajisté ni jediného
mezi Vámi, kdož by odmítnouti mohl svého
starého, chorého učitele...«
»Uznáváme jen zásadu občanské
rovnosti, když předkládáme sl. Národnímu
výboru žádost, aby naše příjmy
byly zvýšeny tak, aby rovnaly se vždy příjmům
učitelů aktivních. Tedy nejen všeobecné
zdražení a rovnost vykonané práce životní,
ale i rovnost občanská mluví za nás
a jest důvodem pro splnění našeho požadavku.«
To jest jen několik úryvků z velikého
poctu petic, kterými byli Národní shromáždění,
školský výbor a jednotliví členové
těchto sborů zahrnuti.
Učitelstvo dožaduje se tu, aby služebními
příjmy bylo postaveno na úroveň úředníkům
státním, jimž svým vzděláním
se vyrovnává a s nimiž i co do práce
ve službách státu i co do zásluhy o
národ nesporně měřiti se může.
Členům Národního shromáždění
jsou stesky učitelstva velmi dobře známy
a N. shr. osvědčilo rozhodnou vůli jeho přání
neodkladně splniti. Stalo se to tím, že návrh
Udržalův (tisk č. 36), podepsaný
zástupci československého klubu agrárního,
klubu české strany socialistické, klubu československé
sociálně-demokratické strany dělnické,
podán byl již 21. listopadu m. r. hned ve IV. schůzi
N. shr. a podepřen byl posléze i československým
klubem demokratickým a to návrhem dra Budínského
(tisk č. 672), přikázaným školskému
výboru dne 26. března v 39. schůzi N. shr.
Toto rozhodné zaujetí stanoviska všech klubů
sněmovních a vůle splniti s urychlením,
oč učitelstvo žádá, jevilo se
i ve školském výboru a v debatě, která
se konala v N. shr. dne 1. dubna t. r. o odpovědi ministra
financí na dotaz, podaný tolikéž v zastoupení
všech klubů Al. Konečným a druhy.
Návrh Udržalův obsahuje 6 postulátů.
První z nich žádá zatímného
upravení právních svazků učitelů
legionářů, vojínů a jejich
rodin; druhý povolení drahotního přídavku,
třetí povolení přídavku
nákupního, čtvrtý přiznání
veškerých jiných hmotných výhod,
jichž požívají státní úředníci,
pátý a šestý upravení služebních
příjmů dle norem platných pro státní
úředníky.
Druhý z nich vyřídil školský
výbor podáním zprávy a příslušných
návrhů, které byly Národním
shromážděním schváleny ve schůzi
8., dne 10. prosince 1918, (drahotní přídavek
na rok 1918, zpráva č. 162) a ve schůzi 23.,
dne 29. ledna t. r. (drahotní přídavek na
první pololetí roku 1919, zpráva tisk. čís.
408).
Požadavek 1. (zatímní úpravení
právních poměrů učitelů-legionářů
a vojínů), 3. (přídavek nákupní)
a 4. (sleva pensijních příspěvků
etc.) projednal užší výbor školský
za tím účelem dosazený ve třech
schůzích a školský výbor ve schůzi
sborové dne 11. prosince m. r. Zpráva o tom s návrhy
byla presidiu N. shr. předložena téhož
dne 11. prosince, ale byla dne 18. ledna 1919 školskému
výboru vrácena pro formální námitky
ministra financí, které školský výbor
neuznal za správné.
O návrhu, týkajícím se bodu 1. usnášel
se subkomitét a školský výbor znovu
i podává o něm zvláštní
zprávu.
Bod 3. a 4. projednán znovu v souvislosti s bodem 5. a
6. (zrovnoprávnění se státním
úřednictvem). K tomuto bodu návrhu Udržalova
odnáší se též návrh dra
Budinského. Požadavek v obou těch návrzích
obsažený, bude naplněn, jestliže se ve
skutek uvede návrh, který školský výbor
s touto zprávou N. shr. ke schválení předkládá.
Subkomitét školského výboru, jehož
členy jsou poslanci Aust, dr. Budínský,
Al. Konečný, dr. Metelka (předseda),
Jos. Smrtka (referent), dr. Stojan vzal po návrhu
referentově za základ svého jednání
návrh vzešlý z porad Ústřední
rady československých zemských organisací
učitelských, jejíž předsedou
referent tou dobou jest. Návrh dra. Budínského
a druhů byl podán a výboru přikázán
později. Referent však s povděkem konstatoval,
že i tento návrh se stotožňuje s návrhy
Ústřední rady organisací učitelských.
Návrh, vzatý za podklad usnášení,
byl projednáván v řadě schůzí
subkomitétu a schůzí školského
výboru za účasti zástupce ministerského
předsedy, ministra vnitra Švehly, ministra
školství Habrmana, zástupců ministerstva
školství odborového přednosty Ardelta,
min. tajemníka dra. Klimše a zástupce
ministerstva financí min. rady Kaluse.
Ve společné poradě subkomitétu školského
výboru, subkomitétu výboru státně-zřízeneckého
a referenta výboru finančního,
které se zúčastnili pánové
Aust, Konečný, Kříž,
dr. Lukavský, dr. Mazanec, dr. Metelka,
Smrtka a dr. Stojan, byl dne 9. dubna návrh
vzat v úvahu s hledisek všech tří výborů.
Při tom se projevila jednomyslná shoda v názorech
na dané otázky, zejména pak v tom, že
učitelstvu škol obecných a občanských
(měšťanských) má se dostati všech
služebních požitků podle norem, platných
pro státní úředníky, se kterými
má býti zrovnoprávněno a že po
projednání návrhu ve výboru školském
bude návrh ten ihned učiněn předmětem
usnesení ve výboru finančním a státně-zřízeneckém,
jakož i v tom, aby návrh byl se vším možným
urychlením ve výborech vyřízen.
Závěrečnou redakci tohoto návrhu zákona
vykonali dr. Budínský, dr. Metelka
a referent Smrtka dne 10. dubna, načež následující
den byl návrh v konečném znění
ve výboru schválen a referentem pro N. shr. zvolen
člen výboru Smrtka.
Ve schůzi té bylo též schváleno,
aby referent vypracoval také návrh resoluce k projednání
návrhu zákona.
Zpráva, vypracovaná referentem, byla předložena
presidiu sněmovnímu dne 15. dubna, t. j. hned po
schůzi školského výboru, ve které
došel návrh schválení; byla však
školskému výboru vrácena pro námitky,
které činilo ministerstvo financí.
Po opětovaných poradách školského
výboru a jeho subkomitétu, jichž se činně
zúčastnili zástupce ministerského
předsedy ministr vnitra Ant. Švehla, ministr
školství G. Habrman, ministr financí
dr. Rašín, došlo k dohodě o konečné
stylisaci sporných ustanovení návrhu zákona,
při čemž na podstatě věci se
však nic nezměnilo, takže ve schůzi školského
výboru, konané dne 14. května 1919 byl této
zprávě připojený návrh jednomyslně
schválen.
Návrhu dlužno předeslati, že se jím
neodstraní materielní tíseň z učitelstva.
Státní úřednictvo není ve věku,
ve kterém muž zakládá si rodinu, na
tom lépe, než-li učitelstvo; spíše
učitelstvo má v prvých 15 letech služby
poměry po tom vzhledě trochu málo příznivěji
upraveny. Odtud jest vysvětlitelný zjev, že
úřednictvo státní zůstává
dlouho svobodno a že potom velké procento již
ze zvyku a jiných příčin s tím
souvisejících si nezakládá krbu rodinného.
Ve zrovnoprávnění učitelstva se státním
úřednictvem dlužno spatřovati mnohem
větší úspěch morální
nežli materielní. Učitelstvo se musilo
rok od roku po celá desítiletí domáhati
upravování svých služebních příjmů,
které se dálo vždy po drobečcích.
Když pak nové úpravy se domohlo, stalo se pokaždé,
jak bylo již podotčeno, že nová ta úprava
vstoupila v platnost tak opožděně, že
drahota dosažené zvýšení příjmů
zatím daleko předhonila.
Učitelstvo cítilo krom toho vším právem
veliké pokoření svého stavu a znehodnocování
své práce kulturní v tom, že tato jeho
práce pro národ je méně oceňována
nežli po výtce administrativní a manipulační
práce kancelářská státního
úřednictva.
Jestliže se však oproti tomu poukazovalo tu a tam na
to, že učitelé a učitelky v bezprostřední
službě školní strávějí
průměrem menší počet hodin a
že mívají delší prázdniny
nežli státní úředníci
a jestliže se z toho odvozovala námitka proti zrovnoprávnění
učitelstva, pochodil tento názor z naprostého
nepochopení práce učitelské. Neníť
zajisté druhého povolání, které
by vyžadovalo tak nepřetržitého napjetí
všech duševních sil a nervů, jako je při
vyučování školním, kde musí
učitel soustřeďovati po všecku dobu veškerou
mysl na předmět vyučovací a na žactvo,
při čemž je naprosto vyloučeno jakékoliv
nekontrolované rozptýlení, jakékoliv
odbočení myšlenek na jiné pole, jako
tomu bývá u jiných povolání.
Na učitele upoutává se pozornost 40 až
80 žáků a žákyň a ta musí
býti ukojena; a při tom musí učící
míti neustále na zřeteli všecky jednotlivce.
Není tudíž divu, že právě
v učitelstvu řádí nejvyšší
měrou choroby nervové a že velké
procento učitelstva končí životní
svou dráhu poruchami duševními. Tyto
poruchy nervové a duševní jsou nejvýmluvnějším
dokladem toho, že i při menším počtu
bezprostředních pracovních hodin vystřebává
učitelské povolaní duševní i
tělesnou energii mnohem větší měrou,
nežli většinou povolání jiných.
Učitelé a učitelky však mají
krom toho ještě mnoho práce jiné, které
není viděti, práce s přípravami
na vyučování, s opravami písemných
úkolů a jiných prací žákovských;
a krom toho musí se neustále udržovati na výši
doby dalším sebevzděláváním,
které vyžaduje nejen času, ale poměrně
i velkého nákladu na časopisy a literaturu.
I ta zdánlivě mechanická práce učitelek
ženských ručních prací vyčerpává
do krajnosti jejich tělesné a duševní
síly. Jen kdo je do této práce školní
zasvěcen, dovede si učiniti představu o námaze,
podmíněné povahou předmětu
který za hromadného vyučování
vyžaduje individuelního zaměstnání
každé dívky zvláště a mnoha
příprav před vyučováním
a po vyučování pro každou z nich.
Není divu, že učitelstvo musí po takové
napínavé práci duševní vyhledávati
rozptýlení mysli a sluší jen s chválou
zaznamenati, že je nalézá v práci pro
veřejné obecné dobro konané, které
valný díl svého volného času
věnuje, a není tudíž divu, že neuznalost,
se kterou se až posud setkávalo, vyvolává
projevy toho druhu a způsobu, jako ony, jež uvedeny
jsou na počátku této zprávy.
Bylo nutno i těchto věcí se zde dotknouti,
poněvadž předsudek o zdánlivě
krátké době pracovní a o prázdninách
jest obecně rozšířen a jako námitka
proti zrovnoprávnění učitelstva s
úřednictvem státním se uvádívá,
kterážto námitka trpce se dotýká
všeho učitelstva literního a neméně
nezaslouženě též i učitelek ženských
ručních prací.
Návrh zákona nevztahuje se zatím na Slovensko,
poněvadž podle tamních zákonů
zemských jest učitelstvo se státními
úředníky zrovnoprávněno a nyní
již lépe honorováno nežli v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku i než zdejší úředníci
státní.
Všecka usnesení subkomitétu a školského
výboru byla jednomyslná až na znění
§ 17, jehož tekst byl schválen všemi hlasy
proti hlasu dra. Stojana, jenž se vřele zastával
vyšších požadavků zvláštních
učitelů náboženství, které
však přesahovaly normy platné pro státní
úřednictvo a ostatní učitelstvo světské.
Bude-li učitelstvo škol národních v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku podle návrhu
školského výboru zrovnoprávněno
se státním úřednictvem, vzejde z toho
největší prospěch škole a národu.
Učitelstvo, zbaveno jsouc na příště
své isolovanosti v zápase o hmotnou eksistenci,
bude se moci věnovati opět s idealismem z dřívějších
dob známým svému sebevzdělávání,
své vnitřní práci školské
a své kulturní práci v národě,
a tak ponese náklad, vynaložený na
toto zrovnoprávnění, naší
svobodné republice mnohonásobný užitek.
Obecně je uznáváno, že je v zájmu
národa i státu, aby školství bylo postátněno.
S tím stotožňuje se přání
učitelstva, aby i ono bylo vymaněno z trapného
postavení, ve kterém se nalézalo za posavadního
dualismu soustavy veřejné správy, a aby bylo
zařaděno do civilního úřednictva
státního. Kdyby se však mělo se zrovnoprávněním
učitelstva se státním úřednictvem
čekati, až do vyřešení této
kompetenční otázky, musilo by býti
vyčkáno, až novou ústavou budou upraveny
správní obvody a příslušné
instance, jakož i obor administrativní jich působnosti.
To však bude možné teprve potom, až z nových
voleb vzejde nové Národní shromáždění
a definitivní ústavu vyhlásí. Tak
dlouho však nelze řešení otázky
materielního postavení učitelstva odkládati.
Proto rozhodla se Ústřední rada organisací
učitelských z Čech, Moravy a ze Slezska žádati,
aby řešení otázky právních
poměrů, pokud se týčí kompetence
posavadních činitelů ve správě
školské zúčastněných,
zůstalo zatím nedotknuto a jen otázka služebních
platů byla rozřešena co možná jednotně
a podle uznané zásady hodnostních tříd
státních úředníků.
Školský výbor toto stanovisko, referentem navržené,
jednomyslně schválil.
Tím se daný úkol a jeho řešení
podstatně zjednodušily a mnohé pochybnosti
a námitky s toho hlediska činěné staly
se bezpředmětnými. Návrh, který
školský výbor Národnímu shromáždění
předkládá, řídí se tímto
principem důsledně, a nikde se jím neprejudikuje
budoucím formám ústavy a administrativy.
Podle něho zůstávají v platnosti ustanovení
zemských zákonů, kterými jsou upraveny
právní poměry učitelstva, práva
a povinnosti všech konkurenčních činitelů
místních, zemských a státních;
nově se regulují toliko požitky učitelstva
ve službě činné a na odpočinku,
příjmy učitelských vdov a sirotků,
a to tak, že každá změna, která
by po tom vzhledě nastala v požitcích souřadných
kategoriích úřednictva státního,
vstoupí automaticky v platnost i pro učitelstvo.
V debatě, která o otázce kompetence v této
věci byla v N. shr. konána, se ukázalo, že
si N. shr. svrchovanost své kompetence o tom rozhodovati
upříti nedá, ale že jest ochotno připustiti,
aby vyslechnuto bylo dobré zdání příslušných
korporací zemských, když tím nebude
způsoben průtah.