Tím jest podán důkaz o tom, že systém
Hagenbachův jest pravdě daleko bližší
než systém D'Hondtův, a to jest také
důvodem, proč se experti systému D'Hondtova
nepřidrželi přes to, že v republice německé
i v republice rakousko-německé byl pro volby parlamentu
přijat systém D'Hondtův. System experty navržený
jest jednodušší, voličům přístupnější
a co je nejdůležitější, jest spravedlivý,
neboť měří všem stranám
měrou stejnou.
Systemu Hagenbachovu vytýká se, že jest příliš
složitý a následkem toho většině
voličstva těžko pochopitelný. Námitku
tuto, pokud jde o provádění skrutinia
a pokud se jedná o zásadu volných kandidátních
listin, uznali experti pro volby do obcí za správnou
a navrhli také v některých směrech
předpisy jednodušší, než jak stanoveno
v soustavě Hagenbachově pro volby do korporací
švýcarských. Jde tu především
o otázku, jakým způsobem dlužno postupovati
při skrutiniu, když dělením počtu
hlasů volebním číslem neobsadí
se mandáty všechny. Pro ten případ
předpisují zákony švýcarské,
že počet hlasů odevzdaných jednotlivým
stranám dělí se počtem straně
přikázaných mandátů, o jednu
zvětšeným, a zbývající
mandát přikáže se té straně,
která při tomto dělení vykázala
nejvyšší výsledek.
Ve směru tomto uplatňovaly se dosud dvě protichůdné
zásady: Zbylý mandát přikázati
straně nejsilnější, aneb zbylý
mandát přikázati straně, jež
vyšla z voleb s nejmenším počtem mandátů.
Obě zásady jsou nepřijatelné a rovněž
tak i nejnovější předpis švýcarský,
který v praxi prováděn jest takto:
Při volbách obecního zastupitelstva v Zürichu
dne 13. dubna 1913 odevzdáno bylo ve třetím
volebním okresu 73.672 hlasy a obsaditi se mělo
18 mandátů.
Obdržely hlasů strany:
7125 | 3878 | 1, | |||
3247 | |||||
5865 | 3878 | 1, | |||
1987 | |||||
40128 | 3878 | 10, | |||
1348 | |||||
20554 | 3878 | 5, | |||
17 |
Poslední mandát obsadí se dle předpisů
švýcarských tím způsobem, že
počet hlasů jednotlivých stran dělí
se počtem mandátů straně přikázaných,
o jednu zvětšeným, a zbylý mandát
přikáže se té straně, která
při tomto dělení ukáže největší
výsledek. Tedy:
I. demokratická | 7125 | : | 2 | = | 3562, |
II. křesť.-sociální | 5865 | : | 2 | = | 2932, |
III. sociálně-dem. | 40128 | : | 11 | = | 3648, |
IV. občanská | 20554 | : | 6 | = | 3425. |
Největší výsledek dělení
vykazuje strana III., totiž 3648, a této straně
přikázal se také poslední mandát
a strana sociálně-demokratická vyšla
z volebního boje s 11 mandáty.
K jak veliké a křiklavé nespravedlnosti vede
předpis švýcarský, plyne ze srovnání
počtu odevzdaných hlasů s počtem přikázaných
mandátů, když obdržely strany:
I. demokratická | hl. | 7125 | a | mandátů | 1 |
II. křesť.-sociální | " | 5865 | a | mandátů | 1 |
III. sociálně-dem. | " | 40128 | a | mandátů | 11 (!) |
IV. občanská | " | 20554 | a | mandátů | 5 |
Kdežto strana demokratická na 7125 hlasů obdržela
mandát jediný, obdržela strana sociálně-demokratická
na 40128 hlasů mandátů jedenáct, ačkoliv
by u porovnání se stranou demokrat. nárok
na 11 mandátů měla teprve při 77.000
hlasů. Rovněž tak strana čtvrtá
obdržela na 20.555 hlasů mandátů 5,
ačkoliv by u porovnání se stranou 1., demokratickou,
měla nárok na pouhé tři mandáty.
Tuto nesrovnalost a křiklavou nespravedlivost zaviňuje
předpis o dodatečném skrutiniu výše
citovaný, který ve velké většině
případů podporuje strany velké. Z
důvodu toho odchylují se experti v bodu tomto od
vzoru švýcarského a navrhují, aby pro
přikázání mandátů, prvým
skrutiniem neobsazených, platila zásada, že
zbylé mandáty přikáží
se postupně těm stranám, které při
dělení počtů hlasů číslem
volebním vykázaly nejvyšší zbytek
dělení.
Předpis tento patrný jest na uvedeném případu
z voleb obecního zastupitelstva v Zürichu:
I. demokr. | 7125 | 3878 | 1 | ||||
3247 | |||||||
II. kř.-soc. | 5865 | 3878 | 1 | ||||
1987 | |||||||
III. soc.dem. | 40128 | 3878 | 10 | ||||
1348 | |||||||
IV. občanská | 20554 | 3878 | 5 | ||||
1164 |
Osmnáctý mandát přikáže
se straně demokratické, která vykázala
zbytek dělení 3247, tedy nejvyšší
a strana tato obdrží následkem toho celkem
dva mandáty, čímž odstraněn bude
křiklavý nepoměr plynoucí ze skrutinia
provedeného dle švýcarských předpisů."
-
Potud vývody dra. Bobka.
Při jednání ústavního výboru
bylo konstatováno, že čeští odborníci
nespokojili se nekritickým přijetím soustav
v jiných zemích zavedených, nýbrž
že hleděli je doplniti a zdokonaliti. Tak dr. Bobek
ve spise "O poměrném zastoupení"
dospěl k methodě nové, kterou vyjádřil
formulí
v = h: (m + s/ (s+1) + 1),
při čemž "v" značí
volební číslo "h" počet
hlasů, "m" počet mandátů,
"s" počet stran. Doc. Dr. Joachim ve Správním
obzoru z r. 1917 str. 293 navrhuje formuli
v = h: (m + s/2).
Experti však sami uznali, že je třeba, aby alespoň
pro počátek volena byla formule co možná
jednoduchá, byť i ne dokonalá. Vzhledem k
vývodům předneseným experty rozhodl
se ústavní výbor pro soustavu jimi navrhovanou,
a to jak pokud jde o přidělování mandátů
při prvém skrutiniu, tak i pokud jde o přikazování
zbylých mandátů.
Ústavní výbor zabýval se ještě
další spornou otázkou tak zv. quora. Quorum
je předpis, dle něhož strana, která
při skrutiniu neobdržela určitého počtu
hlasů, je ze zastoupení vyloučena a při
skrutiniu nepřikáže se jí žádný
mandát. Účel těchto ustanovení
je ten, aby zcela malé skupiny byly vyloučeny a
tím aby se zabránilo velikému roztříštění
hlasů. Předpis o quoru převzali toliko některé
volební řády. V kantonu Neuchatelu
činí 15% platných hlasů. Nepřímé
quorum je v kantonu Schwyzském a Soloturnu.
Nejvíce je rozšířeno ve volebním
řádě belgickém, tam činí
třetinu odevzdaných hlasů, když se volí
méně než 4 zástupci, čtvrtinu,
volí-li se 4-6 zástupců, pětinu, je-li
voleno 7-12 zástupců a šestinu je-li voleno
více jak 12 zástupců. Při volbě
velké rady v kantonu Ženévském činí
quorum 7%, při volbách v obci v kantonu Valis 20%
všech odevzdaných hlasů.
Experti navrhovali quorum ve výši dvanáctiny
všech platně odevzdaných hlasů. Ústavní
výbor však vzal v úvahu, že zejména
v obcích, ve kterých volí se větší
počet zástupců, vyloučena by byla
ze zastoupení značná menšina, i taková,
která by měla nárok až na 5 a v Praze
i na více zástupců. Mimo to přihlížel
při určení quora na vliv, jaký by
určitá výše měla na zastoupení
menšin národnostních. Proto určil
quorum toliko ve výši volebního čísla.
Strana, která neobdržela ani takového počtu
hlasů, kolik činí číslo volební,
nemá nároku na mandát. Toto ustanovení
nemá významu při prvém rozdílení
mandátů, nýbrž až při přikazování
zbylých mandátů, jež se přikazují
dle výše zbytků. Ustanovení o quoru
se však na jednotlivé listiny, jež jsou s druženy,
nevztahuje. Buďtež tu uvedeny příklady
rozdílení mandátů:
Jde o 15 členů obecního zastupitelstva; odevzdáno
bylo hlasů celkem 630 z toho neplatných je 6 je
tedy platných 624.
Volební číslo je počet platných
hlasů (624) dělený počtem mandátů
(15) zvětšeným o jednu. Tedy 624: 16 = 39.
Celé číslo nejblíže vyšší
výsledku dělení je 40. Je tedy číslem
volebním číslo 40.
Při volbě zúčastnily se 3 volební
skupiny a obdržela:
A | 411 | ||
B | 150 | ||
C | 63 |
pročež obdrží:
A | 411 | : | 40 | = | 10 | 11 | ||||
B | 150 | : | 40 | = | 3 | 30 | ||||
C | 63 | : | 40 | = | 1 | 23 | ||||
Obsazeno bylo celkem | 14 |
Mandát poslední přikáže se skupině,
která vykazuje největší zbytek hlasů,
to jest skupině B se zbytkem 30 hlasů.
A | 10 | mandátů, | |
B | 4 | mandáty a | |
C | 1 | mandát. |
Volí se 30 členů obecního zastupitelstva
a odevzdáno bylo 2853 platných hlasů, z nichž
obdržela:
A | 1328 | ||
B | 605 | ||
C | 463 | ||
D | 457 | ||
celkem | 2853 |
Volební číslo je 2853: 30 + 1, čili
31 = 92 10/31, je tedy volební číslo 93 a
obdrží mandátů:
A | 1328 | : | 93 | = | 14, | 26 | |||
B | 605 | : | 93 | = | 6 | 47 | |||
C | 463 | : | 93 | = | 4 | 91 | |||
D | 457 | : | 93 | = | 4 | 85 |
Obsazeno bylo celkem 28 mandátů.
Zbylé 2 mandáty přikáží
se skupině C se zbytkem 91 hlasů a skupině
D se zbytkem 85 hlasů a obdrží celkem:
A | 14 | ||
B | 6 | ||
C | 5 | ||
D | 5 |
Při témže počtu hlasů a mandátů
obdržela:
A | 1328 | ||
B | 605 | ||
C | 463 | ||
D | 366 | ||
E | 91 | ||
Při prvním dělení obdrží: | 2853 |
A | 1328 | : | 93 | = | 14 | 26 | ||||
B | 605 | : | 93 | = | 6 | 47 | ||||
C | 463 | : | 93 | = | 4 | 91 | ||||
D | 366 | : | 93 | = | 3 | 87 | ||||
E | 91 | : | 93 | = | 0 | 91 |
Neobsazeny jsou 3 mandáty. Kdyby se měly mandáty
přiznati dle nejvyššího zbytku, tedy by
první mandát připadl skupině C s 91
hlasem, skupině E s 91 hlasem a skupině D s 87 hlasy.
Poněvadž však skupina E neobdržela ani
tolik hlasů, kolik činí volební číslo,
nemá nároku na mandát a obdrží
ho skupina B se zbytkem 47 hlasů.
Obdrží pak celkem:
A | 14 | ||
B | 7 | ||
C | 5 | ||
D | 4 | ||
E | 0 |
Jiný by byl výsledek, kdyby skupiny D a E se byly
sdružily. Pak by považovány byly za celek a přiznány
by jim byly při prvém rozvrhu na 366 + 91 = 457
hlasů 4 mandáty se zbytkem hlasů 85 a při
druhém rozdílení ještě další
jeden mandát.
O těchto 5 mandátů se rozdělí
obě sdružené skupiny tímto způsobem:
Počet společných hlasů 457 dělí
se počtem mandátů oběma skupinám
přikázaných, zvětšeným
o jednu (t. j. 5 +1 = 6). 457: 6 = 76 10/37; volební číslo
je 77.
D | 366 | : | 77 | = | 4 | mandáty, | ||
E | 91 | : | 77 | = | 1 | mandát. |
Skupina E tím, že se sdružila s listinou D, obdrží
mandát, ač nedosáhla volebního čísla
(quorum).
Výhoda, že sdružená listina, která
nedosáhla volebního čísla, může
obdržeti mandát, platí ovšem jen potud,
pokud sdružené listiny společně
dosáhly volebního čísla. Když
společně mají méně hlasů,
než činí volební číslo,
nemohou mandátu obdržeti.
V obcích, ve kterých se neprovede volba dle zásady
poměrného zastoupení (§ 19), budou zvoleni
kandidáti oné volební skupiny, která
obdržela největší počet hlasů,
tedy nikoliv nadpoloviční většinu.
Ústavní výbor nepřistoupil na návrh,
aby aspoň v těchto obcích měli voličové
právo kandidáty škrtati nebo vybírati
kandidáta libovolné z různých listin
(panašovati), nýbrž i tu trval na zásadě
přísně vázaných listin, o čemž
viz výklad k paragrafu následujícímu.
Velice závažná jest otázka, jakým
způsobem mají býti přiděleny
mandáty uvnitř kandidátních listin
a který z kandidátů určité
volební skupiny má býti považován
za zvolena, což souvisí s otázkou, jaká
práva mají býti voličům přiznána
při vyplňování hlasovacích
lístků.
Z důvodů technických omezili již experti
právo voličů na škrtání
jednotlivých kandidátů, nepřiznali
však přípustnost tak zv. panachování
(panašování), při němž volič
může sestaviti hlasovací lístek z různých
kandidátních listin. Proti panachování
je značný odpor, vyslovuje se proti němu
též Cahn (str. 284). Experti navrhovali, aby za zvoleny
byli prohlášeni kandidáti, kteří
z kandidátní listiny obdrželi největší
počet hlasů, což souviselo s jich soustavou,
že volič měl míti právo v kandidátních
listinách škrtati.
Ústavní výbor k návrhu zpravodaje
přijal soustavu přísně vázaných
listin, t. j. soustavu, dle které škrty v kandidátní
listině jsou bezúčinné a kandidátní
listina připočte se celá k dobru volební
skupině, na jejíž jméno zní.
Uvnitř kandidátní listiny jsou zvoleni kandidáti
dle pořadí, v jakém jsou uvedeni v
kandidátní listině. Hlavním důvodem,
proč ústavní výbor se rozhodl pro
tuto soustavu, bylo, aby znemožněna byla tak zv. dekapitace.
Má-li volič právo škrtati v kandidátní
listině, může několik málo hlasů
přivoditi, že osoby, na jichž zvolení
straně záleží, nejsou zvoleni, nýbrž
kandidáti uvedení na posledním místě.
Takovouto dekapitaci mohou přivoditi nejen vlastní
stranníci, nýbrž i odpůrci tím,
že úmyslně odevzdají několik
hlasů pro stranu, avšak škrtnou z ní osoby
v prvém pořadí jsoucí. Dekapitace
může býti způsobena i několika
málo hlasy. Na př. v Magdeburku 11 voličů
škrtlo tři první kandidáty a způsobilo
jich propadnutí, ač na celou kandidátní
listinu soustředěno bylo 8352 hlasů, v Ulmu
způsobil dekapitaci 1 volič proti 225, ve Frankfurtu
60 voličů proti 7000. Dekapitace, jež je často
výsledkem pouhé náhody a neodpovídá
vůli velké části. voličů,
mohla by býti nejen na škodu stranám, když
by v obci byla zastoupena osobami méně významnými
nebo méně schopnými, nýbrž nebyla
by ani ku prospěchu správy obce.
Dekapitaci dá se sice čeliti též jiným
způsobem. V prvé řadě kumulací
t. j. soustředěním více hlasů
na téhož kandidáta. Kumulace však se nedoporučuje,
jednak že by stranám většiny byla znemožněna
volba náhradníků, jimiž mají
býti dle předlohy ti, kteří jako členové
zastupitelstva nebyli zvoleni, jednak že je skrutinium mnohem
složitější. Bez kumulace lze dekapitaci
též zabrániti při soustavě Dra
Luppeho z Frankfurtu, avšak soustava ta je tak složitá,
že hodí se jen pro volby do malých sborů
a je také zavedena jen při volbách do živnostenských
soudů.
Soustavou přísně vázaných listin
je právo voličovo jen zdánlivě zkráceno.
Ve skutečnosti, nemá-li volič práva
na panachování, mění velmi málo
na listinách stran. Na příklad při
volbách do velké rady basilejské r. 1911
činily změny na kandidátních listinách:
svobodomyslné | 4.7%, |
liberálů | 4.2%, |
soc.-demokratů | 1.3%, |
pokrokářů | 2.3%, |
katolíků | 4.2%, |
demokratů | 4.0%, |
volného sdružení | 3.1%. |
Poněvadž osoba nevolitelná nemůže
býti právoplatně zvolena, a ztratí-li
po zvolení volitelnost, ztrácí i úřad,
nemůže býti ponecháno toliko podnětu
voličů, aby v námitkách proti volbě
domáhali se nápravy, byla-li zvolena osoba nevolitelná.
Proto má dohlédací úřad i když
námitky proti volbě podány nebyly, nebo nevolitelnost
zvoleného nebyla vytýkána, právo,
aby volbu osoby nevolitelné prohlásil za neplatnou.
Lhůta jednoměsíční dohlédacímu
úřadu daná je vyměřena jen
pro urychlení rozhodnutí. Neznamená však,
že by po uplynutí její dohlédací
úřad volbu již zrušiti nesměl.
Při určení úřadu, který
o námitkách do voleb má rozhodovati, užito
bylo obdobného postupu jako při námitkách
do seznamů voličských (§ 17). Ústavní
výbor byl názoru, že v budoucnosti úřadem
tím budou úřady župní. Dokud
však tyto sbory nejsou zřízeny a jich podklad
není určen, přikazuje předloha pravomoc
tuto politickému úřadu druhé stolice,
který rozhodne s platností konečnou.
Jako o obsahu voličských seznamů, tak i o
volbě měl by dříve rozhodnouti soud
ať správní, ať volební dříve,
než zvolené zastupitelstvo převezme správu.
I zde platí, co bylo řečeno ku konci všeobecné
části této zprávy.
Těžce bylo v praxi pociťováno, že
volební řády neobsahovaly ustanovení
upravujících řízení o námitkách
proti volbě podaných, že stěžovatelé
i osoby, o něž šlo, nebyly k řízení
přibrány, o průběhu jeho se přesvědčiti
nemohly, a že řízení často pro
svou vadnost nepřispělo k vyšetření
objektivní pravdy. Proto předloha vytyčuje
práva stěžovatelů i zmocněnců
volebních skupin. Tito musí býti pozváni
ku šetření, zejména k výslechu
osob, mají právo se dotazovati, podávati
vyjádření, žádati protokolární
zjištění, nahlížeti ve spisy a
činiti si výpisy z nich.
Bylo již při § 20. na to poukázáno,
že volební řád zavádí,
lépe řečeno zachovává zařízení
náhradníků. Jest to nejvýš
účelné, jednak aby bylo zamezeno doplňovacím
volbám, které by při zásadě
poměrného zastoupení vůbec nebyly
proveditelné, jednak že musí býti postaráno
o zastoupení členů obecního zastupitelstva,
když dočasně úřadu vykonávati
nemohou, zvlášť jde-li o usnesení, k němuž
jest třeba kvalifikované většiny.
Náhradníky budou kandidáti, kteří
nebyli zvoleni za členy zastupitelstva a nastupovati budou
za členy téže skupiny, za níž byli
kandidováni.
Ustanovení tohoto paragrafu, že nebyl-li zvolen dostatečný
počet náhradníků, nemá
je zvoliti voličstvo, nýbrž členové
obecního zastupitelstva každé jednotlivé
skupiny, jest zdánlivě nedemokratické. Ústavní
výbor rozhodl se pro toto východisko, vida nezbytí.
Doplňovací volby by v obcích, v nichž
volilo se dle zásady poměrného zastoupení,
technicky byly neproveditelné, neměla-li by zásada
poměrného zastoupení býti naprosto
zvrácena. Je tudíž ustanovení toto důsledkem
zásady poměrného zastoupení. Právo
zvolených členů je obdobné s právem
plnomocníka volební skupiny. Plnomocník volební
skupiny má právo jménem skupiny měnit
kandidáty. Podobně jsou zvolení členové
obecního zastupitelstva volbou zplnomocněni, nejen
aby rozhodovali v obecních záležitostech, nýbrž
také aby svůj sbor doplnili. Ostatně jde
o případy výjimečné, vzhledem
k tomu, že voličové mohou zvoliti náhradníků
v počtu polovice členů zastupitelstva, tedy
při několika volebních skupinách v
počtu mnohem větším.
V každé obci bude se voliti starosta a náměstek.
Dva náměstkové budou voleni: a) v
obcích, v nichž počet členů obecního
zastupitelstva jest nejméně 24, b) v obcích
ostatních tehdy, když volba do zastupitelstva konala
se dle zásady poměrného zastoupení
a když mimo to prohlásí nejméně
čtvrtina členů zastupitelstva, že
na druhého náměstka činí nárok.
V obcích, ve kterých provedena byla volba dle zásady
relativní většiny, volí se starosta
a jeho náměstek nadpoloviční většinou
přítomných.
V obcích, ve kterých provedena byla volba dle zásady
poměrného zastoupení, platí tato zásada
také pro volbu starosty a jeho náměstků,
upravená tak, že právo na prvého náměstka
má skupina, mající nejméně
třetinu členů, právo na druhého
náměstka skupina, mající aspoň
čtvrtinu členů. Postup je míněn
tak, že před volbou starosty prohlásí
skupina členů zastupitelstva, mající
nejméně třetinu členů, že
činí nárok na prvního náměstka,
k. p. v obci s 24 členy prohlásí tak 8 členů.
Pak si těchto 8 členů zvolí prvního
náměstka a zbývajících 16 členů
starostu a druhého náměstka. Nebo vedle 8
členů, dožadujících se prvního
náměstka, přihlásí se skupina
o 6 členech o místo druhého náměstka.
Tu zvolí oněch 8 členů prvního
náměstka, oněch 6 členů druhého
náměstka a zbývajících 10 členů
starostu. V obci, v níž by bylo na př. členů
18, měl by se voliti starosta a toliko jeden náměstek.
Avšak před volbou starosty přihlásí
se 5 členů, (t. j. nejméně čtvrtina)
o druhého náměstka, pak volí se i
druhý náměstek, a sice zvolí ho oněch
5 členů.
Kdyby se domáhala na př. v zastupitelstvu 24 členném
místa druhého náměstka jedna skupina
o 6 členech a jedna o 7 členech, obdrží
ho skupina větší, t. j. 7 členná.
Kdyby obě skupiny měly stejný počet
členů, k. p. po 6, rozhodne mezi nimi los.
Ústavní výbor zabýval se též
podnětem, aby obecní starosta nebyl volen,
nýbrž vládou jmenován. V souhlase
s prohlášením vlády však jednomyslně
tento podnět zamítl.