Ustanovení tohoto paragrafu, že odpadá odevzdání
hlasovacích lístků, je-li přihlášena
jen jedna kandidátní listina, anebo bylo-li navrženo
jen tolik kandidátů, kolik členů zastupitelstva
má býti voleno, je pouhým důsledkem
předpisu, že mohou býti voleny jen osoby, jichž
kandidatury včas byly u obecního úřadu
ohlášeny.
Předpis tohoto § snadno by mohl svésti k výtce,
že předloha stlačuje volbu na pouhou formalitu,
že omezuje právo voličů a že z
nich činí hlasovací, nesvobodný dav.
Výtka ta, jíž si ústavní výbor
dobře byl vědom, není odůvodněna.
Jak již při výkladu o kandidátních
listinách bylo vysvětleno (§§ 20 a n.),
jsou zařízení tato technickou pomůckou,
nezbytnou pro provedení voleb dle poměrného
zastoupení. Omezení práv voličů
jest jen zdánlivé. Vždyť má poměrně
nepatrný počet voličů právo
ohlásit do 14. dne přede dnem volby kandidátní
listinu (§ 20), může tedy i malé sdružení
voličů, stojící mimo strany politické
nebo místní, vykonávati vliv na výsledek
volby. Neprohlásí-li se pro kandidátní
listinu ani tento nepatrný počet voličů,
pak nelze tvrditi, že jsou voličové omezeni
v právu, rozhodnouti se při volbě pro libovolné
kandidáty, neboť pak pravděpodobně ani
při volbě nevyslovil by se pro tuto kandidátku
takový počet voličů, aby mohla počítati
na úspěch. Rozdíl proti dřívějšímu
stavu spočívá v tom, že dříve
měl volič právo, rozhodnouti se až v
den volby, nyní musí toto právo vykonati
do 14. dne přede dnem volby a že dříve
šlo o právo jediného voliče, kdežto
nyní je vazáno na souhlas určitého
počtu voličů. Ve skutečnosti ani dříve
jediný volič novou kandidátkou nemohl, aniž
by získal podpory více voličů, dosíci
zvolení osob v poslední chvíli kandidovaných.
Při průkazu voličů činí
se rozdíl mezi obcemi do 1000 obyvatelů a obcemi
s více než 1000 obyvatelů.
V obcích prvějších stačí
jako průkaz jakákoliv listina, která
osvědčuje totožnost voličovu, a nemá-li
volič dokladů po ruce, stačí svědectví
dvou voličů.
V obcích ostatních bude průkazem voličovým
legitimační lístek, který obecní
úřad dodá nejdéle třetí
den přede dnem volby každému voliči
do bytu. Ústavní výbor rozhodl se, zavésti
pro obecní volby tento průkaz, ač četné
machinace, které prováděny byly s legitimačními
lístky, mluví spíše proti jich zavedení.
Hleděl však jinými ustanoveními těmto
machinacím zabrániti. Učiněno jest
opatření, aby osoby, které neobdržely
v čas legitimačního lístku, měly
právo si ho vyzvednouti před volbou u obecního
úřadu a v den volby u volební komise. Neodvede-li
kdo proti předpisu volební komisi nedoručených
legitimačních lístků, dopouští
se trestného činu dle § 68. II. c. 5. Posléze
přísluší místní komisi
dle § 12. dozor i nad tím, aby legitimačními
lístky nebylo nesprávně manipulováno.
Volební komisi tvořiti budou zástupcové
volebních skupin, jež navrhnou do ní po jednom
členu, a jsou-li toliko dvě nebo tři skupiny,
po dvou členech. Je to sbor čistě autonomní,
který volí si svého předsedu a místopředsedu,
z nichž každý musí náležeti
jiné skupině volební. Proto nebyl přiznán
obecnímu úředníku, komisi přidělenému,
hlas rozhodující, nýbrž pouze poradní.
Zásada, že kandidáti nemohou býti
členy volební komise, měla by platiti
pro všechny obce, avšak v menších obcích
by působilo obtíže obsaditi schopnými
silami volební komisi, když jistě nejčilejší
a nejschopnější osoby budou kandidáty.
Ježto pak při poměrné volbě úřad
člena volební komise je dosti obtížný
a zodpovědný a ježto jest vliv jedné
osoby vyvážen přítomností zástupců
druhých skupin, byla zásada ta provedena jen v obcích
přes 10.000 obyvatelů.
Předpis, že volič vloží hlasovací
lístek do obálky, kterou obdrží
od volební komise, slouží zabezpečení
tajnosti volby. Volič tak učiní ve volební
místnosti; volební celu, zavedenou některými
novými volebními řády, ústavní
výbor nemá za účelnou.
Kdyby volič vložil do obálky několik
kandidátních listin, bude jimi naloženo
dle § 44. č. 3.
Ustanovení tohoto paragrafu, v němž je vyjádřena
zásada přísně vázaných
listin, bude vysvětleno při výkladu §
50.
Při poměrném zastoupení je
několik soustav, podle nichž přikazují
se mandáty volebním skupinám. Nejrozšířenější
jsou soustava: D'Hondtova (belgická) a Hagenbach
- Bischoffova (basilejská). Experti i ústavní
výbor rozhodovali mezi oběma těmito soustavami.
Stůjtež tu důvody vypracované Dr. Bobkem,
jež vedly experty při jich návrzích:
"Nejstarším systemem poměrného
zastoupení jest princip volby jednotné, jejž
navrhl Tomáš Hare (Hér), který
celou říší považoval za jediný
okres, volič vyplní hlasovací lístek
více kandidáty a zvolen jest ten, kdo obdržel
větší počet hlasů, než číslo
volební. Volební číslo zjistí
se dělením počtu odevzdaných hlasů
počtem mandátů (t. zv. jednoduchý
kvotient). Je-li při skrutiniu kandidát jíž
zvolen, škrtne se jméno jeho na všech zbývajících
lístcích a hlasy přičtou se kandidátu
nejbližšímu, a to tak, že nejprve mají
býti sčítány lístky, na nichž
kandidát jest samojediný, pak lístky, v nichž
napsán jest s jedním, pak se dvěma, třemi
atd. spolukandidáty. V případu, že se
tímto způsobem neobsadí všechny mandáty,
rozhodovati má o neobsazených mandátech relativní
většina. Jak patrno, jest tento prvotní system
velice složitý a nahražen byl proto záhy
předpisem o součtu všech odevzdaných
hlasů, děleném počtem mandátů.
Nedostatek této formule prokázal v roce 1871 Angličan
H. R. Droop, který navrhl, aby při dělení
součtu hlasů počtem mandátů
byl počet mandátů zvětšen o jednu
(pravý kvotient) a tím aby se umožnilo obsazení
všech mandátů, jež u jednoduchého
kvotientu Hare-ova nebylo vždy možné. Tento pravý
kvotient, t. j. počet mandátů o jednu
zvětšený, převzat pak byl v roce 1868
do švýcarské soustavy Hagenbachovy.
Soustavy Hare-ovy se až na nepatrné výjimky
již nikde neužívá, a praktický
závažny jsou proto pouze soustavy dvě:
1. belgická soustava D'Hondtova,
2. švýcarská soustava Hagenbachova.
U obou soustav nehlasuje voličstvo pro kandidáta
jednoho, nýbrž pro celou kandidátní
listina, a mluví se proto zde o t. zv. skrutinin listiny.
Dle soustavy D'Hondtovy (1882) děje se skrutinin
tím způsobem, že počet hlasů
odevzdaných pro každou stranu dělí se
nejprve jednou, pak dvěma, třemi, čtyřmi
atd. s volebním číslem jest ono, jež
při dělení odpovídá počtu
poslanců, jenž má býti zvolen.
Příkladem budiž uveden výsledek voleb
do velké rady republiky a kantonu Neuchatelského,
provedených 26. a 27. dubna 1913, kde ve volebním
okresu prvém bylo odevzdáno platných hlasů
133.969. z čehož připadlo hlasů na stranu:
radikální | 60.976 |
liberální | 48.148 |
socialistickou | 24.845 |
Počet mandátů k obsazení určených byl | 27 |
Dle systému D'Hondtova provádí se skrutinium
tím způsobem, že se hlasy jednotlivých
stran dle velikosti vedle sebe seřadí a dělí
jednou, dvěma, třemi atd. tak dlouho, až veškeré
mandáty jsou obsazeny: mandát přikazuje se
pak postupně té straně, která při
dělení vykazuje číslo větší,
než je výsledek dělení nejblíže
následujícího, tedy:
Radikální | liberální | socialistická | |
Děleno jednou: | 60.976 | 48.148 | 24.845 |
Děleno dvěma: | 30.488 | 24.074 | 12.422 |
Nejvyšším číslem při dělení
dvěma jest 30.488, a více než toto číslo
obdržely již při dělení jednou
strana radikální (60.976) a strana liberální
(48.148) a přikáže se proto těmto stranám
po jednom mandátu.
Děleno třemi: | 20.325 | 16.049 | 8.282 |
Více než 20.325 obdržela strana radikální
při dělení druhém, socialistická
při dělení prvém a liberální
při dělení druhém, a přikáže
se proto všem stranám po jednom mandátu, a
to na číslice: 30.488, 24.845 a 24.074.
Tímto způsobem postupuje se dále, takže
celé skrutinium dle soustavy D'Hondtovy jevilo by se takto:
1 | 60.976 | 48.148 | 24.845 | |
2 | 30.488 | 24.074 | 52.422 | |
3 | 20.325 | 16.049 | 8.282 | |
4 | 15.244 | 12.037 | 6.211 | |
5 | 12.195 | 9.629 | 4.967 | |
6 | 10.162 | 8.024 | 4.141 | |
7 | 8.711 | 6.878 | 3.549 | |
8 | 7.622 | 6.018 | 3.105 | |
9 | 6.775 | 5.349 | 2.738 | |
10 | 6.097 | 4.814 | 2.484 | |
11 | 5.543 | 4.349 | ||
12 | 5.081 | 4.012 | ||
13 | 4.613 |
Bylo by tudíž při soustavě D'Hondtově
třeba děliti až 13. a volebním číslem
bylo by číslo 4613. Dle toho obdrželo by mandátů:
radikální | 12 | |
liberální | 10 | |
socialistická | 5 |
Systému D'Hondtovu nutno vytknouti přílišnou
složitost skrutinia tam, kde jde o obsazení velikého
počtu mandátů. Že námitka tato
jest správná, vysvítá z příkladu
právě uvedeného, kde šlo o mandátů
27; nebudiž však přehlíženo, že
dle osnovy našeho řádu volení v obcích
bude se obsazovati mandátů ještě daleko
více a že tam i skrutinium bylo by delší.
Mimo to bude dokázáno - a to jest námitka
nejdůležitější - že systém
D'Hondtův přeje stranám velkým, jimž
přikazuje někdy mandáty na úkor
stran malých.
Dle systému Hagenbachova rozděluje se počet
mandátů takto:
Součet všech platných hlasů dělí
se počtem mandátů zvětšeným
o jednu, a volebním číslem, quotientem,
jest celé číslo nejblíže vyšší
výsledku dělení. Tedy na příkladu
výše uvedeném:
Počet všech hlasů | 133.969 |
počet mandátů | 27 |
133.969: (: 27 + 1:) = 4784.6 = 4785 jest číslem
volebním.
Volebním číslem dělí se počet
hlasů odevzdaných každé straně
a výsledek dělení udává počet
mandátů straně přikázaných.
- Tedy:
Radikální | 60.976: 4785 = | 12 | |
liberální | 48.148: 4785 = | 10 | |
socialistická | 24.845: 4785 = | 5 |
Výsledky skrutinia jsou u obou soustav stejné, u
soustavy Hagenbachovy jest však skrutinium jednodušší
a bude stejně jednoduché, ať jde o sebe větší
počet mandátů.
Proti soustavě D'Hondtově bylo výše
namítnuto, že na úkor stran malých přikazuje
nespravedlivě mandáty stranám velkým.
Na důkaz toho buď citován příklad
uvedený v časopisu "Kölnische Zeitung"
ze dne 4. prosince 1918:
Jde o volbu třinácti poslanců a obdrží:
253 | ||||
185 | ||||
115 | ||||
87 | ||||
70 | ||||
45 | ||||
25 |
a bylo by tedy celkem odevzdáno | 780 tisíc hlasů. |
Dle soustavy D'Hondtovy obdrží:
Volebním číslem jest 42.100 a obdrží
dle D'Hondta mandátů:
Strana A - 5, B - 4, C - 2, D - 1, E - 1 a strany F a G vyjdou
na prázdno.
Dle methody švýcarské byl by však výsledek
tento:
Počet všech odevzdaných hlasů 780 tisíc,
počet mandátů 13
780: 14 = 56
A | 253 | 56 | = | 4 | |
29 | |||||
B | 185 | 56 | = | 3 | |
17 | |||||
C | 115 | 56 | = | 2 | |
3 | |||||
D | 87 | 56 | = | 1 + 1 | |
31 | |||||
E | 70 | 56 | = | 1 | |
14 | |||||
F | 45 | 56 | = | 0 + 1 | |
G | 25 | 56 | = | 0 |
Obsazeno prvým skrutiniem pouze 11 mandátů,
a zbývající dva mandáty přikáží
se stranám, které vykázaly největší
zbytek dělení, to jest strana F se 45.000 a strana
D se zbytkem 31.000. Obdrží celkem tedy mandátů
strany: A - 4, B - 3, C - 2, D - 2, E - 1 a F - 1 a vyjde toliko
na prázdno strana G a to právem, neboť nedosáhla
ani polovice průměru hlasů na jeden mandát.
Vzhledem k důležitosti věci budiž dovoleno
uvésti ještě příklad o tom, že
systém D'Hondtův nadržuje stranám velkým:
Ve volebním okresu Velká Praha bude při všeobecných
volbách do Národního shromáždění
odevzdáno asi 253.000 hlasů. Bude-li mandátů
11, bude volební kvotient:
253: 12 = 22.
Z celého počtu hlasů by obdržely strany:
A | 121.000 |
B | 93.000 |
C | 39.000 |
Obdrží mandátů:
A | 121 | : | 22 | = | 5 |
11 | |||||
B | 93 | : | 22 | = | 4 |
5 | |||||
C | 39 | : | 22 | = | 1 +1 = 2 |
17 |
Strana C získá tedy 2, B 4 a A 5 mandátů.
Výsledek dle systému D'Hondtova by byl tento:
: | 1 | 1210 | 930 | 390 |
: | 2 | 605 | 465 | 195 |
: | 3 | 403 | 310 | 130 |
: | 4 | 302 | 233 | |
: | 5 | 243 | 186 | |
: | 6 | 201 | 155 |
Obdržela by tedy dle systému D'Hondtova strana C pouze
1, B 4 a A 6 mandátů.
Již z těchto dvou příkladů vysvítá,
že syst. Hagenbachův jest spravedlivější,
neboť přikazuje mandáty správně
i stranám, které soustředily na své
kandidáty poměrně menší počet
hlasů. Důkaz o tom lze však provésti
i způsobem tímto:
Převedeme-li počet odevzdaných hlasů
a přikázaných mandátů na percenta,
tedy obdržely percent:
. 32 | 31 | 38 | 1 | 6 | |
. 24 | 23 | 31 | 1 | 7 | |
. 15 | 15 | 15 | - | - | |
. 11 | 15 | 8 | 4 | 3 | |
. 9 | 8 | 8 | 1 | 1 | |
. 6 | 8 | - | 2 | 6 | |
. 3 | - | - | 3 | 3 | |
100 | 100 | 100 | 12 | 26 |
Jest tudíž součet chyb v procentech u systému
Hagenbachova 12, u systému D'Hondtova však plných
26! Srovnejme však také průměr hlasů
na jeden mandát u obou systémů: Při
počtu hlasů 780.000 a počtu mandátů
13 jest průměr 60.000.
Při systému Hagenbachově jest průměr
u stran:
A, | 253.000 | 63.250 | ||||||
B | 185.000 | 61.600 | ||||||
C | 115.000 | 57.500 | ||||||
D | 87.000 | 46.500 | ||||||
E | 70.000 | 70.000 | ||||||
F | 45.000 | 45.000 |
a jest tudíž maximální hlasová
diference mezi stranou E a F a tato činí 25.000
hlasů.
Při systému D'Hondtově jest průměr
stran:
253.000 | 50.600 | |||||||
185.000 | 46.250 | |||||||
115.000 | 57.500 | |||||||
87.000 | 87.000 | |||||||
70.000 | 70.000 |
a jest tudíž u systemu D'Hondtova maximální
hlasová diference 40.750 proti pouhým 25.000 u systemu
Hagenbachova. Rovněž tak jest tomu v případu
druhém, kde obdržely strany v procentech:
48 | 45 | 55 | 3 | 7 | |
37 | 36 | 36 | 1 | 1 | |
15 | 19 | 9 | 4 | 6 | |
100 | 100 | 100 | 8 | 14 |
Jest tudíž součet chyb v procentech u systemů
Hagenbachova 8, u systemu D'Hondtova 14!
Porovnáme-li zase průměr hlasů celkem
a u jednotlivých stran, bude průměr celkový
253: 11 = 23.000 hlasů na jeden mandát.
Průměr u jednotlivých stran byl by tento:
121.000 | 24.200 | |||||
93.000 | 23.250 | |||||
39.000 | 19.500 |
Maximální hlasová diference jest mezi stranou
A, u níž na jeden mandát připadá
24.200 hlasů, a stranou C s průměrem 19.500,
tedy 4.700.
Při systému D'Hondtově bude průměr
u strany:
A | 121.000 | 20.166 | ||||
B | 93.000 | 23.250 | ||||
C | 39.000 | 39.000 |
a jest zde tedy maximální hlasová diference
plných 18.834 proti pouhým 4700 u systému
Hagenbachova.