Čtvrtek 15. dubna 1920

Za oba výbory jest zpravodajem pan kol. Buříval. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Buříval: Vážené Národní shromáždění! Jest mi podávati zprávu jménem státně-zřízeneckého výboru a rozpočtového výboru o četných návrzích a peticích, týkajících se zařazení určitých míst do vyšší třídy dříve zvaných aktivních, nyní od 7. října 1919 zvaných místních přídavků. Státně-zřízenecký výbor i výbor rozpočtový nemohl přihlížeti k těm jednotlivým návrhům v té formě, jak se nám činily, nýbrž musil míti před zraky svými, že tato otázka je neobyčejně veliká, že vyžaduje dalekosáhlého vyšetřování předem, že vyžaduje šetření, na kolik odpovídá návrh těm kterým požadavkům, a zejména, že jest za potřebí, aby stanoveny byly nové zásady, podle kterých se zařazování do vyšších místních přídavků pro příště má díti, a zejména tato poslední okolnost vedla k tomu, že pouze spokojil se s výzvou na vládu, poněvadž podle dosavadní prakse rozhodoval pro zařazení do aktivních přídavků, po případě pro příbytečné pouze počet obyvatelstva toho kterého místa, což jistě nebylo spravedlivé a neodpovídalo vlastním poměrům skutečným. Státně-zřízenecký výbor došel k tomu přesvědčení, že do pojmu místních přídavků nenáleží jenom pouze plat, činže, otop a světlo, nýbrž, že do toho spadá také průměrný výdaj toho kterého státního zřízence, spojený s tím, že bydlí v určitých, nevlídných místech a že zejména je zapotřebí přihlížeti k tomu, že tací zaměstnanci, kteří bydlí dosti daleko od kulturních středisek, mají povinnost aby své dítky vzdělávali posíláním do takových středisek kulturních, čímž jistě výlohy jejich jsou neobyčejnou měrou pak zvýšeny.

Omezuji se pouze na tuto resoluci, na vytčení těchto zásad a vyslovuji současně žádost, aby toto vyšetřování dálo se také za spoluúčasti zástupců státně zřízeneckých organisací, tedy aby právě i tyto mohly ze svých vlastních poznatků přednášeti různé své žádostí, přání, upozornění a tím konečně aby se docílilo spravedlivé základny pro posuzování tak neobyčejně důležité věci, jako jest tato. (Místopředs. Konečný ujímá. se předsednictví.) Státně-zřízenecký výbor spolu s rozpočtovým výborem doporučuje přijetí této resoluce. Avšak, vážené shromáždění, je zapotřebí říci, že státně-zřízenecký výbor dne 16. března 1920 ukončil své práce v tom směru a že po tomto dni došla ještě celá řada návrhů, petic, dopisů a různých jiných věcí, majících stejný cíl, kde se totiž hlavně žádá o zařazení určitých míst do vyšších tříd místního přídavku, a já konstatuji, že všechny tyto, jako dříve nám učiněné již návrhy po celý rok 1919 spolu s těmi po 16. březnu došlými, odkázaly se vládě k bedlivému posouzení a vláda se vyzývá, aby v ohleduplných případech, kde jest zapotřebí hned zakročiti ke zvýšení místních přídavků, aby tak bezodkladně také učinila, poněvadž jest celá řada nesrovnalostí, které nutno u nás odstraniti. Já upozorňuji zejména na návrhy, které byly po dány po 16. březnu 1920 tisk č. 2540, tisk č. 2684 a prosím tedy, aby v duchu přijaté resoluce a schválené státně-zřízeneckým a výborem rozpočtovým také Národní shromáždění tyto zásady přijalo. Resoluce tato zní takto:

"Slavné Národní shromáždění račiž se usnésti:

Vláda se vyzývá, aby v době nejkratší vypracovala osnovu zákona pro stanovení nových zásad na zařazení míst do určitých stupnic místních přídavků. Otázka tato budiž řešena podle jednotných zásad pro všecky obory státní správy, jakož i státní podniky za spoluúčasti zástupců organisací zaměstnanců. Při té buďtež vodítkem skutečné poměry bytové, tržní, průmyslové, lázeňské a turistické, vzdálenost míst od kulturních středisk. Místní přídavky slouží k úhradě nejen činže, otopu a světla, nýbrž i ostatních, průměrných výdajů rodinných, které se vzděláním dítek jsou nevyhnutelné.

Otázce předměstské Velké Prahy věnována budiž zvláštní pozornost. Pro obce, které mají býti pojaty do Velké Prahy, platí zařazení do pražské třídy místního přídavku od 1. září 1919, t. j. od působnosti zákona ze dne 7. října 1919, č. 541 sb. z. a n.

Návrhům a peticím, o nichž se v této zprávě činí zmínka, věnována budiž všestranná péče.

V některých ohleduplných případech budiž ke zvýšení místních přídavků přikročeno hned cestou nařizovací, tedy ještě dříve, než k vydání zákona bude moci býti přikročeno.

" Doporučuji jménem obou výborů, aby tato resoluce ctěným Národním shromážděním byla přijata. (Souhlas.)

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme ihned k odhlasování návrhu resolučního. Resoluce byla právě panem zpravodajem přečtena. Kdo souhlasí s touto resolucí, kterou navrhuje výbor státně zřízenecký a rozpočtový, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, resoluce se schvaluje a tím jest tento bod denního pořadu vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu a tím jest

  1. zpráva ústavního výboru podle §§ 14. a 17. jednacího řádu o návrhu zákona, kterým se upravují poměry úředníků a zřízenců u státních úřadů a ústavů bývalého státu uherského.

Zpravodajem jest občan dr. Hnídek.

Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění! Jest v zájmu státu, aby veškerá správa veřejná na Slovensku a v území Podkarpatské Rusi byla s největším urychlením postavena na spolehlivé základy. Tento účel sledují zákony, které byly v poslední době usneseny Národním shromážděním, totiž zákon o prozatímní úpravě správy politické na Slovensku, dále zákon o obecních a obvodních notářích na Slovensku, jakož i zákon o prozatímní úpravě správy měst s regulovaným magistrátem na Slovensku. Všechny tyto zákony stanoví také podmínky o přejímání úředníků a zřízenců (žup, uvedených měst a obcí) ustanovených podle předpisů uherského práva do služeb republiky.

Zbývá nyní ještě úprava poměrů zaměstnanců bývalého státu uherského, totiž státních uherských úředníků a zřízenců (královských uherských úředníků a zřízenců), resp. úředníků a zřízenců státních uherských ústavů a podniků (zejména železnic). Úprava tato spočívá na týchž zásadách jako zákony svrchu uvedené.

Ústavní výbor navrhuje, aby Národní shromáždění schválilo připojenou osnovu zákona.

Místopředseda Konečný (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, přistoupíme k hlasování a prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Míním o předkládané osnově zákona dáti hlasovati najednou. Čítá 11 paragrafů. Kdo souhlasí s §§ 1. - 11. ve znění podle zprávy ústavního výboru, jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, §§ 1. -11. jakož i nadpis zákona a úvodní formule se schvalují v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj poslanec dr. Hnídek: Ne.

Místopředseda Konečný: Není tomu tak, přistoupíme k hlasování ve druhém čtení. Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvém čtení přijatým, i ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon schvaluje se i ve čtení druhém a tím jest tento bod denního pořadu vyřízen.

Dalším jest

  1. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona, tisk č. 2790, kterým se upravují poměry v soudnictví na území bývalého státu uherského. Tisk č. 2835.

Zpravodajem jest rovněž občan dr. Hnídek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění! Předloha tato jest vlastně v podstatě nutným doplňkem zákona, kterým se upravují poměry úředníků a zřízenců u státních úřadů a ústavů bývalého státu uherského.

Úprava soudnictví nemohla býti vřazena do všeobecného zákona o úpravě poměrů úředníků na Slovensku a proto bylo nutno vypracovati samostatný zákon. Co se týče jednotlivých paragrafů, poukazují k důvodové zprávě vládního návrhu, tisk č. 2790.

Místopředseda Konečný: Také k této navržené osnově zákona není nikdo přihlášen, debata tudíž odpadá. Navržená osnova zákona tohoto čítá 7 paragrafů a dám proto o ní hlasovati najednou, jakož i o nadpisu a úvodní formuli její. Není proti tomu námitek? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s navrženou osnovou zákona, jak jest uvedena ve zprávě ústavního výboru, to jest s paragrafy 1. až inkl. 7., jakož i s nadpisem a úvodní formulí zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 1. - 7., jakož i nadpis a úvodní formule zákona schvalují se v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj dr. Hnídek: Ne.

Místopředseda Konečný: Není tomu tak, přistoupíme k hlasování ve druhém čtení. Kdo souhlasí se zákonem i s jeho formulí úvodní i s nadpisem, jak jsme jej právě ve čtení prvém přijali, i ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon, i jeho nadpis a úvodní formule se schvalují ve druhém čtení.

Dalším odstavcem denního pořádku jest 21. zpráva ústavního výboru o návrhu členů S. N. Pika, Ulricha, Marka a soudr., tisk č. 2118, na zrušení čestného měšťanství a občanství, jakož i práv měšťanských. (Tisk č. 2836.)

Zpravodajem je občan dr. Bartošek.

Zpravodaj posl. dr. Bartošek: Slavné Národní shromáždění! Instituce měšťanství a zvláštního měšťanského práva, s nímž dokonce spojeny jsou různé zvláštní a výsadní požitky, jest institucí, která nehodí se již dobře do dnešní doby, kdy jsme svůj společenský řád založili na naprosté rovnosti občanské. A proto jest potřebí, aby také tento přežitek, poněvadž v obecních zřízeních a městských statutech dosud je zachován, byl zrušen, a to má také ty důsledky, že je potřebí upraviti zákonem nárok na užitky ze jmění dosud měšťanům vyhrazeného, zejména požitky takových nadací. Tuto změnu provádí navrhovaný zákon, který ruší ustanovení obecních zřízení o měšťanech a měšťanském právu; užitky z obecního jmění, které dosud byly vyhrazeny měšťanům, mají nyní plynouti do obecní pokladny. Pokud požitky nadací byly vázány na podmínku měšťanství, nastupuje na místo této podmínky podmínka příslušnosti k obci. Správa takového ústavu, fondu a nadací, jakož i právo propůjčovati z nich požitky, přecházejí na orgány obecní.

Aby však nový stav, tímto nyní pro jednávaným zákonem zavedený, nepůsobil příliš tvrdě, zůstávají osobám, které dosud požitky již takové měly, ale které jsou nemajetné, tyto požitky v neztenčené míře ovšem pouze na dožití dočasného poživatele.

Pokud práva dosud měšťanská jsou pro měšťany nebo měšťanství zapsána v pozemkových knihách, je třeba, by zákon tento stejně, jako učinil to zákon o obecním statku, vyslovil zásadu, že tato práva mohou býti z pozemkových knih na návrh obce anebo dohlédacího úřadu vymazána.

Já doporučuji tudíž jménem ústavního výboru, abyste schválili tuto osnovu zákona. Podotkl bych ještě, že do důvodové zprávy vloudila se tisková chyba. Tam totiž ve 3. odstavci v závorce má státi "nikoliv z obecního jmění" na místo chybného textu "nikoliv z vlastního jmění". Tedy, jak jsem již uvedl, doporučuji vám, abyste osnovu zákona schválili. (Výborně!)

Místopředseda posl. Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování a prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Projednávaná osnova zákona čítá pouze 7 paragrafů, míním tudíž o ní dáti hlasovati v celku. Není proti tomu námitek? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s §§ 1. - 7., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formuli, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, §§ 1. - 7., jakož i nadpis a úvodní formule zákona se schvalují v prvém čtení.

Prosím pana zpravodaje, aby nám ještě naznačil tu korekturu před druhým čtením.

Zpravodaj dr. Bartošek: O tom nehlasujeme. To je pouze korektura v důvodové zprávě, ale poněvadž to ruší smysl, uvedl jsem to. Jinak nemám žádného návrhu na změnu

Místopředseda Konečný: Přistoupíme k hlasování ve druhém čtení. Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvém čtení přijatým, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon se přijímá i s nadpisem a úvodní formulí ve druhém čtení a tím jest tento odstavec denního pořádku vyřízen.

Další jest

  1. zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2733) o dočasném zastavení působnosti porot.

Zpravodajem jest posl. dr. Bouček.

Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Bouček: Osnova připíná se celkem k dřívějšímu právu rakouskému, nepřirostla nám k srdci, ale podrobili jsme se nutnosti.

Doporučuji vám tento návrh výboru ku schválení.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Míním dát o celé osnově zákona hlasovati v celku. Má pouze 8 paragrafů, žádný pozměňovací návrh nebyl učiněn. Námitek proti tomu není? (Nebyly.) Kdo tedy souhlasí s §§ 1. až 8. zákona, nadpisem jeho, jakož i úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 1. až 8., titul, jakož i úvodní formule jsou schváleny.

Pro druhé čtení doporučuje pan zpravodaj tyto korektury: V § 2. na str. 2. první řádka vynechat slova: "udati důvody jeho", ježto jsou naprosto zbytečná a jsou opakována.

Dále v § 5. v 6. řádce zdola má státi místo "nad 5 let" "delší pět let".

Kdo s těmito korekturami přijímá zákon, který byl přijat ve čtení prvém, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistupujeme dále ku

  1. zprávě výboru právního a výboru technického o vládním návrhu zákona o zřízení československého úřadu plavebního. (Tisk č. 2842.)

Zpravodajem jest p. kol. dr. Rolíček. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Rolíček: Slavné Národní shromáždění! Vládní osnova o zřízení plavebního úřadu jest doplňkem zákona právě v dnešní schůzi N. S. odhlasovaného, o námořní vlajce a o lodním rejstříku. Funkcemi, souvisejícími s tímto zákonem, pověřen má býti dle přijaté osnovy zákona plavební úřad, o jehož organisaci má býti vydán zvláštní zákon. Tento zákon má býti vydán navrženou osnovou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP