Čtvrtek 15. dubna 1920

Zákon ten má na mysli upraviti celou vnitřní správu jednotně za určité součinnosti obyvatelstva a právě z toho hlediska vychází přeložený zákon, dle něhož má býti veřejná zdravotní správa upravena jednotně, celostátně

Účelu, jenž zamýšlen jest § 31 zřízení župního, vyhovuje osnova ve svém § 14., kdež župě ponechává ve smyslu zákona o župních zřízeních péči o věcnou stránku zařízení zdravotně policejních a tím spolupůsobení ve věci samé.

Jak vychází z § 2. osnovy, mají státní lékaři pro obor zdravotní policie býti exponovanými orgány okresních úřadů správních

V § 2. vyřešena též otázka měst se samostatným statutem a s právem municipiálním.

Otázka úpravy zdravotně policejní správy hlavního města Prahy ponechána ve smyslu zákona o zřízení župním zákonu zvláštnímu.

I po stránce finanční hledí osnova přizpůsobiti se poměrům a ponechává realisaci zákona době, kdy celková finanční úprava, podmíněná zákonem o župním zřízení, bude provedena.

Ze všeho lze poznati, že pro celostátní úpravu zdravotní správy jest osnova tato důležitosti mimořádné, neboť teprve na jejím podkladě bude možno vlastní odbornou zdravotní službu vybudovati.

K této zprávě ještě si dovolím připomenouti, že jaksi největších výhod mají snad požívati lékaři, poněvadž stát má jich podle tendence zákona přijmouti celkem 2011, z čehož by bylo 1100 z Čech, 358 z Moravy, 78 ze Slezska, 400 ze Slovenska a 75 z Podkarpatské Rusi. Náklad celkový jest dosti značný, má činiti na 60 milionů korun. Z toho se počítá, že by náklad u lékařů obvodních, kteří by byli přijati do služeb státu jako úřední lékaři, činil asi 30 milionů korun, u ostatního personálu, zejména pečovatelek, personálu desinfekčního a jiného, zejména porodních babiček, které mají také přijaty býti do služeb státu, také asi 30 milionů. Spornou byla otázka nyní navrhovaného § 6., který původně v osnově zákona, který vypracovalo ministerstvo zdravotnictví, nebyl, sociálně politický výbor však vycházel z hlediska, aby sociálně politické instituce, jako jsou nemocenské pokladny a úrazové pojišťovny, byly vzaty tímto zákonem v ochranu, a proto učinil návrh nový na § 6., který zní:

Státní lékař je na žádost ústavů sociálně pojišťovacích povinen, aby bylo zabezpečeno léčení jejich členů, v případě potřeby, vykonává-li soukromou praksi, je i sám léčiti.

Za toto léčení má právo na honorář vůči těmto ústavům, o jehož výši v případě sporu rozhodne jeho nadřízený úřad.

Tedy toto ustanovení zákona má za účel, chrániti takové důležité ústavy, jako nemocenské pokladny a jiné ústavy pojišťovací, aby se nikdy nestalo, že by byly někdy bez lékaře. Vycházel sociálně politický výbor z názoru, že, když stát převezme lékaře všechny do svých služeb, že má státní správa, jakožto representant státu, právo činiti nárok, aby takové instituce byly chráněny.

Z tohoto důvodu, pánové, myslím, že jaksi osnova dnes z výboru předkládaná je kompromisním dílem již také mezi orgány zdravotními a příslušnými institucemi, navrhujeme její schválení. (Výborně!) Místopředseda posl. Udržal: Páni zpravodajové za výbor ústavní a rozpočtový vzdali se slova. Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Pan zpravodaj si nepřeje závěrečného slova?

Zpravodaj posl. Johanis: Ne.

Místopředseda posl. Udržal: Přikročíme k hlasování. Mám zde pozměňovací návrh členů N. S. dra Hajna, dra Lukavského a soudr. k zákonu, jímž stát přejímá výkony zdravotně policejní: "Šestý paragraf vládního návrhu zákona, jímž stát přejímá výkony zdravotně policejní, budiž škrtnut.

Důvody: Povinnosti státního lékaře v prvých paragrafech tohoto zákona jsou tak mnohočetné a tak veliké, že jakékoliv další jich rozmnožování by vážně ohrozilo poslání nové instituce"

To jsem považoval za svou povinnost přečísti, poněvadž pan navrhovatel se vzdal slova.

Budeme tedy hlasovati o paragrafech 1. - 5., které jsou beze změny, najednou; o § 6., jak byl pozměněn panem zpravodajem Johanisem. Tím bude zároveň vyřízen návrh kolegy dra Hajna, který navrhuje, aby § 6. byl škrtnut. Pak budeme hlasovati o §§ 7. až 17., o titulu a formuli úvodní. (Námitky nebyly.) Není žádných námitek, přikročíme k hlasování.

Prosím pány, kteří souhlasí se zněním zák. a to dle zprávy výborové s §§ 1., 2., 3., 4. a 5., aby povstali. (Děje se.)

To je většina §§ 1. -5. jsou přijaty.

šestém paragrafu dávám hlasovati podle návrhu pana zpravodaje, čímž zároveň bude vyřízen návrh kolegy dra Hajna.

Posl. dr. Lukavský: Žádám, aby bylo hlasováno nejdříve o pozměňovacím návrhu.

Místopředseda posl. Udržal: Není žádný, je navrženo škrtnutí.

Prosím pány, kteří souhlasí s § 6., jak byl navržen panem zpravodajem, aby povstali se svých míst. (Děje se.)

To je většina.

Posl. dr. Lukavský: To není většina, to je menšina. Prosím, aby byl konstatován poměr hlasů.

Místopředseda posl. Udržal: Prosím pány zapisovatele Bradáče, Stojana a Marka, aby spočítali poměr hlasů. (Děje se.) (Po přestávce.)

Místopředseda posl. Udržal: Poměr hlasů jest následující:68 členů Národního shromáždění hlasovalo pro znění navržené panem zpravodajem a 69 proti, jest tudíž paragraf tento zamítnut.

Budeme dále hlasovati o § 7. až 17., o titulu a úvodní formuli zákona.

Prosím pány, kteří souhlasí se zněním § 7. až 17. dle zprávy výborové, zároveň s titulem a úvodní formulí zákona, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest v prvním čtení přijat.

Není žádných textových změn?

Zpravodaj posl. Johanis: Ne.

Místopředseda Udržal: Není žádných textových změn. § 7. až 17. budou číslovány o jedno číslo níže.

Prosím pány, kteří souhlasí se zákonem také ve druhém čtení, aby povstali. (Děje se.)

Tím jest zákon tento také ve druhém čtení přijat.

Zpravodaj posl. Johanis: Ctěná sněmovno! Sociálně-politický výbor ještě se usnesl, doporučiti ke schválení tři resoluce, které jsou zvláště v důvodové zprávě, a sice:

I. Vláda se vyzývá, aby předložila co nejdříve návrh zákona, jímž se upravuje lékařská praxe vůbec a služba lékařská u veřejných sociálních institucí zvlášť, a aby pečovala o dostatečný dorost lékařský.

II. Vláda se vyzývá, aby předložila v nejbližší době návrh zákona, jimž se upravuje výchova a právní poměry pomocnic při porodu a jiného pomocného zdravotního personálu.

III. Vládě se ukládá, aby při vydání nařízení o agendě zdravotně-policejní a o organisaci služby zdravotní přihlížela ku přání autonomních korporací a veřejných ústavů pojišťovacích.

Navrhuji jménem výboru, aby tyto resoluce byly schváleny.

Místopředseda Udržal: Dám hlasovati o resolucích č. I., II. a III., jak byly navrženy panem referentem.

Prosím pány, kteří souhlasí s tímto zněním, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina, resoluce č. I., II. a III. jsou přijaty a tím jest vyřízena celá předloha a přikročíme k odstavci následujícímu, jímž jest:

  1. zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 2747), kterým se berou z oběhu titry válečných půjček bývalých států Rakouského a Uherského a nařizuje jejich dodatečný soupis. (Tisk. 2821.)

Zpravodajem jest p. kol. Ulrich. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Ulrich: Slavné Národní shromáždění! Vládní osnova, o níž mám čest jménem rozpočtového výboru podávati zprávu, jest důsledkem a provedením článku 205. mírové smlouvy Saint-Germainské. Smlouvou touto stanoví se, že titry válečných půjček, vydané státem rakouským, pokud nalézají se v držení jednotlivců v územích, vzniklých ze státu rakousko-uherského, mají býti sepsány, okolkovány zvláštním odlišným kolkem, jich čísla mají býti sepsána a předložena reparační komisi se všemi listinami, které se otázky této dotýkají. Soupis válečných půjček byl již jednou proveden, avšak při soupisu tomto nemohly býti vzaty v úvahu ony titry, které se nalézají sice v rukou příslušníků tohoto státu, kteří však té doby dlí za hranicemi. Poněvadž však na základě ustanovení čl. 205. mírové smlouvy jest nutno pojmouti v tento soupis i ony titry, které se nalézají v rukou příslušníků našeho státu, ale té doby za hranicemi bydlících, bylo nutno, aby následkem toho byl proveden nový, samostatný soupis.

Bylo by mylno, kdyby se z toho odvozovalo, že soupis tento prejudikuje nějakým způsobem otázce úhrady válečných půjček. Tato otázka jest otázkou zcela samostatnou a předložená osnova jí také žádným způsobem neřeší.

Byly proneseny námitky proti § 5. tohoto zákona, jímž se zřizují zvláštní družstva pro soupis těchto půjček. Družstva tato zřizují se jedině z těch důvodů, aby jimi byl usnadněn technický výkon finanční správy, který při soupisu těchto titrů válečných půjček vznikne. Nejsou tedy pochybnosti, které byly v tomto směru pronášeny, nijak opodstatněny a není proto zapotřebí po této stránce míti nějaké obavy.

Jménem rozpočtového výboru doporučuji slavnému Národnímu shromáždění předlohu tuto ve znění, jak byla usnesena, ke schválení.

Místopředseda Udržal: Přikročíme k debatě. Jako řečník přihlášen jest prof. Koloušek. Prosím, aby se ujal slova. Lhůta pro řečníky jest 10minutová, doufám, že se souhlasem Národního shromáždění. (Souhlas.)

Posl. prof. Koloušek: Slavné Národní shromáždění! Osnova tohoto zákona byla předložena právě před rozejitím Národního shromáždění a myslím, že se dostala na denní pořádek naprosto zbytečně. Smlouva st. germainská zavazuje nás sice k soupisu válečných půjček, avšak teprve tehdy, až bude mír podepsán. Mír st. germainský nebude tak brzy podepsán a není proto potřebí tolik spěchati.

Co se týče válečných půjček vůbec, upozorňuji, že bylo stanoviskem všech vynikajících odborníků našich, zejména tedy i mírové delegace v Paříži, aby se válečné půjčky pokud možno nejméně uznaly a aby vůbec byly odmítány. Jest sice pravda, že pan zpravodaj zde řekl, že tento soupis nic neznamená pro uznání půjčky, ale my musíme uvážiti, že přes to budou se z toho ty konkluse dělati a že zejména je budou dělati příslušníci národa německého a maďarského. Ti budou na to již pohlížeti tak, aby byly ty půjčky honorovány. Jaký má význam honorování půjček válečných, můžete posouditi z toho, že podle soupisu Rašínova dělala suma jejich přes 5 miliard, asi 51/2 miliard, nepočítaje v to půjčky uherské-na slovenském území se nic takového neseznamenávalo-nepočítaje v to všecky ty titry, které byly za hranicemi naší republiky, totiž uloženy ve Vídni. Z toho je viděti, že tím by byl stát náš strašně zatížen, kdyby ty půjčky měly býti v jakékoliv formě honorovány. Ovšem tato osnova sice o tom honorování nemluví, ale je to jaksi úvod k tomu a jistě se bude chtíti alespoň částečně honorovati. Až k tomu přijde, budeme se museti jistě všichni, kteří máme starost o finance naší republiky, tomu opříti vší mocí. Já nebudu vcházeti do důvodů dalších o tom honorování, anebo nehonorování, já jen vzhledem k tomu, že tu nebezpečí jest a že tu jistě na konec bude museti býti nějaké částečné alespoň uznání těchto půjček, jsem upozornil právě na finanční poměry, o kterých se zmínil také pan zpravodaj, že jest to nebezpečné právě tím, že se nám pak ještě okolkuje a soupisem přivede spousta titrů válečných půjček, které bychom nemohli uznati a které skutečně sem nepatří. Zde se dává sankce a vlastně teď nutí stát majitele válečných půjček, aby utvořili povinná družstva, která budou po okresích zřizována a tato povinná družstva budou tyto přihlášky válečných půjček přijímati, budou dělati soupisy, budou tedy také vyšetřovati, pokud ty podmínky zde jsou, zda-li skutečně jsou to úpisy na území naší republiky atd. a poněvadž veliká většina, tedy největší část těch půjček jest na území německém a budou to okresy čistě německé, které to budou dělati, tedy je tu nebezpečí, že budou sepisovati nejen ty půjčky, které tam jsou, nýbrž že budou sepisovati také půjčky, které tam dosud nejsou, které se tam budou importovati všelijakým způsobem, a nezabrání tomu sebe opatrnější dozor. Kontrola, která by se zde dělala, musela by býti neobyčejně veliká, aby stačila na takový soupis. Ten paragraf je skutečně strašně nebezpečný a jest potřeba o tom uvažovati, zda-li vůbec celý ten zákon nebyl zbytečný, předčasný - a my jsme také toto stanovisko zastávali.

Ten zákon byl přijat také ještě jinak ve formálně vadném způsobu tím, že při rokování o tom byla téměř většina v rozpočtovém výboru proti tomuto zákonu, mezitím přišlo zde hlasování, kde se jednalo o kvalifikovanou většinu, my jsme byli z rozpočtového výboru odvoláni, jednání v rozpočtovém výboru se přerušilo, ale na protest bývalého ministra Rašína se řeklo, že výbor se končí, poněvadž povídal Rašín přímo: "Buď budeme dělati povinnost zde, anebo v plenu". Tehdy tomu předseda vyhověl a bylo tedy usneseno se rozejíti z rozpočtového výboru. To bylo asi o 8. hodině, ale schůze pak trvala do 10. hodin..... (Posl. Buříval: A pánové šli domů!) Ano, my jsme šli domu, poněvadž jsme byli přesvědčeni, že rozpočtový výbor zasedati nebude, ale on se sešel přes to (Hlas: Ve 12 hodin v noci!), jednalo se tam po kolik hodin po zasedání a přijalo se to takovým, řekl bych skoro.... - nevím ani jak, nechci to nazvati pravým významem, aby se mně zde nedala důtka, ale zkrátka způsobem takovým, který se jistě k tomu nehodil.

Myslím, že kdyby ten zákon byl zamítnut, žádná škoda by nebyla, že zrovna tak dobře může býti přijat a rokováno o něm až v novém Národním shromáždění, neboť, když vůbec tam povolujeme Němcům soupisová družstva, oni jistě proti tomu v novém Národním shromáždění nic míti nebudou. Horší to nebude. Já jsem toho náhledu a naše strana celá, aby byl tento zákon odsunut až do nového Národního shromáždění, zejména pro to ohromné nebezpečí § 5., které jest skutečně velké. My se můžeme na to připraviti, že z těch 10 miliard, které musíme nyní očekávati a které zde skutečně jsou, můžeme míti 20 miliard. Já ostatně bych byl tomu povděčen, aby se to tak udělalo a aby nám jich skutečně přišlo ne 20, nýbrž 25 miliard, abychom viděli, že to honorovati nebudeme moci a že musíme říci: "Dobrá, jest to makulatura, těch 25 miliard jest dobrých, aby se tím balily různé věci" a následkem toho bych pak se nebál, že my to budeme musiti odmítnouti vzhledem k našim financím, jako vůbec jsem toho náhledu, že válečné půjčky náš stát vůbec nemá honorovati, leda tenkráte, když by si tím sám řezal do svého těla, kde tedy se jedná o jeho kůži a o zájmy těch, které nutně musí potom zastupovati sám, tedy, kde se jedná například o úrazové pojišťovny, nemocenské pokladny, sirotčí pokladny, snad také obecní spořitelny, třeba i o německé.

Místopředseda Udržal: Prosím pana řečníka, aby ukončil, lhůta již uplynula.

Posl. Dr. Koloušek: (pokračuje): Hned jsem hotov. Přicházím ke konklusi, že celý ten zákon se jeví mně i celé straně zbytečným, a také zbytečným jest, a navrhuji, aby se přes něj přešlo k dennímu pořádku. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Udržal: Dalších řečníků není, debata jest skončena. Závěrečné slovo si vyžádal pan zpravodaj.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP