Čtvrtek 15. dubna 1920

10. Zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona, kterým se rozšiřuje platnost zákona ze dne 6. března 1906 o společnostech s ručením obmezeným na Slovensko. Číslo tisku 2734.

Zpravodajem je opět pan kol. dr. Rolíček, prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec dr. Rolíček: Slavné Národní shromáždění!

Předložená osnova vládní vyhovuje naléhavé potřebě, aby platnost zákona o společnostech s ručením obmezeným rozšířena byla také na Slovensko. Na Slovensku nebyly dosud připuštěny společnosti s ručením obmezeným jako podnikatelská forma, ač byly trpěny a zdanění jejich dělo se dle analogických ustanovení berních. Novou osnovou zákona, kterou před ložilo ministerstvo spravedlnosti, rozšiřuje se působnost tohoto zákona též na Slovensko, čímž se vyhovuje naléhavé potřebě. Ministerstvo financí spojilo však s touto reformou zároveň berně politickou reformu ustanovení, týkajících se společností s ručením obmezeným v tom směru, že mají býti odstraněny zvláštní výhody, kterých společnosti s ručením obmezeným požívají a to společnosti do jednoho milionu korun a společnosti s kapitálem přes 1 milion korun. Změna spočívá v tom, že nemají společnosti ty podléhati, jako dříve, všeobecné dani výdělkové, respektive mírnější dani percentuální, jako obdobné společnosti akciové, nýbrž stejné dani, při čemž stanoví se pojem ukládacího kapitálu. Ustanovení poplatková zůstala v platnosti až na změnu, která byla provedena zák. ze 7. ledna 1920 č. 31. sb. z. a n.

Důležité jest ustanovení, které se týká působnosti tohoto zákona. Norma justiční, jakož i norma poplatková má vstoupiti v platnost 1. května 1920, norma berní má vstoupiti v platnost 1. ledna 1920. Tyto změny byly provedeny vesměs na základě dobrého zdání rozpočtového výboru a v souhlasu s ministerstvem financí. Není nejmenších pochybností, že reforma ve směru berně politickém jest oprávněna nejen finanční zvýšenou potřebou státní, nýbrž také úvahou, že společnosti s ručením obmezeným nepotřebují umělé propagace této formy podnikatelské a zvláštních úlev berních, zvláště když tyto byly často pouze pro středkem k unikání berních povinností, ač by tyto společnosti vzhledem ke své funkci a svému zakotvení v hospodářském životě přiměřeného ohledu plně byly zasluhovaly. Vzhledem k tomu navrhuji, aby zpráva právního výboru byla schválena. (Výborně!)

Místopředseda Udržal: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Pan zpravodaj nepřeje si doslovu. Přikročíme k hlasování. Navrhuji, aby se hlasovalo o navržené osnově zákona, který má 5 článků, o nadpisu a úvodní formuli v celku. Není žádných námitek? (Nebyly.)

Prosím pány, kteří souhlasí se zákonem dle zprávy výborové, aby povstali. (Děje se.) To jest většina, zákon jest v prvém čtení přijat.

Není žádných textových změn?

Zpravodaj dr. Rolíček: Nikoliv.

Místopředseda Udržal: Prosím pány, kteří souhlasí se zákonem také ve druhém čtení, aby povstali. (Děje se.) Zákon jest přijat i ve druhém čtení. Tím jest vyřízen 6. odstavec denního pořádku, a přistoupíme k odst. 7., jímž jest číslo tisku 2817:

11. Zpráva ústavního výboru o návrhu zákona, usneseného ustavním výborem podle §§ l4. a l7. jedn. řádu, o daru presidenta republiky.

Zpravodajem jest p. kol. Malypetr: Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené Národní shromáždění! Poslední schůzí Národního shromáždění ukončuje se první období našeho samostatného státního života. V tomto důležitém okamžiku vzpomínáme událostí, které předcházely a připravily den 28. října r. 1918, a vzpomínajíce přicházíme znovu a znovu k přesvědčení, že původ všeho, co vedlo k vzniku naší republiky, tkví v činnosti velikého našeho presidenta. Je proto cit vděčnosti vůči němu všeobecným ve všech vrstvách lidu československého a Národní shromáždění dá tomuto citu viditelný výraz, přijme-li svorně navržený zákon. Doufáme všichni, že pan president přijme tento projev vděku za své neocenitelné zásluhy o národ československý, ale jsme zároveň přesvědčeni, že nejlepší důkaz vděčností podá národ tehdy, když si osvojí a v život uváděti bude veliké myšlenky svého prvního presidenta.

K tomu pracovati a lid vésti jest povinností jeho zástupců a myslím, že v tomto památném okamžiku jest třeba, abychom si tuto povinnost připomenuli. Doporučuji předlohu k schválení s přáním, aby president náš ještě dlouhá léta zachován byl v čele naší drahé republiky. (Výborně! Hlučný potlesk.)

K osnově zákona samé připomínám, že v úvodní formuli omylem jest vytištěna věta v závorce uvedená: "a provádějíc ustanovení 2. odst. § 63. ústavní listiny" a že tato věta do úvodní formule nepatří.

Místopředseda Udržal: Není nikdo k slovu přihlášen. Debata odpadá. Přeje si pan zpravodaj doslov?

Zpravodaj posl. Malypetr: Ne.

Místopředseda Udržal: Přikročíme k hlasování. Dám hlasovati o navržené osnově zákona, který má pouze 2 paragrafy, o nadpisu a úvodní formuli na jednou. Prosím pány, kteří souhlasí se zněním zákona dle zprávy výborové, se změnou, kterou pan zpravodaj zde přednesl, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest přijat v prvním čtení.

Textových změn není. Prosím pány, kteří souhlasí s navrženým zákonem také ve druhém čtení, aby povstali. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest přijat ve druhém čtení a tím jest vyřízen odstavec 7. denního pořádku a přikročíme k odstavci následujícímu 8., jímž jest:

12. Zpráva ústavního výboru o návrhu zákona usneseném ustavním výborem podle §§ 14. a l7. jedn. řádu, o letním sídle presidenta republiky. (Tisk čís. 2818.)

Referentem je opět p. kol. Malypetr. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Malypetr: Ústavní listina v § 63. ustanovuje, že hlavním sídlem presidenta republiky je Praha. Z toho vyplývá, že mohou být ustanovena i vedlejší sídla pro presidenta republiky. Aby se takovéto sídlo, zejména pro dobu letní, mohlo zříditi, navrhuje ústavní výbor tento zákon, kterým se vláda zmocňuje zaříditi vše, čeho k tomu je potřeba.

Ústavní výbor usnesl se na této osnově zákona ve smyslu §§ 14. a 17. jedn. řádu a doporučuje zákon ke schválení v před loženém znění.

Místopředseda Udržal: K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Pan zpravodaj se vzdává doslovu. Přikročíme k hlasování. Navrhuji hlasovati o navržené osnově, která má pouze dva paragrafy, o nadpisu a úvodní formuli na jednou. Námitek není? (Nebyly.)

Prosím pány, kteří souhlasí se zněním zákona dle zprávy výborové, aby povstali. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest v prvním čtení přijat.

Textových změn není. Prosím pány, kteří souhlasí se zákonem také ve druhém čtení, aby povstali. (Děje se,)

To jest většina. Tím jest zákon přijat v druhém čtení a vyřízen tím také odst. 8. denního pořadu.

Přikročíme k odst. 9., jímž jest

12. zpráva výboru právního a technického výboru o vládním návrhu zákona. (Tisk č. 4735.) o vlajce a rejstříku lodí námořních. (Tisk č. 2819).

Referentem jest kol. dr. Rolíček. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Rolíček: Slavné Národní shromáždění! Mohu děkovati shodě okolností, že tato osnova zákona jest projednávána poslední den v revolučním Národním shromáždění. Pozorujeme-li celou výstavbu republiky, tu prozatímní, jak provedena byla Národním shromážděním, musíme uznati, že tato osnova zákona klade poslední kámen na celou prozatímní stavbu tím, že v širých lánech Tichomořského a Atlantického oceánu vztyčuje na úzkém pruhu territoria Československé republiky československou vlajku. Tato osnova zákona má umožniti, že lodi republiky Československé pod československou vlajkou budou brázditi moře a jako takové lodi nesoucí československou vlajku požívati budou v mezinárodním styku veškerého respektu a se strany republiky Československé veškeré ochrany, jež z propůjčení vlajky vyplývá.

Právo, upraviti námořní právo a právo vlajkové a rejstříkové, právo suverenní, přiznáno bylo výslovně republice Československé smlouvou St. Germainskou a předložená osnova zákona vyvozuje pouze nezbytný důsledek, jestliže upravuje podmínky pro nesení vlajky československé, pro zapsání lodí republiky Československé národnosti do rejstříku lodního, pro udělení lodního certifikátu, jestliže stanoví dále bližší podmínky práva přístavního, lodního certikátu, zápisu do rejstříku a formuluje posléze práva a povinnosti loďaře, lodního personálu s kapitánem poprvé československým v čele.

Slavné Národní shromáždění! Osnova zákona přidržuje se celkem dosavadního vzoru práva bývalé monarchie rakousko uherské, které korespondovalo s hlavním ustanovením mezinárodního práva námořního Avšak osnova tato ve svém § 3., obsahuje i apel, který řízen jest zdánlivě na loďaře, na velitele lodi, ale který ve skutečnosti měli bychom všichni na rozchodu Národního shromáždění napsati na své standarty bez rozdílu politického přesvědčení a zůstati tomuto heslu svatému vznešenými, věrnými, když praví v § 3 navržená osnova vládní, že vlajkové právo ukládá povinnost, nésti vlajku poctivě a ve cti přiznávati ji všude. Vlajku republiky československé přiznávati jest zajisté povinností nejen kapitána a loďaře, ale každého občana republiky Československé. Celkem upravuje osnova tohoto zákona otázku plavební v užším slova smyslu po stránce veřejnoprávní, vedle toho ale celou řadu otázek civilně právních, které se týkají zástavního práva k lodi nabytého, jehož podmínkou jest instituce rejstříku, kde lodi o prostoře nejméně 15ti britských rejstříkových tun musí býti zapsány, - pokud slouží k účelům výdělečným - a jehož stav pro posouzení tohoto poměru jest rozhodující.

Není pochybnosti, že tato ustanovení jsou prozatímního rázu, že bude třeba podle zkušeností přistoupiti k vybudování celého práva námořního a vlajkového. Já z usnesení právního výboru dovoluji si navrhnouti, aby přijata byla osnova vládní dle znění právním výborem navrženého, s jedinou změnou, korekturou tiskové chyby, totiž v odstavci 3., § 3., v řádce 6. za slovo "obmezeně", mají býti vsunuta slova "a to".

Prosím slavné Národní shromáždění, aby předloženou osnovu schválilo.

Místopředseda Udržal: Za technický výbor podá zprávu kol. dr. Heidler.

Zpravodaj posl. dr. Heidler: Pokud jde o zprávu technického výboru, prosím, aby slavné Národní shromáždění vzalo na vědomí, že zpráva jeho, totiž technického výboru, stala se novým zákonem o zřízení plavebního úřadu bezpředmětnou.

Místopředseda Udržal: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přejí si páni zpravodajové slova? Není tomu tak. Přikročíme k hlasování.

Hlasovati dám o celém zákonu, o formuli úvodní, jakož i jednotlivých odstavcích najednou, se změnou, kterou pan zpravodaj právě navrhoval.

Prosím pány, kteří souhlasí se zněním zákona dle zprávy výborové, aby povstali (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest přijat v prvém čtení. Pánové nemají textových změn?

Zpravodaj dr. Rolíček: V druhem čtení velmi sice nepatrné, podřadnější změny interpunkční. Dovoluji si v § 37. navrhnouti škrtnutí přebytečných slov ve čtvrtém odstavci na konci věty "přiznané, o níž jde", takže tato věta končila by pak již slovy "oblasti lodi".

Místopředseda Udržal: Dám hlasovati o znění zákona dle zprávy výborové se změnou textovou, kterou pan zpravodaj právě navrhl. Prosím pány, kteří souhlasí s návrhem zákona, přijatým právě ve čtení prvém, také v druhém čtení, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest přijat i ve druhém čtení a tím jest vyřízen 9. odst. denního pořádku a přistoupíme nyní k odstavci 10., jímž jest

14. zpráva výboru sociálně-politického, ústavního a rozpočtového o vládním návrhu zákona, jímž stát přejímá výkony zdravotně-policejní. (Tisk 2820.) Zpravodajem jest p. kol. Johanis, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Johanis: Navrhovaný zákon má za úkol, zdárně vyřešiti výkony zdravotně policejní agendy.

Zákonná tato úprava umožní státní zdravotní správě, aby získala potřebný základ pro organisaci veřejné zdravotní péče a zdravotní správy vůbec.

Bez tohoto základu nelze veřejné správě zdravotní dosáhnouti cílů diktovaných jí poměry zdravotními vůbec a sociálními zvlášť.

Jak motivní zpráva sama praví, nutno považovati za směrodatnou tu otázku, která žádá zdárné rozřešení v tom směru, jak nutno pohlížeti na povinnosti orgánů, jimž přiznati se má samosprávné řízení jich věcí, a na stát.

Jisto jest, že stát v moderním nazírání jeví se v podstatě něčím jiným, nežli podle starých dřívějších theorií. Úkolem státu jest řešiti všechny důležité otázky, jež mají zajistiti stabilitu uspořádaného státního celku. A k těmto otázkám jistě patří, ba možno považovati je za prvořadé, otázky zdravotnické, jež dbají jak jednotlivce, tak i celku. A právě z tohoto důvodu lze chápati, že stát přejímá i to, co dosud považováno za podstatnou součást samosprávného organismu, poněvadž jest si vědom přesvědčení, že jedná se o věc, jež řízena a upravena býti musí s hlediska jednotného, s hlediska nejvyššího, to jest státu.

Veřejná péče zdravotní přichází tím na pole radikální úpravy. Kdežto dosud státní správa nedovedla si vytknouti přesný a do detailu odbornými poznatky podepřený cíl, což jasně lze poznati z tak zv. říšského zákona zdravotního ze dne 30. dubna 1870, č. 68 ř. z., vidno nyní, že ministerstvo veř. zdravotnictví a těl. výchovy republiky Československé si takový cíl vytklo a že k němu přirostlo.

Aby však tak učiniti mohlo, přichází s touto osnovou zákona, jíž právní základ rozdělení zdravotní péče veřejné mezi státem a jejími činiteli, kteří touto otázkou dosud se obírali, má býti objasněn, v zájmu věci pozměněn.

Nelze tedy podceňovati tuto snahu, jež spěje k tomu, aby obsáhnuto bylo vše, co k veřejné péči zdravotní patří, s hlediska jednotného řízení dle potřeb celku a nejnovějších poznatků vědecko odborných. To jsou tedy důvody, jež po stránce věcné mluví pro novou úpravu, dle níž veledůležité úkoly zdravotní, jež dosud vykonávány byly činiteli mimo státními, mají býti vykonávány funkcionáři státními.

Agendy ty, jak vychází z příslušných paragrafů osnovy, jsou tak důležitými pro zdárný vývoj společnosti, že nutno je za každých okolností vykonávati přesně programově a rychle.

Zasahují takřka do nejzazších záhybů zdárného rozvoje lidského a budou-li řádně obstarávány, přispějí měrou nemalou k utužení a ozdravení náležitého společenského uspořádání.

Jest přirozeno, že osnova vedle věcného svého základu přihlíží k otázkám osobním, a že řeší uspořádání právních poměrů příslušných orgánů. Zdárné rozluštění této osobní otázky právě umožní využití odborných sil těch i na poli, které dosud bylo valně zanedbáváno.

Je tendence zákona rozšířiti zdravotní péči co nejvíce v oboru sociálním, jakž vychází z § 5, a zejména též 6.

Jak z textace zákona lze poznati, pohybuje se osnova úplně v souhlasu se župním zřízením.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP