Čtvrtek 15. dubna 1920

Jest nějaká námitka? (Námitek nebylo.) Námitky nejsou. Prosím pány členy Národního shromáždění, kteří souhlasí se zněním zákona dle předlohy výborové, aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest přijat v prvém čtení.

Jsou nějaké textové změny?

Zpravodaj posl. Tučný: Ne.

Místopředseda Udržal: Přikročíme tudíž k hlasování ve druhém čtení. Prosím pány, kteří jsou pro tento zákon také ve druhém čtení, aby povstali. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest přijat také ve druhém čtení.

Tím jest vyřízen prvý odstavec dnešního denního pořadu.

Druhým odstavcem tohoto denního pořadu jest

6. zpráva výboru státně-zřízeneckého a výboru kulturního o vládním návrhu zákona (tisk 2763), jímž se upravuje započtení služební doby profesorů škol středních, pokud byla ztrávena na školách nižší kategorie nebo v duchovní správě. (Tisk 2808.)

Referentem jest p. kol. Lukavský.

Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Lukavský: Slavné Národní shromáždění! Návrh zákona, jímž se upravuje započtení služební doby profesorů škol středních, pokud byla ztrávena na školách nižší kategorie nebo v duchovní správě, má odstraniti nesrovnalosti u tak zvaných hlavních učitelů na ústavech učitelských, pak u profesorů hudby, tělocviku a náboženství. Na státních středních školách, hlavně pak na ústavech učitelských jsou mnohé síly, které dříve působily na školách obecných resp. občanských, potom si způsobilost učitelskou rozšířily, staly se definitivními na ústavech učitelských, a nyní jde o to, pokud se jim mají započítati tato léta, ztrávená na školách obecných a měšťanských. Požadavek tento byl přednášen již po mnoho let a byl řešen různým způsobem, posledně na příklad u učitelů hlavních na učitelských ústavech podle zvláštního klíče. Bylo jim však možno započísti nejvýše 14 let 2 měsíce ze služby na školách nižší kategorie.

Pokud se týče profesorů tělocviku a hudby, bylo možno podle zákona ze dne 23. května 1919 započísti jim službu ztrávenou na školách nižší kategorie dvěma třetinami, ale jen tenkráte, byla-li ztrávena na těchto školách po zkoušce způsobilosti pro školy střední. Na služební léta ztrávená před středoškolskou aprobací se vůbec nehledí. Dle tak zvaného paritního zákona ze dne 23. května 1919 dostalo se učitelům škol obecných a měšťanských zrovnocenění se státními úředníky, zařadění do platů hodnostních tříd. Započítává se veškerá služební doba, čímž se stalo, že tito učitelé na obecných a měšťanských školách jsou lépe postaveni nežli ti, kteří rozšířili svou působnost učitelskou a přišli potom na ústavy učitelské. Z toho by vyplynulo nebezpečí, že by mnozí učitelé na učitelských ústavech vrátili se zpátky na školy obecné a občanské, poněvadž by tím dosáhli lepšího postupu a lepšího hmotného postavení. Tím by vznikla jistá újma této kategorii škol.

Pokud se týče započítání let učitelům náboženství a sice služebních let na školách obecných a občanských anebo též duchovní správě, byl tento požadavek již nesčíslněkráte přednášen i na říšské radě ve Vídni a i zde podle návrhu dra Stojana byl tlumočen již v Národním shromáždění dne 28. května 1919. Má se tedy odčiniti tímto návrhem zákona tato nesrovnalost a má se započítati těmto učitelům náboženství celá služební doba kromě dvou let, jestliže jest úvazek učební alespoň 10 hodin týdne. Pokud se týká služby ztrávené v duchovní správě nebo na školách nižších kategorií s menším úvazkem, má se započítati pouze polovina. Prosím, aby v tomto návrhu zákona v § 1. - abychom se vyhnuli nesprávnému výkladu, poněvadž pod jménem středních škol se nemyslí ústavy učitelské - stálo "profesorům středních škol a hlavním učitelům ústavů učitelských". Výbor státně-zřízenecký, jakož i výbor kulturní navrhuje, aby Národní shromáždění tento návrh zákona schválilo.

Místopředseda Udržal: K slovu se přihlásil druhý zpravodaj za kulturní výbor kol. Smrtka.

Zpravodaj poslanec Smrtka: Kulturní výbor uváživ, že se stala těm kategoriím, o které jde, veliká křivda při pragmatice, doporučuje Národnímu shromáždění, aby předloha vládního návrhu byla Národním shromážděním schválena. (Výborně!)

Místopředseda Udržal: K debatě není nikdo přihlášen, přikročíme k hlasování. Způsob hlasování navrhuji následovní: O navržené osnově zákona budiž hlasováno najednou, rovněž i o nadpisu a úvodní formuli, se změnami, které navrhli páni zpravodajové. (Souhlas.)

Prosím pány, kteří souhlasí se zněním zákona dle zprávy výborové a s navrženými změnami pánů zpravodajů, nechť povstanou. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest v prvém čtení přijat.

Přeje si p. zpravodaj slova ke druhému čtení? Není žádných textových změn?

Zpravodaj posl. dr. Lukavský: Nikoli.

Místopředseda Udržal: Prosím pány, kteří souhlasí se zákonem v druhém čtení, nechť povstanou. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest přijat také v druhém čtení.

Tím jest vyřízen tento odstavec programu denního a přikročíme k následujícímu odstavci, kterým jest

7. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona, tisk č. 1587, kterým se vláda zmocňuje učiniti opatření o úpravě mimořádných poměrů způsobených válkou.

Referentem jest člen Národního shromáždění kol. Malypetr, prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené Národní shromáždění! Již během války bylo zřejmo, že mimořádné poměry, které válečný stav vyvolává a které jsou nepředvídatelné, vyžadují také náhlých opatření, která nelze připraviti, zejména cestou zákonodárnou. Proto již na rakouské říšské radě byl přijat zmocňovací zákon, kterým bylo dáno vládě zmocnění, aby v určitých takových případech, které nesnesou odkladu, cestou nařizovací opatřila to, čeho jest potřebí. Podobně bylo tomu v Uhrách, kde však již na základě zákonů dřívějších bylo možno tato opatření činiti, a zákonem naším po převratu, kterým prohlášeno bylo, že všechny zákony rakouské i uherské, pokud nebyly změněny, zůstávají v platnosti, zůstala také i pro vládu naší základna k vydávání takových opatření, ovšem základna dvojího a různého druhu. Jednak v zemích z bývalého Rakouska tento zmocňovací zákon na říšské radě usnesený a v území bývalého Uherska zmocňovací zákon tamnější. Toto dvojí zákonodárství, o něž se musilo opírati takové nařízení, působilo určité obtíže. Jevila se proto nutnost, aby i v této věci zaveden byl jednotný postup pro celé území republiky. Proto byl podán návrh vládní, kterým se udílí vládě zmocnění k opatřením cestou nařizovací pro úpravu mimořádných buď hospodářských nebo zdravotních poměrů způsobených válkou.

Předložený návrh zákona byl projednán v ústavním výboru a ústavní výbor doporučuje zákon ke schválení tak, jak jest předložen. Upozorňuji jen, že jest ustanovením tohoto zákona poskytnut Národnímu shromáždění resp. výboru zřízenému podle § 54. ústavní listiny do statek možnosti, aby včas kontrolovalo taková učiněná opatření a aby se o nich vyslovilo, resp. aby jejich další platnost svým usnesením zrušilo.

Upozorňuji, že v § 1. odstavec 2. na třetí řádce jest tisková chyba. Ve slovech "pokud se jimi ukládají" má vypadnouti slovo "jimi"; jest tam omylem vsazeno.

Místopředseda Udržal: Nikdo není ke slovu přihlášen, debata odpadá, při kročíme ke hlasování. Dám hlasovati o navržené osnově zákona, o nadpisu jeho i úvodní formuli v celku. Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Není jich. Prosím pány, kteří souhlasí se zněním zákona dle zprávy výborové se změnou, kterou navrhl pan zpravodaj, aby škrtnuto bylo slovo "jimi" ve druhém odstavci § 1., aby povstali. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest v prvém čtení přijat.

Textových změn není, pan zpravodaj se vzdává slova. Prosím, kdo souhlasí se zákonem ve druhém čtení, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon jest přijat také ve druhém čtení.

Tím je vyřízen 3. odstavec denního pořadu a přistoupíme k odstavci následujícímu, jímž jest

8. zpráva právního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2646), jímž se stanoví poměr trestů v území různého práva. (Tisk č. 2813).

Zpravodajem jest dr. Klouda. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Klouda: Velectěné Národní shromáždění! Právní výbor předkládá vám osnovu zákona, kterou se stanoví vzájemný poměr trestů v území různého práva. My jsme v unifikaci práva u nás, v zemích kdysi koruny České platného, a práva, v území kdysi uherském platného, postupovali po etapách. Jednou takovou etapou je předložený vám návrh vládní.

Právní výbor projednal osnovu vládní ve schůzi své, kterou konal dne 9. dubna t. r., doplnil jí, pozměnil ji za souhlasu zástupců vlády a učinil usnesení, kterým schválil osnovu zákona ve znění, jak vám je předložena. Jménem právního výboru navrhuji, abyste osnovu tu přijali ve znění právním výborem schváleném.

Místopředseda Udržal: Ke slovu není již nikdo přihlášen, tím debata odpadá. Pan zpravodaj si nepřeje doslovu?

Zpravodaj posl. dr. Klouda: Nikoli.

Místopředseda Udržal: Přikročíme k hlasování. Navrhuji následující způsob hlasování a sice o celé osnově zákona, který má 5 paragrafů, o nadpise zákona a úvodní formuli najednou. (Souhlas) Námitek není.

Prosím, kdo souhlasí se zněním zákona podle zprávy výborové, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon jest přijat v prvním čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení? Změn žádných není?

Zpravodaj posl. dr. Klouda: Je tam jedna chyba tisková a sice v § 2. v odst. č. 2. se vloudila omylem čárka do druhé řádky.

Místopředseda Udržal: Prosím, kdo souhlasí se zákonem ve druhém čtení s navrženou změnou, totiž s vypuštěním čárky v § 2., odst. 2. ve druhé řádce, by povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon jest přijat také ve druhém čtení.

Tím je vyřízen čtvrtý odstavec denního pořadu a přistoupíme k následujícímu odstavci, jímž je tisk č. 2814,

9. zpráva výboru právního o vládní osnově zákon (tisk č. 2678) o exekuci na platy a výslužné zaměstnanců a jejich pozůstalých.

Zpravodajem je kol. dr. Rolíček. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Rolíček: Slavné Národní shromáždění! Není pochybnosti, že vlivem poměrů přivoděných válkou byly existenční poměry osob za pevný plat a za plat vůbec zaměstnaných velmi podstatně změněny. Výše existenčního minima byla nepopíratelně zvýšena. Objevuje se tedy přirozeně nutnost, aby ochrana toho existenčního minima byla uvedena v soulad se změněnými poměry valutními a poměry drahotními vůbec. Vláda vyhověla této naléhavé potřebě a předložila osnovu zákona, která tuto otázku, jež byla posledně upravena čís. nařízením ze dne 30. listopadu 1917, nově upravuje se zřetelem ke změněným poměrům tím způsobem, že se zabavitelná část omezuje na jednu třetinu, a že existenční minimum se zvyšuje u osob v činné službě zaměstnaných na 6000 K a u osob požívajících zajištění pensijního nebo jiného na 4000 K.

Pokud se týče alimentů a jim na roveň postavených pohledávek, dávek veřejných a dávek z těchto platů vyměřených, tu omezuje se exekuce na dvě třetiny a existenční minimum na jednu polovinu těchto existenčních minim, totiž na tři tisíce korun a na dva tisíce korun. Podle původní osnovy vládou předložené měl tento zákon míti zpětnou platnost, to jest, mět se vztahovati i na právo zástavní, nabyté před vyhlášením tohoto zákona. Právní výbor při prvním projednávání skutečně akceptoval toto stanovisko vlády, ukázalo se však, že by tímto opatřením vlády pronikavě byly dotčeny poměry četných ústavů peněžních a to těch nejmenších, a právě z řad těchto interesentů byly proneseny vážné námitky proti zpětné účinnosti tohoto zákona. Konaným šetřením bylo objeveno faktum přímo hrozné, že poměry zadluženého úřednictva během války doznaly podstatného zhoršení. Kdežto před válkou bylo považováno zastavení platů, tedy eskomptování mzdy, za práci dosud nevykonanou a na dobu 20 až 40 let rozvrženou za katastrofální projev ztroskotávající se existence, nyní se objevilo, že poskytování úvěru menším úředníkům záznamem na služném stalo se pohříchu vlivem neutěšených poměrů, ve kterých se ocitlo úřednictvo, zcela novou normální formou úvěrovou. Byla předložena bilance menších ústavů peněžních, z nichž vyplývá na příklad to neuvěřitelné faktum, že u jednoho menšího peněžního ústavu, u záložny, úhrnná suma vkladů obnáší 750. 000 K a z těchto vkladů jest asi 720. 000 K rozpůjčeno na záznam na služném. Úředníci opatřují si takovým způsobem nikoliv snad úvěr konsumní, jako poslední pokus na záchranu své existence, nýbrž nezbytný úvěr vybavovací. (Posl. Slavík: Co bude s tím úvěrem, až odhlasujeme tohle?)

Ten úvěr podle reasumovaného jednání právního výboru dotčen býti nemůže, poněvadž by pro stát objevila se tím nutnost, podniknouti na ochranu těchto malých peněžních ústavů, záložen a těch nejchudších střadatelů záchrannou akci, kterou možno preliminovati obnosem 40 až 50 milionů korun, nehledě ani k tomu, že by zrušením těchto zástavních práv již dříve nabytých objevila se nutnost zakročiti mobilární exekucí proti dlužníkům i ručitelům, kteří bývají také úředníky neb osobami za plat zaměstnanými, čímž by celá řada rodin byla uvedena do neštěstí a zbytečných výloh exekučního řízení. Z toho důvodu usnesl se právní výbor při druhém projednávání tohoto zákona, aby z § 6. vypuštěna byla věta, dle níž tento zákon měl míti zpětnou účinnost, totiž slova: "vztahuje se též na exekuce, zajišťovací úkony, dobrovolné dání do zástavy a postupy dříve povolené nebo smluvené.

Bylo poukazováno také k tomu, že tímto podstatným zvýšením exekučního minima podlamuje se úvěrová schopnost úřednictva i do budoucna. Byly uvedeny případy, že zejména úředníkům svobodným, kteří si chtějí zakládati rodinu, není naprosto možno opatřiti si prostředky ku zakoupení si i nejnutnější výbavy, takže v těchto případech skutečně úvěr na záznam na služné byl jediným zdrojem, z něhož úředník mohl si opatřiti prostředky aspoň na nejnutnější zařízení. Právní výbor uvažoval o této věci podrobně a neshledal účelným, aby toto existenční minimum ministerstvem spravedlnosti obnosem 6. 000 K resp. 3. 000 K navržené zmenšil. Proto navrhuje právní výbor, aby s jedinou změnou § 6., kterou jsem přednesl usnesení právního výboru, bylo schváleno.

Místopředseda Udržal: Debata odpadá, poněvadž nikdo není k slovu přihlášen. Přeje si pan zpravodaj slova k doslovu?

Zpravodaj dr. Rolíček: Ne. Děkuji!

Místopředseda Udržal: Přistoupíme k hlasování.

Dám hlasovati o celé osnově zákona, který má 7 paragrafů, se změnou, kterou navrhl pan zpravodaj k § 6., nadpisu a úvodní formuli, najednou. Není námitek? (Nebyly.) Není.

Kdo souhlasí se zněním zprávy výborové a se změnou, jaká byla navržena panem zpravodajem, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest v prvém čtení přijat.

Textových změn není. Prosím, kdo souhlasí se zákonem ve druhém čtení, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Tím je zákon také ve druhém čtení přijat a vyřízen odstavec 5. denního pořadu. Přikročíme k odstavci 6. denního pořadu, jímž jest

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP