Čtvrtek 15. dubna 1920

Statky církevními rozumějí se nemovitosti kterékoliv církve nebo náboženské společnosti vůbec, pozemky kostelní, zádušní, farní, obroční a pod., jestliže přesahují alespoň 8 ha výměry pro jednotlivý účel.

Pachtýři pozemků, patřících k církevnímu statku nad 8 ha výměry mohou požadovati jen, aby jim byty ponechány dle § 29. zákona v dalším pachtu na dobu šesti let."

Předseda: Veškeré tyto návrhy nesou dostatečný počet podpisů a jsou předmětem jednání. Přeje si pan zpravodaj závěrečné slovo?

Zpravodaj posl. Ulrich: Ne.

Předseda: Ne. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Míním dát hlasovati tímto způsobem. Nejprve dám hlasovati o článku I. 1. odstavci 1 podle zprávy výborové.

Na to dám hlasovati o odstavci pod č. 1. uvedeném podle návrhu pana kolegy Šolle, když bude zamítnut, podle návrhu zprávy výborové.

Na to dám hlasovati o odstavci 2., 3., 4. a 5. článku I. podle zprávy výborové.

Na to dám hlasovati o návrhu pana kolegy Šolle, na to, bude-li zamítnut, o návrhu pana kolegy Ulricha, na to o návrhu pana kolegy Ševčíka a konečně o návrhu pana kolegy Kaderky.

O čl. II. dám hlasovati ve znění zprávy výborové. Pak dám hlasovati o návrhu pana kolegy Šolle, aby totiž vsunut byl jako článek III. návrh jeho. Na to dám hlasovati o článku III, jakož i o článku IV. a potom o nadpisu zákona a úvodní formuli.

Jsou snad nějaké námitky proti mé enunciaci? (Nebyly.) Nejsou. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl. (Posl. dr. Šrámek se hlásí o slovo.)

Pan kolega Šrámek!

Poslanec Šrámek: Já jenom prosím, aby docela kratince obsah pozměňovacích návrhů se řekl, poněvadž, bohužel, hlas pana zapisovatele, který je četl, byl tak slabý, že nebylo je slyšeti.

Předseda: Já vyhovím zmíněnému přání a požádám pana zpravodaje, aby před každým hlasováním se vyslovil, resp. aby obsah krátce sdělil.

Budeme teď hlasovati o článku I. odst.

1. To jsou ty prvé dva úvodní řádky. Kdo souhlasí s článkem I. s tím 1. odstavcem s těmi 2 řádkami, prosím, aby povstal. (Děje se.) To je většina, prvé dva řádky článku I. jsou schváleny.

Teď budeme hlasovati o čísle 1. článku I. a to podle návrhu pana kolegy Šolle.

Žádám p. zpravodaje Ulricha, aby krátce řekl, oč jde.

Zpravodaj posl. Ulrich: Ze zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. vylučuje se z § 1. odst. Druhý "patří státu - až nadačního." a z odst. třetího počáteční spojka "a".

Předseda: Kdo tedy souhlasí, aby ve smyslu návrhu p. kol. Šolle vsunut byl odstavec toho znění, jak jej přečetl p. zpravodaj, prosím, aby povstal. (Děje se). To jest menšina, návrh se zamítá.

Kdo souhlasí se zněním odstavce pod čís. 1., uvedeného ve smyslu zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, odst. 1. ve smyslu zprávy výborové jest schválen. (Hluk a nepokoj. Hlas: Koalice jest zase slepena!)

Pánové, prosím Vás, pánové, já myslím, že nemá nikdo z Vás na tom zájmu, aby dnešní schůze se déle protahovala ještě, než pravděpodobně bude.

Kdo souhlasí nyní s odst. 2., 3., 4. a 5. čl. I., jak jsou obsaženy ve zprávě výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, odst. 2. až 5. čl. I. jsou přijaty, jak jsou obsaženy ve zprávě výborové.

Nyní budeme hlasovati o návrhu p. kol. Šolle. Žádám p. zpravodaje, aby jej sdělil.

Zpravodaj posl. Ulrich: Pan kol. Šolle žádá, aby jako číslo 6. uvedeno bylo následující:

"Nároku v odstavci 1. stanoveného nelze dále uplatniti, když

a) celková výměra zemědělských pozemků ve vlastnictví propachtovatelově se nacházejících nečiní více než 15 ha, nebo

b) když béře nebo vzal propachtovatel do vlastní správy pozemek, ježto pominula překážka, pro kterou nemohl na pozemku sám hospodařiti (jako přílišné mládí)."

Předseda: Kdo s tímto návrhem p. kol. Šolle na vsunutí tohoto nového odstavce souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest menšina, návrh jest zamítnut.

Nyní budeme hlasovati o návrhu p. kol. Ulricha. Žádám, aby byl sdělen.

Zpravodaj posl. Ulrich: Za čl. I. jako č. 6. má býti vsunuto následující ustanovení:

Jako odst. 2. § 27. vkládá se toto ustanovení: "Jako odst. 2. § 27. vkládá se toto ustanovení: "Při statcích církevních a nadačních může však žádati vlastník náhradu za pozemky postoupené a příděl půdy ze zabraného majetku podle § 10. zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 sb. z. a n., případně podle § 24. zákona ze dne 30. ledna 1920, č. 81 sb. z. a n."

Předseda: Kdo souhlasí s tímto návrhem p. kol. Ulricha, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, návrh jeho jest přijat.

Nyní budeme hlasovati o návrhu p. kol. Ševčíka. Žádám, aby byl sdělen.

Zpravodaj posl. Ulrich: Odst. 6. Jako odst. 2. § 27. vkládá se toto ustanovení:

"Pokud se týče součástí statku církevního a nadačního, obmezuje se provádění tohoto zákona až do urovnání poměru mezi státem a církvemi."

Předseda: Kdo s tímto návrhem p. kol. Ševčíka souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest menšina, návrh jest zamítnut.

Zbývá nám rozhodnouti ještě o návrhu kol. Kaderky. Žádám, aby byl sdělen.

Zpravodaj posl. Ulrich (čte):

Navrhujeme, aby článek I. novelisace zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. zák. a nař. doplněn byl následujícím odstavcem:

"Pachtýřem (podpachtýřem) ve smyslu tohoto zákona jest ta osoba, jejíž pozemkový majetek nedosahuje výměry 8 ha půdy vůbec a která kromě nutného zařízení hospodářského žádného jiného nemovitého a movitého jmění nemá. Statky církevními rozumějí se nemovitosti kterékoliv církve nebo náboženské společnosti vůbec (pozemky kostelní, zádušní, farní, obroční a pod.), jestliže přesahují alespoň 8 ha výměry pro jednotlivý účel.

Pachtýři pozemků patřících k církevnímu statku a nad 8 ha výměry mohou požadovati jen, aby jim byly ponechány dle § 29. zákona v dalším pachtu na dobu šesti let."

Předseda: Kdo souhlasí s tímto návrhem p. kol. Kaderky, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest menšina. Návrh jest zamítnut.

Nyní přistoupíme k hlasování o článku II. ve smyslu zprávy výborové. Kdo s ním souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, čl. II. ve smyslu zprávy výborové jest přijat.

Teď máme hlasovati o návrhu p. kol. Šolleho na vsunutí nového článku III. Prosím, aby byl přečten.

Zpravodaj posl. Ulrich (čte:)

Jako článek III. navrhujeme: Ku provedení ustanovení v článku I. stanoví se tyto nové lhůty:

1. ku přihlášce pachtýřů podle § 12. do 15. června 1920

2. k vyjádření vlastníka nebo jeho správy v přihláškách podaných podle č. 1. (§ 15. odstavec 2.) do 30. července 1920.

Předseda: Kdo souhlasí s tímto návrhem pana kolegy Šolle na vsunutí nového článku III., prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest menšina. Návrh jest zamítnut.

Teď budeme hlasovati o článku III tak, jak jest obsažen ve zprávě výborové, současně pak o nadpisu zákona a úvodní jeho formuli.

Kdo souhlasí s čl. III., s nadpisem zákona a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (. Děje se.) To jest většina. Článek III., nadpis zákona a úvodní formule byly přijaty.

Přeje si pan zpravodaj slova k druhému čtení ohledně korektur?

Zpravodaj posl. Ulrich: Nikoliv,

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina.

Zákon jest schválen také ve čtení druhém a tím jest tento odstavec denního pořadu vyřízen.

Ke slovu k dennímu pořadu se přihlásil p. kol. Zika ve formálním ohledu. Dávám jemu slovo.

Posl. Zika: Navrhuji, aby denní pořad dnešní schůze byl rozmnožen o návrh č. tisku 2822, totiž: Zpráva ústavního výboru o návrhu člena N. S. Wachtfeidla a soudr. (tisk 2762), aby vydán byl zákon, kterým zřizují se poradní sbory pro vyšetření účinků zákona ze dne 17. července 1919, čís. 421 sb. zák. a nař. o obecním statku. (Tisk 2822.)

Předseda: Dám o tomto návrhu hlasovati. (Posl. Pik: Prosím o slovo!) Pan kolega Pik si přeje slova k hlasování. Uděluji mu je.

Poslanec Pik: Pánové, já doporučuji, aby tento návrh nebyl schválen. Již dvakráte N. S. projevilo svoji vůli a odmítlo, aby tento návrh zákona byl dán na denní pořádek. Změní-li po půl hodině Národní shromáždění svůj názor, když dvakráte zamítlo zařazení tohoto zákona na denní pořádek, pak jistě nebude to sloužiti důstojnosti tohoto sboru.

Předseda (zvoní): Dám hlasovati o návrhu pana kolegy Ziky. (Posl. Čuřík: To je volební agitace!) Kdo souhlasí s návrhem pana kolegy Ziky na uvedení tohoto odstavce jím navrženého na denní pořádek dnešní schůze, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je potřebná dvoutřetinová většina, návrh je přijat a já odstavec tento zařadím jakožto prvý mezi odstavce nového dnešního denního pořádku po vyřízení zbylých odstavců z předešlé schůze. Přistoupíme ke

  1. zprávě ústavního výboru o návrhu člena N. S. dra Th. Bartoška, L. Austa a spol. (tisk č. 177) na změnu interkonfesního zákona ze dne 25. května 1868 č. 49. ř. z. (tisk č. 2801). Zpravodajem jest pan dr. Bartošek, uděluji mu slovo. (Místopředseda dr. Hajn přejímá předsednictví.)

Zpravodaj posl. dr. Bartošek: Vážené Národní shromáždění! Novela k interkonfesnímu zákonu dosud platnému, kterou ústavní výbor Vám doporučuje, bude velikou úlevou mnohým tisícům našeho lidu, kterým svoboda svědomí jest opravdu živou potřebou. Zákon dosud platný i tak, jak zněl, a zejména tak, jak byl vykládán rakouskou byrokratickou praxí, vídeňskými úřady, zejména také vídeňským správním a říšským soudem, byl velikým a těžkým poutem této svobody, neboť nebylo možno vůbec změniti vyznání dětí mezi 7. a 14. rokem. To mělo důsledky velmi těžké, poněvadž byly násilně a proti všemu smyslu konfesně rozdělovány rodiny, děti byly nuceny k náboženskému vyučování a k náboženské výchově církví rodičům cizí proti vůli rodičů, a to po případě právě v duchu oné církve, která nejvíce se příčila přesvědčení rodičů, neboť tento nesouhlas s ní dala na jevo opuštěním oné církve. To byly všecko důsledky jistě velmi neblahé.

Ale zlým a nepřijatelným byl také výklad, jaký některým ustanovením dosavadního zákona, která při rozumné interpretaci by připouštěla zajisté i výklad jiný a rozumný, dávala praxe. Tak zejména vzpomínám termínu "Religions wechsel" (změna náboženského vyznání) v článku 2. tohoto zákona, který byl praktikován tak, že měla změna účinek na děti, jen když rodiče jednu církev doslovně vyměnili za církev jinou, když z církve jedné přestoupili do církve druhé, nikoliv však když z církve prostě vystoupili a zůstali bez vyznání náboženského.

Dalším důsledkem tohoto stanoviska byly dokonce i nucené křty dětí, pokutami i vazbou vynucované, a není jistě neznámo, že dokonce i náš správní soud československé republiky ještě dne 12. ledna 1920 vydal rozsudek, že podle dosud platného práva i v naší republice by bylo lze křty dětí státní mocí vynucovati (Slyšte!) Tedy to je jistě situace, která není naprosto slučitelná se zásadami, jaké přijali jsme ve své ústavní listině, kde velmi slavnostním a velmi důrazným způsobem garantována jest plná svoboda svědomí všem občanům. Právě v zájmu náboženského klidu a jistě také v zájmu bezpečné a plné svobody svědomí jest, aby byl přijat návrh, který ústavní výbor vám nyní činí.

Návrh ten provádí na dosavadním stavu právním změnu tu, že rodiče mohou svému dítěti svým svobodným rozhodnutím buď dáti nějakou konfesi, nebo ponechati je bez vyznání úplně, podle toho, jak velí jim svědomí. Pouze pro ten případ, že by rodiče neučinili žádného zvláštního rozhodnutí o náboženské příslušnosti svých dítek, platí ty předpisy, které platily dosud, že se konfesse řídí konfessí rodičů; jsou-li oba konfesně rozdílni, řídí se pak konfesse hochů podle otce, konfesse dívek podle matky.

Druhá změna záleží v tom, že nyní, stane-li se zákonem tato novela, budou moci rodiče až do 14. roku věku dítěte rozhodovati sami svobodně o jeho další náboženské příslušnosti a tuto příslušnost také svým svobodným rozhodováním měniti. Po 14. roku věku dítěte potrvá ten stav, jaký platil dosud, že každý 141etý občan o svém vyznání rozhoduje sám, svobodně a samostatně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP