Čtvrtek 15. dubna 1920

Při projednávání této otázky v Národním shromáždění však zjistilo se, že klub strany lidové trvá na tom, aby původní ustanovení tak, jak bylo pojato do vládní osnovy, bylo do zákona tohoto pojato a, poněvadž také schůze předsedů klubů na tomto stanovisku se dohodla, jeví se nutnost, aby předložená osnova zákona ve směru tomto byla doplněna, a sice doplněk tento byl by přijat jako čís. 6. a byl tohoto znění: Jako odstavec 2. § 27. vkládá se toto ustanovení: "Při statcích církevních a nadačních může však žádati vlastník náhradou za pozemky postoupené o příděl půdy ze zabraného majetku podle § 10. zákona ze dne 16. dubna 1919 čís. 215 sb. z. a n., případně podle § 24. zákona ze dne 30. ledna 1920 sb. z. a n."

Prosím, aby ve směru tomto byl zákon doplněn. Byl na mne vznesen dotaz, zda-li při provádění tohoto ustanovení nebude půda, kterou nabyvatel dostane z působnosti tohoto zákona v náhradu za statek církevní, dražší, než ona půda, kterou předá dlouhodobému pachtýři. Dovolím si upozorniti na to, že podle zákona ze dne 27. května 1919 má býti půda, která bude předána dlouhodobému pachtýři, odhadnuta, její cena má býti smluvena mezi stranami na základě ceny půdy z roku 1913. Tedy zde jest vzájemná úmluva stran. Ale poněvadž půda, která bude předávána event. předána těm, kdož ztratí církevní statek, na základě přídělového zákona bude přidělována za cenu, která jest taxativně uvedena v zákoně o náhradě, dlužno míti za to, že buď bude cena tato nižší, nebo že zde nemůže býti diferencí, poněvadž půdu, kterou přejímáme na základě zákona záborového, přejímáme v takové ceně, že dojista strana, posuzujíc a vyrovnávajíc tuto otázku vzájemnou dohodou na základě cen běžných v roce 1913, smluví se dojista na vyšší ceně, nežli jest cena na základě zákona náhradového. Tedy ani ve směru tomto nemůže býti naprosto žádných pochybností. Poněvadž tyto pochybnosti považuji za vyloučené, prosím slavné Národní shromáždění, aby navrženou osnovu zákona i s dodatkem, jak jsem jej uvedl, schválilo.

Předseda: K slovu se přihlásil pan kol. Šolle. Než mu udělím slovo, navrhuji, aby lhůta řečnická byla stanovena na 10 minut. Námitek proti tomu není? (Nebyly.) Uděluji mu slovo.

Posl. Šolle: Vážené Národní shromáždění!

Lituji, že k zákonu tak nespravedlivému a výjimečnému mám mluvit pouze 10 minut.

Zákon ze dne 27. května 1919 o zajištění půdy drobným pachtýřům obsahuje několik zvlášť tvrdých, sociální spravedlnosti a občanské rovnosti se příčících ustanovení (Hlas: Jak se to vezme!), která ze zákona, jenž měl odčiniti sociální křivdy, učinila zákon nespravedlivý, výjimečný, protikulturní a nehumánní. Klub strany lidové uznává plně důležitost reformy pozemkové, ale je přesvědčen, že jenom spravedlivé provádění tohoto velkého problému, který má vyrovnati křiklavé nesrovnalosti v majetku, může přinést prospěch národu a státu. Ostatně klub strany naší již hned po schválení zákona ze dne 17. května snažil se odstraniti výjimečnost v zákoně obsaženou, postavil se (Hlas: Na stranu farářů!), na stranu těch chudých farářů, na stranu spravedlnosti, proti výjimečnosti zákona (Hluk a výkřiky) a žádal, aby napravena byla křivda, spáchaná na jednom stavu, aneb aby působnost zákona byla rozšířena na všechny pozemky, jež se v dlouhodobém pachtu nalézají, a aby tak odstraněna byla aspoň tvrdá, občanské rovnosti odporující výjimečnost. Odpůrci naši snaží se v projevu svém dne 11. t. m. lidu vemluviti, že my, kteří potíráme každou výjimečnost zákona, chceme prý vyterorisovat pro majetek mrtvé ruky právo výjimečné. Nežádáme pro církevní majetek výjimek, chceme jen rovné právo všech. Především se stanoviska kulturního. Důsledky zákona zasáhnou totiž velice neblaze v budoucí osudy jedné z nejdůležitějších složek našeho kulturního národního pokladu, totiž velké části našich uměleckých památek kostelních. Pohlížíme na tyto církevní památky naše nejen jako na věci náboženské, nýbrž jako na předůležitý a znamenitý statek celého našeho národa a jsme pevně přesvědčeni, že na něm můžeme před ostatními národy světa býti v pravdě hrdými, poněvadž i přes nenahraditelné ztráty, způsobené bouřemi minulých dob, svědčí o tom, že národ československý láskou, péčí a nadáním k umění vyrovná se všem i nejkulturnějším národům světa. A proto považujeme za nezbytno, aby takto hrdě o všech svých uměleckých i historických památkách, tudíž i umění církevního, naučil se s námi souditi celý národ a aby každý z jeho členů, i ten, pro něhož památky takové významu náboženského snad nemají, za neztenčené jejich zachování s námi stál a pracoval. V našich kostelích uložena jest převážná a nejdůležitější část památek umělecké tvorby, doklady to staré a vysoké vyspělosti národa, které v ní byly nashromážděny, před zhoubou času ochráněny a jichž nikdy postrádati nemůžeme. Našemu venkovskému lidu byly vždy a také budou jeho chrámy jediným takřka zdrojem krasoumné výchovy a duchovní útěchy v životních strastech, kterýžto zdroj také ničím nahraditi nelze. Umělecké a historické naše památky církevní, zbavené svého finančního zajištění - a toho budou zbaveny -pohynou a budou upadati ve zkázu na nenahraditelnou škodu celého národa a na velkou újmu naší národní cti.

Když jsem v jedné ze schůzí pro pozemkovou reformu na tyto neblahé důsledky zákona poukázal, odkázal mne jeden člen výboru na "okrašlovací spolky" - ty nechť prý se o naše památky starají. Vážené shromáždění! Dle mého mínění, jak dobře právě podotýká tady pan kol. dr. Kubíček, připadne péče o tyto památky státu, když tu nebude fondů a jiného jmění, z něhož by kostely opravovány byly. Není dozajista v nynější době finanční tísně nikterak radno ukládat státu nová a značná břemena. (Hlas: Naopak!) Tedy i stanovisko státu i zájem státu mluví pro to, aby novelisace byla upravena ve smyslu návrhů našich, které jsme svého času podali, a to již v červnu m. r., pak v září a konečně v lednu roku letošního.

Není zde zajisté přiléhavou námitka, kterou mi kdysi p. kol. Freiman učinil, že totiž nemusíme želeti ztráty církevních pozemků, poněvadž dle písma svatého spíše velbloud projde uchem jehly, než boháč do království nebeského.

Se stanoviska právního nemůžeme rovněž souhlasiti ani se zákonem ani s jeho nynější novelisací, poněvadž ona způsobuje rozpor se zákonem ze dne 7. května 1874. Zákon ten činí rozdíl mezi jměním zádušním a jměním obročním, poněvadž jmění zádušní a obroční není v tom smyslu jměním církevním, jako by patřilo celé církvi, nýbrž povstalo darováním, případně odkazem předků pro tu neb onu náboženskou osadu a také skutečně patří této náboženské osadě a ne církvi celé. Jest to jmění, určené k potřebám bohoslužby a k výživě duchovních. Také právo církevní samo přisuzuje bezprostřední vlastnické právo k církevnímu jmění jednotlivým ústavům, jako chrámům katedrálním, kolegiátním, farním, kapitolám, farním beneficiím, bratrstvům atd.

Pan kol. Masata ve schůzi pro pozemkovou reformu dne 11. listopadu m. r. prohlásil, že musí ta půda býti vzata rukám mrtvým a vložena do rukou živých a také v oficielním projevu koalovaných stran mluví se o tom, že pozemky t. zv. mrtvé ruky mají podléhati stejnému právu, jako statky aristokratů.

Nikdo z nás nechce žádné výjimečnosti pro statky církevní a zvláště ne pro ony, které jsou zákonem záborovým dotčeny. Avšak my nechceme také, aby se sáhlo na drobné majetky kostelů a beneficií, a žádáme, aby slovem "statek církevní a nadační" se vyrozumíval skutečný statek, tedy statek od určité výměry nahoru. Jestliže zákon ze dne 27. května 1919 a nevelisace dnes navrhovaná vyrozumívá součástí statku církevního každý pozemek, i sebe menší půdu, pak ovšem i ten nejchudší uživatel takového majetku, který si nemohl dopřáti vydržování nákladnějšího hospodářského zařízení a neměl-li také potřebného k tomu kapitálu, přijde o tento svůj majetek a bude na tom mnohem hůře, než ten, kdo pozemky obdělával a kdo z tohoto pozemkového majetku těžil. Kde jest, prosím, pánové, spravedlnost a rovnost občanská? (Hlas: co učitel, nebo okresní soudce a jiní?) Učitel má svůj plat a okresní soudce také, ale faráři namnoze z kongruy živí býti nemohou a proto musí jich příjmy se doplňovati. Doplňujeme je právě z výnosu pozemků. (Výkřik: Někteří mají ale moc, právě tím nešťastným rozdělením!)

Pozemky církevní nejsou ovocem, získaným z nekalých lichvářských obchodů anebo přeháněním cen za války, jsou to věnování našich předků k účelům katolického kultu a k určitým, nadačními listinami stanoveným účelům a povinnostem; jejich prodej odporuje v celém světě uznané právní zásadě, že vůle dárců je svatá.

Vlastníkům zádušních a obročních pozemků vyplatí se náhrada dle cen, platných v r. 1913., ale při paritním kursu znehodnocené koruny československé s korunou předválečnou. Z takto předválečně upravené ceny odpočítá se prodávajícímu ještě dalších 5 procent ve prospěch státu. Se zbytkem znehodnocených peněz ať si dělá vlastník co chce.

Taková novelisace zákona připomíná turecké právo. Podle něho musil po baštonádě zaplatit vypráskaný ještě opotřebované pruty anebo, když vrchnost dala se pohostit od ráje a dobře zadarmo se najedla, musil hostitel složit ještě poplatek za opotřebování zubů. Za dob roboty bylo také zvykem a právem, že delikvent, když dostal pětadvacet, musil políbit panu vrchnímu ruku a poslat něco do kuchyně. V civilisovaných státech ukládá se státem zpravidla, aby převodní poplatky zaplatil kupující. Zákon ze dne 27. května 1919 a navrhovaná novela k němu se touto všeobecnou směrnicí právní neřídí a znamenají prostě konfiskaci účelového majetku církevního, který přece není ovocem získaným z nekalých obchodů lichvářských aneb z přeháněných cen za války. Jsou to věnování našich předků k účelům kultu náboženského a k určitým, nadačními listinami stanoveným úkolům a povinnostem. Jejich prodej odporuje právní zásadě v celém světě uznané, že vůle dárců je svatá.

Dovolávám se tu, vážené shromáždění, projevu p. presidenta republiky, jejž učinil již dne 16. května 1918 ku katolíkům v Chicagu, když pravil:"O konfiskaci církevního jmění nemůže býti ani řeči, jsou administrační problémy různého rázu, které budou muset býti řešeny, ale nestane se to násilně a bez dohody s církvemi". Tento projev dozajista není nikterak v souhlase s navrhovanou novelou zákona pachtýřského. Bez dohody s církvemi a násilně mají být konfiskovány kostelní, zádušní, farní a obroční pozemky, které novela vykládá jako statky a jmění církevní.

Vážené Národní shromáždění! Pravil jsem, že je to konfiskace. (Hlas: Od kdy jste proti konfiskaci?) Vždycky jsme proti konfiskaci a vždycky proti ní také budeme. Ještě se zmíním, vážené Národní shromáždění, o stanovisku sociálním, které v době sociálních reforem vlastně přímo zákonem je poráženo, neboť sahá se jím na existenci celé řady chudých občanů, kteří svoje nepatrné příjmy z výnosu farních pozemků až dosud doplňovali a kteří přece mají stejné právo na existenci, jako každý jiný občan. Zákon odnímá pozemky těm, kdož z lásky k chudému lidu za levné pachtovné přenechávali půdu. Mohli v největším počtu případů výhodně pronajati pozemky velkostatkům, patronům, zámožným osadníkům, ale neučinili tak. Za to, že prokázali dobrodiní drobným lidem, jsou trestáni, o pozemky přijdou, ale těm, kdo půdu drželi a z ní těžili, zůstanou pozemky zachovány. Mám po ruce 571 případů velmi křiklavých, kde faráři skutečně jsou přiváděni na mizinu prováděním zákona o dlouhodobých pachtýřích. Nemohu vám je zde citovati, poněvadž moje řečnická lhůta už končí. Uvádím pouze tento případ: V obci Dušejově na česko-moravské vysočině koupila prý domkářka Rychecká 6 měr zádušních pozemků. Poněvadž neměla peněz, prodala vepře ve váze 80 kg a obdržela zaň přes 2000 K. V roce 1913 byla by obdržela za vepře asi 80 kr. za 1 kg živé váhy, tedy 128 K. Míra pole by dle toho stála 21 K, t. j. asi tolik, kolik se z ní platilo za pacht ročně. (Hlas: Proč to vyčítáte?) My to nevyčítáme, nýbrž uvádíme jen jeden z mnoha případů, kde pachýř dostal za dřívější roční pacht dnes celý pozemek do svého vlastnictví. S takovým novelisováním zákona souhlasiti nemůžeme a nebudeme pro ně hlasovati už jako křesťané, jimž sedmé přikázání Boží není lhostejno. (Výborně!)

Já, pánové, nemohu uvádět další drastické případy, a měl bych jich velkou řadu, neboť musím skončiti. Jestliže však už nemohu zamezit přijetí zákona nespravedlivého, žádám aspoň, aby z něho byla odstraněna krutá výjimečnost a aby působnost jeho rozšířena byla na všechny pozemky vůbec, jež se v dlouhodobém pachtu nalézají. Pak postihne zákon nejen chudé faráře, ale i bohaté vlastníky statku, jímž dozajista bude mnohem snáze drobným pachtýřům rozpachtované pozemky přenechati bez poškození jich existence. Tito drobní pachtýři budou vděčni za to, že se jim dostalo týchž práv, jako jejich sousedům, pachtýřům pozemků kostelních a farních. Navrhuji proto novelisování zákona na prospěch tohoto drobného lidu, jehož se tu přede mnou právě p. kol. dr. Kubíček tak zastává a který je opravdu hospodářsky i sociálně utlačován, a žádám pro něj totéž právo, jako mají pachtýři, jimž se dostane pozemků církevních. Doufám také, že vy všichni, kteří o sobě pravíte, že jste sociálně založeni a že jste ochránci drobného lidu, že budete pro návrh, který jsem podal, hlasovati a že nepřipustíte, aby jediná strana lidová hájila spravedlivé stanovisko, jímž se zavádí nejen rovnost občanská v demokratické republice, ale jímž se také provádí další kus reformy pozemkové. Pan ministr spravedlnosti ve své řeči 28. února t. r. žádá od nás takové zákony, které umožňují vládě vykonávati právo poctivě a spravedlivě. Každé násilí má v sobě zárodek smrti a záhuby - tak pravil. Francouz Denis píše: "Národ jest hoden svobody jen tehdy, když je spravedlivý. Nuže, nechť zakončí Národní shromáždění, vzešlé z převratu dne 28. října 1918, uvědomí, že opravilo zákon nespravedlivý a výjimečný, že vykonalo dílo dobré, kterým odstraňuje se občanská nevraživost, kterým napomáhá se ku svornosti, jíž je nám tolik a bude dozajista i do budoucna zapotřebí. Zášť vůči jednotlivým hospodářským, kulturním neb sociálním složkám národa a z ní plynoucí stranické řešení důležitých problémů našeho života nikterak neupevní základů naší republiky, kteréžto základu bych si přál míti co nejlépe upevněny. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen, debata jest skončena. Žádá pan zpravodaj slovo?

Zpravodaj posl. Ulrich: Ne.

Předseda: Není tomu tak, žádám pana zapisovatele, aby přečetl došlé návrhy.

Zapisovatel posl. Špatný (čte): Návrh Šolleho a soudr.

Navrhuji, aby Národní shromáždění československé usneslo se na těchto změnách navrhované novelisace:

Článek I. Odstavec od I. se vylučuje a na jeho místo se vsunuje následující:

Ze zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. vylučuje se z § 1 odstavec druhý "patří státu - až nadačního" a z odstavce třetího počáteční spojka "a".

Za odstavec sedmý § 1. původního zákona vkládá se toto ustanovení:

Nároku v odstavci I. stanoveného nelze dále uplatniti, když

a) celková výměra zemědělských pozemků ve vlastnictví propachtovatelově se nacházejících nečiní více než 15 ha, nebo

b) když béře nebo vzal propachtovatel do vlastní správy pozemek, ježto pominula překážka, pro kterou nemohl na pozemku sám hospodařiti (jako přílišné mládí).

Článek III. bude zníti článek IV.

Jako článek III. navrhujeme:

Ku provedení ustanovení v článku I. stanoví se tyto nové lhůty:

1. ku přihlášce pachtýřů podle § 12. do 15. června 1920.

2. k vyjádření vlastníka nebo jeho správy v přihláškách, podaných podle č. I. (§ 15. odst. 2.) do 30. července 1920.

Doplňovací návrh člena N. S. Vincence Ševčíka a soudr. k vládnímu návrhu zákona, jímž se doplňují některá ustanovení zákona ze dne 27. května 1919, o zajištění půdy drobným pachtýřům, tisk č. 2774.

Navrhujeme, aby čl. I. novelisace zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. z. a n. doplněn byl následujícím odstavcem: 6. Jako odst. 2. § 27 vkládá se toto ustanovení:

"Pokud se týče součástí statku církevního a nadačního, obmezuje se provádění tohoto zákona až do urovnání poměru mezi státem a církvemi."

Doplňovací návrh

člena Národního shromáždění A. Kaderky a soudr. k vládnímu návrhu zákona, jímž se doplňují některá ustanovení zákona ze dne 27. května 1919 o zajištění půdy drobným pachtýřům, tisk č. 2774.

Navrhujeme, aby článek I. novelisace zákona ze dne 27. května 1919 č. 318 sb. zák. a nař. doplněn byl následujícím odstavcem:

"Pachtýřem (podpachtýřem) ve smyslu tohoto zákona jest ta osoba, jejíž pozemkový majetek nedosahuje výměry 8 ha půdy vůbec a která kromě nutného zařízení hospodářského žádného jiného nemovitého a movitého jmění nemá.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP