Středa 14. dubna 1920

1. podle ústavy není vůbec u nás absolutismu. Parlamentní iniciativě i kontrole podléhá vláda, podléhá i zahraniční politika, vojenské a veškeré finanční věci republiky;

2. podle ústavy náš parlament zavedl volební právo pro všechny ženy (spočívá na úplné volební rovnoprávnosti žen s muži), u nás volí i vojáci, branná moc;

3. dále jmenovanou a dědičnou panskou sněmovnu nahradil voleným senátem.

4. potom snížil věkovou hranici voličů podstatně na 21 rok a 26 roků a

5. posléze nezná znásilňování menšin jinonárodních, naopak menšiny faktické mají menšinové zastoupení a volební okresy jsou stejnoměrně rozděleny, takže ono znásilňování rakouské, kde jeden německý poslanec připadl na třetinu hlasů, potřebných pro jednoho poslance rusinského, u nás neexistuje.

Ale z tohoto stavu, z tohoto rázu nového parlamentu našeho vznikají zcela nové úkoly pro jednací řád. Bylo nutno sbor očekávaných poslanců, volených vskutku veškerým občanstvem republiky, nadati dostatkem konsolidujících prvků, které by tento sbor, v němž sejde se tolik parlamentních homines novi, uschopnilo k tvořivé, plodné práci.

Na druhé straně sbor, v němž se střetne tolik nejrůznorodějších živlů, už samou koncepcí a methodou jednání postaviti na co možno největší úroveň politickou a neučiniti jej místem zmatků, štvanic, demagogie pro demagogii.

V Rakousku parlament byl dekorací i zástěrou absolutismu. Naše Národní shromáždění je orgánem skutečné vlády a spoluvlády občanstva.

V Rakousku mohl parlament nezasedat, v republice naší je Národní shromáždění srdcem i plícemi státu. Bez parlamentu není republiky. Proto jednací řád musí dbát toho, aby hlavní orgán, jímž republika žije a dýchá, zdravě žil a volně dýchal. - Parlament musí míti také autoritu. Tuto autoritu musí chránit jednací řád.

Desorganisaci parlamentů přežilých, jako byl rakouský, náš jednací řád musí nahradit účelnou, cílevědomou organisací parlamentní práce.

Náš jednací řád není náhodným jednacím řádem, platným sám o sobě. Je ve svém duchu hluboce vklíněn v ducha naší svobodné republikánské ústavy. S ní v souvislosti musí se posuzovat; principy ústavy jsou tu vtěleny v uspořádání vlastní zákonodárné a kontrolní praktické parlamentní činnosti.

Náš jednací řád zaručuje svobodu slova velmi důsledně. Dává výraz stanovisku, že rovnoprávnost všech poslanců v společné poradě jest předpokladem existence parlamentu jako lidového zastupitelstva.

Naproti tomu nesmí jednací řád pustiti se zřetele, že nejvážnější povinnosti všech poslanců, i poslanců náležejících k menšině, jest, aby dodržovali platné předpisy, zejména o řeči a debatě. Pořádek v parlamentním jednání je podstatnou částí individualné i souborné kollektivní svobody občanské. S toho vyššího hlediska demokracie sluší posuzovati ustanovení jednacího řádu, jež domněle omezují svobodu jednoho poslance neb menšího celku poslanců.

Náš jednací řád neobmezuje nikde ani jednotlivců, ani celků poslaneckých, obmezuje však právem svévoli, a to svévoli menšiny stejně jako svévoli většiny, v zájmu republiky, jejímž jest parlament orgánem!

Národní shromáždění, byť bylo ideálně demokraticky složené, bylo by zcela bez moci a bez významu, kdyby právě jeho jednací řád jako vnitřní ústava Národního shromáždění nezabezpečoval jeho výkonnost, zejména jeho zákonodárnou a kontrolní funkci ve státě.

Náš jednací řád znemožňuje, pokud to vůbec možno, obstrukci mechanickou, svévolnou, slepou.

Ústava a žádný jiný vážný zákon nesnese demagogie - a slepá, mechanická, násilná obstrukce není nic jiného, než opět demagogie parlamentní, která musí býti nepřípustná v opravdovém zákonodárném sboru.

Chtěl bych všeobecně upozornit ještě na jednu okolnost, která jednacímu řádu dodává zvláštního významu:

Opravdu demokratickým volebním řádem zabezpečuje se u nás plná míra rovnoprávné spoluvlády občanstva.

Protože všichni rovným právem a se zastoupením menšin volí sněmovnu i senát, nemá smyslu volat po diktatuře proletariátu - vyděděnců.

Ústava dává proletariátu sama a vědomě plnou míru jeho podílu na moci - netřeba ji vynucovat násilím.

K jednotlivým částem osnovy mohu se zmíniti jen o dvou otázkách. O jednací řeči a o sněmovní frekvenci. Ve Vídni otázku jednací řeči řešili po rakouském způsobu, neřešili totiž otázky vůbec, otázka jazyková pro ně vůbec neexistovala a v praxi potlačovali všechna jazyková práva neněmeckých poslanců, pokud to jen bylo možno. Známý jest dlouholetý zápas za immunitu neněmeckých řečí v parlamentě pronesených. V roce 1917 podařilo se nepatrnou většinou neněmeckým poslancům proti všem hlasům německým prosaditi při projednávání reformy jednacího řádu k návrhu posl. Franty ustanovení, že všecky řeči mají se v sten. protokolu uveřejňovati doslovně. Usnesení toto stalo se, jak řečeno, proti všem německým poslancům a hlasovali proti návrhu dra Franty i němečtí poslanci sociálně demokratičtí, jakkoli jejich mluvčí posl. Seitz principielně jazykových práv neněmeckých poslanců pro budoucnost nepopíral a formuloval svoje stanovisko takto:

"Jsme daleci toho, abychom popírali rovnoprávnost národů ..., abychom chtěli některou národnost degradovat nebo snižovat. My tuto otázku (návrh Frantův, aby se řeči doslovně uveřejňovaly v stenografickém protokole) posuzujeme jen s hlediska účelnosti a soudíme, že dnes opravdu není možno, aby všecky řeči, které se zde v neněmeckých jazycích promlouvají, byly pojaty do stenografického protokolu ... Lze tedy učiniti jediný účelný návrh, aby totiž nejprve stanovila se pro sněmovnu dorozumívací řeč. Pak bylo by možno neněmecké řeči zachytiti a tyto neněmecké v řeči dorozumívací do protokolu zařaditi a na jiném místě je v původním textu připojiti. To by bylo praktické řešení."

Stanovisko Maďarů k národnostem jest známo. Tam (nehledíme-li k výjimečnému postavení Chorvatů) poslanci nemaďaršti vůbec nesměli jinak mluviti, než maďarsky.

Výbor pro změnu jednacího řádu a výbor ústavní nenásledoval ani vídeňského ani pešťského vzoru; nejen že se nevyhýbal řešení této palčivé otázky, ale snažil se otázku tu bez veškeré zaujatosti proti národům jiným rozřešiti s hlediska účelnosti a dělnosti sněmovny.

Dle osnovy jest jednací řečí parlamentu jazyk československý a také projevy poslanců dějí se zpravidla v řeči československé. Poslanci jiné národnosti přiznáváme právo, aby svým jazykem nejen mluvil, skládal slib a hlasoval, nýbrž aby též v řeči svého národa podával návrhy a dotazy. Na své dotazy obdrží odpověď československy, avšak též v řeči své národnosti. Řeči poslanců se tisknou i v jejich řeči.

Tam ovšem, kde jednání toho vyžaduje (při návrzích formálních, pozměňovacích), tedy při návrzích, jež se pravidelně podávají ve schůzích, dokonce těsně před hlasováním a kde zřejmě není času na pořizování překladů, žádá se, aby k takovému návrhu připojil poslanec sám překlad do českoslovenčiny. Jen při návrzích krátkých a jednoduchých a nezdrží-li se tím jednání, může předseda opatřiti ústní překlad do českoslovenčiny přítomným tlumočníkem. Podkladem jednání jest arci vždy překlad do řeči československé.

Rovněž tento § 49. o jednací řeči výbor přijal jednomyslně usnesením všech stran a tím dokumentováno, že české strany v parlamentě zaručují i národům ostatním v parlamentě nejširší možnou svobodu jazyka jejich.

Osnova obsahuje ustanovení o následcích, které stihnou poslance, kteří neplní svých poslaneckých povinností, zanedbávajíce schůze. Výbor uvažoval původně o tom, zda nemá sněmovně býti vyhraženo právo, aby zbavila konečně nedbalého poslance i mandátu; od úmyslu toho však výbor upustil, když zákonem o volebním soudě z 29. února 1920 č. 125 sb. zák. a nař. vyhradilo se rozhodování o ztrátě mandátu volebnímu soudu. Od dávných dob snažily se parlamenty všech států zvýšiti frekvenci různým způsobem a jednací řády měly a mají v tom směru různá ustanovení donucovací. Ve sněmovně representantů v Spojených státech severoamerických, na př. jakmile se zjistí nedostatek quora při zahájení schůze nebo při hlasování (polovina zvolených a žijících poslanců musí být přítomna), Serjant-at-Arms, usnesla-li se tak většina přítomných poslanců, ustanoví úředníky a nařídí jim, aby poslance, kteří se řádně neomluvili, kdekoli zatkli, předvedli a ve sněmovně v zajišťovací vazbě zadrželi.

Ani nejpřísnější opatření neměla však v praxi pro zvýšení frekvence znatelnějšího účinku; frekvenci může zabezpečiti jen zvýšené vědomí zodpovědnosti u poslanců, řádná organisace poslaneckých klubů a kontrola občanstvem při zachování principu veřejnosti celého politického života. Proto výbor setrval při prostředcích u nás obvyklých (ztrátě mandátu výborového, ztrátě diet a jiných nároků) a ponechal v platnosti povinnost poslanců, zapsati se do presenční listiny a pro případ nemoci žádati o dovolenou.

V souvislosti s otázkou zvýšení frekvence poslanců ve sněmovně chtěl bych vysloviti jedno přání, aby naše občanstvo poopravilo chybný namnoze názor na úkoly poslance. Jest starou bolestí, že mnoho poslanců vyčerpává svoji činnost takřka úplně intervencemi v různých, často osobních věcech, takže jim na zákonodárnou činnost nezbude času. Proto naše ústava zakazuje v § 22. ústavní listiny poslancům, že nesmějí se obraceti k veřejným úřadům ku podpoře osobních zájmů stran. Často také, a platí to zejména o poslancích z venkova, vyžaduje voličstvo a pod jeho nátlakem i politické strany, aby poslanec konal doma organisační a agitační práce, takže pak poslanci jsou jen řídkými hosty ve sněmovně, kluby je nemohou vysílati do výborů a činnost parlamentu obmezuje se proto za normálních dob na tři dny v polovici týdne. Jistě, že to není na prospěch práci sněmovny, která má pracovati intensivně denně, ať již ve výborech nebo v plenu. Poslanec dle mého mínění má se plně věnovati své poslanecké činnosti, pobývati pravidlem v sídle sněmovny a jen ve volných chvílích zajížděti do okresu, nikoli naopak. S tím arci souvisí otázka výše poslaneckých diet, které mají býti stanoveny tak, aby poslanec nebyl odkázán na vedlejší výdělek neb na vlastní majetek. Taková úprava diet jest známým požadavkem demokracie, který občanstvo zajisté správně pochopí.

Přicházím k závěru svého referátu. Výbor jest si vědom, že při veškeré péči, kterou věci věnoval, osnova nemůže býti absolutně dokonalá; teprve praxe ukáže její přednosti a případné vady. To zjistiti bude úkolem příštího Národního shromáždění!

V něm se zasadíme všemi silami o to, aby republika naše zůstala ostrovem demokracie pravé, demokracie uvědomělé a v duchu tom pečovati budeme také o to, aby i parlamentní život v republice neustrnul, ale zůstal živou, zdravou součástkou národního, sociálního a republikánského života vůbec.

Doporučuji jménem výboru Národnímu shromáždění, aby osnovu schválilo. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Předem ještě sděluji, že mne došel pozměňovací návrh člena Národního shromáždění prof. Bohum. Fišera a soudr. na změnu § 60. osnovy jednacího řádu (čte): § 60. nechť zní takto:

"Jak volí sněmovna 16 členů a 16 náhradníků stálého výboru Nár. shrom., ustanovuje § 54. ústavní listiny; volí-li se podle zásady poměrného zastoupení, provede se volba podle § 63. odst. 2. s tím, že sdružování stran je přípustné. Rozhodnuti o způsobu volby děje se bez rozpravy."

Návrh tento nese dostatečný počet podpisů, jest předmětem jednání.

Slovo si vyžádal p. zpravodaj.

Zpravodaj poslanec dr. Krouský: Konformuji se s tímto návrhem.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Míním dáti hlasovati tímto způsobem:

Nejprve o článku I., o článku II., části I., II., III., IV. (§§ 1.-17. Poslanci, Kdy sněmovna zasedá a jak se ustavuje, Orgány sněmovní, Kluby.)

Pak bych dal hlasovati o části V., VI., VII., VIII. (§§ 18.-59. - Předměty jednání, Výbory, Plná schůze, Usnášení).

Na to o části IX., § 60. podle návrhu B. Fischera. Bude-li zamítnut, tedy podle zprávy výborové.

Na to o části IX. § 61. 63., pak o části X., XI., XII., XIII., XIV. (§§ 64.-75. - Způsob volby, Prohlášení vlády a vyslovení nedůvěry. - Dotazy a interpelace, Žádosti, Zápisy, Svoboda sněmovního jednání).

Konečně dám hlasovati o části XV. až XVI. §§ 76.-82. - Styk sněmovny poslanecké se senátem, Stálý výbor Národního shromáždění, Náhrady jakož i o nadpisu zákona, o nadpisech jednotlivých částí a jednotlivých paragrafů, jakož i o úvodní formuli.

Jsou snad proti tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich, dám tedy hlasovat způsobem, jak jsem právě uvedl. Nejprve budeme hlasovati o článku I., o článku II., části I., II., III., IV., o §§ 1. - -17. incl.

Kdo s nimi souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP