Středa 14. dubna 1920

Zpravodaj posl. Burian: Prosím, ke druhému čtení. Zde nutno provésti opravu v § 7.: "ministru vnitra" místo "ministerstvu vnitra".

Předseda: Ke druhému čtení upozorňuje pan zpravodaj, že v §. 7. má místo "ministerstvu vnitra" státi"ministru vnitra".

Kdo s touto korekturou souhlasí se zákonem, přijatým v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen, a přistoupíme k odstavci uvedenému pod čís. 29., ke

20. zprávě I. výboru kulturního a II. výboru rozpočtového o petici č. 2938 Národní rady československé v Praze a spolku "Svatobor" v Praze za subvenci pro "Pomocný základ a útulek československých spisovatelů při Svatoboru v Praze" (tisk č. 2789).

Zpravodajem jest pan kol. dr. Budínský a dr. Srdínko.

Uděluji slovo nejprve panu kol. dru Budínskému.

Zpravodaj poslanec dr. Budínský: Slavná sněmovno!

K petici Československé Národní rady v Praze a spolku "Svatobor" usnesl se kulturní výbor na tomto návrhu: "Petice č. 2938 doporučuje se ministerstvu školství a národní osvěty, aby po dohodě s ministerstvem financí učinilo v rozpočtu na rok 1921 eventuelně na rok 1921-1923 příslušné opatření na zajištění částky 1,000.000 Kč. ke zřízení Pomocného základu a útulku československých spisovatelů při "Svatoboru" v Praze."

Podotýkám, že při tisku byla poslední věta tohoto návrhu poněkud zkomolena a prosím, aby byla upravena, jak jsem právě přednesl.

Při rozhodnutí tomto bylo vodítkem kulturního výboru, že o všechny možné stavy náležitým způsobem jest postaráno pro případ stáří, pro případ chudoby a jenom o pracovníky, kteří psaným slovem budí národ, pracují a ukazují mu směrnice k dobru, kráse a humanitě, u nás postaráno nebylo. Péči tuto obstarával doposud u nás spolek "Svatobor", který od roku 1862, kdy byl přičiněním Františka Palackého založen, staral se, pokud prostředky a slabé síly jeho stačily, v tomto směru o zlepšení stavu spisovatelstva českého. Letos, po dvanáctiletém výročí úmrtí našeho velkého básníka Svatopluka Čecha a po stoletém výročí narozenin Boženy Němcové, dostavila se do Národní československé rady v Praze Zdeňka Čechová, sestra našeho velikého básníka a prohlásila, že se rozhodla, aby její víla s několika parcelami zahradními v Tróji u Prahy, zvaná "Havránka", připadla jakožto základ útulku pro české spisovatele. Dárkyně vymínila si jedině právo doživotního používání této vily pro sebe a svou sestru spisovatelku slečnu Růženu Čechovou. Národní rada československá v Praze přijala tento velkodušný dar a postarala se, pokud se týče uskutečnění tohoto věnování po stránce věcné i právní, a určila, aby dar tento připadl "Svatoboru" k vytčenému účelu a aby "Svatobor" ujal se tohoto dědictví, jako instituce, která je pro uskutečnění úmyslů zakladatelky nejpovolanější. Taktéž "Svatobor" přijal toto věnování s jedinou podmínkou, bude-li mu poskytnuta finanční podpora, aby mohl z tohoto základu vybudovati skutečný útulek pro československé spisovatele.

Mám za to, že prvý parlament osvobozeného českého národa jest povinen českému spisovatelstvu tímto malým darováním a to tím spíše, že české spisovatelstvo svým mužným projevem z května 1917 určilo směrnice pro naší vnitřní politiku v dobách, kdy naše politické vedení bylo na bludných cestách, a tím vlastně dalo začátek k naší osvobozovací vnitřní politice.

Prosím slavné Národní shromáždění, aby na věčnou památku tohoto velkého činu našeho spisovatelstva usneslo se podle návrhu kulturního výboru. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda dr. Hajn: Referent za výbor rozpočtový p. dr. Srdínko vzdává se slova.

Další řečníci nejsou, budeme tedy hlasovati. Prosím, račte zaujati místa svá. (Děje se.)

Kdo jest pro návrh výboru kulturního a rozpočtového, tak, jak byl panem referentem přečten, prosím, aby povstal. (Děje se.) Návrh jest přijat většinou.

Půjdeme k dalšímu bodu. To jest

21. zpráva I. výboru státně-zřízeneckého, II. výboru ústavního a III. výboru kulturního o peticích č. 2898, 2203 a 2721 (tisk č. 2776.)

Zpravodajem za výbor státně-zřízenecký jest pan dr. Stojan. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec dr. Stojan: Slavné Národní shromáždění!

Pensistům byla povolena 80 % přirážka. Stalo se asi nedopatřením, že jí dosud nedostal také Jan Zborka, respicient finanční stráže ve výslužbě. Státně zřízenecký výbor navrhuje, aby petice ta byla ministerstvu financí k brzkému vyřízení odporučena. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hajn: Za výbor ústavní bude referovati pan dr. Zahradník. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec dr. Zahradník: Jménem ústavního výboru navrhuji, aby petice spolku "Gesundheitspflege" v Chrastavě, byla postoupena ministerstvu zdravotnictví. (Výborně!)

Místopředseda dr. Hajn: Za výbor kulturní bude referovati pan Otm. Hrejsa. Dávám mu slovo.

Zpravodaj poslanec Hrejsa: Slavné Národní shromáždění!

Mám podati stručnou zprávu o petici Církevní rady české obce starokatolické v Praze, která žádá finanční podporu.

Starokatolická církev, uznaná 18. října 1877, má v republice Československé 22488 členů, kteří tvoří 12 církevních obcí. Duchovních jest 14, z nichž jest 1 správce biskupství, 10 farářů a 3 farní vikáři (kooperátoři). Roční příjem duchovních správců činí 1200-4000 Kč; většina jich musí vedlejším zaměstnáním vydělávati si živobytí.

Ve starém Rakousku obdržela starokatolická církev podporu ze státních prostředků na úpravu platů duchovních správců.

Kulturní výbor navrhuje:

Petice číslo 2721 postupuje se ministerstvu školství a národní osvěty s doporučením, aby synodální radě církve starokatolické ve Warnsdorfě povolilo roční podporu 70.000 Kč. na úpravu platů duchovních správců, této církve a to až potud, pokud i jiným církvím bude se dostávati státního příspěvku.

Místopředseda dr. Hajn: Další řečníci nejsou, budeme hlasovati o těch třech návrzích najednou. Račte zaujati místa. (Děje se.)

Kdo jest pro návrhy výborů jmenovaných, račiž povstati. (Děje se.) To jest většina, návrhy jsou přijaty.

Začneme projednávati denní pořádek ten, který byl posunut během jednání a tu na prvém místě jest

22. zpráva výboru pro změnu jednacího řádu o návrzích členů Národního shromáždění dra O. Krouského, Frant. Buřívala a soudruhů (tisk č. 97) a člena Národního shromáždění R. Bechyně a soudruhů (tisk č. 2505) na změnu jednacího řádu Národního shromáždění a o vlastním návrhu usneseném výborem pro změnu jednacího řádu podle §§ 14. a 17. jednacího řádu na vydání zákona o jednacím řádu poslanecké sněmovny Národního shromáždění (tisk č. 2750).

Udílím slovo panu dru Krouskému, jakožto referentu. (Předseda Tomášek ujímá se předsednictví.)

Zpravodaj posl. dr. Krouský: Vážené Národní shromáždění, budujíc ústavní základy Československé republiky, má úkol zasaditi v stavbu parlamentního systému vládního konečný kámen, má určiti pravidla, jimiž spravovati se bude příští zákonodárný sbor našeho státu, jakmile vůlí lidu bude povolán k práci politické. Úkol ten není snadný a té okolnosti byl si výbor pro změnu jednacího řádu plně vědom, když brzo po ustavení dnešního revolučního Národního shromáždění byla mu přidělena tato práce, a proto věnoval svému úkolu několikaměsíční intensivní činnost. Předkládáme dnes sněmovně osnovu a tu mohu jen s potěšením konstatovati, že i v těch částech, kde mínění se zprvu různila, došlo téměř bezvýhradně o osnově k dohodě. Soustava jednacího řádu jest také čistě technickou otázkou a jako taková má pro všechny sněmovní strany stejný význam.

Doba, která jest vyměřena projednání osnovy v plenu, zabraňuje mi, abych přednesl podrobnější referát o práci výborové. Mohu jen stručně dotknouti se hlavních zásad, jimiž se výbor při svých pracích řídil, a pokud jde o podrobnější odůvodnění, mohu jen odkázati k zprávě tiskem rozdané.

Úprava jednacího řádu jest součástkou těžkého problému, jak suverenitu národa uvésti k platnosti pro běžné práce státu, pro tvůrčí státní činnost.

Ovšem, že tam, kde by byl sám parlamentarism chorobný, nemohl by sám o sobě jednací řád vyléčit tyto choroby, které mají tolik příčin mimo parlament ležících. Jistě, že nejsou to juristická pravidla, nýbrž psychičtí činitelové, na nichž spočívá nerušená práce tak složitého zařízení, jakým jest parlament. Přece však není bez významu, má-li parlament jednací řád dobrý či špatný.

Výbor při svých pracích měl na zřeteli ony základní principy parlamentního řízení, jež mají původ v parlamentarismu anglickém.

Již koncem 18. století stanovil Bentham, anglický filosof a politik, ve své theorii parlamentního jednání tyto principy:

Prvým takovým základem a nepostradatelným předpokladem funkce parlamentu jest veřejnost. Ona jest základním pravidlem, směřujícím k zajištění důvěry veřejnosti. Bentham odůvodňuje toto své stanovisko takto: "Publicita jednání vede poslance k plnění závazků; tím teprve získá se důvěra lidu, jeho souhlas k zákonům a opatřením parlamentu. Konečně jen tak poznati může vláda smýšlení, potřeby těch, jimž vládne. Publicita jest nutná ke kontrole poslanců voliči a jen tak mohou poslanci získati informace od lidu, je-li seznámen s debatami o sporných otázkách." A dále pokračuje:

"Co znamená ve volném a svobodném státě důvěra a bezpečnost! Nejen pro lid, ale právě i pro vládu! Znemožněte, aby se něco uskutečnilo, co se národu zamlčí, dokažte, že není vaším úmyslem lid klamati a něčím překvapovati, a vzali jste tím všechny zbraně těm, kdož se státem nejsou spokojeni. Obyvatelstvo s úroky vrátí důvěru, kterou mu svěříme. Moc utrhačství se oslabí, neboť ono jen v přítmí loví a denní světlo nejlépe je odzbrojí. Připouštím, že tajná politika ušetří leckdy vládu nepříjemností, ale soudím, že celkem tato politika více obtíží způsobí, než by jim zabránila. Jsem přesvědčen, že ze dvou vlád, z nichž jedna tajnou, druhá veřejnou politiku provozuje, tato nabude síly, věhlasu a zdatnosti, jimiž odpůrce snadno zdolá."

I náš jednací řád vyhovuje požadavkům, aby pokud možno nejvíce vyhověno bylo základnímu principu veřejnosti a publicity sněmovního jednání. Zmiňuji se jen o tom, že lhůta mezi rozdáním tištěné zprávy výboru a mezi jednáním sněmovny o ní určena na 24 hodin, rovněž tak lhůta mezi prvním a druhým čtením. Pro schůze sněmovny vyslovuje se tu v §u 37 zásada veřejnosti a jen ve výjimečných případech, nikdy ne při jednání o rozpočtu a daních, může se sněmovna usnésti, aby schůze byla důvěrná.

Ze základního principu veřejnosti plyne řada dalších požadavků. Předem požadavek, aby zajištěna byla kdykoli a pokud možno nejvíce publicita všeho toho, co se ve sněmovně děje a díti bude. Bentham jde až do podivných důsledků v praxi, žádá-li aby projednávané návrhy a příslušná ustanovení jednacího řádu čitelně byly napsány na tabulích, jež se před očima poslanců vyvěsí. Z něho odvozuje též své návrhy na zabezpečení frekvence.

Druhým uznaným základním principem parlamentního jednání jest nestrannost předsedova.

Dvojí je ráz funkce předsednické. On jednak representuje celou sněmovnu, jednak řídí jednání sněmovní nejen tím, že předsedá schůzím, ale i tím, že pověřen disciplinární mocí chrání parlament před rušivými živly, a bdí i nad zachováním práv poslanců, jež jednacím řádem jsou zaručena. Předseda skutečně jest soudcem parlamentního práva, jehož autoritu jest bezpodmínečně chrániti. Práva udělená předsedovi odpovídají parlamentní tradici. Práva tato nečelí proti sněmovně, proti výkonu poslaneckého mandátu, nýbrž směřují k ochraně parlamentarismu. Autorita předsedova podmíněna jest naprostou nestrannosti předsedovou, která jest základním rysem a životním pravidlem pro nositele tohoto úřadu.

Předseda, který by nadužíval svých práv proti sněmovně, octl by se v brzku v takovém konfliktu se stranami, veřejným míněním a parlamentem samým, že by postavení jeho bylo znemožněno.

Naše sněmovna, naše N. S. nebude míti dlouhých vlastních tradic, jedině praxe dnešního N. S. může býti základem dalšího vývoje našeho parlamentarismu.

A tu mohu s radostí a jistě za souhlasu celého shromáždění konstatovati, že dosavadní milovaný náš předseda kolega Tomášek jako první budovatel naší vlastní parlamentní tradice předsednické bude nástupcům vždy krásným vzorem (Potlesk.), který dovedl pevnou rukou, avšak naprosto objektivně zastávati funkci soudce parlamentního práva, rozdělovati spravedlivě v duchu parlamentních pravidel světlo a stín mezi sněmovnu a jednotlivé její členy a mezi politické strany této sněmovny. Za to platí mu i naše vděčné uznání a plná důvěra. (Hlučný potlesk.)

Třetím předpokladem parlamentního jednání jest, aby se přesně rozlišovalo mezi jednotlivými oddíly parlamentního jednání, t. j. mezi návrhem, debatou a hlasováním; z toho vyplývá požadavek, aby se návrhy přesně formulovaly a písemně podávaly.

Čtvrtým a pátým principem správného postupu parlamentních prací stanovil Bentham svobodu slova a princip majoritní.

Tyto základní principy parlamentního jednání platí ještě dnes a nejen v Anglii, nýbrž v celém světě. Neboť vývoj parlamentarismu a jeho forem závisí na obou stranách atlantického oceánu ve všem podstatném na anglickém vzoru, i když vývoj bral se různým směrem a vliv anglického vzoru nebyl všude stejně silný. Theorie arci nesmí strnouti, nýbrž musí ohledně těch zjevů, jež podléhají historickému vývoji, také sama se vyvíjeti a pokračovati s dobou. V tom směru třeba bylo přihlížeti k novodobým požadavkům parlamentního života, aby upraveno bylo postavení vlády jako nositele výkonné moci k parlamentu a aby přihlíželo se k dalšímu rozhodujícímu činiteli, který v starší nauce o jednacích řádech byl opomíjen, t. j. k politickým stranám; s tím souvisí, aby nejen vláda majority byla zaručena, ale aby došla i minorita přiměřené ochrany.

Jednací řád nechce parlament násilně poutat a vázat, nesmí však také v něm svou nedokonalostí podporovat a umožňovat anarchii. Úkolem parlamentarismu jest, dát pravdivý výraz pravé vůli lidu, občanstva, zastoupeného poslanci a členy senátu. To jest: uplatnit vůli většiny.

Osnujíce předlohu jednacího řádu, stáli jsme před neobyčejně vážným úkolem. Naše N. S. je podstatně jiný parlament, než bývaly na př. poslanecká a panská sněmovna rakouská. Neboť

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP