Středa 14. dubna 1920

Rozpočtový výbor usnesl se na následujícím návrhu:

"Rozpočtový výbor pojednal o jmenovaném vládním návrhu na základě zprávy výboru zemědělského ze dne 8. dubna 1920 a přijal jednomyslně předložený návrh zákona beze změny, tak jak byl přijat také ve výboru zemědělském."

Také výbor zemědělský připojil se pak k tomuto návrhu rozpočtového výboru svým usnesením, které zní:

"Zemědělský výbor souhlasí plně s usnesením rozpočtového výboru."

Usnesení to bylo učiněno 9. dubna a rozpočtového výboru dne 8. dubna. Na základě těchto dvou usnesení a pokládaje skutečně ten návrh, který předkládá vláda, za velmi důležitý, doporučuji, aby Nár. shromáždění návrh zákona, který jest připojen, beze změny přijalo. (Výborně!)

Předseda: Pan zpravodaj zemědělského výboru Ant. Slavík se vzdává slova. Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Předem žádám p. zapisovatele, aby přečetl ještě resoluční návrh, který byl mně dodán.

Zapisovatel posl. Marek (čte):

Resoluční návrh

čl. N. S. Jos. Šamalíka a soudruhů ke zprávě rozpočtového výboru a zemědělského výboru, č. 2797, o vládním návrhu č. 2671 (na povolení dotace 10,000.000 Kč na opatření bramborové sádě z ciziny).

Vládě se ukládá: aby povoleného úvěru 10,000.000 Kč na umožnění bramborové sádě v cizině použila pouze tehdy, pakli bude míti zaručeno:

1. že bramborová sáď opatřena a dopravena bude včas, aby mohla býti pro sadbu letos použita;

2. že tato bramborová sáď bude v takových krajích a zemích zakoupena, by se hodila pro polohy krajů v naší republice;

3. že bude sleva na bramborové sádi jen těm rolníkům a malozemědělcům bez rozdílu politického přesvědčení poskytnuta, kteří obdělávají nejvýše 10 ha půdy, aneb zemědělcům větším, kteří nemají možnosti si bramborovou sáď opatřiti;

4. bramborová sáď budiž přidělována prostřednictvím okres. politických úřadů pouze těm zemědělcům, kteří skutečně jí k sadbě použijí.

Na bramborovou sáď, které jako sadby použito nebude, sleva s povolené dotace poskytnuta býti nesmí. Politický úřad má právo kontrolovati, jak bylo sadbových brambor použito.

Ministerstvu zemědělství a zásobování se ukládá, aby vhodnými nařízeními zavedena byla výměna sadby bramborové mezi zemědělci v různých krajích bydlícími, čímž se velmi přispěje k zvýšení výnosu sadby bramborové.

V Praze, 14. dubna 1920.

Předseda: Resoluční tento návrh nese dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání. Prohlásil jsem debatu již za skončenou. Přeje si pan zpravodaj slova?

Zpravodaj posl. Josef Špaček: K resoluci prohlašují, že s ní souhlasím a prosím o její přijetí.

Předseda: Budeme tedy hlasovati. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) O zákonu dám hlasovati v celku, poněvadž má pouze 3 paragrafy a žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl. Námitek proti tomu není? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3., jakož i s nadpisem zákona a úvodní formulí, jak jsou obsaženy ve zprávě výboru rozpočtového a zemědělského, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon je schválen v prvém čtení. Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. Špaček: Poněvadž zde byla pronesena poznámka p. kol. Moudrým, jestli brambory přijdou v čas, prohlašuji, že dle zprávy z ministerstva orby jsou brambory na cestě a po případě bude již některá část bramborů v republice. Následkem toho myslím, že brambory, zejména pro krajiny, kde se sázejí a kde čas k sázení vypadá do měsíce května, budou v čas ještě opatřeny.

Předseda: Korekturu nemá pan zpravodaj žádnou?

Zpravodaj posl. Špaček: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem právě v prvém čtení přijatým také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve čtení druhém a zbývá nám rozhodnout o resolučním návrhu, který byl přečten a za který se pan zpravodaj přimlouval.

Kdo s ním souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, také resoluční návrh jest přijat a přistoupíme k dalšímu odstavci denního pořadu, ke

zprávě kulturního výboru o vládním návrhu zákona (tisk 2722) o platnosti ustanovení o zkouškách způsobilosti na Slovensku. Tisk 2785. (Hlasy: Zpravodaj není přítomen!)

(Zvoní): Nebude-li proti tomu námitek, přistoupíme zatím k odstavci dalšímu. Jest zde pan kol. Buříval? Jest. Přistoupíme k odstavci 24. denního pořadu. Nečiní se námitek proti tomu? (Námitky nebyly.) Není tomu tak. Budeme projednávati tudíž

15. zprávu výboru státně-zřízeneckého a rozpočtového výboru o návrhu člena N. S. Fr. Buřívala a spol. na neprodlené provedení všech opatření, čelících proti drahotě, jakož i na podporu všech snah družstevních státních zaměstnanců. (Tisk 2788.)

Zpravodajem jest p. kol. Buřívala udělují mu slovo.

Zpravodaj posl. Buříval: Vážené Národní shromáždění! Zaměstnancům bylo již loni slibováno, že se státní správa náležitým způsobem postará o řádné opatřování všech životu nutných potřeb, jako jsou zejména potraviny, oděv a obuv, aby snažším způsobem mohli nésti velkou tíhu dnešních poměrů. Bohužel, lituji, že této výzvě, která byla loni tak důrazně a vážně na vládu učiněna, nebylo vyhoveno. Jen v jediném nebo ve dvou případech byla státní správa ochotna učiniti něco poněkud důkladnějšího ve příčině aprovisování státních zaměstnanců, kdežto ostatní resorty zůstaly při tom naprosto nečinny. To musí býti tedy napraveno a vhodná příležitost k tomu byla právě nyní v tomto okamžiku, když státní zaměstnanci znovu pozvedli svého hlasu, aby vzhledem ke stále stoupající drahotě byla pomocí zvýšení požitků jejich existence umožněna. Tedy v této chvílí, kdy všichni cítíme, že nelze za takovýchto okolnosti dostati se ze začarovaného kruhu, ve kterém se nalézáme, bylo velmi vážně ve státně-zřízeneckém výboru uvažováno o cestách a prostředcích, jakými by se mělo postupovati, abychom se konečně nějakým praktickým způsobem dostali k pokusu, pravím výslovně: pokusu ve příčině odbourání drahotních přídavků a přirozeně i k odbourání příliš vysokých cen všech životních potřeb.

Návrhem tímto činí se tudíž prvý pokus a vyzýváme jím vládu, aby v prvé řadě omezila vývoz všech spotřebních předmětů do ciziny soukromými exportními společnostmi i jednotlivci, dále aby lichva byla co nejpřísněji potírána, aby odvádění a opatřování obilin a jiných potřeb, jako jsou brambory, dělo se způsobem pokud možno nejrychlejším, dále aby družstevnictví, tedy svépomocné činnosti státních zřízenců věnována, byla zvýšená pozornost a aby v takové uspořádání, jako jest družstevnictví, pojati byli také ti, kteří, osudu žel, nemají dnes možnosti, jakýmkoli způsobem si pomoci, totiž všichni pensisté, kteří jsou dnes odkázáni jen na nízké, třebaže v poslední době zvýšené požitky, kteří však přes to nemohou i s těmito požitky nalézti zabezpečení své existence. Konečně chceme, aby tímto návrhem umožněn byl přímý styk družstev s výrobci, aby výroba látek pro zaměstnance, výroba oděvu, prádla a obuvi děla se způsobem takovým, že by vyloučen byl, pokud se týče státních zaměstnanců, škodlivý meziobchod, na který si všeobecně a právem stýskáme a který svojí lichvou drahotu tuto způsobuje.

Konečně žádáme v důsledcích všeho toho o řádnou podporu všech družstevních podniků a sice, pokud se jedná o povolení potřených úvěrů k tomu čili, dále napomáháním dostatečnými příděly, uvolněním zaměstnanců, kteří budou pověřeni vedením družstev, obstaráváním nákupu a pod. a konečně povolením, aby zástupci družstev měli právo súčastniti se všech prací směřujících k tomu, aby distribuce výrobků děla se stejnoměrně a správně. Poněvadž ale státně zřízenecký výbor byl si vědom, že způsob této organisace svépomocné jest poněkud obtížnější a že nebude moci vláda vykázati se výsledkem této činnosti ve prospěch státních zaměstnanců ihned, tedy doporučil vám státně-zřízenecký výbor jedné z předešlých schůzí přijeti prozatímní do té doby, než se tato organisace provede, t. j. než bude vybudován, tedy schválili jsme návrh na zvýšení určitých požitků t. zv. čtvrtletní jednorázové výpomoce, požitky, které by státním zaměstnancům byly přiznány a vypláceny byly měsíčně. O tom tedy jsme rozhodli v pátek, předešlý týden, a já to připomínám pouze proto, poněvadž jest to v příčinné souvislosti s touto akcí a není dobře myslitelno, že by jedno bez druhého mohlo se obejíti. Stanovisko vlády k tomuto návrhu, vážené Národní shromáždění, jest vesměs příznivé, až na malé výjimky. Vláda praví, že vývoz potravin jest již zakázán, ovšem mimo cukr a mimo líh. Já nepochybuji ani dost málo, že se vyvážení těchto předmětů, pokud jest povolováno, děje jen za nejpřísnější kontroly a že jest naprosto vyloučeno, že by mohlo dojíti k nějakým věcem, které by mohly znovu a znovu vyvolati nějakou nespokojenost občanstva. Dále vláda praví, že vývoz ostatních předmětů děje se jen tehdy, když se jedná o kompensaci za určité suroviny, jako jest bavlna, surové kůže a pod., tedy i v tomto případě vláda jistě bude i nadále postupovati tak, aby nebyly zejména vyváženy předměty, kterých nutně my sami potřebujeme, a jestliže se tak v nejnutnějších případech stává, že hotové zboží má býti vyváženo, pak ovšem se tak může díti jen za podmínky, aby za to dostalo se nám kompensace surovin, kterých my ku zhotovení určitých věcí také nutně potřebujeme.

Dále konečně vláda si stýská, - a v tomto směru vážené Národní shromáždění má jistě také pravdu - že boj proti lichvě není dostatečně podporován nejširšími vrstvami. Bohužel, dnes se to posud zdá býti přespříliš odiosní, kdyby se mělo proti tomu kterému lichváři nějakým účinnějším způsobem postupovati, po případě, kdyby se měl někdo, kdo se dopouští lichevního podvodu, udati. Já myslím, že je pravda, že musí se tento názor změniti, poněvadž my se jinak k odbourání těch cen životních potřeb nedostaneme, vážené shromáždění, jestliže sami nebudeme dbáti, abychom v určitém případě, kde se dějí takové zločiny, pomáhali a působili k tomu, aby lichváři bylí stíháni a zločiny podobného druhu péčí naší vlastní odstraněny. Ovšem vláda se vzpírá přiznati přednostní právo na zásobování u státních zaměstnanců a sice se zřetelem na všeobecnou prospěšnost prý to dobře nejde, my ovšem také na tom netrvali, majíce přespříliš v dobré paměti to tak zvané dřívější přednostní zásobování, pokud bylo přiznáno určitým kategoriím státních zaměstnanců. My víme, že to bylo paskvilem a často jen terčem k různým útokům oproti těmto lidem, kteří náhodou v tomto přednostním zásobování byli jmenováni, ač zásobováním přednostním de facto nebylo.

Vláda vítá organisací družstev, bude prý podporovati přímý styk organisací s producenty a tu ovšem jest zapotřebí, abychom my také jasně a určitě řekli, že si my za žádných okolností nepředstavujeme, aby ta organisace zásobovací příští měla býti vybudována tak, aby se hovělo jedné snad politické straně, aby to bylo třídní zásobování, nýbrž chceme vzhledem ku přijatému našemu návrhu, aby při této organisaci súčastněny byly všechny kruhy z řad zaměstnanců bez ohledu na politickou příslušnost, aby všichni státní zaměstnanci měli možnost ve věci té spolurozhodovati, súčastniti se distribucí a pod., aniž si přejeme, aby jedině a výhradně jen někteří lidé, najmě z vládních kruhů, osvojili si právo rozhodovati v této pro nás tak eminentně důležité příští instituci bez spoluúčasti zástupců organisace.

Ministerstvo financí jest ochotno, praví se dále, podporovati družstevní organisace tím, že při vývozu cukru a různých jiných předmětů bude přihlížeti také k tomu, aby získány byly v prvé řadě suroviny pro zpracování oděvních částí a obuvi. Tedy my vítáme tuto snahu a prosíme, a sice s celou vážností, se zřetelem na stávající poměry a konečně také se zřetelem na to, že musíme konečně jíž jednou ukázati náležitým způsobem, jakým si máme počínati, aby tento resoluční návrh státně-zřízeneckého a rozpočtového výboru, jak jej navrhují, byl také přijat. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme ke hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o 9dílném resolučním návrhu, obsaženém ve zprávě státně-zřízeneckého a rozpočtového výboru. Čísti ho není třeba, poněvadž máte jej obsažený na 1.-3. straně zprávy. Kdo s tímto resolučním návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, resoluční návrh jest přijat a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme ku přesunutému odstavci denního pořádku, ke

16. zprávě kulturního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2722) o platnosti ustanovení o zkouškách způsobilosti na Slovensku (tisk č. 2785).

Zpravodajem jest p. kol. dr. Kolísek, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Kolísek: Slavné Národní shromáždění! Projednávání zákona tisk čís. 2875, jehož přijeti podle osnovy vládní s opravami kulturního výboru doporučuji, za jiných okolností bylo by vhodnou příležitostí, promluviti o pověstných poměrech školských na Slovensku za maďarisační vlády bývalého Uherska. Ale v překotném chvatu a předvolební horečce posledního prý zasedání našeho Národního shromáždění omezím se na nejnutnější vývody.

Navrhovaný zákon, týkající se Slovenska, jest nutný jednak v zájmu jednotnosti školství v celé naší republice, jednak pro uspořádání školských poměrů na Slovensku, pokud se týče hlavně osob učitelských a jejich definitivního ustanovení. Zákonem tímto novým přenáší se na Slovensko ustanovení § 38. říšského zákona školského ze dne 2. května 1883, který dosud platí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.

Tento zákon předpisuje podmínky definitivního ustanovení učitelem na obecných i měšťanských školách, to jest zkoušku způsobilosti, ke které učitel může býti připuštěn po 2leté uspokojivé činnosti po zkoušce maturitní. Navrhovaný zákon pro Slovensko určuje některé zvláštní požadavky pro způsobilost učitelskou na obecných a měšťanských školách na Slovensku.

Upozorňuji především na § 2. odst. druhý, dle něhož český učitel, který na Slovensku chce býti definitivně ustanoven, musí složiti specielní zkoušku ze slovenčiny. Tím jsou vyvráceny obavy, že by škola chtěla Slováky počeštiti, naopak učitel se musí poslovenčiti. Dále upozorňuji na § 3., odst. první, kde od učitelů na školách s neslovenským jazykem vyučovacím, tedy maďarským, německým, rusinským, žádá se pouze znalost základů jazyka státního, oficielního a znalost vlastivědy Československé republiky. Jestiť oprávněným požadavkem, aby učitel na Slovensku, každý, cítil alespoň nějaký závazný poměr k jazyku státnímu, oficielnímu. Zvláštní radosti mně naplňuje § 4. navrhovaného zákona, jenž zní:

"Veškerá ustanovení uherského zákonodárství, která odporují tomuto zákonu, se zrušují." Jest to jen formule, která se opakuje při každém takovém zákoně pro Slovensko a zní zcela suše. Ale, velectěné Národní shromáždění, těm, kteří buď soucitně pozorovali nebo obětavě prodělali ony kruté boje "za tu našu slovenčinu " a byli svědky, jaká nespravedlivost a poroba maďarisace školou byly schvalovány a doporučovány zákonem uherským, na příklad herodesovskými zákony velikého licoměrníka Apponyiho, tomu znějí jako píseň vítězná a slavná v našem, pravím v našem zákoně školském, slova: "Veškerá ustanovení uherského zákonodárství se zrušují." (Výborně!) Ano, jsou to slova vítězná, jest to důkaz vítězství národa českého a slovenského nad nespravedlivým, znásilňujícím státem uherským, jenž chtěl býti jenom maďarským.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP