Středa 14. dubna 1920

K §§ 21., 22., 23., 24., 25., 26. a 27. není žádných pozměňovacích návrhů a dávám tedy o všech těchto paragrafech hlasovati najednou dle znění zprávy výborové. Kdo souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, tyto §§ 21.-27. jsou přijaty ve znění zprávy výborové.

K § 28. jest pozměňovací návrh kolegů Šolleho a Čuříka. Dávám tedy hlasovati nejdříve o tomto pozměňovacím návrhu a prosím pány, kteří souhlasí s tímto návrhem, aby povstali. (Děje se.) To jest menšina, návrh jest zamítnut. Dávám o tomto paragrafu hlasovati dle znění zprávy výborové a prosím pány, kteří souhlasí s tímto paragrafem dle znění zprávy výborové, aby povstali. (Děje se.) To jest většina, návrh je přijat.

K § 29. navrhují kolegové Šolle a Čuřík škrtnutí. Dávám tedy hlasovati o § 29. podle znění zprávy výborové a prosím pány, kteří souhlasí s tímto zněním, aby povstali. (Děje se.) To jest většina, § 29. jest přijat dle znění zprávy výborové.

K §§ 30., 31. a 32. není učiněno žádných pozměňovacích návrhů. Dávám o těchto paragrafech hlasovati dle znění zprávy výborové a prosím pány, kteří souhlasí s tím zněním, aby povstali. (Děje se.)

To je většina, tyto paragrafy jsou přijaty.

O sazbě daně z masa I.: "Daň dle váhy", dám hlasovati dle návrhu kolegů Šolleho a Čuříka. Návrh pozměňovací byl čten, prosím tedy pány, kteří souhlasí s návrhem kol. Čuříka a Šolleho, aby povstali. (Děje se.)

To je menšina. Návrh, týkající se daně dle váhy, je zamítnut.

Dávám hlasovati o sazbě daně z masa I.: "Daň dle váhy" ve znění výborové zprávy a prosím pány, kteří souhlasí s tím zněním, aby povstali. (Děje se.)

To je většina, sazba daně z masa l., daň dle váhy, je přijata.

Dále dám hlasovati o sazbě daně z masa II., daň z kusu. Zde máme pozměňovací návrh k odst. 1. kol. Jílka a soudruhů.

Prosím pány, kteří s tímto pozměňovacím návrhem souhlasí, aby povstali se svých míst. (Děje se.)

To je menšina. Tím jest návrh zamítnut, a dávám hlasovati o znění sazby dle zprávy výborové. Prosím pány, kteří souhlasí se zněním zprávy výborové, aby povstali. (Děje se.)

To je většina. Sazba daně z masa, daň z kusu II. je přijata.

K odst. 2., 3. a 4 o dani z masa není žádných pozměňovacích návrhů, bude tedy o nich hlasováno dle znění zprávy výborové.

Prosím pány, kteří souhlasí s tímto zněním, aby povstali. (Děje se.)

To je většina. Odstavce 2., 3. a 4. o dani z masa jsou přijaty.

Tím jsou přijaty všechny odstavce spadající pod II. až na odst. 5., týkající se dobytka vepřového. K tomuto odstavci navrhuje zmenu kol. Jílek. Návrh byl přečten, je tedy znám a prosím pány, kteří souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem, učiněným kol. Jílkem k odst. 5., aby povstali. (Děje se.)

To je menšina, návrh ten se zamítá, a dávám hlasovati o odstavci tom dle znění zprávy výborové. Prosím pány, kteří souhlasí s tímto zněním, aby povstali. (Děje se.)

To je většina, odst. 5., II. je přijat.

Nyní zbývá ještě hlasovati o titulu a formuli úvodní. Prosím pány, kteří souhlasí s titulem a formulí úvodní, aby povstali. (Děje se.)

To je většina; titul a formule úvodní jsou přijaty, a tím je zákon v prvém čtení přijat.

Pan referent hlásí se o slovo, dávám mu je.

Zpravodaj posl. Ferdinand Jirásek: Velevážení pánové! Kolega Čuřík se na mne obrátil, že jsem se dotkl jeho cti v tom směru, že jsem prohlásil, že nechodí do rozpočtového výboru a následkem toho že se nám předkládají v poslední chvíli pozměňovací návrhy před plenem, kdy je není ani možno přečísti a zaujmouti k nim stanovisko. Konstatuji, že se to netýkalo p. kol. Čuříka, nýbrž pánů z lidové strany, kteří do rozpočtového výboru nechodili. V důsledku toho pak nám přicházejí s takovými návrhy. (Výborně!) Prosím, aby to slavné Národní shromáždění vzalo na vědomí.

Místopředseda Udržal: Nyní budeme hlasovati o zákoně, právě v prvém čtení přijatém, ve čtení druhém. Prosím pány, kteří souhlasí s tímto zákonem, aby povstali. (Děje se.) Tím jest přijat zákon tento i ve druhém čtení.

Resoluce žádné nejsou a jest tudíž tento odstavec denního pořadu vyčerpán, a přikročíme k následujícímu odstavci denního pořadu; tím jest (tisk 2811):

Zpráva I. ústavního výboru, II. rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2773), kterým se vláda zmocňuje ke slučování a rozlučování obcí, k změně hranic obcí, okresů, žup a zemí, jakož i k potřebným administrativním opatřením s tím souvisejícím (tisk 2810).

Referentem jest kol. dr. Bartošek, prosím, aby se ujal slova. (Hlasy: Není přítomen!) Jest přítomen člen Národního shromáždění kol. J. Ulrich? (Hlasy: Ne.)

Není-li námitek se strany Národního shromáždění, odložím tento odstavec, a, nežli snad se dostaví pánové, přikročím k odstavci následujícímu, 17., jímž jest tisk č. 2809,

10. Zpráva I. právního výboru a II. rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk číslo 2746) o zrušení kobliny a rokoviny a jiných povinností v Podkarpatské Rusi a na Slovensku (tisk č. 2809).

Zpravodajem jest za výbor právní dr. Brežný a za rozpočtový výbor Rud. Pilát. Za dra Brežného jest ustanoven dr. Matoušek, prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Vážené Národní shromáždění!

V zastoupení právního a rozpočtového výboru dovoluji si doporučiti Národnímu shromáždění ku přijetí vládní návrh zákona, jenž jedná o zrušení kobliny a rokoviny a jiných povinností v Podkarpatské Rusi a na Slovensku. Jest to, vážení pánové a dámy, zvláštní, že revoluční Národní shromáždění ku konci svého zasedání přistupuje k tomu, aby jakési zbytky starých robot zrušilo.

V Podkarpatské Rusi totiž a na Slovensku odvádějí se určité dávky plodinové farářům, učitelům, kantorům, určité práce musí vykonávati přifařenci, gruntovníci a mimo to dovážejí ještě některým farářům dříví. Původ těchto dávek jest zastaralý. Někteří praví, že dokonce král Štěpán je zavedl. Postupem času vytvořeny byly tyto zvyky asi takto:

Každý gazda (hospodář), jenž má více než 1/8 oreku (nad 4 jitra) vlastní orné půdy, odváděl z roční sklizně:

faráři (plebánovi) 2 korce a témuž obdělával potahem 1 den nebo ruční prací 2 dny,

kantoru pak odváděl 1 korec osypů.

Chalupník, jenž má pod 1/8 oreku, odváděl:

faráři 1 korec, kantoru 1/2 korce a prací ruční obdělával faráři 1 den.

Domkář pak obdělával pouze faráři den.

Tato plnění tvořila od vzniku svého jistou část příjmů farářových, kantorů i učitelů.

Vedle těchto povinností, což bude Národní shromáždění velice zajímati, nutno uvésti ještě tak zvaný plat z lože, důchod, který jest povinen odváděti faráři každý manželský pár anebo vdovec nebo vdova jistým množstvím obilí (někde také vína) anebo v hotových penězích. (Veselost.) Toto ložné jsou povinni platiti také ženatí, na dovolené jsoucí vojíni, jsou-li puštěni na delší dovolenou domů, ale dokud jsou v činné vojenské službě, platí jejich manželky jen polovinu jejich společného poplatku. (Veselost.)

Na některých místech jsou věřící povinni vykonávati pro faráře jisté služebnosti, které - poněvadž se nezakládají ani na desátkovém právu ani na urbárních povinnostech - jsou až do dnes v platnosti.

Někteří faráři užívají též práva výseku dříví.

Oprávněnými byli tedy a jsou dosud: kněží-faráři, pak pěvci-kantoři a učitelé církve řecko- i římsko-katolické, kalvínské i helvetské, ba i kláštery správu duchovní obstarávající a povinnými jsou i byli přifařenci gruntovníci.

Tyto osoby zjišťovaly se při občasných kanonických visitacích.

Přesné takovéto vyšetření svrchu uvedenných povinností osadníků stalo se již v letech 1802-1806.

Poslední soupis na základě kanonických visitací pochází z roku 1896.

Vzhledem k opětovně projeveným přáním obyvatelstva zahájil administrátor Podkarpatské Rusi šetření za účelem zrušení zmíněných povinností a na základě usnesení vlády vydal pak dne 4. března 1920 pod číslem 3892 vyhlášku tohoto znění:

K uctění jubilea 70tiletých narozenin p. presidenta dra T. G. Masaryka prohlašuje vláda Československé republiky slavnostním způsobem, že v nejbližší době zruší kobliny a rokoviny i povinné dny výkupem a upraví poměr mezi lidem a duchovními resp. učiteli po vyslechnutí přání lidu.

Ve dnech 9. a 10. března 1920 konala se pak na podnět ministrů vnitra a zemědělství zvláštní podrobná anketa o této věci v Užhorodě.

Zásadní odpor proti zrušení kobliny a rokoviny i denníků byl jen potud, že věcně projevena byla obava, bude-li lze na příště po zrušení dotčených povinností řádně obdělávati role farářů a kantorů, po stránce formální pak hájena byla církevní samospráva, které - podle náhledů projevených - jedině by příslušelo věc tu upraviti, poněvadž až dosud touto cestou bývala upravována.

Rozprava vyzněla celkem souhlasně v ten smysl, že jest nutno jednati o zrušení břemen, jimiž jednotliví osadníci jsou zatíženi, současně bylo však lze postřehnouti, že dosud není všem účastníkům zcela ujasněna cesta, kterou se má postupovati, to lze snadno vysvětliti u oprávněných obavou, dostane-li se jim přiměřené náhrady, aby neutrpěli úbytku na řádných příjmech, a u povinných hlavně tím, že nenalezlo u nich ohlasu navržené opatření, aby jistina výkupní k zajištění oprávněného vybavena byla právem zástavním. Přihlížejíc k výsledkům ankety právě zmíněné, předložila vláda osnovu zákona o zrušení kobliny a rokoviny a ostatních povinností podobných, připomínajíc, že jde o zákon rámcový na způsob zákona o zabrání velkého majetku pozemkového ze dne 16. dubna 1919, č. 215 sb. z. a n.

Zásada, podle které zmíněné povinnosti za přispění státu se zrušují, vyslovena jest v § 1. a to prozatím pouze pro příslušníky církve řecko-katolické; úprava otázky této pro ostatní církve ponechává se po vyšetření poměrů době pozdější.

Podrobnější provedení zásady v § 1. vyslovené vyhrazeno jest podle § 2. další úpravě a to pro území Podkarpatské Rusi sněmu tohoto území ve smyslu § 3. odst. 4. ústavní listiny ze dne 29. února 1920, č. 121 sb z. a n., a pro Slovensko, kdež těchto případů bude patrně méně, vládnímu nařízení, které samozřejmě bude se shodovati v podstatě s úpravou na Podkarptské Rusi.

§ 3. stanoví zatímní opatření pro přechodnou dobu, aby nenastalo vacuum.

Ježto jde zatím o pouhý zákon rámcový, není zapotřebí již nyní obírati se podrobnostmi, zejména stanovením výše státního příspěvku a vládě vyhražuje se v té věci podati podrobné návrhy sněmu Podkarpatské Rusi.

Doporučuji jménem výboru, aby Národní shromáždění osnovu tuto, která byla v obou výborech, právním i rozpočtovém, přijata, ústavně schválila. (Výborně!)

Místopředseda Udržal: Není nikdo ke slovu přihlášen.

Přistoupíme k hlasování. Prosím, abyste zaujali svá místa. (Děje se.) Dám hlasovati o navržené osnově zákona, a to o všech 4 paragrafech, o nadpise a úvodní formuli v jediném celku. Není proti tomu žádných námitek? (Nebylo.) Není.

Dávám tudíž hlasovati v prvém čtení o návrhu zákona v celkovém znění a prosím pány, kteří souhlasí s tímto návrhem dle zprávy výborů, aby povstali. (Děje se.) Zákon jest v prvém čtení přijat. Jsou nějaké textové změny?

Zpravodaj posl. dr. Matoušek: Ne.

Místopředseda Udržal: Nejsou. Kdo přijímá zákon tento také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest ve druhém čtení přijat. Tím jest vyřízen odst. 17. denního pořadu a přikročíme k odstavci následujícímu, jímž jest

11. zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2582) o akciové bance cedulové (tisk 2810).

Zpravodajem jest pan kolega Svozil, prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. Svozil: Vážené Národní shromáždění! Myslím, že úkol referenta v takové poslední schůzi sněmovní není nikterak záviděníhodný, a sice prostě proto, poněvadž se vlastně o věci nemůže mluviti tak, jak by toho vyžadovala, rozebírati ji, nýbrž jest nutno odbýti věc pokud možno stručně. Já se o tom zmiňuji jen proto, poněvadž to vypadá na venek tak, jakoby ty zákony byly dělány ledabyle a jako by se to odbývalo. Při bance cedulové jest možno říci s nejlepším vědomím, že není tomu tak, poněvadž jest to zákon, který byl připravován již hodně dlouho, byl propracováván se všech možných stanovisk a se všech možných stran.

Spornou byla nejdéle otázka, má-li to býti banka akciová, čí má-li to býti banka státní. Nehledě tedy k té věci principielní, myslím, že rozhodlo z největší míry stanovisko jaksi spíše taktické, poněvadž stát a státní správy jmenovitě ve střední Evropě byly zdiskreditovány, takže dávati takovou věc do rukou státu nebylo by vypadalo příliš lákavě a vábně a nebylo by budilo valné důvěry, dokud stát nemá možnost ukázati skutkem, a tedy řeknu: určitou dobou zkušební, že chce jíti cestou normálního vývoje. Zákon také sám vyplynul právě z té snahy, aby jednak bylo ukázáno, že tou cestou normálního rozumného vývoje stát se bráti chce a že nevylučuje ovšem ani podnikatelství jiné, tak aby z toho nebyly snad vyvozovány nějaké mylné závěry. Když tedy bylo zásadně rozhodnuto, pak vlastně nezbývalo dohromady nic jiného, než vlastně jen věcí formální právní a zbývalo snad také to, aby se vynechaly některé věcí, které na př. při staré cedulové bance rakousko-uherské byly na závadu. To bylo jmenovitě při vydávání pokladničních poukázek a při podobných věcech, takže naše banka cedulová má býti omezena čistě na bankocedulové obchody, tedy na obchody, které takové bance přísluší a které vylučují zneužití. Jest pochopitelno, že v návrhu bylo postaráno o to, aby stát mohl hájiti přiměřeně zájmy veřejnosti, aby to nebyly jen zájmy akcionářů, zájmy soukromopodnikatelské, které by tu byly hájeny, nýbrž aby tu byly hájeny také zájmy veřejné. Myslím, že návrhem tímto podařilo se jaksi oba zájmy spojiti, třeba že jest pochopitelno, že ti, kteří principielně trvali na bance státní proti bance akciové, najdou určité závady a byli by si přáli určitých změn. Ale jakmile se principielně přijme banka akciová, jest pochopitelno, že se musí na tom trvati také do důsledků, že banka musí míti vlastnosti banky akciové a že musí těm akcionářům dávati určitá oprávnění, aby na té bance měl někdo zájem. Zákon sám nepředchází nikterak a neprejudikuje zákonu měnovému a event. zákonům, kterých bude potřebí, nestaví se v cestu tomu, co by event. muselo býti změněno, a proto také stanoví některé věci snad méně určitě, nežli by si někteří, kdo se jimi obírali podrobně, přáli. Ale bylo nutno odkazovati na ten zákon.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP