Místopředseda posl. Udržal: Debata jest
skončena, pan referent se vzdává slova, přikročíme
k hlasování.
Budeme hlasovati o navržené osnově zákona,
o všech 9 paragrafech, o jeho nadpisu a úvodní
formuli najednou.
Prosím, kdo souhlasí se zněním zákona,
§§ 1. až 9., s nadpisem jeho a úvodní
formulí dle zprávy výborové, aby se
pozvedl s místa. (Děje se.)
To je většina, zákon je přijat v
prvém čtení.
Textové změny nejsou žádné. Prosím,
kdo souhlasí se zákonem dle zprávy výborové
také ve druhém čtení, nechť povstane.
(Děje se.)
To jest většina, zákon jest přijat
i ve druhém čtení.
Dám hlasovati ještě o resoluci, navržené
oběma výbory. Je vytisknuta, mají ji tedy
členové Národního shromáždění
v rukou.
Prosím, kdo souhlasí s touto resolucí, nechť
povstane. (Děje se.)
To je většina, resoluce jest též přijata.
Tím jest vyřízen odst. 14. denního
pořádku. Přikročíme k odst.
15., jímž jest
9. zpráva rozpočtového výboru
o vládním návrhu zákona (tisk č.
1963) o dani z masa (tisk č. 2803). Referentem je
kolega Ferdinand Jirásek. Prosím, aby se
ujal slova.
Zpravodaj posl. Ferdinand Jirásek: Vážení
pánové a dámy! Předložená
zpráva rozpočtového výboru upravuje
zdanění masa. Proti stavu dřívějšímu
jedinou výhodou zákona je, že odpadá
napříště několikeré zdanění
masa. Stávalo se, že maso, které bylo na př.
zdaněno v Praze na jatkách, bylo-li převezeno
na vinohradský trh, bylo znovu zdaněno, bylo-li
převezeno třeba do Nuslí, bylo rovněž
zdaněno a konečně, když se prodalo uzenáři,
rovněž a pak na venek dále.
Návrh zákona a konečně zpráva
samotná, která je předložena, tuto nespravedlnost
odstraňuje a to tím způsobem, že daň
z masa se zapravuje jedenkráte. Jestliže ten, kdo
zapravil daň, maso zcizí, má možnost,
aby sám na základě zvláštních
stvrzenek, v zásobě chovaných, potvrdil dotyčnému
kupujícímu, že daň z masa je zapravena.
Tím je tvrdost zákona odstraněna.
Ovšem daň z masa se dosti zvyšuje a také
se jinak upravuje. Dle dosavadního stavu byla daň
z masa rozdělena na tři třídy, a to
do 10.000 obyvatel, pak do 20.000 obyvatel a potom přes
20.000 obyvatel.
Nyní bude sazba jednotná a sice ta sazba obnáší
za 1 kg masa 20 hal. Vedle toho, pokud se týká živého
dobytka, značně byla zvýšena sazba,
ale také byla do jisté míry odstupňována.
Novinkou dále jest, čemu se zejména zemědělci
bránili, že nepodléhaly zdanění
domácí porážky, ať to byly vepřové
nebo jakéhokoliv dobytka. Tentokráte ovšem
zástupci zemědělců projevili s tím
souhlas a přirozeně že také v důsledku
toho výnos daně bude značnější
a odhaduje se ministerstvem financí oproti dřívějšímu
dva a půl milionu korun v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku na padesát milionů. (Slyšte!)
Současně také jest možno, aby si obce
stanovily také přirážky k dani z masa,
a tím budou povzneseny značně finance obecní.
Tento poslední důvod vedl rozpočtový
výbor při řešení finanční
otázky k tomu, že se pro návrh samý
vyslovil a osnovu, jak ji předložila vláda,
v plném rozsahu schválil. Já jménem
rozpočtového výboru navrhuji Národnímu
shromáždění, aby zprávu rozpočtového
výboru v plném rozsahu schválilo.
Místopředseda Udržal: K tomuto návrhu
zákona byly předloženy 4 pozměňovací
návrhy:
První návrh pozměňovací člena
Národního shromáždění
Václava Myslivce, Čuříka
a soudr. ohledně zákona o dani z masa (tisk 2803):
V § 1. odst. 1. budiž mezi písmeno "z"
a slovo "porážek" vloženo slovo "živnostenských".
V § 4. odst. 2. navrhuje se, aby místo nynější
druhé věty bylo toto znění: "Nařízení
toto může býti vydáno jen pro jednotlivé
živnostníky, a to nejdéle na tři měsíce,
kterážto lhůta může však úřadem
finančním býti obnovována."
Návrh jest dostatečně podporován a
jest předmětem jednání.
Druhý pozměňovací návrh člena
Národního shromáždění
kol. Čuříka, Sedláčka
a soudr. ohledně zákona o dani z masa (tisk č.
2803). Místo nynějšího § 8. navrhuje
se toto znění:
"Z masa dopravovaného do míst prohlášených
za uzavřené pro potravní daň na čáře
zapravuje se tato daň jenom tenkrát, neprokáže-li
osoba maso dopravující způsobem v §
2. naznačeným, že maso bylo již zdaněno.
Případná obecní přirážka
k dani z masa již zdaněného vybere se na základě
daňového průkazu."
§§ 9., 11. a 12. buďtež vypuštěny.
Na místo § 13. navrhuje se toto znění:
"Podnikatelé veřejných jatek jsou povinni,
u všech porážek v těchto jatkách
kýmkoli konaných přesvědčiti
se o tom, že daň byla správně zapravena,
a potvrditi svým podpisem platební stvrzenku, vyjímaje
porážky, které se konají z nařízení
úředního, aby čeleno bylo nákazám
dobytčím." - Já bych prosil, aby návrhy,
které jsou podávány, byly psány tak,
aby je bylo možno přečíst. Kam takto
dojdeme? Prosím tudíž pány navrhovatele,
aby návrhy psali čitelně. - "Porážky
takové nutno však stranou, které poražený
dobytek patří, ve které byl nákazovou
komisí ponechán, ohlásiti následujícího
úředního dne a předložiti finančním
orgánům na jejich žádost úřední
rozkaz o nucené porážce.
Podnikatelé veřejných jatek ručí
za daň nebo případné nedoplatky i
s pokutou."
V § 15. buďtež mezi slova: "podnik, jakož"
vložena slova: zároveň s opovězením
živnosti".
V § 16. odst. 4. navrhuje se místo slov "konati
.... zaměstnanci" slovo "obstarati".
§§ 19. a 20. buďtež vypuštěny.
V § 28. čís. 1. budiž za slovo "masa"
vsunuto "dosud nezdaněného".
§ 29. budiž škrtnut.
V "Sazbě daně z masa" navrhuje se oddílu
I. čís. 1. toto znění:
Daň z masa syrového, z masa připraveného
a z masových výrobků činí 20
h z 1 kg.
Čís. 4. v témže oddílu l. budiž
pak důsledně škrtnuto.
Pozměňovací návrh člena Národního
shromáždění Jana Jílka
a soudr. ke zprávě rozpočtového výboru
o vládním návrhu zákona (tisk č.
1963) o dani z masa (tisk ř. 2803).
II. Daň z kusu činí:
1. z dobytka hovězího
100 kg | živé | váhy | 5 K | |||
200 kg | 10 K | |||||
300 kg | 15 K | |||||
400 kg | 25 K | |||||
600 kg | 60 K | |||||
600 kg | 150 K |
K odstavci 5.:
5. z dobytka vepřového
a) | 10 kg | 8 kg | 1 K | ||||||
b) | 20 kg | 16 kg | 2 K | ||||||
c) | 50 kg | 40 kg | 5 K | ||||||
d) | 80 kg | 70 kg | 10 K | ||||||
e) | 120 kg | 100 kg | 20 K | ||||||
f) | 160 kg | 130 kg | 30 K | ||||||
h) | 160 kg | 130 kg | 40 K |
Návrhy jsou dostatečně podporovány
a budou projednávány.
Ke slovu přihlásili se p. kol. dr. Nosek
a p. kol. Jílek.
Pro jednotlivé řečníky navrhuje se
stanovení lhůty na 10 minut.
Není námitek? (Nebylo.) Námitky nebyly
činěny. Dávám slovo p. posl. dr. Noskovi.
Posl. dr. Nosek: Slavné Národní shromáždění!
Úprava masné daně, jak se podává
v referátu rozpočtového výboru, jest
podstatně jiná, nežli jaká byla úprava
dosavadní. Hlavní změna spočívá
v tom, že původní daň byla odstupňována
jednak podle kusu, jednak podle místa, kde daň se
platila, a rozlišována mimo to sazbou svojí
v místech uzavřených pro vybírání
daně na čáře. Nyní způsobem
novým a jednotným stanoví se jednotná
sazba dle váhy 20 haléři za 1 kg. Jedna věc
tedy jest podstatně novou, totiž, že oproti dřívějšku
rozšiřuje se povinnost platiti masnou daň také
na porážky soukromé. A v tom směru dovolil
jsem si tu učiniti návrh pozměňovací,
aby totiž v § 1. pod č. 1. vsunuta byla slova
"živnostenských porážek" za
tím účelem, aby vyloučena byla povinnost
zdaniti i porážky soukromé. Měl-li by
býti přijat návrh tak, jak vychází
z výboru, vedlo by to k tomu, že na př. porážka
drobného hovězího dobytka, kůzlat
anebo podobného menšího domácího
zvířectva musela by býti jednotlivými
konsumenty na venkově oznamována příslušným
úřadům a daň zároveň
s tím zapravována. Především
není možno, aby některý státní
aparát měl tolik možnosti, kontrolovati tyto
jednotlivé drobné porážky, a nesmíme
zapomenouti, že poměry faktické mnohdy jsou
silnější, než ustanovení zákona.
Život skutečný nedá se mnohdy vtisknouti
vůbec v takováto ustanovení. My víme,
- jako v jiných podobných případech
se stává - že by zde ve skutečnosti
toto zákonné ustanovení zachováváno
nebylo. A když není možno zákonu zaručiti
také jeho provádění, jest odůvodněno
mínění, že nemuselo by to býti
vůbec v zákoně stanoveno. Doporučuje
se za tím účelem, aby zůstalo při
dosavadním právním stavu.
Pokud se týká dalšího § 4., ten
týká se kontrolních ustanovení. Jest
nesporno, když živnostník nepodrobuje se náležitě
kontrolním ustanovením finanční správy,
že musí státní správa finanční
míti náležité prostředky, aby
dovedla také přiměti ho k zachovávání
zákona. Na druhé straně však nesmí
se přehlížeti, že příliš
příkrá ustanovení kontrolní
a také jejich provádění neodpovídá
jistě intencím zákona a zejména zde
v těchto případech, když jedna anebo
druhá z osob povinných neplnila by povinnosti zákonem
stanovených, jest nesprávno, ukládati jistá
omezení, která jen na něho samotného
se hodí, také řadě živnostníků
ostatních. Zde stojí výslovně, že
v takovém případě, kdy se snad zneužívá
určitých ustanovení k obcházení
zákona, mohou celé skupině živnostníků
býti uložena těžká ustanovení
omezující, a proto bychom se domnívali, že
by bylo spravedlivo, aby omezován byl jenom ten, jenž
sám proti zákonným ustanovením se
provinil, a za druhé jest jisto, že když bude
viděti, že nad ním jsou jistá ustanovení
kontrolní a jej omezující, snad uzná
svoji povinnost vůči správě finanční
a nebude se nadále dopouštěti různých
těch nesprávnosti, anebo řeknu: nepřesností,
a není potřebí věc tu ukládati
také ostatním jeho spoluživnostníkům
a zejména není dobře, aby omezení
ta byla do nekonečna. Proto se doporučuje pro jistotu
poměrů takových živnostníků,
aby bylo uvedeno, že nemůže se toto omezení
státi déle, než na 3 měsíce a
v krajním případě může
býti finanční správě dovoleno,
aby podle svého uvážení tuto krajní
lhůtu znova na tento termín prodloužila. Jiná
věc, o kterou se v daném případě
jedná, jest otázka restituce. Zaplatí-li
se daň na venku, která jest v zásadě
v nynějším návrhu zákona stejná
jako daň masná, vybíraná v místech
uzavřených, pak jest správno, aby při
dopravě masa do uzavřených měst bylo
zabráněno dvojímu zdanění.
Osnova zákona na to pomýšlí, ale praví
výslovně, že daň má se zaplatiti
venku, při dopravě masa zdaněného
přes čáru má se vybírati znova,
a oněm osobám, které zaplatily daň
na venku, přísluší právo, žádati
u finanční správy vrácení této
daně. Já bych se domníval, že věc
by byla mnohem jednodušší, kdyby maso venku zdaněné
a z venku dopravované do měst uzavřených
pro daň na čáře bylo prostě
doprovázeno platebním průkazem.
Když jest zřejmo a úředním průkazem
doloženo, jak to žádá § 2., (zejména
tedy také stvrzenkou o zaplacení daně), že
přihlášení se správě státní
se stalo, že byla všechna kontrolní a revisní
nařízení v tom směru zachována,
pak je možno bez dalšího úředního
řízení již ohlášené
a zdaněné maso propustiti. Správně
ovšem upozorňuji důvody na jednu věc.
Což když v některých obcích vybírá
se přirážka k dani státní, nýbrž
když obec zavedla zvláštní masné
dávky? Myslím, že není námitka
tak podstatná, aby musilo býti znovu provedeno ukládací
řízení o dani masné. Vždyť
určité kvantum masa jest tu již zdaněno
a stačí prostě, aby od oněch orgánů,
které vedle daně státní vybírají
pro obec obecní přirážky anebo dávku
samostatnou na základě úředních
výkazů, které osvědčují
náležité zdanění masa venku,
buď samostatná dávka z masa, po případě
zvláštní procentní přirážka
k masné dani vybírána byla na základě
úředních certifikátů. Řízení
by se zjednodušilo, odpadly by beztak komplikované
zvláštní výkazy úřední,
kterých jest dosti a jež agendu úřední
dosti komplikovanou ještě více ztěžují.
Nesmíme zapomenouti na jednu věc, že v těchto
dobách, kdy na státní správu kladou
se větší požadavky, není potřebí,
by byla ztěžována její agenda ještě
více.
Další pozměňovací návrh
týká se § 33. Tento pozměňovací
návrh zakládá se na původním
pozměňovacím návrhu, který
vychází z myšlénky, že jen živnostenské
porážky mají podléhati masné
dani, a porážky soukromé že mají
býti této daně prosty. Proto důsledně
proti § 13. musí se navrhnouti změny. Podle
textování nyní navrhovaného a výborem
doporučeného bylo by možno, že na př.
řezník, který dostaví se na požádání
do soukromého hospodářství, aby tam
vykonal práce, které majitel hospodářství
sám vykonati nechce, nebo nemůže, musil by
žádati od majitele hospodářství
přímý průkaz, že bylo učiněno
ohlášení příslušnému
úřadu a že dávka byla zapravena. Tento
průkaz kdyby si nevyžádal a vykonal porážku
vepříka nebo jiného zvířete,
ručil by sám za dotyčnou daň v plném
rozsahu. (Hlas: Vztahuje se to také na králíky?)
Nikoli, poněvadž tato zvířata nejsou
uvedena mezi těmi, jež jako dani podléhající
jsou uvedena v § 1. Na toto drobné zvířectvo
se to nevztahuje podle této předlohy. Jest však
správno na druhé straně, aby tam, kde po
živnostensku se porážky vykonávají,
přece jen z důvodů kontrolních taková
ustanovení byla zachována. Nesmíme zapomenouti,
že jest to otázka akutní ve velkých
obecních nebo družstevních jatkách,
kde větší počet živnostníků
v cizím podniku tyto porážky po živnostensku
vykonává.
Tam se musí ovšem státní správě
finanční, po případě také
obecním orgánům kontrolním, přiznati
právo, aby mohli náležitým způsobem
zasáhnouti. Proto se doporučuje, aby dohlížitel
anebo podnikatel veřejných jatek resp. jejich orgány
byli povinni již ze zákona žádati před
vykonáním porážky od osob, které
porážku vykonávají, přímo
průkaz, že provedeno bylo řízení
po stránce berní a že daň příslušná
byla již zapravena. Ukládá-li se pak v dalším
ještě ručení za tuto daň, jest
to jenom sesílení celkového závazku
a nutno je doporučiti, ovšem s tím, že
jako povinnost přesvědčiti se předem
jak o zaplacení, tak i povinnost o ručení
má býti ukládána jen podnikatelům
veřejných jatek a nikoliv živnostníkům
samotným.
Pokud se týká dalšího, je to menší
návrh pozměňovací, který však
má za účel také ještě
zjednodušení. Je to v § 15., kde se jedná
o kontrole jednotlivých živnostníků,
jimž se ukládá vedle toho, že oznamují
živnost svou státní správě živnostenské,
tedy okresní správě politické, ještě
povinnost, aby oznámili místnosti provozovací
a každou změnu pro účele důchodkové
příslušnému úřadu finančnímu.
Tu lze ještě doporučiti dodatek; aby oznámení
kontroly důchodkové, ať se to již bude
oznamovat při okresních finančních
ředitelstvích anebo u orgánů finanční
stráže anebo u berních správ, aby oznámení
za účelem evidence důchodkového řízení
bylo učiněno zároveň s otevřením
živnosti, poněvadž úřad spíše
nabude o tom vědomí a může příslušná
opatření také zavčas učiniti.
Závažnější je věc, pokud
se týká § 19. a 20. Zde navrhuje se škrtnutí
těchto paragrafů. Ono to souvisí zase s tím
původním návrhem, tedy s podstatnou změnou
celého zákona, že se nemá daň
masná vztahovati na soukromé porážky.
Zde v § 19. a 20. obsahuje zákon ustanovení
o kontrole zásob masných, třeba v domácností
soukromé uložených, a tu ovšem, kdyby
byl přijat návrh, že soukromé porážky
nemají podléhati vůbec dani, pak by musily
býti důsledně při tom oba tyto paragrafy
vypuštěny.