Středa 14. dubna 1920

Před tímto ustanovením byla ve vládní osnově, kterou mám po ruce -č. t. 2622 - velmi moudrá zařízení a sice, že osoby, povolané k bezprostřední správě, - odvolává se tu na § 6. - jakož i stálí právní zástupcové a úředníci spořitelen mohou býti jen se svolením státním současně členy správ jiných ústavů peněžních. Když vláda tento návrh předkládala, zajisté bedlivě rozvažovala, proč takové ustanovení pojmula do vládní osnovy, a nenahlížím důvodů, pro které výbory toto ustanovení vyloučily. Pan zpravodaj nám to naznačil slovy, že se tak stalo po jednání se svazem, tuším, úřednictva ústavů peněžních. Vážení pánové a dámy, račte povážiti, je-li to správné, aby někdo, kdo je právním zástupcem spořitelny, zvláště takové, která vydává zástavní listy, - a my máme takové spořitelny - aby zasedal u peněžního ústavu jiného, kde sama ta skutečnost, že je v jiném ústavě, svádí k tomu, aby jistých znalostí a výhod té spořitelny bylo použito právě také ve prospěch toho ústavu, kde on také zasedá, - znalostí, kterých se druhé ústavy nedomohou, nedovědí a ze kterých mohou nastati nezaslouženě a neoprávněně výhody těmto ústavům jenom proto, že pan právní zástupce nebo člen ředitelstva zasedá ve spořitelně. Myslím, že to je v zájmu rovnosti všech peněžních ústavů, aby se něco takového nezavádělo, a proto snažně prosím vážené Národní shromáždění, aby tento původní obsah vládní osnovy opět restituovalo do zákona.

V § 9. jest obsažen odstavec, že v případech zvláštního zřetele hodných může státní správa dáti povolení k věnování i tehdy, když všeobecný reservní fond výše 5% vkladů nedosahuje. Vážené Národní shromáždění! Já nepochybují, že bude státní správa korektně si počínati, ať již je to správa státní, jsoucí v rukou vlády té, či oné. Já nechci však, vážené Národní shromáždění, aby vláda a státní správa vůbec měla možnost dáti se svésti k tomu, že by mohla překročiti maximum 5 % vkladů k takovým věnováním. My víme a udělali jsme tyto smutné zkušenosti s válečnými půjčkami, jak se používalo tlaku státní správy na peněžní ústavy, aby upisovaly nad své síly, a, chceme-li zase dáti do rukou správy státní takovéto ustanovení, kterého může býti ve chvílích, kdy to je ústavu nejméně zdrávo, zneužito, pak si to musíme dobře rozmysleti, poněvadž je to věcí svědomí a zodpovědnosti za peníze často chudákem svěřené právě ústavům spořitelním, ke kterým ode dávna máme takovou bezmeznou důvěru. Já bych prosil, aby tento odstavec na každý pád z vládní osnovy, jak ji výbory předložily, byl škrtnut.

K § 14. navrhuji dodatek: "pokud toto jmění, totiž jmění nezletilce nebo opatrovance, svou povahou se k tomu hodí a organisace té které spořitelny mimořádně nestěžuje."

Vážené Národní shromáždění! Oč jde v daném případě? § 14. stanoví zásadu, že u spořitelen mohou býti ukládány podle platných zákonů a nařízení pohotové prostředky nezletilců, opatrovanců, veřejných fondů, nadací a korporací, a teď se tam dodává: taktéž může býti spořitelnám dáváno v úschovu a správu ostatní jmění nezletilců a opatrovanců. Prosím, v čem spočívá toto jmění a jaké má býti povahy, zákon nevyjadřuje. Co se může státi? Takový nezletilec, opatrovanec má nejen pohotové jmění, nýbrž má také statky, má bohatý inventář, snad bude míti také sklady, může míti také různé závody. A, prosím, podle tohoto všeobecného znění může býti spořitelnám dáváno v úschovu a správu. Co to bude míti za následek? Následek toho bude, že administrativa ústavu bude se snažiti, aby co nejvíce takového jmění dostala do svých rukou, poněvadž je to příležitost uplatniti se v závodu cizím po případě - zadarmo se to dělat nemůže - za honorář, a to, prosím, může býti vždy jen na úkor přesnosti úřadování spořitelen a může míti svůj následek i v tom směru, že to oddálí úřednictvo administrativní od vlastního úkolu spořitelen. Vážení pánové! Něco takového pojmouti do zákona, myslím, že za žádných okolností nemůžeme, nemáme-li se prohřešiti těžce proti organisaci spořitelen samých. Račte uvážiti, že často taková spořitelna není zařízena na veškerá odvětví peněžních obchodů, které má podle stanov právo provozovati, a nyní dejte do opatrování a správy její statky, sklady, závody nezletilců a opatrovanců! Nic lehčího než to, poněvadž soudy a úřady, které vedou dohled nad jměním opatrovanců, velice rády se zhostí opatrování takového jmění. Proč? Poněvadž ve spořitelnách budou spatřovati záruku tu nejlepší k ochránění a opatrování jmění nezletilců. (Předseda upozorňuje řečníka, že doba jemu povolená skončila.) Důkaz jen, že můj návrh byl oprávněn, když jsem žádal za 20 minut.

Pokud se týče § 15., navrhuji vypuštění odstavce f) a v § 20. slova "zastavárny ". Já totiž nejsem proto, aby ten bědný obchod, který provozují zastavárny spadal do oboru našich spořitelen. Já v naší republice slibuji si, že spořitelny budou míti vyšší úkoly peněžní, hospodářsko-finanční, než aby se zabývaly zastavárnami, které jsou zajisté obchodem, který sluší jiným - já uznávám i sociálně odůvodňuji - ale jiným svazkům, než-li spořitelnám. Snad obcím.

V § 21. buďtež vypuštěna slova "... nebo konečně likvidovati". Tam se totiž přehlíží, že my máme více takových ústavů než dvě spořitelny, První moravskou a českou spořitelnu v Praze. Připomínám jen vyškovskou kontribučenskou záložnu na Moravě, ústav ohromný, který bychom nutili k tomu, aby musil likvidovati. Likvidace jest věc zákona, jestliže ten ústav uzná, že nestačí, aby se mohl podle nového zákona sám přizpůsobiti rychle nynějším poměrům, pak jest povinností jeho usnésti likvidaci, nestačí-li na to, aby opatřil si náklady pro přeměnu, kterou zákon nařizuje. V § 22. odst. b) navrhuji toto znění: "Nařídí-li je státní správa z příčin, které jsou podmíněny státním zájmem." Paragraf tento, jak jest přijat otvírá bránu všemohoucnosti státní správy a sice praví se tam: "Nařídí-li je státní správa z příčin zvláště závažných." Táží se, co jest zvláště závažná příčina u jedné a co u druhé správy? Daleko rozumnější by bylo: Když toho žádá zájem státní, když toho žádá státní interes. To dovede vláda posouditi, to musí také státní správa zodpověděti. Toto zodpověděti nemůže nikdo.

Pokud se § 23. týká, navrhuji dodatek, že svazy jsou přípustny, ale jedná se o to, aby se nespojovaly župy různé kvality hospodářské, národní a territoriálně odlehlé ve svazky, které by mohly býti státní správě event. řekněme nepohodlny.

V § 24. před slova "veřejným úřadům" buďtež vsunuta slova "Národnímu shromáždění".

Když již svazy revisní mají podávati zprávy revisní, tak ať je podávají všem úřadům a také jako iniciativní návrhy Národnímu shromáždění. Nedovedu si dále dosti dobře představiti, aby svaz vedle správy státní něco mohl předpisovat, a proto dán návrh náš k § 25.

V § 32. a 33. navrhujeme prostou změnu textovní, a to v § 32.: "ministerstvo vnitra, jemuž jest se dohodnouti s příslušnými ministerstvy" a nemá býti to prostě jemu jen ponecháno na vůli. To musí býti imperativní předpis dán. V § 33. ve třetím odstavci se uvádí, že zákon tento nedotýká se České spořitelny v Praze a První moravské spořitelny v Brně, a proto doplněk, že ministr vnitra může nařizovati provedení revise v obou těchto ústavech na jich náklad. Prosím, abyste uvážili, že návrhy ty nejsou vedeny žádnou jinou intencí, než aby prospěly našemu spořitelnictví, a prosím spolu také, aby je p. referent vlídně posoudil, poněvadž jsou neseny intencemi nejlepšími. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Podán mi byl tento pozměňovací návrh posl. inžen. Záruby-Pfeffermanna a soudruhů k návrhu zákona, kterým se upravují právní poměry spořitelen.

1. U § 6. buďte škrtnuta slova "systemisuje úřednická místa, jmenuje úředníka vedoucího a revisory účtů."

2. V § 7. odstavec 2. budiž za slova "nesmí se státi" vsunuto "osobními."

3. V § 14. vypustí se slova "podle platných zákonů a nařízení."

Návrh tento nese také dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání. Ke slovu není dále nikdo přihlášen, debata jest skončena. Uděluji závěrečné slovo panu zpravodaji dru Fáčkovi.

Zpravodaj poslanec dr. Fáček: Postup jednání o návrhu zákona v našem Národním shromáždění jest novým důkazem toho, jak jest nedostatečná příprava zákonů. (Výborně! Potlesk.) Zákon byl předmětem jednání v právním výboru a pak výboru rozpočtovém, pak se zase vrátil znovu do právního výboru a teď v poslední chvíli, kdy již jsem podal zprávu o některých návrzích pozměňovacích, přichází pan kolega dr. Dolanský se svými přáteli s celou řadou pozměňovacích návrhů. To však se mohlo zameziti, kdyby se páni byli jednání výborů súčastnili a své návrhy v něm uplatnili. (Poslanec Stivín: To je skandál, několik kněžourů dělá nám tady obstrukci! Posl. Šrámek: To jest urážka pane předsedo! Hluk a nepokoj.)

Předseda: Prosím pana referenta, aby pokračoval.

Zpravodaj posl. dr. Fáček: Já jsem jako referent nucen zaujmouti stanovisko k těmto podaným návrhům.

K § 1. navrhuje pan dr. Dolanský, aby vypuštěna byla slova "pod státním dozorem," poněvadž se tím jaksi kvalifikují spořitelny na cennější, bezpečnější ústavy před jinými.

Mám za to, že věc není tak závažnou, poněvadž nezavádíme tím nic nového, to zde již bylo, spořitelny těšily se tomu státnímu dozoru resp. pod ním trpěly. V zákoně se prostě konstatuje fakt, který zde již byl. Ta věc byla upravena již ve starém regulativu spořitelním a z něho se sem prostě přejímá a konečně pro spořitelny, které teprve nyní budou zřízeny na Slovensku, jistě toto přislíbení dozoru státního bude cennou podporou, aby se snáze uchytily. S tím návrhem nemohl bych se stotožňovat.

K § 2. navrhuje pan dr. Dolanský dodatek, že jest účelem spořitelen také, aby ze svých přebytků podporovaly pravidelně úkoly sociální péče. Jest pravda, že spořitelny tyto úkoly podporují, a že v tom směru si získaly a budou jistě i příště získávati si veliké zásluhy, ale to udílení podpor jest vlastně jenom rozdílení jejich přebytků, tedy jest to něco sekundérního, nemůže se to vytknouti jako úkol, pro který spořitelny se zřizují. Těžisko činnosti spořitelen spočívá v získávání a zužitkování úspor. Když z těch obchodů zůstane přebytek, spořitelny jako ústavy lokální pamatují na místní účely obecně prospěšné a dobročinné, ale mám za to, že by nebylo správné to přímo vytýkati jako vlastní účel spořitelen, poněvadž není vyloučeno, že by tímto dodatkem ta důvěra, kterou spořitelnám § 1. chceme získati, byla zase otřesena, poněvadž obecenstvo by soudilo, že spořitelny nejsou pro to, aby se staraly o bezpečné uložení vkladů, nýbrž aby je využitkovaly a podporovaly různé jiné účely. Na výběr těchto účelů nemá vkladatel žádného vlivu, tedy jest to opatření, které by neposílilo jeho důvěry.

Další dvě změny navrhuje pan dr. Dolanský k § 7. Dodatku prvnímu rozpočtový výbor domníval se, že vyhovuje, když se tam vloží slovo "osobní," když se vyloučí osobní úvěr. Jestliže pan dr. Dolanský, jako praktický právník, má za to, že k vyloučení nejasnosti jest potřebí, aby se výslovně řeklo, že zákaz netýká se převzetí již zřízených hypoték, přizpůsobuji se tomu návrhu. Potom ovšem doložka navrhovaná panem inženýrem Pfeffermannem, totiž omezení zákazu na osobní dlužníky, by odpadla. V tomtéž paragrafu byl původně dodatek, kterým se zakazovalo funkcionářům spořitelen, tedy členům jejich výboru i úředníkům, aby přijímali funkce v jiných peněžních ústavech bez souhlasu státní správy. Toto ustanovení bylo vypuštěno rozpočtovým výborem na přání úřednictva. Úředníci zvláštním podáním zdůrazňovali svůj stavovský zájem, poukazovali na to, že jest to omezování osobní svobody, které jest v našem zákonodárství nezvyklo, a rozpočtový výbor překlonil se k tomuto názoru, poněvadž měl za to v těch případech, kde skutečně jest potřeba ochrany, kdyby šlo o práci v závodech přímo konkurenčních, že tam se dá inkompatibilita prosaditi jinými prostředky. Spořitelna může si ve smlouvě s úředníkem vyhraditi, že nebude přijímati funkce jinde. Jestliže její právní zástupce pracuje pro konkurenční ústav, může spořitelna tomuto právnímu zástupci zastoupení odejmouti a zříditi si jiného. Správní výbor se obnovuje čas od času a, jestliže jeho člen se proviní, může při příští volbě býti pominut. Také byly pro rozpočtový výbor rozhodny důvody, které sami zástupci spořitelen uváděli, že totiž často v menších městech nebývá sil schopných pro správu peněžních ústavů tolik, aby se bylo lze vyhnouti zaměstnání jedné síly v několika ústavech, v jejich správě. Bylo také poukazováno na to, že někde dokonce jest takové spojení osobní na prospěch, když na příklad spořitelna poskytuje úvěr místní záložně, že jest to docela účelno, když mezi oběma ústavy jest sjednáno takové spojení, aby jeden člen spořitelního výboru viděl do všeho, co se v záložně děje. Na to bylo poukazováno. Právní výbor přistoupil také k tomu stanovisku - ačkoliv já sám osobně jsem s ním nesouhlasil - a nevidím příčiny, proč bychom to měnili.

V § 9. navrhuje pan dr. Dolanský škrtnutí poslední věty. Já mám za to, že tento návrh spočívá na nedorozumění. Pan dr. Dolanský uváděl zde jako odstrašující případ možnost, ku které by se dospělo, kdyby ten odstavec zůstal. Pan dr. Dolanský poukázal na válečné půjčky, jimiž se mnohé záložny zakrvácely. Zde se však jedná o něco jiného a to o rozdílení darů z přebytků, nikoliv o ukládání reservních fondů. To ustanovení má svůj účel, a jeho škrtnutí by bylo přímo v odporu s intencí, kterou měl pan dr. Dolanský při navrhovaném dodatku k § 2. Tam vytkl jako podstatný úkol spořitelen, aby podporovaly místní dobročinné účely. Kdybychom poslední odstavec v § 9. škrtli, pak by se tento úmysl paralysoval, pak by nemohly spořitelny naprosto činiti věnování, dokud jejich reservní fondy nedostoupily 5 % vkladů. Zejména u nově založených spořitelen to bude trvati dlouho, nežli jejich reservní fondy dostoupí této výše. Kdyby se poslední odstavec § 9. škrtl, nemohly by činiti tyto nově založené spořitelny dlouhá léta žádného věnování a tím by sociální místní úkoly utrpěly. Se stanoviska vkladatelů není nutno zadati, aby spořitelna nesměla učiniti věnování, i když její reservní fondy nejsou nastřádány do předepsané výše, poněvadž tyto fondy nejsou jedinou jistotou pro vkladatele; vedle nich je také komunální záruka. Já myslím, že toto ustanovení je účelné, jako vůbec celý obsah předlohy bylo smluveno se Svazem českých spořitelen, kde zajisté nejdokonaleji znají potřeby těchto ústavů, a můžeme předpokládati, že také tyto potřeby došly náležitého výrazu v předloze samé. Také s tím návrhem bych tedy nesouhlasil.

Naproti tomu přijímám za svůj navržený dodatek k § 14., který skutečně přispěje k vysvětlení věci a vyloučení jakéhokoliv nedorozumění. Tam pan dr. Dolanský navrhuje, aby ostatní jmění nezletilců mohlo býti svěřováno spořitelnám, jen pokud se svojí povahou k tomu hodí. S tím souhlasím, poněvadž skutečně by bylo neúčelno, aby spořitelny spravovaly nemovitosti, obchody a jiný majetek.

§ 20. uvádí mezi pobočnými ústavy, které spořitelny mají zřizovati, také zastavárny. Pan dr. Dolanský navrhuje škrtnutí toho slova; já mám za to, že zastavárna řádně vedená je skutečně ústavem prospěšným a důležitým, že je to často vůbec jediný prostředek, kterým se chrání drobné obecenstvo před lichvou. Také poměry se fakticky vyvinuly tak, že mnohé spořitelny mají své zastavárny, a myslím, že není důvodu, proč by se napříště zřizování zastaváren znemožňovalo. S tím bych nesouhlasil.

Dodatek navržený k § 22. je po mém soudu nezávadný a může býti přijat: že zrušení spořitelny nastane, nařídí-li je státní správa z příčin, které jsou podmíněny státním zákonem. To bychom mohli akceptovati. Obava k § 23., že by se zřizovaly snad svazy menší, roztříštěné, není, myslím, podstatná, poněvadž svazová organisace spořitelen již tady je dnes, a není jistě úmysl, aby se na ní něco měnilo.

Svaz českých spořitelen obsahuje dnes všechny země české, na Slovensku jistě nebudou zřizovány spořitelny hned v takovém počtu, aby mohla vůbec vzniknouti myšlénka utvořiti pro ně zvláštní svaz. Ty se přivtělí zajisté ke svazu, který zde již jest a to z toho důvodu, aby mohly těžiti z praktických zkušeností, které svaz si nastřádal, a měly pro sebe výhodu jeho odborné revise. K tomu myslím, že není třeba žádného zvláštního dodatku.

Podávati iniciativní návrhy také Národnímu shromáždění, to se konečně rozumí samo sebou, poněvadž podávání takových návrhů obvyklou ústavní cestou jest volno každému občanu i každé organisaci a není potřeba to tam vpravovat.

Dodatek k § 25. jest přijatelný, ovšem také, aby spořitelny byly povinny podrobiti se výzvám svazu, není-li odporu nebo zákazu státní správy. To myslím, můžeme také přijmouti. V praxi to nebude působiti žádných obtíží, poněvadž svaz pracuje stále ruku v ruce s dozorčím úřadem, ministerstvem vnitra, a nemůže tudíž k nějakému konfliktu dojíti.

V § 32. jest pouze stylistická změna, které se také přizpůsobuji. Při té příležitosti však ještě bych v § 32. opravil chybu, která se tam dostala tím, že se tam poukazuje na ustanovení § 13., které bylo později ve výboru škrtnuto. Otvírání žírových účtů hrazených mělo podle původního znění § 13. býti přípustno jen se zvláštním svolením státní správy. Na toto ustanovení se § 32. odvolává. Ve výborech sněmovních však byl § 13. změněn a přijímání vkladů na žírové účty bylo spořitelnám dovoleno všeobecně. Důsledně musí býti v § 32. vypuštěna slova: "Při povolení přijímati vklady v žírovém hrazeném učtu (§ 13.) a". Doložka k § 33. jest také jen formální a přizpůsobuji se.

Poslední věta bude zníti: "Ministr vnitra může nařizovati provedení revise v těchto dvou ústavech na jejich náklad", aby nebylo nedorozumění, že se to týká ústavů jiných než České a První moravské spořitelny.

Přizpůsobil jsem se řadě podaných návrhů, ostatní odmítám a prosím, aby osnova zákona s těmito změnami byla přijata. (Výborně!)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP