Velectění pánové! Jistě aspoň
velká část pánů poslanců,
kteří jezdí po schůzích, ví,
že na našich veřejných schůzích
je to jako za dob, kdy stavěla se babylonská věž,
že jsou lidé celí popletení, že
ta láska k republice začíná poněkud
blednout, poněvadž vidí obyvatelstvo tu nedůstojnou
hru, která se s ním provádí i ve sboru
zákonodárném. Považuji i podání
tohoto návrhu v této tak vážné
době do jisté míry za nevhodné, ač
jinak proti němu naprosto ničeho nemám, právě
tak, jako nemá proti němu naprosto ničeho
naše strana. Když však již se to projednává,
bude dobře, postaráme-li se o to, aby názvy
ulic, náměstí, různých zahrad
a parků a jiných veřejných místností,
které jsou ještě dnes označeny zvláště
jmény generálů německých, kteří
byli našimi trýzniteli, ničiteli a mučiteli,
pokud ještě existují v republice, byly všude
odstraněny, a naopak, aby tam, kde nápisy takové
jsou ještě udržovány, bylo zakročeno
cestou trestní. Přimlouval bych se také,
aby předměty, jakými jsou na příklad
mýdla, sirky, mazadla a různé předměty
potřeby denní, nebyly označovány podobiznami
našich národních předáků
a buditelů českých, jako na příklad
Palackým, Riegrem, po případě i naším
presidentem Masarykem. Když na takové škatulce
sirek nebo na mýdle jest jeho podobizna, jistě to,
myslím, není důstojno pro osobu ve státě
nejvýše postavenou.
Já ještě jedenkráte připomínám,
že bych se byl ani neujal slova k této předloze,
ale přímo to křičí, že
v době tak vážné projednáváme
v Národním shromáždění
takové titěrnosti, jako tento návrh zákona.
Jinak náš klub bude hlasovati pro zákon.
Předseda (zvoní): K slovu není
nikdo přihlášen. Debata skončena. Přeje
si pan zpravodaj ještě doslov?
Zpravodaj poslanec dr. Brabec: Prosím. Slavné
Národní shromáždění!
Zde padly výrazy: "titěrnosti, nedůstojná
hra" a podobně. Budiž mně -třeba
bych byl referentem - dovoleno konstatovati, že jest viděti
již ve značné míře ovzduší
předvolební. Tento zákon není žádným
způsobem malicherný. Co se dotýká
citů československého lidu, myslím,
že lze považovati za dosti vážné
a důstojné (Výborně!), a musím
tedy v tom směru panu předřečníku
odporovati. (Posl. Myslivec: To myslil řečník,
že by péče o uhlí, byty, oděv
v dané situaci a v přítomných poměrech
byla naléhavější! To myslil! Ale jinak
proti věci samé nejen nic nenamítal, nýbrž
on dokonce věcně schvaloval!) Připouštím,
že jistě tyto požadavky péče o
živobytí, ošacení a tak dále jsou
v plné míře odůvodněny, ale
myslím, že projednání tohoto zákona
žádným způsobem takovou péči
nemůže zkrátiti. Nemůžeme pro tyto
otázky nevyřizovati zákonů, které
jest možno jedině vyříditi dnes, dokud
ještě jsme jaksi v uzavřeném kruhu našeho
revolučního parlamentu, a které by snad v
příštím parlamentu zavdaly příčiny
k velkým ztrátám času a zbytečnému
rozčilování, kterého, myslím,
že ještě užijeme v nejbližší
době asi dosti.
Setrvávám na tom, že zákon tento jest
velice důležitý, a musím trvati na tom,
aby byl co možná ještě nyní projednán
a schválen.
Bylo se zde ovšem dotčeno také jedné
věci, která mně dává přemýšleti,
totiž: my máme v § 1. řečeno, že
není dovoleno označovati názvy, jež
upomínají atd., a rovněž že není
dovoleno užívati názvů, kterými
se zneužívá označení československý,
nebo jmen osob o československý národ atd.
zasloužilých, a že nejsou tam pojaty také
vyobrazení, podobizny a pod. Já myslím ale,
že v duchu zákona to jest. A vládním
nařízením může také nastati
i zákaz takového označování
vyobrazeními nebo podobiznami, pokud by se dotýkalo
všeobecných citů lidu československého.
Je důležito - já to zdůrazňuji
při této příležitosti - a apeluji
na státní správu, aby k tomu měla
ve vládním nařízení příslušný
zřetel.
Jinak nemám příčiny, abych více
reagoval na vývody, a opakuji jen svůj návrh,
aby zákon byl schválen. (Výborně!)
Předseda (zvoní): Debata je skončena.
Přistoupíme k hlasování. Prosím
pány, aby zaujali svá místa. Páni
tady na levici, prosím o zaujetí míst. (Děje
se.)
O zákonu tomto, který má 7 paragrafů,
poněvadž k němu nebyl učiněn
žádný pozměňovací návrh,
dám hlasovati najednou. Námitek proti tomu není?
(Nebyly.) Kdo tedy souhlasí s § 1.-7. inclusive
zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní
formulí, jak jsou obsaženy ve zprávě
ústavního výboru, prosím, aby povstal.
(Děje se.) To jest většina. Zákon
jest schválen v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova?
Zpravodaj dr. Brabec: Prosím. Slavné Národní
shromáždění!
Prosím jen, aby mi bylo dovoleno opraviti některé
tiskové chyby a sice v § 1. na řádce
3. stojí "veřejné přístupné
místnosti". Tam má býti "veřejně
přístupné místnosti", tedy ě
místo é.
Pak v řádce 5. od konce téhož paragrafu,
slovo "československý" má býti
v uvozovkách. U § 3., řádek 2. za tím
slovem "živnostenský" - z první řádky
jde do druhé - má býti čárka.
U § 7., řádek druhý, místo "jeho
provedení pověřuje se" má býti
"jeho provedením pověřuje se".
Prosím, aby tyto tiskové chyby byly vzaty na vědomí
a opraveny.
Předseda (zvoní): Pan zpravodaj navrhuje
některé tiskové korektury v § 1., 3.
a 7. Po většině jde o diakritická znaménka
a potom v § 7., aby místo slova "provedení"
stálo "provedením".
Kdo souhlasí se zákonem, přijatým
v prvním čtení, a s korekturami doporučenými
p. zpravodajem také ve druhém čtení,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Zákon je schválen
také ve druhém čtení a tím
tento odstavec denního pořádku jest vyřízen
a přistoupíme k odstavci označenému
číslem 9., ke
5. zprávě ústavního výboru
o vládním návrhu zákona (tisk
č. 2212) o četnictvu (tisk č. 2805).
Zpravodajem jest p. kol. Malypetr. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené Národní
shromáždění!
Hmotné poměry četnictva byly Národním
shromážděním již upraveny zákonem
podle zprávy výboru státně zřízeneckého
a rovněž byla již upravena příslušnost
dvou ministerstev, pod jejichž správu četnictvo
spadá, a sice ministerstva vnitra a ministerstva Národní
Obrany. Zbývá tudíž upraviti právní
postavení četnictva a četnickou službu.
Tato úprava má býti provedena předloženým
zákonem, který jménem ústavního
výboru doporučuji ke schválení. Připomínám
jen, že osnova tohoto zákona vypracována byla
jednak na základech platné organisace četnictva,
která ve svém celku se i po státním
převratu velmi dobře osvědčila, a
že bylo pojato do ní vše to, čeho při
organisaci četnické služby jest potřeba,
jednak k zachování této bezpečnostní
stráže k bezpodmínečným službám
státu pro jeho bezpečnost a zejména k službám,
které četnictvo musí vykonávati v
dobách pro stát nejvážnějších,
v době války. Na druhé straně ovšem
byla poskytnuta možnost, aby četnictvo samo při
vykonávání své služby bylo dostatečně
chráněno, zejména proti příkazům,
které by odporovaly zájmům státu a
které by se příčily ustanovením
trestního zákona. V tomto směru možno
tvrditi, že osnova vyhovuje potřebám nynější
doby, a doporučuji ji jménem ústavního
výboru ke schválení.
Připomínám jen, že v § 11. jest
tisková chyba. V 1. odstavci na 7. řádce,
kde na místo slova "jež" má státi
slovo "jenž" a v § 17., odst. c), kde stojí:
"překročil 21. a nedosáhl ještě
35 roků věku", má státi "35.
roku", poněvadž je třeba říci,
že tím nedosáhl ještě třicátéhopátého
roku věku a slovo "roků" má býti
s krátkým "u", tedy "roku".
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k debatě. K slovu přihlášen jest
p. kol. Fr. Navrátil. Také při tomto
odstavci navrhuji řečnickou lhůtu 10 minutovou.
Námitek není? (Nebyly.) Uděluji slovo
p. kol. Fr. Navrátilovi.
Posl. Fr. Navrátil: Vážené Národní
shromáždění!
Zákon o četnictvu, který jest nám
předložen, je zákonem velmi důležitým,
neboť, sledujeme-li bezpečnost veřejnou, pokoj
a pořádek v dnešním životě,
tu vidíme, že jest nezbytně potřebí,
aby znovu zorganisován a znovu zbudován byl silný
sbor, který by bezpečnost, veřejný
pořádek a pokoj veškerého obyvatelstva
naší republiky hájil a chránil.
Vážení přátelé! Jelikož
doba k debatě vyměřená jest velice
krátká, dovolím si upozorniti na některé
jen předpisy zákona, které snad nedostačí
ani podle toho, jak jsou projektovány.
Vážení pánové a dámy!
Četnictvo, které tak těžkou povinnost
služební na se přejímá, při
svých služebních výkonech, bylo vždy
za starého režimu stísněno a velmi sešněrováno
a proto těšilo se, jakmile nastal převrat a
celá státní správa přešla
do rukou československých, že bude jeho postavení
při vykonávání jeho služební
povinnosti zlepšeno a sice tím, že bude, pokud
jde o zodpovědnost, podléhati toliko jedinému
ministerstvu.
Vážení pánové a dámy!
To se částečně v tomto zákoně
podle § 2. děje, poněvadž se tam praví,
že veškerou zodpovědností četnictvo
službu konající podléhá v poslední
instanci ministerstvu vnitra.
Když ale porovnáme § 12. s § 2., tu vidíme,
že četnictvo podléhá v tomto paragrafu
veškerou zodpovědností vojenskému trestnímu
zákonu a soudům, a že platí pro ně
vojenský služební řád. Disciplinární
předpisy stanoví pro ně pak ministerstvo
vnitra.
Vážení pánové a dámy!
Jestliže vojenská správa může libovolně
veškeré plány četníka křížiti,
není mu pak možno, aby podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí nebo ve volné
úvaze službu vykonával. Četník
má tak těžké postavení, že
jest mu potřebí kolikráte, když úplně
sám na sebe jest odkázán, aby mohl podle
svého nejlepšího vědomí a svědomí
jednat, a tu, když by četník byl za každý
svůj čin vojenským úřadům
a soudům zodpověden, jest mu tím jeho jednání
velmi ztíženo.
Dále v § 14., vážení pánové
a dámy, uvádí se, že při výkonu
svých služebních povinností má
četnictvo právo žádati součinnost
každého orgánu služby veřejné,
zvláště úřadů civilních
a velitelstev i úřadů vojenských.
Vážení pánové! Jest to velmi
důležité, aby veškeré úřady
byly povinny četnictvu při výkonu služebních
úkonů státi k disposici. Ale jsou v mnohých
případech také chvíle, kdy ani tyto
nejsou mu dostatečny, a tu jest potřebí,
aby se obrátil na každou osobu, která se mu
naskytne při vykonávání jeho služebního
úkonu, aby mu svou pomocí přispěla,
aby mohl svůj služební úkon provésti.
Tak na příklad na takové zapadlé vesnici,
kde jest starosta a několik funkcionářů
obecních, přijde četník vyšetřovati
velmi důležitou věc, nemá žádné
veřejné osoby, na kterou by se mohl obrátiti,
a já ze zkušenosti jako četník a pak
bývalý obecní starosta vím, že,
když přijde k jinému občanu a požádá
ho o přispění, tento občan pomoc jemu
odmítne, že to není jeho povinností.
Vážení pánové! Klademe-li na
četnictvo tak těžkou povinnost, aby chránilo
veřejný pořádek, řád,
majetek a životy naše, tu také všichni správně
musíme mu přispěti, musíme mu státi
k pomoci. Proto v tomto smyslu podal jsem pozměňovací
návrh na dodatek, v němž pravím, že
v případě nutné potřeby, kdyby
z prodlení jeho výkonu mohlo státu v zájmu
veřejného pořádku a bezpečnosti
vzejíti nebezpečí, jest povinností
občana republiky, aby četnictvu při provádění
jeho služebních výkonů vyšel pomocí
svou vstříc. Jest to důležitý
dodatek a uctivě žádám, aby slavné
Národní shromáždění tento
můj návrh přijalo.
Předseda: Byl mi podán pozměňovací
návrh člena N. S. Františka Navrátila
a soudr. ke zprávě ústavního výboru
o vládním návrhu zákona č.
2212 o četnictvu tohoto znění:
§ 14. znějž takto: Četnictvo má
právo při výkonu svých služebních
povinností žádati součinnost každého
orgánu služby veřejné, zvláště
úřadů civilních, jiných sborů
strážných a jich členů, starostů
obecních a velitelstev i úřadů vojenských,
jakož i v případech nutné potřeby,
kde by z prodlení jeho výkonu mohlo státu
v zájmu veřejného pořádku a
bezpečnosti vzejíti nebezpečí, i každého
občana republiky."
Návrh tento nese dostatečný počet
podpisů a jest předmětem jednání.
Byl na mne vznesen apel s několika stran, jednak, abych
poskytl času k jednání porady pánů
předsedů klubů, jednak také výborů
jednotlivých, abych přerušil schůzi.
Přání tomuto vyhovuji a přerušuji
schůzi do 1 hodiny odpolední.
(Schůze přerušena o 11. hod. 10 m.)
(Schůze opět zahájena o 2. hod. odpolední.)
Předseda: Zahajuji opětně schůzi
a budeme pokračovati v přerušeném projednávání
předmětu, totiž zákona o četnictvu.
Debatu jsem prohlásil za skončenou. Předem
ještě sděluji, že mě došel
pozměňovací návrh dr. Novotného
a spol. k vládnímu návrhu zákona o
četnictvu tisk č. 2212. (čte):
1. Navrhujeme, aby § 12. zněl takto: "Četnictvo
podléhá občanskému trestnímu
zákonníku a soudům a platí pro ně
zvláštní služební řád.
Disciplinární předpisy stanoví pro
ně ministerstvo vnitra.
2. § 17., odstavec g) aby zněl takto: "prokáže
se vyšším vzděláním, než
jaké poskytuje obecná škola. Ministerstvo vnitra
může však výminečně přihlížeti
i k aspirantům nemajícím uvedeného
vzdělání, jsou-li jinak výborně
kvalifikováni."
Tento pozměňovací návrh má
dostatečný počet podpisů, jest předmětem
jednání a uděluji závěrečné
slovo p. zpravodaji.
Zpravodaj posl. J. Malypetr: Vážené
shromáždění! Dovoluji si doporučiti
návrh zákona tak, jak jest předložen
podle zprávy ústavního výboru. Jen
několik slov ohledně pozměňovacího
návrhu k § 17. odstavec g). Mohlo by se zdát
nebezpečným, že pro službu bezpečnostní
tak důležitého významu se požaduje
v zákoně poměrně malá kvalifikace
ve vzdělání. To však má svůj
důvod v tom, že není možno, aby se nějakých
obtíží činilo legionářům
nebo aspirantům četnickým na Slovensku při
vstupu jejich do četnictva, poněvadž tito zase
svojí činností jednak ve vojsku a i jinak
prokázali svoji dostatečnou způsobilost.
Doporučuji proto osnovu zákona ku přijetí
nezměněně dle zprávy výboru.
Předseda: Přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
O zákonu tomto míním dát hlasovati
tímto způsobem: Nejprve bych dal hlasovati o §
1.-11. incl. podle zprávy výborové, k nimž
nebyl podán žádný pozměňovací
návrh. (Nepokoj. Zvoní.) Prosím znovu
o klid!
Na to bych dal hlasovati o § 12. ve znění pozměňovacího
návrhu p. kol. dr. Novotného. Kdyby byl zamítnut,
hlasovali bychom podle zprávy výborové.
Na to bychom hlasovali o § 13. podle zprávy výborové.
O § 14. bychom hlasovali ve smyslu pozměňovacího
návrhu p. kol. Fr. Navrátila. Kdyby byl zamítnut,
teprve bychom hlasovali podle zprávy výborové.
Na to o § 15. a 16. podle zprávy výborové.
O § 17. podle pozměňovacího návrhu
p. kol. Novotného. Kdyby byl zamítnut, teprve
podle zprávy výborové.
Pak o § 18. až 27. incl., o nadpisu zákona a
úvodní formulí podle zprávy výborové.
Jest snad nějaká námitka proti tomu? (Nebyla.)
Není, budeme tedy hlasovati, jak jsem právě
uvedl.
Kdo tedy souhlasí s § 1.-11. podle zprávy výborové,
prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina
§ 1.-11. jsou schváleny.
Kdo souhlasí s § 12. ve smyslu pozměňovacího
návrhu p. kol. Novotného, prosím,
aby povstal. (Děje se.) To jest menšina, návrh
jest zamítnut.
Kdo souhlasí s § 12. podle zprávy výborové,
prosím, aby povstal. (Děje se.)