Středa 14. dubna 1920

Velectění pánové! Jistě aspoň velká část pánů poslanců, kteří jezdí po schůzích, ví, že na našich veřejných schůzích je to jako za dob, kdy stavěla se babylonská věž, že jsou lidé celí popletení, že ta láska k republice začíná poněkud blednout, poněvadž vidí obyvatelstvo tu nedůstojnou hru, která se s ním provádí i ve sboru zákonodárném. Považuji i podání tohoto návrhu v této tak vážné době do jisté míry za nevhodné, ač jinak proti němu naprosto ničeho nemám, právě tak, jako nemá proti němu naprosto ničeho naše strana. Když však již se to projednává, bude dobře, postaráme-li se o to, aby názvy ulic, náměstí, různých zahrad a parků a jiných veřejných místností, které jsou ještě dnes označeny zvláště jmény generálů německých, kteří byli našimi trýzniteli, ničiteli a mučiteli, pokud ještě existují v republice, byly všude odstraněny, a naopak, aby tam, kde nápisy takové jsou ještě udržovány, bylo zakročeno cestou trestní. Přimlouval bych se také, aby předměty, jakými jsou na příklad mýdla, sirky, mazadla a různé předměty potřeby denní, nebyly označovány podobiznami našich národních předáků a buditelů českých, jako na příklad Palackým, Riegrem, po případě i naším presidentem Masarykem. Když na takové škatulce sirek nebo na mýdle jest jeho podobizna, jistě to, myslím, není důstojno pro osobu ve státě nejvýše postavenou.

Já ještě jedenkráte připomínám, že bych se byl ani neujal slova k této předloze, ale přímo to křičí, že v době tak vážné projednáváme v Národním shromáždění takové titěrnosti, jako tento návrh zákona. Jinak náš klub bude hlasovati pro zákon.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata skončena. Přeje si pan zpravodaj ještě doslov?

Zpravodaj poslanec dr. Brabec: Prosím. Slavné Národní shromáždění!

Zde padly výrazy: "titěrnosti, nedůstojná hra" a podobně. Budiž mně -třeba bych byl referentem - dovoleno konstatovati, že jest viděti již ve značné míře ovzduší předvolební. Tento zákon není žádným způsobem malicherný. Co se dotýká citů československého lidu, myslím, že lze považovati za dosti vážné a důstojné (Výborně!), a musím tedy v tom směru panu předřečníku odporovati. (Posl. Myslivec: To myslil řečník, že by péče o uhlí, byty, oděv v dané situaci a v přítomných poměrech byla naléhavější! To myslil! Ale jinak proti věci samé nejen nic nenamítal, nýbrž on dokonce věcně schvaloval!) Připouštím, že jistě tyto požadavky péče o živobytí, ošacení a tak dále jsou v plné míře odůvodněny, ale myslím, že projednání tohoto zákona žádným způsobem takovou péči nemůže zkrátiti. Nemůžeme pro tyto otázky nevyřizovati zákonů, které jest možno jedině vyříditi dnes, dokud ještě jsme jaksi v uzavřeném kruhu našeho revolučního parlamentu, a které by snad v příštím parlamentu zavdaly příčiny k velkým ztrátám času a zbytečnému rozčilování, kterého, myslím, že ještě užijeme v nejbližší době asi dosti.

Setrvávám na tom, že zákon tento jest velice důležitý, a musím trvati na tom, aby byl co možná ještě nyní projednán a schválen.

Bylo se zde ovšem dotčeno také jedné věci, která mně dává přemýšleti, totiž: my máme v § 1. řečeno, že není dovoleno označovati názvy, jež upomínají atd., a rovněž že není dovoleno užívati názvů, kterými se zneužívá označení československý, nebo jmen osob o československý národ atd. zasloužilých, a že nejsou tam pojaty také vyobrazení, podobizny a pod. Já myslím ale, že v duchu zákona to jest. A vládním nařízením může také nastati i zákaz takového označování vyobrazeními nebo podobiznami, pokud by se dotýkalo všeobecných citů lidu československého. Je důležito - já to zdůrazňuji při této příležitosti - a apeluji na státní správu, aby k tomu měla ve vládním nařízení příslušný zřetel.

Jinak nemám příčiny, abych více reagoval na vývody, a opakuji jen svůj návrh, aby zákon byl schválen. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. Páni tady na levici, prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

O zákonu tomto, který má 7 paragrafů, poněvadž k němu nebyl učiněn žádný pozměňovací návrh, dám hlasovati najednou. Námitek proti tomu není? (Nebyly.) Kdo tedy souhlasí s § 1.-7. inclusive zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, jak jsou obsaženy ve zprávě ústavního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj dr. Brabec: Prosím. Slavné Národní shromáždění!

Prosím jen, aby mi bylo dovoleno opraviti některé tiskové chyby a sice v § 1. na řádce 3. stojí "veřejné přístupné místnosti". Tam má býti "veřejně přístupné místnosti", tedy ě místo é.

Pak v řádce 5. od konce téhož paragrafu, slovo "československý" má býti v uvozovkách. U § 3., řádek 2. za tím slovem "živnostenský" - z první řádky jde do druhé - má býti čárka. U § 7., řádek druhý, místo "jeho provedení pověřuje se" má býti "jeho provedením pověřuje se".

Prosím, aby tyto tiskové chyby byly vzaty na vědomí a opraveny.

Předseda (zvoní): Pan zpravodaj navrhuje některé tiskové korektury v § 1., 3. a 7. Po většině jde o diakritická znaménka a potom v § 7., aby místo slova "provedení" stálo "provedením".

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým v prvním čtení, a s korekturami doporučenými p. zpravodajem také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen a přistoupíme k odstavci označenému číslem 9., ke

5. zprávě ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2212) o četnictvu (tisk č. 2805).

Zpravodajem jest p. kol. Malypetr. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené Národní shromáždění!

Hmotné poměry četnictva byly Národním shromážděním již upraveny zákonem podle zprávy výboru státně zřízeneckého a rovněž byla již upravena příslušnost dvou ministerstev, pod jejichž správu četnictvo spadá, a sice ministerstva vnitra a ministerstva Národní Obrany. Zbývá tudíž upraviti právní postavení četnictva a četnickou službu. Tato úprava má býti provedena předloženým zákonem, který jménem ústavního výboru doporučuji ke schválení. Připomínám jen, že osnova tohoto zákona vypracována byla jednak na základech platné organisace četnictva, která ve svém celku se i po státním převratu velmi dobře osvědčila, a že bylo pojato do ní vše to, čeho při organisaci četnické služby jest potřeba, jednak k zachování této bezpečnostní stráže k bezpodmínečným službám státu pro jeho bezpečnost a zejména k službám, které četnictvo musí vykonávati v dobách pro stát nejvážnějších, v době války. Na druhé straně ovšem byla poskytnuta možnost, aby četnictvo samo při vykonávání své služby bylo dostatečně chráněno, zejména proti příkazům, které by odporovaly zájmům státu a které by se příčily ustanovením trestního zákona. V tomto směru možno tvrditi, že osnova vyhovuje potřebám nynější doby, a doporučuji ji jménem ústavního výboru ke schválení.

Připomínám jen, že v § 11. jest tisková chyba. V 1. odstavci na 7. řádce, kde na místo slova "jež" má státi slovo "jenž" a v § 17., odst. c), kde stojí: "překročil 21. a nedosáhl ještě 35 roků věku", má státi "35. roku", poněvadž je třeba říci, že tím nedosáhl ještě třicátéhopátého roku věku a slovo "roků" má býti s krátkým "u", tedy "roku". (Hluk.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k debatě. K slovu přihlášen jest p. kol. Fr. Navrátil. Také při tomto odstavci navrhuji řečnickou lhůtu 10 minutovou. Námitek není? (Nebyly.) Uděluji slovo p. kol. Fr. Navrátilovi.

Posl. Fr. Navrátil: Vážené Národní shromáždění!

Zákon o četnictvu, který jest nám předložen, je zákonem velmi důležitým, neboť, sledujeme-li bezpečnost veřejnou, pokoj a pořádek v dnešním životě, tu vidíme, že jest nezbytně potřebí, aby znovu zorganisován a znovu zbudován byl silný sbor, který by bezpečnost, veřejný pořádek a pokoj veškerého obyvatelstva naší republiky hájil a chránil.

Vážení přátelé! Jelikož doba k debatě vyměřená jest velice krátká, dovolím si upozorniti na některé jen předpisy zákona, které snad nedostačí ani podle toho, jak jsou projektovány.

Vážení pánové a dámy! Četnictvo, které tak těžkou povinnost služební na se přejímá, při svých služebních výkonech, bylo vždy za starého režimu stísněno a velmi sešněrováno a proto těšilo se, jakmile nastal převrat a celá státní správa přešla do rukou československých, že bude jeho postavení při vykonávání jeho služební povinnosti zlepšeno a sice tím, že bude, pokud jde o zodpovědnost, podléhati toliko jedinému ministerstvu.

Vážení pánové a dámy! To se částečně v tomto zákoně podle § 2. děje, poněvadž se tam praví, že veškerou zodpovědností četnictvo službu konající podléhá v poslední instanci ministerstvu vnitra.

Když ale porovnáme § 12. s § 2., tu vidíme, že četnictvo podléhá v tomto paragrafu veškerou zodpovědností vojenskému trestnímu zákonu a soudům, a že platí pro ně vojenský služební řád. Disciplinární předpisy stanoví pro ně pak ministerstvo vnitra.

Vážení pánové a dámy! Jestliže vojenská správa může libovolně veškeré plány četníka křížiti, není mu pak možno, aby podle svého nejlepšího vědomí a svědomí nebo ve volné úvaze službu vykonával. Četník má tak těžké postavení, že jest mu potřebí kolikráte, když úplně sám na sebe jest odkázán, aby mohl podle svého nejlepšího vědomí a svědomí jednat, a tu, když by četník byl za každý svůj čin vojenským úřadům a soudům zodpověden, jest mu tím jeho jednání velmi ztíženo.

Dále v § 14., vážení pánové a dámy, uvádí se, že při výkonu svých služebních povinností má četnictvo právo žádati součinnost každého orgánu služby veřejné, zvláště úřadů civilních a velitelstev i úřadů vojenských. Vážení pánové! Jest to velmi důležité, aby veškeré úřady byly povinny četnictvu při výkonu služebních úkonů státi k disposici. Ale jsou v mnohých případech také chvíle, kdy ani tyto nejsou mu dostatečny, a tu jest potřebí, aby se obrátil na každou osobu, která se mu naskytne při vykonávání jeho služebního úkonu, aby mu svou pomocí přispěla, aby mohl svůj služební úkon provésti. Tak na příklad na takové zapadlé vesnici, kde jest starosta a několik funkcionářů obecních, přijde četník vyšetřovati velmi důležitou věc, nemá žádné veřejné osoby, na kterou by se mohl obrátiti, a já ze zkušenosti jako četník a pak bývalý obecní starosta vím, že, když přijde k jinému občanu a požádá ho o přispění, tento občan pomoc jemu odmítne, že to není jeho povinností. Vážení pánové! Klademe-li na četnictvo tak těžkou povinnost, aby chránilo veřejný pořádek, řád, majetek a životy naše, tu také všichni správně musíme mu přispěti, musíme mu státi k pomoci. Proto v tomto smyslu podal jsem pozměňovací návrh na dodatek, v němž pravím, že v případě nutné potřeby, kdyby z prodlení jeho výkonu mohlo státu v zájmu veřejného pořádku a bezpečnosti vzejíti nebezpečí, jest povinností občana republiky, aby četnictvu při provádění jeho služebních výkonů vyšel pomocí svou vstříc. Jest to důležitý dodatek a uctivě žádám, aby slavné Národní shromáždění tento můj návrh přijalo.

Předseda: Byl mi podán pozměňovací návrh člena N. S. Františka Navrátila a soudr. ke zprávě ústavního výboru o vládním návrhu zákona č. 2212 o četnictvu tohoto znění:

§ 14. znějž takto: Četnictvo má právo při výkonu svých služebních povinností žádati součinnost každého orgánu služby veřejné, zvláště úřadů civilních, jiných sborů strážných a jich členů, starostů obecních a velitelstev i úřadů vojenských, jakož i v případech nutné potřeby, kde by z prodlení jeho výkonu mohlo státu v zájmu veřejného pořádku a bezpečnosti vzejíti nebezpečí, i každého občana republiky."

Návrh tento nese dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání.

Byl na mne vznesen apel s několika stran, jednak, abych poskytl času k jednání porady pánů předsedů klubů, jednak také výborů jednotlivých, abych přerušil schůzi. Přání tomuto vyhovuji a přerušuji schůzi do 1 hodiny odpolední.

(Schůze přerušena o 11. hod. 10 m.)

(Schůze opět zahájena o 2. hod. odpolední.)

Předseda: Zahajuji opětně schůzi a budeme pokračovati v přerušeném projednávání předmětu, totiž zákona o četnictvu. Debatu jsem prohlásil za skončenou. Předem ještě sděluji, že mě došel pozměňovací návrh dr. Novotného a spol. k vládnímu návrhu zákona o četnictvu tisk č. 2212. (čte):

1. Navrhujeme, aby § 12. zněl takto: "Četnictvo podléhá občanskému trestnímu zákonníku a soudům a platí pro ně zvláštní služební řád. Disciplinární předpisy stanoví pro ně ministerstvo vnitra.

2. § 17., odstavec g) aby zněl takto: "prokáže se vyšším vzděláním, než jaké poskytuje obecná škola. Ministerstvo vnitra může však výminečně přihlížeti i k aspirantům nemajícím uvedeného vzdělání, jsou-li jinak výborně kvalifikováni."

Tento pozměňovací návrh má dostatečný počet podpisů, jest předmětem jednání a uděluji závěrečné slovo p. zpravodaji.

Zpravodaj posl. J. Malypetr: Vážené shromáždění! Dovoluji si doporučiti návrh zákona tak, jak jest předložen podle zprávy ústavního výboru. Jen několik slov ohledně pozměňovacího návrhu k § 17. odstavec g). Mohlo by se zdát nebezpečným, že pro službu bezpečnostní tak důležitého významu se požaduje v zákoně poměrně malá kvalifikace ve vzdělání. To však má svůj důvod v tom, že není možno, aby se nějakých obtíží činilo legionářům nebo aspirantům četnickým na Slovensku při vstupu jejich do četnictva, poněvadž tito zase svojí činností jednak ve vojsku a i jinak prokázali svoji dostatečnou způsobilost.

Doporučuji proto osnovu zákona ku přijetí nezměněně dle zprávy výboru.

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) O zákonu tomto míním dát hlasovati tímto způsobem: Nejprve bych dal hlasovati o § 1.-11. incl. podle zprávy výborové, k nimž nebyl podán žádný pozměňovací návrh. (Nepokoj. Zvoní.) Prosím znovu o klid!

Na to bych dal hlasovati o § 12. ve znění pozměňovacího návrhu p. kol. dr. Novotného. Kdyby byl zamítnut, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Na to bychom hlasovali o § 13. podle zprávy výborové. O § 14. bychom hlasovali ve smyslu pozměňovacího návrhu p. kol. Fr. Navrátila. Kdyby byl zamítnut, teprve bychom hlasovali podle zprávy výborové.

Na to o § 15. a 16. podle zprávy výborové. O § 17. podle pozměňovacího návrhu p. kol. Novotného. Kdyby byl zamítnut, teprve podle zprávy výborové.

Pak o § 18. až 27. incl., o nadpisu zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové.

Jest snad nějaká námitka proti tomu? (Nebyla.) Není, budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo tedy souhlasí s § 1.-11. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina § 1.-11. jsou schváleny.

Kdo souhlasí s § 12. ve smyslu pozměňovacího návrhu p. kol. Novotného, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest menšina, návrh jest zamítnut.

Kdo souhlasí s § 12. podle zprávy výborové, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP