Středa 14. dubna 1920

Předseda (zvoní): Pan zpravodaj uvedl celou řadu korektur tiskových, týkajících se jednak interpunkce, jednak slovosledu. Dám s korekturami těmito hlasovati o zákonu, přijatém v prvém čtení, také ve čtení druhém.

Kdo se zákonem, přijatým v prvém čtení, s korekturami tiskovými, které doporučuje právě pan zpravodaj, souhlasí také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve čtení druhém a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen a přistoupíme k odstavci uvedenému pod číslem 5. na denním pořádku dnešní schůze, ke

2. zprávě ústavního výboru podle §§ 14. a 17. jednacího řádu o návrhu zákona, kterým se mění § 85. zákona ze dne 9. listopadu 1918, č. 36. Sb. z. a n. a čl. 1. zákona ze dne 17. prosince 1919, č. 7. Sb. z. a n. z roku 1920 (tisk č. 2799).

Zpravodajem jest pan kolega dr. Bartošek, uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec dr. Bartošek: Paní a pánové! § 82. jednacího řádu pro sněmovnu poslaneckou a § 81. jednacího řádu pro senát obsahují ustanovení, že poslancům, pokud se týče senátorům, po dobu vykonávání jejich mandátu přísluší náhrada, která má býti stanovena zvláštním zákonem. Mým úkolem jest, abych Vám doporučil ku přijetí právě tento zákon, kterým tato zvláštnímu zákonu vyhražená úprava má býti uskutečněna. Podle citovaných již §§ obou jednacích řádů, které ovšem dosud nebyly přijaty, které však také ústavní výbor Národnímu shromáždění ku přijetí doporučuje, nemají tyto náhrady podléhati ani daním ani poplatkům a mají býti také z exekuce vyňaty. Zákon, jehož osnovou zabýváme se nyní a který mám za úkol vám ku přijetí doporučiti, provádí tedy zákonnou úpravu poslaneckých a senátorských náhrad.

Ústavní výbor projednal tuto věc z podnětu vládního a na podkladu konkrétního návrhu vládního a navrhuje, aby byly platy členů sněmovny poslanecké i senátu upraveny stejným způsobem pro obě sněmovny a také stejným způsobem pro všechny poslance bez rozdílu, kde ten který poslanec bydlí. Platy tyto mají činiti měsíčně K 2.000, mají býti splatny předem vždy prvního dne v měsíci a to počínaje prvním dnem onoho měsíce, kdy byl složen slib v poslanecké sněmovně resp. v senátu nařízený § 22. ústavní listiny, a nárok na tento plat končí posledním dnem onoho měsíce, kdy mandát poslance nebo senátora zanikl. Vedle tohoto stálého platu však -ovšem pouze pro přechodní dobu - mají míti poslanci a senátoři drahotní přídavek v částce měsíční K 1.000-. Místopředsedové poslanecké sněmovny a senátu mají míti celkový příjem měsíční 4.000 Kč.; předsedové sněmovny poslanecké a senátu tytéž služební požitky, jako členové vlády, avšak bez nároku na t. zv. representační přídavek.

Vážené národní shromáždění, doporučuji, abyste tento návrh ústavního výboru schválili. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Přistupujeme k debatě. K slovu je přihlášen pan kolega dr. Hnídek. Předem, než mu udělím slovo, navrhuji, aby stanovena byla řečnická lhůta k tomuto odstavci 20minutová. Je snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není námitek.

Uděluji slovo panu kol. dr. Hnídkovi.

Posl. dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění! Kolega Bechyně a společníci podali k tomuto bodu denního pořádku pozměňovací návrh. Je to usnesená osnova zákona o platu předsedů a místopředsedů a členů sněmovny poslanecké a senátu. Podle tohoto návrhu, o kterém byl právě referoval kolega dr. Bartošek, mohlo by dojíti k některým nedorozuměním. Proto navrhovatelé navrhují zde hlavně k § 2., 3., 4. a 5. některé změny. Tyto změny dovolím si přečísti a prosím, pánové, abyste porovnali původní návrh, o kterém zde referoval pan kolega zpravodaj, a z toho potom seznáte ihned, oč vlastně běží. Hlavně běží na př. o některé nejasnosti o drahotním přídavku místopředsedů a předsedů a potom ohledně exekuce, která by po případě mohla býti vedena proti platovým požitkům poslanců, předsedů, a místopředsedů sněmovny. Kolega Bechyně a společníci navrhují, aby se změnami, které právě přednesu, zněly tyto §§ následovně:

"Zákon ze dne ..... 1920 o náhradě předsedům, místopředsedům a členům sněmovny poslanecké a senátu:

§ 1. Členové sněmovny poslanecké a senátu mají stálého platu měsíčních 2000 Kč., které se vyplácejí počínajíc prvým dnem měsíce, kdy složen byl slib nařízený § 22. ústavní listiny, a končíc posledním dnem měsíce, kdy mandát zanikl.

Vedle stálého platu mají členové sněmovny poslanecké a senátu dočasný drahotní přídavek měsíčních 1.000 Kč. - splatných zároveň se stálým platem. - Drahotní přídavek bude se členům sněmovny poslanecké a senátu vypláceti pouze do konce měsíce června 1922" - Zde je právě ona změna, poněvadž v původním návrhu znělo to na 2 léta lhůty a tedy zde běželo o to, že, kdyby poslanec přišel později do sněmovny, aby ta lhůta se pro něj nepočítala o 2 léta dále. Zde se to unifikuje pro celou sněmovnu do konce měsíce června 1922.

§ 2. by zněl: "Místopředsedové sněmovny poslanecké a senátu mají na místě platu podle § 1., odst. 1. stálý plat měsíčních 4.000 Kč.; nároku na drahotní přídavek podle § 1., odst. 2. však nemají." Zde je právě ona změna, že nároku na drahotní přídavek nemají. § 13. by zněl: "Předsedové sněmovny poslanecké a senátu mají na místě požitků v § 1. uvedených tytéž služební požitky jako členové vlády; nároku na přídavek representační však nemají." Zde spočívá změna v tom, že předsedové posl. sněmovny a senátu nároku na representační přídavek nemají.

§ 4. jest nový, poněvadž byly právě pochybnosti o exekuci a poplatcích. Tento nový § 4., by zněl: "Požitky v §§ 1.-3. uvedené nepodléhají ani daním ani poplatkům a jsou vyňaty z exekuce."

Konečně § 5. by zněl: "Zákon tento, který nabývá účinnosti dobou vyhlášení, provede vláda."

Prosím tedy, aby slavné Národní shromáždění tyto změny vzalo na vědomí a schválilo. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, uděluji závěrečné slovo panu zpravodaji.

Předem ještě sděluji, než pan zpravodaj ujme se slova, že mně byl podán pozměňovací návrh členů Národního shromáždění Bechyně a spol.. Poněvadž pozměňovací návrh, podaný p. kol. Bechyněm a soudr., četl p. řečník sám, nepotřebuji jej čísti znova a konstatuji pouze, že nese dostatečný počet podpisů a jest tedy předmětem jednání.

Uděluji závěrečné slovo p. zpravodaji k doslovu.

Zpravodaj posl. dr. Bartošek: Slavné Národní shromáždění! Nemám nic, co bych nového uvedl, nežli, že se úplně konformují tomuto pozměňovacímu návrhu, který Vám p. kol. Bechyně ku přijetí doporučil, a rovněž já Vás prosím, abyste tento pozměňovací návrh schválili.

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Dám hlasovati o zákonu tomto tímto způsobem. Nejprve bych dal hlasovati o § 1. ve smyslu pozměňovacího návrhu p. kol. Bechyně. Kdyby návrh ten nebyl přijat, tedy bych dal hlasovati o § 1. ve smyslu zprávy výborové.

Na to dám hlasovati o § 2. ve smyslu pozměňovacího návrhu p. kol. Bechyně. Kdyby nebyl přijat, dal bych hlasovati o něm ve smyslu zprávy výborové. Na to o § 3. ve smyslu pozměňovacího návrhu p. kol. Bechyně. Na to o 4. novém, který by byl uveden místo § 4. zprávy výborové, a konečně o § 5., obsahujícím prohlášení účinnosti zákona.

Jsou snad proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich, budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo tedy souhlasí s § 1. ve znění navrženém panem kolegou Bechyněm, jemuž se přizpůsobuje pan zpravodaj, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, § 1. v tomto znění je přijat.

Kdo souhlasí s § 2. ve smyslu pozměňovacího návrhu pana kolegy Bechyně, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, § 2. je přijat.

Kdo souhlasí s § 3. ve smyslu pozměňovacího návrhu p. kol. Bechyně prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, § 3. je přijat.

Kdo souhlasí s § 4., novým, vloženým, ve smyslu návrhu pana kol. Bechyně, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, také § 4. je přijat.

Konečně kdo souhlasí s § 5. s pozměněným nadpisem zákona, jakož i s úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, § 5., nadpis zákona a úvodní formule jsou přijaty.

Před přistoupením ke druhému čtení vyžádal si slovo pan dr. Meissner. Uděluji mu je.

Poslanec dr. Meissner: Navrhuji, aby hlasování při druhém čtení bylo odloženo.

Předseda: Na kdy?

Poslanec dr. Meissner: Až na konec schůze.

Předseda (zvoní): Pan kolega dr. Meissner navrhuje, aby druhé čtení o tomto odstavci denního pořádku bylo vykonáno až na konci denního pořádku dnešní schůze.

Kdo s návrhem tímto souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je potřebná 2/3 většina, návrh je přijat a přistoupíme k odstavci dalšímu.

K odstavci 6. přihlásil se ke slovu pan kol. dr. Meissner.

Poslanec dr. Meissner: Navrhuji, aby tento bod denního pořádku byl odložen až na konec denního pořádku.

Předseda: Také k tomuto odstavci 6. navrhuje p. kol. dr. Meissner, aby byl projednán až na konci denního pořádku dnešní schůze.

Kdo s návrhem souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je potřebná 2/3 většina, zařídím se tedy podle toho.

Přistoupíme k odstavci 7.

3. ke zprávě I. ústavního výboru a II. rozpočtového výboru, o vládním návrhu zákona (tisk 2645) o názvech měst, obcí, osad a ulic, jakož i o označování obcí místními tabulkami a číslování domů. (Tisk čís. 2792.)

Zpravodajem je p. kol. dr. Brabec a p. kol. Hübner. Uděluji nejprve slovo p. kol. Brabcovi.

Zpravodaj posl. dr. Brabec: Slavné Národní shromáždění! Mám čest předložiti zprávu ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk čís. 2645) o názvech měst, obcí, osad a ulic, jakož i o označování obcí místními tabulkami a číslování domů. Zde jde především o dvě důležité zásady. Předně totiž, aby navrhovaným zákonem byla dána možnost ... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid, neslyším pana referenta ani tady u stolu. Prosil bych o klid.

Zpravodaj posl. dr. Brabec (pokračuje): ... aby totiž navrhovaným zákonem především dána byla možnost odstraniti pojmenování a názvy nevhodné, zejména takové, které budí nemilé vzpomínky na trapnou minulost českého národa. Za druhé jest zapotřebí vyhraditi státní správě do budoucnosti vliv na pozdější pojmenování, změny a jich úpravu. Ve všech těchto směrech předložený zákon pojednává podrobnými ustanoveními, a sice ve třech oddílech, při čemž oddíl IV. obsahuje pak závěrečná ustanovení. Oddíl I. jedná o názvech měst, obcí a osad, oddíl II. o pojmenování ulic a veřejných míst, oddíl III. o označování měst, obcí a osad místními tabulkami a o číslování domů.

Zajisté, že jest správné, že celý zákon jest nesen tím duchem, aby každý, kdo vstoupí přes hranice republiky Československé, uvědomil si, že jest ve státě československém a že tudíž musí býti v každém směru zaručeno především označování měst, obcí a osad i ulic a veřejných míst v jazyku státním, v jazyku československém. (Předsednictví přejímá místopředseda Konečný.) Mimo to zákon stanoví přesná ustanovení, aby úřední názvy míst vedeny byly v náležité patrnosti ve zvláštní matrice při ministerstvu vnitra, a ustanovuje, že těchto úředních názvů v matrice zapsaných musí býti také užíváno všemi státními úřady, tedy zejména všemi soudy státními a veřejnými úřady, orgány, ústavy a podniky, jakož i ve styku s těmito úřady. Aby bylo postaráno o dostatečnou evidenci, ministr vnitra jest povinen vyhlašovati počátkem každého roku ve sbírce zákonů a nařízení změny úředních názvů povolené v roce uplynulém. Mimo to jest nutno každou povolenou změnu ihned vyhlásiti v úředním listě Československé republiky a vedle toho v úředním listě ve smyslu § 5. zákona ze dne 30. prosince 1919. Ministr vnitra mimo to jest zmocněn, aby vyslechnuv poradní sbor, o kterém jest ustanovení v § 2., prováděl revisi názvosloví měst, obcí a osad v Československé republice.

Odborným poradním sborem jest Stálá komise pro ustanovení úředních názvů míst v republice Československé, která jest zřízena při ministerstvu vnitra a jíž předsedá ministr vnitra nebo zástupce jím stanovený. Totéž, co platí pro pojmenování ... (Hluk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr. Brabec (pokračuje): Totéž, co platí pro pojmenování měst, obcí a osad, platí zajisté ve stejné míře pro pojmenování ulic a veřejných míst. Jsou mnohá pojmenování ulic a veřejných míst, která nelze uvésti v soulad s historií a zejména s vnějšími zahraničními vztahy národa československého, zejména taková, která připomínají osoby, jež projevily nepřátelské smýšlení proti československému národu, nebo národům s námi sdruženými, nebo taková, která připomínají událostí rázu protistátního. Veškeré takové názvy a pojmenování jsou zakázány, nejsou tedy dovoleny, a obce budou povinny ve lhůtě 1 měsíce ode dne účinnosti tohoto zákona odstraniti závadná pojmenování tohoto rázu, musí zevní označení beze stopy zahladiti a oznámiti nový název nadřízenému úřadu politickému.

Tedy zde je učiněno velmi konkrétní opatření proti jakékoliv resistenci, která by měla za účel mařiti splnění norem, tímto zákonem zavedených. Proto v dalším paragrafu 8., sezná-li úřad, že pojmenování nebylo odstraněno včas, může uložiti obci z úřední moci, vyslechnuv arciť jejího zástupce, a po náležitém šetření, aby v přiměřené lhůtě odstranila a novými nahradila pojmenování závadná anebo aby nápisy s pojmenováním dosavadním beze stopy zahladila. Kdyby ani toto nepomohlo a prošla lhůta marně, má úřad právo, nový název sám stanoviti a na náklad obce označení dosavadní odstraniti a novým nahraditi. Kromě toho může dojíti i k potrestání starosty liknavé obce politickým úřadem pokutou do 500 korun. Zároveň je možno náklady, které byly takovým korekčním opatřením vznikly, uložiti obci a vymáhati je na ní soudní nebo správní exekucí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP