Pátek 9. dubna 1920

Předseda: Kdo s přečtenou resolucí souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Resoluce jest také přijata a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme k

5. zprávě kulturního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2737), kterým se přechodně upravují právní svazky učitelstva na veřejných školách obecných a občanských (tisk č. 2771).

Zpravodajem jest pan kol. Smrtka. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Smrtka: Slavné Národní shromáždění!

Zpráva kulturního výboru jedná o návrhu vládním, kterým se přechodně upravují právní svazky učitelstva na veřejných školách obecných a občanských. Účelem tohoto zákona jest doplniti ustanovení zákona ze dne 23. května 1919 čís. 274 Sb. zák. a n., kterým se upravily právní svazky učitelstva. Zákonem tím byly upraveny právní svazky podle norem pro státní úřednictvo, a to jen potud, pokud se týče materielních poměrů. K návrhu státně zřízeneckého výboru byl přijat zákon ze dne 7. října, kterým byly státnímu úřednictvu upraveny nově nejen materielní poměry, ale podstatně i právní svazky. Tu jest zvláště důležité, že státní úřednictvo nabývá po jednoleté praxi a vykonání předepsaných zkoušek definitivy. Na tuto výhodu zákona učitelstvo nároku nemělo, poněvadž je definitivní jmenování vázáno ustanovením zákonů zemských, a tu vláda uznala spravedlivým, aby se tato výhoda přiznala i učitelstvu. Dále v čl. IV. vyhovuje vládní návrh dávnému přání učitelstva, by alespoň v hrubých rysech byly stanoveny základní zásady pro obsazování učitelských míst, kterými by byla stavěna hráz posavadní libovůli úřadu presentujícího.

Z jednomyslného usnesení kulturního výboru dovoluji si Vám návrh ku přijetí doporučiti. (Souhlas.)

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Také o tomto zákonu, který má pouze 7 článků, míním dáti hlasovati v celku již proto, poněvadž žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl. Námitek proti tomu není? (Námitky nebyly.)

Kdo tedy souhlasí s článkem I., II., III., IV., V., VI. a VIl. zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, jak jest obsažena ve zprávě kulturního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Ke druhému čtení má pan zpravodaj nějaké korektury?

Zpravodaj posl. Smrtka: V článku I. na čtvrtém řádku zdola za číslem 541. má býti: "sb. z. a n."

Totéž v § 3. v páté řádce shora.

V článku IV. na řádku osmém shora má býti místo "mladší" - "mladšímu".

Předseda: Pan zpravodaj doporučuje pro druhé čtení korektury:

V článku I. aby na druhé straně druhý řádek za číslem 541. bylo uvedeno: "sb. z. a n.", totéž aby bylo uvedeno v páté řádce § 3., a konečně v článku IV. v osmém řádku, aby stálo místo slova "mladší" - "mladšímu".

Kdo souhlasí s takto upraveným zákonem, přijatým v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.).

To jest většina. Zákon jest schválen také ve čtení druhém a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen, a přistoupíme k dalšímu, ke

6. zprávě kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění dra Lukavského a soudruhů (tisk č. 2654) a o návrhu vládním (tisk č. 2662) na upravení správy školské (tisk č. 2770/l).

Zpravodajem jest pan kol. Smrtka.

Zpravodaj posl. Smrtka: Slavné Národní shromáždění!

Projednáváme vládní zákon, který jedná o správě školství. Kulturní výbor byl by si přál, aby mohl přijíti s návrhem na základní zákon státní, kterým by se položily skutečně nové základy školství. Uznal však, že nebylo možno ministerstvu školství a tudíž vládě toto přání splniti, jelikož zákon ten jest závislým od ústavního zřízení, které teprve před nedávnou dobou stalo se skutkem.

Zákonem o župním zřízení byla však celá administrativa státní položena na zcela nové základy a proto nezbývá, než aby toto Národní shromáždění upravilo alespoň administrativu školskou tak, aby nově nastalým poměrům vyhovovala.

Jelikož základem ústavního zřízení stávají se župy, bylo nutno, aby nový zákon položen byl na základ župního zřízení. V důsledcích toho se navrhuje, aby zrušeny byly posavadní okresní rady školní a zemské školní rady a aby jejich kompetence v podstatě přenesena byla na župní rady školní, které se zákonem tímto nově zřizují. Zákon vytyčuje kompetenci ministerstva, vytyčuje kompetenci župních školních rad, kompetenci místních rad školních, které se zachovávají. Složení místních i župních školních rad staví zákon na základ moderní tím, že dává laickému živlu náležitou měrou zastoupení rovněž tak, jako odborníkům školským.

Při projednávání zákona byly projeveny některé pochybnosti a obavy, které se odnášely k tomu, že by snad politická správa mohla nějakým způsobem uplatňovati svůj vliv na záležitosti školské. Za jednání kulturního výboru byla věc náležitou měrou osvětlena a pochybnosti o tom rozptýleny tím, že zejména bylo konstatováno, že župan, jenž má býti předsedou, bude jmenován presidentem republiky k návrhu celé vlády, a není tedy orgánem politického ministerstva, nýbrž orgánem všech ministerstev; krom toho bude náměstkem předsedovým úředník, kterého bude jmenovati ministr školství.

Velkou pozornost věnoval kulturní výbor otázce školství menšinového. Otázka ta byla s náležitým porozuměním řešena, a doufáme, že budou uspokojeny všechny národnosti v tomto státě, jelikož zákon staví se ke všem stejně spravedlivě a chrání je před majorisováním.

Velmi významným činem jest, že náklad osobní na školství národní přejímá stát. Tím splněno jest dávné přání všech, jimž jde o rozkvět školství, a zvláště učitelstva, i upravuje se tato otázka pro všechny země jednotně. Náklad věcný ponechán jest místním radám školním, ale náklad věcný na školství menšinové přenáší se na stát, a tak školství menšinové vymaňuje se z odvislosti na místních poměrech.

V základě tom odporučuje kulturní výbor návrh vládní se změnami, které na vládním návrhu vykonal, slavnému Národnímu shromáždění ke schválení s resolucí, která k návrhu jest připojena. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Pan zpravodaj výboru rozpočtového Jaroš a pan zpravodaj výboru ústavního dr. Hnídek vzdávají se slova.

Ke zprávě výboru kulturního podány byly dva minoritní návrhy dra Stojana a soudruhů, otištěné na 10. stránce zprávy. Návrhy tyto jsou však opatřeny a to jeden pouze 6 a druhý pouze 5 podpisy. Poněvadž výbor kulturní má celkem 32 členů a poněvadž podle § 32. našeho jednacího řádu o návrhu menšinovém může býti jednáno pouze tehdy, je-li správně podepsána aspoň 1/5 členů výboru, nemohu přihlédnouti při hlasování ke jmenovanému minoritnímu návrhu, vlastně žádnému z obou, poněvadž při tomto návrhu formálním podmínkám jednacího řádu našeho nebylo vyhověno.

Přikročím nyní k návrhu minoritnímu kol. dra Metelky, který podepsán jest 9 členy výboru.

Uděluji mu nejprve slovo k odůvodnění minoritního návrhu jeho.

Poslanec dr. Metelka: Vážené Národní shromážděni!

Zákon, který projednáváme, je vlastně torso. Jest to výňatek z prostředka, poněvadž před něj jako počátek patřil by zákon o tom, jak se upravuje vyučovaní, povinnost školní, jak se zřizují školy atd. Tento zákon bychom bývali očekávali napřed, poněvadž nebylo těch překážek, které byly při zákonu, jejž právě projednáváme podle vládní osnovy a - podle návrhu dra Lukavského a soudruhů, nebylo překážek, aby byl vydán, ježto nezávisí nikterak na župním zřízení, na kterém závisí osnova, kterou nyní projednáváme. Bylo tedy potřebí leccos předpokládati a leccos připojiti, co bychom bývali jinak musili v tomto zákoně pokládati za zbytečnost.

V naší administrativě republikánské platí pravidlo, že mají ve všem jednání úředním i v administrativě býti tři instance. Proto jsme také při školské administrativě, kde jest posud instancí čtvero, musili vypustiti jednu instanci z nich, abychom zachovali všeobecné pravidlo. Za tuto instanci, která může býti vypuštěna, pokládáme stejně s vládním návrhem okresní školní rady. Jinak se však různíme v tom, že vládní návrh přijímá za druhou instanci župní školní rady a ruší zemskou šk. radu, my však podržujeme starou instanci, totiž zemskou školní radu.

Ovšem zdá se, že to není rozdíl tuze veliký, ale jak ukáži, jest v tom velikánský, ba diametrální rozdíl proto, že se tím zvracejí instituce, kterými jsme jindy spravovali školství, a to nejdůležitější, a že zavádějí se jiné, o kterých máme vážné, ba velmi vážné pochybnosti, zda se vůbec osvědčí. (Hluk.)

Předseda: Prosím o klid.

Poslanec dr. Metelka (pokračuje): Bude tedy místo tří zemských školních rad, jestliže bude vládní návrh přijat, v zemích koruny české, jak jsou posavad v Praze, Brně a Opavě, 21 župních školních rad. To myslím, že nebude prospěšno, poněvadž i kdybychom přidali pro nové části naší republiky zemské školní rady nové, pro Přikarpatskou Rus a pro Slovensko, a kdybychom zrušili opavskou školní radu a podřídili všechno slezské školství brněnské zemské školní radě, bude ten rozdíl velmi veliký, zejména co se týče působnosti zemských školních rad a župních rad, ale také národnostního složení a také, co se týče administrativy.

Ministerstvo tím, že budou zrušeny zemské školní rady a že bude velká část působnosti zemských školních rad přenesena na ně, bude vlastně vzdáleno a zbaveno svého původního a hlavního úkolu, totiž míti na starosti pokroky ve školství, reformy v něm a tedy zkrátka všechno nové snažení, které vždycky z ministerstva vyučování má vycházeti proto, ježto jest to orgán, který má dbáti o vnitřní hodnotu školství, kdežto ostatní podřízené orgány obmezují se hlavně na administrativu školní. Je však jisto, že ministerstvo, i kdyby se mohlo i dále věnovati reformám, bude valně přetíženo tím, když místo čtyř zemských školních rad bude 21 župních školních rad podávat mu přímo návrhy. Rozumí se to samo sebou i pro neodborníka, ježto každý nahlédne, že může býti dobrozdání ze 4 zemských školních rad jednotnější, než může býti dobrozdání o nějakém předmětu vyučovací správy nebo vyučování vlastního z 21 župních školních rad. V tom také tudíž nebude potom úřadování ministerstva rychlejší, nýbrž musí býti pomalejší a obtížnější, než by bylo úřadování se zemskými školními radami. Tedy i po stránce administrativní jest nevýhodno, mají-li se zrušiti 4 zem. školní rady nebo jako posud byly 3 - a místo toho zaváděti 21 župních školních rad.

Jest však ještě mnohem horší to, že všecko to, co se zemské školní radě vytýká, není její vinou, poněvadž zemská školní rada jest závislá, jak každému odborníku i neodborníku jest známo, na politické správě zemské. Kromě zemských školních inspektorů a profesorů tam přidělených není totiž v zemské školní radě úředníka, ba ani úředníčka, který by nebyl jmenován od politické správy zemské. Tedy administrativní referenti-právníci jsou závislí na politické správě zemské, kancelářský personál všechen náleží pod politickou správu zemskou, také účetní oddělení jest závislo, ba jest součástí politické správy zemské. Jestliže se nyní za válečné doby a za doby republiky vyčítá, že zemská školní rada úřaduje pomalu a že jest tedy potřebí takový úřad zrušiti a místo toho zavésti nějaké svižnější úřady, musím ty výtky odmítnouti, poněvadž tím stavem - který, uznáváme, není náležitým - nejsme vinni my, nýbrž politická správa zemská. Nečiním jí tím snad výtek absolutních, poněvadž také musíme uznati, jaké jsou poměry časové. Bere-li však politická správa zemská úředníky, kdykoliv jich potřebuje na exponovaná místa po hranicích, především ze zemské školní rady, berou-li se nám kancelářští úředníci, kteří se u nás osvědčili - pak to úřadování nemůže býti přece tak absolutně nesprávné - do ministerstev, vezme-li se z 90 účetních úředníků takovými redukcemi, které se provedly ve prospěch některých ministerstev a také politické správy zemské, 38 do jiných resortů, pak se ovšem na nás nemůže žádat, aby se všechny věci vyřizovaly přesně a dochvilně, nýbrž musí také každý uvážiti, že i v jiných úřadech jsou takové nedostatky. I v jiných úřadech by bylo leckdy připomínati to, co se připomíná zemské školní radě, která jest jaksi první na ráně proto, že se v nejnovější době provedly a provádějí některé zákony, které by zasluhovaly mnohem většího personálu, aby je prováděl, než jak právě bylo při redukovaném stavu zemské školní radě možno. Připomínám jenom paritní zákon, tak řečený, o platech učitelských ze dne 23. května loňského roku, připomínám zákon ze dne 7. října, který se dotýkal také velmi učitelstva, takže když jsme si přispíšili a poukazovali platy pro učitelstvo podle zákona paritního ze dne 23. května, dělali jsme vlastně zbytečnou dvojí práci, ježto jsme to musili upravovat zase znovu podle zákona ze dne 7. října. Dává-li se tomu zákonu zase ještě dodatek ze dne 18. prosince a ještě pak vydává se průvodní nařízení, které zase něco jiného v jednotlivostech stanoví, pak se neračte divit, že zemská školní rada jest předmětem výtek a to těch, kteří jsou zvyklí sami velikému pořádku. Ve škole musí všechno "klapat", učitelé chtějí, aby v jejich věcech se všechno vedlo přesně a rychle, kdežto jiní občané nejsou již takové přesnosti a rychlosti zvyklí. A třeba v jiných úřadech byly takové poměry jako v zemské školní radě, co se týče vyřizování věci, jsou žadatelé mnohem trpělivější než ti, kteří závisí na zemské školní radě, trpělivější, aspoň pokud se týče platů.

Tyto nebývalé těžkosti vedly mne k tomu, abych uvedl na náležitou míru výtky a ukázal na to, že třeba věcně jsou oprávněné a zdají se oprávněnými tomu, kdo nezná poměrů, vzhledem k poměrům jsou zcela nespravedlivé a musí býti odmítnuty a zdůrazněny zejména proto, že jde nyní o to, abychom podporovali svůj návrh, který právě pro tyto nezaviněné nedostatky čelí k tomu, aby zemské školní rady byly nikoli odstraněny, nýbrž zreformovány a zachovány jakožto instance.

Důležitějším momentem však jest, že úřednictvo zemských školních rad nebude nikterak vystačovati pro župní školní rady, kdyby se takové zavedly. Ba mám za to, že úřednictvo nynější pražské zemské školní rady nevystačí ani pro pražskou župu, natož aby vystačilo pro ostatní župy. Bude to tedy velmi drahý aparát, kterým budeme spravovati naše školství, když místo jedné zemské školní rady zřídíme takových úřadů pětkrát tolik, kolik jest zemských školních rad. Než s tím mohli bychom se smířiti: zejména my všichni, kteří jsme ve školách pracovali, rádi obětujeme na školství sebe větší peníze, poněvadž mnoho účelů, které musí stát plniti, není tak důležito, a tak produktivní, jako jsou výdaje na školství.

Avšak zřizování školních župních rad má také ještě jiné všeobecnější a mnohem vážnější pozadí. V župních školních radách budeme totiž, jak jsou země české rozděleny na župy, v některých krajích zcela jinak spravováni, nežli jsme byli posud jednotnými zemskými školními radami, resp. nežli bychom mohli býti spravováni těmi zemskými školními radami, které by byly reorganisovány dle našeho návrhu jako úřady národnostně nedělené. Dvě župy v Čechách, a jak znalci moravští tvrdí, také alespoň jedna župa na Moravě jsou jistě, resp. na Moravě alespoň podezřele, většinou německé. Pro tyto župy musíme se tedy zříci jednotné správy zemské, která by v reorganisované zemské školní radě české i moravské byla úplně naše, musíme se zříci této naší pravomoci a postoupiti jiným pravomoc, podle které budou si svoje župní školní věci říditi sami. (Posl. Prof. Mareš: To jsou punktace!) V punktacích, jak bylo zmíněno, bylo právě perhoreskováno rozdělení krajské, ale nyní vydáváme přes 7.500 čtverečných kilometrů, čili jen z bývalého království českého celou jednu sedminu a nad to ještě na Moravě a ve Slezsku, kde bude to asi činiti více - když bychom brněnskou zemskou školní radou ovládli obě ty země, - do rukou jiných.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP