Pátek 9. dubna 1920

1. zprávě rozpočtového výboru o návrhu člena Národního shromáždění Jaroslava Marka a soudruhů, jímž se částečně mění zákon o osobních daních přímých (tisk čís. 2765).

Zpravodajem jest pan kolega Ferd. Jirásek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Ferdinand Jirásek: Velevážení pánové a dámy!

Návrh členů Národního shromáždění Jaroslava Marka a Svobody zněl v tom směru, aby zvýšena byla příjmová hranice pro výměr daně z příjmu, a páni navrhovatelé navrhovali, aby byl prohlášen obnos K 6000.- jako dané prosté minimum. Po delším jednání s ministerstvem financí došlo se k obapolné dohodě, a sice v tom smyslu, že nezdanitelné minimum zvýšeno bylo na K 4800.-, tudíž na trojnásobnou výši. Doposavade obnášelo daňové minimum K 1600.-, na příště má obnášeti K 4800.-. V tom směru bylo nutno změniti i stupnice - a sice v § 172. začíná daň sedmnáctým stupněm a také do jisté míry bylo provedeno poněkud snížení. V dřívějším zákoně totiž při 17. stupni při obnosu K 4800.- až K 5200.- obnášela základní daň osobní z příjmu K 90.- a nyní tento stupeň byl snížen na K 50 -. Současně také rozpočtový výbor doplnil zákon v tom směru, že v § 125. číslo 7 zákona ze dne 18. listopadu 1919 upravil částku K 3000.- rovněž na částku K 4800.-. Vzhledem k tomu, že vláda po jednání s jednotlivými stranami dohodla se na upravení minima, nezbývalo rozpočtovému výboru nic jiného, než aby návrh vládní v plném rozsahu schválil, a doporučuje jej také ke schválení Národnímu shromáždění. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Zákon tento má pouze 4 články, pozměňovací návrh žádný učiněn nebyl. Dám o zákoně hlasovati v celku. (Souhlas.) Námitek proti tomu není. Kdo tedy souhlasí s článkem 1, 2, 3 a 4 zákona jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, prosím aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova? Žádná korektura?

Zpravodaj posl. Ferd. Jirásek: Nikoli.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení a v tom znění, jak byl přijat, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím první odstavec denního pořádku dnešního jest vyřízen.

Přistoupíme ke druhému, jímž jest

2. Zpráva kulturního výboru o návrhu členů Národního shromáždění dra Hajna, Brožíka, Freimana, dra Srdínka a soudr. (tisk 2499) o změnách a doplňcích zákona ze dne 3. dubna 1919, č. 189. sb. z. a nař. o školách národních a soukromých ústavech vyučovacích a vychovávacích (tisk č. 2772).

Zpravodajem jest pan kolega dr. Metelka, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Metelka: Velevážené Národní shromáždění!

Kulturnímu výboru byl přikázán návrh dra Hajna, Brožíka, Freimana, dra Srdínka a soudruhů, aby byl změněn zákon ze dne 3. dubna 1919 čís. 189 o školách národních a soukromých ústavech vyučovacích a vychovávacích. Tyto změny jsou všecky ze zkušeností, kterých jsme nabyli z provádění řečeného zákona. Kulturní výbor uznal všecky důvody, které byly k tomu předneseny, a shledal jednomyslně, že jest potřebí, aby zákon byl doplněn na základě nových zkušeností.

Týkají se především nedostatku učitelstva, který se objevil nejen v těch končinách, ale i v jiných naší republiky, týkají se také umístění škol i bytů učitelstva a týkají se dále také toho, že jsme rozšířili působnost těchto menšinových škol na školy obvodové, jak se ukázalo také z praxe nevyhnutelně potřebným. Ostatní všecko jsou věci, které vedou k tomu a mají ten účel, aby se řízení a zřizování škol dálo ještě rychleji, nežli se mohlo díti podle zákona dosavadního. Při tom si dovoluji poznamenat, že v odstavci 3. na konci § 4. musí se přisunout, co v tisku vypadlo, totiž po slovech "Aby tyto školy uvedeny byly v život" slova "a udržovány v činnosti" a potom v posledním odstavci na téže stránce, kde se mluví o právu rozhodovacím o vyvlastnění, také je při přípravě pro tisk přesmyknuto "pokud se týče o nájmu, přísluší při školách povolených předsedou zemské školní rady, nebo jeho zástupcem". Jiných změn není.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá.

Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Dám hlasovati také o tomto zákoně, který má pouze tři články, najednou.

Pan zpravodaj doporučil hned v I. čtení některé korektury a to, aby některé věci, které při tisku vypadly, byly do příslušných odstavců zase vsunuty. Myslím, že snad nepotřebuji to znova číst. Týká se to hlavně článku l., kde v 3. odstavci § 4. v první řádce mají býti vsunuta slova "a udržovány v činnosti", a potom v posledním odstavci § 7 aby byla vsunuta slova "předsedou zemské školní rady nebo jeho zástupcem" místo slov "zemskou školní radou nebo funkcionářem jejím".

Kdo souhlasí tedy s článkem I., II. a III., jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To je většina, zákon jest schválen v prvním čtení.

Přistoupíme ke druhému čtení. Pan zpravodaj upozorňuje, že na straně 3, v posledních dvou odstavcích v článku I. a to před slovem "Stížnosti" mají odpadnout uvozovací znaménka a rovněž za slovem "starších".

Prosím, kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvním čtení a také s korekturou, doporučenou právě panem zpravodajem také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon jest schválen také ve čtení druhém a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme k odstavci 3., jímž jest

3. Zpráva I. výboru rozpočtového, II. výboru zemědělského o návrzích čl. N. S. Vojty a soudr., (č. t. 76), Vojty a soudr. (č. t. 78), Ant. Slavíka a soudr. o zřízení státní pojišťovny. Tisk 2775.

Zpravodajem za výbor rozpočtový je kolega Jos. Špaček, místo něhož bude referovat kolega Jaroš, a za výbor zemědělský kolega A. Slavík.

Zpravodaj posl. Jaroš: Vážení pánové! Rozpočtový výbor jednal o návrzích č. 76, 78 a 1645 na základě zprávy zemského výboru, avšak zamítl návrh rámcového zákona na zřízení státní pojišťovny a povolení úvěru k tomu účelu 20,000.000 K, považuje k řešení této otázky rámcový zákon za nedostatečný. Nenabyl také přesvědčení, že by poskytnutí úvěru 20,000.000 K stačilo k založení státní pojišťovny. Rovněž zdá se mu pochybno, zdali by povinná pojišťovna jako ústav státní prosperovala. Přijal však resoluci, ve které jsou vytknuty zásady: v prvé řadě, aby povinné pojišťování se týkalo škod způsobených požárem na budovách a jiném majetku, dále krupobitím na polních i zahradních plodinách a pádem dobytka.

Působnost veřejného ústavu, k tomu zřízeného, může býti rozšířena i na dobrovolné pojištění všech předmětů, které nepodléhají povinnému pojištění.

Ke zřízení ústavu pojišťovacího přispěje stát patřičným úvěrem, který se postupně splatí z výnosů ústavu.

Pojišťovna pro škody živelní, zřízená za úvěrové pomoci státní, má postavení monopolní.

Výbor navrhuje přijetí resoluce Národnímu shromáždění.

Předseda: Přeje si slova pan zpravodaj výboru zemědělského?

Zpravodaj post. A. Slavík: Ano.

Předseda: Uděluji mu je.

Zpravodaj posl. A. Slavík: Slavné Národní shromáždění!

Výbor zemědělský v mnoha poradách jednal o zřízení státní živelní pojišťovny, a sice z toho důvodu, že na základě statistického materiálu seznal, že nynější pojišťování naprosto nevyhovuje, poněvadž se minulo svým účelem. Účelem pojišťování jest, aby chránilo jednotlivce, aby chránilo majetek každého jednotlivce proti všem možným škodám. Nynější systém pojišťování však nesleduje tohoto účele, nýbrž sleduje účel výdělečný. A v důsledku toho také jest, že dnes jenom v Čechách jest na 70 pojišťovacích ústavů, z nich asi 36 pojišťovacích ústavů velkých a z těch velkých pojišťovacích ústavů jest pouze 5 českých a ostatní pojišťovny mají vesměs sídlo mimo hranice našeho státu. Tedy to samo svědčí o tom, že toto pojišťování není příliš zdravé a že jest nutno, aby na tomto poli bylo vykonáno něco jiného, čím by pojišťování bylo vráceno svému účelu a zájem státu byl chráněn. Ale poněvadž rozpočtový výbor uznal, že nynější doba není vhodna, aby státní pojišťovna byla zřízena, vzhledem k nynějším drahotním poměrům, spokojil se zemědělský výbor resolucí, kterou kol. Jaroš přečetl. Připojuji se k ní a žádám jménem zemědělského výboru, aby tato resoluce byla slavným Národním shromážděním schválena.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata tedy odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Jest nám hlasovati o resolučním návrhu, obsaženém ve zprávě rozpočtového a zemědělského výboru. Resoluční návrh byl přečten, nepotřebuji jej čísti znova. Kdo s ním souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, návrh jest přijat a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen.

Přistoupíme k bodu

4., ke zprávě kulturního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2745), jímž se upravuje správa zemědělského školství a dozor na ně (tisk č. 2766).

Zpravodajem jest p. kol. Babánek, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Babánek: Vážené Národní shromáždění!

Ministerstvo zemědělství přejalo v našem československém státě dědictví po ministerstvech orby rakouském a uherském, a následkem toho převzalo také péči o školství zemědělské. Organisace tohoto školství zemědělského děla se ale v každé zemi státu našeho jiným způsobem a následkem toho nachází se organisace jeho v chaotickém stavu. Máme školy státní, vedle těch jsou školy zemské, školy zemí podporované a školy soukromé. Stát uherský zakládal školy hospodářské ze zcela jiných důvodů a na zcela jiných základech, než se zakládaly školy zemědělské u nás v Čechách a na Moravě. Pro stát uherský byly školy zemědělské prostředkem maďarisace a podle toho také byly zřizovány ve velkém slohu, byly opatřeny bohatými statky, které zaujímají rozměry až 915 ha. Jsou to velké objekty, které musí býti neobyčejně opatrně a odborně spravovány, aby nepřinášely republice škody a to tím více, jelikož je republika převzala ve stavu zanedbaném schválně vyprodané, vyrabované a se sešlými budovami. Bude vyžadovati značných nákladů, aby byly uvedeny do normálního stavu.

Na Moravě jsou školy zemské, u nás v Čechách mimo škol zemských, školy zemí podporované, které společnou prací zemského výboru, okresů, obcí a místních interesentů vykonaly velké dílo a právě tak jako na Moravě odchovávaly uvědomělý, cíle svého a své práce vědomý stav zemědělský.

Chci tudíž zdůrazniti s tohoto místa, že zabývajíce se předlohou, uznávali jsme, že všichni tito činitelé, jak správy zemí, tak správy okresů, celá samospráva naše i místní interesenti vykonali krásné dílo a zaslouží také plného uznání, a toto uznání mohu také vysloviti veškerému učitelstvu škol zemědělských, které v dobách těžkých za velmi nízkých platů a velmi špatných poměrů konalo plně svoji práci poctivě, nezištně a obětavě, takže docílilo přece jen výsledků zdárných a velikých. Z tohoto důvodu také jsme připojili k vládnímu návrhu resoluci, která poukazuje přímo k tomu, že ti, kteří pečovali o školství zemědělské a kteří odevzdají ovoce své práce státu, budou požádáni státem, aby jednali o odevzdání těchto objektů budoucímu řediteli a správci ústavů zemědělských - státu našemu.

Školství zemědělské, jak se nám dnes jeví, jest institucí, která se skládá jednak ze samostatných zemědělských podniků, ze statků a velkostatků a pak z ústavů vyučovacích. Jest zřejmo, že toto spojení přímo vyžaduje, aby bylo vedeno odborným ministerstvem, protože by mohly z vedení neodborného vzniknouti ohromné ztráty. (Nepokoj.)

Předseda: Prosím o klid!

Zpravodaj posl. Babánek (pokračuje): To uvažujíce v kulturním výboru, přijali jsme také celý návrh, který předložila vláda o správě škol, a který rozpadá se hlavně na převzetí těchto škol do správy státní postupně tak, jak stát na to stačí a jak s místními interesenty bude moci dojednati, potom na odborný a školský dozor na toto školství a pak na odstavce, které se týkají převzetí učitelstva, které vesměs má býti převzato do správy a vydržování státního.

Jménem kulturního výboru doporučuji Národnímu shromáždění tuto předlohu a prosím za její přijetí. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Sděluji dodatečně, že k projednání této věci dostavil se jako zmocněnec vlády odbor. rada dr. Kopečný za ministerstvo zemědělství.

O zákoně tomto míním dáti hlasovati v celku. Má 10 paragrafů, žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl. Snad námitek proti tomu není. (Nebyly).

Budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s § 1. -10. incl. zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, jak jest obsažena ve zprávě kulturního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvním čtení.

Ke druhému čtení si pan zpravodaj slova nepřeje?

Zpravodaj posl. Babánek: Ne.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvním čtení, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení. Ještě zbývá vyříditi resoluci.

Zpravodaj posl. Babánek (čte): Vládě se ukládá, aby při postátňování zemědělských škol zemských a zemí podporovaných vstoupila předem v jednání se zemským správním výborem v Čechách, zemským výborem na Moravě a zemskou správní komisí ve Slezsku za účelem dohody v příčině převzetí dotčených škol a jejich majetku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP