Kdo s těmito šesti resolucemi a zejména s tou
první, opravenou tím způsobem, jak jsem uvedl,
souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, také 6 resolucí je
schváleno a tím jest tento odstavec denního
pořádku vyřízen.
Zpravodaj posl. dr. Stojan: Slavné shromáždění!
Vděčnost mizí vůbec, ale hlavně
v politickém životě. I my jsme toho svědky,
ale já hodlám učiniti výjimku a jménem
duchovenstva, kterému jste ovšem skrovnou almužnu
poskytli, vám děkuji. Zajisté duchovenstvo
bude vděčno a pamatovati bude v modlitbách
svých na časné a věčné
blaho národa a krajanů. Zajisté vzrůst
republiky Československé též jest odkázán
na pomoc Boží. Opětuji díky z té
duše, z toho srdce, vroucí díky a "Pán
Bůh zaplať"! (Výborně! Potlesk.)
Předseda: Přistoupíme k odstavci 8
denního pořádku,
ke zprávě ústavního výboru
o vládním návrhu zákona (tisk č.
2040) o zvláštních opatřeních
v oboru samosprávy v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku (tisk č. 2346).
Zpravodajem jest pan kolega Malypetr. (Posl. Kroiher:
Není přítomen, jest ve výboru ústavním!)
Nebude-li proti tomu námitek, přistoupil bych tedy
zatím k odstavci devátému a mezitím
by mohl býti pan kolega Malypetr zavolán.
(Souhlas.)
Námitek proti tomu není, přistoupíme
tedy k odstavci 9. a sice
9. ke zprávě l. výboru sociálně
politického a II. výboru ústavního
o vládním návrhu zákona (tisk č.
2643) o prozatímní úpravě právních
poměrů ústavů léčebných
a humanitních v republice Československé
(tisk 2720).
Zpravodaji jsou páni kolegové dr Syllaba a Malypetr.
Uděluji slovo nejprve panu kolegovi dru Syllabovi.
Zpravodaj posl. dr. Syllaba: Slavné Národní
shromáždění! Jest nám všem
v živé paměti, že president republiky
při svých veřejných projevech znova
a znova slavnostně uznával význam ministerstva
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy pro život státu. Ale toto odborné
ministerstvo jest institucí novou a musí teprve
hledati a stanoviti rozsah a meze svého působení.
K jeho řádné činnosti jest mu třeba
náležité moci výkonné, která
jest až dosud dosti nepatrnou. Zákonem, jehož
osnovu vláda předkládá Národnímu
shromáždění k sankci, má se exekutiva
ministerstva veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy rozšířiti alespoň jedním
směrem.
Základní zásadou předloženého
zákona jest, aby ministerstvo veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy mělo patřičný
dozor na ústavy léčebné a humanitní
veřejné, jakož i soukromé s právem
veřejnosti, k jejichž řízení
jest třeba lékařského vedení
a spolupůsobení. Bylo třeba hledati a najíti
formu výrazu ve znění zákona, aby
jednak ministerstvo mělo při tomto dozoru na ústavy
léčebné a humanitní patřičnou
míru volnosti a samostatnosti, jednak aby nebyla dotčena
dosavadní historicky opřená a založená
pravomoc autonomních těles zemských. Tato
forma se našla v kompromisním pozměňovacím
návrhu, v nějž vyznělo politické
jednání mezi referentem a zástupci strany
lidové a národně demokratické za souhlasu
zúčastněného ministerstva.
Na druhém místě běží při
předložené osnově zákona o to,
aby z důležitých důvodů státních
mohly býti převzaty do správy státní
některé ústavy léčebné
a humanitní ihned, jiné pak postupem času.
Ihned ústavy léčebné a humanitní
v obvodu Velké Prahy, na Ostravsku v uhelné pánvi,
v Lučenci na Slovensku a v Munkáči v Karpatské
Rusi.
Důvodem pro sestátnění existujících
nemocnic Velké Prahy, jakož i pro eventuelní
vybudování nových nemocnic státních
jest nedostatek lůžek. Kdyby správa státní
měla nemocnice ve Velké Praze ve svých rukou,
usnadnil by se odliv a příliv nemocných na
klinikách všeobecné nemocnice, věc to
velmi důležitá, jednak pro potřebu onemocnělého
obyvatelstva pražského zejména v měsících
s větší morbilitou, na příklad
při epidemiích chřipkových, jednak
pro náležitou klinickou výchovu lékařského
dorostu. Na Ostravsku, v Munkáči v Karpatské
Rusi a v Lučenci jest důvodem pro sestátnění
nemocnic hlavně nebezpečí hrozící
epidemie rozmanitých infekčních nemocí
z východu, proti kterým jest třeba při
východních hranicích státních
v řádných veř. nemocnicích
postaviti dokonalou baštu. Jiné ústavy veřejné
léčebné a humanitní mohly by býti
podle znění zákona převzaty do správy
státní teprve tehdy, když by toho vyžadovaly
svrchovaně důležité zájmy státní
a za srozumění se zemským správním
výborem, resp. až bude zavedeno župní
zřízení se zemským výborem
svazovým. (Místopředseda Kadlčák
přejímá předsednictví.)
Vzhledem k uvedeným vývodům navrhuje referent
slavnému Národ. shromáždění,
aby schválilo osnovu zákona o prozatímní
úpravě právních poměrů
ústavů léčebných a humanitních
v republice Československé, jakož i aby schválilo
resoluci připojenou k § 6., kterou se má působiti
na složení poradního sboru, navrženého
§ 6. (Výborně! Potlesk!)
Místopředseda Kadlčák (zvoní):
Uděluji slovo druhému panu zpravodaji p. Malypetrovi.
Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené Národní
shromáždění! Ustavní výbor
projednal předloženou osnovu zákona a připojil
se v celku i v podrobnostech k důvodům zde právě
předneseným. Doporučuji, aby osnova byla
schválena a rovněž i navržená resoluce.
(Výborně!)
Místopředseda Kadlčák (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, debata
odpadá.
K tomuto zákonu předložen byl pozměňovací
návrh, který jest náležitě podepsán
a jest tudíž předmětem jednání.
Ke slovu o tomto návrhu se přihlásil pan
zpravodaj dr. Syllaba.
Zpravodaj posl. dr. Syllaba: Tento pozměňovací
návrh jest výsledkem kompromisního jednání
mezi referentem a zástupci strany lidové a strany
národně demokratické za souhlasu súčastněného
ministerstva. Přijímám jej za svůj
a doporučuji jej slavné sněmovně ke
schválení. Návrh tento zní:
členů Národního shromáždění
Bechyně a soud. na změnu § 1., 4. a
6. osnovy zákona o prozatímní úpravě
právních poměrů ústavů
léčebných a humanitních v republice
Československé.
Podepsaní navrhují: I. aby
1. odstavec 1. § 1. měl toto znění:
Pokud není již zvláštními zákony
tak stanoveno, přísluší od doby účinnosti
tohoto zákona státní správě
dozor na všechny veřejné ústavy léčebné
a humanitní a soukromé ústavy s právem
veřejnosti, k jejichž řízení
je třeba lékařského vedení
nebo spolupůsobení, a to po stránce lékařské
i správní.
2. Aby za odstavec 1. vložen byl tento odstavec:
Tím není dotčeno dosavadní právo
dozoru příslušných zemských (správních)
výborů.
3. Aby § 4. měl toto znění:
Za ústavy státní mohou býti prohlášeny
a převzaty do správy ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy nemocnice
ve Velké Praze, na Ostravsku a v jiných uhelných
pánvích, v Lučenci na Slovensku a v Munkáči
v Podkarpatské Rusi.
Vyžadují-li toho svrchovaně důležité
zájmy státní, mohou býti po dorozumění
s příslušným zemským (správním)
výborem, resp. zemským výborem svazovým
(§ 64. zák. ze dne 29. února 1920, čís.
126. sb. zák. a nař.) vládním nařízením
prohlášeny za státní ústavy a
převzaty do správy ministerstva veřejného
zdravotnictví a tělesné výchovy ještě
jiné veřejné ústavy léčebné
a humanitní (§ 1. t. z.), nebo se svolením
vlastníka ústavy soukromé.
4. Aby v § 6. nahražena byla slova "pro finanční
a hospodářské záležitosti ústavů
léčebných a humanitních", slovy
"pro ústavy léčebné a humanitní".
II. Aby přijata byla tato resoluce: Vládě
se ukládá, aby vydávajíc nařízení
ve smyslu § 3. t. z. jednala v dorozumění se
zemskými (správními) výbory."
Místopředseda Kadlčák (zvoní):
Pan zpravodaj připojuje se k podanému pozměňovacímu
návrhu k §§ 1. 4. a 6.
Hodlám dát hlasovat tím způsobem,
že napřed odhlasujeme § 1., ke kterému
je navržena změna, pak budeme hlasovat o §§
2. a 3., ke kterým není žádná
změna navržena, pak budeme hlasovati o § 4.,
kde jest změna, pak o § 5. beze změny, pak
o § 6., u kterého jest změna, pak o §
7. beze změny a konečně o resoluci. Není-li
žádných námitek proti tomuto pořadu,
přikročíme ke hlasování. (Souhlas.)
Námitek není. Prosím, aby páni zaujali
místa. (Děje se.)
Kdo souhlasí, aby § 1. ve znění změněném,
navrženém panem zpravodajem, byl přijat, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, § 1. jest schválen.
§§ 2. a 3. nemají žádných
pozměňovacích dodatků. Dám
o nich tedy o obou najednou hlasovati.
Kdo souhlasí s §§ 2. a 3. zákona předstojícího
tak, jak původně byl předložen, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, §§ 2. a 3. jsou schváleny.
Přikročíme k § 4., jejž navrhuje
pan referent ve změněném znění.
Kdo souhlasí s ním, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina, § 4. v novém znění
jest schválen.
§ 5. neobsahuje žádných změn. Dám
o něm tedy hlasovati v původním znění.
Kdo souhlasí s § 5. zákona předstojícího,
prosím, aby povstal. (Děje se)
To jest většina, § 5. jest schválen.
K § 6. navržena jest změna, a to, aby nahražena
byla slova "pro finanční a hospodářské
záležitosti ústavů léčebných
a humanitních" slovy "pro ústavy léčebné
a humanitní".
Kdo souhlasí s § 6. s touto změnou, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, § 6. v tomto znění
jest schválen.
§ 7. jest beze změny. Kdo souhlasí s ním,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, § 7. jest schválen.
Má pan zpravodaj pro druh čtení nějaké
změny?
Zpravodaj posl. dr. Syllaba: Nikoliv.
Místopředseda Kadlčák: Přikročíme
ke druhému hlasování. Kdo souhlasí
se zákonem právě v prvém čtení
přijatým ve znění naznačeném,
pak s nadpisem a úvodní formulkou, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, zákon také v druhém
čtení s formulkou úvodní a nadpisem
jest schválen.
Přikročíme ke schválení navržené
resoluce a sice první resoluce výborové a
druhé panem zpravodajem navržené. Znění
jejich jest známo, nebudu je tedy čísti.
Prosím, kdo souhlasí s oběma navrženými
resolucemi, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, obě resoluce jsou schváleny.
Tím tento odstavec denního pořadu jest schválen
a přikročíme k přesunutému
odstavci 8. a sice
ke zprávě ústavního výboru
o vládním návrhu zákona (tisk č.
2040) o zvláštních opatřeních
v oboru samosprávy v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku (tisk č. 2346).
Zpravodajem jest pan kol. Malypetr. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Malypetr: Vážené Národní
shromáždění!
Po státním převratu našem byla učiněna
tehdejším Národním výborem nejnutnější
zákonná opatření, jichž bylo
třeba k zachování a udržení chodu
veškeré naší veřejné správy.
Byla vydána prozatímní ústava, která
ve svém § 4. prohlásila, že veškerou
zákonodárnou pravomoc pro celý stát
i jednotlivé jeho části pravomoc dozorčí
nad mocí výkonnou vykonává jedině
Národní shromáždění. Tímto
ustanovením prozatímní ústavy bylo
zasaženo do dosavadních práv bývalých
zemských sněmů a sice zejména do jejich
práv zákonodárných, ne tak do jejich
činnosti správní, o níž naše
pozatímní ústava neměla žádných
podrobných ustanovení. Přirozený důsledek
toho byl, že nebylo docela jasno, na koho tato činnost
správní přechází. Pokud v Čechách
byla podle známých anenských patentů
tak zv. zemská správní komise, na niž
násilným aktem vídeňské vlády
byla přenesena všechna práva bývalého
sněmu, bylo jakž takž po této stránce
učiněno opatření. Jakmile však
nastal převrat, přestala i existence této
zemské správní komise, a jakmile přestala
činnost zemských sněmů na Moravě
a ve Slezsku, byla tu mezera v činnosti správní
bývalých zemských sněmů a musilo
býti učiněno opatření, aby
byla odstraněna. Praxe sama odstranila to tím, že
mnohé věci, které náležely do
této správní činnosti sněmů,
byly vyřizovány vládou. Ale tento stav nebyl
a není zejména ani nadále udržitelný
a to tím méně, že nynější
naše definitivní ústava zcela jasně
ustanovuje, že veškerá činnost zemských
sněmů úplně a definitivně přestává.
Tato správní činnost je velmi často
rázu tak podřízeného, že by se
zatěžovaly tím orgány, které
by měly jaksi zastupovati zemské sněmy jako
orgány zákonodárné. Toto ustanovení
naší prozatímní ústavy o tom,
že přestaly existovati naše zemské sněmy,
dalo by se vykládati tak, že veškerá činnost
jejich přechází na Národní
shromáždění. Ale tato činnost
správní jest opravdu rázu velmi malého,
je to na př. povolování zvýšeného
procenta přirážek obcím, je to povolování
zvláštních obecních dávek a podobné
menší akty správní, jimiž zákonodárný
sbor příště zbytečně by
se zatěžoval a ve své činnosti by byl
zdržován. Mimo to jednalo by se také o hospodářství
s obecním majetkem zemským. Naproti tomu jsou ovšem
některé úkony správní činnosti
zemských sněmů, které jsou dosti důležité,
a nemůže býti udržen stav jako dosud,
že totiž zemské správní výbory
nebo zemské správní komise, které
převzaly výkony všech těchto oborů
správní činnosti zemských sněmů,
vykonávají tuto činnost, nejsouce nikým
kontrolovány a nikomu podřízeny. V důsledku
toho také nebyly tu ústavní orgány,
které by za jejich činnost nesly plnou ústavní
zodpovědnost. Tak na př. v otázce zemského
rozpočtování a zemských fondů,
jakož i účtování byl tu neudržitelný
stav.
Osnova zákona proto navrhuje, aby tato správní
činnost zemských sněmů byla přenesena
na vládu, a ústavní výbor, uváživ
veškeré důvody, jimiž vláda doprovodila
své návrhy a pamětliv toho, že již
Národní shromáždění jedním
svým zákonodárným aktem, a sice novelou
k obecnímu zřízení, svěřilo
část této působnosti bývalých
zemských sněmů vládě, a sice
souhlas s tím, aby bylo provedeno slučování
nebo rozlučování obcí, doporučuje,
aby osnova zákona byla v předloženém
znění schválena. (Výborně!)