Pátek 9. dubna 1920

Vláda jest závislá v takových státech, ať republikách, ať monarchiích, na okamžitých situacích, otřesech a krisích parlamentu, a musí býti často vyměňována; zase ne snad z odborných hledisek, t. j. proto, že by člen vlády se zmíněného odborného hlediska nestačil k vedení resortu, nýbrž prostě proto, poněvadž nastalo jisté politické přeskupení v parlamentu samém. Z toho pak resultuje naprostý nedostatek kontinuity ve správě jednotlivých ministerstev, tedy resortů, kterýžto nedostatek lest na újmu spořádané správě státní. Kdyby byl totiž ministrem sebe větší odborník, nemůžeme od něho žádati, aby během 14 dnů aneb jednoho měsíce zapracoval se tak důkladně do svého oboru, aby jej ovládal ve věcech odvětvích, aby znal personál svého úřadu atd. Stane-li se tak vsak v nejlepším případě, dejme tomu, že těchto znalostí nabude, pojednou následkem událostí parlamentních jest nucen úřad svůj opustiti a nastoupí jiný muž, který, kdyby byl třeba sebe víc vynikajícím odborníkem, zase musí začíti znovu, než pozná jednotlivé chéfy, úředníky, kompetenci departementů atd. To jsou tedy důsledky parlamentního režimu, které činí žádoucím, aby jim bylo čeleno podobnou institucí, jako jest instituce státních tajemníků. Státní tajemník podle naší předlohy má býti nejvyšším úředníkem v jednotlivém ministerstvu, má býti chéfem tohoto ministerstva a má býti stálým jeho úředníkem, tedy osobou, ve které se ta kontinuita služby má jeviti a soustřeďovati zkušenost a praxe úřední.

Velevážení pánové! Několik bodů a zásad této předlohy bylo zvláště sporno a o tyto spory se právě rozbito vyjednávání v ústavním výboru a ve vládě, a tyto spory měly také za důsledek stálé odsunování parlamentního projednávání předlohy. Nejspornější snad z těchto zásad jest obsažena v § 2. Tam jest totiž řečeno, že státní tajemník nemůže býti členem zákonodárného sboru. Jest opravdu ku podivu, že tato zásada, která se mi zdá býti samozřejmou, poněvadž vyplývá z celé myšlenky instituce, narazila u mnohých činitelů na odpor. Bylo řečeno, že tato osnova právě proto, že obsahuje tento paragraf, jest nepřijatelnou.

Velevážení pánové! Kdybychom tento paragraf vynechali anebo nahradili jej jiným obsahem, neměl by zákon žádného smyslu, a dále by pak námitky, o kterých se ihned zmíním, byly úplně oprávněny, t. j., že bychom zavedením státních tajemníků zdvojili křesla ministerská, že bychom pak měli dva ministry v každém resortu a neměli žádnou kontinuitu a také žádnou záruku, že bude v ministerstvech sedět odborník, znalec své věci. Podotýkám při tom, že, ačkoliv to v předloze není výslovně řečeno, může býti státním tajemníkem jen ten, kdo má zákonem předepsanou kvalifikaci, poněvadž by to nemělo smysl žádný, aby sice pro čtvrtou nebo pátou třídu, pro jednotlivé sekční chéfy žádala se kvalifikace podle služební pragmatiky státních zaměstnanců, ale ne státního tajemníka pro třetí třídu. Jest ovšem velký rozdíl mezi formálním a materielním průkazem kvalifikace. Jest jisto, že někdo může míti materielní kvalifikaci, ale nemůže ji prokázati formálně. Ve státním životě musíme arciť klásti váhu na tyto formality, poněvadž jedině takto zabráníme různé protekci atd. Tolik tedy o pochybnosti, týkající se inkompatibility míst státních tajemníků s členstvím v zákonodárných sborech.

Druhá pochybnost týkala se otázky obligatornosti této instituce. Bylo totiž namítáno, že se neodporučuje, aby v každém ministerstvu za všech okolností musil býti státní tajemník. A bylo k tomu poukazováno, že jednak jsou malá ministerstva, kde není třeba zvláštního zástupce ministrova, tam že to obstará snad služebně nejstarší sekční chéf atd. A pak bylo též namítáno, že může se státi i za vlády parlamentárního režimu, že v některém ministerstvu sedí parlamentární ministr, který své věci rozumí, takže státního tajemníka nepotřebuje. To jest docela správné, ale přece jen tyto námitky spočívají na zásadním nepochopení vlastního účelu instituce státních tajemníků.

Především dovolil bych si podotknouti, že státní tajemník nemá býti nějakým pomocníkem ministrovým, který by přetíženému ministru pomáhal, aby zdolal veškeré úřední práce, nýbrž, že státní tajemník má býti představitelem oné již zmíněné kontinuity ve službě jednotlivých centrálních úřadů správních, a tento požadavek kontinuity ovšem platí stejně pro malá, jako pro velká ministerstva. Dále nelze zapomínati, že ani druhou námitkou, že se může státi, - a také se ministry vynikající odborníky, nelze vyvrátiti požadavek obligatornosti instituce státních tajemníků, to jest, aby již zákonem v každém ministerstvu bylo systemisováno místo státního tajemníka, protože bychom jinak vytvořili dvě kategorie ministrů, a bylo by velmi trapno ministru, který by měl státního tajemníka, seděti vedle ministra, který by ho neměl, poněvadž z toho by se vyvozovaly příslušné konkluse, pokud se týče odborné schopnosti ministrů. Dovolil bych si proti těmto námitkám ještě upozorniti na něco. § 1., kterým jest řečeno, že v každém ministerstvu zřizuje se touto imperativní formou státní tajemník, připouští ve své textaci i ten výklad, že není za všech okolností nutno míti ve všech ministerstvech skutečně toto místo státního tajemníka obsazeno. § 1. dá se totiž vyložiti i tak, že zákon nařizuje pouze systemisování místa stát. tajemníka v každém ministerstvu, což ovšem nevylučuje možnost, že v určitém ministerstvu po určitou dobu zůstane místo stát. tajemníka neobsazeno snad z toho důvodu, že právě nyní úřadující ministr jest odborníkem tak vynikajícím, že nepotřebuje žádnou podporu státního tajemníka atd.

Právě s hlediska zmíněné degradace ministra jsem se v poradách ústavního výboru vyslovil proti podobné úpravě věci, a též proto, že by se tím dalo jaksi na libovůli vládě nebo presidentu republiky, aby v tom ministerstvu jmenoval státního tajemníka, v onom ne.

Konečně byla přednesena námitka, že touto osnovou kterou zavádíme celou řadu nových vysokých státních úředníků, zatěžujeme opět státní pokladnu. To jest sice zcela správné, ale uvážíme-li výhody, které by tato instituce přinesla, když bude správně praktikována, výdaje ty relativně nebudou tak strašné, protože jsme si zvykli v nynější době na takové cifry výdajové, že oněch 16 lidí ještě uživíme. Ovšem musí míti instituce efekt, který si od ní slibujeme, totiž především, nač kladu největší váhu, - že dosáhneme v nejvyšších úřadech stabilitu a kontinuitu, která nebude rušena různými parlamentárními otřesy v Národním shromáždění. Rozumí se konečně samo sebou, že nebylo úmyslem mým a ostatních členů ústavního výboru, abychom snad institucí státních tajemníků odstrčili ministry na druhou kolej a že bychom z nich chtěli učiniti jen bezvýznamné figury, řečníky v parlamentě atd. To rozhodně ne. Pan kol. Dolanský se tázal, kdo bude zodpověden? Zodpovědným bude parlamentární ministr, z čehož plyne, že parlamentární ministr vždycky bude šéfem oficielním, šéfem úřadu, a že dotyčný státní tajemník bude pouze jeho zástupcem. S toho hlediska se zajisté nemusí nynější i budoucí vláda báti, že by tím snad utrpěla něco na svém prestiži.

Na konec dovolte mi, velevážené Národní shromáždění, abych vyslovil své potěšení nad tím, že se podařilo ještě v poslední chvíli zákon tento usnésti v Národním shromáždění, poněvadž, jak pravím, pro svou osobu aspoň od něho očekávám mnoho, bude-li správně praktikován, o čemž pochybovati nemusíme. (Výborně!)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Pan zpravodaj ještě k nějakému doplňku si vyžádal slovo před hlasováním.

Zpravodaj poslanec dr. Weyr: Co se týče titulu zákona vzhledem k stáří té předlohy poznamenávám, že titul jeho má zníti: "Zákon ze dne... dubna 1920 o státních tajemnících".

Rozumí se, že sem přijde podle předpisu ústavní listiny uvozovací věta, která zní: "Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně".

Předseda: Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí se zákonem, obsaženým ve zprávě ústavního výboru a opraveným tak, jak právě nyní pan zpravodaj uvedl, a opatřeným příslušnou úvodní formulí, s §§ 1., 2., 3., 4. a 5., jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj slova ke druhému čtení?

Zpravodaj poslanec dr. Weyr: Ne.

Předseda: Není tomu tak.

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení v tom znění, jak byl přijat, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím tak tento odstavec denního pořadu jest vyřízen.

Máme přistoupiti k odstavci 7., ke

7. zprávě kulturního výboru o návrhu čtena Národního shromáždění dra Stojana a soudruhů (tisk 1899), aby byla zvýšena kongrua duchovenstva katolického, řecko-katolického, evangelického a řecko-orientálního; o návrhu člena Národního shromáždění Frant. J. Kroihera a soudr. (tisk č. 1710) stran drahotního přídavku kněžím v duchovní správě ustanoveným, a o návrhu člena Národního shromáždění dra Stojana a soudr. (tisk č. 1761) o drahotním přídavku pro duchovenstvo (tisk č. 2546).

K formálnímu jednání vyžádal si slovo pan kol. Johanis, uděluji mu je.

Posl. Johanis - Slavné shromáždění! Poněvadž o tomto bodu jest třeba provésti ještě další jednání mezi stranami, navrhuji, aby tento sedmý bod denního pořadu byl odročen do schůze večerní.

Předseda: Ve formálním ohledu vyžádal si slovo pan kolega Šrámek. Uděluji mu slovo.

Posl. Šrámek: Pánové, kteří právě učinili tento formální návrh, vědí přece velmi dobře, že jednání politické o různých věcech bylo započato a zcela loyálně se provádí dále. Myslím proto, že není naprosto žádné příčiny, abychom měnili denní pořad, který jsme ustanovili zcela shodně všichni v konferenci klubovních předsedů. (Tak jest) Prosím proto, aby také pan navrhovatel laskavě ustoupil od svého návrhu, poněvadž o nějakých vetech pro známou školskou předlohu není žádné řeči.

Předseda (zvoní): Táži se, zda-li pan navrhovatel trvá na svém návrhu.

Poslanec Johanis: Poněvadž pan kolega prof. Šrámek mne ujistil, že v té věci školské, která jaksi souvisí s tímto bodem, jest sjednána dohoda a že tento zákon nebude vetován, upouštím od svého návrhu.

Předseda: Přistoupíme tudíž k projednání bodu sedmého. Zpravodajem jest pan kolega dr. Stojan. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec dr. Stojan: Slavné shromáždění! Národní shromáždění ve své šlechetnosti pamatovalo na všechny kategorie a všem zřízencům hledělo platy jejich polepšiti. Přichází nyní v poslední řadě duchovenstvo. (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj poslanec dr. Stojan (pokračuje): Zajisté návrhy na zlepšení poměrů jeho nebyly by zde podávány, kdyby duchovenstvo nebylo opravdu ve velké bídě a nouzi. Pánové, záležitost tuto nepovažujeme za nějakou kulturní záležitost, nýbrž pohlížíme na ni jako na záležitost sociální. Vím, že se namítne, že se mělo počkati s řešením této otázky, až bude provedena otázka odluky církve od státu. Avšak, slavné shromáždění, když se někomu zle vede a je v nebezpečí nouze, nemůže zajisté čekati na nějaké zásadní řešení, nýbrž jest třeba, aby mu pomoženo bylo hned a bez odkladu.

Jedná se o duchovenstvo římsko-katolické, řeckokatolické, řecko-orientálské, jakož i evangelické. Snad by se mohlo namítnouti, že jest zákon navrhován toliko pro duchovenstvo římsko-katolické, kdežto pro ostatní navrhovány jsou toliko resoluce. Musili jsme se omeziti na resoluce toliko z technických příčin, poněvadž z téhož důvodu a zejména s ohledem na nynější poměry na Slovensku nemohl býti včas připraven zákon. Avšak ministerská rada opětně a opětně, pravím: třikráte se o této věci radila a přiznala těmto resolucím povahu zákona, takže mají opravdu význam zákona.

Velectění pánové, jest to jen kapka na horký kámen, co povolujete. Prosím, abyste dovršili šlechetnost a dílo toto šlechetně také korunovali.

Prosím, o přijetí zákona jakož i připojených resolucí. (Výborně!)

Předseda: Ku slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím pány, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Před hlasováním však uděluji slovo ještě panu zpravodaji, poněvadž schází úvodní formule, která tvoří věcnou součástku zákona

Zpravodaj posl. dr. Stojan: Navrhuji, aby v čele zákona umístěna byla věta: "Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně".

Předseda: Dám nyní hlasovati o navrhovaném zákoně s doplňkem páně zpravodajovým. Budeme hlasovati o zákoně v celku, poněvadž zákon má toliko tři paragrafy a žádný pozměňovací návrh nebyl podán. Námitek proti tomu není? (Nebylo.)

Kdo souhlasí s § 1., 2. a 3. zákona, jakož i s nadpisem jeho a s úvodní formulí, jež byla panem zpravodajem právě přečtena, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Předseda: Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova?

Zpravodaj, poslanec dr. Stojan: V resoluci první, kde stojí, že se "vládě ukládá, aby římsko-katolickým duchovním atd." patří slovní dodatek nějaký, aby byla všechna pochybnost vyloučena, do závorky "i pensistům". A v druhém paragrafu zákona má býti na místo "ministerstvu školství" "ministru školství" a "ministru financí" a pak v poslední řádce má býti ve slově "provedly" jota.

Předseda: Pan zpravodaj doporučuje v druhém čtení korekturu v paragrafu druhém, aby místo "ministerstvu" v prvém i druhém řádku stálo "ministru školství" a "ministru financí" a v posledním slově téhož paragrafu "provedli", aby místo ypsilon stálo měkké "i".

Kdo souhlasí s tímto korigovaným zákonem, přijatým v prvém čtení, také ve druhém čtení, prosím; aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také v druhém čtení a zbývá nám rozhodnouti o šesti resolucích, obsažených na stránce 3. ve zprávě kulturního výboru. První resoluce je opravena panem zpravodajem tak, že v druhé řádce za slovem "duchovním" má státi ("i pensistům").

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP