Místopředseda Kadlčák (zvoní):
Ke zprávě není nikdo zapsán, debata
tudíž odpadá.
K tomuto zákonu předložen byl řádně
podpisy opatřený návrh, aby paragraf 3. byl
doplněn následovně:
"Vláda jest povinna podávati Národnímu
shromáždění pravidelné zprávy
o veškeré činnosti zemských správních
výborů, komisí, zejména zemských
rozpočtech a účetních závěrkách."
Tento návrh dra Lukavského, Šrámka,
Bechyně, dra Vrbenského, dra Krouského,
Kmeťka, dra Viškovského a soudr.
jest předmětem jednání.
Zpravodaj posl. Malypetr: Připojuji se k tomuto
návrhu.
Místopředseda posl. Kadlčák:
Pan zpravodaj přizpůsobuje se k tomuto návrhu.
Přikročíme k hlasování.
Prosím, aby páni zaujali místa.
Zpravodaj posl. Malypetr: Ještě jest potřeba
doplniti osnovu zákona úvodní formulí,
která zní: "Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:"
Místopředseda posl. Kadlčák:
Přikročíme k hlasování.
Zákon tento obsahuje celkem 5 paragrafů. Dám
o § 1., 2., 4. a 5., k nimž není žádných
dodatků, hlasovati najednou. Není námitek?
(Nebyly)
Kdo souhlasí, aby §§ 1., 2., 4. a 5. ve znění
předlohy byly schváleny, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina. Paragrafy tyto jsou schváleny.
Při § 3. byl podán návrh na doplnění,
ku kterému se připojil pan zpravodaj. Dám
hlasovati o § 3., jak byl navržen i s předloženým
doplňkem, pak o nadpisu a úvodní formuli.
Kdo souhlasí s § 3. v tom znění, jak
byl nyní navržen, s nadpisem a úvodní
formulí, prosím, aby povstal. (Děje se).
To jest většina. Zákon jest schválen,
jak byl navržen.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova?
Zpravodaj posl. Malypetr: Nemám žádných
připomínek.
Místopředseda posl. Kadlčák:
Přikročíme tudíž ke druhému
čtení. Kdo souhlasí, aby předložený
zákon, jak byl v prvním čtení schválen,
i s nadpisem a úvodní formulí, byl i ve druhém
čtení schválen, prosím, aby povstal.
(Děje se.)
To jest většina. Zákon jest schválen
i ve druhém čtení.
Tím jest tento odstavec denního pořádku
vyřízen.
Přikročíme k dalšímu odstavci
denního pořádku, jím ž jest:
10. zpráva výboru pro pozemkovou reformu
o osnově zákona o vybírání
správního příspěvku k úhradě
správních výloh spojených s prováděním
§ 63. zákona ze dne 30. ledna 1920 81. sb. z. a n.
(zákona přidělovacího) o prozatímním
pachtu. Tisk 2652.
Zpravodajem jest pan kolega Biňovec. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. Biňovec: Velectěné
Národní shromáždění!
Provádění § 63. zákona přídělového
vyžaduje značných administrativních
nákladů. Pozemkový úřad byl
nucen svolati za účelem porad ankety v Praze a Brně,
ankety znalců a odborníků zemědělských,
kteří měli dáti podklad ke zpracování
instrukcí pozemkového úřadu, jež
zaslány byly politickým úřadům
okresním za účelem stanovení směrnic
k provádění § 63. zákona přídělového.
Vedle anket bylo třeba také ještě mnoho
jiných porad svolati, jež vyžádaly si
značných nákladů. Mimo to uvědomění
širokých vrstev lidových na venkově
vyžadovalo vyhotovení plakátů a různých
vyhlášek, jakož i archů přihlašovacích
o půdy. Tím vznikly také pozemkovému
úřadu značné výlohy. Výlohy
ty obnášejí již teď na 21/2
milionů korun a, poněvadž, jak jsem již
včera ve svém referátě o náhradovém
zákonu prohlásil, řídí se Pozemkový
úřad snahou, aby nestal se pasivním činitelem
a pasivní součástkou státního
hospodaření, přišel k názoru,
že jest třeba ku provádění zákona
přídělového § 64. také
stanovit určité poplatky.
Výbor pro pozemkovou reformu dospěl k přesvědčení,
že tyto poplatky jest třeba stanoviti na 5 K z jedné
měřice neboli 0.19 ha, na Slovensku pak 7.50 K z
jedné polovice katastrálního jitra. Tímto
poplatkem jest možno krýti výlohy Pozemkového
úřadu, aniž by se těžce snad zatěžoval
pachtýř, resp. nájemce malého pozemku
zemědělského. Mám dojem a přesvědčení,
že tento poplatek může v prvé řadě
býti do jisté míry také k tíži
těch, kteří půdu propachtovávají,
t. j. máme oprávněnou naději, že
velkostatkáři neboli majitelé velkého
zabraného pozemku mají povinnost vyjíti vstříc
všem malým zemědělcům, kteří,
vedeni jsouce snahou a starostí o výživu, dnes
o kousek půdy žádají. Jest pravda a
je to politování hodno, že ještě
v té době, kdy národ opravdu touží
již po reálním provádění
pozemkové reformy, vyskytují se velkostatkáři,
majitelé velkých statků a vedle toho také
jejich úředníci, kteří i v
tomto malém, řekl bych příštipku
pozemkové reformy dělají překážky
při provádění tohoto začátku
pozemkové reformy a ztěžují žadatelům
přidělení půdy.
Právě teď před chvilkou dostal jsem
stížnost z panství Kácovského,
náležejícího pod správu bývalých
statků císařských, kde oprávněná
žádost tamějších zemědělců
byla zamítnuta, a požadováním přehnaných
poplatků pachtovních znemožněna. Tyto
případy svědčí o tom, že
ještě jest v našem národě jistá
část lidí, kteří stále
nechtějí věřiti v provádění
pozemkové reformy a dbají jen toho, aby ztěžovali
snahu a poctivé přání našich
zemědělců. Používám této
příležitosti k tomu, abych s tohoto místa
znovu prohlásil, že pozemková reforma jest
dílem, které se nenechá ničím
znemožniti, ze jest to problém, který jest
podmíněn národohospodářskou
existencí a vývojem našeho národa. Jest
tedy přímo trestno, a jest jistě škodlivo,
když někdo ještě z těch, kteří
mají právo správy na nějakém
statku, ztěžují provádění
pozemkové reformy.
Je v předpokladu, že osnova zákona, kterou
vám nyní předkládám, nijak
nezatíží naše zemědělce,
naopak na druhé straně zabezpečí rozvoj
hospodářských našich poměrů
a zabezpečí řádný příjem
z práce, kterou pozemkový úřad na
prospěch zemědělců vykonává,
žádám, aby osnova také schválena
a přijata byla. Doporučuji ji ku přijetí.
Pan kolega Lukavský navrhuje změnu předložené
osnovy v tom smyslu, aby v § 1. na řádce 5.
byla škrtnuta slova: "pozemkovému úřadu",
a aby za první odstavec, končící slovy
"období", zařaděn byl doplněk:
"Správní příspěvek zapraviti
jest kolkem na pachtovní smlouvě". Mimo to
navrhuje pan kolega dr. Lukavský škrtnutí
obsahu § 2. a zaměnění jeho obsahem
znějícím takto: "O vymáhání
dlužného příspěvku správního
platí stejná pravidla, jako o vymáhání
poplatků".
Konformuji se s tímto návrhem a doporučuji,
aby také v tomto smyslu byla učiněna v předloze
změna.
Místopředseda Kadlčák: Ke slovu
není nikdo přihlášen, debata odpadá.
Nebude-li námitek, dám hlasovati najednou o §§
1., 2., 3., ve znění, jak nyní pan zpravodaj
se konformoval. Námitek není? (Nebyly.) Prosím,
račte zaujmouti místo. (Děje se.)
Přikročíme k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem zákona, pak s nadpisem
a úvodní formulkou, tak, jak byl nyní panem
zpravodajem s těmi změnami navržen, prosím,
aby povstal. (Děje se.) To jest většina,
zákon jest schválen.
Pane zpravodaji, máte nějaký doplněk?
Zpravodaj poslanec Biňovec: Nemám nic.
Místopředseda Kadlčák: Přikročíme
nyní k druhému hlasování. Kdo
souhlasí se zněním zákona, právě
v prvém čtení přijatým, také
ve druhém čtení, prosím, aby
povstal. (Děje se.)
To jest většina, zákon je přijat
také ve druhém čtení a tím
tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.
Přikročíme k následujícímu
odstavci denního pořádku, jímž
jest:
11. volba 12 přísedících volebního
soudu. Po dohodě všech stran předložena
byla tato kandidátní listina:
Frant. Červený, rada vrch. zem. soudu v Praze.
Dr. Kalláb, universitní profesor v Brně.
JUDr. Josef Bukovský, notář v Bubenči.
JUDr. Otto Bondy, advokát v Hoře Kutné.
JUDr. August Ráth, sekční šéf
unifikačního ministerstva v Praze.
JUDr. Josef Holůbek, místopředseda
pozemkového úřadu v Praze.
JUDr. Otakar Hübschmann, advokát v Praze.
JUDr. Ludvík Hanf, advokát v Brně.
Josef Bukvaj, rada zem. soudu v Strakonicích.
František Novák, rada pozemkového úřadu
v Praze.
JUDr. Popel, advokát v Praze.
JUDr. Prouza, senátní president v Brně.
Není žádných námitek proti uvedeným
kandidátům, prosím, abyste povstáním
dali svůj souhlas na jevo. (Děje se.) To
jest většina. Volba jest provedena a navržení
jsou schváleni.
Výboru kulturnímu:
Tisk 2763. Vládní návrh zákona,
jímž se upravuje započtení služební
doby profesorů škol středních, pokud
byla ztrávena na školách nižší
kategorie nebo v duchovní správě. (Současně
přikázán též výboru státně-zřízeneckému).
Vláda žádá, aby zpráva podána
byla do pěti dnů. Jest nějaká
námitka proti přidělení a lhůtě?
(Nebyla.) Není, jest tedy schválena.
Přikročím k ukončení
schůze a navrhuji, aby se příští
schůze konala dnes 9. dubna 1920 o 7. hodině
večerní s tímto
1. Zpráva rozpočtového výboru o návrhu
čl. N. S. J. Marka a soudr., tisk 2185, jímž
se částečně mění zákon
o osobních daních přímých.
Tisk 3765.
2. Zpráva kulturního výboru o návrhu
čl. N. S. dra Hajna, Brožíka,
Freimana, dra Srdínka a soudr., tisk 2499
o změnách a doplňcích zákona
ze dne 3./IV. 1919, čís. 189 sb. zák. a nař.,
o školách národních a soukromých
ústavech vyučovacích a vychovávacích.
Tisk 2772.
3. Zpráva I. výboru rozpočtového,
II. výboru zemědělského o návrzích
čl. N. S. M. Vojty a soudr., tisk 76, 78 a čl. N.
S. Slavíka a soudr., tisk 1645 o zřízení
státní pojišťovny. Tisk 2775. Po případě:
4. Zpráva kulturního výboru o vládním
návrhu zákona, tisk 2745, jímž se upravuje
správa zemědělského školství
a dozor na ně. Tisk 2766.
5. Zpráva kulturního výboru o vlád.
návrhu zákona, t. 2737, kterým se přechodně
upravují právní svazky učitelstva
na veřejných školách obecných
a občanských. Tisk 2771.
6. Zpráva kulturního výboru o návrhu
čl. N. S. dra Lukavského a soudr., tisk 2654
a o návrhu vládním, tisk 3662 na upravení
správy školské. Tisk 2770/I.
7. Zpráva ústavního výboru o návrhu
zákona o zastoupení sibiřských legionářů
v poslanecké sněmovně (Podle § 14. a
17. jedn. ř.). Tisk 2703.
8. Zpráva výboru technického a rozpočtového
o vládním návrhu zákona, tisk 2700
o úpravě uhelného hospodářství.
Tisk 2783.
9. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o vládním
návrhu zákona, tisk 2376, jímž se doplňují
některá ustanovení zákona ze dne 27.
května 1919, čís. 318 sb. z. a n. o zajištění
půdy drobným pachtýřům. Tisk
2774.
Jsou námitky proti hodině, anebo dennímu
pořadu navrženému? (Nebyly.) Nejsou,
bere se tedy na vědomí schvalující.
Končím schůzi.