Středa 31. března 1920

Dovoluji si podotknout, že kolega Mlčoch dodatečně vzdal se redigování časopisu "Československý Deník", poněvadž uznal, že současně nemůže zastávat funkci zodpovědného redaktora a zároveň poslance, a vyhověl tak přání imunitního výboru, v této věci již dříve vyslovenému.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme tedy ku hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Imunitní výbor navrhuje, aby posl. Rudolf Mlčoch vydáván nebyl. Kdo s návrhem souhlasí, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina, návrh je přijat a tím tento odstavec denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme k odstavci pátému, jímž jest

5. zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze o vydání člena Národního shromáždění J. Stivína ke stíhání pro přečin urážky na cti spáchaný tiskem (k žalobě A. Pika) (tisk č. 2688).

Zpravodajem jest pan kolega dr, V. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec dr. Vratisl. Černý: Slavné Národní shromáždění! Ve "Večerníku Práva Lidu" ze dne 22. ledna 1920, č. 17, jehož zodpovědným redaktorem je Josef Stivín, uveřejněn jest pod nadpisem "Jak se hospodařilo v obcích za války" článek, v němž se mimo jiné tvrdí, že z přídělu 60 beden mýdla pro obec Vršovickou "jednu bednu si mezi sebe rozdělili páni městští radní".

Pan Antonín Pik, tajemník ve Vršovicích, který byl před válkou a ještě také za války až do konce roku 1918 členem městské rady vršovické, cítí se tímto článkem uražen a podal žalobu na trestní stíhání Josefa Stivína, jako zodpovědného redaktora pro přečin urážky na cti, spáchaný tiskem. Imunitní výbor, vzhledem k tomu, že musí býti občanu na cti ohroženému poskytnuta možnost, aby soudním projednáním věci zadostiučinění si zjednal, činí návrh, aby člen Národního shromáždění Josef Stivín k žádosti zem. trest. soudu v Praze ze dne 7. února 1920 čís. jedn. Pr. XIV byl vydán.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Imunitní výbor navrhuje, aby člen Národního shromáždění Josef Stivín vydán byl.

Kdo s usnesením imunitního výboru souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, návrh jest přijat.

Měli bychom přistoupiti k dalšímu odstavci denního pořádku, ale pokládám za nedůstojno, abychom za takovéto přítomnosti, za takovéto presence dále jednali a přerušuji schůzi. Schůze se sejde opět za půl hodiny.

(Schůze přerušena o 11. hod 25 min. dop.)

(Opětné zahájení schůze ve 12 hod. 5 m. odpoledne.)

Předseda: Zahajuji opět schůzi a přistoupíme k dalšímu odstavci denního pořádku, jímž jest

6. zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze o vydání člena Národního shromáždění Em. Špatného ke stíhání pro přečin proti bezpečnosti cti, spáchaný tiskem (k žalobě Jar. Bičiště) (tisk č. 2689). Zpravodajem jest pan kolega dr. V. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Vr. Černý: Slavné Národní shromáždění! V čísle 21 časopisu "Večerní České Slovo" ze dne 27. ledna 1920 uveřejněn byl článek, v němž se uvádí, že v zabaveném policejním archivu nalezeny byly dokumenty, jimiž mezi osobami, které se nabízely ke konfidentským službám, byl také "Bičiště Jarosl., papírník, Praha II., Pštrosova ul."

Článkem tím se Jar. Bičiště cítí těžce uražen.

Imunitní výbor vzhledem k tomu, že člen Národního shromáždění Emil Špatný není ani zodpovědným redaktorem časopisu "Večerní České Slovo", ani není zjištěna účast jeho při sepsání zmíněného článku, a vzhledem k tomu, že výboru imunitnímu policejní archiv přístupným není, činí návrh, aby člen Národního shromáždění Emil Špatný k žádosti zemského trestního soudu v Praze ze dne 16. března 1920 Pr. XIV 32/20 vydáván nebyl.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme ku hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Zvoní.) Prosím pány, aby se odebrali na svá místa. (Děje se.)

Imunitní výbor navrhuje, aby člen Národního shromáždění Emil Špatný vydáván nebyl. Kdo s návrhem výboru imunitního souhlasí, prosím aby povstal. (Děje se.) To jest většina. Návrh je přijat a tím tento odstavec denního pořádku vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu, jímž jest

7. zpráva jednak výboru ústavného, jednak výboru rozpočtového o vládnom návrhu zákona (tisk čís. 2642) o prozatímnej úprave správy mest s regulovaným magistratom na Slovensku (tisk čís. 2693).

Zpravodajem jest p. kol. Medvecký, místo něho jsem požádal místopředsedu ústavního výboru p. kol. dra Hnídka, aby přejal referát, a uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění! Právě předložený návrh zákona jest vlastně jen doplňkem zákona o obecních a obvodních notářích na Slovensku, kteří byli postátněni. Podobně jako u těchto úředníků obecních a obvodních notářů musilo býti učiněno opatření ohledně úředníků měst s regulovaným magistrátem na Slovensku. Jsou to obdobná města jako Praha, Liberec atd. Tato osnova navrhuje, aby ti úředníci, kteří mají kompetenci jako: měšťanosta, městský policejní kapitán, magistrátní radové, hlavní notáři, hlavní fiskál a přísedící a notáři sirotčí stolice, kteří vykonávají kompetenci těchto funkcionářů, stali se úředníky státními. Budou tudíž jmenováni vládou a podléhají také pragmatice o státních úřednících. Ovšem tito státní úředníci musí míti způsobilost ke konceptní službě, ale poněvadž za dnešního stavu věcí bylo by těžko, aby konceptní úředníci byli opatřeni, tedy v prvních pěti letech mohou býti také ustanoveni oni úředníci, kteří nemají způsobilost konceptních úředníků. Počet systemisovaných míst určí ministr vnitra. Všichni úředníci, kteří jsou dosud ve svých funkcích ustanoveni, musí podle tohoto zákona do 60 dnů hlásiti se k převzetí do státní služby. Nepřihlásí-li se, má se za to, že vzdávají se této služby; ovšem odcházejí bez jakéhokoliv nároku ze služby.

Důležité ustanovení jest v § 7., kde ti úředníci, kteří dopustili se nějakého jednání, namířeného proti státu československém, budou bez jakýchkoliv nároků propuštěni. Mimo to jest vyhraženo právo trestně je stíhati.

Důležité jest ustanovení také § 13., který se týká autonomních úředníků. Dřívější ustanovení se týkalo státních úředníků, nyní § 13. týká se úředníků autonomních. Tito úředníci autonomní nejsou ustanoveni vládou, nýbrž městským zastupitelstvem. Důležité ustanovení jest však, že tato jmenování budou schvalována županem. Zde prosím, aby vzalo slav. Národní shromáždění na vědomí, že jest podán pozměňovací návrh. V původní osnově, přijaté ústavním výborem, bylo v prvním odstavci ustanovení, že jmenování ta mají býti schvalována měšťanostou. Nyní jest pozměňovací návrh však, aby toto jmenování bylo schvalováno županem. Konformuji se tomuto návrhu pozměňovacímu. Rovněž i tito autonomní úředníci musí býti potvrzováni ministrem vnitra, jinak nemohli by úřad svůj vykonávati.

Ustanovení § 16. zní, že působnost tohoto zákona rozšiřuje se na Podkarpatskou Rus. Připomínám výslovně, že tento zákon týká se místní správy, tedy místní správy měst a podle mírové smlouvy saintgermainské místní správa v Podkarpatské Rusi spadá do kompetence sněmu Podkarpatské Rusi. Poněvadž však sněm Podkarpatské Rusi není ještě zvolen, tedy musí býti učiněno prozatímní opatření a toto opatření neodporuje tedy mírové smlouvě saintgermainské, rozšiřujeme-li působnost zákona i na Podkarpat. Rus.

Tento zákon nabývá účinnosti zároveň se zákonem o prozatímní úpravě politické správy na Slovensku, o níž jsem se již také zmínil. Připomínám znovu, že referentem byl kol. dr. Medvecký, který však není přítomen, a já v poslední chvíli převzal jsem referát. Prosím, aby slavné Národní shromáždění přijalo zákon tak, jak jest navržen, i s pozměnou v § 13. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Sděluji, že mně byl dodán tento návrh člena N. S. Malypetra a soudruhů na změnu § 13. zákona o prozatímní úpravě správy měst s regulovaným magistrátem na Slovensku:

Národní shromáždění račiž se usnésti:

1. odstavec § 13. tohoto zákona zní takto:

"S výjimkou úředníků vytčených v § 1. přísluší určiti počet systemisovaných míst úředníků a zřízenců měst s regulovaným magistrátem, jakož i jmenovati úředníky a zřízence těchto měst obecnímu zastupitelstvu. Usnesení ta vyžadují schválení županova."

Návrh tento nese dostatečný počet podpisův a jest předmětem jednání.

K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se).

O zákonu tomto míním dát hlasovati tímto způsobem: Nejprve o §§ 1.-12. incl., k nimž nebyl podán žádný pozměňovací návrh. Na to o § 13., k němuž máme návrh kol. Malypetra, dám hlasovat zvlášť, pak o §§ zbývajících 14.-17. incl., jakož i o nadpisu zákona a úvodní formuli.

Jsou snad proti tomu námitky? (Nebyly.) Není jich, dám hlasovat, jak jsem právě uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1.-12. incl. zákona, jak jest obsažen ve zprávě ústavního a rozpočtového výboru, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest většina, §§ 1.-12. inlc. jsou schváleny.

O § 13. dám hlasovati, poněvadž se pan zpravodaj návrhu kol. Malypetra přizpůsobil, v tomto znění: Odst. 1. poslední věta by pak zněl: "Usnesení ta vyžadují schválení županova" a ne, jak bylo uvedeno ve zprávě výborové "měšťanostova".

Kdo s takto pozměněným § 13. souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, § 13. s pozměnou, navrženou kol. Malypetrem, jest schválen.

Kdo souhlasí také se zbývajícími §§ 14.-17., jakož i s nadpisem zákona a s úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest většina. Také zbývající §§ 14. až 17., jakož i nadpis zákona a úvodní formule jsou přijaty.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj dr. Hnídek: Nikoli.

Předseda: Korektura žádná není.

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, v tom znění, jak byl přijat, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se).

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím 7. odst. denního pořádku jest vyřízen.

Přistoupíme k odstavci

8., ke zprávě ústavního výboru o návrhu zákona, kterým se doplňují ustanovení o volbách do Národního shromáždění, usneseném ústavním výborem podle § 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2702).

Zpravodajem jest pan kol. dr. Meissner, uděluji mu slovo.

Zpravodaj poslanec dr. Meissner: Vážené Národní shromáždění!

Předloha, o které máme jednati, doplňuje volební řád do Národního shromáždění toliko v takových bodech, ve kterých se ukázala býti mimořádná potřeba, aby změněna byla ustanovení nedávno přijatá toliko pro první volby. V první řadě se ukázalo nezbytným, aby bylo upraveno volební právo vojínů. Vojíni, kteří byli zapsáni do stálých seznamů voličských, byli po 15. lednu 1920 přeloženi z určitých důvodů do míst vzdálených. Tyto přesuny vojenské dály se ve velkém množství, a kdyby nebyla učiněna mimořádná opatření, tedy by velká část vojínů o volební právo přišla. Vzhledem k tomu bylo nutno upraviti volební právo vojínů mimořádným způsobem.

Druhý důvod, který vedl k tomuto zákonu, byl ten, že přes ustanovení zákonná o stálých seznamech voličských některé obce, jak místní komise, tak pak reklamační komise odpíraly zapsati vojíny z různých nesprávných protizákonných důvodů, odůvodňujíce to tím, že není vojín anebo legionář vojínem z povolání, anebo neuvádějíce žádných důvodů, a tím se stalo, že velká část vojínů do seznamů stálých pojata nebyla. Proto bylo potřebí, jiným způsobem učiniti opatření taková, aby vojíni takovýmto svémocným postupem místních komisí a reklamačních komisí nebyli připraveni o volební právo.

Ústavní výbor navrhuje svým iniciativním návrhem tento způsob: Vojíni nebudou voliti tam, kde jsou zapsáni do stálých voličských seznamů, nýbrž budou voliti tam, kde jsou služebně přikázáni v den volby. Velitel pluku, oddílu, ústavu, jemuž jsou přiděleni, vyhotoví seznam všech vojínů, kteří mají volební právo, předloží ho nejdéle devátého dne přede dnem volby obci, ve které jest stanoviště dotyčného pluku, oddílu nebo ústavu, a tento seznam, opatřený razítkem a podepsaný velitelem, bude náhradou za seznam voličský. Tedy bude to vlastně seznam voličský vojínů. Do tohoto seznamu budou pojati všichni vojíni, kteří dosáhli zákonného věku, tedy 21. pokud se týká 26., a nebude proti tomuto seznamu žádných námitek, takže obec bude povinna přijati tento seznam a obvodní volební komise bude povinna připustiti vojíny v tomto seznamu zapsané bez ohledu na to, byli-li ti vojíni zapsáni někde ve stálých voličských seznamech čili nic.

Dále se učinila opatření, aby byl znemožněn dvojí výkon volebního práva takových vojínů. Vojíni ti nebudou voliti tam, kde jsou zapsáni do stálých seznamů voličských, nýbrž velitel jejich oznámí v čas obci prostřednictvím politického úřadu, tedy oněm obcím, ve kterých vojín jest zapsán do stálých voličských seznamů, že vojín ten byl pojat do zvláštního seznamu, obce to ve stálých voličských seznamech poznámkou vyznačí, takže tam nebude moci býti vojín připuštěn k volbě. To jsou tak v podstatě ustanovení, která se týkají vojínů.

V § 8. pak se vyslovuje, že tato ustanovení neplatí pro příslušníky sibiřských legií. To znamená, že příslušníci sibiřských legií nebudou zařaděni do těchto zvláštních seznamů a nesúčastní se volby v místě, kde jsou přikázáni v den voleb službou svou. To se stalo proto, poněvadž příslušníci sibiřských legií budou voliti zvláště a to podle zvláštního zákona, již vypracovaného a plenu tohoto Národního shromáždění předloženého, budou voliti teprve, až všechny oddíly sibiřských legií vrátí se na území Československé republiky, zvláštním způsobem, tím, že jim budou přikázány čtyři mandáty. To jest podán zvláštní návrh ústavního zákona. Proto tentokráte i oni příslušníci sibiřských legií, kteří již zde jsou, anebo kteří zde již byli 15. ledna, kteří snad jsou zapsáni do stálých voličských seznamů, voleb se vůbec nesúčastní.

V § 8. jest také ustanovení, že za vojíny podle tohoto zákona považují se také příslušníci četnictva. Toto ustanovení bylo přijato většinou ústavního výboru, avšak v pozdějším jednání stala se dohoda, že toto ustanovení má býti vypuštěno vzhledem k tomu, poněvadž nyní četnictvo nepodléhá již ministerstvu národní obrany, nýbrž ministerstvu vnitra. Četníci nejsou považováni za součást vojska, nýbrž budou postaveni na roveň státním zaměstnancům jiným; a poněvadž po delší úvaze podobné ustanovení, jaké tu navrhujeme pro vojíny, nenavrhujeme pro jiné státní zaměstnance, tedy úředníky nebo zaměstnance, kteří také byli přeloženi po 15. lednu, proto se doporučuje, aby pro četníky platilo pouze to, co platí pro jiné státní zaměstnance.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP