Středa 31. března 1920

Schůze zahájena v 11 hod. 5 mm. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Kadlčák, Konečný, Udržal;

zapisovatelé: dr. B. Němec, dr. Stojan;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Členové vlády: dr. Hodža, Staněk, Švehla.

Z kanceláře sněmovní: JUDr Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Říha.

Denní pořad

137. schůze Národního shromáždění československého ve středu dne 31. března 1920 o 10. hodině dopolední.

Zpravodaj Hnídek: 1. Zpráva výboru ústavního o vládním návrhu zákona (tisk č. 2094), kterým se upravují hranice příslušnosti mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem národní obrany (tisk č. 2704).

Zpravodaj dr. Medvecký: 2. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o návrhu člena Národního shromáždění Igora Hrušovského a společníkov (tisk č. 3365) o vydání zákona, ktorým se doplňuje zákon zo dňa 27. kvetna 1919, č. 318 Sb. z. a nar. o zaistení pôdy drobným pachtýrom (tisk č. 2675).

Zpravodaj Jonáš: 3. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Kyjove za vydání člena Národního shromáždění Jana Měchury, stíhaného pro podezření ze zločinu zpronevěry na podkladě udání Jana Kohoutka (tisk č. 2676).

Zpravodaj Skorkovský: 4. Zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Olomouci za vydání člena Národního shromáždění R. Mlčocha pro přestupek §§ 19, 21 tisk. zák. (tisk čís. 2687).

Zpravodaj dr. Vr. Černý: 5. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze o vydání člena Národního shromáždění Jos. Stivína ke stíhání pro přečin urážky na cti spáchaný tiskem (k žalobě A. Pika) (tisk č. 2688).

Zpravodaj dr. Vr. Černý: 6. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze za vydání člena Národního shromáždění Em. Špatného ke stíhání pro přečin proti bezpečnosti cti spáchaný tiskem (k žalobě Jar. Bičiště) (tisk č. 2689).

Zpravodaj dr. Medvecký, dr. Vanovič: 7. Zpráva I. výboru ústavného a II. výboru rozpočtového o vládnom návrhu zákona (tisk č. 2642) o prozatímnej úprave správy mest s regulovaným magistratom na Slovensku (tisk č. 2693).

Po případě:

Zpravodaj dr. Meissner: 8. Zpráva ústavního výboru o návrhu zákona, kterým se doplňují ustanovení o volbách do Národního shromáždění, usneseného ústavním výborem podle § 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2702).

9. Volba 12 přísedících volebního soudu.

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Nepřítomnost svou v dnešní schůzi omluvili:

churavostí: Dr. Franta (na neurčito), Paulíny (na neurčito), Duchaj (na neurčito), Pik (pro tento týden);

zaměstnáním: Pavlán (na neurčito), dr. Vlček (na neurčito), Chlebounová (pro tento týden), dr. Scheiner (do 15. dubna), Hrejsa (také za včerejší schůzi);

úmrtím v rodině: dr. Zeman (pro tento týden).

Přistupujeme

k denímu pořadu

dnešní schůze a to k prvnímu bodu, ke

1. zprávě výboru ústavního o vládním návrhu zákona (tisk č. 2094), kterým se upravují hranice příslušnosti mezi ministerstvem vnitra a ministerstvem národní obrany (tisk č. 2704).

Zpravodajem jest p. kol. dr. Hnídek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění!

Hranice kompetence jednotlivých ministerstev dosud zákonem stanoveny nebyly. Jednotlivá ministerstva tehdy, když byla Národním výborem zřízena, přejala jednoduše kompetenci podle bývalých ministerstev rakouských a tak tomu bylo také, pokud se týče kompetence ministerstva vnitra a ministerstva národní obrany. Jenom v několika případech kompetence přesunuta i zde v této příčině. Příčinou toho byla snaha, aby rozdělení jednotlivých centrálních úřadů vyhovovalo co nejvíce skutečné potřebě.

Takovým způsobem přešly též v obor působnosti ministerstva vnitra věci vyživovacích a vydržovacích příspěvků, jakož i příspěvků osobám mužstva, jejich příslušníkům a osobám pozůstalým, pak věci vojenské taxy a četnictva.

V jiných věcech nastalo zase spolupůsobení ministerstva vnitra s ministerstvem národní obrany; jsou to politicko-administrativní věci, týkající se branné povinnosti, válečných úkonů, náhrady za plnění pro vojenské účely, ubytování vojska, odvodu koní a vozů, jakož i vojenské přípřeže v míru. V Rakousku všechny tyto věci příslušely ministerstvu zeměbrany.

Tento přesun kompetence odpovídá celkem vůdčí myšlence, by ministerstvo národní obrany bylo sproštěno, pokud možno, agendy politicko-administrativní, takže by se stalo v prvé řadě jen institucí, zabývající se věcmi vojensko-organisačními, tak jako bývalo v Rakousko-Uhersku ministerstvo války. V zájmu řádné správy jest nezbytně nutno, aby tato změna kompetence byla postavena na dostatečný zákonný podklad a to nejen tam, kde některé věci přecházejí zcela na ministerstvo vnitra, nýbrž i tam, kde má býti zavedeno společné rozhodování obou ministerstev, neboť i v těchto případech nejde zajisté o nějaké interní opatření, nýbrž o změnu v organisaci, která může míti v konkrétních případech vliv na právo stran. Poněvadž pak věc tato jest značně naléhavá, nemohla být odložena až do té doby, kdy bude jediným zákonem snad vymezena působnost všech ministerstvech, nýbrž nutno řešiti ji samostatným zákonem.

Pokud se týče jednotlivých paragrafů, připomínám následující:

V § 1 jsou vyjmenovány ony agendy, které přecházejí zcela na ministerstvo vnitra, vyjmenování jejich stalo se způsobem co nejstručnějším, avšak tak, aby o rozsahu agend těchto nemohlo býti sporu. Pokud se týče zvláště věcí četnických, dostává se tím zákonná sankce stavu, který fakticky již přes rok trvá, totiž že četnictvo jako orgán služby bezpečnostní je podřízeno ministerstvu vnitra, jež jest ode dávna nejvyšším úřadem bezpečnostním ve státě.

K § 2. se podotýká, že jsou v něm vyjmenovány ony věci, které mají býti vyřizovány ministerstvem národní obrany v dohodě s ministerstvem vnitra. Příslušné zákony nejsou zde úmyslně vytčeny podle data a čísel zákoníků, poněvadž by se stal § tento nepřehledným. Pojmenování jednotlivých materií bylo voleno nejstručnější, ale takové, by po stránce právní zcela vyhovovalo.

Tak na př. nemůže býti sporu o tom, že pod názvem "branná povinnost" rozumí se nejen služba ve vojsku řadovém, nýbrž i služba v zeměbraně a domobraně a že sem spadají věci mobilisace a demobilisace. Hranice působnosti obou ministerstev stanoveny tak, že věci ryze vojensko-administrativní, tedy týkající se poměru státu ku příslušníkům branné moci, a vůbec poměrů uvnitř branné moci, vyřizuje ministerstvo národní obrany samostatně, kdežto věci politicko-administrativní, tedy týkající se poměru státu k občanstvu ve věcech vojenských mimo příslušníky branné moci, jakož i týkající se poměru branné moci na venek, vyřizuje ministerstvo národní obrany v dohodě s ministerstvem vnitra.

Veškeré v § 1. a 2. vládního návrhu výše uvedeného jmenovitě vytčené záležitosti spadaly dne 28. října 1918 do kompetence ministerstva národní obrany, které v naší organisaci zaujímá právní místo býv. rakouského ministerstva pro zeměbranu. Tady jest ta zvláštnost, že zákon platí též pro praeterito. Bylo nutno v § 3. výslovně vytknouti, že zákon dotčený vztahuje se též na rozhodnutí a opatření, učiněná po dni 28. října 1918 a před novou zákonnou úpravou dotčené kompetence; neboť by jinak veškerá v právě uvedené době vydaná rozhodnutí a opatření ministerstva vnitra, ať již byla samostatně nebo v dohodě s ministerstvem národní obrany učiněna, postrádala právního podkladu.

Tedy hlavně běží o vyživovací příspěvky. Ty věci vyřizovalo ministerstvo vnitra a může se státi, že by někdo chtěl podati odvolání do rozhodnutí ministerstva vnitra. Aby tato věc byla na zákonném podkladě projednána, jest nutno, aby tento zákon platil také mezi dobou od 28. října až do nynější doby, kdy nabude účinnosti tento zákon.

Ústavní výbor navrhuje, aby Národní shromáždění přijalo tento zákon, jak jest slavnému Národnímu shromáždění předložen. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo hlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se).

O zákoně tom míním dát hlasovat v celku, má pouze tři paragrafy, žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl.

Námitek proti tomu snad není. (Nebylo.)

Kdo tedy souhlasí s §§ 1., 2. a 3. zákona, jakož i s nadpisem jeho a formulí, jak jest obsažena ve správě ústavního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon je schválen v prvém čtení.

Má pan zpravodaj snad nějaké korektury?

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: V § 2. jest tisková chyba v páté řádce. Místo "týkajících se" má býti "týkající se" branné povinnosti.

Předseda: Pan zpravodaj upozorňuje, že v § 2. v páté řádce má státi místo "týkajících se" "týkající se", písmeno "ch" se má vynechati.

Kdo se zákonem, přijatým v prvém čtení, s touto korekturou, doporučenou panem zpravodajem, souhlasí také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest také schválen ve druhém čtení a tím jest první odstavec denního pořádku dnešního vyřízen a přistoupíme ke druhému odstavci. (Posl. Biňovec hlásí se ke slovu.)

Slovo k dennímu pořádku má pan kol. Biňovec.

Poslanec Biňovec: Vzhledem k tomu, že pan referent dr. Medvecký není přítomen a že páni ze slovenského klubu mají některé vážné pozměňovací návrhy k osnově, navrhuji, aby tato zpráva byla vzata s denního pořadu a přikázána do příští schůze Národního shromáždění.

Předseda: Nebude-li proti tomu námitek, tedy bych tomuto přání vyhověl. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není, dám to tedy na denní pořádek příští schůze.

Přistoupíme k dalšímu odstavci, jímž jest

3. zpráva imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Kyjově za vydání člena Národního shromáždění Jana Měchury, stíhaného pro podezření ze zločinu zpronevěry na podkladě udání Jana Kohoutka (tisk č. 2676).

Zpravodajem jest pan kol. Jonáš. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Jonáš: Slavné Národní shromáždění! Jan Kohoutek, domkář ze Šardic, podal trestní oznámení okresnímu soudu v Kyjově, ve kterém tvrdí, že posl. Jan Měchura, obecní starosta v Šardicích, nevyplatil mu povinných vyživovacích příspěvků za dobu od 1. listopadu 1917 až do 30. dubna 1918 v úhrnné částce 144 K 80 h. Okresní soud v Kyjově na podkladě tohoto udání žádá za vydání poslance Jana Měchury, jakožto podezřelého ze zločinu zpronevěry.

Jak z dokladů vychází na jevo, meškal J. Měchura jakožto tehdejší říšský poslanec ve Vídni a zastupoval jej v hodnosti starostenské v Šardicích ode dne 1. listopadu 1917 až do dne 30. dubna 1918 František Minař, člen obecního výboru, který také vyplácel vyživovací příspěvky, jak sám písemně doznává. Obvinění Kohoutkovo nemůže se tedy týkati posl. Měchury, nýbrž jen Františka Minaře, který však chce svoji nevinu před soudem sám dokázati.

Na podkladě těchto údajů usnesl se imunitní výbor, doporučiti Národnímu shromáždění, aby Jan Měchura vydán nebyl.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Pan zpravodaj tlumočil návrh výboru imunitního, aby posl. Měchura vydáván nebyl. Kdo s návrhem výboru imunitního souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, návrh jest přijat a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen a přistoupíme k dalšímu, ke

4. zprávě imunitního výboru o žádosti okresního soudu v Olomouci za vydání člena Národního shromáždění R. Mlčocha pro přestupek paragrafu 19., 21. tisk. zákona (tisk č. 2687).

Zpravodajem jest pan kolega Skorkovský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Skorkovský: Slavné Národní shromáždění! Okresní soud v Olomouci žádá za vydání člena Národního shromáždění Rudolfa Mlčocha k trestnímu stíhání pro přestupek §§ 19., 21. tisk. zák. pro neuveřejnění opravného článku, zaslaného mu jakožto zodpovědnému redaktorovi "Československého Deníku" stát. zastupitelstvem v Olomouci.

Oprava týkala se útoku na vojenskou správu v Olomouci, poněvadž prý zeměbranecká nemocnice v Olomouci, ač disponuje sanitním autem, přivezla jednoho dne na nádraží zmrzačeného a duševně chorého vojáka ve špinavém hnojníku. Opravou sdělovalo stát. zastupitelství úředně, že zmíněný voják nebyl přivezen hnojníkem, nýbrž kočárem, poněvadž zdravotní auto bylo poroucháno.

Ačkoli tedy tento skutkový děj uskutečňuje přestupek výše uvedený, poněvadž tato oprava ode dne 26. listopadu 1919, kdy byla členu Národního shromáždění Rudolfu Mlčochovi doručena, uveřejněna nebyla, navrhuje přece imunitní výbor, aby posl. Mlčoch k trestnímu stíhání vydán nebyl, jednak proto, poněvadž prohlásil, že vykonávání poslaneckého mandátu znemožňuje mu, aby také věcně "Československý Deník" redigoval, a že proto neuveřejnění opravy úmyslně nezavinil, jednak proto, že se člen Národního shromáždění Rudolf Mlčoch zavázal, že citovanou opravu dodatečně uveřejní.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP