Železničního spojeni mezi jednotlivými
zeměmi Čechami a Moravou jest málo a ta,
která jsou zařízena, jsou velmi nedostatečně
vypravena.
Důvodová zpráva mluví docela o zchátralém
stavu těchto starých drah a proto bylo a jest nutno
odčiniti tuto hroznou věc, což ovšem nebude
tak lehké a nebude to tak brzo možné. Ale naše
vláda i ministerstvo železnic musí napnouti
veškeré své sily, aby tento pro náš
stát hospodářsky i politicky velmi škodlivý
a naprosto neudržitelný stav, pokud možno co
nejdříve upravila a napravila.
K zlepšení stávajících drah má
nám pomoci v prvé řadě stavba druhých
kolejí na tratích: Česká Třebová-Přerov,
Brno-Břeclava, Kralupy-Lovosice, Praha-Lysá, Plzeň-Zdice
atd.
Přestavba a sesílení tratě vlárské
jest také nutným požadavkem, abychom docílili
pokud možno dobrého spojení s naším
Slovenskem. A na Slovensku vidíme, že poměry
jsou tam skoro tytéž, ba ještě horší
než u nás.
Na Slovensku jest drah málo a vedou také skorem
všechny od severu k jihu, k Budapešti.
Maďarská i rakouská byrokracie staraly se velmi
pečlivě o to, aby Slováci byli co nejvíce
odloučeni a isolováni od Čech a Moravy.
Proto plně schvaluji, že tento investiční
program chápe tuto trapnou situaci Slovenska a že
na Slovensko výstavbou nových drah i úpravou
starých zařízení ve značné
míře pamatuje. Nebylo by správné,
jen ustavičně o naší jednotnosti a vzájemnosti
se Slovenskem mluviti a psáti, ale jest praktické
a spravedlivé, tuto lásku a jednotnost s obou stran
dokazovati také skutky.
Předložený vládní návrh,
pokud jsem jej mohl prostudovati, zdá se mi prací
pečlivě provedenou a dobrou. Jen to bych vytýkal,
že na práci tak důležitou a velmi nákladnou
(šest a půl miliardy korun československých),
byla nám vyměřena velmi krátká
lhůta.
Jestliže nevyhoví tento investiční program
ve všem, nutno vzíti na vědomí, že
z ohledu na státní finance jest v prvém čase
možno stavěti jen to nejnutnější
a kde jest toho nezbytná a nevyhnutelná potřeba.
Jest třeba také z ohledu na státní
finance hleděti k tomu, aby nové stavby tratí
i zlepšování starých tratí bylo
provedeno jen tam, kde se budou tyto investice buď ihned,
anebo v krátké, dohledné době rentovati.
I k tomu investiční program přihlíží
a já dovolím si jen několik národohospodářských
dat uvésti.
Na Slovensku na tratích čísla 1, 2, 4, 5,
9, 13, Handlová-Stubňa, Červená Skála-Margecany,
Užhorod-Munkačevo, Bílky-Huštov, Jablonica,
Plavecký-Sv. Mikuláš, Tvrdošín-Polhora,
jsou velmi rozsáhlé lesy.
Na tratích číslo 1, 13, Handlová-Stubňa,
Tvrdošín-Polhora, nachází se uhlí.
Na trati číslo 2, Červená Skála
- ačkoliv tady nevím, jak je to, na mapě
jest Červený Kámen a v zákoně
Červená Skála, to jest Vereske, ne? (Hlas:
Ano!) Margecany, nachází se ruda železná,
měděná, stříbrná a manganová.
Na tratích číslo 1, 7, 10, Handlová-Stubňa,
Veselí n./Moravou, Myjava, Nové Město n./Váhem,
jsou lomy na pískovec.
Na trati číslo 7, Veselí n./Moravou, Myjava,
Nové Město n./Váhem, jest několik
cukrovarů a lihovarů.
Na trati číslo 8, Krupina-Zvoleň, jest zavedeno
dobytkářství, mlékařství
a sýrařství (brynzařství).
Na tratích číslo 4, 5, Užhorod, Munkačevo,
Huštov, jest celá řada cihelen, průmysl
hrnčířský, barvírny, soukenictví
a ložiska solná.
Na tratích číslo 12, 13, Podolinec-Orlov,
Tvrdošín, nacházejí se tkalcovny, průmysl
lnářský a plátenický, dále
rafinerie petroleje.
Na tratích číslo 1, 2, Červená
Skála, Horní Stubeň a na mnohých jiných
místech je celá řada pil, mlýnů
a výroba celulosy.
Na tratích číslo 6, 12, 13, Vsetín,
Bilnice, Brůmov na Moravě a Podolinec-Orlov, Tvrdošín-Polhora
na Slovensku, máme rozsáhlé dobytkářství
a sýrařství.
Na tratích číslo 1, 8, 12, 13, Horní
Stubeň-Zvoleň, Podolinec, Orlov, Tvrdošín,
Polhora, jest celá řada lázní a pramenů
léčivých, a jsou to vody: sirnaté,
sodnaté, železité, jodové, alkalické
i jiné další.
Také zvláště na Slovensku nutno se zmíniti
o zkvétajícím zemědělství,
kterému jistě nové přistavění
drah půjde k duhu, a obráceně, vývoz
zemědělských výrobků tyto dráhy
v rentabilitě bude znamenitě podporovati.
Nebylo by celé, abych se nezmínil a silně
nezdůraznil, že veškeré nově postavené
i staré upravené trati na Slovensku mají
svůj ohromný, přímo světový
význam pro turistiku, neboť znám dobře
krásy Slovenska, prožil jsem tam 4 roky a jsem přesvědčen,
že Slovensko stane se pro turistiku druhým československým
Švýcarskem.
Jsou tedy nejen jako doplněk sítě nezbytné
pro kraje zemědělsky i průmyslově
veledůležité, a přispívají
tyto novostavby k národohospodářskému
rozkvětu našeho Slovenska a tím i celé
republice Československé.
Z několika uvedených dat vidno, že v tomto
investičním programu bylo velmi svědomitě
hleděno k tomu, aby dráhy, které chceme stavěti,
byly i drahami rentabilitními. Že budou tyto dráhy
míti také svůj význam vojenský,
o tom jistě není sporu.
Jest jisto, že za dnešních pracovních
poměrů, při vysokých cenách
a nedostatku veškerého materiálu, lacino stavěti
nebudeme.
Tak náklad na přestavbu na 1 km svršků
soustavy A činí asi Kč. 250.000. U soustavy
Xa asi Kč. 200.000. Jedna výhybka má státi
okrouhle asi 20.000 Kč. a. t. d.
U nově stavěných drah ku příkladu
spojka na severním Slovensku asi 45 km bude státi
asi Kč. 190 milionů. Transversální
dráha (příčná) asi Kč.
432 mil., a jižní spojení se Slovenskem asi
Kč. 115 milionů, vše to exklusive nákladu
na rekonstrukci stávajících již přiléhavých,
starých provozních linií.
Tento náklad jest započten do rubriky: přestavby.
Náklady stavební v tomto investičním
programu jsou rozvrženy asi následovně: Stavební
zařízení v západní části
státu Čech, Moravy a Slezska mají ráz
převážně investiční. Jsou
to: Přístavby velkých, jednotně upravených
nádraží v Praze, Brně, Olomouci, Přerově,
Kolíně atd., zřízení druhých
kolejí na tratích Praha-Lysá, Plzeň-Zdice,
Kralupy-Lovosice, Česká Třebová-Přerov,
Brno-Břeclava atd., dále zřízení
vlakotvorných stanic v České Třebové
a jinde, rozšíření celé řady
stanic a rekonstrukce vlárské dráhy a řady
tratí na Slovensku, jmenovitě tvořících
součást velké tratě příčné
československé transversálky.
Veškerá tato opatření patří
do skupiny B a přivodí velmi značné
zvýšení výkonnosti všech drah již
stávajících.
Na tuto skupinu B zařazeno jest okrouhle asi Kč
21/2 miliardy.
Stavební zařízení na Slovensku mají
zcela jiný ráz. Jsou to převážně
stavby nových linií železničních,
nezbytných k doplnění sítě
železniční a tvoří skupinu A,
na kterou v tomto investičním programu pamatováno
jest okrouhle asi 1 miliardou korun.
Třetí skupina C jest velmi důležitá
a přijde snad nejdříve k provádění.
Jest to opatření strojů, vagonů, vozidel
a položka tato přijde jistě k duhu celému
státu.
Obnos této položce věnovaný jest největší
a činí okrouhle asi 3 miliardy korun.
Rekapituluji: Skupina A na stavbu nových státních
drah ponejvíce na Slovensku Kč 1 miliarda.
Skupina B na vlastní investiční stavby na
tratích v provozu, opravu starých drah a nádraží
asi 21/2 miliardy.
Skupina C na opatření nových lokomotiv, vagonů
a vozidel celkem asi Kč 3 miliardy.
Veškerá tato zařízení a opatření
zvýší značně provoz na našich
státních drahách a to skupina C ihned, jakmile
budou rychle dodávány lokomotivy a vozidla a skupina
A a B dle toho, jak bude možno rychle přístavbu
a výstavbu drah započíti a ukončiti.
Naznačené 3 body, A, B, C, na stavební investice,
vzpruží jistě činnost našeho domácího
průmyslu, zaměstnají se pracovní síly
a v důsledku svém umožní i hospodářský
rozmach v celém státě.
Jest samozřejmé, že v krátkém
období 5ti let není možno napraviti všechny
nedostatky dopravní a ukojiti všude potřebu
místní.
K tomu lze po nečinnosti několika 10tiletí
a soustavném, ba zúmyslném zanedbávání
krajin českých i slovenských dospěti
jen delší soustavnou prací.
Nebudu se zabývati podrobnostmi, ale k doplnění
uvádím, že jest pamatováno také
značně na Velkou Prahu, Brno, Olomouc, Bratislavu
a Košice přístavbou a výstavbou nádraží,
překladišť, dále výstavbou lokomotivek,
dílen, provozních vozovek atd.
Také na důležitou otázku bytovou, přístavbu
a přestavbu různých budov, na zařízení
telegrafních a telefonních linek jest pamatováno.
Nutno také pomýšleti na soustavné řešení
elektrisace drah v okruhu asi 50 km v okolí Prahy i také
u jiných velkých měst.
Připomínám a prosil bych pány redaktory
denních listů, aby bylo v časopisech na to
upozorněno, že tento investiční program
nemá naprosto nic společného s přístavbou
nebo stavbou vedlejších lokálních (místních)
drah.
Na ministerstvo železnic a pány kolegy členy
dopravního výboru i druhé kol. poslance dochází
mnoho dopisů a urgencí od interesentů, aby
také na jejich dráhy nebylo zapomenuto.
Připomínám, že otázka místních
drah jest zcela něco neslučitelného s tímto
investičním programem a že může
býti řešena jen na základě zákona
ze dne 27. června 1919, jenž vstupuje v platnost až
1. ledna 1922.
Ovšem potřebné přípravy, ať
se jedná o lokálky nové neb staré,
které měly projekty již z Vídně
nebo ve Vídni, zkoušení jich v ohledu dopravním,
komerčním a stavebním, zaměstnávají
ministerstvo železnic již od převratu.
Tato otázka bude své doby předmětem
zvláštní akce zákonné. Na úhradu
obnosu Kč 6.500,000.000 požaduje vláda, aby
mohla vydati státní železniční
obligace, o kterých jedná § 4, 5, 6, předloženého
vládního zákona.
Tyto státní železniční obligace
mohou býti vydány v měně československé
neb v jakékoliv jiné měně v té
částce, jaké bude každoročně
zapotřebí, aby byla kryta potřeba peněz
v programu pro jednotlivá léta naznačená.
Myslím, že, budeme-li míti v naší
republice klid a pořádek, že na takovýto
nezbytný, potřebný a silně rentabilitní
podnik se peníze najdou, a že naše ministerstvo
železnic bude moci v dohledné době k provedení
tohoto investičního programu přistoupiti.
Dopravní výbor zabýval se tímto vládním
návrhem zákona ve své schůzi dne 10.
března t. r. a schválil jej beze změny.
Také rozpočtový výbor jednal o tomto
vládním návrhu dne 16. března t. r.
a s některými menšími změnami
jej schválil.
Kladu si za čest, jménem rozpočtového
výboru doporučiti slavnému Národnímu
shromáždění, aby návrh tento,
tak jak byl schválen výborem dopravním i
rozpočtovým, i s resolucemi schválilo. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda (zvoní): Byl mi podán
tento resoluční návrh člena N. S.
dra Uhlíře a spol.: Vláda se vyzývá,
aby vybudovala přímé a levné spojení
měst českého severovýchodu s hlavním
městem republiky ve smyslu návrhu podavatele, tisk
2686.
Návrh tento nese dostatečný počet
podpisů a jest předmětem jednání.
Byl podán dále resoluční návrh
člena N. S. Pelikána a soudr., který
zní:
Vláda se vyzývá, aby započato bylo
se stavbou místních drah Plumlov-Prostějov
jako části trati středomoravské: Olešnice-Kunštát-Boskovice-Protivanov-Plumlov-Prostějov-Tovačov-Přerov-Dřevohostice-Bystřice
pod Hostýnem. Trať Prostějov-Plumlov byla v
programu o stavbě místních drah již
v roce 1912 a posledně uvedené okresní město
postrádá jakéhokoliv spojení.
Také tento resoluční návrh jest dostatečně
podporován a jest předmětem jednání.
K slovu není nikdo přihlášen, debata
odpadá, přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
(Zvoní.) Míním dáti hlasovati
o celém zákonu, který má pouze 8 paragrafů,
jakož i o nadpisu zákona a konečně o
příloze na straně 10. a 11.: Stavební
a investiční program, který tvoří
integrující součástku zákona
podle § 3. tohoto zákona, v celku. Jest snad proti
tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není.
Kdo tedy souhlasí s § 1.-9. incl., jakož i nadpisem
jeho a úvodní formulí a dále s investičním
a stavebním programem, uveřejněným
na str. 10. a 11. zprávy výboru dopravního
a rozpočtového, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To jest většina. Zákon jest schválen
v prvém čtení. Ke druhému
čtení má p. zpravodaj některé
korektury.
Zpravodaj posl. Ot. Hübner: V zákoně
stojí "Červená Skála-Margecany"
- to jest druhá trať kdežto v mapě ministerstva
N. O. není "Červená Skála",
nýbrž "Červený Kámen".
- Já potom nevím, jak se to správně
jmenuje. - (Hlas: "Červená Skála"!)
Tak to by bylo dobře.
Dále "Sliv. Nová Ves - Trebišov".
Přátelé Slováci žádali,
aby jména slovenská byla plně vypisována,
kdežto v bodě třetím jest pouhé
"Sliv."
Dále v sedmém bodě "Veselí n.
Mor." a v deváté trati: "Jablonica-Plav.
Sv. Mikuláš" prosím, aby byly zkratky
doplněny,
V § 5. má státi "...Československé
a smí jich býti užito..." místo
"být" a za slovy "§ 1 až 3"
ve čtvrté řádce mají býti
tečky za číslicemi.
Předseda: Pánové, zde bych prosil,
aby se nám dostalo jasného vyjádření
buďto se strany zástupců ministerstva železnic,
anebo se strany pánů slovenských poslanců.
Má-li to býti doplněno, tedy to musí
býti jasně uvedeno.
Pan zpravodaj tedy doporučuje, aby v § 1., odst. 3.,
byly vypsány zkratky "Sliv. Nová Ves-Trebišov",
dále v odst. č. 7. "Veselí n. Mor.-Nové
Město", dále v odst. č. 9. "Jablonica
Plav. Sv. Mikuláš". (Posl. Pelikán:
Je to Slivnická Nová Ves!) Pánové,
to se mi zdá, že jest přece jen poněkud
laxní zacházení s vládní předlohou.
Jak se to tedy jmenuje?