Úterý 30. března 1920

U nás mnoho se mluví a píše o amerikanismu. Každý si přeje amerikanisaci v tom, co právě jemu je nejbližší. Ale myslím, že amerikanismu bylo by nám především třeba v životosprávě každého jednotlivce. V amerických školách na například není program tělovýchovný vyčerpán tělocvikem, vycházkami do přírody a hrami, nýbrž zahrnuje v sobě i pravidelné výklady o zdravotnictví, správné životosprávě, o škodlivosti alkoholu a nikotinu. Prof. Velemínský líčí ve své knize "Americká výchova", jak jest americké dítě již od prvé třídy vychováváno. Americké zákony důsledně podpírají požadavky moderní tělesné výchovy, neboť zdravá, nezáludná logika amerických zákonodárců nedá se svésti politickou nebo národohospodářskou metafysikou. Uznává, že je to v prvé řadě v zájmu národohospodářství, aby občanstvo bylo zdravé a silné. My u nás máme v tomto ohledu velmi špatné vyhlídky do budoucnosti. Bude to jednou smutná bilance, až porovnáme se stanoviska národohospodářských zájmů aktiva pivovarského a lihovarského průmyslu s pasivy životní jarosti a zdatnosti většiny národa. (Výborně!) Už bilance z r. 1913 je pro nás přímo zahanbující. Dle statistiky z toho roku propilo se jen v samotných Čechách 300 milionů korun. Na školství bylo toho roku vydáno 50 milionů korun. Na Moravě propilo se téhož roku 118 milionů korun, na školství se dalo 19.5 milionů korun. Rakouská vláda přirozeně neměla valného zájmu na ozdravění slovanských svých občanů. Tento zájem ale musí míti vláda naše. Lid sám žádá si, aby se v tomto směru podnikly kroky k záchraně. Důkazů máme celou řadu nejen ze řad žen, ale i mužů. Vzpomínám, jak nedávno žaloval jeden z legionářů ruských na tyranii alkoholu, pod kterou úpí Slovensko, a žádal pana presidenta, aby působil k i zákazu prodeje alkoholických nápojů. A pan president souhlasil a poukázal na veliký příklad Ameriky. A jestliže Amerika cení zdraví svých občanů jako nejcennější poklad státu, tím spíše musíme tak činiti i my. Stejně důsledně musí být postupováno i v boji proti prostituci a pohlavním nákazám. Každé otálení může se stázi celému národu osudným. Na theoretické diskuse měli jsme, myslím, dosti času před válkou, dnes jest třeba rozumného a bezodkladného zakročení.

V odůvodnění vládního návrhu bylo poukázáno na nedostatečnost dosavadního postupu. Stát až dosud jen omezoval nemoci a nákazy. Nyní má se jíti až na samý kořen zla. Bude tu zřízen při ministerstvu zdravotnictví poradní sbor pro tělesnou výchovu, ve kterém přísluší jak ministerstvu školství, tak i ministerstvu Národní Obrany zastoupení. Můžeme doufati v úspěšnou činnost tohoto poradního sboru tím spíše, jestliže súčastněná ministerstva vyšlou zástupce, kteří budou míti i živý osobní zájem a hlubší porozumění pro všechny ty podmínky moderní tělesné výchovy, jak jsem se zde o nich, byť i jen stručně zmínila. A budou-li všichni členové sboru proniknuti snahou, aby podmínky ty byly uplatněny bez ohledu na předsudky a neporozumění, na které zcela jistě tu a tam narazí, budou-li všechny obtíže překonávati láskou k věci, energií a vytrvalostí, pak smíme očekávati, že tento poradní sbor bude jedním z nejspolehlivějších strážců svobody a šťastné budoucností národa, že nespokojí se jednou schůzí za 3 měsíce, nýbrž bude žádati schůze častější, kteréžto právo jest členstvu i súčastněným ministerstvům § 5. zaručeno.

Jakkoliv zákon tento přímo nepraví, odkud mají býti členové sboru povoláni, ministerstvu zdravotnictví jest tu ponechána jistá volnost, předpokládáme dle znění důvodové zprávy původního návrhu, že členstvo sboru bude sestaveno z praktických odborníků v oborech tělesné výchovy tak, jak žádá Česká Obec Sokolská ve svém návrhu na úpravu tělesné výchovy, podaném vládě v dubnu 1919. Dle mého osobního názoru měly by býti mimo těchto oficielních zástupců tělovýchovných oborů povolány do sboru také ženy, pokud jsou interesovány na tělesné výchově, ať již jako lékařky neb veřejné pracovnice, a pokud ovšem nebudou vyslány jako přímé zástupkyně jednotlivých odborů tělovýchovy. Dovoluji si upozorniti na to proto, že máme my ženy v tomto směru určité smutné zkušenosti a že zájem věci vyžaduje, aby formalita nebyla překážkou přímé účasti ženských pracovnic. Tyto jistě mohou v tomto oboru uplatnit své síly co nejlépe již také z těch důvodů, že zájem celku též vyžaduje, aby tělesná výchova dívek vyhověla požadavkům doby a nebyla podřízena předsudkům z minulosti.

Jsem přesvědčena, že sbor takto sestavený nebude pouhou pěknou dekorací ministerstva zdravotnictví, a slavnému Národnímu shromáždění doporučuji jménem sociálně politického výboru, aby tuto předlohu zákona o zřízení poradního sboru pro tělesnou výchovu schválilo. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Také o tomto zákoně míním dáti hlasovati v celku. Má 8 paragrafů, žádný pozměňovací návrh nebyl učiněn, materie jest jednotná, námitek proti tomu není. (Nebyly.)

Kdo tedy souhlasí s paragrafem 1.-8. incl. zákona, jakož i nadpisem jeho, a s úvodní formulí, jak jsou obsaženy ve zprávě sociálně-politického výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon je schválen v prvním čtení.

Přeje si kolegyně zpravodajka slova ke druhému čtení? Je nějaká korektura?

Zpravodaj posl. Landová-Štychová: Nikoliv.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvním čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení a tím je třetí odstavec dnešního denního pořádku vyřízen.

Přistoupíme k odst. 4. ke

4. zprávě imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze za souhlas ke stíhání člena Národního shromáždění Vlast. Tusara, min. předsedy v Praze, pro přečin § 51. zák. o právu autorském (tisk č. 2667).

Zpravodajem je kol. dr. Soukup. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Soukup: Vážené Národní shromáždění! Pan Oskar Flögl, býv. vydavatel a redaktor týdeníku "Československá Republika" v Praze VII., učinil dne 19. ledna 1920 na člena Národního shromáždění Vlastimila Tusara, ministerského předsedu v Praze, u zemského trestního soudu v Praze trestní oznámení pro přečin § 51. zák. autorského, jehož se podle tvrzení tohoto trestního oznámení dopustil tím, že úřední list republiky, jenž počal dnem 1. ledna 1920 vycházeti, přijal název: "Československá republika", ačkoliv názvu tohoto užíval redaktor Oskar Flögl již před tím pro svůj periodický týdeník, který vydával v Praze VII.

Vzhledem k tomu, že pan Vlastimil Tusar není ani vydavatelem, ani redaktorem úředního listu, časopis pana Oskara Flögla pod názvem "Československá Republika" pak již od měsíce srpna 1919 vůbec nevychází, a pro úřední list republiky Československé je název: "Československá Republika" pojmenováním nejpřirozenějším, činí se návrh, aby obviněný p. Vlastimil Tusar k žádosti zemského trestního soudu v Praze, ze dne 21. ledna 1920 č. j. Vr. XII. 780/20 k trestnímu stíhání vydáván nebyl.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Zvoní.) Prosím pány, aby se odebrali na svá místa. (Děje se.)

Imunitní výbor navrhuje, aby člen N. S. Vlastimil Tusar, min. předseda v Praze, vydán nebyl.

Kdo s návrhem imunitního výboru souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Návrh je přijat a tím tento odstavec denního pořádku je vyřízen.

Přistoupíme k odstavci pátému, jímž jest

5. zpráva imunitního výboru o žádosti krajského soudu v Táboře o vydáni člena Národního shromáždění Jos. Šády ke stíhání pro přečin podle § 305. tr. z. (tisk č. 2668).

Zpravodajem je kol. dr. Soukup, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Soukup: Kolega Šáda mluvil v měs. říjnu 1919 na veřejné schůzi v Táboře. Redaktor Kubíček učinil na něj trestní oznámení v tom směru, že ho řečník sice nejmenoval, ale přes to uváděl tak zřetelné okolnosti, že každý účastník schůze musil poznati, že jde o jmenovaného Stan. Kubíčka.

Vzhledem k tomu však, že obviněný výrok inkrimovaný popírá a jde vedle toho o veřejnou schůzi lidu, na níž podával kol. Šáda zprávu o své činnosti poslanecké, činí se návrh, aby kolega Šáda k žádosti krajského soudu v Táboře vydán nebyl.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím zase o zaujetí míst. (Děje se.)

Také v tomto případě imunitní výbor navrhuje, aby člen N. S. Josef Šáda vydán nebyl.

Kdo s návrhem imunitního výboru souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, návrh imunitního výboru je schválen a tím je pátý odstavec denního pořádku dnešní schůze vyřízen.

Přistoupíme k odst. šestému, ke

6. zprávě ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1773), kterým se vydávají ustanovení o státní vlajce, státních znacích a státní pečeti (tisk č. 2659).

Místo zpravodaje kol. dra Zahradníka přejal referát místopředseda ústavního výboru kol. dr. Hnídek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění!

Jak pan předseda N. S. uvedl, kol. dr. Zahradník, který byl pověřen referátem o státním znaku a vlajce, musil odejeti do Vídně a proto právě před hodinou byl jsem pověřen ústavním výborem, abych přejal referát o tomto předmětu sám.

Proto prosím za omluvu, že nemohu obšírněji referovati o tomto zákoně a že omezím se prostě na referát vypracovaný kolegou Zahradníkem, ovšem s některými připomínkami a jednotlivostmi, které budu považovati za nutné uvésti podle jednání ústavního výboru.

Tímto předmětem, totiž znakem pro stát, obíral se hned po převratu národní výbor, a to z toho důvodu, poněvadž každý suverenní stát má míti vnější odznak své suverenity, vnější odznak také své důstojnosti, a to je vlajka a pak státní znak. Když zřízeno bylo potom ministerstvo, tedy řešení této otázky převzalo presidium ministerstva. Toto nemohlo přirozeně samo rozřešiti tuto otázku a proto přenesla těžiště řešení tohoto důležitého předmětu do zvláštní znakové komise, která skládala se ze zástupců oborů historie, heraldiky a umění. V dubnu potom r. 1919 převzalo tento předmět ministerstvo vnitra.

Otázka tato táhla se dosti dlouho a bylo mnoho o ní uvažováno, přišlo se na mnohé a mnohé obtíže a jako první výsledek této práce bylo vládní nařízení ze dne 9. května 1919 číslo 300 sb. z. a n., kde za provisorní znak státu byl prohlášen znak království Českého, totiž v červeném poli bílý lev.

Teprve po uplynuti desíti měsíců lze Národnímu shromáždění předložiti návrh zákona, kterým se otázka státní vlajky a státního znaku upravuje definitivně. Na vysvětlení průtahu toho budiž poukázáno v prvé řadě na to, že nebylo lze přikročiti k definitivnímu řešení otázky zmíněné, dokud národ československý nedal si svoji prvou ústavu.

Zákon, který se tímto předkládá Národnímu shromáždění, skládá se z části čtyř, část prvá (§ 1-3) obsahuje ustanovení o vlajkách a praporech, část druhá (§ 4-7) o státních znacích, část třetí (§ 8 a 9) o státní pečeti, část čtvrtá (§ 10-12) obsahuje pak ustanovení o právní ochraně těchto státních insignií.

Pokud se týče státní vlajky, nutno uvésti toto: Státní vlajka má obsahovati ony barvy, které jsou oficielně uznány za barvy státní, tudíž barva bílá, červená a modrá. Tím bylo dáno základní složení této státní vlajky. Ale obtíže potom působilo složení a seskupení těchto barev. Tuto otázku bylo nutno řešiti jednak z ohledu historicko-politického, potom praktického a konečně také estetického. Co se týče stanoviska historicko-politického, tu bylo třeba řešení takové hledati, aby zmíněné 3 barvy, z nichž barva modrá pokládá se obecně za representanta Slovenska, byly spojeny v nedílný celek, aby dohromady splývaly, a aby tudíž již v ustrojení státní vlajky nebylo ničeho, co by jakýmkoli způsobem mohlo poukazovati na nějaký dualismus.

Zde v tomto seskupení barev měla býti vyjádřena nedílná jednota Slovenska s ostatními částmi státu.

Stanovisko praktické kázalo zvoliti takovou konstrukci vlajky, aby byla pokud možno jednoduchá, snadno zhotovitelná a dostatečně se lišila od jiných vlajek, které používají stejných základních barev. S tím úzce splývají požadavky, které nutno na vlajku klásti se stanoviska mezinárodního, totiž, aby byla již na prvý pohled snadno rozeznatelná od jiných vlajek státních. Jakousi sankci mělo podati vlajce podle předešlých zásad vytvořené stanovisko estetické; jest zajisté nejen žádoucno, nýbrž takřka nezbytno, aby navržená vlajka byla se stanoviska estetického přijatelná, aby vyhovovala zásadám estetickým. Zásady tyto stran vlajky lze pak stručně shrnouti ve větu, že konstrukce vlajky má vyhovovati principu vlání a směru.

Přihlížejíc k úvahám těmto, snažila se znaková komise vytvořiti vlajku pokud možno jednoduchou, a prohlásila se proti řešení takovému, kde by se některá základní barva opakovala. Též nemohla odporučiti řešení takové, aby tři základní barvy byly na praporu seřazeny v pruzích k žerdi kolmých (jako na př. na praporu ruském), nebo s žerdí souběžných (na př. na praporu francouzském). Proti řešení prvému bylo hlavně namítáno, že trikoloru tuto má již několik států (Rusko, Srbsko, Holandsko), dále že trikolora tato tvoří též t. zv. prapor slovanský, a že v praxi by tím, hlavně pak záměnou jednotlivých barev, vznikaly rozličné zmatky, jak lze nejlépe poznati pohledem na prapory na pražských ulicích ve slavnostní dny. Zavésti na vlajce pruhy se žerdí souběžné nedoporučovalo se hlavně s hlediska estetického.

Zbývalo tudíž podle náhledu znakové komise řešení jediné, totiž na červenobílém praporu umístiti barvu modrou v podobě nějaké heraldické figury. Figurami takovými mohou býti hlavně kříž, kůl, krokev a klín. Po četných pokusech odporučila znaková komise ve své schůzi konané dne 24. ledna jednomyslně, aby modrá barva byla na vlajce umístěna v podobě klínu, jehož základnu by tvořila celá šířka vlajky při žerdi, jehož výše by se pak rovnala polovině délky vlajky. Výhody řešení tohoto jsou tyto:

a) ono jediné ze všech zkoušených variant umožňuje, aby všechny barvy splývaly v organický celek, takže již vlajka znázorňuje nedílnost našeho státu; tím, že modrá barva bezprostředně je vklíněna mezi obě barvy, bílou a červenou, má býti naznačena nedílnost celého našeho státu;

b) vlajka tato vyhovuje zcela estetickému principu vlání a směru,

c) modrý klín vyznačuje ideové tři pahorky ve slovenském znaku;

d) klín jest jednou z nejstarších figur české heraldiky.

Není to tedy žádné řešení kubistické, nýbrž jistě heraldické.

Konečně nutno podotknouti na vysvětlenou, že stran výšky klínu byly konány rozličné pokusy, a že jedině konstruktivně vyhovuje a esteticky ladně působí klín, jehož výška rovná se polovině délky vlajky, nebo-li jinými slovy, že vrchol tohoto klínu jest v bodě, kde stýkají se diagonály této vlajky.

Při této příležitosti budiž upozorněno na zásadní rozdíl, který jest mezi vlajkou a praporem. Vlajkou zove se pouze takový praporový odznak, jenž jest připevněn k žerdi lanem a při němž poměr délky k šířce jest přesně stanoven. Pouze vlajka jest oficielním odznakem státní svrchovanosti, a hraje obzvláště v právu mezinárodním velikou roli. Jinak jest tomu při praporu, jímž lze zváti kus látky libovolných rozměrů, jenž jest k žerdi pevně přibit. Prapor není oficielním odznakem státní svrchovanosti a nevztahují se též na něj mezinárodní pravidla o vlajkách. Na základě praktických pokusů navrhuje se pro poměr délky a šířky naší vlajky poměr 3: 2, tudíž takový, jaký přichází u většiny států světových.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP