Úterý 30. března 1920

Mám zde příklad domu... (Hluk.)

Předseda: Prosím o klid!

Zpravodaj posl. inž. Nekvasil (pokračuje): 17 a půl metru fronty, čtyřpatrového, jehož cena celá se stavěla v r. 1914 na 135.000, v r. 1919 podle domu skutečně vystavěného na pražském předměstí, v Bubenči, přišel ten dům na 950.000 K; na r. 1920 po velkém zvýšení materiálií, které se stalo před Novým rokem a po Novém roce, již rozpočet na tento dům, se vším počítáno, činí 1,100 00 a následkem nejnovější smlouvy se stavebním dělnictvem - 40% přídavek do konce r. 1920 platící - vychází cena na 11/4 milionu. Dům ten nese podle nynějších platných činží, resp. předválečných brutto 12.270 K. Daně - tarif pro Velkou Prahu, poněvadž je již Velká Praha - činí 4130 K, dávky udržovací (braná voda, světlo, pojištění, opravy, kominík, amortisace atd.) 1700 K, celkem tedy vydání 5830 K, čistý výnos 6440 K. Nyní aplikujme tento případ na zákon, který se právě projednává. Když počítáme, že činže budou se musit zvýšiti a že se budou musiti činže, když se vůbec má stavěti, zvýšiti o 300%, celkem tedy čtyřikrát, bude čistý výnos tohoto domu, který jsem právě popsal, 25.760 K. Jestliže to kapitalisujeme pouze 4% tedy je to 644.000 K. Teď je nutno diferenci mezi 11/4 milionu a 644.000 K, to jest 606.000 K krýti. To je nekryto. To se právě kryje podle tohoto zákona tou 40%ní subvencí, která činí 500.000 K a dále slevou daní na 20 let, která činí 82.000 korun. Tedy kryto jest 1,226.000 K. Cena domu pak, jak jsem řekl, jest 1,250.000 K a zůstává tudíž při 4%ním zúročení soukromého kapitálu tam vloženého nekryto ještě 24.000 korun. Tedy jest viděti, že ten kapitál, který jest tam vložen, když se v nejbližší době počne stavěti, se ani 4% nezúročí. Není to tudíž lákavé pro ten kapitál, myslím však, že jaksi pro dobro věci samotné se najde dosti soukromého podnikání, které tímto způsobem domy postaví.

Jak jsem již pravil, podle § 1. děje se podpora maximálním obnosem do 40%, ovsem za jistých podmínek. Takovéto novostavby musí míti aspoň 4 obytné byty, mohou míti 30% také jiných místností obchodních a živnostenských a platí to také pro přístavby a nástavby.

Dovolte mi ještě, abych se zmínil o některých změnách, které provedly výbory: technický, rozpočtový a sociálně-politický proti vládní předloze. Tak byla v § 1. zvýšena státní subvence z navrhovaných 35% nanejvýš na 40%, také lhůta, že musí býti dům dokončen do konce roku 1921, což ukázalo se z technických důvodů méně možné, poněvadž některé novostavby počnou se stavěti až koncem roku 1920 nebo začátkem roku 1921, byla prodloužena o rok, tak že ty stavby, které ještě po uplynutí roku 1921 budou dokončeny, také spadají do okruhu tohoto zákona.

Dále v § 3. neobmezuje se plocha obytných místností a může tedy taková stavba obsahovati obchodních a živnostenských místností ve výměře 30%.

V § 4. bylo též zajištěno po přání sociálně-politického výboru právo předkupní i obcím. (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Pánové, prosím o klid.

Zpravodaj ing. Nekvasil (pokračuje): Tyto změny bylo, velectěné shromáždění, zapotřebí provésti proto, aby se dle tohoto zákona skutečně mohlo stavěti, aby soukromý kapitál nalezl své zúročení třeba minimální, bez kterého by však vůbec účelu tohoto zákona, toto brzké opatření mnoha tisíc bytů ve velkých domech činžovních se nedosáhlo. Já ještě jen ke konci chci říci, že podpora stavěla by se takto: 250 mil., k tomu by bylo soukromého kapitálu asi 375 mil., to jest dohromady asi 625 mil. Jestliže počítáme ty domy průměrně na 11/4 mil., dostaneme 500 domů. Takový dům má asi 15 bytů 2 až 3pokojových a také 1pokojových. Kdyby z těchto 500 domů pro Prahu počítalo se 350, tedy by vzniklo 5250 bytů, čímž by nebylo sice odpomoženo bytové nouzi, ale byla by dosti velikým procentem odstraněna.

Chtěl jsem ještě dodati ohledně podmínek, které jsem již vyjmenoval, že tento zákon vztahuje se na větší města, větší než s 15.000 obyvateli, dále na města průmyslová a na všeobecně důležitá města jiná, což všechno závisí na ministerstvu veřejných prací, aby posoudilo, je-li ten který objekt, který se tam zadá, hoden této podpory. Upustilo se od všeobecnosti z toho důvodu, že přece jen nouze bytová ve velkých městech, hlavně v Praze, Brně, Bratislavě a jiných městech, zejména v tak důležitém průmyslovém městě, jako Mor. Ostravě, je tak veliká, že kdyby se pomýšlelo na to, aby se mohlo všude stavěti podle tohoto zákona, že by se to příliš rozptylovalo a neujímalo se tam, kde nouze skutečně je nejvyšší. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Slovo vyžádal si pan ministr veřejných prací Hampl. Uděluji mu je.

Ministr veřejných prací Hampl: Vážené Národní shromáždění!

K osnově zákona, předložené panem referentem, ujímám se slova pouze potud, abych vyvrátil některé obavy nebo námitky proti předložené osnově zákona, jak v posledních dnech objevují se ve veřejnosti. Námitky ty byly zejména dvojího druhu. Jedny prohlašovaly, že předloženou osnovou zákona stát činí velmi značné koncesse soukromým interessům, jinými slovy, že celá tato akce státní má býti darem lépe situovaným vrstvám, které mohou stavěti. Druhá námitka, která... (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím pány tady u ministerské lavice o trochu klidu!

Ministr veřejných prací Hampl (pokračuje): ...zejména byla projevována kruhy stavitelskými, pokud to bylo možno sledovati v posledních projevech tisku, záležela v tom, že celá tato státní akce není do jisté míry pronikavá tak, aby intensivněji mohla stavební ruch podepřít. Já, pokud jde o námitku první, vážené Národní shromáždění, chci prostě konstatovat, že osnova zákona skýtá státním a všeobecným interessům tolik kautel, že tato zákonná podpora nemůže býti žádným způsobem ve prospěch jednotlivců zneužita, jinými slovy, že v celé osnově zákona dochází výrazu onen duch, který má na zřeteli prospěch celku.

Pokud pak jde o námitku druhou, která byla zejména projevována, o obavy, které byly projevovány kruhy stavitelskými, chci připomenouti, že osnova zákonů, které tvoří nerozlučný celek, totiž zákon, který jednak ciferně vyměřuje státní pomoc, na druhé straně onu nepřímou pomoc, která se děje pomocí daňových úlev, je po mém soudu tak pronikavá, že jde až na hranice finanční možnosti státu, takže můžeme s bezpečností očekávat, že zákon, který sněmovna má přijmout, bude znamenat značné úlevy a že podnítí do značné míry stavební ruch. Ustanovení, jak pan referent správně řekl, která omezila tyto úlevy na poměrně krátkou časovou dobu, mají v první řadě tu tendenci, aby vylákalo soukromé podnikání z jeho reserv, aby pokud možno v době nejbližší počalo se intensivněji stavěti a aby tak odpomohlo se kruté bídě, která je dnes.

Já při této příležitosti - poněvadž zejména v minulosti objevily se námitky, zda stát dosti intensivně podporuje činnost, směřující k odstranění bytové nouze - chci připomenouti, že ve smyslu přijatých již ustanovení zákonných, dle kterých je možno družstvům a obcím pronikavěji stavěti, za rok 1919 došlo ministerstvo veřejných prací projektů v obnosu cirka 320 milionů korun a že začalo se stavěti za obnos 120 milionů korun, za rok 1920 od 1. ledna do 31. března bylo předloženo projektů v úhrnném obnose 249 milionů a počalo se stavěti nebo zahájeny byly práce na staveništích, které representují cenu 65 milionů korun.

V celku možno říci, že projekty, které došly ministerstvo veřejných prací, mají úhrnný obnos 570 milionů a ve stavbě nalézá se dnes projektů celkem za obnos 193 miliony korun. Z těch úhrnných cifer se dá seznati, že v tomto směru je státní pomoc velmi účinná, a já jsem přesvědčen o tom, že předložený zákon bude znamenati další snahu, která směřuje ku zlepšení (Poslanec Dubický: Ale také menší města, pane ministře!) Já chci připomenouti, že námitka pana kol. Dubického má sice své oprávnění, ale při posuzování celé státní pomoci bylo v prvé řadě dlužno obrátiti zřetel na větší města, kde bída bytová jeví se krutější, a zejména na průmyslová centra. Já jsem tedy přesvědčen o tom, že i ta menší místa zasluhují účinné pomoci, ale v rámci finanční možnosti státu nebylo lze, aby se mohlo jíti do tak dalekosáhlých konsekvencí.

Tolik jsem chtěl, vážené shromáždění, připomenouti, nehledě k tomu, že v menších místech jest možnost, aby se stavělo na základě úlev, obcemi, anebo družstvy. Končím tím, že chci znovu zdůrazniti, že státní pomoc v tomto směru se jeví velmi pronikavě, a doufám, že předložený zákon je dalším krokem, který v tomto směru směřuje k podstatnému zlepšení našich poměrů (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Pan referent výboru rozpočtového Jaroš a pan referent výboru sociál. politického vzdali se slova. Přeje si pan zpravodaj výboru technického ještě doslovu?

Zpravod. posl. Nekvasil: Ne!

Předseda: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá; přistoupíme k hlasování. Prosím pány o zaujetí míst. (Děje se.)

O zákonu tomto míním dáti hlasovati v celku, má pouze 7 paragrafů a žádné pozměňovací návrhy činěny nebyly. Námitek proti tomuto způsobu hlasování není. (Námitek nebylo.)

Kdo tedy souhlasí s §§ 1.-7. zákona, jakož i s nadpisem jeho a s úvodní formulí, jak jsou obsaženy ve zprávě výboru technického, výboru rozpočtového a sociálně-politického, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina, zákon je schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení slova? Nebyla žádná korektura?

Zpravodaj inž. Nekvasil: Nikoliv!

Předseda: Přistoupíme tedy k druhému čtení.

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení a v tom znění, jak byl přijat, také v druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon je schválen také v druhém čtení a tím prvý odstavec dnešního denního pořádku jest vyřízen.

V dohodě s pány předsedy klubovním navrhuji, aby jako druhý odstavec dnešního denního pořádku vsunuta byla

2. zpráva výboru technického a rozpočtového o vládním návrhu zákona o přechodných daňových výhodách pro stavby, poněvadž materií souvisí se zákonem právě přijatým.

Je snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla.) Není, to jest tedy potřebná dvoutřetinová většina k přesunutí denního pořádku a já uděluji panu zpravodaji inž. Nekvasilovi k tomu slovo.

Zpravodaj posl. inž. Nekvasil: Velectěné shromáždění! Jak jsem již pravil před chvílí při odůvodňování návrhu o soukromém podnikání, souvisí tento návrh zákona o přechodných daňových výhodách těsně s tímto a, byl-li přijat prvý, nezbývá nic jiného než přijmouti druhý, jak byl projednán ve výborech, poněvadž jeden bez druhého nemůže býti prováděn. Pro stavby v prvním zákoně uvedené, tedy pod těmito podmínkami, platí pak tyto úlevy:

Je to

1. úplné osvobození od třídní a činžovní daně na dobu 20 let,

2. trvalé užívání sazeb A, B, C citovaného zákona, snížených o 1/5,

3. převody stavebních parcel ku těmto stavbám nepodléhají co do přírůstku dávkám z přírůstku hodnoty nemovitostí.

Na Slovensku jest ustanovení obdobné:

1. 20leté osvobození od daně domové a od přirážek,

2. nečítá se ideální daň domová do základu pro vyměření 20% všeobecné důchodkové přirážky a 5% přirážky na ošetření nemocných.

Provedení tohoto zákona má býti svěřeno ministerstvu financí a veřejných prací.

Co se týče změn proti původnímu návrhu vládnímu, bylo nutno změniti navržené 12leté osvobození na 20 let, poněvadž jinak by ten kalkul, který se zde dělal a který jsem přednášel, nevycházel.

Dále bylo přidáno ohledně přírůstku, že dávka z přírůstku hodnoty se nečítá, a některé změny textové, jak si přálo ministerstvo financí. To je všecko, co bych mohl na odůvodnění tohoto návrhu přednésti. (Výborně!)

Předseda (zvoní): Pan zpravodaj výboru rozpočtového Jaroš vzdává se slova. Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím, aby se páni odebrali na svá místa. Také tento zákon je krátký, má pouze 5 paragrafů, žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl, můžeme o něm hlasovati v celku.

Námitek proti tomu není. (Nebyly.) Kdo souhlasí s §§ 1.-5. incl., jakož i s nadpisem zákona a jeho úvodní formulí, jak jest obsažen ve zprávě výboru technického a rozpočtového, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj inž. Nekvasil: V § 3. jest chyba, a to na 5. řádce slova "prodloužena na dobu 20 let", mají býti přesunuta do řádky 6. za slova "od daně domové".

Předseda (zvoní): Pan zpravodaj doporučuje ve druhém čtení, aby v § 3. v 5. řádce, tam kde stojí slova "prodloužena na dobu 20 let" byla ta slova přesunuta do řádky následující, 6., za slova "od daně domové".

Kdo s takto pozměněným zákonem, s touto korrekturou tak, jak byl jinak přijat v prvém čtení, souhlasí, aby byl schválen ve druhém čtení, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve druhém čtení a tím druhý odstavec denního pořádku dnešního jest vyřízen a přistoupíme ke

3. zprávě sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2149) o zřízení poradního sboru pro tělesnou výchovu (tisk č. 2669). Zpravodajkou jest kolegyně Landová-Štychová, uděluji jí slovo.

Posl. Landová-Štychová: Dámy a pánové! Vládní návrh zákona o zřízení poradního sboru pro tělesnou výchovu... (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Posl. Landová-Štychová (pokračuje) ...který byl až na nepatrné stylistické změny sociálně politickým výborem schválen, a který si dovolujeme slavnému Národnímu shromáždění předložiti, patří k těm, t. zv. drobnostem, které se zde vyřizují bez průtahu jako věci samozřejmé. Neboť jest nesporno, že tyto drobnosti jsou tmelem, který má udržeti a zabezpečiti trvanlivost v celku. A zejména tento zákon, bude-li provázen nařízením určitě a jasně stylisovaným, může býti zdánlivě nepatrným počátkem velikého díla, znovuvzkříšení životních sil, které jsou dnes zejména u našich dětí a naší mládeže velice těžce ohroženy. Základem tělesné výchovy musí býti zdravověda, má-li býti docíleno dobrých výsledků, má-li se zabrániti, aby tělocvik nebo sport stal se pouhou módou nebo fanatismem. Na př. různé druhy sportu, prováděné bez náležité zdravovědecké průpravy a znalosti anatomie, mohou těžce ohroziti zdraví a mnohdy i život účastníků. A rovněž tělocvik v uzavřených místnostech, ve zvířeném prachu a zkaženém vzduchu je dnes přímým nebezpečím pro většinu cvičících. Vždyť dle statistiky zpracované našimi lékaři v Masarykově Lize proti tuberkulose dokazuje se, že u nás průměrně každý pátý člověk jest stižen tuberkulosou, dětí nevyjímaje. Jaké je tu třeba krajně svědomité a pevně organisované práce, abychom tomuto moru mohli postaviti spolehlivou, pevnou hráz. Ale nejen to. My musíme jíti zlu přímo na kořen, musíme si uvědomiti, že nebezpečí hrozilo tu již dávno před válkou a válka že jen prostě uspíšila tyto přímo katastrofální výsledky pochybené, nerozumné životosprávy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP