Úterý 30. března 1920

Schůze zahájena ve 2 hod. 25 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek;

místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Kadlčák, Konečný, Udržal;

zapisovatelé: Bradáč, dr. Slávik;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Předseda vlády: Tusar a členové vlády: dr. Franke, Habrman, Hampl, dr. Heidler, dr. Hodža, Prášek, Sonntág, Staněk, Švehla. dr. Veselý, dr. Winter.

Za ministerstvo železnic přítomni: sekční šéfové Kotěra Jaroslav a Otta Vladimír, sekční rada dr. Kamenický.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Bartoušek.

Denní pořad

136. schůze Národního shromáždění československého v úterý dne 30. března 1920 o 2. hodině odpolední.

Zprav. Ing. Nekvasil, Jaroš, Brožík.

1. Zpráva I. výboru technického, II. výboru rozpočtového, III. výboru sociálně-politického o vládním návrhu (tisk č. 2364), kterým se předkládá osnova zákona o podpoře soukromého stavebního podnikání (tisk č. 2674).

Zpravodaj Landová-Štychová. 2. Zpráva sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2149) o zřízení poradního sboru pro tělesnou výchovu (tisk č. 2669).

Zpravodaj dr. Soukup. 3. Zpráva imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze za souhlas ke stíhání člena Národního shromáždění Vlast. Tusara, min. předsedy v Praze, pro přečin § 51. zák. o právu autorském (tisk č. 2667).

Zpravodaj dr. Soukup. 4. Zpráva imunitního výboru o žádosti krajského soudu v Táboře o vydání člena Národního shromáždění Jos. Sády ke stíhání pro přečin podle § 305 tr. z. (tisk č. 2668).

Po případě:

Zpravodaj dr. Zahradník. 5. Zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 1773), kterým se vydávají ustanovení o státní vlajce, státních znacích a státní pečeti (tisk č. 2659).

Zpravodaj Pelikán, Hübner. 6. Zpráva I. výboru dopravního, II. výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č. 2526) o stavbě nových železných drah na státní útraty a stanovení stavebního a investičního programu železničního na léta 1921 až včetně 1925 (tisk č. 2585).

Zpravodaj Pelikán. 7. Zpráva dopravního výboru o návrhu člena Národního shromáždění Jana Pelikána a spol. (tisk č. 409) o investičním programu železnic Čsl. republiky a Fr. Buřívala a soudr. (tisk č. 99) o přestavbě nádraží v Čes. Třebové (tisk č. 2691).

8. Volba 12 přísedících volebního soudu.

Předseda (zvoní): Národní shromáždění je schopno se usnášeti. Zahajuji schůzi.

Omluvili nepřítomnost svou:

churavostí: Dr. Franta (na neurčito), Paulíny (na neurčito), Duchaj (na neurčito), Pik (pro tento týden);

zaměstnáním: Pavlán (na neurčito), dr. Vlček (na neurčito), Chlebounová (pro tento týden), dr. Scheiner (do 15. dubna);

úmrtím v rodině: Dr. Zeman (pro tento týden).

Tiskem byly rozdány tyto tiskopisy: žádám pana sekretáře, aby je přečetl.

Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):

Tiskem rozdáno

v 136. schůzi Národního shromáždění československého.

Tisk 2664. Odpověď min. předsedy na dotaz čl. N. S. Jos. Tesky a soudr. o stavu věci v Československé sibiřské armádě a uvěznění 53 delegátů druhého vojenského sjezdu v Irkutsku na ruském ostrově u Vladivostoku.

Výborům přikázáno z předsednictva:

Výboru rozpočtovému:

Tisk 2673. Návrh čl. N. S. dra Al. Rašína a soudr., aby změněna byla dosavadní zákonná ustanovení o kolku směnečném.

Výboru státně zřízeneckému:

Tisk 2681. Návrh čl. N. S. Fr. Zíky, Lukeše a spol., na zařadění obce Kateřinek u Opavy do vyšší třídy místních přídavků. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Tisk 2684. Návrh čl. N. S. F. Buřívala, Em. Špatného, Jar. Plicka a soudr. na zařadění všech státně zaměstnaných v Nymburce do II. třídy místních přídavků devadesátiprocentních. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Výboru soc. politickému:

Tisk. 2683. Návrh čl. N. S. G. Navrátila, dra Matouška, dra Lukavského a soudr. na úpravu požitků úředníků velkostatků na odpočinku a jejich pozůstalých.

Výboru dopravnímu:

Tisk 2686. Návrh čl. N. S. dra Uhlíře a spol. na vybudování přímého a levného spojení měst českého severovýchodu s hlavním městem republiky. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Předseda:

Výborům přikázány byly z předsednictva tyto věci:

Výboru ústavnímu:

Tisk 2670. Vládní návrh zákona o odstranění nevhodných názvů.

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva do 5 dnů.

Tisk 2694. Vládní návrh zákona o mimořádných opatřeních.

Vláda navrhuje, aby o návrhu byla zpráva podána ve lhůtě třídenní.

Tisk 2695. Vládní návrh zákona ústavního o ochraně svobody osobní, domovní a tajemství listovního (podle §§ 107., 112. a 116. ústavní listiny).

Vláda navrhuje, aby byla podána zpráva do 3 dnů.

Tisk 2699. Vládní návrh zákona, jímž se mění zákon ze dne 13. listopadu 1918, č. 38 sb. z. a n. o zemském správním výboru pro Čechy.

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva ve lhůtě třídenní.

Tisk 2705. Vládní návrh zákona, kterým se prodlužuje výjimečná moc vlády na území kdysi uherském.

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva do 5 dnů.

Výboru zemědělskému:

Tisk. 2671. Vládní návrh zákona, kterým se povoluje úvěr k úhradě nákladů, spojených s nákupem a dovozem cizozemské sadby bramborové. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva do 3 dnů.

Výboru soc. politickému:

Tisk 2677. Vládní návrh zákona, kterým se upravuje z důvodu války promlčení práva ku předpisu a vymáhání pojistného.

Vláda navrhuje, aby byla podána zpráva do 3 dnů.

Tisk 2679. Vládní návrh zákona, kterým se rozšiřuje obor působnosti živnostenských inspektorů na Slovensku.

Vláda navrhuje, aby o návrhu byla podána zpráva ve lhůtě třídenní.

Tisk 2692. Vládní návrh zákona, jímž se povoluje dodatečný úvěr k boji proti nakažlivým nemocem v republice Československé. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva ve lhůtě 3 dnů.

Výboru právnímu:

Tisk 2678. Vládní návrh zákona o exekuci na platy a výslužné zaměstnanců a jejich pozůstalých.

Vláda navrhuje, aby o návrhu byla podána zpráva do 8 dnů.

Tisk 2680. Vládní návrh zákona jímž se doplňuje § 191. tr. z. čl. V. zákona z r. 1878.

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva do 8 dnů.

Výboru technickému: Tisk 2700. Vládní návrh zákona o úpravě uhelného hospodářství. (Současně přikázán též výboru rozpočtovému).

Vláda žádá, by o návrhu byla podána zpráva do 5 dnů.

Jsou snad proti navrhovaným a požadovaným lhůtám nějaké námitky? (Nebyly.) Není jich, jsou tedy schváleny.

Z předsednictva přikázáno bylo podle § 3. zákona ze dne 24./7. č. 307. ř. z.,

výboru zásobovacímu a zemědělskému

nařízení vlády ze dne 26./III. 1920 o použití cukrovky ze sklizně 1920.

Jednací zápisy o 133., 134. a 135. schůzi N. S. C. byly vyloženy po 48 hodin ve sněmovní kanceláři.

Písemné námitky proti nim podány nebyly, jsou tudíž podle § 77. jedn. řádu schváleny a budou podle § 79. téhož řádu vytištěny.

Přistupujeme k

k dennímu pořádku

a to nejprve ke

1. zprávě I. výboru technického, II. výboru rozpočtového, III. výboru sociálně-politického o vládním návrhu (tisk č. 2364), kterým se předkládá osnova zákona o podpoře soukromého stavebního podnikání (tisk č. 2674).

Zpravodaji jsou kol. Ing. Nekvasil, Jaroš a Brožík.

Uděluji slovo nejprve panu kol. Ing. Nekvasilovi. (Hluk.) Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Ing. Nekvasil: Velectěné Národní shromáždění!

Zákon, který vám tři výbory, a sice technický, rozpočtový a soc.-politický, předkládají, je osnova zákona o podpoře soukromého stavebního podnikání. Tento zákon je prvním z dvojice, která skutečně tento soukromý stavební ruch má podporovati, je to zákon, v němž se jedná o subvenci a o způsobu staveb, které ty subvence dostanou. Druhý zákon, který snad bude projednáván hned po tomto zákoně, jedná o dočasném osvobození staveb od daní. Tedy to jsou dva zákony, které jeden bez druhého prováděti nelze, je to dvojice zákonů, které se budou museti při provádění doplňovati.

Velectění pánové a paní! Před válkou byla iniciativa při stavbě činžovních domů výhradně soukromá, tedy činžovní domy stavěli výhradně soukromí podnikatelé, poněvadž kapitál, který se do toho vkládal, se jistým způsobem zúrokoval. Dříve, před lety, bylo to zúrokování ovšem dost značné, takže i stavební ruch se tím velice podporoval. Pamatuji sám léta, kdy se v Praze samé stavělo sedm až osm set domů ročně. Za války ovšem toto soukromé podnikání úplně zaniklo, poněvadž nebylo lze sehnati ani dělnictvo, ani materiál a vše velice podražilo. Konečně naše vláda přistoupila, aby podporovala ruch stavební, k zákonu ze dne 23. května 1919, podle něhož stavby činžovních i obytných domů prováděny jsou družstvy, obcemi a okresy, tedy se zúrokováním státem zaručeným ve formě annuit, a ta družstva, obce a okresy byly majiteli těchto domů. Byty musely býti ovšem přiměřeně laciné, aby se vyhovělo okamžité potřebě.

Tento zákon však nestačil, ačkoliv mohu říci, že ovoce jeho bude viditelno teprve letos v létě nebo na podzim, kdy stavby budou dostavěny a obývány. Bude to v celé naší republice hezkých pár set, ne-li tisíc bytů, které budou trpícím nouzí o byty přikázány. Avšak tyto stavby nestačí a je nutno jaksi animovati soukromý kapitál, aby podnikal soukromé stavby. Náklady na stavby jsou tak veliké, že soukromé podnikání je znemožněno. Předpokládá se aspoň minimální zúročení vloženého kapitálu. Jak rostou náklady, viděti je nejlépe z toho, že, když byla tato osnova podána ministerstvem veř. prací, v jeho odůvodnění byl passus, kde se mluvilo o sedmero až osmeronásobném zvýšení nákladu oproti nákladům mírovým. Když jsem asi po dvou měsících, když tento zákon prošel všemi výbory, sestavoval důvodovou zprávu, musel jsem dáti do ní již zvýšení devět až desetinásobné, a velectění pánové a paní, co toto zde povídám, než-li se to vytisklo a přišlo do plena, tedy následkem velikého zdražení, které se stalo tím, že jsme uzavřeli kolektivní smlouvu se stavebními dělníky, na základě které byly dosavadní mzdy zvýšeny o 40%, celý ten náklad stoupl snad dvanáctinásobně.

Tedy pomoc státní je nutna. Tato pomoc béře se dvojím směrem, a to za prvé subvencí, kde stát dává 250 milionů a bude subvencovat stavby, které při soukromém podnikání budou prováděny, a za druhé osvobozením ode všech daní na 20 let - tedy přechodné daňové úlevy. Tyto dvě věci jsou tak ve spojení, že nutno je odůvodňovati společně a odpadne ovšem již odůvodňování v zákoně druhém, který bude projednáván, poněvadž vlastně je to společné s tímto odůvodněním.

Chtěl bych ještě říci několik cifer, které vlastně jsou dosti zajímavé, aby bylo světlo, proč vlastně taková velká suma se vynakládá, aby bylo vidět, že skutečně se stal ten nejkrajnější pokus, aby, je-li to vůbec možno, se zvýšil ruch stavební a aby se vystavělo hodně domů co možná nejlépe postavených ohledně množství bytů; tedy zase jsou to domy činžovní, poněvadž jsou nejúspornější, jak co se týče staveb, tak co se týče množství bytů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP