Pondělí 22. března 1920

Předseda (zvoní): Ke druhému čtení doporučuje pan zpravodaj korekturu, a to na str. 3. v § 72. článku I. v 6. řádce, aby místo slova "tříletá" stálo "tři léta" rozděleně, stejně, jako je to v následujícím paragrafu.

Kdo souhlasí tedy se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, s touto korekturou, doporučenou p. zpravodajem, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen také ve druhém čtení a tím druhý odstavec denního pořádku dnešního je vyřízen.

Přistoupíme ku třetímu, jímž je

3. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2547) o obecních a obvodních notářích na Slovensku. (Tisk č. 2605.).

Místo nepřítomného pana zpravodaje dra Medveckého uděluji slovo panu místopředsedovi ústavního výboru kol. Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění!

Otázka obecních a obvodních notárů na Slovensku byla dosud neupravena. Postavení jejich mělo zvláštní povahu a bylo přece jen neobyčejně důležito, aby tato otázka notárů na Slovensku, kteří hrají tam velice důležitou úlohu, byla upravena, a tu vláda rozhodla se na postátnění těchto dosud obecních notárů.

Ustavní výbor projednal dotyčnou předlohu vládní a sám uznal také potřebu toho, aby postavení obecních a obvodních notárů na Slovensku bylo upraveno a to zákonem.

Vládní návrh tohoto zákona nebyl podstatně změněn. Jenom některé změny byly učiněny pro větší přesnost, a to v § 14. vsunut byl zvláštní předposlední odstavec, který zní:

"Při notářích obvodních nesou náklady podle předcházejících odstavců obce obvodu."

Potom v § 16. je řečeno, že ministr vnitra může výkon některých práv jemu příslušejících svěřiti ministrovi, splnomocněnému pro správu Slovenska, ne tedy županovi, jak bylo v původní osnově vládní.

Ústavní výbor také vycházel z toho míněni, že podobně jako na Slovensku, musí býti upravena otázka notárů také v Podkarpatské Rusi. Ovšem týká se to také mírové smlouvy, poněvadž podle mírové smlouvy na místní správu má jedině výhradný vliv sněm Podkarpatské Rusi. Na první pohled by se zdálo, že toto ustanovení, jestliže se rozšíří také na Podkarpatskou Rus, odporuje mírové smlouvě. Ale není tomu tak. Toto ustanovení se vztahuje na Podkarpatskou Rus jenom přechodně, do té doby, dokud nebude v činnosti sněm Podkarpatské Rusi, podobně jako tomu je při jazykovém zákoně. Dokud nebude sněm Podkarpatské Rusi, bude v jazykovém zákoně platiti obdobné ustanovení, jako v tomto zákoně o obecních a obvodních notářích. (Místopředseda Konečný přejímá předsednictví.) Některé změny, ovšem stylistické povahy, byly provedeny a to v tom směru, že dosud bylo označení pro ministra, splnomocněného pro správu Slovenska, "ministr s plnou mocí pro Slovensko", nyní ale oficiálně užívá se názvu a titulu: "ministr splnomocněný pro správu Slovenska".

Tedy tolik, co se týče této osnovy zákona.

Prosím, aby Národní shromáždění dalo tomuto zákonu ústavní schválení. (Výborně!)

Místopředseda Konečný: Ke slovu přihlásil se ministr, občan dr. Hodža: Uděluji mu slovo.

Ministr pro unifikaci dr. Hodža: Slavné Národné shromaždenie! Predkladáme osnovy zákona, ktoré Slovensku konečne umožnia úpravu politickej správy i na tomto území republiky s jednotným úradníckym štátusom. Základnou myšlienkou predložených osnôv je tá zásada, že je politická správa úkolom štátnym a že ju majú konať úradníci štátni. Jedna z osnov zoštátňuje správu a správnych úradníkov v župách, druhá zoštátňuje obvodných a obecných notárov. Tretia predloha, ktorú sme už tiež nastolili snemovni, týka sa zoštátnenia tých úradníkov mestských, ktorí vedú správu štátnu v mestách so samosprávou alebo so sriadeným magistrátom.

Budeme mať tedy podľa tejto osnovy jednotný štátus politických úradníkov s jednakými pôžitkami a jednakou služebnou pragmatikou.

Výnimky stanoví prítomná predloha jedine, čo sa týka kvalifikácie, ale i tieto omedzuje len na krátku dobu 5 rokov. Predloha táto dáva vláde právo slučovať menšie župy vo väčšie celky. Toto právo prináležalo pred tým podľa uhorského práva jedine snemovne, ale teraz vzhľadom k tomu, že máme už hotový zákon o župnom sriadení, možno toto právo prepustiť samej vláde. Slučovanie žúp bude vlastne predstavovať postupný priechod k novým veľkým župám, ktorý priechod môže trvať - podľa toho, ako budeme s to, aby sme splnili stavebný plán železničný 5-10 rokov. Ďalej dáva osnova právo vláde meniť správnu struktúru niektorých miest. Vedľa samosprávnych dvoch mest Bratislavy a Košíc by sme ďalšie samosprávne mestá nedoporučovali. Naproti tomu bude vláda môcť zrušiť sriadený magistrát v takých mestách, ktoré ani svojim hospodárskym postavením, ani svojou hospodárskou dôležitosťou nie sú predestinované na to, aby sa staly centrámi kulturného života a ktoré majú najviac 2, 3, 4, alebo 5 tisíc obyvateľov.

Čo sa týka notárov, bude patriť ich vymenovanie do kompetencie ministerstva vnútra. Ich pravomoc a kvalifikácia ostáva i na ďalej, aká bola podľa bývalých zákonov. (Hluk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr. Hodža (pokračuje): ... Ministerstvo vnútra však bude mať právo vymenovať notárov dočasne na dobu jednoho roku. Náklad, a síce osobný na notárov ponesie pravda štát, poneváč však notári budú vedľa štátnej správy vykonávať i správu obecnú, je len slušné a prirodzené, aby istú čiastku pôžitkov notárskych platily obce, a síce budú platiť buďto bytový príspevok alebo dávať byt naturálny. Bývalé Uhorsko, ku ktorému patrilo naše slovenské a podkarpatskoruské územie, slulo síce klassickou pôdou správy autonomnej, ale muselo zkúsiť nevýhody tak zdravého autonomného úradníctva a jeho administratívnej činnosti k vlastnej škode. Verejná správa stala sa hračkou v rukách politizujúcich stoličných kotérií. Bola patriarchálna, rodinkárska, slúžila sobeckým zámerom výsadných klík, a politika strannícka a feudálna postavila medzi úrady a ľud nepreniknuteľné hrádze. Keď týmto činom čím ďalej, tým patrnejšie vymykala sa verejná správa z rúk štátnej ústrednej výkonnej moci, rozhodla sa konečne i uhorská vláda prikročiť k jej poštátneniu zlomkovitým zákonom z roku 1902. Medzi tým zákon nikdy nevošiel do života. Odhliadnúc od politicky tendenčného pokusu r. 1905, zostal zákon z r. 1902 na papiere, a župné zemianske republiky zostaly pánmi verejnej správy. Uhorský feudálny štát nemal už tej mravnej sily a váhy, ktorá je potrebná na zriadenie modernej a pracujúcej administrácie. V ústrojí uhorského štátu silnejšie bolo partikularistické klikárstvo než sám štát, ktorý nečerpal silu z demokracie, ale jediné zo surového násilníctva a z korupcie výsadných tried.

K čomu nedospel feudálny, slábnucí uhorský štát, na to je dosť silná i mravne oprávnená i povolaná naša republikánska demokracia. Naša výkonná moc nevyviera z násilníctva mizivej menšiny, ani nie z nadvlády jednej alebo druhej vrstvy obyvateľstva, ale je prejavom vôle národa. Československá vláda, odpovedná vláda parlamentnej demokracie, je už sama číročiste orgánom ľudu, z neho pochodí, na ňom je závislá, podlieha jeho stálej kontrole, má tedy všetky atribúty a práva ľudovej suverenity. Je tedy zoštátnenie verejnej správy v štáte demokratickom i prirodzeným i zákonitým právom vlády, a nie len právom, ale doprosta nevyhnuteľnou povinnosťou, lebo veď výkonná moc je v celom rozsahu politickej správy v plnej miere odpovedná.

Že na poštátnení úradníctva záleží v záujme celej správy, o tom nemôže byť sporu. Volený úradník bude vždy hľadeť získať si alebo si zachovať priazeň tých strán alebo klík, ktoré ho posadily do úradu. Nebude nestranným a spravedlivým administrátorom, ale vnesie do úradu a správy tie politické ohľady, ktoré škvrnily úradovanie v bývalom Uhorsku. Úradník musí byť v úrade mimo strany a nad stranami: na jeho rozhodovanie nikdy nesmie a nemôže vlívať priazeň a nepriazeň, ale jedine zákon a záujem ľudu a štátu.

Sami úradníci na Slovensku už opätovne a dôrazne vyslovili sa za zoštátnenie. Len štátny úradník požíva tie mravné a hmotné výhody, tú neodvislosť a bezpečnosť, ktorá je nevyhnutná, má-li úradník slúžiť vskutku celému národu a štátu a nie ani jednotlivcom ani sebe samému.

Štát prijíma pod svoje krídla všetky odvetvia štátnosprávneho úradnického sboru. Vieme všetci, že medzi tými, ktorých prejímáme, mnohí slúžili aj štátu uhorskému, a nie len samému uhorskému štátu, ale i jeho zhubným metodám i jeho nemravným zámerom i jeho politickým zločinom. Predsa vylučujeme dnes zo služby československej len tých, ktorí vedome vzpierajú sa národnej a sociálnej myšlienke nášho štátu. Ja verím, že medzi prevzatými maďarskými úradníkmi sú nie len bývalí činitelia maďarizmu, ale i jeho obete, sú medzi nimi ľudia inak slušní, ale maďarizmom zavedení a zneužití. Verím, že i v zapustnutých dušiach bude trochu pôdy pre zrnko dobra, a verím vo víťaznú silu pravdy i nad mrtvými i ľahostajnými. Viem, že v nejednom bývalom maďarskom úradníkovi na samom dne jeho duše driemal pocit trebárs nevedomej lásky k slovenčine. Chceme tento cit vypestovať a dať sa mu rozvinúť, aby bol vzpruhou ušľachtilej práce za slovenský ľud. Dúfam, že nastane mravné narovnanie medzi velikou čiastkou prevzatého úradnictva a medzi zásadou československého štátu. K týmto úradníkom nakloní sa československý štát láskave a dobrotive, príjme ich za svojich, poskytne im všetky záruky slušnej a bezpečnej existencie a čo od nich navzájom žiada, ovšem prísne a bezpodmienečne, to je oddaná služba nášmu ľudu a nášmu štátu, vernosť bez výhrad, práca poctivá a svedomitá, spravedlnosť ku všetkým a úcta k tej zásade našho štátu, že všetka politická moc pochodí z ľudu. Kdo slúžiť nechce, šťastlivú cestu. Kdo sa zpreneverí, pocítí ťažkú a tvrdú ruku štátu. Československý štát je dosť silný, aby mohol odpúšťáť, svojich verných aby mohol držať, a je dosť silný i na to, aby jediným pokynom ruky zdrtil každého, kdo jeho bezpečnosti a napredovaniu postavil by sa v cestu.

Prosím slavné Národné shromaždenie, aby ráčilo schváliť obe zákonné predlohy. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Navržená osnova zákona čítá 18 paragrafů. Míním dát hlasovat o ní v celku, jakož i nadpisu a úvodní formuli, doufaje, že není proti tomu námitek. (Námitek nebylo.) Přikročíme k hlasování. Kdo souhlasí s navrženou předlohou zákona, jakož i s jeho nadpisem a úvodní formulí, jak je uvedena ve zprávě ústavního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

§ 1.-18. osnovy zákona se schvalují v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj snad k druhému čtení nějakou poznámku? Nepřeje si.

Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvém čtení schváleném, i v druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

Zákon i jeho nadpis a úvodní formule schvalují se i v druhém čtení a tím jest tento bod denního pořádku vyřízen, a přistoupíme k dalšímu, tím jest

4. zpráva ústavního výboru o vládním návrhu zákona, tisk č. 1826, o prozatímní úpravě správy politické na Slovensku, tisk č. 2606.

Za nepřítomného zpravodaje dra Medveckého převzal referát občan dr. Hnídek, uděluji mu slovo,

Člen N. S. dr. Hnídek: Slavné Národní shromáždění!

Zákon, který právě projednáváme, jest téže povahy, jako zákon o obecních a obvodních notářích na Slovensku. Pan ministr unifikační vyložil slavnému Národnímu shromáždění podstatu a také příčiny předloženého zákona, a mně nezbývá nic jiného, než místo referenta upozorniti na některé změny, které ústavní výbor provedl na vládním návrhu tohoto zákona. Změny ty jsou:

Práva, podle § 1. vyhrazená ministerstvu vnitra, byla svěřena vládě. Tedy nemá práva ministr vnitra o těchto věcech rozhodovati sám, nýbrž celá vláda, a to proto, poněvadž přece tato otázka je neobyčejně důležitá. Možnost výjimky z ustanovení § 5., že župan má míti způsobilost pro konceptní službu v politické správě, ústavní výbor - původní vládní návrh byl na dvě leta - rozšířil z původně navrhovaných 2 let na 5 let. Zvláštním novým § 9. jest v platnosti ponechán předpis o technické službě, kterou na Slovensku i k župám přidělení státní úředníci stavebního úřadu obstarávali. Poněvadž v naší republice dozor nad cestami a jinými technickými věcmi spadá do kompetence ministerstva veřejných prací a podle uherského zákona spadá do kompetence ministerstva obchodu, bylo zde nutno změniti zákon v tom smyslu, že i na Slovensku tyto záležitosti spadají do kompetence ministerstva veřejných prací. Podobně, jako při předchozím zákoně, rozšířil ústavní výbor ustanovení tohoto zákona i na Podkarpatskou Rus a to z týchž důvodů a odvolává se na to, co jsem řekl o zákoně o obecních a obvodních notářích, že to neodporuje mírové smlouvě, poněvadž je to jistě čistě prozatímní. Pan ministr se již dotkl také otázky, že tato osnova zákona neprojednává záležitosti úředníků míst s regulovaným magistrátem, poněvadž bude o nich předložen zvláštní návrh.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP