Pátek 19. března 1920

Předseda: Slovo dále má pan zpravodaj výboru rozpočtového kol. Moudrý.

Zpravodaj posl. Moudrý: Slavné Nár. shromáždění! Rozpočtový výbor posuzoval osnovu se stránky finanční. Celkový náklad byl vypočítán přibližně asi na 60 milionů, ale poněvadž organisace naší armády není ještě hotova, nebylo lze tuto cifru přesně zjistiti.

Můžeme očekávati, že stoupne a snad dosáhne i sumy 100 milionů. Dlužno se zmíniti ještě o § 22., který stanoví prozatím aspoň pensijní základnu, poněvadž zákon o zaopatřovacích požitcích vojska doposud v Národním shromáždění projednán nebyl a také asi v tomto zasedání projednán býti nemůže.

Rozpočtový výbor doporučuje, aby tato osnova byla přijata, a vychází z toho stanoviska, že náš obranný systém vojenský, naše armáda, a všecky její složky, má-li vykonati svou důležitou povinnost, musí býti hmotně náležitě zaopatřena. Doporučuji k přijetí! (Výborně!)

Předseda: Slovo si vyžádal p. ministr N. O. Klofáč.

Uděluji mu je.

Ministr Národní Obrany Klofáč: Vládní návrh zákona o úpravě služebních požitků československého vojska, kterým se máte v souvislosti se zákonem branným zabývati, tvoří další významnou součást reformního úsilí ve vnitřní organisaci československé branné moci. Jestli-že se snažíme, ve všem všudy postaviti československou brannou moc na nové základy, které by odpovídaly nejen politické situaci, změněné převratem z režimu militaristicko-monarchistického v režim lidové republiky, nýbrž také veskrze demokratickému nazírání a opravdovému sociálnímu cítění našeho národa, tu přirozeně vedle celkového organisačního rámce musí býti první naší starostí, aby vojáci zbaveni byli představy tělesného poddanství, které je ve všech životních potřebách činí naprosto odvislými od vojenské vrchnosti, a aby ze svého žoldu mohli si při daných drahotních poměrech skutečně opatřiti své drobné denní potřeby. Musíme dále starati se o to, aby ti, kdo vzali na sebe vysoce čestný úkol, státi se vojáky republiky z povolání, byli do té míry hmotně zajištěni, aby se mohli tomuto obtížnému a nejvýš odpovědnému úkolu plně a cele věnovati. Mělo-li se toho vskutku dosíci, bylo nevyhnutelně třeba, abychom, jako na jiných polích, také zde zamítli dědictví neblahého systému rakousko-uherského militarismu.

Je obecně známo, že důstojnické sbory v Rakousku, které nic tak necharakterisovalo, jako nesourodost středověkých předsudků s potřebami a požadavky moderní doby, byly zpočátku takřka výhradnou doménou živlu šlechtického. Tím lze asi vysvětliti, že důstojnictvu, skládajícímu se většinou z příslušníků hospodářsky silného stavu šlechtického, byly vyměřeny platy velmi nízké, které spíše měly význam symbolický, jako znamení plné odvislosti od nejvyššího vojenského pána, než faktický. Postupem doby, když do důstojnických sborů počal vnikati i živel měšťanský a to nejen z vrstev zámožných, nýbrž i chudších, jevila se čím dál tím více zastaralost této platové soustavy, která velmi těžce naléhala právě na ty, kterým služba nebyla jen plaisirem, nýbrž přímo životním povoláním a také prostředkem k zajištění hmotné existence.

Ačkoliv důstojníkovi vyměřen byl plat skutečně ubohý, přece se na něj činily nároky, aby celým svým vystupováním a životní mírou nijak si nezadával se šlechtickými marnotratníky, aby nákladnou okázalostí zachovával vnějškovou povýšenost nad druhými, občanskými stavy, aby takto pojatým důstojenstvím dodával lesku a výlučnosti stavu vojenskému. Důsledky této nesrovnalosti jsou obecně známy: vedly k marnotratnému životu na dluh, ke korupci a k důstojnickým sebevraždám. Z choulostivé situace, jaká tu často nastávala, viděl starý systém jediné východisko: bohatou ženitbu, která by stačila nejen na zaplacení vysoké kauce, ale také na umoření dluhů. (Místopředseda dr. Hajn ujímá se předsednictví.) Jest známo, jak byly uzavírány takové sňatky, a není třeba doličovati těžké stíny mravního úpadku a namnoze i rozvratu, který způsobovala zvrácená nesrovnalost mezi malými, nedostačujícími platy a požadavky vnější nákladné okázalosti.

Jaké to mělo důsledky pro výkonnost důstojnictva a kvalitu armády, netřeba připomínati. Také okolnost, že vysoké hodnosti důstojnické byly za vylíčených okolností dostupny jen rodově a hospodářsky privilegovaným třídám, ochromovala úsilí, vlastní neúnavnou prací dosíci postavení, jež by odpovídalo kvalitám a schopnostem každého snaživého jednotlivce.

Pokud se týče poddůstojníků, jejichž práce je skutečným základem pohotovosti a výcviku armády, tu jejich ubohé platební požitky nedostupovaly ani existenčního minima, které by bylo mohlo zajistiti jen obživu, byt a ošacení, nehledě vůbec ke kulturním potřebám člověkovým. Nelze se diviti, že tak byla otevřena cesta k veřejně trpěné korupci, která se ostatně nikterak neomezovala jen na tyto stavy, nýbrž charakterisovala vůbec prohnilou soustavu státní a vojenské administrativy rakousko-uherské.

I kdybychom nebrali nejmenšího zřetele na primitivní požadavky sociální spravedlnosti, tu velí státní zájem naší republiky kategorickým imperativem, abychom důstojnictvo i poddůstojnictvo naší republikánské armády plně existenčně zajistili, neboť jedině tak můžeme od nich očekávati, že budou s to, aby své odpovědné a namáhavé úkoly dobře a vzorně plnili, jedině tak můžeme se nadíti, že svému povolání budou se moci oddati s plným zaujetím osobnosti. Tímto aktem vyrovnání starých sociálních křivd splácíme nad to jen malou část dluhu, který máme vůči důstojníkům a poddůstojníkům, kteří v nejtěžší době počátku československé branné moci vykonali ohromné dílo, jaké představuje položení organisačních i hmotných základů naší obrany národní.

Vládní předloha navrhuje, aby platební požitky důstojníků a poddůstojníků byly srovnány s platy civilních zaměstnanců státních. To jest další způsob, jakým chceme vyjádřiti, že není rozdílu mezi těmi, kdož slouží republice a veřejným zájmům. To jest další krok k tomu, aby urbi et orbi se stalo jasným, že armáda jest nám jen součástí celé administrativy státní, jedním z prostředků, kterými demokratický národ umožňuje a zajišťuje si plnění svého životního poslání.

Jistě v zájmu armády i republiky bude tímto zákonem naše důstojnictvo i poddůstojnictvo postaveno na slušnou basi existenčního zajištění, zvláště ve dnešní přetěžké době obecné hospodářské tísně. Jedině tak odčiníme neblahé důsledky, které zaviňovala platová soustava rakouská, zejména - a na to bych kladl zvláštní důraz - po stránce sociální a mravní. Československý důstojník a poddůstojník bude se moci věnovati úspěšně bez stálých ubíjejících starostí o vezdejší chléb svému povolání, aniž by mu bylo znemožňováno, aby se podle svých osobních sklonů plně vyžíval kulturně a jako člověk vůbec. Také prostému vojáku dávají platy, zákonem stanovené, možnost, aby žil jako člověk s kulturními potřebami.

Z těchto důvodů, dámy a pánové, považuji za svou povinnost, vřele vám doporučiti předloženou osnovu k přijetí a jsem přesvědčen, že slavné Národní shromáždění, ztotožňujíc se se mnou ve zřetelech, které jsem se pokusil nastíniti, přijme ji jednomyslně. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda dr. Hajn: Debata jest ukončena. Přeje si pan zpravodaj slova k doslovu?

Zpravodaj dr. Scheiner: Ne.

Místopředseda dr. Hajn: Budeme hlasovati. Prosím, byste zaujali místa. (Děje se.) Budeme hlasovati o návrhu zákona v celku. Je to pouze pět paragrafů a materie je jednotná. Potom budeme hlasovati o dvou resolucích, které navrhl výbor. Jste srozuměni? Máte námitky? (Námitky nebyly.) Nejsou.

Pan zpravodaj také přečetl některé opravy věcné. Žádáte, aby byly ještě jednou čteny? (Nikdo si nepřeje.) Nikoliv. Platí to, jak četl pan referent. Upozorňuji ještě, že budeme hlasovati také o vyhlašovací formuli; "Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně", která schází v textu.

O tom všem, o návrhu výboru, o opravách pana dra Scheinera, referenta, a o vyhlašovací formuli budeme hlasovati. Kdo jest pro to, aby tato zpráva a návrh byl přijat se vším tím, co jsem řekl, ať povstane. (Děje se.) Jest to přijato většinou hlasů.

Budeme hlasovati dále o resolucích. Jsou dvě. Kdo jest pro resoluce navržené, ať povstane. (Děje se.) To jest většina. Resoluce jsou přijaty.

Budeme hlasovati ve druhém čtení. Prosím pana referenta, aby nám přečetl opravy tiskové.

Zpravodaj posl. dr. Scheiner: Do zákona dostalo se několik tiskových vad a nemohu opomenouti vysloviti přání, aby pro příště byl způsob tisku a předběžných korektur bedlivěji prováděn, poněvadž zákon, jak nám byl vydán, obsahuje celou řadu tiskových chyb.

Na stránce 6. bude třeba škrtnouti v odstavci a) v páté rádce slova: "t. j. dne, kdy ukončeny byly operace na Slovensku", poněvadž následkem předcházející změny v datu stala se bezvýznamná.

V posledním odstavci § 6. bude třeba pomlčku škrtnouti. Dále v paragrafu 12. odstavci 1. místo "hodnostní třída" má státi: "hodnostní třídy" a v odstavci 3. celá druhá věta: "Do postupu... atd." náleží na konec odstavce druhého téhož paragrafu. Marginálie v § 15. dlužno opraviti pouze tiskovým přeřazením jich na určitá místa.

Dále v tabulce sazbové na stránce 12. nutno opraviti v odstavci hodnostních tříd ve čtvrtém sloupci číslo 509 na 500.

Konečně dlužno všude provésti opravy měny místo velké "K" "Kč".

Místopředseda dr. Hajn: Slyšeli jste všechny ty návrhy a opravy tiskové p. referentem přednesené. Budeme zase hlasovati ve druhém čtení o všem tom, o čem jsme vlastně hlasovali v prvém čtení, včetně dodatků a návrhů korektur p. referentem přednesených, které jsou také obsaženy ve stenografickém protokolu. Kdo jest pro všechno to ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, tím jest ve druhém čtení celá tato předloha přijata.

Půjdeme k dalšímu bodu denního pořadu. Jest to

4. zpráva výboru státně-zřízeneckého o vládním návrhu zákona (tisk č. 2300) o služebních požitcích četnictva (tisk č. 2569).

Zpravodajem jest pan dr. Lukavský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Lukavský: Vážené Národní shromáždění!

Vláda předložila původně osnovu zákona, týkající se právního postavení četnického sboru. Poněvadž pak nepodařilo se docíliti jednoty mezi nazíráním výboru státně-zřízeneckého a vládou, bylo projednávání této předlohy odsunuto a přikročeno k projednání osnovy zákona o služebních požitcích četnictva. V té době vláda pak dodatečně předložila návrh tohoto zákona. Návrh tohoto zákona sestává ze dvou částí: jednak upravuje služební požitky důstojníků, jednak upravuje služební požitky mužstva. Při tom se bral zřetel jednak k zákonu, o němž jsme právě hlasovali, to jest k zákonu o služebních požitcích důstojníků vojenských, a jednak k zákonu o úpravě požitků státních zaměstnanců ze dne 17. října 1919.

Důstojníci četničtí podle tohoto zákona zařazují se do hodnostních tříd od XI. do IV. Požitky, čekací lhůty pro postup do vyšších stupňů platových jsou tytéž, jako u důstojníků vojenských. K tomuto základnímu služnému připojuje se přídavek, který se dříve nazýval služební, dnes má název přídavek četnický.

Tento přídavek má býti odměnou za zvláště namáhavou a odpovědnou službu, jež předčasně vyčerpává fysické síly, jakož i proto, že příslušníci četnictva tráví velkou část své služby mimo stanoviště. Služba jejich se nevyměřuje pravidelným počtem hodin, musí se konati podle potřeby často velice dlouho za velkých nesnází ve stravování, za všech svízelů počasí atd. Četnický přídavek u důstojníků se vyměřuje podle výše platu. Od 2800 K platu je to 600 K a dosahuje výše maximální 2100 K při platu 9408 K a vyšším.

Kromě služného a četnického přídavku, jenž je do pense započitatelný, vyměřuje se důstojníkům přídavek místní, a sice analogicky, jak je ustanoveno v zákone o úpravě platů u státních zaměstnanců. Dále jim patří drahotní přídavek podle předpisů, platných pro státní úředníky, přídavky za mobilisace, války a demobilisace, přídavek polní nebo pohotovostní a konečně i jiné požitky, jako náhrada za náklad služební, za služební cesty, přesídlení, zvláštní výkony. To vše se určí nařízením.

Časový postup se stanoví pro důstojníky jako pro důstojníky vojenské, podobně též zařadění do jednotlivých stupňů platových. Časový postup řídí se podle dvou skupin. Do jedné skupiny patří důstojníci správní a důstojníci intendančního sboru, do druhé ostatní důstojníci. V té příčině připojil státně-zřízenecký výbor k zákonu resoluci. Resoluce ta je podobná resoluci, která byla přijata při projednávání zákona o platech důstojníků vojenských. Jsou totiž případy, že by někteří četničtí důstojníci při přeřadění dle § 7. tohoto zákona byli proti svým druhům se stejnou služební dobou bez své viny zkráceni, a zmocňuje se tudíž v tomto zákoně ministr vnitra, že za zvláštních okolností ohledu hodných může povoliti započtení přiměřeného počtu dalších let z přesloužené doby do časového postupu.

Pokud se týče druhého oddílu této předlohy, ten upravuje služební a ostatní požitky mužstva četnického. Nutno podotknouti, že rozeznávají se zde dva stupně a sice: jednak pro četníky na zkoušku a strážmistry, jednak pro vrchní strážmistry - to jsou velitelé stanic. Platových stupňů je třináct, zrovna tak, jako tomu je u podúředníků státních. Druhá stupnice, vrchních strážmistrů, počíná 6. platovým stupněm, jenž je vyšší nežli příslušný stupeň první stupnice o 204 koruny, a pak se vzestupně stále zvětšuje, takže konečný rozdíl mezi platem vrchního strážmistra a strážmistra je 900 korun.

Vrchními strážmistry mohou se státi oni strážmistři, kteří sloužili nejméně deset let ve výkonné službě a absolvovali s prospěchem četnickou školu, anebo kteří sloužili celkem 10 let u četnictva, z toho nejméně 5 let ve výkonné službě, jsou vycvičeni ve službě účetní a vykonali odbornou zkoušku pro účetní pomocné síly. Ti, kdo již dosáhli následkem mimořádných válečných poměrů hodnosti vrchních strážmistrů před dovršením desetileté služby četnické, budou zařaděni do platových stupňů, stanovených v § 15. tohoto zákona.

Strážmistři, kteří vysloužili v posledním stupni tři léta, mohou dostati roční přídavek 300 K, po dalších 3 letech opět 300 K, vrchní strážmistři obdobně dvakrát po 500 K.

Četnický přídavek počíná výší 300 K a dosahuje maximální výše 2100 K na začátku 26. roku služebního. Drahotní přídavky jsou tytéž, jako u podúředníků. Zákon obsahuje zvláštní ustanovení, že kdyby někdo touto úpravou požitků obdržel méně nežli má dnes, vyrovná se mu to vyrovnacím přídavkem. To se týká zvláště nejmladších ročníků. Není snad u žádné jiné kategorie státních zaměstnanců tomu tak, jako u četnictva, kde základní platy jsou úžasně nízké, a poněvadž jejich existence by byla naprosto znemožněna, musilo se jim to vynahrazovati různými přídavky. Těch přídavků byla celá řada. Uvážíme-li, že základní požitek u četnictva byl pouze 900 K a že dnes četník na zkoušku, to jest, který slouží prvý rok, má přes 6000 K, vidíme i z toho, že se služné musilo různými přídavky zvyšovati, poněvadž by jinak existence četníka byla nemožná.

Zaopatřovací požitky četnických osob a jejich pozůstalých se upraví zvláštním zákonem. Tento zákon zatím stanoví, že základem pro vyměření pensijních požitků četnických osob jest služné, četnický přídavek, 50 % místního přídavku pro Prahu příslušného stupně, přídavek vyrovnávací u četníků, jmenovaných po dnu 31. prosinci 1919 důstojníky a přídavky těch, kdož vysloužili v posledním stupni tříletí, jak jsem o tom byl referoval.

Nynější zákon má nabýti platnosti dnem 1. ledna 1920. Zaopatřovací požitky mužstva, kancelářských sluhů u četnictva, pokud tyto osoby vstoupily do výslužby přede dnem 1. září 1919 a zaopatřovací požitky pozůstalých po těchto zaměstnancích a po takovýchto zaměstnancích, zemřelých v činné službě přede dnem 1. září 1919, jsou upraveny zákonem ze dne 17. prosince 1919.

Bylo nutno pamatovati těch, - poněvadž tento zákon platí od 1. ledna 1920 - kdož vstoupili do výslužby v období čtyř posledních měsíců roku 1919, od září až do prosince. A proto § 26. stanoví, aby vláda upravila odpočivné požitky výkonných důstojníků mužstva četnického a kancelářských sluhů četnických, pokud osoby ty vstoupily do výslužby v období měsíců září až prosince 1919, rovněž pak zaopatřovací požitky pozůstalých po těchto osobách, které v té době zemřely, podle zásad pensijního zákona ze dne 17. prosince 1919.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP