Pátek 19. března 1920

Během dlouhých porad o branném zákoně prohlásili příslušníci všech stran opětovně, že jsou odhodláni, postaviti se se zbraní v ruce proti každému nepříteli republiky. Budiž mi dovoleno připomenouti, že toto pevné odhodlání, tato dobrá vůle, kdyby se i zmocnila celého národa, nikterak nepostačí. Je třeba ještě cviku, je třeba ještě školy. I když nadšení a odhodlání jsou silnými složkami těch sil, které vedou k vítězství, je přece jen třeba ještě organisace práce další, aby výsledek zápasu byl zajištěn. Národ náš byl antimilitaristickým ve starorakouském slova smyslu. Proti takovému militarismu postavili bychom se ovšem vždy a všude, ale kde jde o obranu vlasti, tam všechny strany Národního shromáždění, tam celý národ je odhodlán učiniti, seč jen je ve všech jeho silách.

Že v bytosti našeho národa dnes za naší samostatnosti není nic antimilitaristického, dokazuje každý den. Já vzpomenu jen dvou příkladů. Když r. 1918 krátce před vánocemi roznesly se u nás zprávy o silných branných silách německých v severních Čechách, tu zmocnil se nás pochopitelný nepokoj, a v té době zrovna přijížděli první legionáři s Husákem v čele. Co to bylo najednou radosti, a se všech stran jste slyšeli "Již jsou zde, již se nám nic nestane, již můžeme klidně spát." Několik tuctů lidí ukázněných přivodilo u nás morální povznesení celého národa. A dnes, když posloucháte bedlivě po ulicích, co slyšíte především? Celý národ bez ohledu na politické strany pře se o složení slavné sibiřské armády a příslušníci všech politických stran dokazují, že takové a takové procento jejich lidí je v sibiřské armádě. A strana soc. demokratická si dává zvláště - ke své cti - na tom záležeti, aby dokázala, že slavná sibiřská armáda je složena ze 75 % ze sociálních demokratů. Z toho je vidět, že vlastní mentalita národa není nikterak antimilitaristická. Je antimilitaristická v tom smyslu, jak jsme tomu byli zvyklí rozuměti ve starém Rakousku, ale kde jde o obranu republiky, tam se předstihují všechny strany v ušlechtilém závodění, tam, kdyby přišly doby těžké, budeme všichni státi v prvních řadách a nikdo z nás se nedá předstihnouti.

Věděním, silou ducha, pokojnou, pilnou prací občanskou chceme se především ve světovém závodění národů uplatniti, ale kdyby nám byl boj vnucen, pak proti násilí budeme se brániti, jak učí president dohody a pokoje, náš Masaryk, ze všech sil, po legionářsku. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Debata je skončena. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se!)

O předloze míním dát hlasovat tímto způsobem: nejprve o oddílu I.: Všeobecná ustanovení a oddílu II.: O doplňování československé branné moci (§§ 1. až 13.), na to dal bych hlasovat o oddílu III., to jsou §§ 14. až 26. inkl.: O povinnosti služební, pak o oddílu IV., V. a VI., to jsou: Mimořádná opatření, propuštění z branní moci československé a povinnost hlášení (§§ 27. až 32.), potom o oddílu VII. a VIII.: O všeobecných právech a povinnostech a ustanoveních trestních (§§ 33. až 58.), a konečně o oddílu IX. a X.: Ustanovení přechodná a závěrečná (§§ 59. až 69.), jakož i nadpisu a úvodní formuli.

Jsou snad nějaké námitky proti způsobu hlasování, který jsem doporučil? (Nebyli.) Není jich.

Pan zpravodaj si přeje slova.

Zpravodaj posl. Udržal: Vážené shromáždění! Poněvadž není žádných pozměňovacích návrhů, bylo by dobře, kdyby se souhlasem vaším mohl pan předseda dáti hlasovat o celé branné předloze, o celém zákonu en bloc. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Já se přání, vyslovenému panem zpravodajem přizpůsobuji a myslím, že k slavnostnějšímu zdůraznění aktu, který teď provádíme, přispěje návrh, který doporučil pan zpravodaj.

Kdo tedy souhlasí s §§ 1. až 69. zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, jak jest obsažena ve zprávě branného výboru, jakož i s nadpisy oddílů a paragrafů, které jsou uvedeny jako marginálie v předloze, prosím aby povstal ze svého místa. (Děje se.)

To je většina, předloha je schválena v prvém čtení a přistoupíme ke druhému čtení. Přeje si pan zpravodaj slova? je nějaká korektura?

Zpravodaj posl. Udržal: Na druhé stránce výborové zprávy na pravé straně shora 5. řádek je tisková chyba. Na místo "18měsíční" má státi "14měsíční".

Předseda: V zákoně samotném není žádná korektura?

Zpravodaj posl. Udržal: Ne.

Předseda: Korekturu, doporučenou panem zpravodajem, vzalo snad Národní shromáždění na vědomí. Žádná korektura v zákoně samém nebyla učiněna. Proto dám o něm hlasovati, jak byl v prvním čtení přijat.

Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, v tom znění, jak byl přijat, také ve čtení druhém, prosím aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen také ve druhém čtení a nám zbývá rozhodnouti o resolucích, které jsou obsaženy ve zprávě výborové a za jejichž přijetí se přimlouval pan zpravodaj. Jsou obsaženy na straně 7 a 8 zprávy.

Kdo také s těmito třemi resolucemi, obsaženými ve zprávě, souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Také resoluce jsou přijaty a tím tento odstavec dnešního denního pořadu jest vyřízen. (Výborně. Hlučný potlesk.)

Přistoupíme k druhému odstavci denního pořádku, ke 2. zprávě branného výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2180), jímž se stanoví mírový početný stav československého vojska (tisk 2597).

Zpravodajem jest p. kol. Udržal. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Udržal: Vážené Národní shromáždění! Důvody, proč mírový počet vojska jest stanoven na 150.000 mužů, byly bedlivě probrány v branném výboru a bylo o nich debatováno také ve veřejnosti, kde jsou dosti známy. Zprávu branného výboru máte tiskem před sebou a mně nezbývá, než doporučiti celý tento zákon ku přijetí. (Výborně.)

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

O zákonu tomto, který má pouze pět paragrafů, - žádný pozměňující návrh učiněn nebyl - míním dáti hlasovati v celku. Námitek proti tomu není? (Nebylo.)

Kdo tedy souhlasí se zákonem, týkajícím se početného mírového stavu československého vojska, s §§ 1.-5., jak jsou obsaženy ve zprávě výborové, jakož i s nadpisem zákona a s úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si p. zpravodaj slova ke druhému čtení? Žádná korektura?

Zpravodaj posl. Udržal: Ne.

Předseda: Budeme tedy hlasovati o zákonu ve druhém čtení. Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě ve čtení prvém, a ve znění, ve kterém byl přijat, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se. Generál Pellé odchází, provázen jsa bouřlivým potleskem.)

To jest většina. Zákon jest schválen také ve čtení druhém a tím také druhý odstavec dnešní schůze jest vyřízen a přistoupíme ke třetímu odstavci, jímž jest 3. zpráva I. branného výboru, II. výboru státně-zřízeneckého a III. výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk č. 2241), stran úpravy služebních požitků československého vojska (tisk 2552).

Zpravodaji jsou za jednotlivé výbory pp. kol. dr. Scheiner, Brodecký a Moudrý. Uděluji slovo nejprve p. kol. drn Scheinerovi.

Zpravodaj posl. dr. Scheiner: Slavné Národní shromáždění! Přijetím branného zákona postavilo Národní shromáždění konečne naši armádu na pevný a určitý podklad. (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr. Scheiner (pokračuje): Nezbývá, než vyhověti povinnosti vůči těm, kteří mají nadále sloužiti jako základové celého našeho zřízení branného, i povinnosti vůči těm, kteří již dříve sloužili a za svobodu naší vlasti, za její ochranu tolikeré oběti přinesli.

Zákon, který se vám předkládá, pojednává o požitcích vojenských osob, členů našeho československého vojska, a to jednak důstojnictva, jednak poddůstojníků z povolání a gážistů mimo hodnostní třídy, pak platech ostatního mužstva.

Celý zákon, bohužel, prodělával dlouhou proceduru, poněvadž se vůči němu stavělo vše to, co se dříve stavělo proti rakouskému militarismu. My musíme na to vzíti zřetel, že ve vojště dnes nalézá se také valná část lidí ušlechtilých, lidí, kteří věnovali povinnosti své vojenské poctivé snahy a upřímnou péči i ducha vlasteneckého, ale i těch, kteří po dobu válečnou trpěli a strádali za naši vlast, a zejména oněch vzácných duší, jichž přičiněním a obětavostí byla svoboda naše získána.

Pokud se týče zákona samotného, upozorňuji, že první oddíl jedná o platech důstojníků. Výbor branný a ostatní výbory hleděly se přizpůsobiti v této věci požitkům civilních zaměstnanců státních. Schema postupové pohybuje se asi v průměru mezi skupinou B a C civilních státních zaměstnanců.

Pokud se týká služného, místního přídavku, drahotních přídavků a mimořádné výpomoci, jest tento zákon shodný se zákonem ze 7. října 1919 č. 541 až na místní přídavky, jež přiznány všem hodn. třídám (na místo bytného) a na činnostní přídavky.

K jednotlivým odstavcům nemám co podotknouti, poněvadž důvodová zpráva celkem velmi obšírně vše odůvodňuje a pojednává o všech bodech tohoto zákona. Dovoluji si pouze upozorniti na změny, které přičinil k předloze výbor branný v dohodě s výborem pro státní zaměstnance.

Především nutno bylo vzíti zřetel při sestavení tříd postupových i při časovém postupu na zvláštní charakter vojenských zaměstnanců, členů našeho čsl. vojska, vzhledem na nebezpečí zvláštní služby, těžké, zodpovědné, spojené s daleko většími útrapami a obětmi, než je to u civilních úředníků. Proto také jak v třídách, tak i co se tyká zařadění, na tyto okolnosti vzat byt náležitý zřetel.

Zvláštní pak úprava byla věnována platům legionářů. Legionářům, jež zajisté všichni tolik si ceníme, léta válečná počítají se trojnásob a mimo to všem legionářům bez rozdílu, ve kterém roce nastoupili legionářskou skutečnou službu, počítají se léta do postupu od 20. roku jejich. To je zajisté výhoda tak veliká, že tím aspoň částečně nahrazeny jsou oběti, které legionáři byli společné vlasti přinesli.

Velice těžký byl dosavadní stav poddůstojníků, tohoto nejpevnějšího kvádru našeho vojska. Těm taktéž byla věnována pozornost a upraveny platy tak, že budeme moci dnes počítati s oddaností a věrností těchto nejlepších našich lidí v armádě.

Já si dovoluji doporučiti bez dalšího odůvodňování tento zákon, který byl třemi výbory zároveň s dohodou státních orgánů upraven. Dovolím si pouze navrhnouti některé doplňky, které znamenají formální změny nebo jsou nutny za účelem vysvětlení.

Jest to především doplněk v hlavě samotné, kde bylo opomenuto připojení, že tento zákon jest Národním shromážděním republiky Československé usnesen. Buďtež tedy hned za titul připojena slova: "Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:".

Dále na třetí stránce v § 2. a odst. 4. buďtež na konec připojena slova: "nařízením", poněvadž není zde omylem stanoveno, jakým způsobem se má tato náhrada upraviti.

Dále v § 6. v jeho odstavci prvém buďtež uvedena místo "nyní v činné službě jsoucí" slova "kteří v den účinnosti tohoto zákona v činné službě byli". Dále § 6. odst. I b, v poslední řádce za slova "služby" má přijíti v závorce "v zajetí", aby to odpovídalo obsahu ostatních paragrafů předcházejících. V bodě třetím budiž před slovo "důstojníkům" dáno slovo "Aktivním", jak samo sebou se rozumí. V témže odstavci čís. 3 pouze stylistická oprava, místo "bez" hodnostní třídy má státi v obou případech "mimo" hodnostní třídy.

Na str. 7. odstavec c) buďtež slova: (včetně léta válečná) vyškrtnuta, poněvadž to odporuje obsahu prvé řádky.

Dále dovoluje si branný výbor předložiti ke schválení resoluci, k § 7. znějící: "Těm gážistům, kteří by při tomto způsobu zařadění byli velmi značně poškozeni, může ministerstvo Národní obrany za zvláštních okolností, zasluhujících ohledů, výjimečně povoliti započítání přiměřeného počtu dalších let z přesloužené doby do časového postupu."

Jménem branného výboru přimlouvám se velmi vřele za přijetí této resoluce a odporučuji ji vládě, poněvadž pravdou jest, že za starého režimu rakouského byly nejen jisté osoby, ale celé třídy vojenské úplně ignorovány a přecházeny a na druhé straně jiní byli protěžováni. Z toho důvodu se stalo, že je zde celá řada osob, které slouží dlouhá léta v určité postupní třídě a bude nutno, tento nedostatek nahraditi jim započítáním řady let, aby se vyrovnali ostatním kolegům téže doby služební.

Dále odporučuji k přijetí resoluci druhou, jež zní: "Vojenským staropensistům, pak vdovám a sirotkům po vojenských osobách z povolání upraveny buďtež požitky podle zákona o úpravě požitků staropensistů z kruhů státních zaměstnanců ze dne 17. prosince 1919, č. 3 z r. 1920 sb. z. a n., prozatím nařízením až do vydání zákona zaopatřovací požitky upravujícího."

Dále na str. 9. v § 12. jest zapotřebí změniti prvý odstavec v tom smyslu, aby zněl: "Zařazení gážistů mimo hodnostní třídu a poddůstojníků z povolání, kteří v den účinnosti tohoto zákona v činné službě byli."

Totéž se týká odstavce prvého § 6., kdež jest nahraditi slova "nyní v činné službě jsoucí" ve slova "kteří v den účinnosti tohoto zákona v činné službě byli". Na str. 11., odst. 2. budiž za slova "podporučíkům" dáno slovo "praktikantům".

Předseda (zvoní): Slovo dále má pan zpravodaj výboru státně-zřízeneckého, kol. Brodecký.

Zpravodaj posl. Brodecký: Slavné Národní shromáždění!

Státně-zřízenecký výbor zabýval se předlohou o úpravě požitků vojska československého se stanoviska zákona ze dne 7. října. Shledal, že hlavní zásady jsou vlastně tytéž, srovnal tam, kde snad byly velké úchylky od zákona ze dne 7. října, vyzvedl několik věcí, a sice se týká to hlavně věcí panem referentem přednesených, o zvěrolékařích bez vysokých škol a jejich zařazení, že mají býti zařazeni mezi důstojníky pomocného sboru, dále vysvětlil slovíčko "kvalifikace" ve směru, že to má býti prospěch nejméně dobrý, dále připojil k výkladu k § 5. odst. 7., že obmezení tam obsažené neplatí pro přeřaďování, vznikající z tohoto zákona, a konečně přijal dvě resoluce, které postavil na roveň podle zákona ze dne 7. října a 17. prosince 1919. Resoluce byly členy, jedná se o gážisty, kteří byli zvláště poškozeni, aby ústřední úřad měl právo jakési vyrovnání jim přiřknouti a provésti úpravu požitků staropensistům a staropensistkám. Státně zřízenecký výbor doporučuje, aby zákon v tomto znění byl schválen. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP