S otázkou miliční jsme v témže
stadiu, jako byly téměř všecky státy
evropské před válkou s otázkou odzbrojení.
O odzbrojeni se mnoho mluvilo a psalo, nebylo však nikoho,
kdo by byl chtěl učiniti první krok k provedení
tohoto všelidského ideálu.
Budiž mi dovoleno, abych tu citoval řeč význačného
německého socialisty Noske v branné debatě
25. dubna 1907 v říšském sněmu
berlínském. Pravil:
"Byli jsme to právě my, sociální
demokraté, kteří jsme se vždy s úsměškem
stavěli proti příležitostným
měšťáckým fantastickým ideám
o odzbrojení a poukazovali jsme na to, že hospodářské
rozpory, které současně ještě
mezi různými národy panují, jsou touto
dobou tak silné, že jeden stát sám nemůže
na odzbrojení vůbec pomýšleti."
Jak jsem pravil, situace je nyní obdobná a já
se ptám, zda by se našla v československém
státě většina pro to, abychom zřízením
milice bez dokonalé předběžné
průpravy celého národa a bez ohledu na směrnice,
jimiž jsou vedeny vojenské systémy států
sousedních, chtěli vystaviti republiku v nebezpečí,
že svoji lásku k pokroku, míru a důvěře
v mezinárodní demokracii zaplatí svojí
existencí? Tato situace bude trvati tak dlouho, dokud vážné
dorozumění států evropských
nebo alespoň středoevropských nestanoví
jednotné branné formy a příslušných
kontingentů pro všecky najednou.
Právě v důsledku této úvahy
byli jsme postaveni před úkol velice vážný,
neboť armádě československé v
první době vývoje tohoto státu dán
byl veliký úkol, obhájiti a zajistiti všecky
svobody, jichž jsme průběhem let válečných
nabyli a jež dne 28. října 1918 přešly
v ruce lidu. A to není úkol malý! To, čeho
jsme prací presidenta Masaryka a kolegy Beneše v zahraničí
dobyli za podpory té veliké řady známých
i neznámých jejich pracovníků v cizině
i uvnitř bývalé monarchie, za hrdinné
obětavosti a oddanosti legií, budeme muset nejméně
půl století velmi bedlivě střežiti
a ochraňovati. Roku 1874 pronesl generál Moltke
podobnou myšlenku. Jaký však jest rozdíl
mezi jejím výkladem a pochopením u dvou národů?
Němci museli státi na stráži nespravedlivě
usurpovaných práv, jež chtěli obrániti
a uhájiti proti znásilněnému národu
opět násilím. My však máme jiný
mravní podklad pro tuto politickou maximu. My musíme
svoje práva a svobody střežiti před
násilnictvím nepřítele reakce, který
neustává pracovati a - ač nechci býti
špatným prorokem - věřím, že
neustane pracovati, pokud bude tušiti jen jiskru síly
a naděje ve svých aspiracích.
Nejde tu však jen o udržení politických
práv a svobod, jež nám výsledky světové
války po dějinné spravedlnosti přinesly,
nám musí jíti i o to, aby klidná a
zajištěná země měla možnost,
pokračovati ve velkém díle sociálním
a hospodářském, pracemi tohoto slavného
sboru započatém.
Odvolávám se na největšího zastánce
otázky miliční, Jeana Jaurésa, který
jako základní myšlenku své knihy L´
Armée Nouvelle hned v úvodu praví:
"První úloha každé velké
strany, pečující o změnu sociálních
řádů a rozhodnuté, tohoto cíle
dosáhnouti, jest tato: Jak může se pro Francii
a nejistý svět, který ji obklopuje, zajistiti
až k nejzažším možnostem mír
a kdyby přes její namáhání
a přes její vůli, udržeti mír,
byla země napadená, jak zajistiti co nejlépe
vyhlídky na obranu a prostředky k vítězství?"
Tato snaha, vybudovati až do úplného uklidnění
evropských politických poměrů republice
armádu okamžitě pohotovou a schopnou soustředěné
a jisté obrany vlasti, byla vedoucí myšlenkou
všech našich prací při branném
zákoně.
Všichni stojíme - přiznejme si to - ještě
do značné míry nejisti před řadou
úkolů, jimž musí národ dostáti.
A mezi ně patří zkoumání toho,
aby výsostná myšlenka miliční
byla schopna života. Jest to v první řadě
blahobyt národa, usmíření hlubokých
protiv v něm, sociální uspokojenost všech
jeho vrstev a národnostní vyrovnanost všech
kmenů vlast obývajících.
Ze splnění těchto požadavků vyvěrá
teprve ona morální síla každé
národní armády, ta síla, která
prýští z hluboké víry ve spravedlnost
idee, za níž jde voják do boje, pro níž
vytrhává se na určité období
ze svého normálního občanského
života, aby nabyl potřebných odborných
vědomostí vojenských, ona morální
síla, která jest mocnější než
pud sebezachování, a hlavní, řekl
bych, jedinou konkrétní základnou pravé
kázně moderního, demokratického a
národního vojska. Jí přestává
býti armáda pouhým mechanismem síly
a stává se oduševnělým vykonavatelem
ideálu všeho lidu.
Nejde tu však jen o tyto mravní podklady zavedení
milice v naší branné moci, jde tu i o řadu
schopností a umělostí, jež musí
vniknouti v krev a mízu netoliko oněch několika
tisíc asentovaných nováčků,
nýbrž musí prolnouti celým národem,
všeho jeho vrstvami a třídami. Jaurés
charakterisuje tento moment snah o vybudování milice
takto:
Nesmíme se spokojiti jen se všeobecnými formulemi
o milici, nýbrž pro zem musí se přesně
určiti pevný způsob organisace, jež
se pod tímto slovem vyrozumívá. Výkonná
schopnost a výbornost této nové organisace
musí býti prokázána a to životosprávou
vlastních fedrovatelů a rozšiřováním
tohoto dobrého příkladu mezi pracujícími
vrstvami, pevnou vytrvalostí a horlivostí na životním
díle vojenského výcviku v tělocvičných
a střeleckých spolcích, při manévrech
ve volné přírodě a cvičeních
na nejrůznějším terainu, jichž
účinnost nastoupí na místo neplodného
a mechanického kasárenského drillu. Svou
neochabující činností musí
proletariát dokázati, že není to z bojácné
sebelásky, ani z rabské zbabělosti, nebo
měšťácké lenosti, proč bojuje
proti militarismu a válce, nýbrž, že je
právě tak pevně rozhodnut a připraven,
zajistiti plný rozvoj v pravdě lidového a
účelného systému armádního,
jako jest rozhodnut, poraziti všecky osnovatele jakýchkoliv
konfliktů."
V československé interpretaci vůdčí
zásady Jaurésovy řekli bychom, že pečovati
o tento fysický rozvoj sil našeho lidu přísluší
nikoliv jen proletariátu, jak praví se v knize Jaurésově,
nýbrž všem vrstvám obyvatelstva této
republiky bez rozdílu třídy i národnosti.
Bylo by velmi nebezpečno, klásti požadavek
"ozbrojeného proletariátu" tam, kde nutno
systematicky pečovati o to, aby v případě
nebezpečí vyvstal k obraně vlasti "ozbrojen
národ".
Výslovně jsem uvedl v předešlém,
že jednou z hlavních podmínek možnosti
zavedení miličního zřízení
u nás jest národnostní vyrovnanost všech
kmenů tuto republiku obývajících.
Po této stránce nebylo planou frasí volání
po vytvoření národnostního ovzduší
švýcarského ve státě Československém.
(Výborně!)
My dnes tedy nemůžeme - a důvod jsem naznačil
- podati konkrétního návrhu na zavedení
milice v československé branné moci, ale
jsem ubezpečen, že ani okamžik nebude žádný
příští ministr národní
obrany váhati, předložiti takový projev
v okamžiku, kdy všecky zevní i vnitřní
podmínky budou k němu splněny. K tomu ovšem
je potřebí mnoho práce a to nejen vojenských
odborníků a politiků, nýbrž celého
národa a všech institucí, jimž zajištění
a blaho vlasti leží na srdci. V tomto směru
vykonalo již mnoho Sokolstvo a Dělnické Tělocvičné
Jednoty, kteréžto instituce jistě budou na
zdárné této cestě pokračovati,
bude však nutno ještě mnoho učiniti po
stránce mravní, aby totiž myšlenka zabezpečení
republiky stala se jednotným majetkem celého národa
a byla rozhodným činitelem při všech
akcích, určujících základní
formy našeho života i myšlení.
Žádný systém branné moci, ani
kádrový, ani miliční, nebude schopen
života a řádné výkonnosti, nebude-li
prováděn skutečnou, z hloubi duše celého
národa prýštící snahou, vykonati
vše, aby vlast v případě ohrožení
byla uchráněna a zajištěna, V tom směru
nelze spoléhati na nadšení a akce, podniknuté
teprve ve chvíli, kdy se nepřítel již
dere přes naše hranice, nýbrž k této
eventualitě musí směřovati všechny
soustavné a cílevědomé přípravy
v době nerušeného míru. Netřeba
se obávati, že by u nás armáda mohla
sloužiti jinému účelu, než tomuto.
Armáda jest a zůstane v republice naší
mocí, podřízenou vůli lidu. (Výborně!)
Vždyť tímto sborem volený president bude
jí stavěti vždy v čelo ústavě
odpovědného ministra, Národní shromáždění
bude míti vždy nejširší možnost
kontroly a možnost, zakročiti ve smyslu ústavních
předpisů proti všem eventuelním zařízením,
jež by neodpovídala základním principům
naší demokracie. Avšak i tuto kritiku musíme
ideově povznésti a nesmíme viděti
militarismu tam, kde ho není. Nesmíme také
ani armádu dosavadní, ani tu, která vyjde
z předpisů, daných tímto branným
zákonem, považovati za definitivní organisaci
naší stálé branné moci, nýbrž
musíme se přenésti svým duchem do
doby, kterou bych rád vymezil asi na deset let, kdy snad
se podaří zlikvidovati všecko osobní
i věcné dědictví starého Rakouska,
které nám subjektivně i objektivně
dosud brání, viděti a tvořiti nového
ducha armády i v rámci forem, které nejsou
z důvodu věcné nutnosti valně odlišné
od starých. Jako všechen náš život
a všecky naše instituce, musí se prostě
také armáda teprve těžce přizpůsobovati
republikánské a parlamentární formě
našeho zákonodárství.
Jaký je duch československé armády?
Základ ideologie našeho vojska precisoval brzy po
svém příjezdu do vlasti při zahájení
vojenských vzdělávacích kursů
president Masaryk, když řekl:
"Demokratická armáda je vybudována,
vedena a vychovávána pro defensivu a ne pro ofensivu."
(Hlučný souhlas. Výborně!)
A konstatuji jako ministr že naše armáda defensivní
je a doposud se také vždy i ve svých zlých
měsících svého vývoje defensivně
chovala. Od svého vzniku se tomuto programu, stanovenému
našim presidentem, nikdy nezpronevěřila. Armáda
tak, jak dnes jest, nemá skutečně jiné
touhy, než státi pohotově pro případ,
že by ji republika potřebovala. Nepodařilo
se také, ač pokusy takové čas od času
se děly, zlákati vojsko k opuštění
jeho defensivního charakteru v našich situacích
vnitropolitických.
A tady bych jedno rád zdůraznil a jednou pro vždy
odmítl pověst, jako by ministerstvo národní
obrany v květnu minulého roku bylo s armádou
podniklo kroky ofensivní. Maďaři koncem dubna
ustupovali pod tlakem ofensivy- rumunské na jih od naší
demarkační čáry. V prostoru tam vzniklém
nastalo správní vacuum se všemi strašnými
následky tohoto stavu, - vraždami, pálením,
loupením - jež prováděly marodérské
bandy bez obavy, že bude jim čeleno. Úpěnlivé
výkřiky obyvatelstva vnutily našemu vojsku
funkci mezinárodní gendarmerie, které se
ujalo nikoliv z vlastní iniciativy nebo jen z mé
vůle, nýbrž na přání a
prosby postižených a na doporučení našich
vedoucích správních kruhů na Slovensku.
(Slyšte!) Pro to mám všechny doklady.
Tam stála tedy naše armáda ve službách
lidskosti, jako v nich musí státi i v budoucnosti!
Kdo tvrdí opak, nebo kdo chce některé episody,
spáchané proti duchu a vůli vojenské
správy, stavěti výše než programatickou
snahu armády jako celku, páše bezpráví
a zlomyslnost, jež nemá omluvy v rozporu politických
názorů.
Znovu opakuji: Není podkladu k obavám, že by
se vojsko zpronevěřilo vůli národa
a jeho representantů ve vládě a Národním
shromáždění na venek i uvnitř
říše, jako se stalo v těchto dnech v
Německu. Jsou liché všecky obavy, že by
naše vojsko při dnešním svém ideovém
založení, ať již stálé, nebo
miliční, vystoupilo někdy proti vůli
lidu, jejíž je ozbrojeným vykonavatelem a obhájcem.
(Výborně!)
Předložený Vám branný zákon
veden jest jedinou snahou, snahou, která vede i Vás,
snahou o prospěch republiky. O meritorních věcech
nebudu se šířiti. Stalo se tak obsáhle
v branném výboru, klubech, žurnalistice i debatách
našeho veřejného mínění.
K nejrůznějším přáním,
projeveným ze všech stran, aby vojenskou službou
nebyl ochromován náš hospodářský,
sociální i kulturní vývoj, dovoluji
si prohlásiti, že vojenská správa bude
vždy v tomto směru přihlížeti k
potřebám našeho rolnictva, řemeslnictva,
průmyslu, ale i našeho studentstva co nejstarostlivěji,
zejména, když se jedná o druhý rok,
kdy bude možno přihlížeti k různým
zájmům naprosto oprávněným.
Jenom jedno místo bych doprovodil výkladem, poněvadž
tvořilo ohnisko sporu při dohodování
se stran. Myslím, že tím zjednám jasno.
Jest to otázka vojenské justice.
Já jsem, dámy a pánové, s tohoto místa
dne 21. listopadu ve své odpovědi na interpelaci
v případě Munově vyložil své
stanovisko, jaké chovám ohledně dualismu
naší justice vůbec a ohledně vojenské
justice zvlášť. Řekl jsem: "Jsem
z plného přesvědčení při
těch, kteří by rádi viděli
likvidaci celého systému vojenské justice
a sice z důvodů jak theoretických, tak praktických.
Přičiním se, pokud budu pověřen
správou vojenských věcí v naší
republice, aby tato tendence byla v příští
soustavě československé branné moci
patrnou."
Tato slova nebyla řečena do větru. Politické
presidium mého ministerstva pracovalo v intencích
těchto slov při sdělávání
branného zákona. Branný zákon v odd.
7. pojednává o soudní a disciplinární
trestní pravomoci nad osobami vojenskými v činné
službě. Stylisace § 33. byla volena tak, aby
zákon - předhlížeje jaksi příští
vývoj - umožňoval, bez velkých změn
budoucí reorganisaci vojenské justice. § 33
totiž praví: "Rozsah vojenské trestní
soudní a disciplinární pravomoci určuje
vojenský trestní soudní řád
a vojenská služební ustanovení."
Z toho následuje, že tím okamžikem, kdy
bude novelisován vojenský trestní řád,
mění se v branném zákone současně
celá partie, pojící se k tomu faktu, že
vojenskou justici ještě máme a že s ní
musíme pro dohlednou dobu také počítati.
To jest věcí celé úpravy trestní
legislativy, je to především záležitostí
budoucího našeho trestního řádu
pro civilní osoby, aby ve svých ustanoveních
pamatoval na ty okolnosti, jichž dnes ještě postrádá
a jež za to jsou obsaženy ve vojenském trestním
řádě, jakožto specifika, vyplývající
z vojenského poměru. Obdobně má se
to s trestním právem materiálním.
Sděluji, že existuje již anketa při ministerstvu
národní obrany, která se reformou vojenského
soudnictví zabývá. Reformy takového
druhu nelze však vzhledem k poměrům, jak právním,
tak faktickým, prováděti přes noc,
nelze je také činiti předmětem vzájemných
politických koncesí, poněvadž by to
mělo svůj neblahý vliv na propracovanost,
důkladnost a vývojovou spojitost těch forem,
k nimž chceme dospěti.
Tolik považoval jsem za svou povinnost říci
v otázce reformy vojenské justice, by nevznikl klamný
dojem, že ministerstvo národní obrany nevěnuje
plánovité pozornosti všem myšlenkovým
proudům a potřebám, které jdou naší
veřejností a jež nutno uznati za správné.
Končím a jsem hluboce přesvědčen,
že odhlasování předloženého
vám zákona nebude nikterak na překážku
soustavným a nepřetržitým studiím
a akcím, směřujícím k pozdějšímu
definitivnímu zavedení milice. Přijetím
branného zákona končí se první
období vývoje naší branné moci.
Bude možno historicky zpracovati vše, co se k této
části budování naší republiky
pojilo a mnohá, dnes pomíjená a přezíraná
práce nabude teprve svého významu. Věřte,
že jsme pracovali všichni nejpoctivěji, nejoddaněji
a bez oddechu s největší starostlivou péčí
o blaho státu. Nechť tento zákon republiky
jest šťastným základem naší
příští bezpečnosti, nechť
se v něm projeví harmonie všech poctivých
demokratů a republikánů, oduševnělých
myšlenkou: Nechť žije Československá
republika! (Výborně! Hlučný potlesk.)
Předseda (zvoní): K slovu není
nikdo přihlášen, debata odpadá. Panu
zpravodaji uděluji slovo ještě k doslovu.
Zpravodaj posl. Udržal: Vážené
shromáždění! V závěrečném
slovu považuji za svou povinnost, poděkovati vřele
duševnímu tvůrci naší branné
moci i předložené vládní předlohy
zákona, velikému synu sesterské republiky
Francouzské, našemu chefu generálního
štábu Pellému. (Shromáždění
povstává a propuká ve spontánní
ovace přítomnému generálu Pellému.)
Veliký voják jest jistě nepřítelem
dlouhého mluvení a kdyby byl býval dobře
rozuměl, kdyby již dnes ovládal tak naši
mateřskou řeč, opravil by mne a řekl
by, že není přítelem českého
národa, nýbrž že se cítí
celým svým srdcem upřímným
Čechoslovákem, jak to obyčejně říká.
(Výborně! Hlučný potlesk.)
Já děkuji mu ještě nejsrdečněji.
Dále doporučuji ještě k schválení
dodatečně tři resoluce, které nacházejí
se na straně 7. hned po zprávě výborové.
Doporučuji je k schválení ve znění,
jak jsou v tisku.
Vážené shromáždění!
Vlast naše byla vždy plna práce, plna života,
plna boje. Obklopeni kol dokola nepřítelem mocným,
bezohledným, úkladným nepřítelem,
zaslepeným plemennou záští proti našemu
národu, který se s tím nikdy netajil, že
bojuje za naše vyhlazení, byli jsme nuceni, brániti
se od nepamětných dob, seč síly stačily.
A jen své vysoké kultuře, kultuře
vyšší, než byla kultura sousedů,
děkujeme, že nepotkal nás podobný osud,
jako bratry naše Slovany polabské a pobaltské.
Vysoké učení Karlovo, kultura zachránila
nás před přečetnými protivníky.
Kultura dala nám zvítěziti nade všemi
kruciádami za Žižky, za Prokopů i za Jiřího
z Poděbrad. V prostředí, vyvolaném
trudem krvavých bitev, zrodila se u nás ušlechtilá
reakce, postavivší se s krajním sebeobětováním
proti násilí, proti krveprolévání.
Největší své hrdiny viděl národ
v představitelích pokoje a míru a není
náhodou, že u nás se narodil Chelčický,
Hus i Komenský. Historie sama vypravuje, když později
jistá filantropie zmocnila se našich řad, jak
pykali jsme těžce po celá staletí.