Pátek 19. března 1920

Pak byly učiněny v některých odstavcích nejenom slovní, nýbrž i věcné změny, na př. o zařazení kategorie podúředníků. Jinak zákon, jak vláda jej osnovou svou navrhovala, byl doporučen oběma výbory, jichž jsem zpravodajem, Národnímu shromáždění ku přijetí.

Než skončím svou zprávu, vyslovuji opravdu nejvřelejší dík za to, že v naší Československé republice ve prospěch umělců bylo vykonáno něco, co ještě, jak mi bylo od odborníků ujištěně sděleno, vykonáno nebylo, totiž aby umělci světového jména, pokud působí na hudebních vysokých učelištích, a také i jiní tamní učitelé byli takovým způsobem ve své existenci zajištěni. Kéž přijetí toho zákona a vykonávání jeho jest opravdu ke zdaru našeho umění, hlavně umění toho, kterým se československý národ může vždycky postaviti na roveň nejvyšších ideálů uměleckých v celém světě, kéž zákon ten jest na prospěch umění takového, které má svou osobitou značku, kéž znamená v soutěži veškeré umělecké tvorby, povznesení umění opravdu našinského. Nechť zákon je též odčiněním dávné křivdy, páchané přes 100 let na českém umění hudebním, které bylo odkázáno - třeba i na konservatoři, ale jako na ústavě soukromém - jen na dobrodiní a téměř žebrotu, - kde učitelé byli nuceni třeba jen za 3 K, - a byli to umělci - dávat hodiny hudby, jen aby se uživili. Tímto zákonem je opravdu vykonáno něco krásného a, jakkoli vkládáme do zákona toho veliké naděje na sociální pomoc umělcům a tím také na rozvoj našeho umění, nevzdávám se onoho ideálu, o kterém jsem mluvil. Lépe a nejlépe by bylo pro umění, kdyby nepotřebovalo zákona, kdyby nepotřebovalo státní pomoci a kdyby každý příslušník národa měl takový umělecký cit, že by bez zákona a beze státu umělce své v jejich tvorbě, v jejich ideálech podepřel. (Výborně! Předsednictva se ujímá místopř. Kadlčák.)

Po této zprávě dovoluji si navrhnouti: Slavné shromáždění,račiž přijmouti vládní osnovu zákona jmenovaného tak, jak byl, pokud se týče mého zpravodajství, opraven a přijat výborem státně-zřízeneckým a kulturním. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Kadlčák: Uděluji slovo zástupci výboru rozpočtového kol. Moudrému.

Zpravodaj posl. Moudrý: Velectěné Národní shromáždění!

Rozpočtový výbor pojednal o této předloze výboru kulturního a státně-zřízeneckého po stránce finanční a odporučuje, aby osnova zákona byla přijata. Náhrada a výlohy, které jsou spojeny s touto úpravou, rozpočteny jsou asi na 700 až 900.000 K. Jde zde celkem o 4 kategorie, o učitele školy střední, o učitele školy mistrovské, pak o staropensisty a o pomocné síly služební. Státně-zřízenecký výbor se připojuje k tomuto návrhu a žádá slavnou sněmovnu, aby jej schválila.

Místopředseda posl. Kadlčák: Uděluji slovo k doslovu panu zpravodaji.

Zpravodaj post. dr. Kolísek: V doslovu nemám jiné tužby, než aby slavná sněmovna tento zákon, jak jest navrhován, i přijala, i aby v budoucnosti pro věci umělecké - již nyní ohlašuji, že přijde brzy na řadu postátnění konservatoře brněnské - Národní shromáždění projevilo stejně vřelou účast a úchvatu ke všemu, co vláda pro umělecké věci hodlá učiniti.

Místopředseda Kadlčák: Řečníci nejsou žádní zaneseni, debata tedy odpadá. Přikročíme k hlasování. Prosím, račte zaujmout místa. (Děje se.)

Hodlám dát odhlasovat zákon tento v tom způsobu, že budeme hlasovati o všech paragrafech, počínaje § 1. až do 16., pak o hlavě a úvodní formulce najednou. Námitek proti tomu není? (Nebyly.)

Kdo souhlasí s návrhem, jak jej přednesl pan zpravodaj, totiž s §§ 1. až 16., nadpisem i úvodní formulí zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest přijat v prvém čtení.

Pane zpravodaji, máte opravné návrhy ke druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Kolísek: Nemám.

Místopředseda Kadlčák: Oprav žádných není, přikročíme tudíž ke hlasování ve druhém čtení.

Kdo souhlasí s navrženým zákonem také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon jest přijat také ve druhém čtení a tím je tento odstavec denního pořádku vyčerpán.

Přikročíme ke 4. odstavci denního pořádku, a to je

4. zpráva výboru ku prozkoumání zabaveného policejního archivu pražského o návrhu člena Národního shromáždění Em. Špatného a soudruhů (tisk č. 40) na prozkoumání pražského archivu policejního a o návrhu člena Národního shromáždění dra. Matouška a soudruhů (tisk č. 191) na prozkoumání všech veřejných archivů (tisk č. 2331).

Uděluji slovo zpravodaji posl. dru. Matouškovi.

Zpravodaj posl dr. Matoušek: Při říjnovém převratu 1918 zabaven byl Národ. Výborem tak řečený tajný archiv státní policie pražské, připravený již v bednách a naložený již v železničních vagonech za účelem dopravy do Vídně. Zabavení archivu na nádraží vršovickém bylo jedním z prvých revolučních počinů říjnového převratu.

Bylo pochopitelno, že k materiálu zabaveného archivu upínal se zájem veřejnosti a bylo jen přirozeno, že v revolučním období po 28. říjnu, kdy ještě organisace úřadů československého státu ve smyslu republikánském a ryze českém nebyla zcela provedena, vyšel ze středu Národního shromáždění návrh na prozkoumání policej. archivu. Byl to návrh kolegy Špatného a můj. Národní shromáždění zvolilo zvláštní výbor ku prozkoumání archivu.

Jest přirozeno, že navrhovatelé a s nimi zajisté i Národní shromáždění bylo si vědomo, že materiál zabaveného archivu nemůže přinésti sensačních odhalení o vzniku a příčinách války, ani o válečných vinnících a prodlužovatelích světového zápasu. V tom směru Praha mohla míti význam jen podružný jako hlavní město země, spravované z Vídně jako pouhá provincie. V těchto věcech rozhodovaly rakousko-uherské vlády a její diplomatické orgány a dynasticke i vojenské kruhy samy a proto také mohly být - a jak skutečnost později potvrdila - pro nadhozené otázky viny na válce také byly důležitým pramenem příslušné archivy ve Vídni a Pešti. O tom by tedy mohly pouze tamnější archivy podati bezpečně zprávy.

Vlastním zkoumáním archivu pověřil výbor v únoru 1919 zvláštní komisi, složenou z důvěrníků šesti politických stran českých. Komise, jejímiž členy byly pp. Ant. Bouček, V. Janda, prof. dr. J. Kazimour, Jaromír Malý, Vendelín Šolle a J. Trnobranský, podala v květnu podrobnou zprávu o výsledcích svého zkoumání.

Posléze výbor sám za účelem osvětlení výsledků zkoumání listinného materiálu připustil také výslech svědků a sice vrchního komisaře Slavíčka, vrchního komisaře S. Klímy, okresního hejtmana Boos-Waldeka a pí. M. Voldanové. Učinil tak proto, aby výsledky listinného zkoumání osvětleny a oživeny byly celým tím ovzduším, v němž pracoval ten pověstný a aparát státní policie.

Šestičlenná komise nebyla sice přítomna výslechu těchto osob, ale stenografické záznamy o něm byly komisi předloženy. Přes to komise vzala za základ své zprávy pouze zabavený archivní - tedy jen listinný - materiál, a to ještě neúplný - poněvadž nedochoval se materiál všechen: část byla zničena, část se nenalezla, ztrativší se patrně při převážení.

Tajný archiv policejní obsahuje úřední spisy tajné politické policie při policejním ředitelství v Praze a to od roku 1904. (U některých osob sledována byla minulost stručnou retrospektivou i od doby dřívější, na př. od r. 1892). Tudíž spisy starší, týkající se předcházejících období politického vývoje národa, v tomto archivu nejsou a jsou snad - pokud snad nebyly zničeny, zkartovány a pod. - uloženy jinde, snad ve sklepích neb na půdách v budově pražského policejního ředitelství. Zabavený archiv nechová tedy na příklad spisy pověstné aféry Sabinovy, neboť zabírá jen nejposlednější fási politických dějin českých, přibližně tedy od roku 1904. Nejvíce spisů zabaveného archivu pochází ovšem z doby válečné, tudíž od roku 1914.

Účelem tajné policie pražské bylo, sledovat politické proudy v Čechách, zejména pak v národě českém, jenž nikdy se nechtěl smířiti s tak řečenou myšlenkou rakouskou. Pochopitelno, že činnost tajné policie byla nejintensivnější v době nejvypjatějšího národního úsilí politického, to jest úsilí o českou státní samostatnost, tedy v době války. Z té doby také listinný materiál je poměrně nejhojnější; poněvadž před válkou konec konců národ český svoje tužby, i když byly nejradikálnější, uplatňoval přece jen na povrchu politického života, v parlamentním životě, v politických schůzích a žurnalistice.

1. Tajná státní policie jest vlastně možná a myslitelná jen ve starém, absolutistickém státě, v němž platí ještě staré zásady, dle nichž celé řízení státu, všechny směrnice politické, všechny tendence hospodářské, kulturní a sociální mohou být vedeny a určovány jedinou osobou, po případě názory určité privilegované kasty. Jakmile absolutní monarchie mění se v konstituční, odpadá všechen další důvod k trvání tajné státní policie. Při pravé konstituční svobodě odehrává se všechen politický život na povrchu, všechny, i ty nejrevolučnější tendence mohou se vybíjet zákonitými cestami: v tisku, ve veřejných schůzích, hlasovacím lístkem a konečně v parlamentě. Tak se mohou dostat do zákonodárných sborů krajní revolucionáři (v Anglii sinfeinisti) a není třeba, aby tito revolucionáři v tajných podzemních spolcích provozovali svou politiku. Za takovýchto poměrů nepotřebuje pak státní správa zvláštní instituce tajné policie.

2. Sledovat politickou činnost různých stran a frakcí, neboť jí stačí, když ve schůzích, v novinách bedlivě sleduje směr politiky různých stran a tříd. Toto platí ovšem jen pro skutečné konstituční státy. Kde konstitučnost jest pouze maskována a kde i při existenci parlamentu platí staré zásady absolutně-monarchistické, kde dle formy konstituční fakticky absolutní monarchové nemohou se zbavit středověké víry, že stát jest možno řídit shora, bez zřetele na potřeby, zájmy a názory celého národa - tam na jedné straně bezmocné, radikálnější frakce politické utíkají z bezvýznamného a bezmocného parlamentu do tajných revolučních spolků a na druhé straně státní správa hledí stopovat tyto odstředivé živly pomocí tak zvané tajné státní policie.

To, že u nás v Rakousku byla tajná policie, která měla veškeré řízení, svědčí právě o tom, že u nás konstituce byla pouze na papíře, ve skutečnosti, že žili jsme v absolutismu. Bohužel, u nás nejen že vedoucí kruhy státní měly tu myšlenku, že se dá říditi celý stát shora, u nás i členové nejradikálnějších stran zapadali do této falešné ideologie, domnívajíce se, že mohou styky s policií a nejvyššími kruhy působiti na utváření politického života v Čechách. Výbor pro prozkoumání policejního archivu hleděl provésti dva úkoly:

I. poznati, jak, totiž do jaké míry a jakým směrem vládní orgány staré monarchie prostřednictvím pražské policie sledovaly politické hnutí českého národa doma i za hranicemi, a jak proti tomuto hnutí a tedy proti českému národu vůbec pracovaly;

II. současně poznati, pokud a také odkud pražská policie k těmto účelům čerpala své informace, pokud používala zejména českých lidí ke službám konfidentským, co ji zvláště interesovalo a pod.

Tajný archiv policejní, jenž byl zabaven 28. října 1918 a členům komise byl svěřen ku prozkoumání až od poloviny února 1919, nebyl odevzdán komisi úplný. Chybějí některé listiny (byly spáleny, některé snad ztraceny) a mezi nimi snad listiny v určitých bodech právě nejdůležitější a nejzajímavější. Zpráva komise mohla býti tudíž podána jen na základě odevzdaného a to neúplného materiálu listinného. Nespadaly do kompetence komise ústní výslechy příslušných osob (orgánů policejních - úředníků a zřízenců, ani osob pronásledovaných nebo z konfidentství podezřelých).

Tajný archiv policejní zabaven byl Nár. Výborem původně na nádraží ve Vršovicích; část archivu dostala se vlakem až do Loun. Komise zahájila svou práci v místnostech pražského policejního ředitelství, kdež našla 17. února 1919 zabavený archiv po různých osudech složený jednak v bednách, jednak rozložený po podlaze.

Komise shledala a prohlédla:

11 beden s policejními škartkami, 4 bedny se spisy desertérů, 2 bedny různých dokumentů (české časopisy zahraniční, jich překlady, rozmnožené obžal. spisy z různých velezrádných procesů a j.), 1 bednu zadržené soukromé korespondence, docházející z ciziny a podezřelé a to i se zadrženými podobiznami a štočky podobizen podezřelých osob, dále 1 bedničku fotograf. desk (negativů), hlavně anarchistů, zahraničních českých spolků a pod. Celkem tedy 29 beden.

Dále nalezeny a prohlédnuty: Spisy volně ležící u okna a několik hromad spisů u kamen rozházených po podlaze. Obsahovaly agendu z doby nejposlednější a byly (dle ústního sdělení) vzaty se stolu vrch. komisaře Janky, který v den převratu zůstal jako nemocný doma, načež ujel z Prahy.

Konečně ve skříni a na skříni bylo 50 obsáhlých svazků spisů tak řečené "Hauptstelle" z let 1915-1918.

Pokud se při prohlížení tohoto veškerého materiálu objevily někde odkazy, byly dle jejich stopy prohlíženy i spisy presidiální a kurentní jakožto podpora a doplnění, takže nahlédnuto i do spisů polic. ředitelství, do vlastního zabaveného archivu nespadajících.

Namátkou prohlédnuto též 13 svazků (fasciklů) presidiálních.

Dodatečně do místnosti, v níž archiv zkoumán, dodána byla další část materiálu ve Vršovicích zabaveného a to 12 beden, v nichž však uloženy vesměs již jen tištěné knihy, obsahující seznam (německý ovšem) Čechů, pracujících za hranicemi proti monarchii - obsáhlý to a nákladně vypravený spis, vydaný pražskou "Hauptstelle" roku 1917 pod názvem "Hochverräterische Umtriebe von österr. Čechen im Auslande".

To jest týž spis, který byl pánům členům Národního shromáždění právě rozdán.

Dále též dodatečně bylo ještě ku prozkoušení předloženo:

1. Korespondence a listiny okr. hejtmana V. Chuma, zabavené těsně po převratu v jeho bytě. Byly uloženy v koši, kožené brašně a krabici.

2. Korespondence opata emauzského P. Albana Schachleitera, která na dožádání komise byla doručena presidiem polic. ředitelství (z pokoje č. 59), členem Národního shromáždění panem prof. dr. Uhlířem, a posléze 34 dopisy pí. They Červenkové-Dvorské p. vrch. polic. komisařem Skvrnou.

3. Obsáhlý balík spisů policejního ředitelství v Brně, který byl komisi odevzdán 6. května t. r. při schůzi výboru ku prozkoušení policejního archivu.

Materiál převzatý ovšem není celý, chybí jisté věci a zpráva písemná uvádí, které jmenovitě věci chybí a které nebyly nalezeny.

Vlastní činnost tajné policie, sledující politické proudy v Čechách, vysvítá již z pramenů, z nichž policie čerpala. Tyto prameny ukazují, jak extensivní a málo intensivní byla činnost pražské policie. Byly to zprávy z novin, z nichž pořizovány byly výtahy do personálních kont (škartek), neboť každý podezřelý měl svoji kartu, kde zaneseny byly jeho řeči, styky se slovanskými hosty, zprávy a oznámení policejního komisařství, okresního hejtmanství, zprávy konfidentů, to všechno činilo materiál. Zprávy konfidentské, o které nám nejvíce šlo, jak z mrtvého materiálu vysvítá, byly ty nejubožší a obsahovaly často pouhé klepy a neměly nic spolehlivého do sebe. Konfidenty podle výsledků zkoumání byli většinou lidé podružného významu, tak že mohli dodávati také jen zprávy podružné a někdy pochybné. Způsob, jakým se jednalo s konfidenty, byl následující: S každým konfidentem jednal určitý úředník policejní, který s ním nesepisoval zvláštních protokolů, nýbrž jednal s ním ústně, nečinil záznamů a pouze výsledek vyšetřování toho, co zvěděl od konfidenta, který mu přinesl zprávu, dán byl do tak zvaného "Berichtu", který byl podáván potom vyšším instancím. V tomto Berichtu nebyl označen konfident plným jménem, nýbrž pouze začáteční písmenou a pravidelně ještě ne začátečním písmenem vlastního jména, nýbrž pseudonymu. Z toho vysvítá, že nějaký seznam konfidentů se nezachoval a musil býti nyní teprve nepřímo z úředních spisů zjišťován.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP