Pátek 19. března 1920

Schůze zahájena v 10 hod. 50 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Tomášek,

místopředsedové: Dula, dr. Hajn, Kadlčák, Konečný, Udržal;

zapisovatel: Marek, Špatný;

větší počet členů Národního shromáždění.

Zástupcové vlády: Členové vlády: dr. Franke, Habrman, dr. Winter.

Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz, tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr. Trmal.

Denní pořad

131. schůze Národního shromáždění československého v pátek dne 19. března 1920 o 10. hodině dopolední.

Zpravodaj dr. Dolanský. 1. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona (tisk č. 2530), jímž se mění puncovní zákon z 26. května 1866, č. 75. ř. z. (tisk č. 2581),

Zpravodaj dr. Klouda a dr. Velich. 2. Zpráva I. výboru právního, II. výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (tisk. č. 2239), jímž se doplňuje zákon ze dne 11. června 1919, č. 332 Sb. zák. a nař., o zabírání budov anebo jejich částí pro účely veřejné (tisk č. 2587).

Zpravodaj dr. Kolísek a K. Moudrý. 3. Zpráva I. výboru státně zřízeneckého, II. výboru kulturního, IIl. výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č. 2482) o úpravě platů profesorů, učitelů a ostatních zaměstnanců státní konservatoře hudby v Praze (tisk č. 2588).

Zpravodaj dr. Matoušek. 4. Zpráva výboru ku prozkoumání zabaveného policejního archivu pražského o návrhu člena Národního shromáždění Em. Špatného a soudr. (tisk. č. 40) na prozkoumání pražského archivu policejního a o návrhu člena Národního shromáždění dra Matouška a soudr. (tisk č. 191) na prozkoumání všech veřejných archivů (tisk č. 2331).

Místopřed. Dr. Hajn (zvoní): Zahajuji 131. schůzi Národního shromáždění. Národní shromáždění jest schopno se usnášeti.

Omluvili se churavostí: dr. Franta (na neurčito), Paulíny (na neurčito), Marek (na neurčito), Gustav Navrátil (pro tento týden).

Zaměstnáním se omluvili: Pavlán (na neurčito), dr. Vlček (na neurčito), Štěpánek (na tento týden), Cingr, dr. Rolíček (pro tento týden), Rouček, Dubický a Srnec.

Pro nemoc v rodině: Sládek.

Přikročíme

k dennímu pořádku.

Na prvním místě jest zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona, jímž se mění puncovní zákon ze dne 26. května 1866 č. 75 ř. (tisk č. 2581).

Zpravodajem jest pan dr. Dolanský, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění, račiž se usnésti na zákoně, jehož znění jest připojeno k zprávě rozpočtového výboru č. t. 2581. Důvody, ze kterých rozpočtový výbor předkládá osnovu vládní k usnesení, aby stala se zákonem, jsou v celku dvoje. Především jsou to důvody finančně-hospodářské a za druhé, a to jest nejdůležitější, jsou to důvody v zájmu veřejném, na ochranu obecenstva směřující. Zákon z r. 1866 upravuje dvoje poplatky, kontrolní a manipulační: kontrolní poplatky za puncování zboží z cenných kovů ze zlata a stříbra, a tu stalo se, že v mincovně bratislavské ztratily se 4 úřední puncovní značky. Jest na snadě, že by mohlo jich býti zneužito, a tu vláda jest nucena zavésti přirozeně značky nové, a poněvadž úprava poplatků kontrolních zákonem z r. 1866 by byla musila nastati tak jako tak, používá této příležitosti a podnětu vlastně k tomu, aby úpravu provedla již teď. V § 1. zákona poskytuje se vládě možnost, aby tyto poplatky upravila, a sice rozpočtový výbor neupravil je úmyslně fixně, nýbrž ponechal jistou možnost vládě, aby až do výše 600 K za 1 kg zlata a 90 K za 1 kg stříbra hrubé váhy, poplatky ty mohla upraviti podle potřeby a tedy postupně.

Také poplatky manipulační, které v § 2. osnovy zákona se stanoví, jest možno upraviti nařízením vlády, za kterýmžto účelem se jí dává zmocnění. Poplatky jsou povahy více manipulačně-statistické a nezatěžují nikterak interesentů. Výbor rozpočtový ovšem vyslovil jednomyslně přání, - a já jsem povinen jako referent, i zde v Národním shromáždění přání toto zdůrazniti - že definitivní upravení poplatků těch, jedněch i druhých, státi se smí teprve, až byla vláda, resp. příslušné ministerstvo financí, vyslechlo posudek komor a Svazů organisací živnostenských. Stěžují si totiž interesenti, že poplatky ty jsou dnes tíživé a že zvýšením jejich bude ještě více obchod a živnosti poškozeny a tím bude také poškozeno obecenstvo.

A proto rozpočtový výbor vznáší k vládě žádost a ukládá jí, aby při stanovení poplatků těch vláda slíbila, že stanoví poplatek nejvýše do 400 K při zlatě, a 60 K při stříbře a vyslechla interesenty. Jest totiž obava, že by drobný lid, který přece jen tu a tam příležitostně dárky ze zlata a stříbra kupoval, při přílišném zvýšení těchto poplatků byl nucen sáhnouti k tak zvaným doubletům a již dnes je tendence mezi obchodnictvem, s tímto zbožím obchodovati, že přivážejí hlavně z ciziny zboží ceny pochybné, doubletové, které malý člověk, shlédna se na ceně, rád kupuje, ale při tom bývá ošizen, protože zboží to jest bezcenné. A tu kruhy interesované, obchodní a producenti zlatých a stříbrných ozdůbek se domnívají, že by přílišné zvýšení poplatků mohlo odvětví této výroby úplně zabíti. A z té příčiny musí rozpočtový výbor trvati na požadavku, aby odborné kruhy byly slyšeny. To předeslav, prosím, aby zpráva vzata byla na vědomí a aby zákonu, jak jest předložen, uděleno bylo Národním shromážděním ústavní schválení. (Výborně!).

Místopředseda dr. Hajn (zvoní): Nikdo není přihlášen ke slovu, jednání jest skončeno. Budeme hlasovat o celé osnově zákona, o čtyřech paragrafech a nadpisu zákona najednou. Jsou námitky? (Nebyly.)

Nejsou. Prosím, aby se pánové posadili na svá místa, abychom mohli hlasovati. (Děje se.)

Kdo jest v prvním čtení pro návrh osnovy zákona i s nadpisem, rač povstati. (Děje se.) Přijímá se.

Máte nějaké textové změny, pane referente?

Zpravodaj dr. Dolanský: Nejsou žádné.

Místopředseda dr. Hajn: Budeme hlasovati ve druhém čtení. Kdo jest ve druhém čtení pro osnovu zákona i s nadpisem, rač povstati. (Děje se.) Přijímá se.

Tím jest zákon tento i ve druhém čtení vyřízen.

Přejdeme k dalšímu bodu, jímž jest

2. zpráva I. výboru právního, ll. výboru sociálně-politického o vládním návrhu zákona (tisk č. 2239), jímž se doplňuje zákon ze dne 11. června 1919, č. 332 Sb. zák. a nař., o zabírání budov anebo jejich částí pro účely veřejné (tisk č. 2587).

Zpravodajové jsou za výbor právní dr. Klouda a za výbor sociálně-politický dr. Velich.

Uděluji slovo prvnímu referentovi, dru Kloudovi.

Zpravodaj posl. dr. Klouda: Velectěné Národní shromáždění!

Rozdvojení práva a rozdvojení správy, které jsou jiné na Slovensku a jiné v ostatním našem území, jest příčinou, že co chvíli předkládají se Národnímu shromáždění a usnášeti se musíme o zákonech, kterými doplňují se a opravují zákony, dříve již usnesené. Takovým zákonem doplňujícím jest zákon, o kterém dnes jest nám pojednati. Jde o doplnění zákona ze dne 11. června 1919 o zabírání budov nebo jejich částí pro účely veřejné. Když tento zákon byl projednáván a vydáván, jednalo se o to, aby pro účely veřejné co nejrychleji zabrány byly budovy nebo části budov, které by se hodily za úřední místnosti nebo za byty pro úředníky. Tehdy byl akutní nedostatek úředních místností a takových bytů především u ústředních úřadů jednak v Praze, jednak v Brně. Na odstranění tohoto nedostatku úředních místností a bytů u ústředních úřadů bylo pomyšleno, když vydáván byl zákon červnový.

Postupem času však nejen že se bytová kalamita nezměnila, naopak stagnací, která v oboru stavebním zavládla, kalamita ta ještě se zhoršila (Předseda Tomášek ujímá se předsednictví.) a rozšířila se na území, kde jsme jí původně nečekali. Tím se také stalo, že nejen u ústředních úřadů v Praze a Brně, ale také na území Slovenska a v Podkarpatské Rusi objevil se nedostatek úředních místností a bytů. Avšak zákona ze dne 11. června 1919 nemohlo býti použito pro zabírání budov, anebo jejich částí na Slovensku nebo v Podkarpatské Rusi. I nastává nutnost doplniti zákon z 11. června 1919 tak, aby vyhovoval jak odlišným právním normám pro Slovensko a Podkarpatskou Rus dosud platným, tak i zvláštním odlišným formám organisace správy na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Vládou předložený návrh zákona odstraňuje nedostatky, které po této stránce zákon ze dne 11. června 1919 vykazoval, umožňuje, aby ustanovení tohoto zákona bylo použito také na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Právní výbor pojednal o návrhu zákona ve schůzi dne 10. března 1920, uznal odůvodnění, při doplňujícím návrhu zákona přednesené vládou za správné, uznal, že jest nezbytně nutno, aby bez odkladu a co nejúčelněji původní zákon byl doplněn, a usnesl se, doporučiti Národnímu shromáždění, aby vládou předložený zákon schválilo. Proto jménem právního výboru tento návrh činím a prosím, aby Národní shromáždění zákon schválilo v tom znění, jak jest předloženo. (Výborně!)

Předseda: Přeje si pan zpravodaj výboru sociálně-politického slova?

Zpravodaj posl. dr. Velich: Ano.

Předseda: Uděluji mu je.

Zpravodaj posl. dr. Velich: Předloha, o niž jde, byla dvakrát projednávána v sociálně-politickém výboru, a nejprve byla změněna potud, že vláda měla býti jaksi vyzvána, aby přeměnila tento zákon; ale konečně se sociálně-politický výbor shodl na tom, aby byl přijat zákon tak, jak byl přijat výborem právním, ale doporučuje tuto resoluci:

"Vláda se vyzývá, aby podala návrh zákona, jímž by jí bylo dáno právo ku zabírání budov pro nemocenskou a úrazovou péči."

Jako referent výboru doporučuji tuto resoluci ku přijetí.

Předseda (zvoní): K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Zákon, o němž nám jest hlasovati, má pouze pět paragrafů, žádný pozměňovací návrh učiněn nebyl. Dám o něm hlasovati v celku. Námitek proti tomu nebude? (Nebylo.)

Kdo tedy souhlasí s § 1., 2., 3., 4. a 5. zákona, jak jest obsažen ve zprávě výboru právního a sociálně politického, jakož i s nadpisem jeho a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova? Korektura není žádná?

Zpravodaj dr. Klouda: Děkuji. Korektury nejsou žádné.

Předseda: Kdo souhlasí se zákonem, přijatým právě v prvém čtení, a v tom znění, jak byl přijat, také ve druhém čtení, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina, zákon jest schválen ve druhém čtení a zbývá nám ještě vyříditi resoluci, kterou navrhuje výbor sociálně politický a jež jest obsažena na první straně zprávy. Kdo s resolucí touto souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také resoluce jest schválena.

Tím druhý odstavec denního pořadu jest vyřízen a přistoupíme k odstavci třetímu, kterým je

3. zpráva I. výboru státně-zřízeneckého, lI. výboru kulturního, III. výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk č.2482) o úpravě platů profesorů, učitelů a ostatních zaměstnanců státní konservatoře hudby v Praze (tisk č. 2588).

Zpravodajem jsou pan kolega dr. Kolísek a Moudrý. Uděluji slovo panu kol. dru Kolískovi.

Zpravodaj posl. dr. Kolísek: Slavné Národní shromáždění! Zákon, jehož přijetí vláda od Národního shromáždění žádá, jest důsledkem zákona, který Národním shromážděním byl přijat již 4. prosince 1919 za zpravodajství pana člena Národního shromáždění Jonáše, totiž zákona o sestátnění pražské konservatoře hudby. Se stanoviska sociálního a kulturního vítám tento zákon, jímž se upravují služební poměry profesorů na pražské konservatoři hudby. Se stanoviska čistě uměleckého nejsem zrovna nadšen sestátňováním umělců a tím do jisté míry sestátňováním umění. Známé jest heslo: "Době její umění, umění jeho volnost." Sestátňování a tím postavení pod zákon jest přece jen proti naprosté volnosti umělcově a umění. Nejvřeleji bych si přál, aby umělci měli živobytí zajištěno i bez zákona. To by ovšem byl ideální stav, kdyby totiž o umění byl zájem tak všeobecný a tak vřelý, že by i o tvůrce umění bylo postaráno v jejich sociálních potřebách bez zákona. Než nikde na světě a ani u nás v československé republice není ještě tohoto ideálního stavu a proto jest nutno, aby životní potřeby umělců prvotřídních i ostatních profesorů na pražské konservatoři hudby byly upraveny spolehlivě, bezpečně a to ovšem se může díti jen zákonem.

Vláda předložila třem výborům návrh na takový zákon. Jsem zpravodajem výboru státně zřízeneckého a výboru kulturního.

V obou těchto výborech osnova zákona nám vládou podaná byla bedlivě projednána. Dovoluji si zde na některé věci z onoho jednání upozorniti. Vládní osnova navrhuje zákon "o úpravě platů profesorů, učitelů a ostatních zaměstnanců státní konservatoře hudby v Praze", tedy v názvu výraz "konservatoř hudby". Nezdálo se nám ve výboru státně-zřízeneckém a kulturním, že by byl úplně správným název "konservatoř hudby", nýbrž že by správněji znělo "hudební konservatoř", a také ve státně-zřízeneckém výboru tato změna byla přijata. V druhém výboru však byl projeven názor, že nyní je nám těžko měniti tento název, když v zákoně ze 4. prosince o postátnění konservatoře pražské je název "konservatoř hudby", a poněvadž přítomná osnova zákona je, jak jsem již pravil, důsledkem onoho prvního zákona, že je správným, aby ten název "konservatoř hudby", byl ponechán, i když není úplně a čistě český. To tedy na vysvětlenou.

K některým odstavcům dovoluji si ještě poznámku, a sice především k § 4., kde se mluví o jmenování profesorů mistrovské školy. Profesoři mistrovské školy jsou jmenováni v šesté hodnostní třídě. Předpokládá se, že jsou postaveni na roveň řádným profesorům vysokých škol, kteří jsou v šesté hodnostní třídě. Zde to v zákoně není a také býti nemusí, ale ve své zprávě na to upozorňuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP