Přes uvedené ztráty a obtíže
podařilo se přece komisi šestičlenné
zjistiti a prozkoumati jmenovitě aferu Švihovu; zjistila
onen pověstný "Bericht", který
byl předmětem zkoumání soudu šesti
a později byl hlavním průvodním materiálem
v porotním řízení Švihově.
Poněvadž spisy snad právě v této
věci nejdůležitější byly
ztraceny a mimo to bylo pracováno s přílišnou
a pochopitelnou diskretností, jest přirozeno, že
bylo těžko zjišťovati počet konfidentů
a jich jména a totožnost a nebylo lze zjistiti, pokud
se mezi důvěrníky policie nacházely
též osoby politicky významné. Vůbec
z materiálu komisi předloženého nedalo
se ani positivně ani negativně dokázati,
pokud snad vlády vídenské při známém
poměru národa, porobeného vídenským
korupčním utiskovatelům a při známé
politice vídeňských nejvyšších
činitelů nepracovaly též vedle pražské
policie přímo s určitými důvěrníky
z českého tábora a za různou cenu
nejen v penězích, ale též za kariéru,
politické výhody a pod. a to bezprostředně
z Vídně, neb prostřednictvím místodržitelství.
K charakteristice činnosti pražské policie
budiž dále uvedeno, co zvláště
budilo její pozornost. Byli to ovšem především
anarchisté, pro něž zřízeno zvláštní
oddělení registraturní se zvláštním
seznamem, fotografiemi, otisky a pod., dále byli to ovšem
antimilitaristé, sacharináři, vnitřní
život v politických stranách jejich, sjezdy
a konference, zvláště pak strany nově
vznikající, odborové organisace, sokolstvo,
studentstvo a mládež vůbec, věci slovanské
(cizí hosté v Praze), Volná Myšlenka,
Nár. rada, vynikající zahraniční
osoby, příznivě smýšlející
o českém národě a pod. Za války
byly to ovšem především styky zahraničních
Čechů s vlastí, jejich akce politická
a vojenská za hranicemi. Dokladem pozornosti policie pražské
je ono zmíněné již tištěné
album velezrádných Čechů zahraničních.
Podrobnější vylíčení,
jak vláda a její orgány české
hnutí osvobozenské sledovaly, vyžadovalo by
ovšem zvláštní obsáhlé i
zajímavé kapitoly. Dodati zde možno jen ještě,
že za hlavní kořist své činnosti
pokládat komisař Janka za války proces Beránkův
(proti Sokolstvu) a Štěpánkův, jenž
uveden ve spojitost se známým procesem proti profesoru
Masarykovi (kontra Cyr. Dušek a soudr.) a dr. Sychravovi
(kontra Kaberle, Marie Sychravová a soudr.).
Bylo již uvedeno, že činnost pražské
policie byla málo výsledná. Jaké byly
důvody, proč pražská policie neměla
výsledků, jak by se dalo čekati? Předně
policie nevykazovala dosti iniciativy, spokojujíc se s
tím, že podávala odpovědi na to, na
co se jí ptali z Vídně a na co se jí
ptali z místodržitelství. To by svědčilo
ovšem dosti dobře o mravní kvalitě našich
policejních úředníků, jestli
tato malá iniciativnost nemá se dáti na vrub
neschopnosti, nýbrž spíše na vrub toho,
že čeští úředníci
byli na tolik českého cítění
a byli informováni o výsledku války, takže
v tom směru nechtěli sami větší
iniciativní činnost vyvíjeti. Mimo to tu
pasivitu osvětluje také aféra Švihova,
která hluboce zasáhla do organisace státní
policie, neboť byla obava, že se najdou aféry
další a tudíž i to, poněvadž
to bylo právě v roce 1914, působilo na stagnaci
činnosti pražské policie. Aktivní činnost
ovšem vyvíjel hlavně Chum a Janka, cizí
lidé, kteří sem byli nám dáni,
Kunz z Moravské Ostravy, a ti právě jako
cizinci zase, ač měli chuť iniciativně
vystupovati, neměli dosti informovanosti, a tato věc
jim právě v činnosti a positivním
výsledku vadila.
V celku možno říci, že policie sama v
době, o kterou jde (od r. 1904), nepracovala, pokud opět
svědčí listinný materiál, zprávami
a relacemi vyloženě vymyšlenými, nepřátelsky
protičeskými, aspoň ne z vlastní iniciativy
- snad dle způsobu provokatérského, jejž
známe ze staré policie ruské. Jisto však
je, že okr. hejtman Chum měl své zvláštní
postavení i své zvláštní důvěrníky.
Jistě měl nejbližší i nejužší
styky s osobnostmi vyššími, jako s místodržitelstvím
a s Vídní. Proto zprávy novinářské,
že na př. provokovat chtěl aranžováním
atentátu na bývalého císaře
a pod., musely by být zvlášť zkoumány
a zajisté na základě jiných pramenů
než na základě listinného materiálu.
Tak praví zpráva šestičlenné
komise. Poněvadž by z toho mohlo se vyvozovat jakoby
pražská policie nepracovala provokativně a
poněvadž výsledek výslechu svědků
svědčí o opaku, přečtu aspoň
jeden výslech vrch. komisaře Slavíčka,
který svědčí o opaku, totiž že
Chum byl provokativně činným právě
v této aféře ohledně atentátu
na býv. císaře Františka Josefa. Na
náš dotaz, jestli byla také provokativní
činnost prováděna v pražské policii,
vypovídá vrch. kom. Slavíček toto:
"Především již jsem si dovolil poukázati,
že Chum pracoval provokativně. Také jsem řekl,
že ta zpráva o té pumě není správná,
že to Lehrerovo opravení není správné.
To nedělal anarchista, nýbrž Chum. Ten poslal
konfidenta, kterého budu jmenovat až později,
do Uhříněvsi a ten tam vynašel místo
pod viaduktem, kde byla vypadla jedna cihla nebo kámen,
kam měla ta puma býti položena. Já byl
vyzván, abych jel s inspektorem Lehrerem. Já nevěděl,
oč jde; on povídá: Tady má ležet
ta puma. Já se sebral a jel zpátky ke Křikavovi
a hlásil mu: "Pane presidente, takové věci
já nedělám." A on řekl: "K
takovým věcem Vás nemůže nikdo
nutit." Spisy jsou na místodržitelství,
kde jsem byl vyslýchán o této věci.
To je jedna puma, která skutečně existovala.
Ležela u nás u policejního ředitelství.
To bylo děláno proto, aby ta puma byla v Uhříněvsi
včas nalezena od policie, aby se řeklo, že
policie má zásluhu, že odvrátila od
císaře nebezpečí, které mu
připravoval národ český. Tak je to,
pánové, s tou pumou, a Lehrer nemluvil pravdu, Špaček
nemluvil pravdu a žádný nemluvil pravdu.
A druhá věc s atentátem byla ve Štěkné
při císařských manévrech v
roce 1904. To si tam vzal Chum, jako vždycky, když se
někam jelo, celou řadu důvěrníků,
mezi nimi také pana konfidenta Špačka. Antonína
Špačka na rozdíl od inspektora Františka
Špačka, který dával zprávy o
nás do novin. Ten člověk byl předveden
na četnickou strážnici. Já věděl,
že již je zle. Přišel jsem tam s Chumem.
Věděl jsem, že je zle, poněvadž
bylo na Špačka udáno, že vystřelil
dvakráte proti zámku Windisch-Grätzově,
kde císař tehdy bydlil. Z toho byl tehdy velký
rámus, vynadali mu tam, protože se při tom
dal chytit. Ono to mělo býti jináč.
Ono se mělo pak zavírat proto, že se ten atentát
nezdařil. Ale on utíkal a nevěděl,
že jsou tam četníci. (Veselost.) Jest
viděti, že listinný materiál nesvědčil
o provokativní činnosti pražské policie,
ale že skutečně provokace zde byla, že
provokativními činy se pražská policie
a jmenovitě Chum zabývali.
V dalším podává zpráva komise
podrobný výčet jednotlivých konfidentů
a při tom, když jsme se rozhodovali, máme-li
uveřejniti celý seznam konfidentů, rozhodl
se výbor pro prozkoumání policejního
archivu, že upustí od toho, tím spíše,
poněvadž výsledek zkoumání, protokoly
stenografické, celý výsledek zkoumání
šestičlenné komise jsou uloženy zde a
každému, kdo ukáže a projeví skutečně
věcný zájem, jsou dány k disposici,
může do nich nahlédnouti. Uvážíme-li
i to, že lidé, kteří nejsou dnes již
politicky činni, ostatně snad ani nezasluhují,
aby proto, že chybili za války, dnes od svého
občanského životního povolání
byli oddalováni, dokud se nehlásí k politické
službě, dokud se nehlásí k politické
práci a veřejné činnosti - tu snad
je vhodno, aby jim v živnosti nebylo zabraňováno.
Proto jsme od toho upustili a proto podávám ze zvláštní
činnosti pouze tento všeobecný výklad.
Šestičlenná komise v podrobné části
vypočítává konfidenty a tyto druhy
udavačů. Říká, že jsou
to konfidenti, kteří se ke konfidentským
službám nabízeli, kteří provozovali
dále udavačství, donašečství,
a konečně uvádí některé
zjevy, které nelze zařadit mezi předchozí;
je to výčet institucí a lidí, na něž
příliš působila válka.
Konfidentů, t. j. lidí, kteří byli
v trvalejším svazku s policií a brali za své
zprávy buď stálý plat nebo plat od kusu,
uvádí zpráva 16. Těch, kteří
se k policejním službám nabízeli, uvádí
zpráva 18. Udavačů a donášečů
je 59.
Do této kategorie patří ti, kteří
za války udávali výroky různých
osob o válce, o poměru českého národa
k Rakousku, ke čtyřdohodě atd. Všechna
tato udání byla zajisté velmi nebezpečná
pro postižené, ale nejnebezpečnější
byli ti udavači, kteří, žijíce
za hranicemi, udávali velezrádnou činnost
našich českých zahraničních vlastenců,
čímž jednak mohli mařit naše zahraniční
revoluční hnutí, jednak způsobili
přísné stíhání všech
těch rodin zde žijících, které
byly spřízněny s osobami, které nebezpečný
udavač pro zahraniční revoluční
činnost jejich udal. Sem spadají také vojíni,
kteří vrátili se ze zahraničí
a při výslechu udávali adresy těch,
kteří za hranicemi vstoupili do legií. Mezi
těmi sluší lišiti ty, kdo úředně
byli k výpovědím nuceni (udání
těchto udavačů nejsou tak mravně zlá,
zvlášť když z výslechu patrno, že
udávají jen osoby, o nichž už dávno
zpráva rakouská věděla) a pak ty,
kteří iniciativně, nejsouce úředně
předvoláni, sami oznamovali a udávati dobrovolně
československé legionáře. Tito nebezpeční
udavači způsobili mnohé a kruté stíhání
legionářských rodin. Těchto udavačů,
vojáků udává zpráva 35, ostatních
nevojáků je uvedeno ve zprávě 24.
Osob a institucí, na které příliš
působila válka, uvádí zpráva
10. Jsou to případy, kde sice dotčené
osoby neb instituce přímo neudávaly, přímo
nestavěly se do služeb nepřátelského
Rakouska proti snahám českého národa,
ale příliš vyhovovaly tendencím tehdejší
vládní politiky, podřizujíce se přáním
vládních orgánů víc, než
bylo k zachování beztrestnosti třeba. Je
přirozeno, že tato část nijak nevyčerpává
všechny ty zjevy, kde válka paušalovala občanskou
statečnost a národní neohroženost jak
osob, tak i spolků a jiných veřejných
korporací. Zjevy ty jsou ostatně tak částečně
známé, že od zkoumání archivního
v tomto směru nečekaly se žádné
nové výsledky.
Je tedy všech osob, které vypátrány
byly v zabaveném archivu, celkem 93 a z těch osob
politicky neb žurnalisticky známějších
pouze 6. Sluší tudíž přiznat, že
pátrání v policejním archivu nemělo
těch výsledků, jak snad veřejnost
očekávala. (Posl. dr. Kramář: Poněvadž
velmi mnoho bylo spáleno!)
Výsledky nemohou býti definitivně ani positivní
ani negativní, poněvadž byla velká část
spálena. I když připustíme, že
tento skrovný výtěžek pátrání
v policejním archivu zavinilo jednak to, že archiv
nebyl dochován úplný, jednak to, že
agenda o konfidentech nevedla se písemně v aktech,
nemůžeme se ubránit uspokojení, které
v nás vzbuzuje ta okolnost, že nebylo těch
zrádců české věci nalezeno
tolik, kolik jsme s obavou očekávali. Když
připočteme k tomu tu okolnost, že policie státní
- jak z výslechu policejních úředníků
vysvítá - využívala často té
nejhorší chudoby těch, kteří
vešli do styku s policií státní a že
nabízenými peněžitými příspěvky
hleděla svést české lidi z pravé
cesty, můžeme s radostí konstatovat, že
policejní archiv neusvědčuje českého
člověka z toho, že by staletý útisk
předválečný a policejní, násilnický
a znemravňující vliv orgánů
státní policie za války, porušil jeho
povahu tak, že by se ve svém jádře zpronevěřil
těm ideálům, které si národ
vždycky kladl za cíl.
Jména všech osob, které vyneslo na povrch zkoumání
policejního archivu, jsou uschována ve zvláštní
části zprávy 6členné komise
a budou se vším materiálem, který byl
ze zkoumání archivu vytěžen, přístupna
k nahlédnutí všem těm, kteří
prokáží řádný, odůvodněný
věcný zájem. Mimo to bude tato zvláštní
část v opise odevzdána ministerstvu vnitra,
aby toto při rozhodování o personaliích
mělo potřebný materiál k ruce, neb
aby potřebné vyšetřování
další svěřilo řádným
republikánským úřadům. Výsledky
archivního zkoumání doplňují
vhodně stenografické záznamy výslechu
polic. úředníků: vrch. pol. komisaře
dr. Klímy, Slavíčka a okr.
hejtmana Boos-Waldeka. I tyto stenografické
protokoly připojují se k aktům vyšetřovacím.
Výbor pro zkoumání policejního archivu
pokládal se ke své práci příslušným
jen výminečně a dočasně pro
dobu revoluční, maje za to, že jako součást
zákonodárného sboru má jenom nahradit
pro dobu revoluční ty řádné
republikánské úřady, které
v pravidelných dobách musí se vyšetřováním
těchto věcí zabývat. V tom směru
také činí výbor příslušný
návrh.
Podotýkám dále, že výbor uznává,
že vyšetřování jeho není
definitivní, poněvadž musil skončiti
své vyšetřování, neboť se
končí také revoluční období
našeho Národního shromáždění,
a uvádí, že jeho výsledky nejsou positivní
ani negativní, že nemůžeme říci
vůbec, že nebylo více konfidentů, než
kolik jich jest uvedeno, ale že také nemůžeme
říci, že konfidenti, kteří uvedeni
jsou ve zprávě, jsou vinni jen tím, co se
jim za vinu klade; výbor nemohl všechno bráti
v úvahu, neměl všechno k disposici, poněvadž
bylo mnoho ztraceno a mnoho spáleno právě
při převozu do Loun, mimo to nemohl provést
vyšetřování do konce, takže výsledky
tyto nemohou býti konečné a definitivní.
Na základě všeho toho, co bylo uvedeno, navrhuje
výbor pro prozkoumání policejního
archivu, aby slavné Národní shromáždění
1. vzalo tuto zprávu na vědomí,
2. usneslo se na tom, aby prozkoumaný policejní
archiv a všecky výtěžky zkoumání
policejního archivu odevzdány byly k dalšímu
řízení ministerstvu vnitra,
3. ministerstvo vnitra vyzvalo, aby policejní archiv s
výtěžky vyšetřování
náležitě rozdělilo podle obsahu a historického
významu jednotlivých částí
a části historického významu aby přikázalo
archivu zemskému do oddělení národního
obrození.
Tím moje zpráva končí. (Výborné!
Potlesk.)
Předseda: K slovu není nikdo přihlášen,
debata odpadá, přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí místa. (Děje se.)
Pan zpravodaj přečetl resoluční návrh,
obsažený ve zprávě výboru ku
prozkoumání zabaveného policejního
archivu pražského, není ho tedy třeba
čísti znova. Prosím, kdo souhlasí
s resolučním návrhem, přečteným
panem zpravodajem, aby povstal se svého místa. (Děje
se.)
To jest většina, návrh resoluční
jest přijat a tím poslední odstavec dnešního
pořadu denního jest vyřízen.
Nebude-li proti tomu námitek, provedeme ještě
některé doplňovací volby.
(Nebyly.) Námitky nejsou.
za inž. Bečku, dr. Engliše a Vlad.
Hatláka jsou navrženi pp.: ing. Novák,
dr. Vaněk a B. Fischer.
Kdo se změnou touto souhlasí, prosím, aby
povstal. (Děje se.)
To jest většina, změna jest schválena.
Přistoupím k ukončení schůze
a navrhuji, aby se příští schůze
konala dnes ve 3 hod. odpoledne s tímto
1. Zpráva branného výboru o vládním
návrhu zákona, jímž se zavádí
branný zákon republiky Československé.
Tisk 2596.
2. Zpráva branného výboru o vládním
návrhu zákona, jímž se stanoví
mírový početný stav československého
vojska. Tisk 2597.
3. Zpráva I. branného výboru, II. výboru
státně-zřízeneckého a III.
výboru rozpočtového o vládním
návrhu stran úpravy služebních požitků
československého vojska. Tisk 2552.
4. Zpráva výboru státně-zřízeneckého
o vládním návrhu zákona o služebních
požitcích četnictva. Tisk 2569.
5. Zpráva I. výboru branného a II. výboru
rozpočtového o vládním návrhu
zákona o přejímání vojenských
gážistů bývalé rakousko-uherské,
rakouské a uherské branné moci a zaopatření
těch z nich, kteří se na československém
národě provinili, a vrácené osnově
příslušného zákona t. č.
2281. Tisk 2586.
Jsou snad proti návrhu mému, pokud se týče
dne neb pokud se týče pořadu, nějaké
námitky? Pan kolega Filipinský si přeje
slova. Uděluji mu je.
Posl. Filipinský: Navrhuji, aby schůze odpolední
místo ve 3 hodiny konala se ve 2 hodiny.
Předseda: Dám o návrhu pana kolegy
Filipinského hlasovati. Kdo souhlasí s návrhem
pana kol. Filipinského, aby odpolední schůze
konala se odpoledne ve 2 hodiny, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To jest většina, návrh jest přijat.
Proti dennímu pořadu námitek není,
prohlašuji jej za přijatý a končím
schůzí s vyzváním, aby pokud
možno přesně ve 2 hodiny se pánové
dostavili.