Předseda (zvoní): K slovu není
nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí
míst. (Děje se.)
Také tento zákon jest krátký, má
pouze dva paragrafy, žádný pozměňovací
návrh nebyl učiněn, budeme tedy hlasovati
o něm v celku. Námitek proti tomu není. (Nebyly.)
Kdo souhlasí s § 1. a 2. zákona, jakož
i nadpisem jeho a úvodní formulí, jak jest
obsažen ve zprávě ústavního výboru,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina, zákon jest schválen
v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj k druhému čtení
slova?
Zpravodaj posl. dr. Brabec: Ne.
Předseda: Přistoupíme k druhému
čtení. Kdo souhlasí se zákonem, přijatým
právě v prvém čtení, a v tom
znění, jak byl přijat, také ve druhém
čtení, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To jest většina, zákon jest schválen
také ve čtení druhém, tím
odstavec druhý dnešního denního pořadu
jest vyřízen a přistoupíme k třetímu,
jímž jest
3. zpráva I. výboru živnostenského,
II. výboru právního, III. výboru
rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk č. 2031) o příspěvku
k náhradě škod výtržnostmi způsobených
(tisk č. 2553). Zpravodaji jsou p. kol.: Vilém Votruba,
dr. Klouda a Hübner. Uděluji slovo panu
kolegovi Vilému Votrubovi.
Zpravodaj poslanec Vilém Votruba: Slavné
Národní shromážděni! Předmětem
denního pořadu jest vládní návrh
zákona o příspěvku k náhradě
škod výtržnostmi způsobených.
Příčinou k podání tohoto návrhu
byly výtržnosti, které jsou ještě
v čerstvé paměti, které odehrály
se v měsíci květnu minulého roku po
Čechách a na Moravě a ještě letos
v Olomouci, a byly namířeny původně
proti drahotě, ale zvrhly se v úplné drancování
našich obchodníků a našich živnostníků.
Voláno bylo po tom, že jest povinností státu,
aby vydrancovaným obchodníkům a živnostníkům
nějakým způsobem přispěl, aby
jim poskytl náhradu způsobené škody,
která jimi byla zajisté nezaviněna. Názory
v této věci se různily. Bylo namítáno,
že neexistuje zde ustanovení zákona, které
státu ukládá za povinnost, dáti náhradu
škody. V této věci jsou a existují u
nás jenom zvláštní zákony, kde
povinnost k náhradě škody jest výslovně
vytčena, takže by po této stránce mohla
býti takovým zvláštním výminečným
zákonem určena státu povinnost, nahraditi
škodu, kterou výtržnostmi utrpí živnostník
a obchodník a konec konců také každý
jiný občan ve státě. Zemské
zákonodárství této povinnosti také
nezná, až na § 37. obecního zřízení
v Čechách, kde obec je vázána tehdy,
když opomenula při výkonu místní
policie učiniti taková opatřeni, která
by byla s to zabrániti násilí a způsobení
škody, povinností k náhradě škody
Bylo by tedy možno buďto zákonodárství,
které platilo pro bývalé království
České, aplikovati nějakým způsobem
na Moravu, Slezsko a Slovensko a ostatní části
naší republiky, nebo vytvořiti nový
zákon, který by naší republice kladl
přímo povinnost v takových, případech
dáti náhradu škody, kterou utrpí živnostníci
a obchodníci a vůbec každý občan
při výtržnostech.
Vláda přišla s osnovou zákona, která
v hlavních rysech vypadá asi takto:
V první řadě nestanoví povinnosti
státu k náhradě škody, nýbrž
pouze možnost poskytnouti tuto náhradu škody,
a to ještě ne úplnou, jak vysvítá
z dalšího znění § 2., 3.,
4. a 5., poněvadž tato náhrada škody má
se teprve vyšetřiti, a zejména to vysvítá
ze znění § 5.
2. Vládní osnova praví, že může
se poskytnouti náhrada, však jenom v tom případě,
je-li žadatel způsobenou škodou na své
hospodářské existenci ohrožen, a konečně
3., v § 3. mluví se o složení komise,
která má vyšetřiti výši
této škody a všecky okolnosti, které jsou
směrodatné pro vyměření náhrady.
S tohoto stanoviska jednal živnostenský výbor
o této vládní osnově zákona,
a mohu říci jako zpravodaj, že nás tato
vládní osnova zákona nijak nenadchla. Jak
jest viděti, a uslyšíte také z úst
zpravodajů druhých výborů, kterým
tato osnova zákona byla přikázána,
byl tentýž obdobný případ u výboru
právního a u výboru finančního,
kde konec konců jen finanční ohledy mohly
padati na váhu.
Předem jako zpravodaj živnostenského výboru
namáhal jsem se o to, aby v tomto zákoně
byla pevně stanovena povinnost státu k náhradě
škody. Jinak tento zákon valné ceny pro živnostnictvo
(Posl. Petrovický: Neměl!) také nemá
a nebude míti. Dává se pouze možnost
a to v rámci takovém, kde v § 5. se praví,
že příspěvek smí ministerstvo
vnitra povoliti pouze tehdy, je-li žadatel způsobenou
škodou na své hospodářské existenci
ohrožen.
Když nenašel jsem většinu pro otázku
povinnosti státu k náhradě škody, pak
snažil jsem se o to, abych otázku, která v
§ 5. je řešena, totiž ohrožení
existence, odsunul tak daleko, aby vůbec o ní nebylo
možno mluviti, poněvadž podle mého názoru
jest naprosto ilusorní.
Vezměme tento případ: Obchodníku vyrabovali
všecko, co v krámu měl, řekněme,
i malému živnostníku, který vyrábí
na prodej a který v tom malém krámu prodává.
Sebrali mu to. Poněvadž jest odkázán
svojí existencí na ten krám a na tu dílnu,
musil hleděti zase do té dílny nakoupiti
nových surovin, musil hleděti dát do krámu
nové výrobky, a prováděl svou živnost
proto dál, aby mohl existovat. Podle znění
§ 5. se může klidně říci:
"On nebyl na své existenci ohrožen, poněvadž
existuje dál!" Ale že utrpěl škodu,
a že mu byla stížena existence, to se nebéře
na váhu ve vládní osnově. Navrhl jsem
v živnostenském výboru, aby tento pasus §
5. byl škrtnut, ale, bohužel, jsem nepochodil. Stojím
na tom stanovisku, že, utrpěl-li škodu nezaviněnou
kterýkoliv občan republiky poměry, které
vyvolány byly celkovou situací republiky, ať
již, jak se praví v důvodové zprávě
vládní, ať jsou to sociální nebo
politické převraty, - já myslím, že
to nebylo ani nic politického, ani nic sociálního,
toho že bylo v tom co nejméně, co vedlo k tomu
rabování tam, kde stát nekonal své
povinnosti, že totiž nedal náležité
ochrany těmto lidem před rabováním
- a to se stalo zejména tady v Praze - že stát
je povinen, tuto škodu nahraditi. Výtržnosti
byly zde prvý den, druhého dne nabývaly již
povážlivého rozsahu a třetího
dne ministerstvo vnitra vůbec nezakročilo. Když
všechny krámy byly vyrabovány, začalo
se teprve zakročovati, ale nebylo dohromady co chrániti.
A stejně tomu bylo také jinde.
Tedy po této stránce jsem si jist, že tato
vládní osnova silně kulhá, a stejně
se mnou, jak je viděti, stojí na témže
stanovisku výbor právní a i výbor
rozpočtový, který přece jenom se stanoviska
finančního hleděl zachrániti původní
znění osnovy, ale při tom sám doznává,
že tato osnova zákona, když stane se potom zákonem,
bude míti ráz jenom zákona přechodného
a zákona dočasného a že jednou budeme
musit přikročiti k tomu, abychom v takovýchto
případech zákonem přesně vymezili
povinnost státu k náhradě škody.
Jedině, na co přistoupil živnostenský
výbor a oba výbory, kterými tato zpráva
prošla, bylo složení komise, která má
vyšetřiti všechny okolnosti při vyměřování
výše náhrady škody. Živnostenský
výbor navrhoval, aby byli přibráni též
zástupci postižených a odborníci, jmenovaní
na návrh odborových organisací toho stavu,
k němuž patří právě postižení,
k vyšetření náhrady škody, o něž
právě jde.
To je resoluce, která je připojena k této
zprávě a kterou také k přijetí
slavnému Národnímu shromáždění
doporučuji.
Jsem přesvědčen, že tento zákon
patří k řadě zákonů,
které toto N. S. ve spěchu dělalo. Práce
kvapná málo platná. Není to první
a poslední zákon nedokonalý, který
jsme zde usnesli. Jsem jist, že tento zákon bude míti
i podle zprávy právního výboru a zrovna
tak i rozpočtového výboru jen platnost prozatímní,
dočasnou a přechodnou. Z těch důvodů,
poněvadž jde nám o to, aby alespoň stát
měl možnost tuto náhradu dát, a poněvadž
očekáváme, že dnes vzhledem ke škodám,
které utrpěli naši živnostníci
a obchodníci při těch bouřích
a při tom rabování, bude míti stát
náležitý ohled - z těchže důvodů
slušnosti, z nichž právní výbor
připojil se k stanovisku živnostenského výboru,
přimlouvám se za to, aby slavné Národní
shromáždění osnovu zákona, jak
v přiložené zprávě je uvedena,
schválilo a přijalo. (Výborně!
Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
dalšímu referentu výboru právního,
panu kol. dru Kloudovi.
Zpravodaj posl. dr. Klouda: Velectěné Národní
shromáždění! Bylo mi uloženo právním
výborem, abych se zřetelem na projednávaný
právě návrh zákona o příspěvku
k náhradě škod způsobených výtržnostmi
zdůraznil stanovisko právního výboru,
které nás vedlo k tomu, abychom souhlasně
s výborem živnostenským a rozpočtovým
doporučili Národnímu shromáždění
jak schválení zákona samotného, tak
i resoluce živnostenským výborem k němu
přičiněné. Panem referentem živnostenského
výboru bylo zde již velmi vystižně poukázáno
na to, že stát, který zaručuje občanům
svobodu osobní, který chrání soukromé
vlastnictví a zaručuje ochranu tohoto soukromého
vlastnictví, má také vůči těmto
zásadám, vůči této svobodě
a vůči tomuto majetku svých příslušníků
určité povinnosti, povinnost, ochrániti tuto
svobodu a povinnost ochrániti majetek. V těch případech,
kde osobní svoboda, svoboda života, svoboda zdraví
není dostatečně ochráněna,
kde není dostatečně ochráněn
majetek, přichází pak otázka, kdo
jest zodpovědným, kdo jest práv za škody,
které způsobeny byly občanům, příslušníkům
státu nedostatečnou ochranou státní,
ať již tato nedostatečná ochrana státní
způsobena byla bezprávným činem orgánů
státních, nesprávným úřadováním
anebo opomenutím některého úředního
orgánu. Jak správně zde již pan referent
živnostenského výboru řekl, povinnost
státu, stejně jako jiných veřejnoprávních
korporací k náhradě škody, která
byla způsobena takovým nedostatečným,
nebo nesprávným úřadováním
orgánů státních, jest v zákonodárství
- rakouském pokud také bylo pojato do zákonodárství
našeho - omezena na ty případnosti, které
ve zvláštních, specielních zákonech
podrobně a výslovně jsou vytčeny.
Princip závaznosti veřejnoprávních
korporací k náhradě škody, která
způsobena byla při výtržnostech - a
na tyto případnosti myšlen a vydán jest
zákon, který dnes projednáváme - není
našemu platnému právu cizí. Poukázal
zde již pan referent živnostenského výboru
na ustanovení § 37. obecního zřízení
u nás v Čechách, tedy v zemi české
platného, dle kterého obec, která vykonává
policii místní, jest povinna dáti náhradu,
když někomu v okrsku obce učiněna byla
škoda veřejným násilím při
srocení spáchaným, ovšem nebyl-li postižen
pachatel a když na obec spadá vina, že opomenula
učiniti, čím by se bylo zamezilo násilí.
Toto ustanovení § 37. ob. zř. českého
jest sice zaklausulováno, obsahuje velmi podstatná
obmezení a výhrady, na základě kterých
potom výklad tohoto ustanovení zákonného
zavdává v praksi příčiny ke
mnohým pochybnostem a sporům, ale má tu přednost
toto ustanovení, že jím na jedné straně
stanoví se zřejmě a zřetelně
právní nárok toho, kdo škodu utrpěl,
na náhradu utrpěné škody a na druhé
straně stanoví se zásadní povinnost
obce k náhradě škody, jsou-li splněny
podmínky, které zákon v § 37. ob. zř.
v Čechách platného uvádí.
Takovéto přesné zásady, takovéto
přesné formulace právního nároku
poškozeného občana s jedné strany a
s druhé strany závaznosti, povinnosti státu
k náhradě škody, kterou občan utrpěl,
neobsahuje zákon, který právě projednáváme.
Bylo zde již řečeno, že zákonem
tímto zjednává se státu možnost,
aby přispěl k úhradě škody těm,
kdož při výtržnostech buď od výtržníků
nebo zakročením veřejné moci proti
výtržníkům vzali škodu na majetku,
na životě nebo zdraví. Podle platné
zásady našeho občanského zákoníka
takovéto případy, když není postižen
pachatel, není postižen vinník a kdy také
nemáme vyslovenu povinnost státu nebo jiné
veřejnoprávní korporace k náhradě
škody, bylo by řešiti pod zorným úhlem
škody způsobené náhodou. Takovouto škodu,
kterou náhodou někdo utrpí, nese ten, v jehož
majetku nebo v jehož osobě škoda se přihodila,
tu platí stará zásada: casum sentit dominus!
Ale použiti této zásady v případě,
kde jedná se o škodu, způsobenou veřejným
násilím nebo při výtržnosti od
výtržníků nebo veřejnými
orgány samotnými - tuto škodu podřaditi
pod takovéto případy náhody, bylo
by příliš tvrdé. Právě
případ pražských výtržností,
který uvedl p. kol. Votruba, ukazuje názorně,
jak příliš tvrdé bylo by použití
této zásady. Neboť nemusí vždy
býti příčinou, posledním důvodem
takovýchto škod obyvatelstvu způsobených
jen nedostatek pohotovosti, nedostatek branné moci, může
býti také, řekl bych, vyšší
státní důvod, který nedovolí,
aby v určitém případě
byly zamezeny škody, výtržnosti atd.
Tento vyšší důvod. vedený zřeteli
celostátními, zavazuje pak stát k povinnosti,
dát náhradu škody tomu, kdo ji utrpěl
a, když ne k takovéto závazné povinnosti,
tož při nejmenším k slušným
ohledům na státního příslušníka,
jenž beze své viny byl poškozen.
Bylo zde již řečeno a právní
výbor souhlasí zde úplně se stanoviskem
pana referenta živnostenského výboru, že
jest to velkým nedostatkem zákona, který
projednáváme, že nepostavil se na stanovisko
povinnosti státu, nahraditi příslušníku
státnímu, který beze své viny škodu
utrpěl, plně tuto škodu. Stát ze zřetelů
čistě fiskálních, tedy finančně
právních zaujal stanovisko nezávazné
možnosti, nahraditi zúplna neb částečně
škodu při výtržnostech způsobenou.
Toto stanovisko právem bylo označeno jako stanovisko
nedostatečné, jako stanovisko nezásadní,
stanovisko diktované dočasnými zřeteli
finančně-politickými. My ovšem nemůžeme
jinak, nežli přihlížeti k těmto
přechodním finančně-politickým
zřetelům, které nedovolují na ten
čas, abychom uložili státu povinnost k náhradě
všech a z části velmi značných
škod, které při veřejných výtržnostech
byly způsobeny, avšak tyto finančně-politické
důvody nezbavuji nás na druhé straně
povinnosti, přihlížeti ke zřetelům
právní slušnosti a ty jsou to, které
doporučují, abychom přijali vládní
návrh zákona, který právě projednáváme.
Právní výbor považoval za nutné
- a stanovisku tomu také dán byl průchod
ve zprávě právního výboru -
prohlásiti, že zásady a znění
toho zákona nemá býti ani směrnicí
a nemá tvořiti ani praejuďic pro příští
zákonnou úpravu povinnosti státu a ovšem
povinnosti jiných veřejnoprávních
korporací k náhradě škody, která
způsobena byla jednotlivým státním
občanům buďsi v obvodě některé
obce, okresu, anebo širšího obvodu anebo po případě
v obvodu státu samého bez jejich viny nedostatkem
ochrany státu, buďsi zase zaviněním,
tedy positivním bezprávním činem,
anebo opomenutím státu samého a bezprávním
činem anebo opomenutím orgánů státních.
Právní výbor také souhlasí
s navrženou resolucí, jak se na ní usnesl rozpočtový
výbor, z toho důvodu, aby při projednávání
a určení škody, při zjištění
jejím zjednána byla pokud možno zástupcům
nejširší veřejnosti, po případě
zástupcům těch vrstev, kruhů a jednotlivců,
kteří při veřejné výtržnosti
utrpěli škodu, aby jim zjednána byla možnost
jednak soustavného spolupůsobení, jednak
kontroly, jakým způsobem náhrada škody
stanovena a přikázána býti má.
Nezapomínejme, že zákon stojí na zásadě
naprosto volného uvážení úředních
orgánů, kteří dle svého volného
uvážení určují, zda škoda
vůbec vzešla, a v jaké výši, zda
škoda má býti nahražena a v jaké
výši má býti nahražena a příspěvek
poskytnut, a dále, do jaké míry ohrožena
jest existence toho, kdo náhrady se domáhá,
tedy všechny okolnosti, které podle volného
uvážení úřadů mohou býti
řešeny buď co nejšířeji, nejvolněji,
ale na druhé straně taká co nejúzkoprseji.
Tedy, aby zde byl korektiv pro toto volné uvážení
úřední, doporučuje také právní
výbor, aby v komisích, které budou se zabývati
zjištěním výše škod a které
budou rozhodovati o majetkových poměrech poškozených,
aby v těchto komisích byli zástupci postižených,
poškozených, po případě odborníci,
kteří by na návrh odborných organisací
byli jmenováni do vyšetřovacích komisí.
Při tom stojí také výbor právní,
stejně jako výbor živnostenský na tom,
aby tyto návrhy zástupců poškozených
byly pro rozhodnutí komisí směrodatnými
a rozhodujícími, tedy aby to nebyly návrhy,
kterých by se nedbalo a které by se považovaly
jen za něco formálního a vedlejšího.
Doporučuje tedy také právní výbor
z těchto všech důvodů, aby návrh
zákona i s resolucí byl schválen. (Výborně!)
Předseda: Slovo dále má pan zpravodaj
výboru rozpočtového Hübner.
Zpravodaj posl. Hübner: Slavné Národní
shromáždění!
Jako živnostníka nemůže mne tento návrh
zákona naprosto uspokojiti. Nejsem juristou, ale tolik
právního pocitu a přesvědčení
musí z nás každý míti, že
jestliže se našemu živnostníku a obchodníku
ukládají značné daně, jestliže
se mu ukládají značné povinnosti,
že jest také naproti tomu povinností státu,
aby chránil jeho majetek a pod. To je ta nejmenší
povinnost, kterou stát vůči poplatníku
svému míti musí. Jestliže nemůže
tuto svou povinnost dobře vykonávati, pak jest pro
mne otázkou naprosto rozluštěnou, že jest
povinen škody, způsobené nevykonáním
této své povinnosti, také nahraditi.
Tento návrh zákona rodil se dlouho, ale jako živnostník
musím říci, že se nenarodil šťastně.
Nechci se široce zmiňovati o tomto zákoně,
poněvadž zde byl již náležitě
probrán, ale říkám jedno přání
a myslím, že toto přání všichni
naši živnostníci a obchodníci v celé
republice vyslovili by asi se mnou: My byli bychom šťastni,
kdyby v budoucnosti tohoto zákona ani jednou nebyla potřeba.
(Výborně!)