Tím, myslím, že jsem řekl všecko.
Jako zpravodaj rozpočtového výboru doporučuji
tento zákon, poněvadž lepšího nebylo
možno docíliti, i s resolucí, na které
se usnesl výbor živnostenský a právní,
ku schválení. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní). K slovu není nikdo
přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme
k hlasování. Prosím o zaujetí míst.
(Děje se).
Také tento zákon není příliš
obsáhlý, má osm paragrafů, žádný
pozměňovací návrh učiněn
nebyl, dám tedy o něm hlasovati v celku. Námitek
proti tomu není. (Nebylo.)
Kdo souhlasí s §§ 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7.
a 8. zákona, jakož i s nadpisem jeho a úvodní
formulí, jak jest obsažena ve zprávě
výboru živnostenského, právního
a rozpočtového, prosím, aby povstal. (Děje
se.)
To je většina. Zákon jest schválen
v prvém čtení.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova? Není tomu tak. Také ostatní páni
zpravodajové vzdávají se slova.
Kdo souhlasí s přijatým právě
zákonem, v tom znění, jak byl přijat
v prvém čtení, také ve druhém
čtení, prosím, aby povstal. (Děje
se.) To jest většina. Zákon jest schválen
také ve druhém čtení a zbývá
nám vyříditi ještě resoluci,
která jest obsažena ve zprávě na str.
5. Zprávu tuto má každý v rukou,
snad není třeba ji čísti.
Kdo souhlasí s resolucí, obsaženou ve zprávě
výboru živnostenského, právního
a rozpočtového na str. 5., prosím, aby povstal.
(Děje se.) To jest většina.
Také resoluce jest schválena a tím
3. odstavec denního pořádku dnešního
je vyřízen a přistupujeme ke
4. zprávě výboru právního
a zásobovacího o vládním návrhu,
kterým se předkládá osnova zákona
o stíhání podloudného vývozu
předmětů potřeby do ciziny. Tisk 2566.
Zpravodajem za právní výbor je pan kolega
dr. Vaněk, za zásobovací výbor
pan kolega Kopeček. Uděluji slovo p. dru.
Vaňkovi.
Zpravodaj poslanec dr. Vaněk. Slavné Národní
shromáždění!
Mohu říci, že dnes s těžkým
srdcem vstupuji na tuto tribunu, neboť mám odůvodniti
a doporučiti slavnému Národnímu shromáždění
výminečný zákon trestný. Pravím
s rozvahou tato slova "výminečný zákon
trestný", neboť stíhají se dle
tohoto zákona neobyčejně těžkými
tresty, které jdou až do konfiskace celého
jmění a do trestu smrti, činy, pro které
by jinak vystačil obecný zákon trestní.
Ale vláda praví, že nevystačuje s platným
právem. V důvodech, které vláda
připojila ke své osnově, výslovně
se konstatuje a sice jako skutečnost všeobecně
známá, že podloudnictví, to jest neoprávněný
vývoz předmětů spotřeby do
ciziny, dosáhlo neobyčejné výše
a že děje se namnoze na základě průkazů,
povolení a osvědčení padělaných,
falešných, anebo takových, kterých bylo
dosazeno úplatky (Posl. Merta: Hodně velikými!)
Praví se dále v motivech vládních,
že jest známo, že existují celé
kanceláře, které zaopatřují
dopravní osvědčení a povolení
- ovšem namnoze prostředky nedovolenými, prostředky
zločinnými. A jest ještě jeden smutný
zjev. Vláda v zákoně tomto navrhuje
neobyčejně těžké tresty pro zřízence
veřejných ústavů, pro zřízence
veřejných dopravních podniků a pro
orgány, které mají bdíti nad vývozem
ze země, a odůvodňuje tyto neobyčejně
těžké tresty tím, že jest všeobecně
známo, že se dopravních takových osvědčení
a povolení domáhají strany úplatky.
Tyto smutné zjevy možno ovšem vysvětliti
tím, že se podloudnictví dnes značně
vyplácí. Nedovolený vývoz předmětů
spotřebních do ciziny přináší
dnes velké zisky těm, kdo tak činí.
Ale, velevážení pánové a dámy,
netajme si toho a přiznejme si upřímně:
Jest to hluboký mravní rozvrat, jest to shon, šílený
shon po nedovoleném a snadném zisku, který
zachvátil dnes široké vrstvy obyvatelstva,
a tento mravní rozvrat je vlastně pravým
důvodem pro vydání takových výminečných
opatření.
Jestliže tedy, velevážené Národní
shromáždění, doporučuji, abyste
ráčili přijmouti osnovu, kterou právní
a zásobovací výbor vám předkládá,
činím tak s nadějí, že výjimečný
zákon tento skutečně také vykoná
úkol, který mu byl vytčen, totiž úkol
odstrašující. Činím tak také
v naději, že snad v dohledné době
bude možno zákon tento zrušiti, až pominou
smutné a neblahé zjevy, které zákon
tento vyvolávají. (Potlesk.)
Místopředseda Kadlčák (přejímá
předsednictví): Uděluji slovo p. zpravodaji
Kopečkovi za zásobovací výbor.
Zpravodaj posl. Kopeček: Vážené
Národní shromáždění! Zásobovací
a hospodářská situace naší republiky
nutí nás, abychom použili všech prostředků
a cest, které by jakýkoli nedovolený vývoz
zamezily. Je jisto, že tento zákon přichází
pro tuto zásobovací periodu již hodně
pozdě a že velká část uvolněného
obilí, na př. na Slovensku, byla odvezena do Vídně
a do Budapešti. Mám zprávy na př. také,
že ve Znojmě na hranicích zabývaly se
velice vlivné politické osoby z tábora německého
pašováním do německých Rakous.
Zásobovací výbor proto snažil se, aby
tresty, které v původní zprávě
nebyly tak vysoko určeny, hodně zvýšil.
- Nejvyšší trest v původní zprávě
vládní byl pouze 3letý, kdežto zásobovací
výbor zvýšil tento nejvyšší
trest až na 20 let. V původní zprávě
vládní byly tresty vyměřovány
dle vyvezeného zboží, měřeného
pouhou váhou. Zásobovací výbor uznal,
že některé předměty denní
potřeby nejsou na váhu příliš
těžké, ale že jejich cena jest pro republiku
neobyčejně veliká. Mínili jsme zejména
léčiva, která budou míti pro republiku
snad velkou cenu. Dali jsme tedy vedle váhy také
cenu, a pak vláda i právní výbor snažily
se to zredukovat na pouhou cenu.
Nutno připomenouti, že začíná
se trestati tímto zákonem teprve tam, kde cena vyvezeného
zboží převyšuje 50 K. My jsme v zásobovacím
výboru upozornili na to, aby vláda upozornila znovu
obecenstvo na své nařízení číslo
645, že se může trestati vývoz zboží,
které jest pouze v ceně i do 50 K. Mínili
jsme totiž na příklad, že by se podle
toho mohlo vyvézti 11/2 q bramborů,
které by stály dnes 45 K, anebo 1/2
q obilí, které také ještě není
v ceně přes 50 K. Jinak bychom si jenom přáli,
aby vedle tohoto zákona vláda co nejdříve
řádně vybavila všechny celní
úřady a pohraniční finační
stráž, aby byli vývozci, kteří
nedovoleně vyvážejí zboží,
co možná zachyceni, aby je tento trestní zákon
mohl stíhati. Zásobovací výbor doporučuje
tento zákon k schválení. (Výborně.)
Místopředseda Kadlčák (zvoní):
K slovu není nikdo přihlášen, debata
jest skončena, přistoupíme k hlasování.
Zákon není tak obsáhlý, abychom musili
hlasovati odděleně, dám tedy hlasovati o
všech paragrafech najednou. Jest nějaká námitka
proti tomu? (Nebyla.) Není. Přikročíme
tedy způsobem naznačeným k hlasování.
Kdo jest pro zákon, jak byl pány zpravodaji přednesen,
račiž povstati. (Děje se.) To jest většina,
zákon jest v prvním čtení schválen.
Pane zpravodaji, prosím, přejete si k druhému
čtení slova?
Zpravodaj posl. dr. Vaněk: Prosím o slovo.
Místopředseda Kadlčák: Uděluji
slovo panu zpravodaji.
Zpravodaj dr. Vaněk: Při tisku vloudily se
do zákona některé chyby. V § 3. odstavci
a) navrhuji, aby za značku "Kč" byla položena
čárka. Dále v odstavci b), kde citován
jest § 1., má zníti správně "podle
§ 2.", tedy: "při množství nepřesahujícím
cenu sto tisíc Kč, nebo byl-li již jednou potrestán
pro přečin, nebo zločin podle § 2".
V následujícím odstavci c) jest chyba tisku.
Má tam státi místo "do deseti do dvaceti"
- "od deseti do dvaceti let". Místo slova "do",
slovo "od". V § 6. v prvém odstavci místo
"(§ 1 a)", má zníti "(§
2. odst. 1a)". V § 11. stojí na řádce
třetí "podle § 1." a má tam
státi "podle § 2".
V § 12. v páté řádce 1. odstavce
vypadlo slovo "soudem", které má býti
položeno za slovem "vysloveno". Tedy bude zníti
druhá věta odst. prvního § 12. takto:
"Samostatně budiž propadnutí to vysloveno
soudem, nemůže-li proti určité osobě
býti zavedeno řízení trestní."
Místopředseda Kadlčák: Přikročíme
k hlasování ve druhém čtení.
Kdo souhlasí se zákonem, s opravami panem referentem
navrženými, také ve druhém čtení,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To jest většina. Zákon je schválen
také ve druhém čtení.
Tím jest tento odstavec denního pořádku
vyřízen a přikročíme k následujícímu
odstavci, jímž jest:
5. zpráva technického výboru o vládním
návrhu zákona (tisk č. 2428), jímž
se zřizuje inženýrská komora pro
republiku Československou (tisk č. 2571).
Zpravodajem jest pan inženýr Záruba-Peffermann.
Uděluji panu zpravodaji slovo.
Zpravodaj posl. inž. Záruba-Pfeffermann:
Slavné Národní shromáždění!
Mám čest předkládati slavnému
Národnímu shromáždění
vládní návrh zákona, jímž
se zřizuje inženýrská komora pro
republiku Československou.
Inženýrské komory byly ve staré rakouské
monarchii upraveny zákonem ze dne 2. ledna 1913 velmi nešťastně.
Nátlakem německým byla v nich provedena
národnostní separace a majorisování
českého elementu tak důkladně, že
inženýrské komory přestaly být
jednotnou stavovskou institucí civilních techniků
a jevily u nás docela patrný úpadek. Převratem
odstraněn byl německý tlak a byl záhy
podán z našich kruhů návrh na zřízení
jednotné inženýrské komory pro celý
československý stát, a sice jako provisorní
zákon korekční, měnící
pouze starý rakouský zákon. Různými
překážkami bylo pozdrženo projednání
tohoto zákona v N. S. do konce minulého roku. Za
změněné zatím situace byl přijat
ochotně v technickém výboru vládní
návrh, aby vypracován byl zákon úplně
nový a neodvislý od starých rakouských
zákonů. Pevně doufám, že u nás,
jako ve všech kulturních státech, přestaneme
jednou s hypertrofií úřednického hospodářství,
že také, pokud se týče celé naší
technické činnosti, bude tato prováděna
v kancelářích civilních techniků
a že si stát ponechá i ve své technické
správě pouze činnost kontrolní a správní.
Na celém světě je uznanou pravdou, že
co do láce, rychlosti a modernosti státní
úřady všeobecně konkurovati s civilními
techniky nemohou. Proto je inženýrská komora
jako stavovská instituce civilních techniků
veliké důležitosti pro celý stát.
Těmito kancelářemi projde největší
část investic, které nás v tomto státě
čekají. Přál bych si, aby zákon
byl počátkem rozkvětu inženýrské
komory a počátkem lepších časů
pro civilní techniky, neboť žádný
stav neutrpěl tolik vojnou jako oni. Ku konci podotýkám
ještě, že čeští technikové
přejí si, aby inženýrské komory
podléhaly kompetenci ministerstva veřejných
prací.
O konstrukci zákona nebudu se dlouho šířiti,
jen několik málo slov mi dovolte o Slovensku. Na
Slovensku neplatí předpisy naše, týkající
se civilních techniků. Jsou tam předpisy
a jakési zvyklosti daleko laxnější.
V zákoně je proto pětiletá lhůta
přechodná, během které se má
provésti unifikace zákona, stejnoměrná
pro celý stát, to jest, má přejíti
tvrdší náš předpis o praxi a kvalifikaci
civilních techniků z naší části
také na Slovensko. Navrhuji slavnému Národnímu
shromáždění, aby přijalo navržený
zákon. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (přejímá předsednictví,
zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen.
Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování.
Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)
Také o tomto zákoně míním dát
hlasovat v celku. Má sice 29 paragrafů, je tedy
obsáhlejší, ale materie jest jednotná,
žádný pozměňovací návrh
učiněn nebyl. Námitek snad proti tomu nebude.
(Nebyly.) Není tomu tak.
Kdo tedy souhlasí s §§ 1.-29., jakož i s
nadpisem zákona a s úvodní formulí,
jak jest obsažena ve zpráve technického výboru,
prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina; §§ 1.-29., jakož i nadpis
zákona i uvozovací formule jsou schváleny.
Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení
slova? Žádná korektura?
Zpravodaj posl. Záruba-Pfeffermann: Není.
Předseda: Kdo souhlasí se zákonem
v tom znění, jak byl právě přijat
v prvním čtení, také ve čtení
druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Zákon je schválen
také ve čtení druhém a tím
je 5. odst. denního pořádku dnešního
vyřízen. Přistoupíme k 6., ke
zprávě kulturního a rozpočtového
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 2473), jímž se upravuji platy profesorů
při theologických učilištích
diecésních a představených při
biskupských kněžských seminářích
(tisk č. 2567).
Zpravodaji jsou za kulturní výbor p. kol. dr.
Mareš, za rozpočtový p. kol. dr. Dolanský.
Slovo má nejprve p. kol. dr. Mareš.
Zpravodaj posl. dr. Mareš: Vážené
Národní shromáždění! Kulturní
výbor navrhl Národnímu shromáždění
25. listopadu resoluci, aby platy profesorů na theologických
ústavech biskupských byly vyměřeny
podle zákona, kterým se upravují platy profesorů
na středních školách. Podle této
resoluce předložila vláda příslušný
návrh zákona a kulturní výbor doporučuje
vám, abyste tento návrh vládní přijali.
Abych blíže osvětlil, oč asi se jedná,
uvedu podle rozpočtu na tento rok, že profesor na
theologickém ústavu má minimální
plat 2800 K ročně a maximální plat
6200 K, že všech těch profesorů na dosavadních
ústavech jest 34. Tedy ty platy jsou skutečně
velmi malé, možno říci bídné,
a ten náklad, o který se tyto platy zvýší
podle počtu těch súčastněných,
nemůže býti tak veliký. Ve vládním
návrhu sice se praví, že to bude stát
300.000 K, to by však znamenalo, že budou ty platy těch
profesorů téměř ztrojnásobeny,
ale to neznamená nic jiného, než že ty
jejich dosavadní platy jsou naprosto chudé a nemožné.
Kromě toho jest zde návrh na úpravu platů
rektorů biskupských seminářů.
Nejvyšší plat, jakého požívá
rektor semináře ročně, jest 1260 K.
Spirituál požívá 1050 K. Tedy i tyto
platy jsou, možno říci, velmi chudobné
a jest nedůstojno naší republiky, aby takovéto
platy ve státním rozpočtu jejím pro
profesory byly uváděny.
Navrhuji tudíž, aby Národní shromáždění
tuto osnovu vládní zákona schválilo.
(Výborně!)
Předseda: Uděluji slovo p. referentu výboru
rozpočtového p. kol. dru Dolanskému.
Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Vážené
Národní shromáždění! Rozpočtový
výbor projednal návrh zákona ve schůzi
dne 10. března 1920 a připojuje se k návrhu
výboru kulturního.
Znění zákona samého doplnil v čl.
I. § 1. větou:
"Rovněž platí pro tyto profesory obdobně
ustanovení čl. IX. § 1. C uvedeného
zákona o převzetí daní, služebních
tax, kolkového poplatku z kvitancí a pensijních
příspěvků."
S touto změnou doporučuji, aby sl. Národní
shromáždění zákon v textu
přijalo tak, jak byl předložen.
Zároveň z týchž důvodů,
poněvadž se jedná o spravedlivou úpravu
a o poměrně nepatrný náklad, doporučuji
přijetí zákona.