Vážení pánové!
Rozloučil jsem se již s Národním shromážděním,
domnívaje se, že k němu před volbami
již nebudu mluvit; nemohl jsem vědět, že
dnešní den postaví mě před Národní
shromáždění jako mluvčího
vlády a celého národa. Vaše laskavost
uvádí mě opravdu do rozpaků; při
takové příležitosti se očekávají
slova zvláštní, prýštící
netoliko z hloubi duše, nýbrž také jako
výplod dlouhé životní zkušenosti,
prosím, vemte za vděk těmito některými
poznámkami.
Všecko mé myšlení vrací se stále
k jedné otázce: co vlastně znamená
ta čtyřletá světová válka
a jaký bude mír a jeho politické uspořádání
Evropy? A jaký je náš úkol, jaké
je naše postavení a našeho státu v celé
světové situaci ? Význam války a míru
- to je moje - přesvědčení znamená
začátek nové doby, doby lidstva a lidskosti,
novou dobu lidskosti. To, co Kollár doufal před
100 lety, co po něm hlásali Šafařík,
Palacký a j., stává se skutkem. Když
Kollár nám doporučoval, aby na zavolání
"Slovan" se ozval člověk, netušil
ovšem, že čisté člověčství,
které nám odkazoval, uskuteční se
teprve po vražedné válce, zničivší
miliony a miliony lidí všech národů
.....
Máte pravdu, pane předsedo Tomášku,
pravíte-li, ze přijal jsem humanitní program
našich buditelů už dávno a s plným
přesvědčením. Hlásím
se k tomuto programu po všech hrůzách této
války. Program humanitní je ideálem mravním
- být opravdu člověkem. Program humanitní
znamená dále víru, že člověčenstvo,
že lidstvo není pouhou abstrakcí, nýbrž
skutečností. A opravdu: lidstvo, jako válkou
se probudilo a počíná se organisovat jako
celek. Válka byla v pravém slova smyslu světovou:
stálo proti 4 centrálním mocnostem, tuším,
že 27 států všech dílů světa.
Centrální mocnosti representovaly 5,6 proc. celého
lidstva, Spojenci 86 proc., neutrálních zůstalo
8,4 proc. Světovost této války spočívá
právě v tom, že všichni národové,
celé lidstvo si uvědomilo její dosah a že
se vědomě rozhodlo k reorganisaci světa a
politiky. Do Svazu národů již vstoupilo 85,4
proc. všech národů a států. Máme
přímo statistický důkaz, že lidstvo
jako celek, stává se uvědomělým,
že se počíná organisovat, že počíná
přemýšlet o svém dalším
vývoji jako celku. Palackého "světová
centralisace" se uskutečňuje. A pravdu měl
Dostojevský, když dokazoval, ze národové
a jednotlivci mají touhu po všelidskosti, že
každý národ má touhu, rozšířit
se nad své národní hranice a připojit
se k celku člověčenstva. Dostojevského
"všečlověk" nebyla utopie, byl to
reální program ruského slavjanofilství.
Vždyť i slovanský program Kollárův
je projev té přirozené touhy po všelidskosti.
Vzpomněl jste, pane předsedo, mé činnosti
za hranicí: po 4 léta pracoval jsem ve smyslu humanitního
programu všelidskosti. Započal jsem v Italii, pokračoval
ve Švýcarsku, ve Francii, Anglii, Rusku, Japonsku,
Americe, abych všude tam šířil znalost
našeho národa a sympatie k jeho krásnému
národnímu programu. A jméno české
je dnes známo všude. Vy všichni děkovali
jste již nejednou dohodovým národům
za naše osvobození; a jistě bez - Evropy a
Ameriky nebylo by naší republiky. Náš
ministr zahraniční předloží parlamentu
značný budžet za denní telegramy, posílané
do všech končin světa, a předloží
Vám budžet všech vyslanectví a konsulátů,
udržujících naši vzájemnost s celým
světem.
Lidstvo opravdu již je. Poznání lidstva, jak
se jak celek organisuje, jak se vyvíjí, je proto
úkolem každého opravdového československého
politika. Již dávno bylo vysloveno pravidlo, že
státy se udržují, čím vznikly.
Je naším úkolem, naše tužby národní
uvádět v soulad s tužbami jiných národů
a celého lidstva. Mluvím-li o lidstvu a jeho reálnosti,
vím ovšem, že to lidstvo je složeno z národů
a států. Lidstvo nemůže a nesmí
být pojímáno jako něco, co by bylo
nad národy, anebo dokonce proti jednotlivým národům.
Pracovat pro lidstvo neznamená, těkat fantasticky
po celém světě, nýbrž ukládá
povinnost každému z nás pracovat pro svůj
národ a pro tu docela určitou část
národa, se kterou jsme ve spojení a které
svým jednáním můžeme prospět
nebo škodit. Pojmy a zásada moderní národnosti
se vyvíjely zároveň s pojmy a zásadou
mezinárodnosti.
Vzpomínám tu Štefánika. Promlouvali
jsme naposledy ve Washingtoně, když odjížděl
do Sibiře, o naší budoucí politice;
živě pociťoval a uvědomil si, že
můžeme dělat jen politiku evropskou. A toto
své přesvědčení mně
vzkazoval před vstupem do osudného aeroplanu. Jsem
jist, když se v aeroplanu vznášel nad svým
rodným Slovenskem, že byl naplněn touto myšlenkou
a s níže našel svou heroickou smrt. Ano, pro
českou politiku je teď jen jedno pravidlo: být
evropskou, být lidskou, být světovou a tudíž
v pravdě českou a slovenskou. A to ovšem platí
pro všecky naše styky s národy Evropy a celého
světa; platí to pro náš obchod, pro
naše podnikání, vůbec pro celý
náš národní život.
Mírem pařížským Evropa nebyla
organisována přesně podle zásady národnostní.
Tato zásada byla sice vedoucí, ale vedle ní
uplatnil se ještě ve značné míře
princip historický. A právě naše republika
ukazuje v praxi, jak princip národnostní a historický
při jejím zbudováni byli sloučeny.
Máme značné části jiných
národů s námi. Pro náš vzájemný
poměr platí program humanitní, naše
mimority mohou byt orgánem pravé mezinárodnosti.
Vzájemné poznávání, vzájemné
obcování hospodářské a kulturní
může a má udělat z naší
republiky vzor Evropě a celému lidstvu.
Otázka jazyková a přirozené obtíže
jejího řešení nemohou nás odstrašit.
Jazyk je velmi podstatná část národnosti,
ale nevyčerpává pojmu a obsahu národnosti;
a ovšem jazyk mateřský. je každému
národu stejně drahý a milý. Pěstění
jazyka v duchu národním děje se hlavně
literaturou, vědou a filosofií. Pro moderní
stát, pro stát demokratický má jazyk
hlavně význam administrační. My správně
rozřešíme problém jazykový a
minoritní, když jazyková otázka nebude,
jak byla v Rakousku a Uhersku, otázkou především
politickou, nýbrž když se stane otázkou
administrační.
Humanitní program není programem nějakého
slabošského pacifismu a neenergické ústupnosti.
Je pravda, už nás Chelčický a za naší
doby Tolstoj pojímali humanitu ve smyslu neodpírání
zlému. To není správné. Vzpomínám
si, jak jsem s Tolstým o tomto problému několikrát
měl spory, protože jsem proti němu z humanitního
programu dovozoval, že právě láska k
bližnímu, k národu a lidstvu ukládá
každému, bránit se co nejenergičtěji,
odpírat všemu zlému důsledně
všude a vždy a ve všem. Bránit se, neznamená
znásilňovat, bránit se, znamená užívati
zbraně k odražení násilí. Obrana
nevyplývá z panovačnosti, naopak, a je tudíž
přirozená, nutná a mravně úplně
oprávněná.
Není náhodou, že nejen zastáncové
zásady národnosti, nýbrž i vůdcové
novodobého socialismu opírali se o humanitu. Obě
zásady současně se sílily. Potlačování
národnosti v době absolutismu vyplývalo z
téže aristokratické panovačnosti a lakoty,
jako potlačování hospodářské
a sociální. Národ potlačený
politicky jest zároveň potlačen hospodářsky
a sociálně. Proto ideál republiky byl společný
vůdcům hnutí národnostního
i socialistického. Já sám pokládám
republikánskou formu státu za velikou vymoženost
a za politický ideál. Je to ohromná věc,
že jsme dosáhli republiky! Ne, že bych neznal
vad a nebezpečí republiky a demokracie; ale přes
to rozhodl jsem se pro republiku docela vědomě.
Když jsem odcházel v prosinci 1914 z Prahy, byla pod
dojmem ruských úspěchů všeobecná
nálada pro dynastii ruskou. Já jsem byl proti tomu,
ale loyálně jsem v cizině referoval o stavu
věci doma. Konstatuji, že jsem o žádné
dynastii nikdy a s nikým nejednal, že nikdo a nikde
toho požadavku na nás nekladl. Podle vývoje
války a politické situace jsem už z jara 1916
Spojeneckým Vládám vyslovil své přesvědčení,
že v národě našem dozrává
přesvědčení republikánské.
Věřím, že pro republiku jsme zralí.
Tím neříkám, ze nemusíme svou
republiku chránit, naopak, musíme ji hájit
a rozvážně a pozorně vybudovat.
Nejen náš národní program humanitní,
nýbrž i celá situace Evropy a lidstva ukládá
nám pronikavé reformy sociální. To
jest pro vnitřní život národní
a státní první náš a hlavní
úkol. Při tom musíme se vyhnout dvojímu
nebezpečí: jednomu z leva, druhému z prava.
Jedni totiž se domnívají, že sociální
reformy, vlastně sociální revoluce definitivní
dá se provést v nejkratší době,
přímo za několik měsíců.
Tak také soudil sám Lenin na počátku
své vlády, ale přesvědčil se,
že se mýlil, a teď už odhaduje, že
sociální revoluce nastane za 30 let. Nevěřím
ani tomu. Sociální revoluce už nastala a jsme
v ní; ale bude to revoluce evoluční. A je
veliký omyl, myslit, že sociální revoluce
dá se provést podmaněním t. zv. buržoasie.
Násilí i zde nic nepomůže, násilí
i zde vytvořilo by jen otroky a otrok nikdy a nikde nepracuje
rád úspěšně. Proletáři
by marně nutili buržoasii ku práci, jestli
sami tu práci nedovedou kontrolovat. O tom nás poučila
Leninova revoluce v Rusku. Věc jest nad míru vážná
a, kdo jen trochu pochopuje, oč běží,
musil poznat, že to, čemu se říká
kapitalismus, nemůže být odstraněno
všecko a rázem; zajisté kapitalistická
technika, její dovednost, její vynalézavost,
její podnikavost nemůže býti odstraněna.
Lenin sám teď vedle Marxa doporučuje Američana
Taylora a Taylor jest přímo klassický mluvčí
kapitalistické methody.
Problém socialismu nebo přímo řečeno
socialisace je ztížen tím, že danou hospodářskou
situací nemůžeme se obejít bez velkovýroby.
I když se továrna demokratisuje, zůstává
nám velkovýroba, a k tomu dále přistupuje
opět historickou situací vynucený fakt, že
musíme pracovat pro vývoz a že tudíž
se neobejdeme bez obchodu a bez bankovnictví. Nejlepší
socialističtí theoretikové a praktikové
se o tom již neklamou. Marx řekl, že hlad není
socialistickým programem; není jím ani ta
zvláštní nervosní nespokojenost, která
je způsobena válkou. Ani v oboru hospodářském
a sociálním nemůže býti rázem
definitivní přelom, nýbrž jako ve všech
oborech může tu býti jen povlovný vývoj.
Pokud dělnictvo nedovede. celou výrobu a její
organisaci kontrolovat a přímo vést, dotud
na radikální hospodářské přeměny
nelze pomýšlet. U nás ostatně, jako
všude, také příliš jednostranně
při socialisaci pomýšlí se na postátnění.
Zapomíná se, že postátnění
mohlo by být za daných okolností jen jinou
formou kapitalismu, kapitalismu státního a byrokratického.
Na druhé straně je nutno, aby buržoasie nejen
z nouze a donucení se věnovala problémům,
daným vývojem socialismu, nýbrž aby
positivně spolupracovala s dělnictvem z vlastního
přesvědčení sociálních
nutností.
Je přirozené, že problém socialisace
nás vede k Rusku, tím spíše, že
jsme vždy byli rusofilové. Opravdu se můžeme
na ruském příkladě mnohému
naučiti. Pravda, láska k Rusku nesmí nás
zaslepovat k nekritičnosti. A vytýká-li se
části naší buržoasie, že se
na staré Rusko dívá romanticky ve smyslu
nekritičnosti, stejnou výtku lze udělat levici,
že nekriticky přijímá ruskou revoluci
a bolševism.
President Tomášek vzpomíná našeho
budoucího poměru k Rusku. Nota Čičerinova
podává vládě oficielní podklad
pro rozřešení obtížného,
ale vděčného úkolu politického
a hospodářského. Jsem osobně potěšen
tím, že Čičerin o našem vojsku
a naší ruské politice mluví smířlivěji
než dříve. Ministr Beneš bude mít
příležitost dokumentárně dokázat,
že jsme proti Rusku ve všech fázích jeho
vývoje byli naprosto loyální. O navázání
praktických hospodářských styků
rozhodnou komunikační prostředky - pro Rusko
samo a jeho obchod tyto prostředky jsou nejdůležitější,
jak to nedávno řekl vynikající vůdce
Zinovjev ("lokomotiva - toť filosofie naší
doby"). Nesmíme se v tom od-dávat illusím.
Nelze v politice postupovat správně, jestliže
nepozorujeme vlastní poměry, ve kterých žijeme,
a jestliže nepostupujeme na základě tohoto
pozorování. Pozorovat a myslit, to jest hlavní
pravidlo úspěšné politiky. Většina
lidí posud vychází z toho, čemu se
naučila, co přejala. Z těchto naučených
výkladů dělají se, třeba že
i správné dedukce a tak vzniká v praxi radikalismus
levý a pravý. Přání bere se
pak za skutečnost a místo rozumu vede nás
fantasie.
Vysvětluji si válkou a její anarchií,
že jako jinde, také u nás mnozí se kochají
plány nějaké zázračné
revoluce. Sám jsem se revoluce účastnil a
ji vedl, ale tato revoluce byla připravena generacemi,
připravena dlouhou výchovou politickou. Ani na chvíli
jsem nezapomněl, že po revolučním nadšení
lidé se vrátí ve své staré
koleje, člověk přece jen je bytostí
zvykovou. Pozoroval jsem lidi za války ve všech zemích,
za všech okolností, pozoruji zde doma, a vidím,
jak nesnadno je lidem překonat staré názory
a zvyky a jak těžko je jim, dorůstat na výši
těch požadavků, které sami s nadšením
přijímají a hlásají. Voláme
všichni po odrakouštění. Tu neběží
jen o odstranění dynastie a ústavní
formy, tu běží o přeměnu našeho
celého mravního habitusu.
Čekám námitku, že lidé a národové
neřídí se rozumem, vědou a filosofií,
nýbrž citem. To je pravda. Cit určuje naše
ideály, z citu pocházejí motivy našeho
usilování, ale správné prostředky
musí určovat rozum a jen rozum. A proto demokracie
moderní vždycky prohlašovala vědu a filosofii
za svůj základ.
Při tom nezapomínám jako demokrat, že
lid, že massa má pro demokracii velký význam.
Jsem si toho vědom, co říká naše
ústava: Lid je jediný zdroj veškeré
státní moci. Ano, ale jednotlivec nesmí se
schovávat za lid a za massu. Žádné historicky
významnější hnutí nestalo se
anonymně, vždy byli určití jednotlivci,
kteří svou osobní autoritou vedli, ať
to byl Bismarck nebo Marx a Engels, anebo konečně
Lenin. Bez osobní odvahy a odpovědnosti nelze dělat
politiku opravdu demokratickou a lidovou.
Přál bych si, abychom měli ve všech
oborech hodně mužů, kteří dovedou
pozorovat a myslit, a jen spolupráce takové, řekl
bych, "veřejné maffie" zabezpečí
nám zdárný vývoj.
Ideály humanity a demokracie vždy jsem pojímal
sub specie aeternitatis - ze zorného úhlu věcnosti.
Válka a její hrůzy vedly a vedou ku přemýšlení
také o problému náboženském.
Já v náboženství nalézám
ideál pravé dokonalosti a odsud objektivní
měřítko pro všecko konání
lidské. Tento ideál dokonalosti učí
člověka vystříhat se malosti a malichernosti.
Pozměnil bych známý povzdech Hálkův:
Jen sevšednět nám, Bože, nedej! Pocit
věčnosti dělá nás skrovnými,
sesiluje pocit mravní odpovědnosti a vede k uznání
všeobecné harmonie. Odsud také čerpáme
pochopení světového a společenského
vývoje a zdokonalování. Utvrzuje se naše
víra v pokrok a pochopujeme, že nelze dosáhnout
všeho najednou. Řekl bych, učíme se
trpělivosti, ale nikoliv passivitě, naopak postihnutí
světového a společenského řádu
a zákonitosti vede k energické spolupráci
všech. S toho stanoviska politik pochopuje, že neběží
pro správu státu o moc, nýbrž o vliv.
A starý absolutismus opíral se o moc, moderní
demokracie věří v jisté vítězství
svých ideálů a idejí. Moderní
člověk nepojímá náboženství
již absolutisticky; proto nečiní je praktickým
základem politiky a státu - demokracie opírá
se o mravnost; proto také usiluje o nové rozhraničení
náboženství a politiky, církve a státu.
Stojíme před volbami. Těším se
s vámi všemi, že máme svou ústavu
a ústavu - s radostí to uznávám -
slušnou. Teď půjde o to, ve smyslu této
ústavy důsledně ve všech oborech postupovat.
A právě tyto prvé volby dají nám
příležitost, prokázat stupeň
naší politické vzdělanosti. A volby
ovšem jsou jen prvním krokem k tomu, co bude po volbách.
Budeme mít svůj první, lidem volený
parlament, své Národní shromáždění,
musíme zvolit poslance, kteří dovedou dělat
tu politiku evropskou a světovou.
K dnešnímu dni dostalo se mi mnoho milých projevů
o tom, že můj život byl nadmíru šťastný.
Přiznávám se, že slovo "šťastný"
pro mne vždycky mělo málo smyslu. Nevěřil
jsem nikdy v náhodu, nevěřil jsem v nahodilost
života jednotlivce a národů. Šťastný
je ten, kdo má bohatý obsah životní,
šťastný je ten, kdo dovede poctivým úsilím
aspoň z části uskutečnit své
ideály. V tom smyslu jsem šťasten, ale není
to štěstí jen moje, je to štěstí
všech těch, kteří se mnou usilovali
o svobodu národa. Já jsem nikdy o sobě mnoho
nemluvil a je mně i dnes těžko, o sobě
něco povědět. Chci vám jen slíbit,
že úkoly, které z vůle lidu mám
a mít budu, vykonám svědomitě a neúnavně;
vím, co chtít musíme. Vynasnažím
se dělat politiku doopravdy českou, slovenskou,
rozumnou a poctivou.
Končím a od srdce děkuji všem, kteří
si dnes na mne mile vzpomněli.
V. Tusar v. r. | T. G. Masaryk v. r. |