Předseda: Tomášek,
místopředsedové: dr. Hajn, Konečný
Udržal;
zapisovatelé: Bradáč, dr. Slávik;
větší počet členů Národního
shromáždění.
Zástupcové vlády: Členové vlády:
dr. Beneš, dr. Franke, Habrman, dr.
Heidler, Houdek, Prášek, Sonntág,
Staněk, dr. Veselý, dr. Winter.
Z kanceláře sněmovní: JUDr. Haasz,
tajemník sněmovní, zástupce jeho JUDr.
Trmal.
128. schůze Národního shromáždění
československého ve čtvrtek dne 11. března
1920 o 2. hodině odpolední.
1. Zpravodaj Svozil. Zpráva výboru pro
pozemkovou reformu o osnově zákona o úvěrové
pomoci nabyvatelům půdy (zákon úvěrový),
usnesené výborem pro pozemkovou reformu podle §§
14. a 17. jednacího řádu (tisk č.
2516).
2. Zpravodaj F. Jirásek. Zpráva rozpočtového
výboru o vládním návrhu zákona
(tisk č. 1917), jímž se mění
nebo doplňují některá ustanovení
o dani z piva (tisk č. 2402).
Předseda (zvoní): Národní
shromáždění je schopno se usnášeti.
Zahajuji schůzi.
Omluvili se:
churavostí: dr. Franta (na neurčito), Paulíny
(na neurčito), Alois Jirásek, dr. Syllaba
(pro tento týden), Frant. Buříval,
Max Pilát (pro tento týden) ;
zaměstnáním: Dula (pro tento týden),
dr. Dérer (pro tento týden), Pavlán
(na neurčito a také za minulou schůzi), Svoboda
Karel.
Ještě sděluji, že nepřítomnost
svou v dnešní schůzi naléhavým
zaměstnáním omluvili: Jarosl. Marek,
Karel Dědic, K. Brožík, J. Kouša,
dr. A. Meissner, R. Merta, Ant. Němec,
L. Pik, J. Stivín, Jos. Teska, Ed.
Burian, dr.Vrat. Černý.
Tiskem rozdány byly tyto tiskopisy: Žádám
p. sekretáře, aby je přečetl.
Sněmovní tajemník dr. Haasz (čte):
Tisk 2527. Odpověď min. pošt a telegrafů
na dotaz čl. N. S. Marchy, Sáblíka
a soudr. ve věci vybudování telefonního
a telegrafního spojení na našem venkově.
Tisk 2528. Odpověď min. národní
obrany na dotaz čl. N. S. Jos. Stivína a
soudr. o trestním vyšetřování
vojenského nadlékaře JUDra Maxe Poppera
divisijním soudem v Praze.
Tisk 2533. Odpověď min. pro zásobování
lidu na dotaz čl. N. S. Vil. Votruby, Hatláka
a soudr. stran nedostatečného zásobování
města Brna zajíci ze Slovenska.
Předseda:
Tisk 2547. Vládní návrh zákona
o obecních a obvodních notářích
na Slovensku. Vláda žádá, aby o návrhu
byla podána zpráva - současně s vládním
návrhem zákona o prozatímní úpravě
správy politické na Slovensku č. t. 1826
- do 3 dnů.
Jsou snad proti této lhůtě nějaké
námitky ? (Nebyly.) Není jich. Lhůta
je schválena.
Jednací zápis o 127. schůzi byl vyložen
po 48 hodin ve sněmovní kanceláři.
Protože proti němu písemné námitky
podány nebyly, jest podle § 77. jednacího řádu
schválen a bude podle § 79. téhož
řádu vytištěn.
V poradě pp. předsedů klubovních bylo
vysloveno přání, aby oba projevy, učiněné
u příležitosti oslavy 70. narozenin pana presidenta
republiky dne 7. března 1920, byly přiloženy
k těsnopisnému zápisu schůze N. S.
Nebude-li proti tomu námitek, nařídím
ve smyslu tohoto přání opatřiti, aby
zmíněné projevy byly přiloženy
k těsnopiseckému zápisu dnešní
plenární schůze.
Je snad nějaká námitka proti tomu ? (Nebyla.)
Návrh můj pokládám tím za přijatý
a dám jej provésti.
Přistupujeme k
dnešní schůze a to nejprve ke:
1. zprávě výboru pro pozemkovou reformu o
osnově zákona o úvěrové pomoci
nabyvatelům půdy (zákon úvěrový),
usnesené výborem pro pozemkovou reformu podle §§
14. a 17. jednacího řádu (tisk č.
2516).
Zpravodajem je p. kol. Svozil, uděluji mu slovo.
(Hluk.) Prosím o klid.
Zpravodaj post. Svozil: Vážené Národní
shromáždění!
Předložený zákon o úvěrové
pomoci nabyvatelům půdy podle zákona přídělového
bude podle zákona o pozemkové reformě - a
to nelze nijak popírati a také nebylo jistě
účelem jednání výborových,
aby to bylo seslabeno - bude míti do značné
míry ráz sociální, a sice potud, že
úvěrovým zákonem má býti
umožněno těm, kteří nemají
sami dostatečného kapitálu, aby se mohli
přes to na základě své práce
osamostatniti, samostatně hospodářsky podnikati,
aby nebyli odvislí od někoho, kdo má kapitál,
tedy od cizího kapitálu, aby postaviti se mohli
na vlastní nohy, a aby mohli samostatně podnikati.
Jest to tedy jedna z těch tendencí, při kterých
záleží na tom , aby člověk a
jeho zájem stál nad kapitálem, nebo aby byl
- řekl bych - účelem a kapitál aby
se stával pouhým prostředkem, nikoliv pánem
člověka. Ovšem že bylo dlužno pamatovati
při úvěrovém zákonu na to,
aby stát sám nebyl nikterak úvěrovým
zákonem zvláště zatížen,
aby pozemková reforma nestávala se pasivní,
a aby na základě toho nevznikla snad hospodářství
samostatné existence neschopná, nýbrž
aby byla schopna samostatné existence stále, i bez
dalších nějakých mimořádných
pomocí, ať již by to bylo cestou subvenční
nebo jakkoli jinak. Ale právě proto jest důležito
sobě připomenouti a uvážiti, že
úvěrový zákon může splniti
svůj úkol jen, když mu bude odpovídati
také zákon náhradový, poněvadž,
byla-li by ta náhrada za zabranou půdu vyměřena
příliš vysoko a byla-li by následkem
toho přejímací cena podle zákona o
reformě půdy vysoká, vyšší
ev., než snese konjunktura, jaká nastane snad po čtyřech,
snad po pěti letech a snad dříve, tedy konjunktura
pro zemědělství daleko méně
příznivá než je dnes, nebylo by naše
dílo žádnou reformou a nebylo by také
teď pomocí právě těm drobným
. Také úvěry poskytované v té
výši, na jakou pamatuje zákon, nebyly by vlastně
potom tou pomocí, jakou zákon měl na mysli,
poněvadž by byly přílišným
zatížením těch nabyvatelů půdy,
takže bylo by jim těžko, když by měli
přílišné zatížení,
na hospodářství svém se udržeti.
Je důležito také připomenouti si, že
vlastně právě zákonem úvěrovým
a zákonem náhradovým, který je připravován
ve výboru, bude pozemková reforma teprve dovršena,
a vlastně není třeba to zakrývati,
že bude teprve vlastně umožněna, poněvadž
doposud nebylo ani možno na základě zákonů
již přijatých prováděti pozemkovou
reformu v tom rozsahu, jak určuje zákon záborový
a jak určuje zákon přídělový,
není-li možno stanoviti ani cenu té půdy
pro převzetí do majetku státního prostřednictvím
pozemkového úřadu, ani cenu, za kterou se
může půda přidělovati lidem .
Není zde tedy vlastně žádného
základu, o nějž by se mohlo provádění
pozemkové reformy opírati také po této
stránce. Proto také usiloval výbor pro pozemkovou
reformu o to, aby jak zákon úvěrový,
tak zákon náhradový byly projednány
ještě v tomto Národním shromáždění,
a sice prostě proto, poněvadž, kdyby nebyly
projednány v tomto Národním shromáždění,
provedení pozemkové reformy by se oddálilo
jistě nejen do podzimka, nýbrž nemohlo by řádně
začíti snad ani na jaře příštího
roku, což mělo by v důsledcích závady
veliké, poněvadž trpělivost lidí
byla by jednak přepínána, jednak trvala by
stále ta nejistota, která jest působena každým
nehotovým vlastně zákonným stavem.
Tuto nejistotu odstraniti co nejdříve, jest naší
povinností a já neváhám také
říci, že ještě jiný důvod
nás k tomu vedl. O nynějším Národním
shromáždění může se souditi,
jak je komu libo, ale jedno je jisto: že příští
Národní shromáždění nebude
již pracovati daleko tak rychle a že nebude tak ochotno
ku práci, že práce půjdou pomaleji,
že budou oddalovány a že bychom se mohli dočkati,
kdybychom pozemkovou reformu nechali bez dnes předloženého
zákona úvěrového a zákona náhradového,
že bychom se nedočkali po př. toho zákona
hezky dlouho. A druhá věc, že bychom event.
ten zákon musili vykupovati velkými ústupky,
o nichž, myslím, že netřeba se zde rozšiřovati.
To byly tedy důvody, které nás k tomu nutily,
aby tyto zákony přišly na pořad ještě
nynějšího Národního shromáždění.
Byly s tím spojeny značné potíže,
poněvadž nejobtížnější
zákon, tam, kde je jaksi nejvíce sporných
názorů, zákon náhradový, musil
býti ponecháván na konec. Logicky vzato,
bylo by bývalo nejlépe, kdyby byl mohl býti
udělán napřed. Poněvadž ale dohoda
není tak snadná a vyžaduje to velikých
úvah a propočítávání,
aby se nezdržely zákony ostatní, musí
býti sdělány dříve, než
se přijde do této sněmovny se zákonem
náhradovým. Při zákoně úvěrovém
cítili jsme tyto potíže tím více.
Měli jsme dělati zákon úvěrový,
aniž bychom byli měli úvěr dříve
fixovaný, aniž bychom měli základ pro
to, zač půda je, zač jí bude nabývati
pozemkový úřad, zač ji bude prodávati,
to nebylo možno předem do zákona úvěrového
pojmouti, nějaké absolutní číslice.
Stanoviti a fixovati úvěr pevnými číslicemi
nebylo možno, bylo nutno spokojiti se se stanovením
percentuelním, ale myslím, že to nebylo žádným
neštěstím, poněvadž percentuelní
stanovení úvěru jak na půdu, tak také
na budovy je pohyblivější a účelnější,
může se to regulovati podle poměrů,
jaké v hospodářství budou a nedojde
se k tomu, že by se musela ta číslice tak příliš
často měniti. Kdyby se to fixovalo pevnou číslicí,
kolik smí na př. býti půjčeno
uchazeči o půdu při osmi hektarech určitým
číslem, kdyby se to limitovalo, anebo když
se dává 15 ha, byly by s tím potíže.
Byly by s tím potíže tím větší,
že by valutní a jiné poměry nedovolovaly,
aby se něco tak pevného a fixního stanovilo.
A musili jsme již při úvěrovém
zákoně míti na zřeteli, že cena
té půdy, kterou dostanou ti lidé, anebo družstva,
nesmí býti vysoká, poněvadž,
jak jsem naznačil, pak by ty úvěry nebyly
pro ně pomocí, nýbrž by byly pro ně
po př. příliš velikým břemenem.
Z tohoto stanoviska tedy vycházejíce, aby malým
lidem bylo umožněno hospodářské
osamostatnění, třebaže nemají
dostatečného kapitálu, na základě
jejich vlastní práce, stanovili jsme po té
stránce a dohodli jsme se v pozemkovém výboru
jednomyslně, že úvěr na půdu,
tedy držebnostní úvěr na pozemky má
býti povolen až do devíti desetin , event.
legionářům, válečným
poškozencům, atd., ovšem ze zvláštních
pro ně zřízených fondů, že
by se mohlo jíti také výše. Při
stavbách bylo sporno, má-li se povolovati úvěr
do tří čtvrtin, anebo na polovinu, poněvadž
jsme ale uvažovali, že jednak stavby při hospodářství
nejsou ničím produktivním, řekl bych,
nejsou ani aktivní skutečnou položkou, nýbrž
musí býti vydržovány z výnosu
půdy, řekli jsme si, že ten úvěr
nemůže býti příliš vysoký
a že také i při polovině úvěru,
která se na to povolí, lidé venkovští,
kteří staví, budou stavěti poměrně
jednoduše, poněvadž dělají si velmi
často značnou část práce sami,
že s tím polovičním úvěrem
vystačí, jmenovitě když použijí
té výhody, že mohou si vzíti větší
úvěr držebnostní na pozemky, mohou z
těch prostředků,které mají,
použíti toho na ty ostatní věci.
S úvěrem se počítá ovšem
s trojím. Jak již v důvodové zprávě
jest konstatováno, nesmí se to pojímati tak,
jako by každý tímto zákonem nabýval
již právního nároku, který by
nesměl býti odmítnut, na všecky 3 druhy
úvěru, které tento zákon má
na mysli, tedy na úvěr jak pozemkový, držebnostní,
tak na stavební, anebo na budovy a pak ještě
úvěr provozovací.
Při úvěru držebnostním bylo stanoveno,
že hlavní ústavy, které jej budou povolovati,
budou banky emisní, které budou moci emittovati
podle předpisů, jež stanoví pozemkový
úřad nejen sám, nýbrž za souhlasu
vlády. Budou emittovati papíry se sirotčí
jistotou a typ těchto papírů stanoví
vláda, nikoliv jen pozemkový úřad
sám, ani banka, aby nebyla možná specielní
spekulace, aby, když by ty papíry byly různé,
nedávalo to podnět k bursovnímu obchodu,
ke zbytečnému znehodnocování jedněch
papírů a k celým těm machinacím,
které by jinak byly dosti snadno možné. Ale
neobmezili jsme poskytování tohoto úvěru
jen na tyto ústavy, nýbrž předpokládali
jsme, že i jiné ústavy jej mohou poskytovati,
že však stát, resp. pozemkový úřad
bude ručiti jen těm ústavům za pohledávku
- jak je na to v zákoně pamatováno, - které
budou úvěr ten poskytovati podle regulativu nebo
podle předpisů, které vydá pozemkový
úřad se správním výborem za
souhlasu vlády, a za druhé, které budou poskytovati
ten úvěr za podmínek - když se berou
v celku a tedy se spočítají - neméně
výhodných, nežli jsou právě podmínky
emisních ústavů. Jde tedy o to, aby dlužník
byl chráněn a aby této záruky státu,
která poskytování úvěru usnadňuje,
mohly používati skutečně jen ústavy
solidní a reelní. Neobmezili jsme se pouze na ústavy
emisní, poněvadž je nutno předpokládati,
že emisní trh po případě bude
často tak zatížen, že nebude výhodno
přijíti s emisemi a že tedy je potřeba
využíti všech ústavů, které
tu jsou. Jmenovitě půjde tu v takových případech
dosti často a snad nejčastěji o pojišťovny
a o spořitelny.
Při ručení státním ručí
stát do 9/10 přídělové ceny
půdy, ale tu je nutno ne stanoviti výjimku, nýbrž
zcela jinak posuzovati to, co se praví při úvěru
provozovacím v § 13. Tam je nutno posuzovati poskytování
úvěru s dvojího hlediska. Úvěr
provozovací je míněn na zařízení
mrtvého fundu nebo na pořízení živého
fundu, na př. na pořízení nějakého
kusu dobytka, kdyby ho žadatel neměl nebo kdyby mu
na př. kus dobytka padl a on by neměl pohotových
prostředků na jeho opatření, aby si
tedy mohl vypůjčiti. Zde tento provozovací
úvěr je v podstatě úvěrem osobním
, není to úvěr založený hypotékárně
nebo jinak a tedy stanovila se podmínka, že může
tento úvěr býti poskytován jedině
prostřednictvím ústavů družstevních
a pak ústavů úvěrních, které
se podrobí těm podmínkám a tomu řádu,
který bude pro tyto půjčky stanoven pozemkovým
úřadem se schválením vlády.
Proč prostřednictvím těch družstevních
ústavů atd.?
Bude nutno přece vyšetřiti a znáti,
zdali tomu člověku možno ten provozovací
úvěr povoliti. Kdyby měl tyto podmínky
zkoumati nějaký centrální úřad,
kdyby na to měl býti zřízen nějaký
úřednický aparát, tedy obával
bych se, a obávali by se zajisté všichni, že
by žadatel toho provozovacího úvěru
nedostal právě v době, kdy ho potřebuje,
nýbrž že by mohl na něj dlouho čekat,
když na př. potřebuje kus tažného
dobytka a potřebuje úvěru na jeho opatření,
ten kus dobytka potřebuje ihned a na ten úvěr
by mohl čekati také půl roku a že by
tedy tím na provozování hospodářství
byl poškozen. Nejlépe a nejpraktičtěji
jistě může býti ta věc opatřena
tím, že úvěr tohoto druhu se ponechává,
nebo poskytuje výhradně prostřednictvím
družstev, která si založí po případě
lidé podle zákona o pozemkové reformě
nebo prostřednictvím raiffaisenek nebo záložen,
tedy zkrátka ústavů místních,
které poměry znají, které to poměrně
rychle mohou vyříditi a účelně
; a zároveň aby zase, poněvadž stát
i zde přebírá určité ručení,
aby tyto ústavy nepovolovaly úvěr příliš
lehkomyslně, ručí stát jen za polovici
takto poskytnutého provozovacího úvěru,
kdežto za druhou polovici, eventuelně polovici ztráty
ručí ten ústav, který půjčku
poskytoval.
Myslím, že by byly odůvodněny jaksi
obavy, že by někteří jednotlivci, kteří
dovedou si získati nějakého vlivu, ať
již tím, že jsou těm lidem příjemní,
anebo tím, že dovedou býti nepříjemní,
že by si dovedli vynutiti event. poskytování
úvěru, který by neodpovídal jejich
úvěrové schopnosti. Za těchto podmínek
půjčují zase ústavy samy ; pokud se
řídí oněmi předpisy, a pokud
vyhovují jejich zápůjčky nebo budou
vyhovovati předpisům , které vydá
vláda a pozemkový úřad pro poskytování
těchto půjček, mohou býti naprosto
jisty, že se jim neodmítne ručení, poněvadž
ručení se odmítne jen tam, kde by byl úvěr
poskytnut jinak než podle podmínek stanovených
tímto zákonem a podle předpisů, které
právě ten zákon předpokládá
a které musily býti ponechány cestě
nařizovací, poněvadž se budou musiti
časem častěji měniti. Poněvadž
to v zákoně není možno, je to věcí
podrobností, detailování, poněvadž
by se tím ... (Hluk.)