Úterý 9. března 1920

Živnostnictvo je přesvědčeno, že všechno zákonodárství jakožto právní úprava skutečných poměrů životních závisí na světovém názoru, který se mění časem i místem. Bylo-li lze dříve počítati i na poli národohospodářské správy s určitou, byť i dočasnou stabilitou v názorech na uspořádání vzájemných poměrů lidí, je každému dnes jasno, že dlouholeté, úporné zápolení lidstva nezůstane ve svých důsledcích bez vlivu ani na idee, jimiž prodchnuto je veškeré právo. Již dnes jsme svědky "bojů" o otázky, jejichž řešení prejudikuje úpravě živnostenského řádu. Ráz podnikatelský, pracovní poměr a pod. - to jsou velkorysé problémy dneška, které silně znovu staví otázky, diskutované před válkou, jako poměr obchodu k výrobě, poměr velkovýroby k řemeslu a j. Živnostnictvo jest si také vědomo, že úprava živnostenského řádu dotkne se i jiných zákonodárných oborů, na př. úpravy práva občanského, práva obchodního, práva družstevního, trestního i finančního a potom oboru výkonu státní živnostenské správy.

Z této příčiny živnostenský výbor Národního shromáždění, uváživ svrchu vytčené, jenom kardinální momenty, usnesl se jednomyslně na této resoluci, kterou doporučuje slavnému Národnímu shromáždění ke schválení:

Vláda se vyzývá, aby učinila přípravy co nejdříve k úpravě živnostenského řádu tím způsobem, že by vedle svého vlastního elaborátu na tomto poli vyzvala zemské živnostenské organisace, obchodní a živnostenské komory, živnostenské rady podání dobrozdání a vlastních názorů účelu svrchu označenému.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování.

Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Jest nám hlasovati o resolučním návrhu obsaženém ve zprávě výboru živnostenského, jejž právě přečetl p. zpravodaj - nedám jej tedy čísti po druhé. Kdo souhlasí s tímto resolučním návrhem, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Resoluční návrh jest schválen a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen. Přistoupíme k odstavci

3. zprávě imunitního výboru o žádosti zemského trestního soudu v Praze a svolení k trestnímu stíhání člena Národního shromáždění Josefa Stivína pro přečin podle §u 487., 488. a 491. tr. zák. k žalobě Marie Slabé (tisk č. 2498).

Zpravodajem jest kol. Kouša, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Kouša: Slavné Národní shromáždění!

Zemský trestní soud v Praze požádal návrhu paní Marie Slabé, aby byl trestnímu stíhání vydán člen N. S. Josef Stivín. Josef Stivín jako redaktor odpovědný "Večerníku Práva Lidu" uveřejnil stať, která pojednávala o známém puči v Praze na Staroměstském náměstí, kterého se zúčastnily t. zv. "husitské ženy" v čele s Oskarem Flöglem, setníkem Mickou a paní Slabou. (Místopředseda Konečný přejímá předsednictví.) Paní Marie Slabá se cítila býti touto zprávou ve "Večerníku Práva Lidu" uraženou a sice proto, že byla označena milenkou zemřelého pověstného špicla a provokatéra Šebestiána Trägra. Imunitní výbor, pojednav dvakráte o celé této záležitosti, usnesl se jednomyslně - důvody jsou uvedeny ve zprávě tištěné - aby kol. Jos. Stivín soudu vydán nebyl.

Místopředseda Konečný: Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k hlasování a prosím o zaujetí míst. (Děje se.) lmunitní výbor navrhuje, aby člen N. S. Josef Stivín pro přečin podle § 487., 488. a 491. tr. zák. k žalobě Marie Slabé soudu vydán nebyl.

Kdo souhlasí s tímto návrhem imunitního výboru, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina.

Návrh se schvaluje. Tím jest tento bod denního pořadu vyčerpán a přistoupíme k dalšímu, jímž jest:

4. "Zpráva ústavného výboru k osnove zákona o volbe presidenta republiky, usneseného ůstavným výborom dľa §§ 14. a 17. jednacieho poriadku (tisk č. 2425)."

Zpravodajem jest občan dr. Medvecký, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Medvecký: Slavné Národné shromaždenie!

Sto- a storočné naše utrpenie, sprevádzané tichým, ale húževnatým bojom za naše národné práva a hrdinská smrť tisícich a tisícich našich bratov za hraniciami priniesly nám čo prvý výsledok:

Ztroskotanie neprirodzene složenej a nespravedlive udržovanej rakúsko-uhorskej monarchie, zrútenie cisárskych a kráľovských trónov a odstránenie cudzích, nepriateľských dynastií, ktoré pomocou istých verne slúžiacich - a rôznymi výsadami odmeňovaných tried - a favorisovaním dvoch národov na úkor ostatných udržovaly svoju moc a spravovaly tie neprirodzené štátne útvary.

Toto boly prekážky slobodného života národov. Skôr než by sa bola mohla započať budova nových demokratických štátov, založených na opravdivej demokracii - musely byť tieto prekážky, a to všetky, odstránené.

V ďalšom vývoji je logickým a samozrejmým, že si náš národ, keď sa oslobodil a striasol svoje dosavádne putá, keď sa jeho dve vetvy spojily v jeden štát, čo forum svojho budúceho štátneho života - volil forum slobodnej ľudovej demokratickej republiky.

Republika bola a je ideálom každého bojovníka za slobodu. Ona bola i ideálom naším, lebo sme v republike švajčiarskej, francúzskej a americkej viděli vždy vzor spravedlivého usporiadania štátnych pomerov.

Pravá demokracia a skutočná vláda ľudu sa môže len v republike uskutočniť.

Zriedkavé a veľmi cenné výnimky zpod tohoto pravidla predpokladajú alebo z ľudu pošlú, pravým demokratistom preniknutú dynastiu, ako ju majú teraz naši bratia Juhoslovania, alebo tak dokonale osnovanú a sto- a storočnými opravami zdokonalenú ústavu, ako je v Anglii.

Hlavnou výhodou republikánskej štátnej formy je, že sú opraty štátnej správy vždy sverené do rúk najlepšiho - najdokonalejšiho syna republiky.

Voľba prvého prezidenta našej republiky bola ľahká. Mali sme človeka, ktorý je synom oboch vetví našho národa, ktorý svojou výchovnou prácou doma stvoril si celú generáciu, ktorú svojou vedeckou a parlamentárnou činnosťou mal zabezpečenú úctu a sympatie celého zahraničia a ktorý vedením a organizovaním boja za naše osvobodenie zničil nepriateľa, vydobil našu samostatnosť a tým stvoril i našu republiku.

Mali sme Masaryka!

Prvú voľbu prezidenta si vykonal národ sám za súhlasu a k spokojnosti každého svojho syna. Národné shromaždenie dalo k voľbe svoj súhlas.

Takáto voľba má byť ideálom naším v budúcnosti, aby prezident republiky nebol zástupcom jednej strany, ale aby bol miláčkom a otcem celého národa.

Dalšie voľby prezidenta republiky bude vykonávať Národné shromaždenie v spoločnom zasadnutí oboch snemovní ako ústavný reprezentant celého národa.

Voľba prezidenta je najvážnejším, najvýznamnejším aktom Národného shromaždenia.

Priebeh volebného shromaždenia a výkon volebný by spadal do jednacieho poriadku a mohol by byť i tam upravený.

Keď však ústavný výbor určoval postavenie, práva a povinnosti prezidenta republiky v ústavnej listine, prišiel jednomyseľne k tomu náhľadu, že je voľba prezidenta republiky takým vážnym aktom Národného shromaždenia - ba celého národa - že podrobnosti o voľbe prezidenta republiky majú byť určené zvláštnym zákonom.

Požadovaná prítomnosť nadpolovičnej väčšiny oboch snemovní a ku zvoleniu potrebná nadpolovičná väčšina sú odvodnené významom voľby prezidenta.

Menom ústavného výboru navrhujem, aby osnova zákona o voľbe prezidenta republiky bola schválená. (Výborně! Hlučný potlesk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá, přistoupíme k odhlasování osnovy navrhovaného zákona. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.)

Odhlasování osnovy zákona o volbě presidenta republiky nevyžaduje sice kvalifikované většiny, ale já z opatrnosti ji při tomto bodu přece konstatuji. Osnova o volbě presidenta čítá 11 paragrafů, míním o celé osnově i nadpisu dáti hlasovati najednou. Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Nejsou.

Kdo tedy souhlasí s osnovou zákona o volbě presidenta republiky dle osnovy ústavního výboru, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest kvalifikovaná většina a zákon tento jest v prvém čtení přijat.

Přeje si snad pan zpravodaj k druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Medvecký: Ne.

Místopředseda Konečný: Není tomu tak, přistoupíme k odhlasování tohoto zákona ve druhém čtení.

Kdo souhlasí se zákonem, právě v prvém čtení odhlasovaným, také ve druhém čtení, prosím aby povstal. (Děje se.)

Zákon tento i jeho nadpis je schválen ve druhém čtení také dvoutřetinovou většinou, a tím jest tento bod denního pořádku vyřízen a přistoupíme k dalšímu, jímž jest

5. zpráva ústavního výboru k osnově zákona o ústavním soudě, usnesené ústavním výborem podle §§ 14. a 17. jed. řádu, tisk č. 2426.

Zpravodajem jest občan dr. Weyr, uděluji mu slovo.

Zpravodaj, poslanec dr. Weyr: Slavné Národní shromáždění!

Osnovou, kterou jménem ústavního výboru předkládám Národnímu shromáždění ku schválení, zavádí se důležitá novota do našeho právního řádu. Má býti vytvořena instituce, která bude soudcem nad jinak suverénním činitelem, totiž sborem zákonodárným. Instituce taková jest sice nutná ve všech konstitučních státech, ale zvláště nutnou jeví se tam, kde právní řád zná několik druhů zákonů a několik zákonodárných sborů. Tak tomu jest u nás v našem právním řádu, který rozeznává podle ústavní listiny, kterou jsme minule přijali, výslovně ústavní zákon a zákon obyčejný a který má, jak známo, také centrální zákonodárný sbor, Národní shromáždění, sněmovnu poslaneckou a senát, a sněm Podkarpatské Rusi pro zvláštní území Podkarpatské Rusi. Oba tyto zákonodárné sbory mají svou zvláštní kompetenci a je tedy nutno, aby zde byla nějaká instance, která by mohla autoritativně rozhodnouti, jestli některý ze zákonodárných sborů nepřekročil, usnášeje se na nějakém zákoně, svojí kompetence, poněvadž kdyby žádného takového soudu nebylo, nebylo by zde nikoho, kdo by byl povolán, řádně publikovaný zákon tento přezkoumávati, v tom směru, zda-li skutečně sbor zákonodárný, který se na něm usnesl, byl kompetentní k takovému usnesení. Podobně má se také věc s poměrem ústavního zákona k obyčejnému zákonu. Mohlo by se státi, že Národní shromáždění usnese se na obyčejném zákoně, který neoznačí výslovně za ústavní, který však přece obsahově ruší nějaký ústavní zákon. Kdyby zde nebylo ústavního soudu, jenž bude povolán zkoumati platnost takového zákona, zase by nebylo zde činitele, který by byl povolán, prohlásiti zákon ten po případě za neplatný. K této veledůležité funkci povolává osnova zvláštní soud, který nazývá ústavním.

Nebudu zde opakovati dopodrobna ustanovení o organisaci a kompetenci ústav. soudu, poněvadž jsem tak učinil v důvodové zprávě, kterou mají páni členové Národního shromáždění v rukou.

Chci se jen stručně zmíniti o tom, že soud ten musí býti svrchovaně neodvislý a že jeho členové musejí míti kromě zvláštní erudice právnické také pokud možná velkou neodvislost od politických stran. Podle toho jest též zařízena kompetence ústavního soudu, která se vztahuje toliko na řešení otázek čistě právnických - vyloučeno bylo po dlouhých debatách v ústavním výboru všecko to, co by se z toho rázu vymykalo, především politické otázky, otázky volného uvažování, dále otázka, zda zákon formálně byl správně odhlasován v Národním shromáždění, zda byla nutná i presence i usnesení atd. Takové otázky nemohl by ústavní soud ani zkoumati.

Podobné zákony, jako jest zákon, o kterém zde referuji, netěší se velké oblibě Národního shromáždění, jak je viděti z poměrně nepatrné presence a nepatrné pozornosti členů. Jest toho litovati, neboť zákony takové, ačkoli neskýtají jednotlivým politickým stranám zvláštního zájmu, přece zasahují hluboce do ústrojí právního řádu. Viděli jste, že přede mnou bylo referováno o zákonu, který byl ještě důležitější, totiž o zákoně, který upravuje volbu presidenta republiky, ale neposlouchal zase téměř nikdo a že slavné vlády nebyl přítomen ani jediný člen. To jest dosti kormutlivý zjev. (Potlesk.)

Končím, pánové, vzpomínkou, kterou jsem ukončil svou důvodovou zprávu, že totiž dnešního dne nelze sice předvídati, jaká bude praxe ústavního soudu, ale že jest jisto, že je to instituce zdravá, protože zavádí novou kontrolu, které jsme dosud v našem právním řádu neměli a takových kontrol nemůže býti nikdy dost. (Potlesk.)

Místopředseda Konečný: Poněvadž nikdo není k slovu přihlášen, debata odpadá a přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst.

K právoplatnému přijetí projednávané osnovy zákona není sice třeba kvalifikované přítomnosti, ale já přes to z opatrnosti konstatuji, že tu je. Osnova zákona v ústavním soudu čítá 22 paragrafy. Míním dát o celé osnově hlasovat najednou, jakož i o nadpisu zákona. Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.) Není jich.

Kdo souhlasí s osnovou zákona o ústavním soudu podle zprávy ústavního výboru, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

To jest většina. Prohlašuji, že zákon jest v prvém čtení schválen.

Přeje si Pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. dr. Weyr: V § 7. b. má odpadnouti čárka mezi slovy "listiny" a "ustanovení"

Místopředseda Konečný: Přistoupíme k odhlasování v druhém čtení projednávané osnovy zákona.

Kdo souhlasí s osnovou zákona o ústavním soudu podle zprávy výborové, kterou jsme právě v prvním čtení přijali, s malou interpunkční opravou, aby v § 7. lit. b) mezi slovy "listiny" a "ustanovení" odpadla čárka, prosím, aby povstal se svého místa. (Děje se.)

Zákon i jeho nadpis schvalují se ve druhém čtení a tím jest tento bod denního pořádku vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu a tím jest

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP