Úterý 9. března 1920

6. zpráva ústavního výboru k osnově zákona o správním soudnictví na úřadech okresních a župních, usnesené ústavním výborem podle §§ 14. a 17. jednacího řádu (tisk č. 2414).

Zpravodajem jest občan dr. Dolanský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Vážené Národní shromáždění! Zprávou ústavního výboru, která se vám předkládá č. t. 2414, má býti uzákoněn návrh zákona o správním soudnictví u úřadů okresních a župních. Osnovou zákona o zřízení okresních a župních úřadů má do správy politické naší mladé republiky uvedena býti reforma, která doposud v žádném ze států v takovém rozsahu zavedena nebyla, a sice má to býti reforma vnitřní správy spočívající jednak na unifikaci dosavadní dvojí koleje, jednak na základě plné demokratisace veřejné správy.

Obojí zásada došla uplatnění ve vládní osnově a také v návrhu, který vyšel z porad ústavního výboru. Doposud obstarávala veřejnou správu jednak státní instituce politických úřadů okresních, jednak korporace samosprávné. V té příčině mluvili jsme o dvojí koleji, která má nyní přestati a má býti kolej toliko jediná, a zároveň, aby vyhověno bylo hlasům po demokratisaci veřejné správy, má systém laikální uplatniti se ve veřejné správě, má se dostati laikům možnosti, aby... (Hluk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj posl. dr. Dolanský (pokračuje): ...se uplatnili ve veřejné správě.

Nechci se zevrubně obírati historií úpravy veřejné správy, a odvolávám se v té příčině na tištěnou zprávu výboru, která se nalézá v rukou váženého shromáždění. Principy osnovy však jest potřebí přece jen vytknouti.

V theorii jest spor o tom, pokud možno připustiti element laický do správy veřejné vůbec; avšak na půdě naší republiky, zvláště v oněch částech, které přináležely ke státu Rakouskému, osvědčil se systém laikální a to ve vyšších svazcích autonomních plně. A k tomu přihlíží právě naše osnova a navazuje na zkušenosti na tomto poli dosažené. (Hluk.)

Místopředseda Konečný (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj dr. Dolanský (pokračuje): Jde o to, aby občané naší republiky nejen zákony sobě dávali, ale aby se podle zákonů těch také spravovali, a těmto požadavkům osnova vyhovuje. Může tomu plným právem vyhověti, poněvadž má dobré zkušenosti s dosavadní zemskou a okresní správou jak v Čechách, tak na Moravě, tak ve Slezsku a poněvadž poměry vzdělanostní a státní jsou takové, že dovolují, aby s dobrým svědomím složena byla do rukou občanů našich veřejná správa. (Tak jest.) Dvojí kolejí svedena tedy v jednu a kompetence dle toho upravena. Agenda, jež doposud náležela do kompetence okresní politické správy a okresních výborů v Čechách, pokud se týče silničních výborů na Moravě, spadá dnes do kompetence úřadů okresních a župních. A při těchto úřadech okresních i župních spolupůsobiti bude element laiků. Jak zpráva sama vytýká, jest jedno přání, aby za dané kompetence upraveno bylo tak vhodně řízení v obou instancích, aby spolupůsobil vedle úřednického živlu živel občanský v harmonickém závodění. A v té příčině opírá se zákon jednak o dosavadní vývoj správního soudnictví, jednak i o studia teoretická, o praktické zkušenosti a o četnou literaturu. Řízení samo dojde zvláštní úpravy zákonem o sobě. Osnova sama pak spočívá v celku, abych stručně jen se dotkl, na těchto principech:

Správní soudnictví, to jest řešení veřejnoprávních sporů, obstarávají u okresních úřadů okresní senáty, u župních úřadů župní senáty. Tím také jest řečeno, že správní soudnictví, jak jest upraveno v osnově, není sice nalézáním práva, jak jsme zvyklí před soudy, ale že jest přece jen zápasem o právo a rozhodováním o tom, co jest právem a že přitom zůstává pořád součástí funkce veřejné správy.

Jest to celkem týž systém, který platí ve Francii Senáty zřízeny jsou při okresních úřadech tak, že sestávají z jednoho úředníka a dvou laiků, kdežto při župních úřadech župní senáty sestávají ze dvou úředníků a tří laiků. Úředníci jsou jmenováni, členové laici jsou voleni a sice na základě poměrného volení, poměrného zastoupení, od okresních výborů a župních zastupitelstev.

Kompetence věcná jest upravena tak, že náležejí k rozhodování senátů, jak župních, tak okresních zvané právní věci. Co jest právní věc, vytýkají zákon i motivy zprávy vládní, která praví, že jsou to všechny takové věci, při nichž vystupuje před úřadem, jako představitelem imperia, aspoň jedna strana. A stranou rozumí se v technickoprávním slova smyslu každý subjekt právní, který podle platného práva může hájiti svých práv a právních zájmů tak, že úřad musí o tom vydati rozhodnutí, a straně přísluší pak veřejné právo subjektivní, nebo jiný zvláštní zájem právem uznaný a právně chráněný, pro který má strana právo stížnosti. Tento zájem právní jest lišiti od zájmu faktického, který lze uplatniti pouze způsobem petičním.

Podle toho, co jsem předeslal, správní senáty budou činny v právních věcech a sice ve všech záležitostech, o kterých podle starého předpisu rakouského rozhodovala okresní hejtmanství, nebo okresní výbory.

Podle nových, v platnost vstupujících předpisů nastupují na místo okresních hejtmanství a okresních výborů okresní úřady a župní úřady. Vyjmuty jsou podle zákona jen některé věci, a sice záležitosti policejní a ty, které řádnými soudy jsou rozhodovány. Pokud se týče obcí, není navrhováno správní soudnictví, poněvadž ohledně obcí a záležitostí, jež se objevují jako právní věci stran, dojde k úpravě zvláštním zákonem a sice v dohledné době, po rozumu § 21. novelly.

Ve třetím dílu osnovy zákona pojednává se o tom, jakým způsoben se zahajuje řízení. Zpravidla se zahajuje k návrhu strany, paralelně však také z moci úřední, tam, kde toho zájem veřejný vyžaduje. Často však musí zakročiti úřad na ochranu veřejných zájmů sám, aniž by vydáno bylo potřebné opatření nebo rozhodnutí. Při tom je pak stranám ponechána možnost, aby odporem toto opatření učinily bezúčinným a domohly se zahájení správního soudnictví.

Otázky další rozebírati nebylo by účelno, poněvadž ty spadají vlastně do práva procesního, které bude upraveno, jak řečeno, zvláštním zákonem.

Ustavní výbor, předkládaje zákon váženému Národnímu shromáždění k usnesení, navrhuje, aby Národní shromáždění tomuto zákonu udělilo ústavní schválení, zároveň však navrhuje, aby usnesena byla resoluce toho znění, že vládě se ukládá, aby při další úpravě správního soudnictví přihlížela k těmto zásadám tak, aby

1. byl upraven postup instanční ve správních věcech jednotně a aby, nejde-li o věci povahy důležité, které vyžadují jednotného posuzování, byly pravidlem stolice dvě,

2. zásada ta byla vhodnou měrou zavedena i ve správním soudnictví a aby za tou příčinou vzato bylo v úvahu zřízení zemských jurisdikčních senátů,

3. v souvislosti s těmito úpravami byl zákon o nejvyšším správním soudě podroben revisi, zejména v tom směru, že by nebyl jen soudem kasačním.

Pokud se týče resoluce poslední, tanula ústavnímu výboru na mysli opatření podle daných zkušeností nezbytná tam, kde strana nebyla nucena dovolávati se svého práva cestou mimořádnou a nedovedla toho dále, nežli k tomu, že správní soud prostě zruší naříkané usnesení, ale není s to, aby učinil opatření další. Strana bývá nucena v takovýchto případech znovu nastupovati pořadem instancí a domáhati se teprve po rozumu kasačního rozhodnutí nejvyššího správního soudu dalšího opatření správního.

Tomu aby bylo čeleno, má za účel resoluce třetí, která žádá, aby statut nejvyššího správního soudu byl v tom směru změněn, že by nejvyšší správní soud nebyl jen soudem kasačním, nýbrž, že by rozhodoval také ve věci samé. (Výborně!)

Místopředseda Konečný (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím, aby pánové zaujali svá místa. (Děje se.)

Míním dáti hlasovati tímto způsobem: Nejdříve dám hlasovati o osnově zákona a jeho nadpisu najednou - osnova čítá 45 paragrafův - a po přijetí této osnovy zákona pak o navržené ústavním výborem resoluci, jak jest obsažena na stránce 4. předlohy.

Před hlasováním ještě poznamenávám, že podle dobrého zdání ústavního výboru není k právoplatnému odhlasování této osnovy potřebí kvalifikované většiny, ale já ji z opatrnosti konstatuji přes to.

Kdo souhlasí s osnovou zákona o správním soudnictví na úřadech okresních a župních, jak ji přináší zpráva ústavního výboru, jakož i s nadpisem tohoto zákona, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je kvalifikovaná většina. Osnova zákona se přijímá v prvém čtení.

Přeje si pan zpravodaj poznámky k druhému čtení?

Zpravodaj posl. dr. Dolanský: Pane předsedo, nemám žádných změn.

Místopředseda Konečný: Není tomu tak. Přistoupíme k odhlasování tohoto zákona v druhém čtení.

Kdo souhlasí s osnovou zákona o správním soudnictví na úřadech okresních a župních, jak jsme ji právě přijali v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je kvalifikovaná většina, zákon přijímá se také ve druhém čtení.

Přistoupíme k odhlasování resoluce, jak jest uvedena na straně 4. Přeje si Národní shromáždění, aby se tato resoluce ještě jednou přečetla? (Hlasy: Nikoli!)

Není tomu tak, Prosím tedy, aby ten, kdo souhlasí s resolucí, jak ji ústavní výbor na straně 4. přináší, povstal. (Děje se.)

Resoluce tato se schvaluje. Tím je tento bod denního pořadu vyčerpán a tím vyčerpán jest i celý denní pořádek dnešní schůze.

Přikročím k ukončení dnešní schůze a navrhuji, aby se příští schůze konala ve čtvrtek dne 11. března o 2. hodině odpolední s tímto denním pořadem:

1. Zpráva výboru pro pozemkovou reformu o osnově zákona o úvěrové pomoci nabyvatelům půdy (zákon úvěrový), usnesené výborem pro pozemkovou reformu podle § 14. a 17. jednacího řádu tisk č. 2516.

2. Jako druhý bod: Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu zákona tisk 1917, jímž se mění nebo doplňují některá ustanovení o dani z piva, tisk čís. 2402, odložená z dnešního denního pořadu.

Je proti dnu nebo proti dennímu pořadu, jak jsem jej právě naznačil, nějaká námitka? (Nebyla.)

Není tomu tak. Jak den a hodina, tak i denní pořádek se přijímá. Prohlašuji tím schůzi za skončenou.

(Konec schůze ve 3 hodiny 48 minut.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP