Kornel ze Všehrd káral humanisty své doby a
hájil proti humanistům své doby jazyk český,
proto, že oni rádi užívali latiny a řečtiny
a pravil o svém mateřském jazyku v knihách
svých v jedné předmluvě: že
"hojnost a bohatství jeho z toho může
poznáno býti, že cokoli v řecky,
cokoli v latině může býti pověděno,
totéž může pověděno býti
česky; co se pak hladkosti jeho týká, nevím
- praví Všehrd - by tak výmluvně, tak
ozdobně, tak lahodně všecko jazykem českým
pověděno býti nemohlo, jako řeckým
neb latinským". A hle, hojnost a bohatství
českého jazyka mizí nám, jakmile máme
v čele svého jazykového zákona
dát české slovo! Kde je ta hojnost a bohatství
jazyka? Je vidět, že se nikdo o to nepokusil, nikdo
se nestaral, abychom cizí slovo nahradili slovem svým.
Nevěřím, že bychom nenašli vystižného
překladu pro pojem francouzský. Maďaři
měli v zákoně, - aspoň jak někteří
kolegové Slováci mne tím ujistili - že
úředním jazykem maďarského státu
jest maďarština. Obešli se bez jakéhokoliv
nejasného cizího slova. (Tak jest! ze slovenských
lavic.)
A ještě jednoho slavného krajana měl
bych uvésti. Je to náš slavný exulant
Pavel Stránský. Když psal v cizině
"Respublica Bojema", naříkal si na zlozvyk
svých vrstevníků, že oni rádi
užívají cizích slov, kazimluvův
a zejména praví, že někdy mluvívají
tak, jako kdyby snili, spatřují v tom něco
hezkého a kratochvilného, když lidu českému
užívají "cizomluvů". Myslím,
že i slovo "oficielní" jest cizomluv.
Nezapomínejme, pánové a paní, že
řeč jest výrazem také myšlení.
Je-li kdo vůbec povolán mysliti jasně a přesně
a mluviti jasně a přesně, tedy je to zákonodárce.
Mluvme jasně a přesně a pak to nemůže
býti jazyk oficielní.
Chtěl bych konečně ukázati, že
nemusí tento titul rozčilovat nikoho. Nemusíme
se obávati, že název toho našeho jazyka
bude pramenem, z něhož bude prýštit
spokojenost nebo nespokojenost Němců, Maďarů,
Polákův a jiných. Ne. V tom titulu,
v tom všeobecném hesle nebude pramene spokojenosti
neb nespokojenosti. Uspokojení nebo znepokojení
vypsat z toho, jaký bude zákon. Uděláme-li
promyšlený a propracovaný jazykový
zákon, to bude důležité. Zákon
a ne nařízení, neboť s nařízením
máme zkušenosti smutné. Jeho zásadou
ovšem musí býti, že každý
Čech, ale také každý politický
Čechoslovák jiného jazyka musí a má
ve svém jazyce dojíti spravedlnosti v celé
oblasti tohoto státu. Propracuje-li se takový jazykový
zákon, uvidí Němci i Maďaři i
ti jiní, že jich utiskovati nemíníme.
Mám dokonce to přesvědčení,
že při propracováni a provádění
praktickém podrobného zákona jazykového
naskytnou se mnohé příležitosti, kde
se tvrdosti odstraní, kde budeme moci odstranit také
zbytečné písaření v zájmu
rychlé práce atd. a velmi mnoho jiných odchylek,
což při tom všeobecném rámcovém
programu vyloučeno není. Všeobecný rámcový
program nemůže býti uspokojivý a opakuji,
pouhé nařízení podle minulých
zkušeností našich povede k nekonečným
sporům jazykovým u soudů, politických
úřadův atd.
Když my - naše strana - mluvíme o jazyku státním,
českém, tedy jistě utiskovati nechceme. Jsme
toho příliš pamětliví, jak nepříjemno
nám bylo v Rakousku, když jsme sami byli utiskováni.
A já, vážené shromáždění,
nebojím se ani té humanity, zejména ne té
humanity presidenta Masaryka, o které zde bylo promluveno
z jakéhosi nedorozumění. Humanita, čili,
jak říkali někdy Palacký, Šafařík,
Kolár, čisté člověčství,
čisté lidství, stane se všeobecným
náboženstvím všech národů,
které usilují o bratrství lidstva, jest to
myšlenka, že lidstvo spěje k bratrství
a národové mají ve jménu humanity
tomuto bratrství a tomuto lidství se přibližovati.
To jest humanita, na rozdíl od humánnosti atd. Humanita,
především v tomto smyslu, není
žádná chabost. Masaryk sám řekl
jednou, že humanita není špitál. Humanita
nezakazuje člověku bránit se, to nejsou názory
Tolstého o neodporování tzn. naopak, podle
názoru Masarykova humanita přikazuje každému
člověku, aby se bránil i železem tam,
kde mu někdo sahá na život hmotný nebo
duševní. Jest povinnost, brániti se,
povinnost, brániti se i do krve. Humanita stojí
na zásadě: já pán, ty pán.
Všude tam, kde jde o právo a spravedlnost, humanita
káže bojovat. Potřebujeme-li vidět živý
exemplář člověka humanitního,
jest to náš president Masaryk sám, neboť
nikdy v životě nebyl ani chabý, ani slabý.
Kdo provedl revoluci, konečně i revoluci krvavou
a poznal, že v boji o život, jako se u nás
jednalo, musí platit až i zásada: oko za oko
a zub za zub, ten nemůže mluviti o této humanitě
jako o nějaké nauce slabosti a o hlásání
evangelia nějakých dobročinných, nebo
polívkových spolků. Tedy my i tak můžeme
přistoupit, alespoň my, kteří jsme
vyznavači této humanity, na náš jazykový
zákon v tom znění, které chceme,
neboť tomu nepřekáží idea humanity.
A to by byl, pánové a dámy, poslední
apel, řekněme: poslední bojovný akcent,
který ještě s naší strany
do debaty o ústavních listinách se přináší.
Jakožto poslední řečník naší
strany chtěl bych ještě pronésti několik
všeobecných myšlenek o posledních událostech
v této sněmovně, o dni včerejším
i dnešním a chtěl bych jakýmsi, řekněme,
významnějším způsobem zakončiti
debatu se své strany.
Přátelé! Zdá se mi, že z této
sněmovny vymizela radost. Ani z jediné řeči,
ať přátel připravené ústavy,
ať odpůrců, nezaslechl jsem ani zákmitu
radosti. A já se netajím tím, že dnešní
den pokládám za den radosti. V několika
hodinách přistoupíme k aktu, který
bude na mnoho století památným v našich
dějinách. Rozpomeňte se, přátelé,
že naposled - ponejprv a naposled, kdy český
národ dělal svou vlastní ústavu -
to bylo roku 1500. Ponejprv a naposled, kdy ji český
národ dělal svobodně. Mám na mysli
tak zvané Zřízení zemské
z doby krále Vladislava. Tenkráte ponejprv
vyšel český zákoník ústavní.
Byl to prvý svod zemských zákonů království
Českého, jakého doba před tím
nevykonala. Pozdější zemské zřízení,
na příklad z r. 1549, bylo již skládáno
za panování Habsburků. A na tisku těch
zřízení zemských z r. 1549 je
výslovně poznamenáno, že byla korigována
a napravována králem Ferdinandem I. Od té
doby tedy nedělal český národ ústavy
svobodně, až teprve dnes dokončujeme nové
dílo ústavní, - dnes, 28. února 1920
- tedy po 420 letech.
Já chápu, co na okamžik vypudilo z tohoto
domu radost. To jsou ty poslední zápasy a boje stran
kruté, boje nemilosrdné a nelítostné,
ale, pánové a dámy, - jen slaboch, nebo jen
člověk příliš zchytralý
nebojuje za své přesvědčení
do krajnosti. Všichni jsme zde tedy bojovali a - myslím,
také všichni na tomto bojišti padli. Jediný
vítěz, který z tohoto domu vyjde, o
je kompromis! Kompromis všech stran a vrstev, jak je právě
národ náš představuje.
Naše strana ovšem by mohla nejvíc naříkati
na to, že z návrhů jejích co nejméně
bylo pojato do ústavy, a mohla by zejména naříkati
na to, že těmi vázanými listinami provádíme
něco nového, neslýchaného a nevyzkoušeného,
to jest, že jsme postátnili strany. Strany
české se stávají organismem státním.
To jest něco, čeho se bojím. Nikdo neznáme
důsledků této novoty.
Naproti tomu netajím se tím, že ti členové
Národního shromáždění,
kteří sdělávati tuto ústavu,
opravdu se mnohému naučili u nejpokrokovějších
národů, co se do naší ústavy
vepsat smí a má. Máme v ústavní
listině některé dobré zásady,
že bych mohl jedním slovem říci: tato
ať ústava neudělá hanbu našemu
národu. (Výborně!)
Poněkud nám vadil ten chvat. To bylo za proti zásadě
právníka našeho Všehrda, který
radil podle starého přísloví, že
raději tři léta se má souditi a sněmovati,
aby se udělal zákon, nežli jeden rok válčiti,
t. j. aby zabránilo se domácím válkám,
jež jsou prý nejukrutnější a nejškodlivější.
Jistě také dlouhé tajnůstkářství
působilo k tomu, že v poslední chvíli
byli jsme rozčileni a nedovedli jsme dosti promýšleti
věci, které po případě i v té
naší ústavě zůstanou vadné.
Avšak konec koncův ústava tato jest dílem
nás všech, všecky strany jsou poraženy,
všecky tu leží mrtvy, vítězným
jest jen ten kompromis. Přátelé, k tomu
slovo: My si říkáme, že jsme političtí
bojovníci, všichni jsme bojovníci, ale když
bojovníci, prosím, abychom byli také rytíři.
To znamená, abych neuváděl všeobecnou
formulku, definici nějakou abychom se chovali tak, jako
se chovají Američané při volbě
svého presidenta. Volby presidentské v severoamerických
Státech bývají krvavé, skoro vždy
několik lidí je zaplatí životem. Tyto
boje však tím okamžikem, kdy se ohlásí
výsledek a ukáží se transparenty v městech
větších i menších, kdo jest zvolen,
(zvolenec dostává přívlastek: "president
nás všech". "Wilson, president nás
všech"), tím okamžikem končí
i rázem přestává nepřátelství
stran. A to jest to politické rytířství.
Dnešním dnem odhlasujeme ústavu a to bude "ústava
nás všech". Všichni jí budeme vázáni.
I když nejsme spokojeni, vázáni budeme a musíme
jí býti poslušní. (Výborně!)
Ještě jedna věc zasluhuje, po mém mínění,
aby byla vyzdviženam - a řekl bych s jakousi
radostí vyzdvižena - z těchto ústavních
debat. Stát se svým obyvatelstvem - dovolte, pronesu-li
jakési doktrinářské výklady
- má dvojí ráz. Jednou jest to národ,
po druhé jest to společnost. Pokud se díváme
na sebe jakožto lidé pokrevně příbuzní,
jedním jazykem spojení, představujeme národ
a tento národ má společné city. Tento
národ má city a duši, to znamená, že
usiluje literaturou, uměním, vědou a průmyslem
vybudovati národní charakter, kulturu, všechno
to, čím se může jen národní
individualita lišit od národů jiných.
Ale totéž obyvatelstvo, hledíme- li na ně
se stanoviska společnosti, má své zájmy
a třídy; toto rozvrstvení společnosti
na zájmy a třídy jest věcí
rozumu a nikoliv citu, vede někdy k bojům,
po případě bojům tak krutým,
že mohou oslabovati stát. Kdežto národnost,
soudržnost a soustředivost vedou k posílení
státu, zájmové rozpory vedou k oslabování,
síla zájmů jest odstředivá.
A tu vystupuje na jeviště vláda. Také
naše vláda, která bude míti před
sebou tuto ústavu. Vláda musí si býti
toho pamětliva, že musí býti nalezena
harmonie mezi národem a společností, mezi
onou dvojí barvou, kterou představujeme ve státě.
Proto mysleme na to, jak vláda má být složena.
Není úkolem vlády, aby zájmy tříd
anebo vrstev zamezovala, a také jich nezamezí. Žádoucno
však jest, aby pokud možno představovala sdružení
všech stran, aby to nebyl jen jednostranný zájem,
který by byl ve vládě zastoupen. Takové
vládě potom ovšem podaří se nikoliv
zameziti třídní a zájmové rozdíly,
nýbrž je mírniti, vyrovnávat, smiřovat
a zejména na uzdě potud držeti, aby nikdy nepřevážily
ony síly, jimiž má působiti národ
jakožto představitel národnosti a kultury.
(Výborně!) Pánové, mohu říci,
že v tomto boji ústavním a vůbec
v posledních dnech nikde neprojevil se takový
hlas, který by ukazoval k tomu, že opravdové
rozdělení našich stran na zájmy umlčuje
cit národní, oslabuje cit naší soudržnosti
a soustředivosti. Tento zjev pokládám za
úspěch a vidím v něm znamení
velmi dobré pro budoucnost.
Jestliže však přece někdo z těch
posledních bojův a porážek cítí
hořkost větší nežli radost a nemůže
se vpraviti do nálady, kterou zde já tlumočím,
totiž že by závěrečným a
posledním aktem mět by býti akord smíření
a rozumu, jestliže opravdu někomu tato hořkost
kalí radost dnešního dne, tomu bych řekl,
když je Čech: "Příteli, vmysli
se do podzimu roku 1914 nebo do roku 1915, vmysli se v situaci,
že bych k tobě byl tenkrát přišel
a řekl: Chceš ty, který vězíš
v babylonském zajetí faraónů
habsburských, chceš ty tento dnešní stát
republikánský s takovouto ústavou, anebo
raději bys chtěl zůstati v starém
Rakousku?" A kdyby to byl Slovák, tázal bych
se ho: "Příteli, kdyby ti roku 1914 nebo 1915
někdo byl řekl: Bude ti dobrý takový
republikánský stát s takovouto ústavou?"
myslím, že by v oné chvíli nikdo
nebyl v pochybnosti býval, jak ohromná jest
událost dnešního dne, kdy přijmeme demokratickou
ústavu Československé republiky. (Výborně!)
Já bych si byl přál, vážené
shromáždění Národní, abychom
zakončili ústavní dílo rytířským
způsobem, o kterém jsem mluvil.
Proto hodlal jsem ústavnímu výboru prostřednictvím
Národního shromáždění
podati jistý návrh. Byl bych si totiž přál,
bychom v čelo ústavy, kterou přijmeme,
vepsali heslo. Taková hesla v čele ústavy
nejsou nic nového; vždyť je vám známo,
že tak učinily Spojené státy severoamerické
prohlášením tak zv. lidských práv.
A já jsem našel i v našich starých
ústavních zřízeních, že
na počátku vzývají nejsvětější
Trojici, Boha atd., ano našel jsem také, že v čelo
ústavy české položeny byly verše
a že také konec její zakončen byl verši,
ve kterých se projevuje nějaká dlouholetá
zkušenost nebo státnická moudrost.
Myslil jsem, že by bylo vhodno, když my po 420 letech
předstupujeme před Evropu a před celý
svět s ústavou, že bychom měli
v čelo té ústavy dáti toto heslo:
"My, národ československý, chtějíc
upevniti dokonalou jednotu národa, zavésti spravedlivé
řády v republice, zajistiti pokojný
rozvoj domoviny československé, prospěti
obecnému blahu všech občanů toho státu
a zabezpečiti požehnání svobody příštím
pokolením, přijali jsme ve svém Národním
shromáždění dne 29. února 1920
ústavu pro Československou republiku, jejíž
znění následuje.
Při tom my, národ československý,
prohlašujeme, že chceme usilovati, aby tato ústava
i všechny zákony naší země prováděny
byly v duchu našich dějin, stejně jako
v duchu moderních zásad, obsažených
v hesle sebeurčení; neboť chceme se přičleniti
do společnosti národů jako člen vzdělaný,
mírumilovný, demokratický a pokrokový."
Při tom velikém boji a částečně
i rozvášněnosti stran neodhodlal jsem se k tomuto
návrhu. Ale kdyby kterákoli strana nebo kterýkoli
člen tohoto Nár. shromáždění
přijal tento návrh za svůj, abychom opravdu
tím způsobem uvedli se do světa, byl bych
šťasten, neboť bych se mohl domnívat, že
jsem vás přesvědčil o tom, že
můžeme dnešního dne to příští
hlasování, které po několika hodinách
nadejde, zakončiti jistým akordem smířlivosti
a také akordem opravdové radosti z toho, že
český národ po 420 letech svobodně
mohl dělati zase svou samostatnou ústavu. A byť
i byla nedokonalá, může ji odkázat potomkům,
kteří budou moudřejší, aby ji
opravili a zdokonalili. Tím končím. (Výborně.
Dlouho trvající potlesk. Řečníku
gratuluje předseda sněmovny Tomášek
a poslanci všech stran. Poslanec Pik: To promluvil důstojný
kamarád Masarykův! Výborně Hlučný
potlesk.)
Predseda: Slovo uděluji panu kol. Dulovi.
Poslanec Dula: Slavné Národní shromáždění!
Mám čest oznámiti, že i ve slovenském
klubu, vedeném těmi jistými intencemi, které
tu právě přednesl pan kol. dr. Herben, v předlohách
ústavních cítěny byly dobré
stránky, ale i některé stránky, které
neuspokojovaly. Slovenský klub měl již vytčených
svých řečníků a měl
i svoje návrhy na změny jednotlivých ustanovení.
Ale v zájmu, aby tento těžký porod
naší ústavy byl již jednou ukončen,
usnesl se, že řečníci, kteří
se hlásili, odstoupí od slova a uspokojí
se, že přednesu následovní apel na toto
slavné Národní shromáždění
dovolte mi ho přečísti (čte):
"Od prvých chvíľ slobody československej
bolo stálou snahou všetkých zástupcov
slovenského ľudu, aby všade tam, kde ide o zabezpečenie
ťažko vydobytej národnej samostatnosti, postupovalo
sa jednotne, bez ohľadu na stranícke záujmy.
Táto myšlienka udržala pospolu slovenský
klub, složku to najrôznejších politických
smerov, a dávala mu silu vzdor rozličným
ťažkostiam, vždy a všade, pred očima
mať výlučne veliké historické
celkové záujmy národa. Nepadlo teda ťažko
slovenskému klubu, podporovať snahu vlády,
aby ústavné dielo bolo plodom spolupráce
všetkých strán, a usnesené bolo jednotným
súhlasom všetkých.
Na uskutočnenie tejto snahy pričinili sa všetky
strany. Niektoré z nich priniesly v záujme
veľkého cieľa tie najväčšie
obeti, nakoľko odhliadly v ústave od uskutočnenia
zásad, ktoré hlásaly od desaťročí
vo svojich politických prejavoch a nekládly odporu
proti ustanovizniam, ktoré nezodpovedajú nielen
politickému, ale i spoločenskému a svetovému
názoru značných vrstiev národa nimi
zastúpeného.
Hodnotu ústavného diela nášho, ktoré
dávame nielen vlastnému národu, ale i inorečovým
občanom republiky, posudzovať bude cudzina dľa
velikosti týchto obetí, prinesených v záujmoch
budúcnosti národa na úkor tak mohutných
a naliehavých iných potrieb, - posudzovať ju
bude dľa tejto, zo vzájomných týchto
velikých obetí vyšlej shody všetkých
Čechoslovákov, - a nie dľa malicherných
detailných ustanovení jednotlivých zákonov.
Kreditu a vážnosti nášho štátu
by iste lepšie poslúžilo, keby zástupcovia
československého národa, riadiac sa podľa
spomenutých zásad, udelili svoj jednomyseľný
súhlas prípadne menej dokonalému dielu, než
by v takejto osudnej chvíli národného
života nevedeli sa vymaniť z historickej kliatby
inštinktívneho straníctva, hanili pred celým
svetom to, čo môže byť síce krehké,
ale za čo zaangažovať celý národ,
je ich historickou povinnosťou.
Slovenský klub apeluje na všetky strany, aby si uvedomily
vážnosť prítomných dejinných
chvíľ a vzchopily sa k jednotnému usneseniu."
(Výborně! Hlučný souhlas.)
Předseda: Uděluji slovo dalšímu
řečníkovi, panu kolegovi dr. lvankovi.
Člen N. S. dr. lvanka: Ctené Národné
shromaždenie!
Ako ste počuli z úst môjho predrečníka,
slovenský klub usniesol sa, nepodávať žiadnych
pozmeňujúcich návrhov na predlohy o ústave.
Keď toto usnesenie vyniesol, vtedy som ja a niektorí
moji kolegovia už podali pozmeňovací návrh,
a síce na zmenu § 24. ústavnej listiny.