Co pak jest ta neb ona strana složena ze samých snad
starých lidí a druhá z mladých?
Zde tomu není tak, vždyť zde jest známo,
že právě jest každá strana asi
stejným skoro způsobem promíšena, možná
že by to procento v jednotlivých stranách
podle věku nevypadlo příliš různě
a možná že by nevypadlo ani výhodně
pro ty strany buržoastické. O tom se nechci šířiti,
ale tolik je jisto, že ti, kteří by volili
od 30 let nahoru, byli by lidé zkušenější
a že by to byli přece jen jiní lidé,
než ti voliči, kteří tu jsou od 21 do
30 let, ku kterým mám také respekt. Nechci
je podceňovati, ale jsou přece menší
zkušenosti životní. Ani to by nepadalo na váhu,
nýbrž zde padá na váhu to, aby obě
sněmovny byly od sebe odlišné. Tím nechci
říci, aby nebyly demokratické. Já
jsem již naznačil, jak by se dal udělati senát
podle osvědčeného vzoru francouzského,
kde by se mohl voliti senát z obcí, krajských
zastupitelstev atd. To všecko by šlo. Co se týče
těch ostatních návrhů, aby byli na
př. jmenováni členové presidentem
atd., to se i mému stanovisku příčí.
Nebyl bych pro to, neosvědčilo se to ani ve Francii,
tam byl takový způsob napřed a pak od toho
ustoupili.
Tedy z těch právě důvodů
musí naše strana státi na tom, aby zde byl
ten rozdíl ve věku stanoven vyšší
než 26 let. Zdá se mi to býti skutečně
komickým vysvětlením. Ono je to trochu divné,
proč je to právě 26 let, proč to nebyl
25. nebo 27. rok. Jest vysvětlení ve vládní
předloze, že se prý může státi
starostou v obci někdo, komu jest 26 let. Následkem
toho by nemohl starosta obce voliti do senátu. Jaké
neštěstí? Kolik pak jest těch starostů
v Československé republice, kterým je
26 let? Většina starostů jest starších,
jistě jsou již přes 30 let. Pro těch
několik starostů, kteří by nemohli
voliti do toho senátu a kterým by bylo méně
než 30 let, není třeba v předloze
dělati volební právo už od 26ho roku.
Tedy myslím, že tento důvod se mi zdá
býti takovým, že se to tam nemělo dávat,
a zdá se mi to býti spíše směšným
a komickým, než vážným. A to právě
jest to, co nás tím více musí vésti
k tomu, abychom stáli na tom, že sněmovna
senátní má býti volena od občanů
starších než 30 let.
Při té příležitosti se zmíním
také o vázaných listinách, jež
platí rovněž pro senát, jako pro sněmovnu
poslaneckou. Již se zde mluvilo o tom několikráte
a s naší strany také. Proto nechci opakovati
to, co jak ostatní řečníci z mé
strany, tak i jiní proti těmto vázaným
listinám uvedli.
Sám řečník sociální
demokracie Burian proti nim zde mluvil velmi ostrou řečí
a prohlašoval, že nejsou jeho ideálem. Já
o nich nechci mluviti se stanoviska jenom podrobného, jak
jsou navrhovány v příslušné
osnově vládní. Já chci vůbec
o vázaných listinách a o volení takovém
promluviti docela ne se stanoviska stranického, nýbrž
s jiného stanoviska, a to se stanoviska vyššího,
se stanoviska celé společnosti lidské vůbec.
Pro mě jest zřetelno, že v životě
lidském a myšlení lidském samo sebou
převládá již smýšlení
kolektivistické, již od jakživa je to snad atavistické
dědictví našich předků, smýšlení
davové. Tím ale, že toto smýšlení,
které již v našich myslích jest jaksi
vrozeno a že to ještě zvláště
se akcentuje těmito vázanými listinami, tím
jsme stavěni pod úplnou- řekl bych- despocii
davů a stran.
Jak kolektivní myšlení a jednání
jest rozšířeno, pro to jest svědkem
právě sám Marx. Karel Marx jest to, který
sám ve všech svých spisech to stále
a stále opakuje a tvrdí. Jemu je společnost
vším a jednotlivec ničím. Společnost
jest to anebo massa, jak on to říká, jest
to, co existuje, co jest skutečnou bytostí, kdežto
jednotlivec jest pouhou buňkou, to jest, pouhým
atomem té společnosti a nic více a nemá
více pohybu a volnosti, než-li jako cela, jako buňka
v organismu živoucím. A byli filosofové,
sociologové, kteří tutéž myšlenku
s jiného hlediska pronášeli. Já
uvádím Gumplowicze, profesora napřed university
Inšprucké, potom ve Štýrském Hradci,
který se odvážil napsati až toto: "Der
grösste Irrtum der individualistischen Psychologie ist die
Annabme: Der Mensch denke. Denn erstens, was im Menschen denkt,
dass ist gar nicht er, sondern seine soziale Gemeinschaft. Die
Quelle seines Denkens liegt gar nicht in ihm, sondern in der sozialen
Umwelt, in der er lebt, in der sozialen Atmosphaere, in der er
athmet, und er kann nicht anders denken, als so, wie es ans den
in seinem Hirn sich konzentrierenden Einflüssen der ihu umgebenden
sozialen Umwelt mit Notwendigkeit sich ergibt." To česky
jest: Největší blud individualistické
psychologie jest předpoklad, že by člověk
myslil, - tedy člověk jako individim - neboť
první, co v člověku myslí, to
není naprosto on, nýbrž jeho sociální
svaz. Pramen jeho myšlení neleží v něm,
nýbrž v sociálním okolí,
ve kterém žije, v sociální atmosféře,
kterou dýchá, a on nemůže jinak mysliti,
nežli jak se to projevuje z vlivů, soustřeďujících
se v jeho mozku, a jak to vyplývá z okolního
světa sociálního a jak se to jeví
koncentrováno na jeho mozek."
Tu jest jasně viděti, jak tento filosof popírá
vůbec individuální myšlení a
ovšem tím spíše individuální
konání. Já říkám, jakkoliv
se zdá býti absurdním toto tvrzení,
jest v něm mnoho pravdy. Ne ovšem pravda celá,
ale mnoho. Považte, že skutečně člověk
neodvažuje se mysleti jinak než jeho okolí. Vemte
si člověka v určitém ústředí,
že má vysloviti svůj náhled, jak jest
úzkostlivý, aby ho projevil, kde se mu jedná,
zda-li bude v souhlasu s ostatními, jak skutečně
tápe a jak myslí, jako to okolí, jak jde,
jak se to říká v českém
přísloví: "Kam beran jde, tam ovce za
ním." Skutečně to lidé také
pochopí. Ještě sice myslí samostatně
potají, a má svůj úsudek jiný,
ale veřejně jedná tak, jak to chce jeho okolí,
jak to chce jeho strana, jeho národ, jak to chce jeho církev,
jeho stav a podobně. Tu právě přicházím
k tomu, že když již dříve byl ten
vliv socialistických, sociálních druhů
myšlení již tak mnoho rozšířen,
že teď právě těmi vázanými
listinami, kde volič vůbec nebude smět se
projeviti pro nic a pro žádnou jinou úchylku,
než-li pro určitou jednu stranu a k tomu ještě
pro stranu velikou, - neboť pro ty strany to právě
děláno je - že takový volič skutečně
teprve nebude míti pražádné možnosti,
aby mohl si jednati, jak by chtěl; nechce-li zraditi svou
stranu, musí vzíti všechno, co v ní
je, a já říkám: Neračte mysliti
tam na straně levé, že všechno, co je
sociální, je také již socialistické
a že to, co je socialistické, je již také
sociálně-demokratické. Tomu není tak.
Byly státy socialistické a byly naprosto nedemokratické.
Byly to státy tuhé aristokracie, byly to státy
absolutistické a byly to státy přímo
despotické. Já uvádím příklad
a doklad tohoto vzorného socialistického státu
z jižní Ameriky, u Inků, kterýžto
stát skutečně byl do konsekvencí socialistický,
tak socialistický, že tam skutečně měli
výrobu socialistickou. Tam se pracovalo na polích,
patřících celku, - ta byla všechna státní-
pracovalo se jen ve státních dílnách.
Ale nejen to, každý, kdo se narodil, byl určen
podle státního rozhodnutí pro určitý
stav, pro určité povolání. V tom
stále pracoval. Také musil se v určitém
věku oženiti podle státního určení
a výběru. (Posl. Srb: To že jest socialistické?)
Ano, to jest socialistické, prosím. (Posl. Jakubka:
To je jezuitství!) To není žádné
jezuitství, to je socialistické, poněvadž
byla to sociální vůle. Tam se dálo
všechno po spravedlivu. Ale nebyl to žádný
stát demokratický. Byl to stát socialistický.
A ten stát byl velký a hmotně znamenitě
prospíval. Já na druhé straně upozorňuji
na to, že není potřebí již zde
o těch věcech mluviti, jakoby se mluvilo proti socialistické
straně. Naprosto ne. Já sám smýšlím
náramně sociálně. (Veselost na
levici.) Neračte se, pánové, smát.
Možná, že jsem víc sociální,
než vy! Ale já tvrdím ve vašem prospěchu,
že je to chyba, když vy setrváváte ve
svých starých metodách, když vy nechcete
nežli striktní, tuhý, stranický boj.
Pánové, vy se chystáte převzíti
stát a celé jeho zřízení. Jestliže
to bude tím způsobem, jako dosud, tak vám
neprorokuji žádné velké budoucnosti
a to jednoduše z toho důvodu, že ta organisace,
která byla velmi dobrá, - když jste bojovali
proti cizí moci a proti moci, která byla proti vám
krutá a nespravedlivá, která vám křivdila,
- všechno připouštím - která z vás
krev ssála - tehdy ta vaše tuhá organisace
byla správná. Vy jste tou tuhou organisací
skutečně přispěli k tomu, že
jste mohli býti slyšeni - jako jednotlivci byste nebyli
mohli býti slyšeni - a vy jste tím způsobem
docílili velmi mnoho. Snad jste docílili i úplného
převratu, ačkoliv nemyslím, že je to
zásluhou socialistických stran, nýbrž
spíše zásluhou pitomostí vládnoucích
korunovaných hlav. (Veselost.) Ale o tom se příti
nebudu.
Jestliže však tuto organisaci, kterou jste měli
pro boj velmi dobře zřízenou, budete chtíti
udržet tenkrát, až budete míti moc a vládu
v rukou, pak jest to taktika pochybená a pak se z vás
stane katolická církev. (Výborně!
Potlesk.) Pak budete potlačovat své vlastní
lidi, a již to také částečně
děláte. (Potlesk.) A tu pravím: To
jest věc, kterou by ste si měli sami rozmyslet.
Já to nepravím z nepřátelství
k vám, já s vámi také mnohdy
a velmi často sympatisoval a dosud také sympatisuji.
Ale ty metody se mi nelíbí. (Výkřik:
Vy jste psal o těch vysokých mzdách!)
Já jsem nepsal o vysokých mzdách, já
jsem psal, že mzdy pro manuelní práci jsou
vyšší, než pro práci duševní,
a to bylo pravda a dosud také jest. Ale já pravím
dále, že všecky ty mzdy jsou malé. Pak
to bylo překrucování mých slov a v tom
boji se proti mě šlo nečestně. Nebyl
jsem napaden tak, jak se sluší na člověka
slušného. Já sám jsem mluvil několikráte
a každý si to mohl přečíst; má
slova se překrucovala. (Posl. Jakubka: Zaměstnavatelé
vašeho způsobu psaní využívali
proti dělnictvu!) Za to bych já nemohl. (Post.
Jakubka: To dělnictvo za to nemůže, že
jsou vyšší jeho mzdy!) Já tomu také
nedávám vinu, o tom není dnes zde řeči.
Ostatně se k těm věcem nebudu vraceti,
to nepatří k ústavním předlohám.
(Veselost. Posl. Jakubka: A Marx k tomu patří?)
Patří a sice proto, poněvadž je zde
ztělesněna ta zásada ve vázaných
listinách, jest to marxistické učení
a proto to k tomu patří. (Výkřik:
Nepolemisovat!) Ono to má také svůj dobrý
smysl, já tedy pravím ještě jedenkrát:
ty metody, které byly dobré pro sociální
demokraty tehdy, kdy se domáhali rovnoprávnosti,
kdy teprve chtěli přijíti tam, kde snad dnes
již brzo budou, ty jsou nebezpečné pro tu dobu,
kdy se již na ně není dobře spoléhat,
totiž, když je člověk při moci.
Tu jest potom nebezpečí, že to celé
ztuhne a že se z toho stane pak zřízení,
které není již demokratické, nýbrž,
které jest více rázu církevního,
rázu takového proti čemu vy právě
bojujete, militaristického. Ta kázeň vaše
jest podobna vojenské kázni. (Výkřik:
Lenin a Trocký!) Nechci jim ho klást na krk.
(Veselost.) Jest však tolik jisto, že kdekoliv
dav zmocnil se vlády a nedbal vynikajících
individuelních vlastností, všude to skončilo
nejen pro stát, ale i pro lid samotný velmi žalostně.
To vidíme již ve starověku, kde také
davová demokracie velmi brzy zvrhla se v tyranii.
(Hlas: Ochlokracie!) Nikoliv ochlokracii, ta znamená
právě ten dav, vládu davu, kdežto tyranie
jest opakem ochlokracie. Vidíme to na př. v Athénách,
zejména však na zániku republiky římské.
Když se římští proletáři
stali pány světa a o všem rozhodovali a když
je mohli rozeštvati jejich vůdcové, jaký
toho byl důsledek? Césarismus! Napřed byla
z toho optimátská vláda, pak nemohl
se tam státi nikdo vyšším úředníkem,
nežli ten, kdo si mohl dav koupiti, kdo měl mnoho
prostředků k tomu, a kdo mohl dávati
davu chléb a zábavu. Panem et cireenses! Na konec
vedlo to k tomu, že boháči a mocní
lidé se spojovali, utvořili triumvirát, z něhož
povstal césarismus, tedy císař neomezený
a naposledy despotický. Totéž vidíme
také na italských republičkách. O
Florencii se na př. praví, že byla republikou
velmi demokratickou, takovou, která zdaňovala boháče
do té míry, že jim nezbylo ničeho. A
jaký výsledek toho byl? Na konec ovládl tam
rod Medici, který měl pak úplně neobmezenou,
absolutistickou vládu. A kam vedl konvent francouzský?
Vedl k Napoleonovi. (Tak jest!) A kam vedly sovětské
republiky? (Hlasy: K Abelesovi! Khunovi!) Právě
takovýchto konců se lekejte i u nás, vždyť
diktatura nemusí býti a nemusí zůstati
vždy v rukou vůdců dělnických
a nemusí býti vždy na jejich prospěch.
Konečně, vždyť Napoleon III. i Napoleon
I. byli také lidmi demokratickými, byli republikány
a bůh ví jakými demokraty, kteří
to o sobě vždy tvrdili i tehdy, když se stali
císaři. A přece hnali lid na jatky, způsobili
jemu velké neštěstí a uvrhli svoji zem
do ohromné zkázy!
Právě proto bych myslil, že princip vázaných
listin jest sám sebou špatný. (Výborně!)
Že kromě toho jeho provádění
jest i vadné, slyšeli jsme již z jednotlivých
podrobných posudků. Já však na to upozorňuji,
- a jest to ostatně věcí známou -
že v massách nevítězí rozum
a klidná úvaha, nýbrž menšina,
bezohledně vedená, která má dosti
ráznosti a dosti odvahy. Ostatně řekl nám
to sám pan Burian, říká, že ten
vítězí, kdo jest silný. Ale, pánové,
ten "silný" nemusí býti vždy
spravedlivým a nemusí to býti vždycky
ten, kdo s lidem dobře smýšlí (Výborně!
Potlesk.), ba na konec mnohdy i davy, které silnému
pomohly, nebývají za to náležitě
odměny. Bývají po případě
odkopnuty a vláda vrací se ke starým methodám,
kterých se u nás bojíte a pro které
nemáme, abych tak řekl, žádné
aprobace. Vždyť nemáme v té příčině
žádných škol, - prostě to neumíme
- a nemáme k tomu žádné chuti.
Já celým svým životem pracoval pro sociální
prospěch. To bylo mým heslem vždy a to hájím
také ve svých spisech. Račte si je přečísti
a uvidíte, je-li kdo víc sociální,
než já. Ale já jsem proti kolektivismu! Jsem
pro individualismus, ale jsem sociálně založen.
Ale zde se přijde a řekne se na př.: "V
ústavě je takový a takový článek,
v tom článku jest dáno rovné
právo ženám, jako mužům. To udělala
socialistická strana", a začne se mluviti,
jako by to byla udělala zrovna ta dotyčná
frakce socialistické strany, za kterou ta dáma mluví.
Zde se nemá takto mluviti, to jest způsob, který
se nehodí pro toto Národní shromáždění.
To se hodí někam do voličské schůze.
Tam je to snad na místě. (Posl. Cingr: Ale naopak,
náš řečník Burian přece
tvrdil, že to není práce naše!) To
neříkal pan Burian, vždyť jsem
řekl, že to tvrdila dáma. (Hluk. Místopředseda
dr. Hajn zvoní.)
Já déle vaši trpělivosti zneužívati
nechci. Jen tolik jsem měl uloženo, abych zde vyslovil,
že pro nás jest skutečně ten rozdíl
ve složení senátu ohledně aktivního
volebního práva od 26. roku nepřijatelný,
poněvadž vlastně nedává žádné
jiné, nebo jen nepatrně odlišné složení
té sněmovny poslanecké od senátu.
Ne snad, že nejsou ještě ti lidé od 26
roků dosti moudří, jsou třeba i moudřejší,
snad i učenější. Tvrdím, že
některý člověk může býti
ve 20 letech učenější, nežli člověk
v dospělých letech. Já bych to chtěl
tvrditi sám o sobě, že jsem snad v 26 letech
věděl více, než teď vím.
Ale těch zkušeností jsem neměl, které
mám nyní. (Tak jest!) A tak to právě
věkem roste. Tím se nechce tvrditi, že by mezi
sociálními demokraty nebo v kterékoli
jiné straně nebyly tytéž poměry.
Proč se tedy proti tomu vzpíráte? A má-li
býti překážkou, že zde bude několik
starostů, kteří nebudou moci voliti do senátu,
myslím, že ta překážka je trochu
malicherná, a kdybyste ji chtěli odstraniti, udělejte,
aby starosta se mohl také teprve až voliti od 30 let.
(Posl. Cingr: V Americe volí do senátu již
od 21 roků!) Ale tam je zcela jiné složení
senátu, tam senát je složen, jak jsem vyložil,
úplně jinak. To není tatáž sněmovna,
to je úplně různá sněmovna.
Vždyť jsem řekl, že ten Rhode lsland, který
je tak veliký jako Slezsko, volí dva senátory
a Texas, který jest větší, než
bývalá rakouská monarchie, volí také
dva senátory, Nové Mexiko, které mělo
100.000 obyv., volí 2 senátory a New York, který
měl 10,000.000 obyvatelů volí také
dva. To jest to jiné složení. A nemůžete
říci, že je to zásada nesprávná,
když tam mají různé státy. A
ten senát v Americe dokázal, že je senát
dobré vůle a že jest dobře demokratický
a že jest znamenitě americký. On nechce nic
nerozumného a nepředloženého potvrditi
a nabyl vlivu, kterého by jinak zajisté byl nenabyl,
poněvadž mu ho původní ústava
nedala, daleko většího, než-li sněmovna
poslanecká. Tím tedy končím. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda dr. Hajn: Slovo má člen
Nár. shromáždění prof. dr. Srdínko.
Posl. prof. dr. Srdínko: Slavné Nár.
shromáždění!
Jsem šťasten, že jako člen Národního
výboru z 28. října dočkal jsem se
tohoto dne, ve kterém revoluční Národní
shromáždění bude moci odhlasovati ústavu.
A jest pro mne velikou ctí, že mohu si uchopiti slova
v této ústavní debatě, abych
učinil projev jménem klubu republikánské
strany československého venkova. Opravné
návrhy svého klubu dovolil jsem se předložiti
předsednictvu a podotýkám, že obsah
jejich jest znám všem klubům i s příslušným
odůvodněním. Předem prohlašuji,
že klub náš bude hlasovati pro všechny návrhy
ústavního zákona podle zpráv ústavního
výboru a pro ty pozměňovací návrhy,
pro které docílena bude dohoda většiny
stran.
Klub poslanců republikánské strany československého
venkova, ceně vysoko tuto historicky památnou rozpravu
Národního shromáždění
o ústavě republiky, kterou po 300leté porobě
si z vlastní své vůle dává
osvobozený národ Čechoslováků,
usnesl se, omeziti se na vyslání řečníka
pouze do debaty generální, a v rozpravě
speciální učiniti ke všem projednávaným
ústavním zákonům pouze stručné
a tím slavnostnější prohlášení.
K postupu tomu veden byl klub vědomím, že
ústava vyplyne nikoliv z debaty, která v té
příčině ve věci té se
koná, nýbrž že ústava jest dílem
svědomitých, široce založených
příprav, porad a závěrů, konaných
nejen ode dne převratu, nýbrž již před
tím.
Toto tvrditi může strana naše tím spíše,
protože její ústředí bylo po
celou válku takřka středem politického
života českého a předseda výkonného
výboru české strany agrární,
Antonín Švehla, osou všech počinů
politických veřejných, a ještě
více střediskem přečetných
akcí tajných. Ode dne převratu nebude nikoho
v tomto Národním shromáždění,
kdo by chtěl popříti, že duší
vnitropolitického života v nově založeném
státě byl ministr vnitra, který zároveň
má největší zásluhu o to, že
vnitrostátním klidným vývojem jsme
se přiblížili k hodině, kdy bude
ústava republiky revolučním Národním
shromážděním odhlasována. (Tak
jest! Výborně!) Dožíti se co nejdříve
v klidném vývoji věci tohoto dne, bylo
nepokrytým úsilím celého našeho
klubu a zvláště jeho předsedy. A tomuto
cíli podřídil klub mnohdy i svoje stranické
zájmy. Leč klub byl si vědom vždy toho,
že má za sebou souhlas širokých vrstev
českého venkova, který svůj vztah
i povinnost k celku národa osvědčil
za války i po převratu. Ve svém parlamentárním
postupu může si činiti klub právo na
plné uznání všemi stranami svou největší
loyalitou, s jakou po celý čas tvoření
ústavy jeho členové k ostatním
stranám Národního shromáždění
postupovali. Tento loyální postup klubu vůči
všem stranám jest pýchou parlamentní
činnosti klubu republikánské strany československého
venkova v tomto Národním shromáždění.
Klub vzdává se také vyslání
řečníka do této speciální
debaty proto, že nechce činiti z debaty ústavní
agitační debatu předvolební, které
nemá zapotřebí. (Výborně!)
Klub naší strany béře plnou zodpovědnost
za elaborát celé ústavy, na které
svými členy spolupracoval. (Výborně!)
Jest přirozeno, že dílo toto, jako dílo
kompromisu všech stran, nejen koalovaných ve vládě,
nýbrž i stran nekoalovaných, nemůže
splňovati všecky tužby a přání
každé ze stran súčastněných.
Klub však jest toho přesvědčení,
že prospěchu národa československého
i celé republiky v každém díle
i v každém paragrafu této ústavy
jest dbáno plně a svědomitě. (Výborně!)
Jako při každém zákoně, třeba
klásti váhu na to i při zákonech ústavních,
že cena a váha zákona neleží v mrtvé
liteře zákona, nýbrž v duchu jeho
a v těch, kteří zákon ten budou
provádět. Ti musí míti silnou vůli
a případnou sílu k provádění
ústavních zákonů na prospěch
republiky a v prvé řadě pro dobro československého
národa. Bez těchto dvou předpokladů,
t. j. dobré vůle ku správnému použití
ústavy a bez síly, tuto ústavu provésti
podle vůle zákonodárce, nebyla by žádná,
i sebe lepší ústava, nic platnou, a o tyto
dva předpoklady musíme míti největší
pozornost a péči, t. j. bdíti nad vůlí
kterékoli vlády k plnění ústavy
a starati se o zajištění moci, aby ústava
byla-případně musila býti respektována,
jest důležitějším úkolem
každé politické strany československého
národa, než jsou spory o stylisaci některých
vět ústavního zákona, o jejichž
zásadách a významu nemůže býti
sporu.