Tehdy marně dovolávali se krajané naši
ve smíšeném území zřízení
škol, marně volali po náležitých
budovách školních a marně domáhali
se opatření školních pomůcek.
Tehdy všecky jejich snahy vyzněly na prázdno
a proto sešly se všecky děti v Duchcově,
prohlásily školskou stávku a na náměstí
manifestovaly pro zřízení české
školy. A jakým způsobem bylo jim odpověděno?
Tenkráte byli to němečtí policajti,
kteří se šavlemi v ruce vrhli se v řady
dětí, rozehnali je, a matky, které přivedly
své děti do Duchcova, byly za vlasy vláčeny
a odváděny do vězení. Tím vyvrcholil
spor českých rodičů o českou
školu. Jest samozřejmo, že tato křivda,
která byla spáchána na všech příslušnících
našeho národa, žijících v území
smíšeném, musí býti co nejdříve
odčiněna (Tak jest!) a to vládou naší
republiky, a že tato náprava musí se státi
právě v té chvíli, jakmile budou
odhlasovány zákony ústavní, po jejichž
schválení menšiny naše samozřejmě
touží co nejvíce. Jest přece jisto,
že menšiny musejí se opírati o zákon,
který by jim vyhovoval, poněvadž výchova
Němců jest zcela jinou, než-li způsob
výchovy české. Němci od počátku
ve školách učeni byli výbojnictví,
kdežto povaha česká jest celkově mírná
a pasivní, výsledek to všech těch utrpení,
která český národ prožil po dobu
své třistaleté poroby.
Bude tedy záležeti v prvé řadě
na tom, jakým způsobem bude zákon, jenž
má býti odhlasován, prováděn.
My musíme žádati, aby vláda prováděla
zákon tento do všech důsledků a aby
při tom ukázala silnou ruku (Výborně!),
neboť jedině tak může býti odčiněno
velké příkoři, které český
lid v krajích oněch tak trpce pociťoval.
Náš lid musí názorně poznati,
že přestal býti menšinou. Dnes se sice
neustále opakuje, že čeští lidé
nejsou nikde menšinami, nýbrž že jsou příslušníky
vládnoucího národa; avšak to nestačí,
neboť naši lidé musí viděti všude,
že úřady, se kterými se stýkají,
obsazeny jsou úředníky českými
a nebo aspoň úředníky, kteří
lidu a jazyku rozumí a kteří dovedou lid
a jazyk jeho respektovati. Myslím, že ti úředníci,
kteří v místa ta byli dosazeni, neukázali,
jak jim jest český jazyk milý, tak, jak by
to ukázati měli, poněvadž ve mnohých
a mnohých případech i čeští
okresní úředníci, když byli mezi
sebou, mluvili německy, zvláště když
v úřadě takovém bylo několik
Němců. Sám slyšel jsem mluviti úředníky
ty i na ulici německy. A když pak slyší
to český člověk, samozřejmo,
že necítí, že on v tomto státě
stal se příslušníkem národa,
který stát vybudoval, že stal se příslušníkem
národa, který jest v tom státě
vládnoucím.
Tedy my máme veliký zájem na tom, aby zákony
ty byly co nejdříve odhlasovány, a to již
z toho důvodu, poněvadž od zákonů
těch čekáme celou řadu různých
a různých věcí, které jsou
pro nás nezbytný.
Co tedy žádáme hlavně? My žádáme,
aby v úřadech státních byli lidé,
kteří ovládají ve slově a v písmě
jazyk většiny v tomto státě. Úředník
musí se s lidem sžíti, musí tomu
lidu rozuměti, a lid snáze pak v úředníku
takovém nachází svoji morální
oporu. Musíme dále trvati na tom, aby u úřadů
autonomních byla čeština náležitě
respektována. Dnes v území smíšeném
naprosto se to ještě neděje, ani v takových
obcích, kde české obyvatelstvo má
třetinu, nebo ještě více zástupců
v obecním zastupitelstvu. Návrhy, které
čeští zástupci podávají
v jazyce českém, nejsou projednávány,
řeči, které tam pronášejí,
nejsou vůbec protokolovány, a na základě
toho ovšem i to nadšení, se kterým lidé
naši šli do voleb, aby se uplatnil tam živel český,
vyprchává, lidé jsou mrzutí a žádají,
aby co možná nejdříve stala se náprava.
Jest zde však potřebí, aby i soukromé
podniky, které v těch místech jsou a
které, jako na příklad Ústecko-Teplická
dráha, mají veřejný provoz, byly co
možná nejdříve postátněny.
Právě Ústecko-Teplická dráha
jest jako páteř v tom smíšeném
kraji na severu, o kterou se německý živel
opírá. Do posledního člověka
dosud jsou tam Němci úředníci i zřízenci.
A ačkoli nařízeno bylo, že jména
stanic mají býti vyvolávána česky,
děje se tak jen v ojedinělých případech,
děje se tak velice málo. A čeští
lidé, kteří po té dráze jezdí,
najdou velice málo lidí, se kterými by se
mohli domluviti.
Další požadavek, - a ne tak požadavek, nýbrž
spíše přání, mají čeští
lidé z území smíšeného,
aby totiž přišla jim vstříc česká
města, a pomohla jim k úředníkům
jazyka českého znalým. Když totiž
jde o přeložení některého německého
úředníka z kraje smíšeného,
úředníka, který neumí česky
a není tedy na svém místě, poněvadž
je tam veliká menšina česká, přicházejí
obecní zastupitelstva českých měst
a protestují proti tomu, aby úředníci
tito přeloženi byli do jejich města. To je
jistě nesprávné, neboť když opírati
se budou tomu česká města, tedy území
smíšené se nikdy těch lidí, kteří
neovládají češtinu, nezbaví.
Konečně aby odpomohlo se tomu zlu, že všechny
úřady v místech smíšených
obsazovány jsou Němci česky neznajícími,
musí býti vydáno nařízení,
aby Němci v čase co možno nejkratším
naučili se česky. (Tak jest!) Když bylo
po převratu, a ukázalo se, že stát bude
opravdu trvat na tom, aby ve všech úřadech
se česky úřadovalo, tedy Němci učili
se česky. Když však později, já
bych tak řekl, toto přesvědčení
ochablo, ochabli i Němci; dnes se již česky
neučí, poněvadž věří,
že češtiny nebudou potřebovati a že
vystačí se svou němčinou.
Konečně ještě jedna věc, která
jest hodně choulostivá, ale do které se musí
také nějakým způsobem zasáhnouti.
Jsou to vyučovací osnovy na německých
školách. My jako učitelé velmi často
přišli jsme do styku s českými
dětmi, které chodily do německých
škol a přešly pak do škol českých.
Slyšeli jsme od nich, jakým způsobem v německých
školách vyučovalo se na př. historii,
a co slyšely tam o našich nejlepších a největších
lidech. Když na př. takové děti české
vypravovaly, že o Žižkovi jim bylo vykládáno,
že to byl lupič, když jsme slyšeli, že
celá husitská doba nazvána byla "Räuberei",
když jsme slyšeli, že prý ta vojska husitská
byla bandou žhářů a lupičů,
tedy nedivili jsme se potom, že německé děti,
které toto všechno slyšely, samozřejmě
cítily nenávist vůči všemu českému,
že rostla zde nenávist již mezi těmi malými
dětmi a že německé dítě
nevážilo si českého dítěte,
naopak, že to vždycky byl u něho jen takový
nenáviděný "bémak". (Místopředseda
Udržal ujímá se předsednictví.)
Jak tato nenávist byla veliká, to možno dokumentovati
právě tím případem, který
se stal svého času v Hylvátech u Ustí
nad Orlicí, kde učitel německý, který
měl vlévati lásku do srdce dítěte,
za to, že české dítě pozdravilo
ho česky, plival mu do úst. Ten případ
projednával se u soudu, je úplně zjištěn
a ukazuje, jaký byl duševní obzor vychovatelů
německých a jak mnoho musí býti ještě
působeno k tomu, aby směr výchovy se
změnil a aby němečtí učitelé
již od počátku vychovávali německé
děti v tom přesvědčení,
že Čech i Němec mají jednu vlast a že
v té vlasti do jisté míry musí
býti přáteli.
Ale chceme-li se starati o německé školy, je
nutno, aby také co nejdříve postaráno
bylo o školy české.
Po převratu vzniklo mnoho českých škol,
snad 400, snad i více, a ještě řada
jich bude zřizována. A tu právě vidíme,
že tam, kde měla se uplatniti snaha naše, aby
co možná nejdříve postaráno bylo
stejně o děti, které přešly do
nových škol českých, aby zavedeno tam
bylo povinné vyučování, aby tyto děti
měly býti kde vyučovány - tu vidíme
právě, že nestalo se všechno tak jak jsme
očekávali a jak se státi mělo. V celé
řadě obcí jsou sice školy povoleny,
ale místnosti, které jim byly vykázány,
naprosto nedostačují; děti, které
chodí do těch škol, nemají školních
pomůcek, nemají sešitů, nemají
školních knih. Na mnohých místech není
dostatek učitelů a tam, kde konečně
učitelé jsou, buď nedostali svůj plat,
anebo dostávají jen zálohu za své
služné. Je jisto, že ten učitel, který
šel do takového místa s nadšením,
aby konal své poslání, když je dva nebo
tři měsíce a dostává jen část
svého služného v místech průmyslových,
kde jest nesmírně draho, tedy že nadšení
jeho ochabne. Tomu všemu může býti odpomoženo
jen tím, jestliže při zemské školní
radě bude zřízeno menšinové oddělení,
které by se o školy tyto staralo, a aby tam byli dosazeni
lidé, kteří školství menšinovému
rozumí. Jsou to školy zemské a dnes vlastně
není nikoho, kdo by se o ně náležitě
staral. Zemská školní rada na to nemá
dosti lidí, zemský výbor nemá dosti
lidí, zkrátka jeden se vymlouvá na druhého
a při tom školství české tím
velice trpí. Tato věc musí býti co
možná nejdříve rozřešena
a musí býti postaráno o to, aby školy
zřízené měly vše to, co nezbytně
potřebují, a současně, aby tím
byla zjednána nálada k tomu, aby i v místech,
kde děti nebo rodičové čeští
se školy dovolávají, byly co možná
nejdříve české školy zřízeny.
To jsou věci, které my všichni v místech
smíšených očekáváme od
těchto zákonů, které mají být
odhlasovány a my proto - mohu prohlásiti za svou
stranu - hlasovati pro tento zákon budeme, a jsme si vědomi
toho, jak jsem již řekl, že zákony tyto
budou nám zárukou, že Čech a Slovák
ve své vlasti najdou všude práva, aby domluvili
se a mohli jednati u úřadu svým mateřským
jazykem (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Udržal (zvoní):
Ke slovu přichází člen N. S. prof.
Koloušek. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec prof. Koloušek: Ve zprávě ústavního
výboru i ve vládním odůvodnění
ústavní listiny je prokazováno, že druhá
sněmovna, senát totiž, nejen není zřízením
zbytečným, nýbrž, že je zřízením
nutným a prospěšným. Sněmovna,
ať si je sebe lépe výrazem lidu svého,
přece jenom má jisté nedokonalosti, mohou
se v ní vyskytovati jisté ukvapenosti a je
často nakloněna k nebezpečným
pokusům, zejména v dobách pohnutých.
A tu je přirozené, že je této lidové
sněmovně na prospěch sněmovna druhá.
Tím se nechce - a také já to tak nemíním
- naprosto mluviti pro nějakou sněmovnu druhou,
která by nebyla rovněž lidovou. Když někdo
mluví o tom, že sněmovna poslanecká
musí býti samojediná, jest to klam, že
prý proto, poněvadž jest to výraz jediné
vůle. Ale vždyť to není jediná
vůle v té sněmovně, vždyť
také do té sněmovny přijdou zástupci
různých vrstev, zástupcové milionů,
a jest tedy zcela dobře pochopitelno, když v takové
sněmovně se projevuje jednotná vůle,
že se může tato jednotná vůle projevit
také ve sněmovnách dvou, z nichž
druhá jest také zastupitelstvím lidu. Tedy
s tohoto stanoviska nevím, jak může vůbec
kdo mluviti se stanoviska demokratického proti druhé
sněmovně. Nechápu také sociálně
demokratické strany, že je proti senátu. Když
ten senát jest také výrazem lidu, proč
by musili proti němu mluviti? Ale tu jest ovšem na
druhé straně zbytečnou jistě věcí,
kdyby ta sněmovna druhá měla býti
jenom touž sněmovnou, jako první, kdyby to
byla jenom dvojnásobná sněmovna první.
Základy pro obě sněmovny musejí býti
přece takové, aby ta sněmovna první
i druhá vycházely sice obě dvě ze
suverénního a opravdového usnesení
a opravdové vůle lidu, ale aby každá
přece měla jiný původ a aby zde byl
jakýsi korektiv, neboť ta sněmovna druhá,
senát, má býti korektivem pro sněmovnu
poslanců, anebo naopak, jak kdo chce, může
býti zase sněmovna poslanců korektivem pro
senát.
Tedy toto stanovisko zaujímá ovšem zrovna také
naše strana národně demokratická a strany
demokratické vůbec. A já právě
říkám, že jest mi nepochopitelno, proč
a čím takováto sněmovna úplně
demokratická by měla býti v rozporu
také i se sociálně demokratickým ideálem,
jak to zde pravil poslanec Burian, který řekl,
že právě oni strašně mnoho slevili
se socialistického programu, když přivolili
k senátu. Což jest to nějaké vzdání
se socialistických zásad? Copak jest tím
vyloučeno, ze by ta sněmovna druhá, ten senát,
když ta první sněmovna jest socialistická,
nemusil býti také socialistický? Nejspíše,
že by asi také byl a bude! Jestliže skutečně
vyjde z hlasování pro první sněmovnu
socialistická většina, - já netvrdím
a nemyslím, že vyjde, ale vyšla-li by - pak zároveň,
poněvadž senát může býti
složen také na základě téhož
nefalšovaného mínění celého
lidu, - ovšem jiným způsobem, to hned podotýkám,
- nepochopuji, proč by v té druhé sněmovně
nemohla býti také socialistická většina.
Ale jiná věc tu jest. My jsme viděli, že
i v této sněmovně, která skutečně
byla vybrána ne náhodou, nýbrž ze zkušených
parlamentárníků, z mužů
vědy, spisovatelů a bůh ví jak vynikajících
lidí, - byla tu elita národa - se přece stalo,
jak to ani není jinak možno v lidském
díle, že vytvořila díla a zákony,
které nebyly dokonalé, které byly nejen málo
dokonalé, nýbrž přímo vadné,
a že musily ty zákony jíti tak jako od učitele,
který dostal špatný úkol od žáka,
zpět, aby jej ten žák opravil. Myslím
tedy, že takováto oprava druhou sněmovnou nebude
na škodu a nemusí se těch případů
vyskytovat tolik, aby musil president nebo presidentova kancelář
hledati ty chyby a nemožnosti, které v těch
zákonech jsou. (Místopředseda dr. Hajn
ujímá se předsednictví.)
Když však důvody vládního návrhu
a ústavního výboru uznávají
nutnost 2 sněmoven, nebo aspoň jejich prospěšnost,
není pochopitelno, že přece se přiklonily
k tomu, že vlastně udělaly sněmovny
dvě - pořád nechci říci: úplně,
- ale téměř stejné. Ovšem problém,
udělat ty sněmovny různého původu,
je dosti těžký, to připouštím.
Není to věc zcela snadná a já nesouhlasím
s návrhy mnohých, také i svých
druhů z vlastní strany, že by se to mělo
díti na příklad na základě
nějakého odbornického složení.
Zde tedy ovšem bylo nutno hledat a takovéto hledání
bylo by vedlo k cíli, a já se divím,
že ačkoliv jak referent o vládním návrhu
i referent ústavního výboru uvádějí
ty vzory, že pak je naprosto pominuli a žádného
důsledku z toho nedělali. Nechci jíti
ke vzorům, které jsou v monarchistických
zemích, aby se nepodezřívalo, nechci jíti
ani k takovému vzoru monarchistické země,
která je jistě všude uznávána
za vrchol svobody, totiž k Anglii, vezmu jen republikánské
země, země republik osvědčených,
tedy těch tří republik, které jsou
nám před válkou známy - ty nové
nemůžeme ještě počítat -
Spojených států, Francie a Švýcarska.
Ve všech těchto republikách mají druhé
sněmovny, ale tyto sněmovny nejsou nikterak stejně
složeny a nikterak se sobě nepodobají. Na příklad
ve Spojených státech jest kongres složen ze
sněmovny poslanecké a senátu. Sněmovna
poslanecká volí se všeobecně volebním
právem - a tu se stal panu referentovi lapsus - při
senátu, ačkoliv to dříve povídal,
tvrdí, jako by byl senát ve Spojených státech
vyšel ze všeobecného práva. Tomu není
tak. To si odporuje se samou zprávou zpravodajovou, neboť
tam ve Spojených státech vysílá každý
stát dva poslance. Prosím, to jsou takové
různosti, které pochopíte z toho, že
jsou to na jedné straně stát Rhode Island
a Texas. Rhode Island, který není ani tak velký,
jako bývalé Slezko, a Texas, který jest větší
než Rakousko-Uherská monarchie. To jest podle rozsahu.
Ovšem Rhode Island má mnoho obyvatel, zde však
rozdíl v obyvatelstvu není tak velký.
Za to však Nové Mexiko, které má 100.000
obyvatel, a stát New York, který má 10 milionů
obyvatel, oba tyto páry států, jak Rhode
Island, tak Texas, jak Nové Mexiko, tak Nový York
- vysílají po dvou senátorech do senátu.
Nemůže se tedy tvrditi, že vznikl senát
v Americe ze všeobecného volebního práva.
Ovšem, tento příklad nemůžeme v republice
Československé napodobit, ježto nemáme
svůj stát složený z konfederačních
států. Já tvrdím, že ten princip
by se zcela dobře osvědčil, kdybychom byli
konfederačním státem, pak bychom to mohli
zavésti podle vzoru amerického.
Když to nejde podle vzoru amerického, mohli bychom
to udělati podle vzoru francouzského. A francouzský
vzor jest takový, že skutečně jest úplně
demokratický a nikterak nemůže se mu vytýkati
něco, čeho by nebylo možno na naše poměry
užíti. Jest zvláštní, že ani
vládní osnova, ani referent o senátu se o
těchto věcech nezmiňují, ačkoliv
mluví obšírněji o tom, jak jest složen
senát Spojených Států, poněvadž
se ví, že ten senát se na nás nehodí,
tak nemluví o tom, jak jest složen senát francouzský.
Tam totiž sněmovna poslanecká, ve Francii,
se volí všeobecným hlasovacím právem,
teď ovšem poměrně dříve
ale to bylo tak, že se volilo po okresích, okresy
měly stejný počet obyvatelů a počet
poslanců se řídil podle sčítání
od 5 tet do 5 let a musil se vždy měniti. Senát
naproti tomu jest složen tím způsobem, že
se do něho volí z obcí a departementních
rad za zastupitelstva. Já myslím, kdyby se byl volil
tento vzor, že by nebyl ani proti mysli socialistických
stran, vždyť socialisté mají v obcích
- ve velké části obcí - většinu,
byli by dostali také senát takový podle své
vůle a podle svého přání a
byl by složen ten senát přece jen jinak a nebyl
by paskvilem na senát, poněvadž tento senát,
jak se nám předkládá, jest vlastně
jen trochu málo pozměněná sněmovna
poslanecká. Když se již senát tedy tímto
způsobem dělal, tak se přece mělo
aspoň k tomu hleděti, aby tento senát
přece se aspoň více lišil od té
sněmovny poslanecké, než nyní.
Zde se vytýkalo dru Kramářovi, myslím,
že neprávem, snad se zkroutila jeho slova, zrovna
to byl poslanec Burian, že mluvil s despektem
o 21, 45 a 60letých. Já jsem jeho řeč
poslouchal a nic takového jsem neslyšel, potom jsem
ji ovšem v Národních Listech nečetl,
ale když se řeklo panu Burianovi, aby to z Národních
Listů přečetl, tak to nečetl, ač
je tu měl před sebou. Divím se tedy, jakým
způsobem mohl pořád na tom svém tvrzení
trvati. Nechci dělati nikomu advokáta, každý
se bude hájiti sám, já jen upozorňuji,
že jsem v tom neviděl pohrdlivého významu,
jak to bylo zde vykládáno. Já chci jen na
to upozorniti, že v tom bylo něco jiného
a sice to, že sice povoluje se hodně vysoké
právo passivní do senátu, a to jsem rozuměl
v tom smyslu, že ti 45letí tam budou prostě
odkomandování ze strany, která bude míti
určitý počet kandidátů, některé,
kteří budou míti méně, než
45 let - a druhé, - kteří budou míti
více než 45 let, a strana, která bude míti
možnost disponovati svými vázanými kandidátními
listinami, dá si ty 45leté na tu listinu senátu
- a ty do 45 let dá na listinu pro sněmovnu poslaneckou.
A tak se vyhoví snadno tomu požadavku toho vysokého
věku pro pasivní právo. To právě
měl pan dr. Kramář na mysli, to řekl,
že není vůbec žádný ústupek
pro senát, když stanoví se zde právo
45letých pro schopnost, býti volenu do senátu,
a pak podotkl, že 45letí mohou býti hloupější,
než ti do 45 let. To já tvrdím také
a myslím, že by toho ani pan Burian nepopřel,
nejen pro socialisty, nýbrž pro nás a zrovna
tak pro všechny lidi, tedy v tom není jistě
žádného rozdílu.
Já tedy pravím, jestli jest do senátu někdo
již volen se 45 lety nebo 35 lety, že mi to je naprosto
lhostejné. Já bych připustil i to, aby tam
byli voleni se 30 lety. Snad aby se pak neřeklo, že
by se to nemohlo jmenovati senát, když by tam přišli
fešáci ještě 30 letí. Ale jinak
myslím, že kdo do 30 let nenabyl rozumu, po 30 letech
ho moc nenabude. Rovněž ne té zkušenosti.
Ale jinak tomu jest s aktivním právem. Tu jest
ten rozdíl a tu já právě tvrdím,
že zde je ten náš požadavek vyššího
věku úplně odůvodněn a sice
ne snad, že bychom pro něj byli všude vůbec,
ale z toho jednoduchého důvodu, když už
jsou dvě sněmovny, aby se něčím
lišily. A to nikdo nepopře, že od 30 let jsou
lidé zkušenější, když ne moudřejší.
Jsem toho náhledu, že může býti
do 30 let člověk velmi moudrý, a byli i geniální
lidé, jako náš Mácha a Alexandr Veliký;
tomu nebylo mnoho přes 30 let. Kristus také umřel
prý ve 33 letech. Ale zde může býti
velmi moudrý člověk do 30 let, ale zkušenosti
má opravdu člověk takový, teprve opravdu
až od 30 let, možná, že i někdy později.
Do 30 let není té zkušenosti nazbyt. Když
se jedná o to, diferencovati ty sněmovny, jest v pořádku,
stanoviti ten věk 30 let. A já také nevím,
proč by se měla některá politická
strana tomu požadavku vzpírati. Vždyť to
není pro žádnou stranu šito.