Sobota 28. února 1920

Tedy tu se mi zdá, že tato administrativní jednotka by mohla býti časem vyřaděna, že by mohla býti převzata a úkoly jí svěřené byly by lépe řešeny v té župě, a my že bychom tím zjednodušili také náš instanční postup, nehledě k tomu, že při zachování zemské administrativy odlehčíme do jisté míry ministerstvům, aby ta se mohla věnovati své vlastní práci na zákonech celostátních a nebyla přetěžována drobnostmi instančního rozhodování. To jsem si dovolil tudíž přednésti v těchto otázkách.

Konečně zbývá mně ještě, abych promluvil o ustanovení § 10. župního zřízení, který rovněž rozvířil hladinu našeho veřejného života do neobyčejné míry a zavdal příčiny k rozmanitým obavám, já nevím, jestli odůvodněným nebo neodůvodněným, nechci o tom zde rozhodovat, ale k obavám velké třídy našeho občanstva, totiž úřednictva a zřízenectva autonomních korporací, které mají býti župním řízením zrušeny a kteříž občané mají býti převzati do služeb státních.

V § 10., jak se v osnově navrhuje, naráží totiž na největší odpor odst. 4., ve kterém se praví: "Zemské župní svazy i okresní výbory mohou se do 6 měsíců ode dne svého ustavení usnésti, že neuznávají vyšší částky, která vyplývá z úpravy rázu mimořádného." Totiž byly zde stesky, že některá, zejména okresní zastupitelství, v poslední době v naději, že to nebudou sama platit, upravila platy svým úředníkům způsobem, který neodpovídá jejich schopnostem, ani jejich služební době a že tudíž je zapotřebí, aby byla oněm korporacím, které nastoupí za ně na místo zemské a okresní administrativy, dána příležitost revise těchto úprav, arci obmezená pouze na dobu do 6 měsíců. Jak já znám autonomní činnost a jak si dovedu představit, že v těchto 6 měsících budou ty autonomní korporace zaneseny pracemi, myslím, že v nejřidčích a jen křiklavých případech by mohlo dojíti k takové revisi. Tím nejsou tedy ohroženy interesy úřednictva.

Ale přes to pro upokojení doporučoval bych, hlavně také z toho důvodu, že jsme neměli při řešení tohoto zákonného ustanovení dostatečného materiálu, že zejména jsme nedostali pro krátkost doby porovnání úprav úředníků zemského výboru a úředníků státních, porovnání vypracované finančním ministerstvem, které jsme žádali, nemáme také přesných dokladů jednotlivých o těch úpravách, které se staly v okresích, dovolit bych si navrhnouti, aby § 10. osnovy neřešil tu otázku již tak podrobně, nýbrž aby zněl takto: "Zaměstnanci (úřednictvo i zřízenectvo), zrušených korporací autonomních, jich ústavů, fondů a podniků budou převzati do státní služby. Podmínky tohoto převzetí budou stanoveny zákonem" - tedy zvláštním. "Pro posouzení právních a hmotných poměrů jest rozhodným den 1. března 1920". Tedy to jest za 2 dny, po případě by to mohl býti dnešní den 28. února. To se sem dává právě jako závěra, aby ještě na kvap se nemohly takové nějaké úpravy státi. Myslím, že bychom tím úplně vyhověli a zákon že by jen doznal zdokonalení.

Reasumuji-li tedy, přicházím k závěru, že naše župní zřízení jest tak, jak se předkládá, nedokonalé, že odporuje dosavadnímu historickému vývoji, že jest provisoriem a že jest nutno různé věci znovu uvažovati a srovnávati a tak dílo celé zdokonalovati. Mám tedy dojem, že rozdělení župní, jak je navrhuje ústavní výbor, i když bude schváleno, nebude uskutečněno, že se jeho provedení nedočkáme, nýbrž že bude nutno, abychom zákon novelisovali, po případě ze základů přepracovali.

Doporučuji slavnému Národnímu shromáždění veškeré své pozměňovací návrhy a obě resoluce k laskavému uvážení a ke schválení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku, panu kolegu Burianovi.

Poslanec Burian: Ctění pánové a dámy!

Ve své včerejší řeči mluvil pan dr. Kramář asi tím tonem, jako bychom my socialisté, čeští socialisté a sociální demokraté, měli hlavní podíl na díle všech těchto předloh, které nyní právě projednáváme. Nás hlavně apostrofoval, k nám především mluvil a do našich lavic se v prvé řadě obracel. On nemluvil k lavicím druhých stran, které jsou také ve vládě, on zejména nemluvil k lavicím strany republikánské, ačkoliv jest dobře známo, že ministrem vnitra jest pan Švehla, který osobně a s ním celé jeho ministerstvo a jeho úředníci spolupůsobili a spolupracovali na těchto osnovách a předlohách. Musíme tudíž odmítnouti, jako bychom my jediní to byli, kteří stvořili tyto předlohy. My ovšem pro ně budeme hlasovati, ale také my máme proti nim velmi četné námitky. Musím otevřeně říci, že naše stava bude dílem kompromismu, o kterém můžeme zcela klidně prohlásiti, že v něm bude našeho ducha právě nejméně (Výborně!), neboť daleko více uplatňuje se v něm duch a názory druhých stran a táborů, řekl bych přímo, že právě duch pana dra. Kramáře jest v něm daleko více obsažen, (Výborně!) nežli názory a zásady, pro které my horujeme a o které my se zasazujeme. Ne snad, že by pan dr. Kramář byl tvůrcem těchto osnov, on nebyl případně ani přítomen, ale jest representantem určité strany, jest representantem určitého politického směru, určitého politického názoru. My ovšem jsme v koalici se stranou republikánskou a naši přátelé, naši stoupenci jsou ve vládě s p. ministrem Švehlou, stejně tak, jako z nutnosti se vyvinula koalice mezi sociálními demokraty a křesťanskými sociály v Německém Rakousku, mezi sociálními demokraty a mezi stranou centra v Německu. Stejně tak z podobných příčin vyvinula se určitá dočasná koalice sociálních demokratů a socialistických stran s druhými stranami. Ale dojista, že tyto strany také uplatnily svůj vliv na naši ústavu, a dojista můžeme říci, že to, jaké názory má pan ministr Švehla, že tyto názory jsou v mnohém ohledu a v mnohém směru mnohem bližší názoru p. dra Kramáře, než názoru našemu. Proto, pánové, mohu vám docela klidně říci, že u nás, v naší straně sociálně demokratické a v našem klubu jest nás určitý počet, kteří budeme sice hlasovati pro tyto předlohy, ale my pro ně budeme hlasovati ne snad proto, že bychom s nimi souhlasili, že by tato ústava, jak zde bude dělána, byla naším ideálem, nýbrž my budeme pro ně hlasovati - a řeknu to docela otevřeně - s velikým sebezapřením, my pro ně budeme hlasovati jen proto, poněvadž to politická situace žádá, a poněvadž to žádá stranická disciplina.

Jinak, pánové, jsme nuceni podrobiti naši ústavní listinu dosti pronikavé kritice. Bylo zde jednou v naší sněmovně řečeno, že máme republiku bez republikánů. Já mohu se svého stanoviska prohlásiti, že my jsme vytvořili ústavu a odhlasujeme ústavu, která jeví se mě ústavou monarchistického zřízení, bez monarchy. Z těch republikánských zřízení nenapodobili jsme to nejdokonalejší republikánské zřízení, které máme, republikánské zřízení švýcarské, nenapodobili jsme ani ono svobodné zřízení anglické, nýbrž napodobili jsme ponejvíce zřízení francouzské, o kterém jest velice dobře známo, že jest plno různých monarchistických ustanovení. A my dokonce velice mnoho opisujeme ze staré habsburské monarchie a z toho, co ve staré rakouské monarchii bylo pravidlem. To možno přímo dokázati z naší ústavní listiny. Příklad: práva, jaká dáváme presidentovi. My mu dáváme práva podobná, jako měl ve starém Rakousku mocnář: právo rozpouštěti sněmovnu, právo jmenovati vládu, jmenovati ministry. To dnešní Rakousko učinilo si jinou ústavu. Ovšem prozatimní. Jaká bude definitivní, nevíme. Ale prozatimní ústavu udělalo si takovou, že Národní shromáždění tamnější samo si volí své ministry, svou vládu. My to, co měl rakouský mocnář, dáváme nyní svém presidentovi. Stejně tak dáváme mu vrchní velení nad armádou a jiné věci.

A o čem se u nás nejčastěji mluví, to není v souhlasu s těmi myšlenkami demokracie, jaká jest známa z francouzské revoluce, z revoluce roku 1848, a jak jsou obsaženy ve všech programech demokratických. Suverenita lidu, suverenita poslanecké sněmovny, to bylo hlásáno veškerou demokracií. U nás naše poslanecká sněmovna bude se museti děliti o svůj vliv a svou moc s presidentem, s vládou, se senátem, u nás to se hlásá, čeho potřebuje demokracie, silný parlament, u nás stále se ozývá heslo: silný president, silnou vládu, silný senát a pod. více. S myšlenkou suverenity lidu se to málo snáší. Ve Švýcarsku jest to lid, který schvaluje zákony, které národní shromáždění švýcarské odhlasuje. U nás to bude senát, kterému to budeme předkládati, nikoliv lid, a pak president. Tedy, prosím, promiňte, to všechno jest málo a nedostatečně demokratické. Já netvrdím snad, že oproti starým věcem v Rakousku nečiníme žádných pokroků. Ano, jsou zde pokroky, ale ideálu demokracie to, co tvoříme, neodpovídá.

My v dalším jsme pojali do naší ústavy celou řadu ustanovení, jež nám tak hodně mnoho připomínají mnohé věci ze starých reakcionářských států. Na příklad uvedu vám jen jednu věc, totiž § 25., který dovoluje zatýkati poslance. Každý, kdo vzpomíná poměrů v Rakousku, ví, jaká tam byla imunita poslanecká, jak to bylo naprosto nemožné, aby byl poslanec zatčen. Zde § 25. to připouští. (Posl. dr. Ad. Stránský: Totéž bylo tam!)

Ale prosím, pane doktore, vy velmi dobře víte, že žádný si nesměl dovoliti na poslance sáhnouti, a stalo-li se něco podobného, víte, jaké aféry z toho byly v poslanecké sněmovně. Nač zaváděti to, co bylo skutečnostmi překonáno již ve starém Rakousku, co ve starém Rakousku poslanecká sněmovna odsoudila mnohokráte a mnohonásobněkráte, nač to zase opisovati, jak sám doznáváte, že to opisujeme ze starých rakouských řádů a ze staré rakouské ústavy?

Anebo my máme zde celou řadu naprosto kaučukových paragrafů, stejného nebo podobného znění, jak jsme je měli ve starém Rakousku. Tisková svoboda, shromaž. svoboda, spolčovací svoboda, to všechno jest zde uvedeno podobným způsobem, jak to bylo ve starém Rakousku uváděno. Svoboda tisku se nám zaručuje. Bylo by přirozeno, že důsledek musí zníti, že censura jest již naprosto nedovolena. My ale pravíme: "je proto v zásadě nedovoleno, podrobovati tisk předběžné censuře". To jest něco kaučukového a my dále pravíme, že teprve zákon to bude, který nám určí, jaká bude naše tisková svoboda, jaká naše shromažďovací svoboda a spolčovací svoboda. Ani to není v naší ústavě uvedeno, že můžeme se shromažďovati bez předběžného oznámení. Opět nic určitého zde není řečeno, nýbrž ponechává se to teprve zákonu a my budeme museti bojovati o to, zdali budeme míti větší či menší rozsah svobody shromažďovací. Svoboda spolková: O svobodě spolkové máme zde dokonce ustanovení takového rázu, že spolek může býti rozpuštěn, když jeho činností byl porušen trestní zákon nebo veřejný pokoj a řád. Tedy spolek může u nás přece jen býti rozpuštěn. Zas něco takového, jako ve starém Rakousku. Dovolávám se zde ústavy, jaká byla odhlasována v Německé říši. Jest to říše, která ještě je protnuta monarchistickým duchem, reakcionářským duchem. Jest to říše Scheidemannovců, těch nejohebnějších sociálních demokratů, jaké svět poznal v době války. A v této říši, pokud týče se spolčovací svobody, poněvadž dělnictvu na tom nesmírně záleželo, aby spolčovací svoboda byla naprostá a úplná, jest stanoveno, že také v případě porušení toho veřejného klidu, jak my zde pravíme, že i v tom případě, když by president Německé říše byl nucen vyhlásiti výminečný stav, spolčovací svoboda nesmí býti dotčena. Spolek nesmí býti v Německé republice rozpuštěn nikdy, za žádných okolností. (Poslanec Petrovický: My máme Maďary a Němce!)

Tak, prosím, vypadá svoboda podle ústavní listiny u nás. S našeho socialistického stanoviska nemůže býti, pane kolego, tento argument, který uvádíte, naprosto dostatečným. My u nás jsme slyšeli, že jakmile budeme míti náš vlastní stát, - a věděli jsme, že to bude stát, ve kterém budou Němci, ve kterém budou Maďaři, - ba i tenkrát, když již jsme je zde měli, bylo nám s této tribuny prohlášeno, že naše svobody budou úplné a dokonalé, nejkrásnější a nejlepší, jakých nikde na světě není, že budeme míti lepší demokracii, nežli Švýcary, že budeme v tomto demokratickém ohledu prvním, nejlepším národem na celém světě. Toho dnes v naší ústavní listině nevidíme. Já mluvím o tom, co je v naší ústavní listině, co je na papíře, co jsme si tam dali, jaká ustanovení - jaký bude život, co ten si vynutí, to bude věcí pak další - ale my měli jsme to již na papíře tvořiti dokonale, když jsme to slibovali a říkali. Ale neučinili jsme toho. (Poslanec Udržal: Roku 1897 byl v rakouské sněmovní síni zatčen kolega Wolf a odveden tam odtud násilím. Zde se mu to nestane! - Výkřiky. Předseda zvoní.)

Anebo otázka hospodářského života, úprava našich sociálních poměrů! Co je v tom ohledu řečeno v ústavní listině? Dalo by se souditi, že v tomto směru my socialisté vyvinuli jsme velkou energii, abychom naše zásady sociální také již vyslovili v ústavní listině. Když však přečtete listinu ústavní, nenaleznete o našich socialistických zásadách v ní ničeho. Jen jeden jediný paragraf je tam, který připomíná něco z našich socialistických zásad, ale paragraf tuze hubený: "Soukromé vlastnictví lze omeziti jen zákonem!" - to je všechno. Byly tam ještě dvě jiné věty, ale ty budou vypuštěny, ty budou škrtnuty. Pojednávaly o tom, zdali to vyvlastnění je možné za náhradu, či bez náhrady. Tedy z našich zásad nepojali jsme tam ničeho. V tomto směru si připomínám, co v Německé říši bylo socialisty, těmi Scheidemannovskými, proti stoupencům centra a - proti stoupencům německonacionální myšlenky prosazeno. Tam, v německé ústavě, je také vyhověno stranám, které stojí dosud na stanovisku soukromokapitalistického řádu, ale jsou tam také již prvky našeho socialistického stanoviska, jak to přece dnešní době odpovídá, kdy určité náběhy se dějí, aby z našich socialistických myšlenek něco bylo uskutečněno v praktickém životě. V této ústavní listině Německé říše praví se výslovně, že jest dovoleno státu sespolečňovat, socialisovat.

Ta myšlenka socialisační - v zásadě ovšem jen, ale přece jenom - obsažena tam je! Anebo, pánové, zde jsme mnoho mluvili o otázce senátu, o jeho nedostatečnosti, o jeho vhodnosti, či nevhodnosti. V Německu neznají senátu, ale také tam udělali něco, co tamějším poměrům odpovídá, vytvořili tam totiž jakousi hospodářskou radu. Ovšem, my bychom s takovou hospodářskou radou, jak v Německu byla vytvořena, nesouhlasili. Ta hospodářská rada v Německu vypadá tak, že dělnické rady, které tam jsou, a o nichž také mluví ústavní listina Německé říše, - kterých vy se zde tolik bojíte a tolik lekáte - volí si své zástupce do hospodářské rady, kam pak také určité korporace průmyslníků volí si své zástupce, a když vláda německá projednává některé předlohy rázu sociálního, má za povinnost, předkládat tyto předlohy nejen poslanecké sněmovně, nýbrž také této hospodářské radě, ve které jsou zástupci dělnických rad německých, a naopak má tato hospodářská rada právo, předkládat poslanecké sněmovně to, co u nás dáváme senátu, totiž samostatně vypracované návrhy rázu sociálního. Tak nás také v tomto směru v ohledu sociálním a socialistickém tato naše ústavní listina neuspokojuje. Ale nejlépe poznáme demokracii vždy podle toho, jaká jest ve státě branná moc, zdali tato branná moc jest založena na myšlenkách demokratických či nikoliv. To pánové velmi dobře znají. Nuže, my také zde jsme se svými názory neprorazili. My jsme hájili názor, aby v ústavě byla vyslovena myšlenka soustavy miliční zůstali jsme v menšině, žádali jsme, aby vojákům byla přiznána občanská práva zůstali jsme v menšině. A my v této věci nepodáváme ani žádného minoritního vota, tak jsme ve všech těch věcech věru a opravdu naprosto skromní! Že se nedávají občanská práva vojákům, jest něco, co nelze pochopit. Bylo nám to odůvodňováno tím způsobem, ze prý jest nutností, aby vojáci byli podrobeni určité kázni, a že musí v takové organisaci býti jejich práva omezena. Pánové, myslím, že právě tento argument, který byl uváděn proti občanským právům vojáků, jest ve skutečnosti tím největším argumentem pro to, aby se vojákům plně dostalo občanských práv jak jim to ostatně bylo také slibováno a jak, pánové, - o tom není žádné pochyby - 14. října a 28. října si to vojáci a občané prostě a jednoduše mohli sami vzít. Pánové, jest beze sporu, že vojenství vyžaduje určitou kázeň, že z vojenských důvodů musí býti zachovávána určitá disciplina, a jest jisto, že představený má nesmírnou moc nad vojákem a že může této své moci také zneužít. A proto také na druhé straně má býti dáno tomu vojáku nějaké větší právo, nějaké opravdové právo, plné občanské právo, aby on se mohl bránit, aby nebyl zneužíván svým představeným, nebo tou vojenskou disciplinou, aby nedošlo k smutnému zjevu, že by ten voják byl tak zotročen, jak zotročen byl v Rakousku a v Německu. Tolik let a tolik desetiletí touží naši vojáci po tom, aby se jim občanského práva dostalo. My děláme ústavu a nedáváme jim toho. Vidíte tedy, pánové, že my máme velmi mnoho příčin ke stížnostem vůči této ústavě i vůči ústavní listině, jak my ji děláme. A věru, když tyto naše stížnosti, které vyvěrají z horkého ducha dnešní doby, porovnáme s tím, co zde na stížnostech přednáší strana národní demokracie, pak musím říci: má-li někdo příčinu, aby si stěžoval a byl nespokojen s touto ústavou a s touto ústavní listinou, pak jsme to my a není to strana národní demokracie, a není to pan dr. Kramář. (Výborně! Potlesk na levici.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP