Sociální demokraté měli na př.
číslo jedna, bolševici měli číslo
devět, ruská národní strana číslo
tři. (Posl. Šáda: To volte! To je zase od
Vás, přečtěte to, to je od národní
demokracie, to se stalo v Táboře!) Volič
věděl snad, které číslo patří
které straně, ale možná, že také
nevěděl. A myslím, že tato eventualita
je pravděpodobná; a těch že byla většina.
V každém případě se však
pro nějaké číslo rozhodl a ostatní
zahodil a po ulicích se válela a hromadila čísla.
Hromadilo se to v domech. Takový tedy byl spád
v Rusku. Zkrátka, volilo se bez myšlének,
bez jakýchkoli zásad a zřetelů ke
kandidátům. Volič neprojevoval důvěry
již ani programu, neřku-li aby kritisoval a zkoumal,
jestli může míti důvěru k těm,
které chce učiniti svými zákonodárci,
zkrátka, on byl stlačen na zcela prostý stroj.
Já myslím, pánové, že tím
způsobem se jistě neprospěje, nesmíme
chtíti, aby věc tak pokračovala i u nás.
Tak by arci vypadala ta svoboda českého voliče
při (Hluk. Předseda zvoní) systému
vázaných kandidátních listin smutně.
A ještě k tomu se ukládá voličovi
zákonná povinnost! Je zajisté nesporno, že
stát má na tom zájem živý, aby
každý volič, každý občan
státní, kterému se právo volební
také vykonal, aby zaujímal určité
stanovisko do budoucnosti, jak má správa státu
vypadati. Zrovna tak, jako v některých případech
žádá stát, aby se podrobil občan
passivnímu právu volebnímu. Ale tu nesmí
ta vůle voličova býti ani zbytečně,
ani urážlivým způsoben přímo
omezena. Pravím: zbytečně, zbytečné
je to již proto, poněvadž vidíme, že
jinde v sousedních státech, specielně
ve Švýcarsku je zaveden systém volných
kandidátních listin, že tam se provádí
beze všech závad, a že také soustava belgická
nezná systému závazných listin. Arciť
je velmi zajímavým faktem, že tento systém
je uplatněn, anebo byl uplatněn v Německo-rakouské
republice a v Německé republice, tedy v říši
našich dosavadních nepřátel, patrně
ve snaze, aby byla do všech důsledků zachována
disciplina stran. A prosím, pánové, není
to tak dlouho, kdy my jsme obdivovali tuto disciplinu národa
německého. A kam ta disciplina národ německý
zavedla? Disciplina zavedla národ německý
na Marnu. Ano, ta přílišná bezmyšlenkovitost
lidu znamená zkázu.
Ale je tu ještě jiná otázka, když
se dovoluje, aby volič směl odevzdati kandidátní
listinu kterékoli strany, ale nesmí tam nic měniti,
škrtati. Jaká je to svoboda pro voliče, který
k žádné politické straně
nenáleží? Takových voličů
jest, myslím docela většina podle číslic
organisací. Těm lidem se vlastně vůbec
bere hlasovací právo, neboť ten surogát,
který se jim dává, že totiž sto
voličů může samo sestaviti a podati
kandidátní listinu, to není žádná
svoboda voličská, když si uvědomíme,
že kromě toho sestavení kandidátních
listin a podepsání stem voličů, jest
zapotřebí, aby ta kandidátní listina
aspoň částečným nákladem
strany byla vytištěna, a když předpokládá
vlastně velikou, dlouholetou organisaci, má-li propagaci
ta kandidátní listina býti skutečně
ve volebním zápase uplatněna. To jest naprosto
ilusorní surogát. Náklady tiskové
jsou tak nesmírné dnes, že ta jedna třetina
a později polovina, jak zákon ustanovuje, vlastně
dává hlasovací právo pouze silným,
kapitalisticky založeným organisacím politickým.
Nelze se takřka zdržeti úsměvu, že
zrovna strany proletářské propagují
takovouhle věc. Tedy z těch epithet to slovo
"rovné" z tohoto důvodu zajisté
úplně odpadá. To není žádné
rovné hlasovací právo, to jest hlasovací
právo kapitalisticky založených organisací
politických.
Tedy právo to není rovné právo, právo
to také není přímé, to jest
bez velikého odůvodňování jasno,
poněvadž volič tady neuplatňuje svůj
vliv přímo na kandidátní listiny,
nýbrž pouze prostřednictvím politické
organisace, ku které náleží. Tedy i
ta přímost volebního práva hlasovacího
jest vlastně návrhem, osnovou zákona zmařena.
A konečně, co zbývá z té
tajnosti?
Politické strany mají jistě velmi živý
zájem na tom, aby kontrolovaly své příslušníky,
jak hlasují, od toho závisí celá jejich
existence a zákon tomu nijak nebrání a neklade
tomu žádné překážky.
Zákon tedy vlastně podporuje kontrolu, jak kdo hlasuje,
a maří naprosto i to poslední epitheton hlasovacího
práva - tajnost volby. Ostatně my máme zkušenosti
z voleb obecních, že víme všichni,
jak asi kdo hlasoval, až na nepatrné výminky.
A když si nyní k tomu pomyslíme, že
ti voličové, kteří nejsou v politických
stranách, vlastně nemohou se vůbec uplatniti,
a že není žádného zákona,
podle kterého by každý byl povinen, býti
v nějaké politické straně, pak
se mi to zdá býti něčím tak
kontradiktorním, když jedním dechem pravíme,
že dáváme každému státnímu
občanu, počínaje 21. rokem atd., bez rozdílu
pohlaví všeobecné hlasovací právo,
a druhým ustanovením mu toto právo činíme
ilusorním, ničím, bereme mu ho a vlastně
ještě více, ukládáme mu povinnost,
aby to právo konal a nutíme ho, aby hlasoval pro
lidi, ku kterým důvěru nemůže
míti, ale přes to svým hlasem je má
činiti svými zákonodárci. V tom
se mi zdá, že jest cosi urážlivého
a pro voliče ponižujícího, takovým
způsobem svobodu volební kodifikovati. Myslím,
že tento systém nemůže vésti k nějakému
zdravému rozvoji ve státě, že to musí
přivoditi rozvrat.
Slyšeli jsme také námitku, že dokud volič
vykonával volební své právo přímo,
že vlastně to jeho právo bylo menší,
než ten vliv, který vykonává volením
dle kandidátních listin, že rozhoduje o celé
řadě kandidátů, v kraji pražském
na příklad o 45 kandidátech. Myslím,
že ani tato námitka dobře neobstojí,
poněvadž ten volič musí konglomerát
kandidátů jemu předložený bez
kritiky vhoditi do urny volební. Zbývá mu
tedy jen tak zv. záruka, kterou mu dává politická
organisace, k níž po případě
on sám nenáleží. A já se tážu:
- i kdybych přistoupil na myšlenku zodpovědnosti
politických organisací - jakým způsobem
se má ten volič, který k žádné
politické organisaci nenáleží, nebo
nenáleží k té organisaci, kde by
mu snad program strany byl blízký, jak má
tu zodpovědnost politické strany uplatňovati?
Na to, myslím, nemůže mi dáti nikdo
uspokojivou odpověď. A když nyní ještě
uvědomíme si, jak ve stranách tuze organisovaných
je těžko proti silným jedincům něčeho
docíliti, jak strana ve vlastním, často snad
jen domnělém zájmu, zejména v obavách
o svou dobrou pověst, nerada vydává i ty
stranníky, kteří se proti jejím zásadám
provinili, zejména jde-li o jednotlivce, kteří
stojí v čele, pak nechápu vlastně,
co voliči se tady dává za právo, jest-li
to vlastně není posměch na ten ideál
všeobecného rovného tajného a přímého
práva hlasovacího.
Z nepřímosti a přílišné
odvislosti voliče na politických organisacích,
která přirozeně takovýmto systémem
zavádí se do našeho zákonodárství,
nastává - jak jsem si dovolil již dovoditi
- i porušení tajnosti volby a nezbývá
tudíž z těch krásných hesel,
kterými jsme národ utěšovali, ničeho.
Já bych si představoval proto úpravu téhož
paragrafu ve způsobu systému volných kandidátních
listin, následujícího znění:
"Volič smí odevzdati buď kandidátní
listinu jedné strany aneb může některé
kandidáty škrtnouti bez připsání
jiného kandidáta, aneb může na místě
škrtnutého jiného kandidáta zařaditi,
aneb může, použiv prázdného hlasovacího
lístku, z úředně ohlášených
kandidátních listin sestaviti hlasovací lístek
volný." Jediné omezení bych připustil
v zájmu jisté discipliny: že neplatným
má býti hlas, daný občanovi, který
není uveden na žádné z úředních
kandidátních listin. To byl také návrh,
o kterém se jednalo ve vládních kruzích
ještě v květnu loňského
roku a který byl považován a prohlašován
za ideální systém hlasovacího práva
při poměrném zastoupení.
Nedovedu si dobře vysvětliti, jak dnes, po několika
měsících, nastává takový
obrat, a navrhuje se vám pravý opak. Kdyby byl v tomto
znění § 40 přijat, pak ovšem, přiznávám,
bylo by zapotřebí vrátiti předlohu
ústavnímu výboru ku přepracování
ve smyslu tohoto paragrafu. Tím by se neztratilo ani mnoho
času, myslím, že by věc vyžadovala
pouze několika dnů a vyšlo by se vstříc
četným přáním a návrhům,
projeveným i v tomto Národním shromáždění.
Zásada volných kandidátních listin
by se arciť provedla v prvém skrutiniu do všech
důsledků. Námitka dekapitace vůdců
jest paralysována právem panašování.
Tedy o tom nepotřebuji siřiti slov; ta jest možná
a odůvodněna pouze, když by byla připuštěna
zásada pouhého škrtání, bez práva,
nahraditi škrtnutého kandidáta jménem
jiným. Námitka komplikace skrutinia se mně
zdá býti nicotná, poněvadž zákon
neděláme ani pro pohodlí nějakých
volebních komisí, anebo úřadů,
ani pro pohodlí funkcionářů a úředníků,
nýbrž pro zabezpečení volební
svobody občanů. Na to již si musíme
zvyknouti, obětovati takovýmto důležitým
právům občanským i peníze,
i čas, i námahu, chceme-li býti skutečně
upřímnými demokraty. Ostatně podle
statistických výsledků ty změny nejsou
tak přílišné. Švýcarská
statistika konstatuje 8-9 % změn. Tedy jest viděti,
že ta komplikace není vážná. Ostatně
nevidím vlivu systému volných kandidátních
listin ani tak v té korektuře kandidátních
listin voličem, jako spíše v tom, že
bude preventivně působiti na politické organisace,
tedy jaksi vystupuje zde spíše do popředí
jistý ethický moment. Přirozeně politické
organisace, které vědí, že volič
nesmí na kandidátní listině nic škrtnouti,
nebo měniti, resp. že takové škrty a změny
nemají žádného významu, jsou
arciť v bezpečí, ať kandidují
kohokoliv. Naproti tomu, když budou míti vědomí,
že voličstvo může takovou kandidátní
listinu korigovati, jistě ji sestaví pečlivě
co možná z lidí nejlepších,
nejpoctivějších a nejschopnějších.
Politické strany tím vyzískají jenom
zvýšení kázně ve stranách,
poněvadž spíše volič se bude obraceti
ke straně a vstoupí do ní, když bude
věděti, že má takové cenné
právo v rukách, než když se tam cítí
bezmocným. Právě ta bezmocnost voliče
vede nutně k demoralisaci politických organisací
a tím k demoralisaci všeho našeho veřejného
života. O té věci již zde padlo dosti
slov, takže není zapotřebí, abych snad
ještě k tomu něco dodával. Za dnešních
řádů se šíří ze
stran politických jenom nespokojenost, rozmrzelost a tříštění
sil. To vidíme, prosím, na těch zjevech,
o kterých jsem mluvil na začátku své
řeči.
A nyní mně budiž dovoleno promluviti ještě
něco o volebních krajích a pak o župním
zřízení a rozdělení žup.
Volební kraje tak, jak jsou navrženy, po mém
soudu nezabezpečují našich českých
menšin před dalším postupem germanisace.
Já se nebojím to slovo vysloviti, třeba bychom
měli svůj samostatný stát a svou vládu,
ta vláda může se dostati do takových
poměrů, že bude míti ruce svázané
a že úsilí jinonárodních živlů
nebude moci čeliti svou vládní mocí.
Důležité jest tudíž, abychom učinili
opatření pro tyto případy i v zákoně,
a sice již v zákonech ústavních.
Myslím naopak, že tak, jak volební kraje jsou
sestaveny, mohou vyvolati v cizině velmi nesprávný
dojem o národnostním smíšení
některých našich krajů, dojem, že
skutečně u nás je nějaké větší
souvislé území, které by bylo ryze
německé. A takového území přece
dle našich statistických dat není, ale my tvoříme
přes to dva kraje volební i župní ryze
německé, zejména které do sněmu
by měly vesměs německé poslance. Jsou
to kraje karlovarský a českolipský a naproti
tomu - je to skutečně cosi hrozného - nemáme
v Čechách jednoho kraje volebního, ve
kterém by neměl naději býti zvolen
aspoň jeden poslanec německý. Také
již objevila se ta věc ve veřejném tisku
a sice poslední "Montagsblatt" chlubí
se již v nápise: Dva čistě německé
volební kraje v Čechách a žádný
čistě český! Tedy zde vidíte
tu mentalitu a jak Němci se dívají na tu
naši úzkostlivost, abychom jim žádným
způsobem neublížili! Tedy takového území
dle skutečnosti není, naopak můžeme
konstatovati na národnostních mapách, že
všude až na hranice prolíná živel
český, a že docela i za hranicemi jest pozorovati,
že krajiny dříve české byly teprve
postupem živlu německého germanisovány.
Snažili jsme se o to, - a to myslím, že jest
naší povinností k sobě samým,
- aby toto pronikání cizího, jinonárodního
živlu do našeho národního těla
bylo nadále zmařeno - a tím nikomu nekřivdíme,
tím se pouze bráníme, - a aby nám
dle možností bylo vráceno, co nepřízní
poměrů jsme ztratili. Je to jen naše dobré
právo a je to naše svatá povinnost. Do budoucnosti
zajisté nesmí býti v hranicích
Československé republiky ani jediné československé
duše, obětované odnárodnění.
S těchto hledisk ovšem musely by býti
volební kraje uzpůsobeny tak, aby sice občanům
německého jazyka dostalo se příslušného
zastoupení v našem parlamentě, aby měli
podmínky svého hospodářského
i kulturního rozvoje, ale aby naprosto jim byla vzata příležitost,
uplatňovati dřívější dobyvačnost
a expansivní choutky.
Tím chráníme sebe a zároveň
odvracíme nebezpečí mezinárodních
zápletek. Když se jednalo o volebních krajích
a současně o rozdělení žup podle
zásady, že župa má tvořiti volební
kraj - já přiznávám, že ta zásada
nebyla šťastně volena a že lépe by
bylo bývalo, skládati volební kraj ze 2 a
více žup, - pak arciť by musily ty župy
- ke konci k tomu ještě přijdu - vypadati
jinak co do rozlohy i co do složení - tedy, když
se přijala tato zásada, věc dopadá
tak, že máme ryze německý volební
kraj a vlastně německou župu karlovarskou a
ryze německý kraj českolipský. Té
věci by se dalo do jisté míry ještě
v poslední chvíli odpomoci, a já jsem
ve schůzi sobotní ústavního výboru,
která trvala po celý den až do půlnoci,
navrhoval dopoledne některé změny ne proto,
že bych se jimi chtěl do budoucnosti spokojiti, ale
poněvadž aspoň ty nejkřiklavější
vady změnami těmito by mohly býti opraveny
a sice na příklad v župě českolipské
přidělením 2 českých okresů.
- Já věřím, že ty české
okresy nebudou tím nijak příjemně
dotčeny, ale je zapotřebí, aby byla paralysována
přílišná majorita německého
živlu- jedná se o okresy Mělník a Bělou.
Tím, a připojením na severozápadě
smíšeného okresu teplického by se docílilo,
že v kraji, ve kterém měli býti
samí poslanci němečtí, nastala by
taková konstelace národnostní, že by
při volbách prorazili 2-3 poslanci čeští.
Pak jest to jistě župa smíšená
a ještě by se při tom odlehčilo druhému
volebnímu kraji, lounskému, který sousedí
na západě a který má dosti těžkou
posici mezi těmito 2 německými, nebo převážně
německými župami a volebními kraji.
V zápětí by to mělo za následek
jistý korrektiv v župě mladoboleslavské,
čili lépe řečeno jizerské,
kde by se přidělily opětně na vyrovnání
2 okresy české a to chlumecký a novobydžovský,
čímž by se konfigurace župy jen zlepšila
a ve východočeských župách by
nastala změna, že by k župě královehradecké
byly přiděleny okresy: Kostelec nad Orlicí,
Žamberk a Králíky. Kostelec nad orlicí
zejména a velmi trpce si stěžoval, že
má býti přidělen k župě
pardubické a do Pardubic jezditi přes Králové
Hradce. To jest také nepřirozenost, které
se zde dopouštíme.
Pak by bylo třeba dále ještě řešiti
velký volební kraj pražský. Tento volební
kraj, myslím, že je konstruován, zejména
se stanoviska župy, jak nejnešťastněji se
to stát mohlo. My chceme vytvořiti administrativní
jednotky, které by umožnily intensivní práci
živlu laického se živlem úřednickým.
Tvrdilo se, že administrativní jednotka zemí
českých je monstrosní a že musí
býti vytvořeny menší stejnoměrné
administrativní jednotky. A nyní vedle těchto
menších administrativních jednotek, žup,
tvoříme jednu velikou župu, která bude
míti skoro 2,000.000 obyvatel. A při tom zapomínáme,
že byl kdysi kraj táborský, že byl kraj
čáslavský atd. A tady přicházím,
prosím, ještě k jedné věci.
Myslím, že není dobře, abychom všechny
výsledky historického vývoje házeli
do koše. Ten historický vývoj byl podmíněn
určitými poměry a bude pokračovati
přes veškeré naše theorie a my musíme
s produkty tohoto vývoje i nyní počítati.
My nemůžeme se odvolávati prostě na
to, co bylo v cizině, zejména pokud se týče
departementálního systému francouzského.
Tam velká revoluce francouzská nivelisovala celé
poměry administrativní francouzského státu.
A na tom, kde byla tabula rasa, bylo stavěno znova. My
však jsme pomocí zemí koruny České
a pomocí našeho historického útvaru
utvořili samostatný český stát.
Proto, poněvadž jsme měli tento historický
útvar, byly nám na mezinárodní konferenci
přiznány historické hranice. My bychom jiným
způsobem tyto hranice nebyli dostali. A dnes máme
tu věc násilným způsobem odstraniti
a nahraditi ji něčím, na čem vidíme
plno chyb a nedokonalosti a co nás ohrožuje, když
si uvědomíme, že dobrá administrativa
jest zárukou klidného a prospěšného
rozvoje naší republiky? My uvádíme si
do administrativy zbytečným způsobem chaos.
Tedy jest viděti, že jest zapotřebí
ještě přemýšleti o osnovách
zákonů a tyto zákony ve směru námitek,
které jsem si dovolil učiniti, přepracovati.
Já se neuzavírám názoru, že župa
může býti jednou v budoucnosti základní
administrativní jednotkou, ale dnes myslím, že
času k tom není, anebo při nejmenším,
že není zapotřebí tuto věc přímo
lámat.
Ostatně zákon o župním zřízení
jest prostým zákonem, který není vlastně
zákonem ústavním, vyjma některá
jeho ustanovení a snesl by tudíž ještě
revisi několikadenní, přepracování
a předložení návrhu nového. Já
v té věci jsem si dovolil učiniti návrh
se svými společníky z klubu a sice návrh
na dvě resoluce. Jeden resoluční návrh,
dle kterého se navrhuje, aby Národní shromáždění
se usneslo, že vláda se vyzývá, přepracovati
rozdělení území československé
republiky pro volby do poslanecké sněmovny na volební
kraje tím způsobem, aby do budoucnosti bylo znemožněno
odnárodňování československých
občanů a obyvatelstva vůbec a aby zejména
národnostní československé menšiny
byly všude chráněny - tedy zajisté jen
a jen se stanoviska obrany, beze všech jakýchkoliv
útočných úmyslů.
A druhá resoluce: "Podepsaní navrhují,
aby Národní shromáždění
se usneslo, že vláda se vyzývá, přepracovati
příl. A. k § 2. zákon o zřízení
župních a okresních úřadů
takovým způsobem, aby účelným
rozdělením na župy a vhodným stanovením
sídel žup byl živel československý
do budoucnosti chráněn před odnárodněním
expansivními živly jinonárodními a aby
zejména byly všude ve hranicích československé
republiky zabezpečeny národnostní československé
menšiny". Obě resoluce se stejného, jenom
obranného hlediska.
Když už mluvím o župním zřízení,
nemohu se nezmíniti aspoň, že zavdalo rozdělení
žup a stanovení sídel žup příčinu
k velmi nepříjemným a vlastne přímo
vzájemně nepřátelským agitacím
mezi našimi českými městy. Je to zas
takový zjev, abych tak řekl, českého
atomismu. Každý myslí jenom na ty nejbližší
své zájmy, v tomto případě
zájmy lokální. Já se nedivím
zástupcům těch měst, ale my musíme
své zákonodárné práce upraviti
tak, abychom k tomu nezavdali přímo příčiny
a to, bohužel, župní rozdělení,
jak se navrhuje s těmi sídly žup, zavdává
v míře hojné. Tedy i zde je zapotřebí
revidovat, a myslím, kdybychom uvažovali tu zásadu,
že župní zřízení se zavádí
za tím účelem, aby pronikala administrativa
lokálně co možná nejhlouběji,
že snad bychom přišli po stopách těchto
myšlenek k župám menšího rozsahu,
župám, které by vlastně byly z několika
pouze okresů, jinými slovy: byly by to silnější
okresy zastupitelské, schopné hospodářského,
samostatnějšího rozvoje, soběstačnější,
bylo by možno uspokojiti co do sídel žup všechna
ta města, která dříve takovými
sídly byla, anebo průběhem doby si na to
svým rozvojem nároků získala a my
bychom při tom snad ušetřili jednu administrativní
instituci, neboť po jedné straně vidíme,
že nám není dobře možno porušiti
hranice zemské, - alespoň ne v tomto okamžiku
- že musíme do jisté míry zachovati
zemskou administrativu jakožto instanci, a po druhé
straně vidíme, že jsme vývojem tlačeni,
abychom pomýšleli na utvoření ještě
dalších, větších jednotek správních,
kterými mají býti župy, a zůstávají
nám tady ty slabé administrativní jednotky
okresů.