Sobota 28. února 1920

Dovoluji si poukázati na to, že pan dr. Kramář také podat návrh jazykového zákona. V té osnově na příklad navrhuje (čte): "V místech nebo okresích, ve kterých jest většina obyvatelstva německého, v Praze a Brně, sepisují se výpovědi stran, znalců a svědků v jazyku výpovědi." Toto ustanovení jde dále, než vládní osnova. Vládní osnova nepřipouští, aby se výpovědi v Praze spisovaly německy. Já to nevytýkán panu dru Kramářovi, nýbrž to pokládám za podnět k přemýšlení a ukazuji, že to byl návrh pana dra Kramáře. V § 7. této osnovy se uvádí, že po dobu 5 let po vydání zákona může vláda nařízením celého ministerstva ponechati pro některé menší úřady formuláře dvojjazyčné. Také toho my nepřipouštíme.

Dále se praví bez omezení na 5 let (čte): "Jedná-li se o vzájemný styk úřadů ve věcech stran, mohou úřady státní v okresích, v nichž je většina obyvatelstva jazyka německého, dopisovati si v jazyku německém se všemi úřady v okresích stejného složení národnostního ve věcech, v nichž první podání jest v tomto jazyku. (Hlas: To jest také vnitřní úřední řeč!)

Pak při ustanovování úředníků, jak to byl již dnes uváděl pan dr. Kramář pro úředníky, kteří jsou již déle než 20 let ve službě, se nežádá zkouška z češtiny. (čte): "Rovněž tak, kdo hlásiti se bude do státní služby během 3 let po vydání tohoto zákona, musí se podrobiti zkoušce z jazyka českého nebo slovenského, nejméně ve lhůtě dvouleté."

Ustanovení předpokládá, že mohou býti přijati i nyní ještě úředníci do 3 let, kteří neznají jazyka českého a jen do dvou let pak mají udělati zkoušku. Nevytýkám ničeho a nevyvozuji z těchto ustanovení nic jiného, než že je tu velká rozmanitost podrobností, velká rozmanitost možností úpravy těchto jazykových předpisů a že proto podrobné upravení se nehodí do ústavního zákona, nýbrž, že je nutno je upravovati nařízením, které může ke všem těmto podrobnostem a zvláštnostem přihlížeti. (Posl. Petrovický: Ale může vypadnouti v neprospěch náš!)

Nepokládám tedy onen § 9., který byl prohlášen za neštěstí a monstrum, za tak špatný, aby nemohlo býti o něm jednáno, zvláště když vím, že nikomu ani nenapadne, že by mohlo býti dovoleno, aby snad vnitřní úprava řeči u českého soudu, u českého úřadu, byla upravována ve prospěch německé menšiny. To není přece možné. (Odpor u národních demokratů.)

Nebude vlády v Československé republice, která by k takové nějaké úpravě přistoupila, která by mohla ublížiti právům jazyka českého. Není možná, aby taková vláda 14 dní setrvala na svém místě. Víme, že hlavním podkladem toho, co bylo proti vládě uváděno, jest nedůvěra i v nynější, snad i zejména v budoucí vládu.

Pánové, jestliže většina národa by projevila nějakou zásadu, jestliže by si získala tato většina také zastoupení v Národním shromáždění, pak nestačí žádná závora, pak nestačí žádná hranice, aby nebylo vykonáno jazykové právo tak, jak to většina národa si bude přát. (Posl. dr. Ad. Stránský: Dejte raději dobrý zákon a nespoléhejte na žádnou vládu!)

Pokud jde o tuto vnitřní řeč, o které se velmi mnoho mluvilo, já jsem již naznačil některé výjimky, které i pan dr. Kramář pokládal za možné i v té ranní své řeči. Budou ještě další výjimky, pokud se týče dopisování mezi úřady, aby německý úředník od úplně německého soudu, řekněme v Rumburce, v německé věci, ve které žádný Čech není súčastněn, směl německému soudu do Bastianberku napsat dopis německý. To jest uznáno i panem drem Kramářem za přípustné, a myslím, že českému národu nestane se žádná křivda, když něco takového by připuštěno bylo. Netvrdím, že to vláda připustí. Dosud o tom není rozhodnuto. Jistě, že vláda velmi opatrně stanoví hranice, pokud úchylka bude připuštěna od oficielního státního jazyka českého. (Hlas: Státního oficielního!) Tedy: státního oficielního jazyka českého.

Tyto úchylky, tyto změny budou nejen vůči jednotlivým národům, budou také místně různé. My jistě budeme upravovati tyto úchylky, tyto výjimky jinak vůči Maďarům, jinak vůči Polákům, jinak vůči Němcům. To všechno jsou důvody, aby všechny tyto možnosti, všechny tyto výjimky, úchylky byly zachyceny ve státním základním zákoně.

Mluvilo se o povinném učení češtině. Jistě, že požadavek, aby Němci znali český jazyk, jazyk státní, oficielní, jest docela správný, oprávněný, ale dovoluji si upozorniti na to, že oni sami se hlásí, aby jim byla poskytnuta příležitost, přiučiti se češtině. Oni sami - mám tu články Bohemie - žádají, aby na středních školách bylo zavedeno povinné vyučování češtině. Dokud jest takový duch mezi nimi, pak myslím, že ve prospěch vývoje státního jest lépe, využíti této dobré vůle, jejich snahy, aby se učili češtině a nenařizovati jim to, čeho není potřebí nařizovati. Kdyby snad se projevila zlá vůle, kdyby oni projevili nějakou vzdornost, pak vždycky Národní shromáždění bude mít možnost uložiti jim povinnost.

Úkolem státních základních zákonů jest, aby ve věcech jazykových bylo vyhověno všem lidovým potřebám, a rozumí se, že zájmy lidu československého budou chráněny naprosto ustanovením státního, oficielního jazyka a zájmy menšin, že mají býti respektovány potud, pokud jde o ukojení lidové potřeby. Já bych chtěl, aby v té příčině nebylo žádného násilí u nás potřebí, abychom skutečně jako rovní s rovnými vyřizovali tyto otázky klidně. Byli jsme napomínáni, abychom se nebáli Němců.

Vážení pánové, my jsme se nebáli, když Němci měli moc v Rakousku, nemáme příčiny, dnes se jich bát a my se jich také ani budoucně nebudeme nikdy bát. Když jsme se nebáli Němců v Rakousku, pokud měli dynastii, pokud měli armádu, pokud měli byrokracii atd., všechny tyto mocnosti světské, nemáme příčiny dnes se jich bát, když jsme ve vlastní republice, když vláda je v našich rukou. Naopak, já jsem přesvědčen, že v budoucnosti náš lid zvykne teprve té svobodě a že dovede jí užívat a skutečně vykonávat ve prospěch šťastné budoucnosti českého národa. Není potřebí tedy mluvit o tom, že jsme malé duše.

Pan dr. Kramář včera se zmínil o humanitě, pravil: "Humanitou se neudrží stát, humanitou se nevybojovala naše svoboda" a pak dále řekl, že "Masaryka má z duše rád, že je mu z duše vděčen, ale ne za jeho humanistickou filosofii". Promiňte pánové, že se musím tak o tom vyslovit, já chci poukázat k tomu, že téměř všichni naši buditelé ku konci 18. a začátkem 19. stol. pracovali na podkladě humanity. A také ta slova, která ve válce nám dodávala mysli, zmužilosti a naději, vyplynula z humanity, ze zásad Wilsonových, z čistého lidství.

Masaryk napsal: "Humanismns byl hlásán Kollárem a Palackým. Těchto ideí držel jsem se i já ve své propagandě za hranicemi a ve jménu ideálů Kollárových a Palackého získal jsem dohodu pro naši samostatnost".

Jestliže dnes se mluvilo u nás pohrdavě o humanitě, pak sluší toho litovat, poněvadž jsem přesvědčen, že jen tento podklad, jenom toto ryzé lidství nás povede i v budoucnosti ke šťastnému vývoji a k šťastné budoucnosti republiky. (Posl. Purkyňová: Co válka?) Válka jistě sama sebou není humanitní, ale humanita nevylučuje, že vůči násilí se smíme brániti. Vůči násilí je nutno se brániti také násilím. Toho humanita nikdy neodstraní. Ale účelem humanity je, upraviti poměry tak, aby se vrátilo zase člověčenství k zásadám lidskosti.

Vážené Národní shromáždění! Na rozhraní XV. a XVI. století napsal náš veliký právník Viktorin Kornel ze Všehrd: "Toto království, o něž se rozbilo všechno usilování nepřátel, zkázu vezme nespravedlnosti." A potom žaluje: "Země česká převyšuje okolní země mužností lidí z ní pošlých, kdyby mužnosti té proti nepřátelům svým, ne sami proti sobě užívali, i spravedlností práv, kdyby je ve své pevnosti nepohnutě držeti chtěli."

Tato truchlivá předpověď Viktorina Kornela ze Všehrd se za sto let splnila krutě na českém národu. Nespravedlnosti tehdy, zejména nespravedlností k českému lidu přišla pohroma na Bílé Hoře. Taková pohroma, takové násilí nespravedlnosti nesmí již na nás přijít.

Jest nutno, abychom my dbali i zásad humanity, spravedlnosti a to i v budoucnosti a proto vláda žádá: Udělejte zákon takový, který bude možno přesně dodržet. Můžeme nad Němci vládnout jen tenkrát, když budeme míti pevnou ruku, pevnou ruku budeme míti jen tenkrát, když si budeme jisti, že zákon jest spravedlivý, že nikomu neubližuje, nýbrž že zachovává pevně naše práva. Jakmile budeme míti zákon, o kterém budeme přesvědčeni, že přestřeluje, že jest nespravedlivý, že nezakládá se na základě mravním, pak nebudeme míti té odvahy, pak nebudeme míti zmužilosti. Každé násilí má v sobě zárodek smrti a záhuby. Udělejte zákon takový, který by bylo možno, aby československá vláda vykonávala poctivě, spravedlivě a pevně vůči každému národu. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Uděluji slovo dalším řečníku, p. dru. Brabcovi.

Posl. dr. Brabec: Slavné Národní shromáždění!

Ujímám se slova za velmi vzrušené nálady zde i venku. Jest to zajímavé, že na sklonku své činnosti Národní shromáždění prožívá takové neklidné okamžiky. Po dlouhé době své činnosti, kdy konečně se přiblížilo ke svému nejdůležitějšímu úkolu, vidíme, že poměry mezi námi, mezi českými politickými stranami, jsou takového rázu smutného, že pochybuji velmi, že ta ústavní práce, kterou máme položiti základy naší státní příští budově, bude odpovídati tomu očekávání, které jsme do ní kladli. Slyšíme v ústavním výboru i při jiných konferencích, i zde stále se ozývati neobyčejnou starost o to, abychom neukřivdili jiným lidem, kteří jsou též obyvateli našeho státu. Já jistě bych neschvaloval a nechtěl, aby někomu z těch jiných bylo sebe méně ukřivděno. Myslím však, že bychom měli větši starostlivost jevit o to, co jest mezi námi, českým lidem prozatím, abychom sami sobě mezi sebou neukřivdili. Když slyším slova, že celá třetina jinonárodního obyvatelstva nesúčastnila se prací ústavních, myslím, že na snadně jest myšlenka: proč? - prostě proto, poněvadž to byli nepřátelé našich snah po samostatnosti, poněvadž sami se postavili mimo tuto možnost součinnosti, a my zajisté za to nezodpovídáme, že nám připadl celý ten úkol, abychom samostatnosti státu českého si vydobyli, a abychom ústavou jemu položili základy. Tedy nemohu pochopiti, co v tomto se nachází vadného, neb nesprávného. Byl bych si představoval, že všechny strany české budou společně pracovati tak, aby navzájem své názory při ústavních pracích vyrovnaly a aby tento produkt, který předložíme Národnímu shromáždění, byl všemi uznáván jakožto všem snesitelné kompromisní dílo. Myslím, že to bylo myšlenkou na začátku naší samostatnosti a že to mělo zůstati naší vůdčí myšlenkou až do konce trvání tohoto slavného sboru.

Avšak, bohužel, dohody této, která měla míti za hlavní a jediný účel zabezpečiti náš stát, zejména s ohledem na jeho obtížnou zahraniční situaci, nebylo docíleno. Již v ústavním výboru objevil se jak na straně vlády, tak i u stran koalovaných postup takového rázu, jako by v ústavě měly býti prosazeny toliko určité názory, zájmy i zásady určitých politických stran a nikoliv tedy všech stran, které tvoří toto Národní shromáždění. A tak se stává, že jedna z českých stran, která se súčastnila boje za samostatnost tohoto státu měrou jistě vynikající, nemá ni jediného zástupce mezi referenty kterékoliv z význačných předloh ústavních. Vy vidíte referenty její toliko v řadách oposičních nebo jako referenty minoritních vot. Příčinou toho jest arciť okolnost, že v každé předloze ústavní obsažena jsou ustanovení, která dle našeho nazírání příčí se pravému demokratismu nebo příčí se zájmům národním, nebo konečně i našemu českému cítění.

Mám za to, že v žádném z těchto tří směrů nemůžeme dopustiti, aby se naše ústavní zákony, jakož i zákony s ústavou související prohřešovaly. Poměr mezi českými stranami utvářil se tak trapně, že koalované strany nerozpakovaly se hlasováním a revoltováním uplatňovati svoji majoritu i v takových případech, kde se jednalo o životní zájmy jak republiky, tak všeho lidu českého a kde by se tedy doporučovalo, co nejšetrněji a ohleduplně postupovati vůči odpůrcům jejich názorů.

To vše vrhá přirozeně své stíny i za zdi této místnosti. Vy vidíte, že dnes panuje na ulicích pražských neklid a vzrušení, které nemůže býti ústavním pracem nijak na prospěch. A jedna okolnost, o které se musím zmíniti, velice mne překvapuje: dostal se nám do rukou právě z těchto scén pouličních leták, který svědčí o velké stranické nenávisti. Pánové, kdyby se mělo takovýmto způsobem pokračovati, jest skutečně míti důvodnou obavu o budoucnost naši. Leták tento zní doslovně:

"O podvodech Mladočechů s ústavou a o zákeřném útoku na presidenta... (Velký nepokoj. Volání: To jest strašné! Hanba! Jaký pak útok?).

Poslanec dr. Brabec (pokračuje). "Dnes, v sobotu o 2. hod. na náměstí Valdštýnském a Mikulášském... (Hluk. Výkřiky. Předseda zvoní.) Pánové, budete míti zajisté příležitost mně odpověděti. Já se nedotýkám žádné strany. (Posl. Ulrich: Ne Vy, pane referente, ale Vaši stoupenci!) Já také myslím, že to od žádné strany politické nemůže pocházeti, ale jest nutno to konstatovati v této době. Tedy: "tábor lidu, na němž promluví kol. Špatný, dr. Vrbenský, Freiman a sl. Zeminova." (Posl. Dyk: Ti mohou mluviti!) Jestli se, prosím, dotýkáte té události, že v Národních Listech bylo uveřejněno provolání pro tábor lidu na Malostranském náměstí, mohu vás ujistiti, že se tak stalo bez vědomí i dr. Kramáře i mého. (Posl. Ulr: To jsou příliš staré věci! Národní Listy, ty nic!) Račte, prosím, vyslechnouti - a že hned se stala opatření a byla také věc odvolána. Zde tedy byla projevena jistě plně dobrá vůle, která nasvědčuje té nejlepší snaze, aby klid u nás ve veřejnosti byl zachován. (Posl. Ulrich: Zdá se, že také u vás dělá levice, co neví pravice, a máte pořádek ve straně, když Národní Listy si mohou něco dělat, o čem vy nevíte!) Pánové, promiňte, zde bychom se dostali do sporu, já vám jen řeknu tolik, (Posl. Ulrich: Že je to trapné!) že když se tvořila tato koaliční vláda, tu při nejužších konferencích, při nichž byl přítomen pan dr. Stránský, ministr pan dr. Rašín, p. dr. Hajn a já, že jsme tehdy - a p. ministerský předseda mně to neupře - mu prohlásili, že do té vlády nevstoupíme proto, poněvadž nám nemůže zaručiti se za ty, kteří za ním stojí. A myslili jsme právě při tom, že není možno ani vůdcům strany udržeti žurnalistiku vždy v takových mezích, jak by si oni, jako vůdcové, to přáli. Tedy já nečiním vedení strany zodpovědným za takové zjevy, ale prosím, ty zjevy jsou charakteristické právě v této době. (Posl. Ulrich: Národní Listy to aranžují a vy o tom nevíte! Ta logika kulhá!) Národní Listy uveřejnily určitý protest a provolání, které okamžitě bylo odvoláno. Ale aby toho bylo použito k podobnému útoku, jaký se zde stal, myslím, že jest velice škodlivé a že bychom se toho měli varovati. (Posl. Ulrich: Ten pasus o té humanitní filosofii měl svůj úspěch!) Může-li někdo mluviti o zákeřném útoku na presidenta, pak již nevím, kde jest nějaký smysl pro pravdu a spravedlnost. Takového něco se nestalo v této síni (Hlas: Stenografický protokol!), ani nikde jinde. Protokol vám dokáže, že takového útoku nebylo. Naopak, toto jest zákeřný, útok na naši stranu. (Tak jest! Poslanec Časný: Vždyť je to nepodepsáno! Jaký je to útok?) Prosím, takové věci se nepodepisují! Tu praktiku znáte! (Posl. Petrovický: Proto je to zákeřné, že to není podepsané, poněvadž se styděl to podepsati! Posl. Časný: To může býti třeba z vašich řad! Předseda zvoní.)

Tedy, pánové, já jsem konstatoval určitá fakta pouze úvodem a přecházím k vlastnímu předmětu svých výkladů. Mám promluviti o volebním řádu do poslanecké sněmovny a o župním zřízení. Volební řád do poslanecké sněmovny obsahuje jedno ustanovení, které pro nás je naprosto nepřijatelným a - já řeknu upřímně - které jest nepochopitelným aspoň mně a velké části českého národa, podle těch tisíců a tisíců protestů, které došly nás i ústavního výboru. (Nepokoj.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. dr. Brabec (pokračuje): Je to ustanovení o obsahu hlasovacích lístků v § 40.: "Volič smí odevzdati kandidátní listinu kterékoliv strany. Škrty, výhrady a jiné změny nemají účinku." Jest to princip tak zvaných vázaných, či závazných listin. Já vzpomínám, jak před léty národ český nadšeně bojoval za všeobecné rovné, tajné a přímé hlasovací právo, a porovnávám, co z tohoto ideálu zbylo v našem volebním řádu, který se právě nyní projednává a předkládá ku schválení. Není to teprve dnes, co proti tomu mluvím. Již od původu jsem v tom viděl velké neštěstí, již ve volebním řádu do obcí. Já zde nemohu přejíti ten fakt, že volebním řádem do obcí a touto zásadou občanstvo, povolané ku správě obcí, bylo rozděleno na skupiny, které se vzájemně potírají a které místo, aby se staraly o celkové zájmy obcí, naprosto je zanedbávají a obecní hospodářství pro tento nešťastný systém trpí veliké škody. (Tak jest! Výborně!)

Zde vidíme, kam vede takový nešťastný systém. Já zde neobviňuji politické strany, ty jsou pouhými vykonavateli toho zákona a obětmi systému. Já jsem bezpečen, že kdyby se namáhali tam v těch obecních správách jakkoliv, nedodělají se žádného výsledku. Proč? Poněvadž jsou rozděleni, a protože jest jim vzat všechen smysl pro součinnost a soudržnost. A totéž se má také provésti ve státě. Já v tom vidím budoucí zkázu a mám pro to i důvody v historii nedávných dnů. Obdržel jsem bezpečné informace o událostech, které se odehrály v sousední slovanské říši ruské a sice v Kyjevě. Na těch je viděti jasně, kam vedou závazné kandidátní listiny. Za Kerenského byl také tam zaveden systém vázaných kandidátních listin. Tedy v tom případě volič nesměl na kandidátní listině nic měniti a jeho myšlenkový chod velmi lehko se pohyboval. Nejdříve četl kandidátní listinu, pak četl názvy stran a pak četl čísla na těch kandidátních listinách. To jsme praktikovali také v obecních volbách, a jak se, prosím, agitovalo při obecních volbách? "Volte šestku", "volte trojku", "volte čtyrku"! Co to jest? To jest, prosím, davová bezmyšlenkovitost! Ti voličové již neuvažovali, kdo na těch kandidátních listinách stojí, ti voliči voliti jenom čísla a volili takřka, jako kdyby hráli v loterii. A tato věc se odehrála v Kyjevě, ve vší důslednosti: 50 lidí stačilo, aby utvořili stranu, a mohli předložiti kandidátní listinu, která pak dostala pořadové číslo a mohli prováděti volební akci. Věc pak vypadala tak: město Kyjev bylo rozděleno na 54 volební okresy a mělo 18 stran. Každý volič dostal obálku s 18 čísly. Tak to pokračovalo docela přirozeně. A k čemu kandidátní listiny, když to spraví etiketa, nebo číslo?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP