Sobota 28. února 1920

Kapitalistické státy, opírajíce se o náboženské sankce, odůvodňují privilegia mužů též poukazem na výroky a ustanovení proslulých řeckých státníků. Démosthenův výrok je nejpřiléhavější charakteristikou postavení, jaké žena zaujímá ve státech privilegovaných, a je v plné platnosti přes všechna ustanovení o trestnosti mnohoženství, která platí jen pro nešiky. Démosthenes snížil ženy na pouhé předměty pro mužovo pohodlí, jeho rozkoš a legitimní ženy pro udržení jeho rodu. Platonův zákon rovněž briskně vymezuje povinnost žen příkazem, že žena má od 20 do 40 roků státu roditi.

l Aristoteles, ač byl v tehdejších poměrech přímo revolucionářem svým prohlášením, že žena není otrokyní muže, přece jen smýšlel v základě o ženě stejně nízce, což potvrzuje známým výrokem, že příroda tvoří ženy jen tehdy, když se jí nepodaří stvořiti muže.

V Římě bylo jen zdánlivě líp. Žena jako matka mnoha synů byla sice ctěna. l jako manželka směla se súčastniti zábav a přijímati hosty. Také právnicky byla volnější, směla se před soudem sama hájiti, nebo svědčiti. Ale poněvadž to byly jen úlomky lidského práva a nikoliv rovnoprávnost, poněvadž dcery neměly té ceny jako synové, byla výchova žen úplně zanedbána, takže výhod zákonných nedovedly použíti. Výchova ta omezovala se jen na umění líbiti se a toto úzkoprsé sobectví Římanů zle se jim vymstilo. Následkem špatné výchovy znetvořila se povaha většiny římských žen, staly se marnivými a společně s muži závodily v pohlavní zpustlosti a vše to vyvrcholilo naprostým úpadkem Římanů.

Obhájci výsad pohlaví jsou krvavými dějinami lidstva usvědčeni, že schopnosti mužů samy o sobě k udržení společnosti nestačí, že toho vyžaduje zájem společnosti, aby ženy přinesly do vedení své plus, svou bystrost, schopnost rychlé a správné orientace, kterou mnozí muži tak rádi snižují na pouhý instinkt, a konečně svůj takt a přímočarost.

Obhájci výsad pohlaví uchylují se pak ve své bezradnosti ještě k tak zvaným vědeckým důkazům, jimiž eskamotují proti zrovnoprávnění žen.

Prý sama příroda učinila ženu nerovnocennou muži a je tudíž nesmyslem, dávati jí stejná práva. Těmito důvody bylo v ústavním výboru při projednávání § 106 operováno pány z nesocialistických stran.

Považuji za svou povinnost, poukázati zde v této slavné a jedinečné chvíli na neoprávněnost těchto pavědeckých důvodů.

Z fakta, že zárodečná prodloužená páteř jako památka po našich zvířecích předcích zachovává u ženy o jeden obratel více než u muže, jakož i z vývojového postupu lidského zárodku usuzuje se, že žena je jaksi pozadu ve svém vývoji, neboť zárodek mužský jest s počátku bez pohlaví, pak jeví příznaky pohlaví ženského a další jeho vývoj vyznačuje se určitými rysy mužství.

Leč z fakta, že typ ženský je bližší zárodečným poměrům, nelze konstruovat theorie o psychofysiologické zaostalosti ženy. Neboť není vyloučeno, že pohlaví zárodku je podmíněno životosprávou a duševním stavem matky po dobu jejího těhotenství.

Ostatně na základě těchže embryologických poznatků bylo by možno konstruovat theorie o mravní impotenci mužů.

Lidský zárodek, jak z embryologie známo, prodělává v matčině těle určitá stadia vývoje od buňky až k člověku V posledních měsících vývoje jeví téměř všechny znaky našich zvířecích předků. A jestli ženě zbylo na památku o 1 obratel více, zbyl muži vous na tváři jako zbytek srsti, hrubý hlas, rvavost, krvelačnost, stádnost, která se u mužů projevuje v mnohem značnější míře než harmonická inteligence rozumu, citu a potřeb.

Dalším t. zv. důkazem méněcennosti ženy má býti váha a velikost jejího a mužova mozku.

Ale i tato povrchní libovolná theorie jest moderní psychofysiologii mozku vyvrácena. Vynikající český fysiolog dr. Babák uvádí ve své tělovědě toto: "Otázka poměru velikosti mozku k inteligenci je příliš složitá, než aby se dala dnes řešiti. Zajisté vedle mnohosti hmoty mozkové záleží na jemnosti její stavby - snad větší ještě měrou." Dále uvádí, že: "průměrná váha mozku dospělého muže udává se na 1370 gr, u dospělé ženy na 1240 gr." Hned ale dodává: "Vztah k pohlaví dá se celkem převésti na stav k velikosti těla; průměrně menší tělo ženské má absolutně nižší průměr váhy mozkové."

Z toho ovšem nelze vyvozovati méněcennost ženského intelektu, neboť podle této logiky musil by ston, jehož mozek váží na 4000 gr, nebo velryba se svým 3000 gr těžkým mozkem předstihnouti svými duševními schopnostmi člověka vůbec.

Tedy absolutní váha mozku nemá rozhodujícího vlivu. Spíše váha relativní, t. j. poměr váhy a velikosti mozku k váze a velikosti těla. A tu praví dr. Babák na stránce 881: "Poměrná váha ženského mozku, t. j. vztahovaná na váhu těla ženského, není menší, nýbrž bývá naopak větší než u muže."

Bylo by tudíž pro nás ženy velmi snadným, postaviti theorii o vyvýšenosti ženského pohlaví nad mužským a jistě bychom našly jak v historii, tak i v současné době nadbytek dokladů a velmi přesvědčivých. Ale my toho nečiníme právě proto, že neuznáváme za rozumné, důstojné a lidské, propagovat nějaká nadpráví na základě fysiologických růzností.

Právě proto, že příroda dává nám ženám tolik utrpení, tolik bolestných zkušeností za každou radost, je naše vědomí zodpovědnosti příliš jasné, než abychom připustily podobnou lehkovážnou eskamotáž s pojmy, ať vědeckými nebo mravními.

K jakým bláznivým definicím svádí uznání nadpráví, toho odstrašujícím dokladem jsou výklady P. Möbiuse a Weiningera.

Prvý ve svém dílku "O fysiologické slabomyslnosti ženy" líčí ženu jako bytost, která už svou přirozeností je prolhanou, lstivou, žárlivou, ješitnou, při panování krutou, nespravedlivou a ve všedním životě svárlivou. Planý žvást a klepy působí jí prý nekonečnou radost a jsou sportem v jejím životě.

Ženy inteligentní jsou dle jeho názoru vlastně zrůdami.

Alarmuje lékaře, aby v zájmu lidského pokolení svým vlivem zabránili emancipaci žen a uvědomili si význam a cenu jejich slabomyslnosti. Jedná prý se o zdraví národa a touha ženy po rovnocennosti a volném sebeurčení ohrožuje prý nejen muže, ale i budoucí pokolení. Pro člověka se zdravou logikou a všestrannou životní zkušeností je tento názor prostě nepochopitelným. Neboť Möbius nazývá ženu přírodou určenou vychovatelkou dětí a současně tvrdí, že je v zájmu pokolení, aby tato vychovatelka zůstala tvorem slabomyslným, bez mravným, jehož přirozenou potřebou je žvást a nepostradatelnou a jedinou zbraní lež. Div, že nevolá policii na ty ženy, které se zabývají studiemi, politikou a pod.

Nezabývala bych se velikášskými theoriemi Möbiusovými, ale musím, neboť munice z jeho zbrojnice je posud používána všude tam kde snaha žen po politické a hospodářské rovnoprávnosti je posuzována povrchně a sobecky, bez dostatečných znalostí dějinného vývoje postavení ženy v lidstvu, bez hlubšího pochopení vlivu výjimečné a jednostranné výchovy dívek už od útlého dětství a bez správného pochopení pravého ženství vůbec. Nad jiné jasným dokladem, že psychologii ženy nemůže vystihnouti muž zatížený velikášstvím svého pohlaví, je Weiningerovo dílo "Geschlecht und Charakter".

Prvním a základním jeho omylem je domněnka, jako by emancipace ženy znamenala napodobování muže. Píše o tom takto: "Podkladem ženské emancipace je vůle ženy, býti vnitřně rovnocennou muži, dospěti jeho duchovní i mravní volnosti, osvojit si jeho zájmy a tvůrčí síly."

Omyl této definice je obsažen v její přílišné domýšlivosti. Věc se má zcela jinak. Uvědomělá žena touží především po hmotném i duševním, zejména však po citovém osvobození od muže. Touží po svém vlastním, osobitém životě, po volném sebeurčení, chce jíti životem neodvisle a v muži přeje si pozdraviti svého kamaráda, svou lásku třeba, ale nikdy domýšlivého protektora nebo sobeckého pána. Neboť duchovní a mravní volnost, o které se Weininger zmiňuje, jest prozatím dalekým ideálem lidstva, ale naprosto nebyla, není a nebude výjimečnou vlastností mužského pohlaví. Zájmy mužů a žen jsou společné, ale mohou býti také protichůdné. A tvůrčí síla dříme v každém jedinci bez ohledu na pohlavní příslušnost, jen jest nutno, aby společnost dala jedinci vedle pevné mravní základny také možnost, aby tvůrčí síla v něm nezakrněla a uplatnila se v plném rozsahu.

Kdyby odpůrci rovnoprávnosti žen byli dost svědomití a čerpali také z odborné literatury emancipovaných, tu by správné rozřešeni ženské otázky nebylo tak nesnadným. Ukázalo by se, že prostě nemá být ženské otázky, že každá otázka je především lidskou otázkou.

Nutno uvážiti okolnosti, za jakých ženská otázka vznikla a pronikla v plné síle.

Bylo to koncem 18. století, kdy ženy následkem válek byly nuceny domáhati se s krajním úsilím práva na práci a na školské vzdělání, potřebné k uhájení existence. Podobný stav, jenže ve větších rozměrech, máme i dnes. Statisíce žen tonou v nejkrutší bídě, statisíce chvějí se o svou beztak ubohou existenci. Veřejně zde žaluji jejich jménem na bezohlednost, s jakou jsou vytlačovány ze svých míst a ožebračovány, vháněny přímo na ulici, v bahno prostituce. Bylo to za ministra železnic pana Zahradníka, kdy byly konduktorky v pravém slova smyslu na hodinu vyhozeny na ulici - bez ohledu - a slitování. Na jejich protesty a prosby dostalo se jim ještě urážek. Tentýž osud potkat konduktorky elektrických pouličních drah pražských. Podařilo se nám tehdy jen některé zachrániti před nejhoršími důsledky nelidského, bezohledného jednání železničních správ i elektrických podniků pražských. Jednání to bude věčnou ostudou těch, kteří zavinili krutou, beznadějnou situaci rodin, které závisí na výdělku vyhozených. To byl vděk za to, že ujaly se práce v nejhorších dobách, kdy povinnost průvodčích vlaků neb elektrických vozů byla nejobtížnější a nejnamáhavější. Nemine jednoho týdne, aby nepřišly k nám ženy ze všech možných oborů práce se stížnostmi, že jsou zbavovány všech lépe placených a lehčích prací. Ale nejen to. Zcela proti zákonu byly učiněny pokusy o stanovení o 20 % menšího platu úřednicím v kovoprůmyslu při stejné kvalifikaci s muži. Jak ubohé jsou platy učitelek mateřských škol, uvedla jsem ve svém návrhu pro úpravu jejich poměrů. Jaké křivdy dějí se učitelkám při obsazování ředitelských míst na dívčích školách, uvedla v příslušném návrhu sestra Zeminová. Mohla bych pokračovati do nekonečna. Ať se obrátíte kamkoli, namnoze setkáte se s prušáckým duchem domýšlivosti, vyžadujícím nadpráví nad ženou. A poněvadž dnes nelze ženám spoléhati na muže jako živitele, naopak velká část žen záhy z mládí stává se jedinou podporou starých rodičů, nedospělých sourozenců nebo později vlastních nedospělých dětí v případě úmrtí, nemoci nebo také nesvědomitosti otce, stávají se poměry zoufalými a neudržitelnými. A tu povstává ženská otázka opět v celé své mohutnosti proti hrubému násilí, které upírá ženě právo na práci, na stejný plat za stejnou práci a tím i právo na poctivý zdravý život. Naše práce v Národním shromáždění záleží ponejvíce v horečné snaze, napraviti všechna ta nejkřiklavější bezpráví, kterých se starý režim na ženách dopouštěl, a bdíti nad tím, aby nová zákonná ustanovení neodporovala základním zákonům, jimiž má býti rovnoprávnost žen zaručena. Proto nemá nikdo práva, vytýkati zejména nám socialistkám, že jsme zde nedělaly nějakých ohromujících věcí. Velikost a význam politické práce žen nebude nikdy záležeti v politickém humbuku a sensacích, nýbrž v soustavné práci, ať již pro praktické uplatnění politického a hospodářského zrovnoprávnění, nebo v otázkách zdravotnických, kulturních atd. Stopy svědomitosti a opravdovosti ženských pracovnic najdete všude, v každém oboru práce, v kterékoli zemi a v kterémkoli věku. A uvědomíte-li si výsledky veřejného působení žen za poměrně krátkou dobu od 17. stol., kdy muži svými předsudky ode dávna nahromadili překážku za překážkou a to nejen ve spisech, v rozhodujících kruzích kulturních a politických, ale i v kancelářích, dílnách ba i v nejužším kruhu rodiny, pak ani jediný, logicky usuzující člověk nemůže odepříti úcty vážné snaze žen a musí jim přiznati všechny ony základní vlastnosti a schopnosti celého člověka.

Lituji velmi, že nemohu pro krátce vymezený čas podati důkazy rovnocennosti žen s muži v oblastech prací jak vědeckých, tak sociálně politických.

Budiž mi dovoleno, abych alespoň letmo se zmínila o paní Marii von Lewen, vynikající mathematičce z druhé poloviny XVII. století, která svými přesnými výpočty pohybu planet poskytla Kepplerovi základ pro stanovení jeho zákonů.

Paní Pamelac Blauch Lefevre začala v polovině minulého století řešiti problém dobývání dusíku ze vzduchu. Roku 1859 patentovala v Anglii zdokonalení výroby kyseliny dusičné a její použití ku výrobě umělých solí slučováním prvků atmosférického vzduchu pomocí elektrického proudu. Dala tím základ k výrobě kyseliny dusičné ze vzdušného dusíku, což má velký národohospodářský význam. Této kyseliny používá se totiž k výrobě soli kyseliny dusičné, která je nezbytnou živinou našich rostlinných kultur, a které se užívá též k výrobě dynamitu, nitroglycerinu, střelné bavlny a také k výrobě aromatických látek.

Současnicí Lefevrové byla proslulá naturfilosofka Klementina Royerová, která pro svou opravdovost a přímost nebyla sice osobně oblíbena, ale jako vědátorka byla svými mužskými kolegy velice respektována. Jako naturfilosofka projevila geniální předvídavost. Jak ve svém díle "Nové základy přírodní filosofie", tak i v předmluvě k překladu Darwinova "Vzniku druhů", ve které už v roce 1862, tedy o 10 let dříve než sám Darwin, označuje mravní a sociální důsledky vývojového principu.

Historie vědecké činnosti žen je zřejmým dokladem vnitřní neodvislosti ženy. Vystupuje vedle muže jako jeho rovnocenná kolegyně, tvoříc samostatně vědecké hypothesy, dokazujíc je experimenty. Objevuje, vynalézá, při tom je však tak důvěřivá ve své ušlechtilosti, že nepomýšlí na to, zabezpečiti své osobnosti zásluhy, které jí patří a které by její jméno měly učiniti nesmrtelným.

Takovým je případ objevitelky polonia a radia - paní Curieové. Docent fysikální chemie polytechnického ústavu v Rize dr. Centuerszwer vydal roku 1914 spisek "Radium a radioaktivita", ve kterém s respektem odborníka píše o hypothesáeh pí. Curieové, založených na experimentálních pokusech, které konala a jichž se účastnil její muž. Předpokládala, že neobmezené světelné vyzařování uranových solí jest projeven nějakého neznámého prvku, což bylo potvrzeno, objevila dva: polonium, nazvaný tak ku cti objevitelky dle její vlasti, druhý radium.

Četné pokusy učinily z paní Curieové, jejího chotě a ostatních spolupracovníků mučedníky vědy. Neboť těžce hojitelné rány na rukou a vypadávání vlasů jsou případy lehčího rázu. Usuzuje se, že právě svou všedností hluboce tragická smrt Curieova byla zaviněna nervovým vysílením, které vždy následuje po pokusech s radiem. Byl přejet vozem.

A tragika paní Curieové jest ta: Ačkoli předpoklady i objevy byly čistě její, jsou zcela bezdůvodně, z pouhé pohodlnosti, připisovány Curiemu.

Uvážíme-li, že dle anglické statistiky z r. 1913 ročně přes 6.000 vynálezů a objevů pochází od žen, musí nám býti záhadou, proč není o jménech jejich takřka potuchy, zatím co zprávy o sebe podřadnějších objevech mužů prolétnou celým světem.

Typickým jest případ paní ldy Böhmové z Gröby nad Labem. Rovněž v r. 1912 vynalezla střelný prach, který po výbuchu vyvozuje omamující plyny, jimiž lze na 7-8 km uspati tisíce mužů a učiniti je tak bez krvavé řeže neschopnými boje. Pruské ministerstvo války učinilo s vynálezem paní Böhmové zkoušky, které se osvědčily. Ve světové válce používaly tohoto způsobu všechny válčící státy - ovšem že jej poněkud "zdokonalily", takže uspávaly své protivníky na věky.

Vynález paní Böhmové není zrovna z těch, na které bychom my ženy byly příliš hrdy. Ale nechť slouží i on jako důkaz rovnocennosti ženského intelektu s mužským i jako důkaz, jak najednou se jméno ženy od jejího díla ztratí. Já jsem od té doby četla často o vynálezu tohoto prachu bezdýmného a omamného, nikdy ale v souvislosti s jeho vynálezkyní, nýbrž vždy byl označován někdo z mužů za objevitele. A tak i v politice, neb v dějinách vůbec mnohá významná událost měla svůj vznik v hlavě a činech ženy. Neprávem je ženám zásluha odnímána, jako by ubylo věci té na významu přiznáním pravého původu. Bylo a jest příliš mnoho křivd, a velmi bolestných mnohdy, než aby mohly být kdy zapomenuty. Pravda, my budeme míti zákony, které naši rovnoprávnost zajistí, ale my jsme si plně vědomy, že to, co je psáno, musíme každým dnen znovu dobývati a teprve tímto úporným zápasem že snad časem převychováme ty, kteří dílo svobody dnes nechápou a kazí.

Kus práce máme za sebou, další nás čeká. A v tuto slavnou chvíli posílám ženám všech vrstev u nás a ženám všech národů za hranicemi pozdrav a výzvu: Semkněte se ještě úžeji kolem praporu socialismu a dočkáte se plného zadostiučinění. Pomněte, že vítězství socialismu přináší ženám právo a vrací jim důstojnost lidskou, kterou jim nábožensko-kapitalistický řád po tisíciletí ku škodě celého lidstva odepíral. Neboť socialismus mění od základu poměr jedincův ke společnosti, ruší všecka nadpráví jako škodlivá a rozvratná, ukládá každému zdravému a dospělému jedinci povinnosti k celku.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP