Sobota 28. února 1920

Ale velmi rád bych, kdybychom my všichni trochu více hleděli do budoucna. Zatím ukazuje zpráva ústavního výboru, že žijeme dosud v době šílených záchvatů. Na příklad výrok páně zpravodajů o autonomii zemské ukazuje, že do budoucna příliš nehledí. "Dřívější korunní země prý byly nevhodnými správními celky. V Rakousku byla nám zemská autonomie tam, kde jsme měli většinu, vítanou ochranou naší národnosti. Ale dnes tento moment schází." Není nezajímavo, s tímto chladným soudem zpravodajovým srovnati vřelejší výrok zpravodaje o návrhu zákona na zřízení žup. Tento praví: "Samospráva v našem starém slova smyslu vykonala svůj úkol celkem skvěle a bude v historii vždy pamatováno její činnosti a úspěchů." Oba zpravodajové parafrasují výrok o mouřenínu, který vykonal svou povinnost a může jíti. Ale je-li nesporno, že svoji povinnost vykonal, jest mnohem spornější, může-li beze škody odejíti. Opravdu, že nepotřebujeme ochrany? A země právě dnes, kdy byla zbavena tísnivého tlaku feudálního, stala by se zbytečnou? Bylo jí nutno vzíti ne pouze legislativní, nýbrž také správní pravomoc? O tom jsou různá mínění. Zpravodajové v Praze říkají ano, dobří naši lidé v ohroženém území říkají ne. (Tak jest.) Ze zprávy pana zpravodaje o župním řízení vyjímám ještě detail na stránce 28.: "okleštění samosprávy, zejména zemské, by bylo znamenalo citelné posílení centralismu vídeňského, který, nalézaje v závislém úřednictvu výborné nástroje, by byl podle známých zkušeností vystupoval přímo i zakrytě proti českému národu." Ku podivu, že neuvažuje pan zpravodaj o důsledcích okleštění zemské samosprávy ve prospěch separatismu německého, ve prospěch krajů německých, neboť tento citát možno parafrasovati: "Separatismus německý, nalézaje v závislém úřednictvu výborné nástroje a" - dodávám - "vyzbrojen značnou a nebezpečnou kompetencí, by podle známých zkušeností vystupoval přímo i zakrytě proti českému národu a, dodávám, jednotnosti českého státu", leda že by mu v tom zabránil energicky náš pan předseda ministerstva kolega Tusar, který účastníky menšinového sjezdu ovšem prohlašuje za kverulanty, anebo neméně energický jeho nástupce.

Panu zpravodaji ústavní listiny tak se zalíbilo v župách, že vidí ve vládním dnešním návrhu kaňku jedinou, totiž župní svazy. Znepokojuje jej chmurná myšlenka, že na Slovensku, kdyby volby nedopadly, jak by si přál, mohlo by dojíti k projevům, jež by ohrožovaly jednotu, anebo dokonce i celistvost republiky. Není v mé moci, prorokovati výsledek volební, ale tolik bych si troufal říci: Budeme-li provozovati politiku, kterou doporučuje a provádí pan dr. Bouček, budeme-li přehlížeti odlišný vývoj Slovenska, jeho zvláštní způsob myšlení a cítění, budeme-li vyvolávati zbytečné konflikty a komplikovati svoji těžkou situaci ještě extravagancemi, pak mohli bychom se opravdu nadíti, že výsledek volby nepotěší ani nás, ani pana dra Boučka. Nebude to ovšem vinou Slovenska, ale vinou naší. Ale dnes jest konečně nutno, mysliti vážně o úkolech doby nejbližší. Nemůžeme, tuším, bez ohrožení celého státního vývoje vésti současnou kampaň proti Maďarům, Němcům a sesíleným slovenským autonomistům. Mohli bychom pak prohráti na všech frontách. Nutno tudíž, abychom i v zákonech i v řečích neztěžovali vývoj na Slovensku, neboť se Slováky můžeme a musíme se najíti, ale s Němci a Maďary, na dlouho aspoň, nebude možno se sejíti.

Doporučoval bych tudíž panu zpravodaji více taktu a hlavně více lásky. Snad za toto mé mínění mne nazve pan zpravodaj reakcionářem. Jsem jen konservativec, - přiznám- ale jen ve směru jednom: chci zachovati republiku. (Výborně! Potlesk.) Spíše můžeme nechati chybovati Slováky, než se sami dopouštěti chyb vůči nim. V pravé chvíli býti pevnými, v pravé chvíli býti ústupnými! Pevnost, která přišla pozdě, je stejně nebezpečná, jako ústupek, který přišel příliš pozdě. Pomáháme-li Slovákům, nečekejme dočasný dík. Je to splátka za Kollára, jehož dali našemu probuzení. (Výborně!) Vyřídíme-li správně problém slovenský při budování této ústavy, najdeme-li cestu k dohodě mezi sebou, ozdraví-li naše vnitřní národní poměry, s mnohem větším klidem můžeme se zabývati občany jiného jazyka, jiné národnosti, jiné rasy, jež nazval pan zpravodaj menšinami. Konstatuji, že v něčem ulpěla předloha až otrocky na původním znění mírové smlouvy: při slově "officielle", ale naproti tomu tam, kde by se to snad dotklo Němců, na textu smlouvy mírové netrvali.

Při kapitole o ochraně menšin našel pan zpravodaj vroucí tony, u něho nezvyklé. V tištěné zprávě akcentuje zvláště, že nadpis 6. hlavy ústavní listiny vědomě mluví o menšinách národních a nikoli národnostních. Ponechávám odpovědnost za toto stanovisko panu zpravodajovi. Konstatuji ovšem, že menšiny, o nichž mluvil tak vřele, jsou cizí menšiny. Ale krajské řízení, které chce odhlasovati Národní shromáždění, tvoří také české menšiny, a přece tito občané naší rassy, našeho jazyka trpí dosud, jako trpěli dříve a trpí mnohem více nežli dříve trpěli. Bylo snad kruté trpět pod vládou rakouskou, ale je krutější trpět pod vládou československou. (Výborně! Tak jest!) Tito dobří Češi pozvedli svůj hlas, aby nás varovali před ukvapeností v otázce jazykového zákona, zřízení župního a odstranění zemí. Nepřeslechněte toho hlasu. S našimi krajany na ohrožené půdě, ať tomu chceme či nikoli, stojí a padá stát československý. (Výborně!) Zde není možno udržeti místo. Můžeme postupovati, můžeme couvati, ale není třetího. Zpravodaj nemá vroucnějšího přání, než aby k výroku, který Masaryk učinil ve svém slavném prvním poselství: "V našich zemích nesmí býti žádného znásilňování", každý Čechoslovák s plnou oprávněností mohl dodati: "A není ho". Skutečně nemůže toho Čechoslovák říci, dokud není školních místností pro české děti, dokud pro naše lidi v ohroženém území není česky mluvícího a rozumějícího úředníka. Vskutku nemůže toho Čechoslovák říci, pokud Němci v Praze mají dvě zemská divadla, my jedno, dokud se nedostalo práva české universitě v Praze. Humanita, která dává cizím a bere svým, je velmi podivná a nebezpečná humanita. (Výborně! Potlesk. Posl. Zeminová: Pryč s Masarykem, ať žije Kramář!) Prosím, vážená kolegyně, aby se nemluvilo o osobách, nýbrž o věci.

Místopředseda Udržal (zvoní): Prosím, aby president republiky nebyl vtahován do debaty!

Posl. Dyk (pokračuje): Navazuje na předlohu o volebním řádu, nemohu než protestovati v zájmu našich menšin proti zanedbání nejprimitivnější povinnosti naší republiky, provésti dříve sčítání, jak je navrhoval náš bývalý klubovní kolega básník Machar. Výsledky sčítání z roku 1910 ne pouze, že jsou zastaralé a nemohou býti substrátem řádného zákona, nýbrž nebyly nikdy dříve ani za Rakouska uznávány národem, který odmítal záludnost, "řeči obcovací", poněvadž znal cíl a způsob zjišťování této obcovací řeči. Ale oficiosní sdělení, publikujíc předlohu vládní, zcela klidně při rozdělení žup neužívá termínu, dle sčítání lidu z roku 1910 je tolik a tolik lidí s obcovací řečí českou či německou, nýbrž ve svém výkladu píše: Češi a Němci. Ježto pravděpodobně přes strašné důsledky války jsou značné rozdíly a korektury v náš prospěch, dala se zbytečně do ruky Němcům nebezpečná zbraň. Budou křičeti o násilných a vadných volbách, jež zvrátily poměr vládou dříve uznaný v jejich neprospěch. Toho jsme se mohli uvarovati. Bylo by lépe bývalo, kdybychom při všech svých cifrách měli záruku správnosti. Té záruky my nemáme; nechtějíce křivditi Němcům, poškozujeme posléze sami sebe. oni se dobře již o sebe postarají, kdežto my opomíjíme se starati o zájmy vlastní a nechtějíce dělati volební geometrii proti Němcům, děláme tuto geometrii proti Praze. Kéž by kdy tolik pozornosti a ohledu, tolik citu pro spravedlnost, kolik jí prokazují někteří z nás vůči Němcům, prokázali vůči vlastním rodákům, kteří nejsou zcela jejich mínění! Jak krásněji a jak zdravěji dýchalo by se v Čechách! A pravděpodobně bude nutno, aby k tomu došlo.

Pan dr. Meissner sám prohlásil, že nic jiného nezbude, než jíti spolu. Ovšem nebudeme moci jíti spolu, bude-li se mluviti tak, jako zahájil svou řeč kolega Stivín, který s velikým pathosem vinil nás, že hrozíme ulicí. S plným vědomím odpovědnosti odmítám tento výrok, my jsme ulicí nikdy nehrozili a nehrozíme, (Hluk na levici.) ale také si jí nedáme hroziti. (Výborně!) Prosil bych o trochu více klidu. Opakuji slova, jež jsem řekl nedávno: Nezapomeňme, že ruku, kterou proti sobě zdviháme, budeme nuceni si podat!

Jest mou povinností, zmíniti se v této speciální debatě o pozměňovacích návrzích. K § 5. zák. o ústavní listině navrhujeme odchylné znění. Motivujeme je takto: Barvy navrhované jsou barvy holandské a americké, chceme dále zachovat v spojení s barvou modrou starou zemskou barvu bíločervenou. V § 20 činíme pozměňovací návrh, poněvadž nechceme, aby byly zhoršeny dnešní poměry pro úřednictvo nestátní. Přecházím k § 33., navrhujeme: K vypovědění války, ke změně této ústavní listiny a jejích součástí jest třeba 3/5 většiny všech členů v každé sněmovně. Klub vzhledem k paragrafu tomuto a § 64. podal pozměňovací návrhy s plným vědomím, že se zneužije našeho upozornění ke štvanicím. Vykonáme přes to povinnost. Tomuto nebezpečí nezabraňují pacifistická resoluce výkonného výboru, tyto neodstraní možnosti válek, jak jsme měli příležitost viděti, těmi lze jen zastrašiti ministry Národní obrany. Přemnoho dobrých českých hochů odpykalo toto poznání životem.

Pan zpravodaj citoval Palackého. Také já činím tak; prosím, zde první citát při příležitosti § 33: "Co Čechy státem jsou, vždy zápasiti jim bylo, aby zachránily svoji národnost, neznajíc skoro jiných válek, než jaké jim bylo vésti na obranu její; choutek výbojných samy nikdy nechovaly, ale nesčíslněkrát bylo jim odrážeti je." ("Slovo o národnosti" 1868.) Co bylo, nechceme aby bylo, ale může to býti a uvažme nyní důsledky citovaných paragrafů, které by znemožnily nutné vypovědění války a uvedly v pochybnost, je-li ústavně přípustno prohlášení válečného stavu presidentem, a umožnily rozrušení armády živly státně nespolehlivými. Doporučuji tudíž z těchto důvodů státních,

vnitřních i také zahraničních přijetí návrhu pozměňovacího. Pro § 56. 2. odstavec navrhujeme znění toto: "Za presidenta může býti volen státní občan Československé republiky, který jest volitelný do sněmovny poslanecké a dosáhl roku 45."

Zdá se nám, že věk 35 tet jest příliš nízký a že je stupnice, která by měla odlišiti věk pasivní způsobilosti pro poslaneckou sněmovnu, pro senát a pro presidenta republiky, dělena ne logicky. Vždyť občan republiky, který by měl podmínku volby presidentem, po projití svého presidentství, nemohl by býti ani volen do senátu. Jest to anomálie stejná jako ustanovení § 14. a 15., dle něhož rozpětí mezi aktivním právem do sněmovny poslanecké a do senátu se navrhuje 5 let, ale rozpětí práva pasivního jest 15 let. Není v tom logiky, není v tom důvodů věcných. Zákony ústavní nemají se šíti na lidi a strany, nemají se tvořiti pro přítomnost, ale mají se šíti na národy, na státy, mají se tvořiti pro věčnost. Vím, že gerontokracie může býti časem zlem. Balzac napsal o tom v "La revue Parisienne" krvavou studii, kteráž jest literární, politický i lidský dokument pro Francii v letech 30tých minulého století. Ale musíme vzíti v úvahu, že právě tato gerontokracie měla své důvody. Poukazujeme-li na Napoleona, který v časném věku ujal se řízení státu, nezapomeňme uvážiti, že tato gerontokracie, jejíž tíhu cítil Balzac, přišla snad proto, že byl před tím Napoleon.

§ 57 znemožňoval by zdržování volby z důvodů, jež označil p. dr. Kramář za vyděračnou politiku. Dávati této vyděračné politice určité výhodné možnosti, nezdá se nám státu prospěšné. Doporučujeme tudíž přijetí našeho návrhu pozměňovacího: President budiž volen nadpoloviční většinou.

K paragrafu 121: Navrhujeme dále vypuštění zbytečného slova: svědomí.

Docházím k závěru. Jsem nucen zabývati se ještě konstrukcí páně zpravodajovou: "Veliká idea spravedlnosti musí pronikati zákon. Jda za touto ideou, Masaryk dobyl nám naší samostatnosti, jen když za ní půjdeme stále, udržíme ji." Pan president, který dal v prvém svém opravdu památném poselství tak krásný výraz spravedlivých díků všem, kdož za hranicemi i doma spolubojovali za stejnou věc, nerad asi četl tento pasus, k němuž bych já pouze poznamenal: že chceme spravedlnost my všichni. Ale naše pojetí spravedlnosti jest, že neprávem našemu národu dějiny daly Bílou Horu za to, že jsme dali dějinám Husa. Naše pojetí spravedlnosti bylo, že tyto dějiny dlužný jsou náhradu národu, který zahájil boj za volnost přesvědčení a ztratil v něm národní volnost, Naše pojetí spravedlnosti bylo a je: restituce Bílé Hory, to jest národní stát. ldea této spravedlnosti vedla nás k pracím a obětem. Ve dnech našich strastí zněl nám verš Kolárův "k rozkydaným Slávům": "Buďte aneb všecko aneb ničím."

Stát národní neznamenal pro nás útisk cizích, ale posilu svých. Palacký, který byl muž a politik spravedlivý, ale také houževnatý, tuhý bojovník za národní právo, cituji podruhé pravil význačná slova: "Ať se chováme tedy již jakkoli, každé přání a každá snaha ani trvání naše jest jim (Němcům) překážkou." Za tísnivých a těžkých dob byl Palacký dosti pevný, aby prohlásil za národní sebevraždu, kdybychom se vzdali boje za samostatnost. Chce se, tak - praví, abychom nastoupili na cestu, odkud není návratu ani z mrtvých vstání - a praví: "Pokud já znám úmysly ohromné většiny krajanů svých, mohu říci, že dobrovolně oni tam nikdy nepůjdou."

V této dějinné chvíli dovoluji si citovati tento výrok Pálackého. Velmi dobře se hodí na chvíli přítomnou. Pan zpravodaj hledal v Palackém a právem našel v něm smysl pro právo, spravedlnost a mravní ryzost. Ale čeho v něm nenalezl a čeho snad ani nehledal, je nezlomná, v nejzoufalejší době Sedanu, úcty a věčných díků hodná víra, víra v státní poslání národa, ve velikou jeho budoucnost, v český stát, v Slovanstvo. Kmet viděl pád fundamentálek a všemocné říše a nebál se. Toho ducha zvláště by však bylo třeba zalekaným, vrtošivým, "šíleným záchvatům" chvíle se přizpůsobujícím současníkům našim. A také bylo by třeba zamysliti se nad posledním mým citátem z Palackého, nad hořkými slovy starce, doznávajícího politické omyly přešlých mužných let. A jaký že byl omyl Palackého? "Důvěra v lidskost a lásku Němců ke spravedlnosti" - Palacký se táže: "Kdo za to pozdvihne na mne první kámen?" Kamene nepozvedneme, ale trváme, že z omylů dědů mají se vnukové učiti. (Výborně! Potlesk.)

Předseda: Slovo má dále kol. Landová-Stychová.

Posl. Landová-Stychová: Vážené shromáždění! Hlava pátá v naší ústavní listině, obsahující "Práva a svobody jakož i povinnosti občanské", začíná § 10. Tento zaručuje rovnost všech před zákonem tím, že výslovně praví: "Výsady pohlaví rodu a povolání se neuznávají." Mne jako socialistku nijak nepřekvapilo, že se stran nesocialistických byly činěny námitky zejména proti rovnosti žen s muži a že jen energii stran socialistických můžeme my ženy děkovati, jestliže zásady rovnosti pohlaví došly v ústavě naší jistého zabezpečení. Vzpomínám tu mimoděk boje o první mandát ženský poslanecký, který byl na Mladoboleslavsku vyhrán socialisty proti kandidátům bývalé strany mladočeské. Co tím chci říci? Že socialisté považovali vždycky rovnoprávnost žen za samozřejmost, že požadavek zrovnoprávnění žen byl tradicí socialistických stran a že tam, kde šlo o vítězství této rovnoprávnosti žen s muži, dovedli socialisté obětovati i zájem svých stran. V boji o zastoupení žen v původním Národním výboru, který byl zárodkem nynějšího Národního shromáždění, v boji, který jsme my československé socialistky rozvířily, poněvadž jsme předvídaly ohromný význam Národního výboru, v tomto boji nalezly jsme zase podpory socialistů v jejich solidaritě v tom, že se za nás postavili a svým energickým vystoupením donutili i jiné strany, aby akceptovaly naše požadavky. Samozřejmě jenom strana lidová zůstala věrna svému programu a svým zásadám, a neakceptovala náš požadavek rovnoprávnosti a nevyslala do Národního shromáždění ze svého středu zástupkyni žen.

Víme, o co se vlastně opírají nesocialisté, o co opírají svůj odpor proti zrovnoprávnění žen. Velmi jasně vyjádřili se o tom švýcarští konservativci z kantonu curyšského a basilejského ve svých provoláních proti politickému zrovnoprávnění žen. Uváděli toto: "Jednání ženy řídí se pouze citem, kdežto u muže prý rozhoduje jedině a správně rozum. S ethického stanoviska jest prý nepřípustno, aby žena se svým jemnějším organismem a s bohatším duševním fondem súčastnila se vřavy politického zápasu."

Toto sentimentální povídání jest pokrytecké, neboť jest skutečností tisíckráte vyvráceno, a není tudíž stanoviskem, nýbrž - mírně řečeno - naivností a také by bylo nemělo vůbec úspěchu, poněvadž každý poctivý a nepředpojatý člověk si přeje, aby způsob vedení politických zápasů byl úměrným kulturní úrovni národa. Bohatší duševní fond, který dle švýcarských "svobodomyslných" a "demokratických" zpátečníků jest u ženy překážkou v účasti na veřejné činnosti, dle názorů socialistů má býti vlastností, která podmiňuje tuto účast. Proto také nebyly tyto důvody příčinou neúspěchu požadavků švýcarských socialistů, nýbrž apel na sobectví a požitkářství Švýcaráků. Na křiklavých nárožních plakátech, v letácích i na řečnických tribunách hrozili konservativci, jak to bude vypadati, až budou ženy spolurozhodovat. Mají prý ve svém programu boj proti alkoholismu, kuřáctví, karbanu, prostituci a podobným důsledkům klerikálně-kapitalistických řádů a výchovy. Sobečtí Švýcaráci lekli se možnosti, že by jejich požitkářství v zájmu zdravého budoucího pokolení a v zájmu zvýšení úrovně rodinného života bylo omezeno, a to byl ten jediný a pravý důvod, proč v curyšském kantonu zamítlo předlohu kantonální vlády 88.000 hlasů proti 21.000 a v kantonu basilejském 12.000 hlasů proti 6000. A tento fakt jest jedním z nesčetných dokladů, že o nějaké celkové rozumové převaze mužů nelze vůbec mluviti, spíše naopak. Vezměte studie anthropologů, ethnografů, archeologů, historiků, vezměte dějiny filosofie, umění a dějiny věd přírodních, všude naleznete hluboké stopy seriosní účasti žen. Pracovaly, nedbajíce překážek, které jim předsudky kladly v cestu. Vyvíjely úžasnou energii přes to, že jejich práce nebyla doceněna, nebo prostě ignorována, aby po jistém období se stala kořistí uchvatitele, který pak na ní založí svou slávu a velikost.

Chytráctví a násilí vítězilo až dosud zpravidla nad pravdou a právem. Nábožensko-kapitalistické řády dávaly k tomu právní podklad. Sankcionovaly dravost jako projev síly, ušlechtilost jako důkaz slabosti a nemohoucnosti. Ale socialista, pánové, má jiný pojem o síle, základně odlišný. To se právě projevuje zde během debaty o ústavě. Projevem síly je mu sebekázeň, rozvaha, solidarita, vytrvalost a odvaha. Bezohledná dravost jest projevem zbabělosti, úzkoprsé sobectví, ať se projevuje jakkoli, jest příznakem duševní méněcennosti. A následky toho jsou tak truchlivé. Proto socialista uvědomělý, vytříbený nechce, aby se historie opakovala do nekonečna. Proto nechce navazovat na staré řády, usiluje o vytvoření nových, jejichž podkladem není náboženství, nýbrž spravedlnost, rovnoprávnost. A tu mají ženy přirozeně nejvyšší zájem na tom, aby tato idea pronikla ústavu a všechen právní řád nejen našeho vlastního, ale všech států vůbec.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP