A já myslím, že nejen strany, nýbrž
i republika prohrála svou věc. Pánové,
tento senát dle mého soudu bude mrtvě narozeným
děckem, ne proto, že by nebyl schopen práce,
ale poněvadž nebude míti v žádné
vrstvě společenské opory ani sympatií.
Dělnictvo ho bude pokládati za sbor, který
mu byl vnucen, měšťanstvo za sbor toho druhu,
jak o něm zde včera jménem národní
demokracie bylo promluveno. Tedy myslím, že senát
nebude míti žádné velké budoucnosti
a že přijdou doby, kdy budeme se vážně
otázkou jeho zrušení zabývati, poněvadž
v této ústavě otázka jedné
neb dvojí sněmovny nijak rozřešena není.
K otázce práva volebního do senátu
bych měl připomínku k panu řečníku
národ. demokracie, že hranice 25 nebo 30 let není
otázkou tak kardinální. V Americe jest
volební právo do senátu uděláno
již od 21 roků. Bylo zde uváděno ještě
jedno stanovisko a sice stanovisko strany československých
socialistů. To jest otázka zřízení
tak zvaného hospodářského parlamentu.
Strana československých socialistů, má
tento požadavek ve svém programu, ale mám dojem,
že tento požadavek při jednání
o ústavě velmi chabě hájila. Kdyby
byla tuto otázku rozvinula v celé šíři,
tak jak to program její obsahuje, byli bychom možná
blíže řešení této věci,
anebo bychom alespoň měli ujasněno, oč
zde vlastně běží. Jest to systém,
který doporučoval již před 15 lety belgický
socialista Vanderwelde a který nyní po válce
velmi zajímavě odůvodňoval ve své
přednášce v Luzernu vůdce socialistů
Troelstra, který mluvil o úpadku parlamentarismu,
o jeho příčinách a dovolával
se toho, aby byly takové hospodářské
parlamenty zřizovány.
Troelstra představuje si věc tak, že by byla
zařízena organisace, která by existovala
vedle politického parlamentu a sestavena by byla ze zástupců
určitých odborových organisací. Měla
by za úkol, od politického parlamentu přejímati
zákony sociální a hospodářské
ve velkých základních rysech a pracovati
na jejich detailech. Měla by vykonávati také
dozor nad prováděním těchto zákonů
a vedle toho by parlament hospodářský dával
politickému parlamentu nové podněty pro sociální
a hospodářské zákonodárství.
Rovněž by mohl dávati určité
žádoucí podněty a informace v otázkách
daňových. Myslím, že i to by bylo možno
zde uvážiti, aby spravoval tento parlament nejen hospodářské
podniky státní, nýbrž aby byl i regulátorem
a organisátorem výroby v celém státě.
To jsou věci, které v poslední době
vstupují do stadia prvních pokusů ve Francii,
kde právě syndikalistické organisace vytvořily
ústřední hospodářskou radu
práce, v níž jsou zastoupeny organisace
dělnické, techničtí úředníci
průmyslových podniků, dále konsumní
a výrobní dělnická družstva,
pak úřednictvo vůbec, a tato ústřední
hospodářská rada práce ve Francii
má míti za úkol, připravovati reorganisaci,
resp. novou organisaci hospodářského života
v poválečné Francii. Něco obdobného
s velkým zdarem se osvědčilo v Rusku.
Já myslím, že u nás tato konstrukce
je ještě dosti vzdálená svému
uskutečnění, poněvadž bude třeba
si ten celý problém ujasniti; bude třeba
v každém státě řešiti
ho na docela jiných základech, ale zřízení
tohoto kompromisního senátu bude překážeti
zřízení hospodářského
parlamentu, který u nás snad brzy poměry
si budou vynucovati.
Bylo zde mluveno také velmi mnoho o závazných
kandidátních listinách. Vytkl bych vázaným
listinám jednu věc, a sice to, že, když
jsme přistoupili na závazné listiny, bylo
by bývalo demokratické, kdybychom současně
přistoupili na zkrácení legislativního
období na tři roky. Tím by se jistě
mnoho námitek, které proti závazným
listinám jsou uváděny, oslabilo. Ale já
nesdílím obav, které zde byly včera
velmi obšírně uváděny, naopak
bych upozornil na důsledky toho, kdyby se bez nějakých
zvláštních opatření měl
připustiti systém t. zv. panašování.
Nejde tu u nás v republice jen o to, že by snad
některé politické strany intrikou, totiž
komandováním svých voličů mohly
dekapitovati kandidátní listiny jiných politických
stran, nýbrž u nás v republice má
tato věc dosah daleko větší. Nám
by se mohlo státi, že v Praze, kde každá
politická strana bude kandidovati své nejčelnější
lidi, němečtí nacionálové mohli
by několika svými hlasy způsobiti, že
by všechny české politické strany dekapitovali,
takže by Němci mohli rozhodovati o tom, kdo pak má
českou politiku v parlamentě zastupovati. Myslím,
že u pánů, kteří tak vášnivě
hájí systém nezávazných listin
a kteří jsou tak citliví v národnostním
ohledu, měla by tato věc padati na váhu při
jejich úvahách.
K jednotlivým detailům ústavy bude ještě
v debatě promluveno. Já chci říci
jen tolik, že pro nás demokracie politická,
jak jest v ústavě konstruována, není
ještě dílem celým, pokud není
také provedena demokratisace správy. A my právě
v naší republice nejvíce pociťujeme
tento nedostatek, poněvadž jsme převzali úřednictvo,
které mnohdy při nejlepší vůli
nemůže se a nedovede se orientovati v nových
poměrech, a myslím, že v tomto směru
je ten krok, který v župním zřízení
byl učiněn, sice prvním náběhem,
ale je to málo. Budeme musiti ještě k otázce
této v budoucnosti velmi důrazně přikročiti.
Litujeme toho a vytýkáme, že v ústavní
listině není vytýčen zásadně
alespoň jeden z postulátů, který
byl obsažen v pařížské proklamaci
naší národní samostatnosti. To je postulát
miličního zřízení. My se marně
v ústavním výboru namáhali o
to, aby v ústavní listině bylo prohlášeno,
že branná moc naší republiky bude spočívati
na základě miličním. My počítáme
přirozeně s tím, že pro přechodnou
dobu od staré armády k systému miličnímu
bylo by třeba určité řady let, ale
přes to bychom si přáli, aby v ústavě
již tato věc byla vyjádřena.
Rovněž postrádám tady vytýčení
jasné a určité zásady, že vojínům
náležejí občanská práva
taková, jako jiným občanům. Náš
návrh v ústavním výboru v tomto
směru podaný byl zamítnut. Budeme co nejdříve
viděti, jaký v tomto směru panuje u
nás zmatek. Nedávno byli jsme voláni do M.
N. O. jako zástupci stran k poradě o volební
agitaci mezi vojskem. My jsme vojákům dali volební
právo, ale při té polovičatosti, která
je u nás na všech stranách, se projevy vojákům
zakazují, zakazuje se jim choditi na schůze, nesmějí
se ani konati zvláštní schůze pro vojáky.
Nyní se přirozeně obávají vojenské
kruhy, že agitace, která se nesmí mezi vojskem
konati ani mimo kasárna, následkem toho pronikne
až do kasáren, a hledají se nyní všechna
možná opatření. Bylo by zajisté
daleko lépe, kdyby v tomto směru vojákům,
když už jsme jim dali právo volební, byla
přiznána práva občanská, aby
zejména mohli své názory uplatňovati.
Velmi mne překvapilo, že pan kolega Šrámek tak
nadšeným způsobem mluvil o tom, jaký
se dává dělnictvu present, jestliže
v ústavní listině máme ustanovenu
svobodu koaliční. Pánové, my máme
v této ústavní listině nejen
svobodu koaliční, my tam máme také
svobodu tisku, svobodu shromažďovací a jiné
svobody, ale s těmi svobodami to dopadá právě
tak, jako s tou svobodou koaliční, totiž
je tam o nich řeč jenom několika slovy, v jedné
řádce, a my litujeme toho, že ústavní
listina nám již předem nevyty- čuje
jasně a přesně zásady těchto
svobod, nýbrž že mluví o nich velmi všeobecně,
což umožňuje v budoucnosti, až se příslušné
zákony budou sdělávati, různý
výklad. My víme, jaké jsme měli státní
základní zákony v Rakousku a jak to
u nás vypadalo. Já jako žurnalista velmi těžce
pociťuji, že nyní máme co činiti
se zostřením konfiskační praxe a že
se zde postupuje způsobem docela rakouským. A proto
bylo by třeba, aby v tomto ohledu ústavní
listina byla jasnější a zřetelnější.
Jest třeba želeti toho, že veliká věc,
kterou dnes zde projednáváme a kterou máme
schváliti, není sledována v širší
i v užší politické veřejnosti
s tím zájmem a s toho hlediska, jak by
toho bylo třeba.
Jest těžko, zde v generální debatě
v krátké době promluviti o všech
velikých věcech, jež ústava obsahuje,
myslím však, že jest zde tolik problémů
a tolik velikých rozhodnutí, že by měla
veřejnost býti spíše upjata ke všem
těmto otázkám, jež znamenají
úplné shroucení starého rakouského
zákonodárství a postavení naší
republiky na základy demokracie a svobody.
Místo toho, jak vidíme, jest celá pozornost
naší veřejnosti obrácena ke věci,
která dle mého soudu má v celém
tom souboru ústavních předloh význam
docela podřadný. A to jest jazykový zákon.
Pro nás není jazyková otázka a jazykový
zákon žádnou věcí národně-politickou,
pro nás jest čistě věcí správní
a dle našeho soudu jistě jazykový zákon
nemůže býti ohrožením nebo upevněním
naší republiky, poněvadž jím naše
republika ani nestojí, ani nepadá. Ovšem my
prožíváme dnes, a to se právě
zrcadlí ve sporu o jazykový zákon, jisté
období přelomu. Toto Národní shromáždění
dokončuje své práce a před námi
již vyrůstají obrysy zákonodárného
sboru nového, v němž již nebudeme
sami, nýbrž v němž se budeme musiti
spřátelit s tím, že máme
v našem státě jednu třetinu občanstva
jinonárodního. Čili, jak to bylo kdesi řečeno,
my se loučíme s republikou, kde dosud sami
jsme vládli - to bylo krátké intermezzo -
a jdeme vstříc novým politickým poměrům,
kdy nebudeme sami pány domu. Když jsme chtěli
jednu třetinu jinonárodního obyvatelstva
ve státě míti, musíme se smířiti
s tím, že tito lidé budou chtít
se domáhat určitých práv a, čím
více jim budeme těchto práv odpírat,
tím více budeme ohrožovati vnitřní
klid a klidný vývoj našeho státu. (Souhlas.)
Myslím, že spor o jazykový zákon má
svou určitou pikantní příchuť.
Vždyť není dnes snad již žádným
tajemstvím, že jsme šli na mírovou konferenci
také s jednou variantou, dle které bychom měli
pouze 54% Čechoslováků v naší
republice a 46 % příslušníků
národů jiných.
Pánové, mohli bychom proti této takřka
poloviční menšině vládnout na
základě nějakých takových theorií
o jazykovém právu nebo jazykové praxi, jak
to zde bylo přednášeno? My se musíme
s tím stavem smířiti a musíme
se pro vždy rozžehnati s těmi methodami
národnostních bojů, které vyrůstají
z rakouských poměrů. Nejsme již
v Rakousku a náš poměr k Němcům
nemůže býti takový, jaký byl
mezi národy v Rakousku. Máme před sebou
příklad, že Rakousko náleží
minulosti právě proto, že nedovedlo získati
národů, jež je obývaly, pro své
zájmy. My víme, že jsme měli v Rakousku
patrioty, kteří dobře viděli, kam
poměry spějí, kteří Rakousko
milovali a kterým bylo úzko z toho, že
tato říše má se rozpadnouti. Tito rakouští
patrioté obcházeli v politických stranách
jako snílkové a idealisté a sloužili
činným politikům za posměch. Takoví
patrioté v naší republice se také
vyskytnou a vyskytují. Nejsou to však ojedinělí
snílkové, nýbrž celé společenské
třídy, veliké massy, celé veliké
politické strany, kterým záleží
na tom, aby pro jazykový spor existence tohoto státu
nebyla ohrožena. Jestliže v Rakousku tito lidé
byli odbýváni posměchem, pak v naší
republice tímto způsobem věci nepůjdou,
poněvadž u nás to nejsou jednotlivci, nýbrž
disciplinované armády, které chtějí
míti republiku klidnou a zejména nemohou potřebovati,
abychom do budoucnosti šli vstříc nacionálním
sporům. My sociální demokraté, toho
nemůžeme potřebovat, my chceme v tomto
směru míti klid, poněvadž pro nás
v budoucnosti v první řadě bude
hlavním úkolem naší strany, politicky
pracovati na pronikavých reformách hospodářských.
My víme, jak velkou překážkou v emancipačním
zápase dělnictva v Rakousku byly právě
jazykové spory, pro něž jsme k žádné
kloudné práci nemohli vůbec dostati.
Nyní bylo by třeba promluviti ještě
několika slovy o tom, že věci některé,
které v ústavě nejsou obsaženy,
vystupují přece jen před námi jako
velká otázka budoucnosti. Jsou to určitá
hlediska zahraniční politiky. My víme, že
mocenská base našeho státu z velké
části jest a spočívá v zahraničí
a že dnes antagonismus, který se projevil v lůně
čtyřdohody, tuto basi probíjí. Náš
poměr k dohodě zejména ukázal,
že nemůžeme spoléhati na spojenectví
žádného státu věčně
a že tedy je třeba, abychom o těchto věcech
jasně a určitě uvažovali a jednali.
Podíváme-li se zejména na geografické
postavení našeho státu, vyrůstá
před námi požadavek, abychom působili
k tomu, co snad v dnešní době by
nebylo možno, aby v ohledu zahraničně-politickém
ve styku se zahraničními státy naše
republika byla neutralisována, abychom za všech sporů,
které mohou zde v Evropě vzniknouti z nezdařeného
míru Saint-Germainského, mohli býti uchráněni
před nebezpečím, které by nás
čekalo. (Posl. Dr. Kramář: Jako Belgie?)
Ano, jako Belgie! (Posl. Dr. Kramář: Tak
jako to pomohlo Belgii!)
Pánové, my budeme tedy hlasovati pro tuto ústavu,
třeba že máme námitky, jež jsem
zde přednesl. Demokracie, kterou nám tato ústava
přináší, dává lidu pracujícímu
v tomto státě nové možnosti, rozvinout
svoje síly, uplatniti svoji moc, svůj vliv a pracovati
pro dosažení věcí, které byly
jeho snem. Doufejme, že ústava tato přinese
republice naší klid a štěstí a
že nám umožní dále spěti
na té cestě, kterou jsme po převratu nastoupili,
a že bude možno také očekávati
od systému, který touto ústavou ve státě
bude nastolen, lepší budoucnost.
My, pánové, jsme včera slyšeli zde citovati
výrok Cromwellův s jistou škodolibostí.
Já bych k tomu připomenul, že tento výrok
pochází z roku 1652, že již je hodně
starý, a myslím, že bychom se měli spíše
ohlížeti tam, kde počínaly cesty naší
české politiky. Snad spíše měla
politika naše obraceti se k citátům, které
bychom našli v řečech zakladatele české
politiky novější doby, Dra Frant. Lad. Riegra.
Jestliže Cromwell mluvil s posměchem o demokracii,
pak víme, že jedním z prvních slov,
která jako fanfáry letěla do politického
života českého národa, byla slova Riegerova:
Všechna moc pochází z lidu. Pod tímto
heslem česká buržoasní politika počínala
svoji cestu a proto nás naplňuje jistými
pocity zvláštními, slyšíme-li,
jak po 70 létech vůdce české buržoasní
politiky buržoasní dospívá od Riegera
ke Cromwellovi.
My víme, že na cestě demokracie je možno
působiti a pracovati pro myšlenku socialismu, vůli
pevnou k tomu máme. Bude třeba snažiti
se o to, abychom zejména ve směru hospodářském
naši republiku povznesli. Právě dnes čteme
v listech, že přišla z Ruska naší
vládě nabídka, abychom zahájili vyjednávání
o mír. Já myslím, že mluvím jménem
všeho československého dělnictva, vyslovuji-li
zde ke konci své řeči přání,
aby naše vláda s největším
úsilím a s největší svědomitostí
(Posl. Merta: A s největším urychlením!)
a také s největším urychlením
přikročila k tomu, abychom se dostali co nejdříve
s bratrským Ruskem do přátelského
poměru, (Výborně! Potlesk.) a to nejen
ve směru hospodářském, na který
se u nás klade největší důraz,
nýbrž abychom také našli sblížení
s dnešním smýšlením a s dnešním
cítěním ruského národa po všech
těch zkouškách a převratech, kterými
ruský národ v posledních létech
prošel. Já končím a prosím, abyste
laskavě uvážili námitky, které
jsem zde pronesl spíše pro budoucnost, než pro
přítomnost. (Výborně! Hlučný
potlesk.)
Předseda: Řečnická listina
generální debaty jest vyčerpána
a, poněvadž nebyl učiněn nějaký
návrh proti zahájení debaty specielní,
přikročíme ihned k debatě
podrobné.
Předem žádám pana zapisovatele p. kolegu
Špatného, aby přečetl návrhy,
které mne došly a které vesměs nesou
dostatečný počet podpisů a jsou tudíž
předmětem jednání. Žádám
pana kolegu Špatného, aby je přečetl.
Zapisovatel poslanec Špatný (čte):
1. § 5, II. odst., mějž toto znění:
"Barvy republiky jsou bílá, červená
a modrá."
2. § 29, I. odst., 1. věta mějž toto znění:
"Vykonal-li zaměstnanec ve státních
neb jiných veřejných službách,
byv zvolen do N. S., slib jako člen jeho, dává
se, pokud je členem N. S., na dovolenou, má po tu
dobu nárok na své stálé příjmy
služební mimo přídavek místní
nebo činovní, jakož i nárok na postup
časový. ll. odstavec budiž vypuštěn."
3. § 33 mějž toto znění:
"K vypovědění války, ke změně
této ústavní listiny a jejích součástí
je třeba 3/5 většiny
všech členů v každé sněmovně."
4. § 56, II. odst., mějž toto znění:
"Volen může býti státní
občan Československé republiky, který
je volitelný do sněmovny poslanecké a dosáhl-li
45 let věku."
5. § 76, I. odst., mějž toto znění:
"Ku platnosti volby jest třeba přítomnosti
nadpoloviční většiny úhrnného
počtu sněmovny poslanecké i senátu
v čas volby a nadpoloviční většiny
přítomných.
6. § 64 3. odst. mějž toto znění:
"Prohlašuje-li válečný stav, vypovídá
s předchozím nebo dodatečným
souhlasem Národního shromáždění
válku a předkládá mu sjednaný
mír k vyslovení souhlasu."
7. V § 121 buďtež vypuštěna slova "svědomí
a". "
členů N. S. V. Dyka a dra Lukavského
a soudr. na změnu znění § 14 ústavní
listiny Československé republiky.
§. 11 mějž toto znění:
"Právo voliti do senátu mají všichni
státní občané republiky Československé
bez rozdílu pohlaví, kteří překročili
30. rok svého věku a vyhovují ostatním
podmínkám zákona o složení a
pravomoci senátu."